Beethoven - Φαντασία για πιάνο, χορωδία και ορχήστρα, op.80

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,596
Αθήνα
beethoven4.jpg


Η Φαντασία για Πιάνο, χορωδία και Ορχήστρα op.80 συνετέθη από τον Beethoven σε διάστημα λίγων ημερών, το Δεκέμβριο του 1808 για μια συναυλία η οποία θα περιελάμβανε μεταξύ άλλων την 5η και 6η Συμφωνία, μέρος της Λειτουργίας σε Ντο και το 4ο Κοντσέρτο για πιάνο. Ουκ ολίγα δηλαδή. Ο Beethoven ήθελε ως επιστέγασμα της συναυλίας ένα εντυπωσιακό κομμάτι και αφού θα υπήρχαν για τα υπόλοιπα έργα πιανίστας, ορχήστρα και χορωδία, αποφάσισε να συνθέσει ένα έργο το οποίο θα χρησιμοποιούσε όλους αυτούς τους εκτελεστές. Κάπως έτσι γεννήθηκε η Χορωδιακή Φαντασία. Ως συνήθως όμως με τα πράγματα της τελευταίας στιγμής, οι πρόβες που έγιναν δεν ήταν αρκετές , με αποτέλεσμα να γίνουν λάθη στην εκτέλεση και το έργο να τύχει μιας καταστροφικής υποδοχής.

Ο συνδυασμός πιάνου, ορχήστρας και χορωδίας δεν είχε προηγούμενο μέχρι τότε αλλά και μέχρι σήμερα παραμένει σπάνιος (μιά άλλη περίπτωση είναι το Κοντσέρτο για Πιάνο του Busoni).
Οι σολίστες οι οποίοι απαιτούνται είναι:
2 σοπράνο, 1 mezzo σοπράνο, 2 τενόροι και 1 μπάσσος.
Η διάρκεια του έργου είναι περί τα 20 λεπτά.

Το πρώτο μέρος, Adagio, παίζεται από το πιάνο, ήρεμα και μεγαλόπρεπα αρχικά αλλά με μεγαλύτερη ενεργητικότητα στη συνέχεια. Την ημέρα της πρεμιέρας, ο Beethoven, ως σολίστας ο ίδιος, το είχε αυτοσχεδιάσει και δεν το έγραψε σε χαρτί παρά σχεδόν ένα χρόνο μετά.

Το δεύτερο μέρος, Finale (σημ. Allegro - Meno allegro - Adagio ma non troppo - Marcia, assai vivace - Allegretto, ma non troppo - Presto) αρχίζει με την είσοδο της ορχήστρας με τα κοντραμπάσσα να παίζουν χαμηλά και με διακριτικό διάλογο πιάνου - ορχήστρας. Σε κάποιους θα έρθει στο μυαλό το δεύτερο μέρος του 4ου Κοντσέρτου για Πιάνο. Στη συνέχεια και μετά από τρία καλέσματα από τα κόρνα και τις αντηχήσεις τους από τα όμποε, θα ακολουθήσει το θέμα, από το πιάνο, και στη συνέχεια κάποιες παραλλαγές του με συνδυασμούς φλάουτου - πιάνου, όμποε - πιάνου, κλαρινέτων και φαγκότου. Στη συνέχεια αναλαμβάνουν τα έγχορδα μόνα τους και μετά από ένα tutti θα ακολουθήσουν κι άλλοι διάλογοι πιάνου ορχήστρας.
Οι τόνοι πέφτουν με τους διαλόγους πιάνου ορχήστρας να συνεχίζονται μέχρι να ξανανέβουν, σε στυλ μαρς, με όλη την ορχήστρα, για να ακολουθήσει μια σύντομη cadenza της οποίας οι αρπισμοί σε συνδυασμό με την ορχήστρα θα μας θυμίσουν το ''Αυτοκρατορικό'' 5ο Κοντσέρτο για Πιάνο.
Είναι πλέον η σειρά των φωνών. Πρώτα οι γυναίκες σολίστες με το πιάνο και μετά οι άνδρες σολίστες επίσης με το πιάνο για να ακολουθήσει αμέσως μετά η χορωδία με όλη την ορχήστρα και η χορωδία με το πιάνο. Μετά από μερικούς ακόμη διαλόγους σολιστών, χορωδίας, ορχήστρας, πιάνου, το έργο οδηγείται στην κορύφωση και το εντυπωσιακό κλείσιμο.
 
Last edited:
Re: Beethoven - Φαντασία για Πιάνο, χορωδία και Ορχήστρα, op.80

Είναι σχεδόν αδύνατο για όποιον γνωρίζει την 9η Συμφωνία του συνθέτη, να μη βρει παραλληλισμούς της Φαντασίας με την Ωδή στη Χαρά. Φυσικά μιλάμε για έργα διαφορετικής κλίμακας και με την Φαντασία να μην είναι τόσο ραφιναρισμένη όσο η 9η (μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για σύνθεση που ολοκληρώθηκε σε λίγες μέρες) όμως ίσως μπορούμε να θεωρήσουμε την Φαντασία σαν μια προάσκηση, κάτι που ο Beethoven πιθανότατα είχε στο μυαλό του και την υλοποίησή του θα ξεκινούσε 10 χρόνια μετά (1818) για να το ολοκληρώσει το 1824.
Ακόμη και μια ματιά στα αντίστοιχα θέματα είναι αποκαλυπτική:

beet.jpg


Πέρα όμως από τυχόν ομοιότητες με το Finale της 9ης Συμφωνίας η Φαντασία είναι ένα έργο το οποίο αν και σύντομης διάρκειας περιλαμβάνει όμορφα θέματα και σε συνδυασμό με την πρωτότυπη μείξη πιάνου, ορχήστρας και χορωδίας αποκτά αυτοτελή αξία και καταφέρνει να ανταμείψει όποιον αφεθεί στις χάρες του.
 
Last edited:
Re: Beethoven - Φαντασία για Πιάνο, χορωδία και Ορχήστρα, op.80

Τους στίχους του έργου έγραψε ο ποιητής Christophe Kuffner (1780 - 1846)

Schmeichelnd hold und lieblich klingen
Unsers Lebens Harmonien,
Und dem Schonheitssinn entschwingen
Blumen sich, die ewig bluhn.
Fried' und Freude gleiten freundlich
Wie der Wellen Wechselspiel,
Was sich drangte rauh und feindlich,
Ordnet sich zu Hochgefuhl.

Wenn der Tone Zauber walten
Und des Wortes Weihe spricht,
Muss sich Herrliches gestalten,
Nacht Sturme werden Licht,
Auss're Ruhe, innre Wonne
Herrschen fur den Glucklichen.
Doch der Kunste Fruhlingssonne
Lasst aus beiden Licht entstehn.

Grosses, das in's Herz gedrungen,
Bluht dann neu und schon empor,
Hat ein Geist sich aufgeschwungen,
Hallt ihm stets ein Geisterchor.
Nehmt denn hin, ihr schonen Seelen,
Froh die Gaben schoner Kunst.
Wenn sich Lieb' und Kraft vermahlen,
Lohnt dem Menschen Gotter-Gunst

και η αγγλική μετάφραση:

Beguiling, sweet and lovely resound
The harmonies of our life,
And awareness of beauty begets
Flowers that bloom eternally.
Peace and joy move in concord
Like the rhythm of waves;
All that is alien and uncouth
Is sublimated.

When the magical sound holds sway
And the sacred import is clear,
Beauty is necessarily formed,
Night and tempest turned to light.
Peace without and bliss within
Reign for the lucky one.
Yet the spring sunshine of the arts
Draws light from both.

The greatness that permeates this heart
Blooms again with fresh beauty.
When the spirit exalts,
A spirit chorus reverberates forever.
Then take with joy, o noble spirits,
The gift of high art.
When love and power unite,
Almighty grace endows mankind.
 
Re: Beethoven - Φαντασία για Πιάνο, χορωδία και Ορχήστρα, op.80

Οι διαθέσιμες ερμηνείες του έργου είναι πάρα πολλές. Ενδεικτικά θα αναφέρω (από αυτές που γνωρίζω) :

- αυτή των Klemperer - Barenboim (1967) με ενδιαφέρον στοιχείο το συνδυασμό του νεανικού πάθους του 25χρονου Barenboim με την σοφία του 82χρονου Klemperer. Ερμηνεία ρωμαλέα, σοβαρή, μεγαλοπρεπής.
klempererbarenboim.jpg


αυτή των Salonen - Grimaud (2004) από το δίσκο Credo παρουσίαση εδώ
51ZMF3RC54L._SL500_AA240_.jpg

Κάπως πιο ανάλαφρη αλλά ζωντανή, σαφώς ικανοποιητική.

Επίσης αξιόλογες ερμηνείες αυτές των Harnoncourt - Aimard (2004) και Zinman - Bronfman (2004).
51577A4PMJL._SL500_AA240_.jpg
51VCX3VNRBL._SL500_AA240_.jpg


Άλλες ηχογραφήσεις του έργου υπάρχουν από τους Abbado - Pollini (1986), Ozawa- Serkin (1982), Haitink - Brendel (1977), Gardiner - Levin (1995, με όργανα εποχής) και πολλούς άλλους.
 
Last edited:
Διονύση ως παλιός βινυλιάκιας, να προσθέσω και την εκτέλεση του Γιεργκ Ντέμους με τη Συμφωνική της Βιέννης και το Λάιτνερ. Η σειρά προτίμησης μου στις ερμηνείες που έχω -όλες σε βινύλιο, γιατί η φαντασία είναι έργο αγαπημένο από πιτσιρικάς - είναι:

1. Μπρέντελ, Συμφωνική του Λονδίνου, Χάιτινγκ.
2. Μπάρεμποϊμ, Νέα Φιλαρμόνια, Κλέμπερερ.
3. Ντέμους, Συμφωνική της Βιέννης, Λάιτνερ.
 
Την άκουσα γιά πρώτη φορά μέ τον Maurice Abravanel και την Συμφωνική τής Γιούτα σέ βινύλλιο, πού δυστυχώς χάθηκε σέ κάποια μετακόμιση.
Τό έργο ,πού μού είναι ιδιαιτέρως συμπαθητικό, μού θυμίζει αρκετά και εμένα τήν 9η..
Παρά ταύτα αποτελεί μιά από τίς συχνές ακροάσεις μου ,κυρίως όταν είμαι σέ χαλαρή διάθεση.

Προτιμώ τον συνδυασμό Klemperer-Barenboim πού συνδυάζει την ορμητικότητα τού νεαρού τότε Daniel και τήν Σοφία τού Otto.
 
[FONT=&quot]Τρεῖς ἐπιπλέον προτεινόμενες ἑρμηνεῖες τῆς [/FONT][FONT=&quot]Fantasy for Piano, Chorus and Orchestra[/FONT][FONT=&quot] τοῦ [/FONT][FONT=&quot]Beethoven:[/FONT]

[FONT=&quot]1) [/FONT][FONT=&quot]Μὲ [/FONT][FONT=&quot]τόν[/FONT][FONT=&quot] Karl Böhm [/FONT][FONT=&quot]νά[/FONT][FONT=&quot] διευθύνη[/FONT][FONT=&quot] τὴ[/FONT][FONT=&quot]Συμφωνικὴ [/FONT][FONT=&quot]τῆς [/FONT][FONT=&quot]Βιέννης[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]Στὸ [/FONT][FONT=&quot]πιάνο [/FONT][FONT=&quot]ὁ[/FONT][FONT=&quot] Hans Richter-Haaser. [/FONT][FONT=&quot]Τραγουδοῦν [/FONT][FONT=&quot]οἱ[/FONT][FONT=&quot] Teresa Stich-Randall (soprano), Judith Hellwig (soprano), Hilde Rössel-Majdan (contralto), Anton Dermota (tenor), Erich Majkut (tenor) [/FONT][FONT=&quot]καὶ[/FONT][FONT=&quot] Paul Schöffler (bass). [/FONT][FONT=&quot]Συμμετέχει[/FONT][FONT=&quot] ἡ[/FONT][FONT=&quot] Χορωδία [/FONT][FONT=&quot]τῆς[/FONT][FONT=&quot] Ὄπερας[/FONT][FONT=&quot] τῆς [/FONT][FONT=&quot]Βιέννης[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]Ἠχογραφήθηκε[/FONT][FONT=&quot] τὸν[/FONT][FONT=&quot] Ἰούνιο [/FONT][FONT=&quot]τοῦ[/FONT][FONT=&quot] 1957 [/FONT][FONT=&quot]στὴ [/FONT][FONT=&quot]Βιέννη[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
[FONT=&quot][KARL BÖHM – The Early Years – Philips 442 732-2 – 2CDs][/FONT]
[FONT=&quot]2) [/FONT][FONT=&quot]Μὲ[/FONT][FONT=&quot]τὸν[/FONT][FONT=&quot] Kurt Sanderling [/FONT][FONT=&quot]νὰ[/FONT][FONT=&quot] διευθύνη[/FONT][FONT=&quot] τὴν[/FONT][FONT=&quot] USSR RTV Large Symphony Orchestra. [/FONT][FONT=&quot]Στὸ [/FONT][FONT=&quot]πιάνο [/FONT][FONT=&quot]ὁ[/FONT][FONT=&quot] Sviatoslav Richter. [/FONT][FONT=&quot]Συμμετέχει[/FONT][FONT=&quot] ἡ[/FONT][FONT=&quot] State Academy Russian Chorus [/FONT][FONT=&quot]ὑπὸ[/FONT][FONT=&quot] τὴ[/FONT][FONT=&quot] διεύθυνση[/FONT][FONT=&quot] τοῦ[/FONT][FONT=&quot] Alexander Sveshnikov. [/FONT][FONT=&quot]Κείμενο στὰ ρωσικά. Ἠχογράφηση τῆς ρωσικῆς [/FONT][FONT=&quot]Melodiya[/FONT][FONT=&quot]. Βρίσκεται σὲ κουτὶ 10 [/FONT][FONT=&quot]CDs[/FONT][FONT=&quot] τῆς [/FONT][FONT=&quot]BMG[/FONT][FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot]Melodiya[/FONT][FONT=&quot] ἀλλὰ καὶ στὴ [/FONT][FONT=&quot]Profil[/FONT][FONT=&quot], τὴν [/FONT][FONT=&quot]Urania[/FONT][FONT=&quot] καὶ ἴσως καὶ ἀλλοῦ.[/FONT]
[FONT=&quot]3) Μὲ τόν [/FONT][FONT=&quot]Claudio[/FONT][FONT=&quot] Abbado[/FONT][FONT=&quot] νὰ διευθύνη τὴ Φιλαρμονικὴ τοῦ Βερολίνου στὴ συναυλία ποὺ δόθηκε στὶς 31 Δεκεμβρίου 1991. Στὸ πιάνο ὁ [/FONT][FONT=&quot]Yevgeny[/FONT][FONT=&quot] Kissin[/FONT][FONT=&quot]. Τραγουδοῦν οἱ [/FONT][FONT=&quot]Cheryl[/FONT][FONT=&quot] Studer[/FONT][FONT=&quot] ([/FONT][FONT=&quot]soprano[/FONT][FONT=&quot]), [/FONT][FONT=&quot]Kristina [/FONT][FONT=&quot]Clemenz[/FONT][FONT=&quot] ([/FONT][FONT=&quot]soprano[/FONT][FONT=&quot]), [/FONT][FONT=&quot]Camille[/FONT][FONT=&quot] Capasso[/FONT][FONT=&quot] ([/FONT][FONT=&quot]mezzo[/FONT][FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot]soprano[/FONT][FONT=&quot]), [/FONT][FONT=&quot]John[/FONT][FONT=&quot] Aler[/FONT][FONT=&quot] ([/FONT][FONT=&quot]tenor[/FONT][FONT=&quot]), [/FONT][FONT=&quot]Hiroshi[/FONT][FONT=&quot] Oshima[/FONT][FONT=&quot] ([/FONT][FONT=&quot]tenor[/FONT][FONT=&quot]) καὶ [/FONT][FONT=&quot]Friedrich [/FONT][FONT=&quot]Molsberger[/FONT][FONT=&quot] ([/FONT][FONT=&quot]bass[/FONT][FONT=&quot]). Συμμετέχει ἡ [/FONT][FONT=&quot]RIAS[/FONT][FONT=&quot] Kammerchor[/FONT][FONT=&quot] ὑπὸ τὴ δεύθυνση τοῦ [/FONT][FONT=&quot]Marcus[/FONT][FONT=&quot] Creed[/FONT][FONT=&quot]. Ἠχογράφηση (ψηφιακή) τῆς [/FONT][FONT=&quot]Deutsche Grammophon [DG 435 617-2][/FONT]