Διάρκεια ζωής κεφαλής

vlkr

Senior Member
21 August 2010
329
Πώς καταλαβαίνουμε ότι η κεφαλή μας αφήνει χρόνους?Έχω τη denon dl 110 η οποία έχει παίξει 1000-1200 ώρες και έχω την εντύπωση ότι έχει μειωθεί το μήκος του διαμαντιού.Ο κατασκευαστής δεν δίνει ώρες ζωής και από τον ήχο θεωρώ ότι είναι δύσκολο να το καταλάβω αφού ακούω σχεδόν κάθε μέρα και το αυτί συνηθίζει.όλα αυτά με δεδομένο ότι από τη πρώτη μέρα η κεφαλή έχει ρυθμιστεί σωστά.Βάρος,vta,antiskating κλπ..
 
Η διάρκεια ζωής της βελόνας διαφέρει από κατασκευαστή σε κατασκευαστή, ανάλογα με το προφίλ κοπής του διαμαντιού και το βάρος ανάγνωσης. Υπάρχουν κατασκευαστές που δίνουν αναμενόμενη διάρκεια ζωής της βελόνας.

Στη δική σου περίπτωση, μόνο με το αυτί, ή με μεγεθυντικό φακό με μεγάλη μεγέθυνση (π.χ. x10). Αν σ' αρέσει αυτό που ακούς, μην την αλλάξεις. Αν έχεις αμφιβολίες αλλά δε θέλεις να ξοδέψεις τώρα χρήματα, επίσης μην την αλλάξεις. Άσε να παίξει 300 - 500 ώρες ακόμη.
 
Re: Απάντηση: Διάρκεια ζωής κεφαλής

Η διάρκεια ζωής της βελόνας διαφέρει από κατασκευαστή σε κατασκευαστή, ανάλογα με το προφίλ κοπής του διαμαντιού και το βάρος ανάγνωσης. Υπάρχουν κατασκευαστές που δίνουν αναμενόμενη διάρκεια ζωής της βελόνας.

Στη δική σου περίπτωση, μόνο με το αυτί, ή με μεγεθυντικό φακό με μεγάλη μεγέθυνση (π.χ. x10). Αν σ' αρέσει αυτό που ακούς, μην την αλλάξεις. Αν έχεις αμφιβολίες αλλά δε θέλεις να ξοδέψεις τώρα χρήματα, επίσης μην την αλλάξεις. Άσε να παίξει 300 - 500 ώρες ακόμη.

Κι εγώ έτσι πιστεύω, 500 ώρες ακόμη οτί μπορεί να παίξει.απλά αναρωτιόμουν αν υπάρχει καποιο όριο ζωής γενικά για τις κεφαλές σε αυτή τη κατηγορία τιμής.
 
Κατι που επισης παιζει τον ρολο του ειναι και η κατασταση στην οποια βρισκονται οι δισκοι.Εγω στην θεση σου θα την αλλαζα.
 
αν οι δίσκοι είναι άπλυτοι, παλιοί και έχουν σκόνη τότε η φθορά είναι πιό μεγάλη.
 
Οι δίσκοι είναι σε καλή κατάσταση,και η βελόνα σωστά ρυθμισμένη οπότε μάλλον θα τη κρατήσω μεχρι να μπορέσω να πάρω κάτι καλύτερο.Πιστεύω οτί οι ώρες που έχει παίξει δεν είναι και τόσες πολλές όπως προείπε και ο Δαμιανός
 
Οι δίσκοι είναι σε καλή κατάσταση,και η βελόνα σωστά ρυθμισμένη οπότε μάλλον θα τη κρατήσω μεχρι να μπορέσω να πάρω κάτι καλύτερο.Πιστεύω οτί οι ώρες που έχει παίξει δεν είναι και τόσες πολλές όπως προείπε και ο Δαμιανός

Δεν θελω να επιμενω ουτε να "κινδυνολογω" αλλα 1000-1200 ωρες δεν ειναι και λιγες ειδικα σε μια κεφαλη σχετικα χαμηλης τιμης.Δυστυχως πολλες φορες την ζημια στους δισκους την αντιλαμβανομαστε μονον οταν βαλουμε μια καινουργια κεφαλη.Εσω "σε επιφυλακη" :a0210:
 
Ολίγη θεωρία...



Οι βελόνες υπάρχουν σε 3 μορφές, Σφαιρική ή κωνική, Ελλειπτική, και υπερελλειπτική Shibata. Η διαφορά μεταξύ των δύο πρώτων σχημάτων είναι η καλύτερη επαφή με τα τοιχώματα των αυλακιών που έχει η ελλειπτική καθώς παρουσιάζει μεγαλύτερη ακρίβεια στην παρακολούθηση της διαμόρφωσης τους, δηλαδή καλύτερη αναγνωστικότητα και λιγότερη φθορά γιατί χρειάζεται και λιγότερο βάρος ανάγνωσης.

Με τις κεφαλές τύπου Shibata υπάρχει κάποια σύγχυση, η υπερελλειπτική μορφή τους που δόθηκε υπαγορεύτηκε από το τετρακαναλικό σύστημα CD-4, το σχήμα που έχουν αυτές οι βελόνες εφάπτεται καλύτερα από τις ελλειπτικές στα τοιχώματα του αυλακιού και με τη πρώτη ματιά φαίνεται ότι θα τα φθείρει περισσότερο, αλλά δεν είναι έτσι, γιατί εφάπτεται σε μεγαλύτερη περιοχή ως προς το μήκος, έχει όμως πολύ μικρή επιφάνεια που είναι πολύ αιχμηρή και είναι σε θέση να διαβάζει τις μικροσκοπικές διαμορφώσεις του πίσω σώματος που υπάρχει στις τετρακαναλικές κοπές.

Κύριος συντελεστής στη διάρκεια ζωής μιας βελόνας, και του δίσκου φυσικά, είναι η συνολική δύναμη ανάγνωσης και όχι μόνο το βάρος ανάγνωσης. Για να έχουμε μια εικόνα αυτού του συντελεστή, λέω ότι αν αυτή η δύναμη ελαττωθεί από 30mN ( 3gr ) σε 7.5mN έχουμε αύξηση της ζωής της βελόνας κατά 120%. Οι άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν το χρόνο ζωής της είναι η κατάσταση του δίσκου, οι συχνότητες που είναι γραμμένες στο δίσκο, οι ταχύτητες εγγραφής κ.ά.

Τον όρο ταχύτητες εγγραφής θα τον κατανοήσουμε καλύτερα αν φανταστούμε ένα σκιέρ να έλκεται με σταθερή ταχύτητα, η σταθερή αυτή ταχύτητα αντιστοιχεί με τις σταθερές στροφές του πικάπ, όταν όμως ο σκιέρ αρχίζει να παρακάμπτει τις σημαίες δεξιά – αριστερά αφού αυξήθηκε η απόσταση που πρέπει να καλύψει αυξάνεται και η ταχύτητα του.
Το ίδιο ισχύει και για τη βελόνα, η ταχύτητα της μετράται σε cm/sec και εξαρτάται από το πλάτος, δηλαδή την ένταση της εγγραφής ( απόσταση μεταξύ των σημαδούρων ) και από τη συχνότητα που είναι γραμμένη ( δηλαδή πόσες σημαδούρες υπάρχουν ).
Εάν τώρα το πλάτος και η συχνότητα αυξηθούν πάνω από ένα όριο, η βελόνα αποτυγχάνει να ακολουθήσει τις διαμορφώσεις του αυλακιού, ακριβώς όπως ο σκιέρ που πέφτει επειδή αυξήθηκε η απόσταση και το πλήθος των σημαδούρων.
Το αποτέλεσμα είναι η κακή αναγνωστικότητα, και βέβαια κακή αναγνωστικότητα δεν έχουμε μόνο από τη βελόνα, αλλά και από το βραχίονα, θα το δούμε και αυτό αργότερα. Στο εμπόριο υπάρχουν δίσκοι με εγγραφές πολύ υψηλής τιμής που απαιτούν και ανάλογες ικανότητες αναγνωστικότητας από τις κεφαλές και τους βραχίονες.

Επίσης από έρευνα σε δίσκους του εμπορίου διαπιστώθηκε ότι σε 67 δίσκους υπήρχαν 210 στραβώματα τα οποία ήταν στη περιοχή 0.5 – 20ΗΖ με πλάτος συχνά δεκαπλάσιο του ηχογραφημένου σήματος στο δίσκο.
Όταν εμφανιστεί λοιπόν συντονισμός του βραχίονα στη περιοχή των 10-20ΗΖ συμβαίνουν πράγματα. Κάτω από τη συχνότητα συντονισμού η βελόνα χάνει την ικανότητα να παράγει σήματα και γίνεται απλό εξάρτημα του βραχίονα, όσο πλησιάζει η συχνότητα συντονισμού το πλάτος της κίνησης της βελόνας αυξάνει, το βάρος ανάγνωσης δεν είναι πια σταθερό και η βελόνα πηδάει αυλάκι.

Το αποτέλεσμα είναι φθορά στο δίσκο και στη βελόνα, να πω εδώ ότι ακόμα και όταν η βελόνα δεν πηδάει αυλάκι αλλά κινείται έντονα, σχεδόν ανεξέλεγκτα από το γραμμένο σήμα, πάλι υπάρχει μεγάλη φθορά. Η αντιμετώπιση που έγινε ήταν να μειωθεί η αναγνωστικότητα της κεφαλής γύρω στα 10ΗΖ και έτσι εξουδετερώθηκε το φαινόμενο του συντονισμού λόγω των στραβωμάτων του δίσκου, άρα η καμπύλη απόκρισης μιας κεφαλής που βλέπουμε στα φυλλάδια είναι το τελικό αποτέλεσμα του μηχανικού συντονισμού της και της ηλεκτρικής της εξόδου, για το λόγο αυτό έχει υιοθετηθεί η ταχύτητα ανάγνωσης στις μετρήσεις των κεφαλών να είναι 5cm/sec ώστε να είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη των μετρήσεων.

Η μάζα της ακίδας με το στέλεχος της έχουν φοβερά μικρή τιμή και δεν λαμβάνεται υπόψη σε κανένα υπολογισμό που γίνεται για το βάρος της κεφαλής, όμως, ο συντονισμός της είναι περίπου στους 40-50ΚΗΖ που είναι πολύ υψηλή συχνότητα, υπέρηχος για το ανθρώπινο αυτί, που δεν επηρεάζει το ακουστικό αποτέλεσμα, είναι όμως η κύρια αιτία κατά τον Mitch Cotter της φθοράς των δίσκων και όχι όπως πιστεύεται το μεγάλο βάρος ανάγνωσης.

(Aπο σχετικό κείμενο ΠΕΡΙ ΠΙΚΑΠ στους 4Τ http://www.4tforum.gr/phpBB3/viewtopic.php?f=13&t=5824&start=2160 )
 
Last edited: