Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Οι φάσεις για ΔΕΔΟΜΕΝΕΣ αποστασεις μονάδων-ακροατή, έρχονται είτε με ηλεκτρικό τρόπο (crossover) είτε με γεωμετρικό (απομάκρυνση του tweeter ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΙΣΩ). Φερνοντας πιο αριστερα η πιο δεξια το tweeter δεν αλλάζει τίποτα αν ο ακροατής ειναι ΟΝ-AXIS.

Αντίθετα αν είναι OFF-AXIS η οριζόντια μετακίνηση του tweeter αλλάζει την σχετική απόσταση απο τον ακροατή, επηρρεαζοντας τις φάσεις. Αυτό σημαίνει πως αν διορθωθούν οι φάσεις σε μια γωνία ακρόασης πχ 30 μοιρες μετακινώντας το tweeter αριστερότερα, θα χαλάσουν την ιδια στιγμή οι φάσεις ακουγοντας Onaxis. Μιλώντας για φάσεις, εννούμε το να φτάνει το σήμα πχ στα 3ΚΗz που εκμπέμπεται απο το tweeter ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ με το σήμα 3ΚΗz που εκπέμπει και το woofer εφόσον συμμετέχουν και οι δυο μονάδες στην περιοχή αυτή. Αυτο εξαρτάται απο τις αποστάσεις που θα διανύσουν τα δυο σήματα για να φτασουν ταυτοχρονα στο αυτί μας. Απο την στιγμή που οι σχετικοι χρόνοι εκπομπής εχουν ρυθμιστεί έτσι απο το crossover (εξισορροπώντας το offset των ακουστικων κεντρων) ώστε onaxis να φτανουν τα δυο κύματα απο το tweeter και το woofer στο αυτι μας ταυτόχρονα, αλλάζοντας την σχεση των αποστασεων, δηλαδή αν μετακινηθούμε προς το πλάι σε ενα τετοιο ηχείο με παράκεντρο tweeter) το ταίριασμα των φασεων παει περιπατο.

Και η στερεοφωνική εικόνα, ειδικά το κομματι της σαφούς εστίασης των οργάνων, σχετίζεται άμεσα με το ταιριασμα των φασεων woofer & tweeter καθώς και με την ομοιότητα των δυο ηχείων. Γενικά η εκτός μεσοκαθέτου τοποθέτηση του tweeter σε ότι κείμενο εχει περασει απο μπροστα μου αναφέρεται αποκλειστικά στο θέμα αντιμετώπισης της περιθλασης. Ειναι και θέμα προτεραιοτήτων του σχεδιαστή.
 
Last edited:
επίσης συμφωνούμε στο ότι μακάρι να ειχαμε τα ATCιά, και ας μην εχουν συμμετρική εκπομπή δεξιά κι αριστερα :grinning-smiley-043

Η ομορφιά άλλωστε είναι στην ατέλεια.
 
Έχω παρατηρήσει πάντως, πειραματιζόμενος στο παρελθόν με ιδιοκατάσκευή
Ηχείου και με μοναδική αλλαγη κάθε φορά μόνο στην τοποθέτηση των
μεγαφώνων στην μπάφλα (εναλλαγή on axis τοποθέτηση και offset
τοποθέτησης), ότι στην offset τοποθέτηση (με τα tweeter στις εξωτερικές
πλευρές), το ηχείο "εξαφανιζόταν" καλύτερα στο χώρο και βελτιωνόταν η
οριζόντια διασπορά. Η γνώμη σας?
 
Απάντηση: Re: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Οι φάσεις για ΔΕΔΟΜΕΝΕΣ αποστασεις μονάδων-ακροατή, έρχονται είτε με ηλεκτρικό τρόπο (crossover) είτε με γεωμετρικό (απομάκρυνση του tweeter ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΙΣΩ). Φερνοντας πιο αριστερα η πιο δεξια το tweeter δεν αλλάζει τίποτα αν ο ακροατής ειναι ΟΝ-AXIS.

Αντίθετα αν είναι OFF-AXIS η οριζόντια μετακίνηση του tweeter αλλάζει την σχετική απόσταση απο τον ακροατή, επηρρεαζοντας τις φάσεις. Αυτό σημαίνει πως αν διορθωθούν οι φάσεις σε μια γωνία ακρόασης πχ 30 μοιρες μετακινώντας το tweeter αριστερότερα, θα χαλάσουν την ιδια στιγμή οι φάσεις ακουγοντας Onaxis. Μιλώντας για φάσεις, εννούμε το να φτάνει το σήμα πχ στα 3ΚΗz που εκμπέμπεται απο το tweeter ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ με το σήμα 3ΚΗz που εκπέμπει και το woofer εφόσον συμμετέχουν και οι δυο μονάδες στην περιοχή αυτή. Αυτο εξαρτάται απο τις αποστάσεις που θα διανύσουν τα δυο σήματα για να φτασουν ταυτοχρονα στο αυτί μας. Απο την στιγμή που οι σχετικοι χρόνοι εκπομπής εχουν ρυθμιστεί έτσι απο το crossover (εξισορροπώντας το offset των ακουστικων κεντρων) ώστε onaxis να φτανουν τα δυο κύματα απο το tweeter και το woofer στο αυτι μας ταυτόχρονα, αλλάζοντας την σχεση των αποστασεων, δηλαδή αν μετακινηθούμε προς το πλάι σε ενα τετοιο ηχείο με παράκεντρο tweeter) το ταίριασμα των φασεων παει περιπατο.

Και η στερεοφωνική εικόνα, ειδικά το κομματι της σαφούς εστίασης των οργάνων, σχετίζεται άμεσα με το ταιριασμα των φασεων woofer & tweeter καθώς και με την ομοιότητα των δυο ηχείων. Γενικά η εκτός μεσοκαθέτου τοποθέτηση του tweeter σε ότι κείμενο εχει περασει απο μπροστα μου αναφέρεται αποκλειστικά στο θέμα αντιμετώπισης της περιθλασης. Ειναι και θέμα προτεραιωτήτων του σχεδιαστή.

Καλά τα λες τα γράμματα.
Όμως γάμ@τα.
Γιατί αν δεν έχεις περιθώριο να στήσεις κατάλληλα και σύμφωνα με τον λοβό των ηχείων (ή μικροεκδοχές του...) πάει η επιστήμη στράφι...
 
Έχω παρατηρήσει πάντως, πειραματιζόμενος στο παρελθόν με ιδιοκατάσκευή
Ηχείου και με μοναδική αλλαγη κάθε φορά μόνο στην τοποθέτηση των
μεγαφώνων στην μπάφλα (εναλλαγή on axis τοποθέτηση και offset
τοποθέτησης), ότι στην offset τοποθέτηση (με τα tweeter στις εξωτερικές
πλευρές), το ηχείο "εξαφανιζόταν" καλύτερα στο χώρο και βελτιωνόταν η
οριζόντια διασπορά. Η γνώμη σας?

Αν πρόκειται για μεγάλο ηχείο προς το παρόν... συμφωνώ απόλυτα!
Επίσης λένε πως τα μικρά ηχεία εξαφανίζονται και πως τα μεγάλα "εμφανίζονται".
Δεν υπάρχει μεγαλύτερη βλακεία από αυτό.
Όλα είναι συνάφειες...
Απλά αυτοί που υποστηρίζουν κάτι τέτοιο είναι - εμπειρικά έστω- ... απλά ανεπαρκείς...
 
Άρα για δεδομένη και σταθερή θέση ακρόασης ή για ομοαξονικό ή fr η offset τοποθέτηση είναι καλό πράγμα αφού "στρέφει" τις αυξομειώσεις λόγω συμβολής του απ'ευθείας και του περιθλώμενου κύματος προς τα έξω.
 
Re: Απάντηση: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Άρα για δεδομένη και σταθερή θέση ακρόασης ή για ομοαξονικό ή fr η offset τοποθέτηση είναι καλό πράγμα αφού "στρέφει" τις αυξομειώσεις λόγω συμβολής του απ'ευθείας και του περιθλώμενου κύματος προς τα έξω.

Θεωρητικά ναι, εργαστηριακά ναι, αλλά θα πρέπει να την ακούσουμε κι όλας την διαφορά. Που τελικά ίσως δεν ειναι και τόσο ευκολο όσο φαίνεται..
 
Απάντηση: Re: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Υπάρχουν δυο προγραμματα εξομοίωσης για την περίθλαση των ακρων της μπάφλας

http://www.pvconsultants.com/audio/diffraction/downloadbds.htm

http://www.tolvan.com/edge/

αλλά δεν ξέρω κατά πόσο καλύπτουν το θέμα

Θα μου χρειαστούν μάλλον. :2thumb22sup:
Θέλω να παίξω με τα ηχειάκια του πισιού μου κάποια στιγμή...
 
Βασικά δεν αρκεί να χρησιμοποιείς απλά ένα πρόγραμμα. Θα πρέπει να ξέρουμε ότι εχει επιβεβαιωθεί η πρόβλεψή του και εργαστηριακά. Και δεν βλεπω να χρησιμοποιούνται αυτά τα προγράμματα γενικευμένα. Ισως καποιοι κατασκευαστές να εχουν inhouse εφαρμογές για το συγκεκριμένο θέμα ή απλά να παζει πολύ trial & error.
 
Θα ξαναγυρίσω λίγο πίσω την κουβέντα και θα παραθάσω την εμπειρία μου από την κατασκευή ηχείων από μάρμαρο.

Σε ποιο τρυφερή ηλικία (1989...) είχαμε κατασκευάσει 2 φίλοι το ίδιο κιτ ηχείων.
Επρόκειτο για ένα κιτ της Audax με woofer το MHD21B37R (8" bextrene) και tweeter το HD100 αν θυμάμαι καλά, σε καμπίνα εσ. όγκου 40 λίτρων.
Ο φίλος χρησιμοποίησε την ετοιμη καμπίνα από MDF που έδινε το Κέντρο Μεγαφώνου, ενώ εγώ λόγω σχετικής ενασχόλησης (ο μπαμπάς ήταν μαρμαράς) την έφτιαξα από μάρμαρο πάχους 3cm.
Οι μονάδες και στις 2 κατασκευές ήταν εξωτερικά τοποθετημένες χωρίς πατούρες κλπ και οι ακμές ΔΕΝ ήταν στρογγυλεμένες.

Οταν ακούγαμε με equalizer σε ρύθμιση "χαμόγελο" και σε πολλά γκάζια, η μαρμάρινη καμπίνα υπερτερούσε κάπως.

Σε Flat ακρόαση έφευγες τρέχοντας μακρυά από τη μαρμάρινη.
Τσιριχτές και έντονες μεσαίες.
 
Πάντως Τζώνε τα μεγάφωνα τρομερά.

Είχα φτιάξει και γω ένα κίτ τότες...
Από εμντιεφ.
Τα γούφερ χάλασαν από τα χρόνια.
Τα τουήτερ όχι.
Ο παπάρας όμως τα πούλησα.
Νομίζω πως ακόμα και τώρα σίγουρα θα καθάριζαν άνετα πολλά σύγχρονά τους...
 
Ξεκινησα το θεμα και δεν εχω βρει χρονο να διαβασω ολες τις απαντησεις, αποψεις. Επειδη οπως ειχα αρχικα αναφερει για το διαφορετικο υλικο της καμπινας που χρησιμοποιησα και το διαφορετικο παχος της μπαφλας εκανα το εξης. Εβαλα κατα 4 χιλ το γουφερ πιο μεσα ωστε να ειναι σαν να το εχω σε 18αρα μπαφλα οπως το εργοστασιακο. Επισης εφερα και το τουιτερ προσωπο με την μπαφλα. Το αποτελεσμα. Εκπληκτικο. Καταρχας πλεον το μπασο εχει καλυτερο παλμο και φαινεται οτι η συμπιεση λειτουργει κανονικα. Εχουν ανεβει λιγο οι χαμηλομεσαιες (παντα με κριτηριο το αυτι) . Εχει ερθει μια ισορροπια στον ηχο κατι που πριν μονο με τη βοηθεια του sub πλησιαζα. Επισης μειωθηκαν οι ασκοπες διαδρομε ς του γουφερ και δεν ακουγεται ο αερας απο την τρυπα στις μεγαλες εντασεις.
Πρεπει λιγο να πειραματιστω βεβαια με το κρος για το δεσιμο στις μεσοϋψηλες.
Εχω αρχισει να προβληματιζομαι λιγο με το μονωτικο μεσα και επισης με τις περιθλασεις απο τις πατουρες που εχουν τα κουτια ειδικα τωρα που βυθισα τα μεγαφωνα. Μολις λυσω αυτα μαλλον θα φτιαξω τις νεες καμπινες χωρις εξωτερικες πατουρες.
 
Last edited: