Αυτοκινητιστικά νέα

Αν κόψουν τα κίνητρα στα εταιρικά θα βουλιάξει η αγορά οχημάτων χαμηλών ρύπων στην Ελλάδα μιας και τα εταιρικά κυριαρχούν. Και μην ξεχνάμε ότι αρκετά από αυτά στα 4-5 χρόνια παραμένουν στους Ελληνικούς δρόμους.
Ξεχνάμε όμως και τον επίσημο πληθωρισμό. Αν ένα όχημα είχε 20000 ευρώ το 2012, χρησιμοποιώντας τον επίσημο πληθωρισμό της Ευρωζώνης πάμε σχεδόν στα 26000 ευρώ σήμερα.
Συζητώντας με πολλούς φίλους καταλήγουμε ότι ακόμη πολλοί δεν θέλουν να πάνε σε ηλεκτρικό εκτός και αν αυτό θα κάνει σχεδόν αποκλειστικά διαδρομές στην Αθήνα, οπότε και δεν το συζητάνε καν για συμβατικό.
Από εκεί και πέρα πριν μπει η τιμή στη μέση όλοι σχεδόν βλέπουν απίστευτα θετικά τα plug-in hybrid. Βέβαια θες τουλάχιστον 40000 ευρώ για κάποιο c-suv οικογενειακό. Αλλά και τα Mild Hybrid ή κάποια τελευταία συμβατικά δεν τα λες φθηνά, πχ με το 3008 αρχική τιμή 37000, το Kuga στα 34000, το Tucson στα 30000.
στα εταιρικα πιστευω θα παραμεινουν τα φοροκινητρα διοτι ειναι υποχρεωμενοι να εχουν ηλεκτρικα συγκεκριμενο ποσοστο επι του στολου τους. Επομενως πρεπει καπως να τους χρυσωσει το χαπι.

Οι περισσοτεροι που δεν θελουν ηλεκτρικα, διοτι θεωρουν οτι δεν βολευει για ταξιδια, απλα δεν εχουν ιδεα τι τους γινεται. Δεν γνωριζουν με ποση ταχυτητα κινουνται στο ταξιδι, δεν γνωριζουν ποση ωρα χανουν στις στασεις τους, γενικα δεν γνωριζουν. Απλα ακουνε την τροπαρι "τα ηλεκτρικα δεν κανουν για ταξιδι" και το καταπινουν αμασητο.

Τα mild hybrid ειναι απλα ανεκδοτο στο θεμα της καταναλωσης. Τα phev ειναι μια μεσοβεζικη λυση που ικανοποιει μονο τους εταιρικους πελατες ωστε οι υπαλληλοι που τα χρησιμοποιουν να μην πληρωνουν φορο πανω σε αυτα. Κατα τα αλλα εχουν μαζεμενα ολα τα μειονεκτηματα των θερμικων, αλλα και των ηλεκτρικων, σε τιμη μεγαλυτερη απο αντιστοιχο θερμικο και συχνα απο αντιστοιχο ηλεκτρικο. Μονο καποια κινεζικα Phev ειναι vfm (πχ τα byd).
 
  • Like
Reactions: takisot
Οι περισσοτεροι που δεν θελουν ηλεκτρικα, διοτι θεωρουν οτι δεν βολευει για ταξιδια, απλα δεν εχουν ιδεα τι τους γινεται. Δεν γνωριζουν με ποση ταχυτητα κινουνται στο ταξιδι, δεν γνωριζουν ποση ωρα χανουν στις στασεις τους, γενικα δεν γνωριζουν. Απλα ακουνε την τροπαρι "τα ηλεκτρικα δεν κανουν για ταξιδι" και το καταπινουν αμασητο.

Τα mild hybrid ειναι απλα ανεκδοτο στο θεμα της καταναλωσης. Τα phev ειναι μια μεσοβεζικη λυση που ικανοποιει μονο τους εταιρικους πελατες ωστε οι υπαλληλοι που τα χρησιμοποιουν να μην πληρωνουν φορο πανω σε αυτα. Κατα τα αλλα εχουν μαζεμενα ολα τα μειονεκτηματα των θερμικων, αλλα και των ηλεκτρικων, σε τιμη μεγαλυτερη απο αντιστοιχο θερμικο και συχνα απο αντιστοιχο ηλεκτρικο. Μονο καποια κινεζικα Phev ειναι vfm (πχ τα byd).
Και όμως μην είσαι τόσο απόλυτος. Έκανα το προπροηγούμενο σάββατο τη διαδρομή Αθήνα - Γύθειο - Αθήνα με στάση στο Γύθειο 1μιση ώρα. Στη διαδρομή στο πήγαινε σταμάτησα για 3 λεπτά να πάρω ένα καφέ σε ένα ΣΕΑ και άλλο τόσο στην επιστροφή για μια τουαλέτα.
Έφυγα από Αθήνα φορτισμένος φουλ (η Ford δίνει 65 κμ αυτονομία) και με γεμάτο ρεζερβουάρ βενζίνης. Μέχρι την Σπάρτη οδηγούσα μόνο με βενζίνη και μετά αποκλειστικά με ρεύμα. Το Σπάρτη-Γύθειο-Σπάρτη είναι λίγο πάνω από 80 κμ και έπιασα 75 κμ περίπου αυτονομία με το ρεύμα πριν ξεκινήσει το μοτέρ. Γύρισα Αθήνα και μάλιστα είχα και άλλα 100 κμ περίπου αυτονομίας με τη βενζίνη. Προφανώς ανοικτό κλιματιστικό και πάντα στο όριο παντού (ή και λίγο παραπάνω).

Πραγματικά αν είχα ηλεκτρικό ΔΕΝ θα το έπαιρνα για το παραπάνω, θα έπαιρνα το παλιό focus που θα ήθελα ένα ανεφοδιασμό. Στο Γύθειο με φορτιστές AC αν έβρισκα θέση θα έπρεπε να το αφήσω, να πάρω ταξί προς/από το φορτιστή. Υπάρχει και ένας ταχυφορτιστής DC λίγο πιο έξω αλλά άντε να κανονίσεις πάλι ταξί.

Αυτό είναι ένα πραγματικό σενάριο κόλαση για τα ηλεκτρικά στην Ελλάδα το 2025 γιατί το ταξίδι δεν ήταν για αναψυχή να οργανώσω στρατηγικές στάσεις σε ταχυφορτιστές, να κλείσω ραντεβού κλπ. και να πιω χαλαρό καφέ.

Τα mild hybrid ειναι απλα ανεκδοτο στο θεμα της καταναλωσης.

Συμφωνώ απόλυτα. Κανένας πραγματικά λόγος ύπαρξης, ανεβάζεις το κόστος του αυτοκινήτου σημαντικά για να κλέψεις μερικούς ρύπους σε τυποποιημένες δοκιμές. Α και να μπαίνεις στον πράσινο δακτύλιο.

Τα phev ειναι μια μεσοβεζικη λυση που ικανοποιει μονο τους εταιρικους πελατες ωστε οι υπαλληλοι που τα χρησιμοποιουν να μην πληρωνουν φορο πανω σε αυτα. Κατα τα αλλα εχουν μαζεμενα ολα τα μειονεκτηματα των θερμικων, αλλα και των ηλεκτρικων, σε τιμη μεγαλυτερη απο αντιστοιχο θερμικο και συχνα απο αντιστοιχο ηλεκτρικο. Μονο καποια κινεζικα Phev ειναι vfm (πχ τα byd).

Κοίτα προφανώς και είναι μεσοβέζικη λύση για το μεταβατικό στάδιο που διανύουμε ειδικά στη χώρα μας. Διαφωνώ στην άποψή σου πάντως ότι είναι μόνο για να μην πληρώνεις φόρο. Έχεις όλα τα καλά του ηλεκτρικού εντός πόλης (πια χρησιμοποιώ πολύ σπάνια βενζίνη εντός Αττικής και μόνο για το τελείωμα πολύ μεγάλων διαδρομών, όπως πχ το Σάββατο που μας πέρασε που πήγαμε Σχοινιά και στην επιστροφή άνοιξε το μοτέρ για πολύ λίγα χιλιόμετρα αφού είχα μπει Αττική Οδό (μετά την έξοδο από την Αττική Οδό λειτούργησε σαν υβριδικό χωρίς τον κινητήρα μέχρι το σπίτι). Επίσης σε σενάρια σαν το παραπάνω στην επαρχία έχει απόλυτο νόημα. Αν έχεις επίσης μικρά παιδιά δεν θα πρότεινα σε κανέναν σήμερα ηλεκτρικό αν θα ταξιδεύει με αυτό για τη μία εκείνη περίπτωση που θα του τύχει στα 5 χρόνια.
Από την άλλη είναι όντως πανάκριβα (52κ έχει το Kuga που έχω λιανική άλλο βέβαια τι πληρώνεις για leasing). Βέβαια επειδή σχεδόν αποκλειστικά PHEV είναι για leasing όλες οι εταιρίες εισάγουν εκδόσεις στο όριο των 40κ λιανική τιμή προ φόρων και δεν φέρνουν φθηνότερες εκδόσεις οπότε ότι μάρκα και να δεις ίδια τιμή θα έχει απλά θα είναι διαφορετικό το επίπεδο του εξοπλισμού.

Σταθμίζεις τις ανάγκες σου διαλέγεις και παίρνεις...
 
  • Like
Reactions: anderm
Με ολον τον σεβασμο, αλλα 3λεπτες οι στασεις που περιγραφεις δεν ηταν. Απο τη στιγμη που παρκαρες το οχημα, μεχρι την στιγμη που ξαναμπηκες μεσα, ηταν γυρω στα 10' η καθε μια. Ανετα το ειχες αφησει να φορτισει στους dc που υπαρχουν στην διαδρομη αυτην πανω στην ΕΟ. Στο γυθειο οντως δεν εχει ac μεσα ακριβως στην πολη, ειναι γυρω στα 10' περπατημα απο τη παραλια. Εχω παει μονοημερη γυθειο 2 φορες τον τελευταιο χρονο και ειναι πολυ ωραια βολτα
 
Με ολον τον σεβασμο, αλλα 3λεπτες οι στασεις που περιγραφεις δεν ηταν. Απο τη στιγμη που παρκαρες το οχημα, μεχρι την στιγμη που ξαναμπηκες μεσα, ηταν γυρω στα 10' η καθε μια. Ανετα το ειχες αφησει να φορτισει στους dc που υπαρχουν στην διαδρομη αυτην πανω στην ΕΟ. Στο γυθειο οντως δεν εχει ac μεσα ακριβως στην πολη, ειναι γυρω στα 10' περπατημα απο τη παραλια. Εχω παει μονοημερη γυθειο 2 φορες τον τελευταιο χρονο και ειναι πολυ ωραια βολτα
Πίστεψέ με...3 λεπτά ήταν και οι δύο. Πάρκαρα στις 6 παρά ακριβώς απέξω, εξυπηρετήθηκα άμεσα για ένα καφέ και έφυγα. Όπως και η δεύτερη από Τρίπολη για Κόρινθο στο ΣΕΑ Σπαθοβουνίου που οι τουαλέτες είναι στο ίδιο επίπεδο, δεν αγόρασα τίποτα και πάρκαρα απέξω από την πόρτα. Αν είχα παιδιά δεν το συζητάω πως λιγότερο από 15 λεπτά δεν υπάρχει περίπτωση με τίποτα.
Αν πας στο φορτιστή και περπατήσεις να πας τουαλέτες και να γυρίσεις όντως μιλάμε για 15 λεπτά για πλάκα ακόμη και μόνος.

Πάντως 15 λεπτά σε 50 kW παίρνεις χοντρικά 10 kWh ή λίγο παραπάνω που αντιστοιχούν σε ~90 χιλιόμετρα αυτονομία με νορμάλ ταχύτητα. Θέλει οργάνωση όπως και να το κάνεις. Πάντως η αυτονομία πέφτει και με την ταχύτητα. Για 300 κμ που είναι το Γύθειο για να είσαι safe πρέπει να φύγεις τελείως φορτισμένος και να φορτίσεις και ένα 10 λεπτο κάπου στη μέση και το ίδιο στην επιστροφή. Με δεδομένο βέβαια ότι θα πρέπει να ξαναφορτίσεις στο Γύθειο που αν δεν σε φτάνουν οι ώρες που θα μείνεις στο φορτιστή πρέπει να αυξήσεις τη στάση στον ταχυφορτιστή. Ναι δεν είναι δύσκολο, αλλά είναι ακόμη μπελάς.
Σε 5 χρόνια που θα βρίσκεις θέση σε 50άρι χωρίς ραντεβού στις εθνικές ακόμη και σε εξόδους 3ημέρων, ενώ οι 22αρηδες θα είναι παντού και διαθέσιμοι ναι το ξανασυζητάμε :)
 
  • Like
Reactions: avpap
Ώπα! Αυτό μαλιστα. Γέμισμα με χρόνους βενζίνης. Νόμιζα ότι ήταν στην θεωρία μόνο το θέμα υδρογόνο.

 
Last edited:
Ώπα! Αυτό μαλιστα. Γέμισμα με χρόνους βενζίνης. Νόμιζα ότι ήταν στην θεωρία μόνο το θέμα υδρογόνο.

Προς το παρόν φέρνουν το υδρογόνο απέξω...θα ήθελα να ξέρω τι diesel καταναλώνει ο τράκτορας ή αν είναι τρακτορας υδρογόνου.
Βέβαια αυτό είναι για λίγο καιρό, αφού πολύ σύντομα θα είναι λειτουργική η πρώτη μονάδα πράσινου υδρογόνου στην Ελλάδα εντός του διυλιστηρίου.

Μια πρόβλεψη - που προφανώς θα πέσει έξω - ότι σε 7-8 χρόνια από τώρα τα PHEV θα έχουν αντικατασταθεί σαν market segment από τα υδρογονοκίνητα διατηρώντας τις υψηλές τιμές για εκείνους που είτε για πραγματικούς είτε για τελείως προσωπικούς λόγους δεν θέλουν εξάρτηση από πρίζα. Σήμερα τα οικονομικότερα είναι τα βενζινοκίνητα, τότε θα είναι τα μπαταριοκίνητα.

Όπως έχουμε πει όμως στις οδικές μεταφορές είναι πρακτικά αδιάφορο το υδρογόνο πέρα των διεθνών οδικών μεταφορών εμπορευμάτων.

Πάντως είχα διαβάσει παλαιότερα ότι πέρα των 2 βασικών σιδηροδρομικών γραμμών που έχουμε σήμερα (ή οκ θα έχουμε σχετικά σύντομα) η επέκταση του δικτύου σχεδιάζεται να γίνει με λοκομοτίβες υδρογόνου γιατί απαιτούν ως υποδομή μόνο τις ράγες και κάποιο σημείο ανεφοδιασμού. Αν σκεφτούμε πόσες φορές έχουν κλαπεί τα καλώδια ηλεκτροκίνησης για τη Χαλκίδα ίσως είναι μονόδρομος για τη χώρα μας.
 
Ώπα! Αυτό μαλιστα. Γέμισμα με χρόνους βενζίνης. Νόμιζα ότι ήταν στην θεωρία μόνο το θέμα υδρογόνο.

Με 15€ το κιλό χάρισμα σας
 
  • Like
Reactions: ln()

Θα σκοτωνονται στην δουλεια ;)

Ξερουμε ποσα αυτοκινητα υδρογονου ( μονον toyota ετσι δεν ειναι ? ) εχουν ταξινομηθει ?

υγ

Στους αγιους θεοδωρους το εκαναν επειδη ειναι κοντα οι εγκαταστασεις της Motor oil να υποθεσω ? ή επειδη ειναι ανοιχτωσια για λογους ασφαλειας ? 😇
 
  • Like
Reactions: chocbhed
Με 15€ το κιλό χάρισμα σας
To 15 δεν είναι σωστό.
Το πραγματικό κόστος αυτή τη στιγμή στην ΕΕ είναι μεταξύ 5 και 12 ευρώ το κιλό.

Αυτή τη στιγμή η αγορά είναι έτοιμη να πληρώσει (και πληρώνει) περίπου 8 ευρώ το κιλό για τις μεταφορές και περίπου 6 ευρώ το κιλό για τη βιομηχανία.

Η δημοπρασία που έγινε από την Τράπεζα υδρογόνου έδειξε ότι τα έργα που κέρδισαν ζήτησαν επιδότηση τιμής 0.48 ευρώ το κιλό. Αυτό σημαίνει ότι με τιμή πώλησης πχ στα 6.5 ευρώ βγαίνει και κέρδος για την παραγωγή τέτοιο που να κάνει την επένδυση ρεαλιστικά κερδοφόρα.


Σίγουρα είμαστε μακριά από τον στόχο του 1 ευρώ το κιλό, αλλά σε μελέτες που έχω κάνει εκτός ΕΕ έχω δει κόστος πολύ κοντά σε αυτό με τιμές του υποσυστήματος του υδρογόνου ίδιες με αυτές της ΕΕ.

Αν κάποιος θέλει να δει πιο αναλυτικές προμελέτες δείτε τη μελέτη για μεθανόλη που είχαμε αναπτύξει. Θα δείτε ότι το κόστος του υδρογόνου υπολογίστηκε στα 2.91 €/kg.

Σε άλλη μελέτη που δεν είναι δημόσια προσβάσιμη με χρήση υδροηλεκτρικής ενέργειας σε άλλη Αφρικανική χώρα το κόστος ήταν σημαντικά χαμηλότερο.
 
Θα σκοτωνονται στην δουλεια ;)

Ξερουμε ποσα αυτοκινητα υδρογονου ( μονον toyota ετσι δεν ειναι ? ) εχουν ταξινομηθει ?

υγ

Στους αγιους θεοδωρους το εκαναν επειδη ειναι κοντα οι εγκαταστασεις της Motor oil να υποθεσω ? ή επειδη ειναι ανοιχτωσια για λογους ασφαλειας ? 😇
Τα έχουμε πει ότι το δίκτυο πρατηρίων στο πανευρωπαϊκό TEN-T οδικό δίκτυο είναι υποχρέωση της χώρας και εξού και οι επιδοτήσεις για τις εγκαταστάσεις.
Προφανώς το πρατήριο έγινε λόγω της θέσης σε σχέση με το διυλιστήριο, αλλά ακολουθούν και άλλα σε όλη την Ελλάδα. Σε αυτή τη φάση είναι λιγότερα από 10, αλλά τόσα ώστε οι οδικές μεταφορές εμπορευμάτων να έχουν εύκολη πρόσβαση σε ανεφοδιασμό.

Νομίζω δεν έχει ταξινομηθεί κανένα πραγματικό αυτοκίνητο. Ίσως κάποια από τα μικρά golf carts, μοτοποδήλατα να έχουν ταξινομηθεί. Ότι έχω δει είναι με πινακίδες από άλλες χώρες της ΕΕ. H ελληνική Toyota έχει μέρος του website για το Mirai αλλά δεν έχω δει πουθενά τιμή.
 
Μόνο που στην Καλιφόρνια, και να τα χαρίζουν κανένας δεν τα θέλει. Πολύ αργά για το υδρογόνο, τώρα απλά τρώνε επιδοτήσεις για υποδομές που δεν θα χρησιμοποιηθούν ποτέ.
 
  • Like
Reactions: avpap
Μόνο που στην Καλιφόρνια, και να τα χαρίζουν κανένας δεν τα θέλει. Πολύ αργά για το υδρογόνο, τώρα απλά τρώνε επιδοτήσεις για υποδομές που δεν θα χρησιμοποιηθούν ποτέ.
Τα φορτηγά μάλλον θα τις χρησιμοποιήσουν. Τα αυτοκίνητα μάλλον όσο έχουμε δει αυτοκίνητα φυσικού αερίου. Ίσως στην Ελλάδα και κάποιες σιδηροδρομικές γραμμές.
 
Δεν υπάρχει Έλληνας που θα αγοράσει αυτοκίνητο υδρογόνου αν δεν πέσει το κόστος λειτουργίας του κάτω από αυτό της βενζίνης.
Το συνολικό κόστος απόκτισης και λειτουργίας των ηλεκτρικών είναι ήδη κάτω από τη βενζίνη. Αλλά δυστυχώς το κόστος απόκτισης είναι σημαντικά πιο μεγάλο και έτσι αρκετοί που θα ήθελαν δεν μπορούν να τα αγοράσουν. Τελικά σε μεγάλο βαθμό αυτοί που έχουν λιγότερη ανάγκη την οικονομικότερη μετακίνηση απολαμβάνουν το χαμηλό κόστος της ηλεκτροκίνησης ακόμη.
 
To 15 δεν είναι σωστό.
Το πραγματικό κόστος αυτή τη στιγμή στην ΕΕ είναι μεταξύ 5 και 12 ευρώ το κιλό.

Αυτή τη στιγμή η αγορά είναι έτοιμη να πληρώσει (και πληρώνει) περίπου 8 ευρώ το κιλό για τις μεταφορές και περίπου 6 ευρώ το κιλό για τη βιομηχανία.

Η δημοπρασία που έγινε από την Τράπεζα υδρογόνου έδειξε ότι τα έργα που κέρδισαν ζήτησαν επιδότηση τιμής 0.48 ευρώ το κιλό. Αυτό σημαίνει ότι με τιμή πώλησης πχ στα 6.5 ευρώ βγαίνει και κέρδος για την παραγωγή τέτοιο που να κάνει την επένδυση ρεαλιστικά κερδοφόρα.


Σίγουρα είμαστε μακριά από τον στόχο του 1 ευρώ το κιλό, αλλά σε μελέτες που έχω κάνει εκτός ΕΕ έχω δει κόστος πολύ κοντά σε αυτό με τιμές του υποσυστήματος του υδρογόνου ίδιες με αυτές της ΕΕ.

Αν κάποιος θέλει να δει πιο αναλυτικές προμελέτες δείτε τη μελέτη για μεθανόλη που είχαμε αναπτύξει. Θα δείτε ότι το κόστος του υδρογόνου υπολογίστηκε στα 2.91 €/kg.

Σε άλλη μελέτη που δεν είναι δημόσια προσβάσιμη με χρήση υδροηλεκτρικής ενέργειας σε άλλη Αφρικανική χώρα το κόστος ήταν σημαντικά χαμηλότερο.
Προφανώς για χρήση θα χρησιμοποιηθεί το ακριβο πράσινο υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές. Οπότε δύσκολα να πέσει το κόστος σε τιμές βενζίνης πόσο μάλλον σε τιμες ρεύματος. Δεν νομίζω να υπάρχει κάποιος εδώ μέσα που να υποστηρίξει ότι προτιμάει να γεμίζει σε 5 λεπτά και να πληρώνει 3-4€ το κιλό....
 
Προφανώς για χρήση θα χρησιμοποιηθεί το ακριβο πράσινο υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές. Οπότε δύσκολα να πέσει το κόστος σε τιμές βενζίνης πόσο μάλλον σε τιμες ρεύματος. Δεν νομίζω να υπάρχει κάποιος εδώ μέσα που να υποστηρίξει ότι προτιμάει να γεμίζει σε 5 λεπτά και να πληρώνει 3-4€ το κιλό....
Δεν διαφωνώ. Αλλά οι τιμές είναι αποτέλεσμα φόρων και άλλων επιβαρύνσεων. Έχω δει προμελέτες που μπορεί συνθετικό diesel από βιομάζα αποκλειστικά να έχει την ίδια τιμή στην αντλία, με το κράτος να χάνει σε φόρους, αλλά ταυτόχρονα κερδίζει σε εξωτερικό ισοζύγιο μιας και δεν πληρώνει συνάλλαγμα για να εισάγει πετρέλαιο και χρησιμοποιεί εγχώριες πηγές.
Είναι πολύ περίπλοκο ζήτημα. Και η ΕΕ έχει δείξει ότι δεν κολλάει. Το Cross Border Adjustment Mechanism το δείχνει αυτό ξεκάθαρα. Η ΕΕ μπορεί να αποφασίσει τι θα είναι διαθέσιμο στις αντλίες και σε ποια τιμή οπότε το περιβάλλον της απόφασης του τελικού χρήση είναι ολοκληρωτικά διαφορετικό.

Τέλος μην ξεχνάμε πχ ότι μπορείς με πράσινο υδρογόνο να φτιάξεις λιπάσματα. Και υπάρχουν περιθώρια σε συγκεκριμένες περιοχές στη γη χωρίς καμία επιδότηση το πράσινο λίπασμα να είναι φθηνότερο από το αζωτούχο λίπασμα που έχει παραχθεί από φυσικό αέριο. Και εκεί υπάρχει η άλλη δυσκολία για τις κυβερνήσεις. Το κρατάς για την εγχώρια αγορά και δίνεις φθηνό λίπασμα στους αγρότες σου ειδικά αν μιλάμε για αναπτυσσόμενες οικονομίες για να τονώσεις την εσωτερική οικονομία και ανάπτυξη ή το εξάγεις και κερδίζεις ένα τρελό νούμερο μιας και μπορείς να το πουλήσεις σε αγρότες της ΕΕ για ένα τρελό premium και μετά να δεις τι θα κάνεις εσωτερικά με αυτή την τρελή εισροή συναλλάγματος.

Τίποτα δεν είναι απλό και άσπρο-μαύρο. Μην ξεχνάμε τη διάσταση της ενεργειακής ασφάλειας. Μπορεί η ΕΕ να φτιάξει συνθετικά καύσιμα (με μεγαλύτερο κόστος) χρησιμοποιώντας εγχώριες πηγές ή να εισάγει και σε μια γεωπολιτική αστάθεια να πάθει ότι έγινε με την Ουκρανία ή και χειρότερα...