Βέλτιστες ρυθμίσεις για νυχτερινή φωτογραφία

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
21,623
Αθήνα
Ίσως έχουμε ξανασχοληθεί με το θέμα, αλλά δεν βρήκα τίποτα οπότε...

Το γνωστό πρόβλημα: Είναι νύχτα, βάζουμε την μηχανή στο τρίποδο, κλείνουμε την σταθεροποίηση, χαμηλώνουμε ευαισθησία κάνουμε φωτομέτρηση και... τραβάμε. Αυτή είναι μια τυπική κατάσταση όπου επιδιώκουμε να έχουμε τον λιγότερο δυνατό θόρυβο. Όμως στην πράξη δεν είναι ακριβώς έτσι, μια και ναι μεν στα χαμηλά iso ο αισθητήρας παράγει λιγότερο θόρυβο, αλλά όταν αυξάνεται ο χρόνος έκθεσης ζεσταίνεται και... παράγει πάλι θόρυβο. Αφορμή για τον προβληματισμό μου ήταν κάποιες λήψεις με πολύ χαμηλό φωτισμό, όπου ανοίγοντας μετά τα αρχεία... έφριξα!

Ιδού πεδίο λαμπρό: ποιό είναι το καλύτερο "πακέτο" ρυθμίσεων για να πετύχουμε τον λιγότερο θόρυβο?
 
Σε μακρές εκθέσεις χρειάζεται να ενεργοποιηθεί το Long Exposure Noise Reduction (ή όπως αλλιώς λέγεται ανάλογα την μαρκα) το οποίο τραβάει ενα black frame ίδιας διάρκειας αμέσως μετά την λήψη και το αφαιρεί απο την κανονική λήψη. Ετσι ο θόρυβος αυτός μειώνεται. Εναλλακτικά αν σε ενοχλεί να περιμένεις τα οποια δευτερόλεπτα διαρκεί η μαύρη λήψη γιατι θέλεις πυκνες χρονικα φωτο τραβάς ενα η περισσότερα black frames (με ίδιες ρυθμίσεις και το καπάκι φορεμένο) στο τέλος των κανονικών λήψεων και κάνεις την αφαίρεση στο PC.
Bracket 3-5 λήψεων σε απόσταση 1 στοπ με κεντρική μια κανονική φωτομέτρηση για τον μέσο όρο της φωτεινότητας.

Αλλη τεχνική είναι πολλαπλές λήψεις με μεγαλύτερο ISO και μεγαλύτερη ταχύτητα που θα τις στακάρεις μετά στο PC.
Σε πολλές μηχανές 4 λήψεις π.χ. 5sec ISO400 βγάζουν πιο καθαρό αποτέλεσμα από μια 20sec ISO100. Στις Canon ισχύει σίγουρα αλλά νομίζω και στην δικιά σου E-M5 ..

Με ποιά μηχανή έκανες το εγχείρημα ?. Παιζει να ανεβάσεις ενα δυο RAW ?.
 
Last edited:
Μια που δεν κατεβαίνουν τα δείγματα κατέβασα τις μακρές εκθέσεις απο το Imaging Resource

ISO200 15s NR=auto .. http://www.imaging-resource.com/PRODS/omd-em5/EM5LL002007.ORF.HTM
ISO200 15s NR=none .. http://www.imaging-resource.com/PRODS/omd-em5/EM5LL002007XNR.ORF.HTM

Στο πρώτο έχει γίνει αφαίρεση black frame φαίνεται καθαρα στο raw ιστόγραμμα καθώς το σημείο μηδεν είναι στο μηδεν ενω στα κανονικά είναι κάπου στο 255.
Υπάρχει μια μικρή διαφορά στον θόρυβο, είναι και μετρήσιμη .. αλλα πες πρώτα πιο σου αρέσει ;)
 
Αναγκάστηκα να κλείσω τον υπολογιστή, τώρα έχουν ανέβει. Από τα δείγματα που έβαλες προτιμό το πρώτο, δείχνει σαν κάποιος να έχει "σκουπίσει" την φωτογραφία δηλαδή η αίσθηση που έχω είναι λιγότερος θόρυβος, ίδια ή και λίγο καλύτερη λεπτομέρεις και καλύτερη έκθεση (περισσότερη πληροφορία στα σκιερά). Μικρές αλλά ορατές διαφορές όχι μόνο σε 1:1, ειδικά η έκθεση δείχνει και σε πλήρη θέαση αισθητά καλύτερη.
...H ρύθμιση για Long Exposure Noise Reduction στην Ολύμπια γλώσσα λέγεται απλά auto? :flipout:
 
Kαι όμως το πρωτο μετράει καλύτερα !!!. Οχι τιποτα σημαντικο που θα έπρεπε να φαίνεται, κάπου στην περιοχή 0-5%.

Τα δικά σου δείγματα δεν έχουν αποθορυβοποίηση αλλά δεν ειναι και μακρές εκθέσεις (είναι κατω απο δευτερόλεπτο) νομίζω δεν τις θεωρει το auto μακρές και δεν κανει αυτο που λέμε.

Αλλα μιλάμε για νυχτερινή (για την ευρυγώνια λέω) με μεγάλη δυναμική περιοχή, απο καμένα (ελάχιστα !! καμια 50αρια σε κάθε κανάλι) μέχρι κλιπαρισμένα μαύρα (οι ηλιακοί κατω δεξια). Νομίζω σε έπαιρνε για λίγο μεγαλύτερη έκθεση (1/4-1/3) αλλά δεν μπορείς με το μάτι και τις ενδείξεις της μηχανής να βρείς το βέλτιστο γιαυτο χρειάζεται bracket.

Πιστεύω οτι και με ISO400 1/6 θα είχες καλύτερα σκοτεινά καθώς βελτιώνεται η Ε-Μ5 στα σκοτεινα .. αλλά θα έχανες στα μεσαία.
http://www.sensorgen.info/OlympusOM-D-E-M5.html δες την μέτρηση read noise (ηλεκτρικός θόρυβος μηχανής) που δείχνει την ποιότητα των πολύ σκοτεινών.

Υπόψη οτι οταν μετράει η DxO 12στοπ δυναμική περιοχή βάζει το όριο αποδοχής σε αυτό που βλέπεις στους ηλιακούς. Φωτογραφικά δεν είναι αξιοποιήσημη αυτή η ποιότητα εκτός απο πολύ μεγάλη σμίκρυνση. Υπολογισε περίπου 2 στοπ λιγότερα δηλ.

Πάντως με αποθορυβοποίηση στοχευμένη στα σκοτεινα και μέγεθος επισκόπησης Α4 καλή θα φαίνεται αυτή η ευρυγώνια.. ;)
 
Ευχαριστώ Ηλία, δυστυχώς εκείνο το βράδυ είχε πιάσει ένας διαβολεμένος αέρας, οι λήψεις ήταν και λίγο τύχη να μην φας καμιά ριπή με το κλείστρο ανοιχτό. Οπότε που δύναμη για bracketing - εδώ μου έλειψε το μεγάλο βαρύ και στιβαρό τρίποδο... Όσο ζεις μαθαίνεις πάντως, δεν γνώριζα ότι παίζει in camera noise reduction στα raw! Την επόμενη φορά θα δοκιμάσω και τα ξαναλέμε.
 
Ίσως έχουμε ξανασχοληθεί με το θέμα, αλλά δεν βρήκα τίποτα οπότε...

Το γνωστό πρόβλημα: Είναι νύχτα, βάζουμε την μηχανή στο τρίποδο, κλείνουμε την σταθεροποίηση, χαμηλώνουμε ευαισθησία κάνουμε φωτομέτρηση και...

Γιατί κλείνουμε την σταθεροποίηση;
 
Δεν ισχύει σε όλους τους φακούς αυτό, οι φρέσκοι αντιλαμβάνονται πότε είναι σε τρίποδο και το κλείνουνε το VR/IS/stabilization από μόνοι τους, αλλά γενικότερα, καλό είναι να πηγαίνει πάντα στο off ο διακόπτης όταν μπαίνει το τρίποδο στο παιχνίδι.