Ενα απο τα μεγαλύτερα έργα τού 20ού αιώνα γράφτηκε τον Σεπτέμβριο τού 1927 στην Βουδαπέστη.
Αποτελείται απο 5 μέρη,όπου το θέμα τού πρώτου μέρους μοιάζει με τού 5ου και το θέμα τού 2ου με το 4ο.Το 3ο διαθέτει μιά μουσική,θεματικά,αυτονομία.
Η διάρκεια τών μερών εναλλάσσεται χρονικά σε 5,2,5,2,5 min.,υποδηλώνοντας μιά μαθηματική αλληλουχία.
Πιθανολογείται ότι ο Bartok επηρεάστηκε απο την Λυρική Σουϊτα τού Berg.
O Bartok χρησιμοποιεί εκπληκτικές πρωτότυπες τεχνικές.Το τρίτο μέρος ερμηνεύεται χωρίς vibrato ενώ σε ολόκληρο το 4ο μέρος,όλα τα όργανα παίζουν με ένα συναρπαστικό pizzicato.
Συχνά επίσης ο συνθέτης ζητά το άμεσο γλίστρημα(glissandi) απο την μιά νότα στην άλλη γεγονός πολύ δύσκολο τεχνικά.
To κουαρτέτο σε παρασύρει σε μιά αχρονική μουσική ,που ενώ είναι σαφές ότι βρισκόμαστε στον 20ό αιώνα παραπέμπει σε μιά εξωπραγματική κατάσταση,που υπερβαίνει τα εγκόσμια.Ενα μείγμα μοντερνισμού ,ατονικής γραφής και παράδοσης.
Αξιζει να σημειωθεί πώς ο συνθέτης μελέτησε βαθύτατα την παράδοση τής Ουγγρικής λαϊκής μουσικής και απέδειξε ότι δεν κατάγεται απο Τσιγγάνικες καταβολές αλλά απο πεντατονικές κλίμακες που προέρχονται απο την Κεντρική
Ασία και την Σιβηρία.
Μιά απο τίς καλύτερες ερμηνείες του 4ου Κουαρτέτου,δίδεται απο το Alban Berg Quartet.(ΕΜΙ Classics).Αλλη σπουδαία ερμηνεία δίδεται απο το Tacacs Quartet και από το Emerson Quartet(Decca και D.G. αντίστοιχα)
O Bartok συνέθεσε 6 κουαρτέτα εγχόρδων,που αποτελούν μιά απο τίς μεγαλύτερες μουσικές προσφορές στην ανθρωπότητα.
Η παρουσιασή τους θά συμπληρωθεί σταδιακά και σε εύθετο χρόνο.
Το κάθε έργο χρειάζεται αρκετό χρονικό διάστημα για να το εγκολπώσει ο ακροατής και σίγουρα δέν είναι fast food.
Αξίζει όμως η σταδιακή εισαγωγή στο έργο τού μεγάλου αυτού συνθέτη.Το ταξείδι τελικά θά μάς ανταμείψει.
Αποτελείται απο 5 μέρη,όπου το θέμα τού πρώτου μέρους μοιάζει με τού 5ου και το θέμα τού 2ου με το 4ο.Το 3ο διαθέτει μιά μουσική,θεματικά,αυτονομία.
Η διάρκεια τών μερών εναλλάσσεται χρονικά σε 5,2,5,2,5 min.,υποδηλώνοντας μιά μαθηματική αλληλουχία.
Πιθανολογείται ότι ο Bartok επηρεάστηκε απο την Λυρική Σουϊτα τού Berg.
O Bartok χρησιμοποιεί εκπληκτικές πρωτότυπες τεχνικές.Το τρίτο μέρος ερμηνεύεται χωρίς vibrato ενώ σε ολόκληρο το 4ο μέρος,όλα τα όργανα παίζουν με ένα συναρπαστικό pizzicato.
Συχνά επίσης ο συνθέτης ζητά το άμεσο γλίστρημα(glissandi) απο την μιά νότα στην άλλη γεγονός πολύ δύσκολο τεχνικά.
To κουαρτέτο σε παρασύρει σε μιά αχρονική μουσική ,που ενώ είναι σαφές ότι βρισκόμαστε στον 20ό αιώνα παραπέμπει σε μιά εξωπραγματική κατάσταση,που υπερβαίνει τα εγκόσμια.Ενα μείγμα μοντερνισμού ,ατονικής γραφής και παράδοσης.
Αξιζει να σημειωθεί πώς ο συνθέτης μελέτησε βαθύτατα την παράδοση τής Ουγγρικής λαϊκής μουσικής και απέδειξε ότι δεν κατάγεται απο Τσιγγάνικες καταβολές αλλά απο πεντατονικές κλίμακες που προέρχονται απο την Κεντρική
Ασία και την Σιβηρία.
Μιά απο τίς καλύτερες ερμηνείες του 4ου Κουαρτέτου,δίδεται απο το Alban Berg Quartet.(ΕΜΙ Classics).Αλλη σπουδαία ερμηνεία δίδεται απο το Tacacs Quartet και από το Emerson Quartet(Decca και D.G. αντίστοιχα)
O Bartok συνέθεσε 6 κουαρτέτα εγχόρδων,που αποτελούν μιά απο τίς μεγαλύτερες μουσικές προσφορές στην ανθρωπότητα.
Η παρουσιασή τους θά συμπληρωθεί σταδιακά και σε εύθετο χρόνο.
Το κάθε έργο χρειάζεται αρκετό χρονικό διάστημα για να το εγκολπώσει ο ακροατής και σίγουρα δέν είναι fast food.
Αξίζει όμως η σταδιακή εισαγωγή στο έργο τού μεγάλου αυτού συνθέτη.Το ταξείδι τελικά θά μάς ανταμείψει.