
ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΕΝΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥ
(Apologyofaneconomichitman)
Σύνοψη:
Ο Τζον Πέρκινς από το 1971 έως το 1981 εργάστηκε στην πολυεθνική εταιρία συμβούλων Chas. T. Main ως οικονομολόγος. Στην πραγματικότητα όμως ήταν ένας Οικονομικός Εκτελεστής, στρατολογημένος από τις μυστικές υπηρεσίες των Ηνωμένων Πολιτειών. Οπως ειχε ορκισθεί όταν στρατολογήθηκε,κράτησε το στόμα του κλειστο ώσπου με αφορμή τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001, αποφάσισε να εκθέσει δημοσίως τη αθέατη πλευρά της αμερικανικής εταιρειοκρατίας, συγγράφοντας την <Εξομολόγηση ενός Οικονομικού Δολοφόνου>. Στο βιβλίο αυτό βασίστηκε το ομότιτλο ντοκιμαντέρ του δημοσιογράφου Στέλιου Κούλογλου. Ο Τζον Πέρκινς υπήρξε ένα από τα εξέχοντα μέλη της μυστικής ομάδας των «οικονομικών δολοφόνων», οι οποίοι χρησιμοποιούσαν ψευδείς οικονομικές αναφορές, εξαγορές, εκβιασμούς, σεξ και φόνους για να εξαπλωθεί η αμερικανική αυτοκρατορία μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Μετά από μια μακρόχρονη εσωτερική μάχη που καταγράφει το διλμ, ο Πέρκινς συναντά στον Ισημερινό την κόρη του δολοφονημένου προέδρου της χώρας και μιλά μπροστά σ’ ένα εξαγριωμένο Λατινοαμερικάνικο κοινό.
Βασισμένο σε σπάνιο προπαγανδιστικό υλικό, με δραματοποιημένες στυλ φιλμ- νουάρ σκηνές, κι αποκλειστικές εξομολογήσεις του bestseller συγγραφέα (ConfessionsofanEconomicHitMan, TheSecretHistoryoftheAmericanEmpire), αυτό το συναρπαστικό ντοκιμαντέρ, ρίχνει φως στους άγνωστους μηχανισμούς που χρησιμοποιούν αυτοί που κυβερνούν σήμερα τον κόσμο μας, στις ρίζες της ισλαμικής τρομοκρατίας, και τους λόγους που ένα τόσο μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού ζει στα όρια της ανέχειας.
Η απόλυτη απάντηση στην ερώτηση του Μπους: «Γιατί μας μισούν;»
Σημείωμα σκηνοθέτη:
«Αυτό είναι φιλμ νουάρ», σκέφτηκα μόλις διάβασα την ιστορία των οικονομικών εκτελεστών. Μία σέξυ femmefatale, διαφθορά και δολοφονίες, κρυφές συναντήσεις των «τσακαλιών» της αυτοκρατορίας σε δωμάτια γεμάτα καπνό. Αφήγηση του πρωταγωνιστή, παγιδευμένου σε μια ανεπιθύμητη κατάσταση, φλας μπακ στη γέννηση των οικονομικών εκτελεστών και ματιές στο μέλλον,δηλαδή στη λεηλασία του Ιράκ.
Χρησιμοποίησα όλες τις τεχνικές του φιλμ νουάρ, για να φτιάξω ένα ντοκιμαντέρ που εξιστορεί την πραγματική ιστορία του κόσμου μας.
Το μήνυμα των φιλμ νουάρ είναι συχνά απαισιόδοξο.. Αλλά η πλοκή και οι τελευταίες σκηνές της ταινίας, όπου ο πρωταγωνιστής απολογείται μπροστά στο λαό του Ισημερινού για τις πράξεις του, δίνουν μια νότα αισιοδοξίας: σε ένα κόσμο γεμάτο κυνισμό και πολέμους, υπάρχει πάντα χώρος για μετάνοια κι ελπίδα.»
Στέλιος Κούλογλου, Μάρτιος 2008
Η αντίδραση του Τζον Πέρκινς, όταν είδε την ταινία:
Είμαι βαθιά εντυπωσιασμένος- πρόκειται για ένα πολύ δυνατό και καλοφτιαγμένο φιλμ. Νομίζω ότι θα καθιερωθεί ως κλασσικό, ο κόσμος θα το βλέπει για δεκαετίες, αρκεί να τον ενδιαφέρει έστω και λίγο η ιστορία του τελευταίου μισού του 20ου αιώνα.
Αφηγείται την ιστορία μιας αυτοκρατορίας- και τις επιπτώσεις σε ολόκληρο τον κόσμο- με ένα ιδιαίτερο και εύκολα κατανοητό τρόπο.
Σοκαρίστηκα από το μέγεθος της παραγωγής και την αφοσίωση σου. Το αρχειακό υλικό για τον Ρόλντος (πρωην πρόεδρος Ισημερινου) και τον Τορίχος (πρώην πρόεδρος του Παναμά) με έκανε να δακρύσω. Τα περισσότερα από αυτά τα έβλεπα για πρώτη φορά. Ο τρόπος που ενσωμάτωσες τα διαφημιστικά της FordMotorCo με την επίθεση στη Βαγδάτη και το Ρόμπερτ ΜακΝαμάρα είναι εξαιρετικός.
Με τιμά ιδιαίτερα που ενέπνευσα εσένα και το συνεργείο σου. Είσαι μάστερ!
(προσωπικό e-mailπρος το Στέλιο Κούλογλου)
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤΕΛΙΟΥ ΚΟΥΛΟΓΛΟΥ
Ο Στέλιος Κούλογλου είναι δημοσιογράφος. Είναι απόφοιτος του Πανεπιστημίου Αθηνών και σπούδασε δημοσιογραφία στο Παρίσι, στο Τόκιο και στην Ινδία. Ξεκίνησε να δημοσιογραφεί το 1981 στο «Aντί» και αργότερα εργάστηκε ως πολιτικός συντάκτης στο "Βήμα". Διετέλεσε ανταποκριτής της εφημερίδας "Αυγή" στο Παρίσι και το 1989 εγκαταστάθηκε στην Μόσχα απ όπου κάλυψε τις εξελίξεις στην Σοβιετική Ένωση και τις άλλες πρώην σοσιαλιστικές χώρες για λογαριασμό του ραδιοσταθμού "Sky" και της εφημερίδας "Καθημερινή". Τα χρόνια 1992-95 κάλυψε ως ειδικός απεσταλμένος τον πόλεμο στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Επίσης αρθρογραφεί σε περιοδικά και έχει γράψει 7 βιβλία. Το τελευταίο του βιβλίο («Μην πας ποτέ μόνος στο ταχυδρομείο»), είναι best seller με περισσότερα από 35.000 αντίτυπα.
Από το 1996 ο Κούλογλου επιμελούνταν και παρουσίαζε την εκπομπή Ρεπορτάζ χωρίς Σύνορα στη δημόσια τηλεόραση (Ε.Ρ.Τ.). Το Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα ήταν μια ωριαία εβδομαδιαία εκπομπή ντοκιμαντέρ πάνω σε διεθνή και ελληνικά ιστορικά και σύγχρονα πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα, εστιάζοντας κυρίως στις εμπειρίες των πρωταγωνιστών τους αλλά και των απλών ανθρώπων. Από το 1996, οπότε και ξεκίνησε, η εκπομπή βρισκόταν στον κατάλογο των καλύτερων τηλεοπτικών προγραμμάτων και επιλέχθηκε για να αντιπροσωπεύσει την Ελλάδα σε διεθνή φεστιβάλ ντοκιμαντέρ. Βραβεύθηκε τέσσερις φορές ως η καλύτερη ελληνική ενημερωτική εκπομπή. Το Σεπτέμβριο του 2000 και 2001 της απονεμήθηκε το "Euro-Comenius", το ευρωπαϊκό βραβείο για ιστορικά ντοκιμαντέρ.
Από τον Οκτώβριο του 2005 επιμελούνταν και παρουσίαζε την εκπομπή "Θεματική Βραδιά" στην ΕΤ1.
Συγγραφέας και σκηνοθέτης πολλών ντοκιμαντέρ μεταξύ των οποίων το βραβευμένο: “Κομμουνισμός: η μεγάλη ουτοπεία του 20ου αιώνα ” (Καλύτερο Ελληνικό Ντοκιμαντέρ-2000, Βραβείο Eurocomenius -2000, για το καλύτερο Ιστορικό ντοκιμαντέρ Ευρωπαϊκής παραγωγής), “Ο Αγώνας του Θανάτου”(Βραβείο Eurocomenius -2002) και “Whistleblowers”. Director for the French-German ARTE channel.
Έχει γράψει πάνω από 150 σενάρια για ντοκιμαντέρ και οχτώ βιβλία.
Φιλμογραφία:
- The crusade of an Archbishop (2000 Αrte)
- ΟΑγώναςτουΘανάτου (2002)
- Whistleblowers (2004)
CREDITS
Σενάριο/ Σκηνοθεσία: Στέλιος Κούλογλου
Παραγωγός: Σπύρος Μαυρογένης
Συμπαραγωγοί: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ΕΡΤ ΑΕ, Στέλιος Κούλογλου, Ηλίας Μπόβαλης, Kenan Akkawi, Ιωάννα Λουλουδή
Διεύθυνση φωτογραφίας: Διονύσης Ευθυμιόπουλος, Μανώλης Κονσολάκης.
Εκτέλεση παραγωγής: Ηλίας Μπόβαλης, Λίλυ Γρυπαίου
ASSOSIATED PRODUCER: MOXIE FILMS
Μοντάζ: Kenan Akkawi
Σχεδιασμός ήχου: Περσεφόνη Μίλιου
Μιξάρισμα ήχου: Echo Studios, Κώστας Βαρυπομπιώτης
Έρευνα και αρχειακό υλικό: Ιωάννα Λουλούδη
Έρευνα: Μαρία Λιβανού, Δάφνη Σκαγκλιώνη, Κωνσταντίνος Τσαλάκος
Μουσική: ACTIVE MEMBER
Μουσική βιβλιοθήκη: Funkey Studios, Αλέξανδρος Μαμμόπουλος
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Έλενα Χριστούλη
Styling: Δέσποινα Χειμώνα
Παραγωγή: Lynx ΑΕ.
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Μίσσιν
Βοηθός μοντέρ: Ιωάννα Πογιατζή, Άρτεμις Αναστασιάδου, Μαϊρίλια Καλαϊτζίδου
Υποτιτλισμός: ArcadiaMedia, Μενέλαος Κώστας
Γραφικά: Πέτρος Γκέλας, Φώτης Δορκοφύκης
Κάμερα: Δημήτρης Κασσιμάτης
VIDEO MAN: Χρήστος Αραμπατζής
Βοηθός παραγωγής: Γιώργος Περγανδός, Στράτος Κοβάνης
Βοηθός καλλιτεχνικής διεύθυνσης: JosephineSerio
Βοηθός styling: Νικολέτα Μητροφανάκη
Ηλεκτρολόγος: Παναγιώτης Μουσαφιράκης, Βαγγέλης Ρούσσης
Φωτισμός: Κώστας Γκίκας
Μακιγιάζ: Μαρίνα Στάικου
Διεύθυνση οικονομικών: Στέλλα Γεωργακοπούλου
Γραμματεία: Νίκη Δήμου
Κοστούμια: VestiarioKonsta
Ηθοποιοί: Κωνσταντίνος Βελέντζας, Ναταλία Λιονάκη, Γιάννης Χατζηγιάννης, Τάκης Στάγκος, Γιώργος Πλακούλας, Βαγγέλης Τάσσας, Γιάννης Σκούταρης, Γιάννης Νιόρας, Νίκος Καβούρης
Διάρκεια: 89
Ημερομηνία εξόδου ΗΠΑ: 15 Αυγούστου 2008 (PioneerTheatre, Νέα Υόρκη TheLaemmleTheatre στο Λος Άντζελες 22-28 Αυγούστου 2008)
LYNXS.A.
ΔΙΑΝΟΜΗ ΕΛΛΑΔΑ & ΚΥΠΡΟΣ: SEVENFILMS
ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ: DECKERTDISTRIBUTIONGMBH
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΗΠΑ: MOXIE FILMS
Συμμετοχές σε Φεστιβάλ:
·27ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βανκούβερ
Υποψήφιο για βραβείο Καλύτερης Μη μυθοπλαστικής ταινίας
·SunDoc, Κοπεγχάγη (Οργάνωση: Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ντοκιμαντέρ, EuropeanDocumentaryNetwork (EDN))
·61ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Λοκάρνο
Πρεμιέρα στην Εβδομάδα Κριτικής (SemainedelaCritique)
Ξένος τύπος:
Μετα την προβολή της ταινίας στους κινηματογράφους της Νέας Υόρκης και του Λος Αντζελες καθώς στα φεστιβάλ του Λοκάρνο και του Βανκούβερ, Ιταλικές και Αμερικανικές εφημερίδες δημοσίευσαν εκτενείς κι ενθουσιαστικές κριτικές:
«Χάρη στην εξαιρετική χρήση των δραματοποιημένων σκηνών, ο σκηνοθέτης κατάφερε να μετατρέψει το φιλμ σε ένα πολιτικό θρίλερ, που κρατάει πάντα σε αγωνία το κοινό .»
CorieredelaTicino
«…το περιεχόμενο του είναι εκρηκτικό. Οτιδήποτε υποπτευόμασταν για τις Ηνωμένες Πολιτείες μπορεί και να είναι αλήθεια. Κάνει τα πόδια σου να τρέμουν»
IlSole 24 Ore
“Εδώ θα βρείτε όλους τους λόγους, γιατί ο κόσμος σιχαίνεται τους «γιάνκις»… όλα αυτά έχουν ειπωθεί και στο παρελθόν, είναι αλήθεια. Το γεγονός όμως ότι έρχεται από άμεση απολογία, είναι συναρπαστικό»
IlManifesto
«…η ταινία αποκαλύπτει μερικά ραδιουργά γεγονότα. Οι σκηνές του κοινού στο Κίτο, που ορθώνεται ενάντια στην αμερικανική πολιτική σε καθηλώνουν»
NewYorkTimes
«... <ενα προκλητικό, συναρπαστικό φιλμ-νουαρ που δεν πρέπει να χάσετε. Μπορεί να αρρωστήσετε και να αισθανθείτε κατάθλιψη, αλλά μετα θα συνειδητοποιήσετε ότι παρόμοιες πρακτικές εφαρμόζονται και στην κρίση της Γουώλ Στρητ....
.90,1FM Καναδας
Tips:
Το ομότιτλο βιβλίο "Εξομολόγηση ενός οικονομικού δολοφόνου" του JohnPerkins, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Αιώρα", σε μετάφραση του Βασίλη Αθανασιάδη και με εισαγωγή του Στέλιου Κούλογλου.
«Αφού διαβάσετε το βιβλίο, θα βλέπετε τις ειδήσεις με άλλα μάτια».
The Guardian
·Το Τζον Πέρκινς έπεισε ο ίδιος ο Στέλιος Κούλογλου να απολογηθεί δημόσια στο λαό του Εκουαδόρ, και να μιλήσει με την κόρη του πρώην προέδρου του, τη Μάρθα Ρόλντος.
· Τα δικαιώματα του βιβλίου έχουν ήδη αγοραστεί για τη μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη, και ο HarissonFord έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον του να συμμετάσχει στην ταινία.