Φωτογράφιση κεραμικών

shutter

New member
3 September 2009
79
Καλημέρα!
Μια φίλη πρόκειται να φωτογραφίσει κεραμικά αντικείμενα διάφορων μεγεθών στα πλαίσια του διδακτορικού της. Τα μεγέθη είναι απο ένα μικρό όσο ένα καπάκι αναψυκτικού μέχρι και 1mx1m.
Υπάρχει μια compact Fujifilm finepix 6.3 mp (δεν θυμάμαι ποια αλλα δεν έχει δυνατότα manual και των διάφορων προτεραιοτήτων).
Αν δεν την καλύψει η compact σκεφτόμαστε να αγοράσουμε μια καλύτερη compact ή μια entry-level dslr.
Η καθηγήτριά της, της πρότεινε η μηχανή να έχει την δυνατότα macro (για να μπορεί να φωτογραφίσει και μια λεπτομέρια όπως η υπογραφή)
Αυτο που παρατήρησα είναι οτι η παραπάνω compact μπορεί και εστιάζει σε macro απο 2 εκατοστά, ενώ κάποιοι άλλοι φακοί των entry level μηχανών σε macro εστιάζουν απο 28 cm (αν δεν κάνω λάθος, πχ οι stantard φακοί 18-55 canon - nikon)

Πιστέυετε οτι χρειάζεται macro φακός για τις παραπάνω συνθήκες?
Μπορεί να καλύψει τις ανάγκες μια καλύτερη compact ή να αποκτηθεί μια slr με ένα φακό, και αν ναι τι φακό προτείνετε?
Το κόστος μηχανής-φακού προβλέπεται γύρω στα 500-600.
 
Να πάρει μία slr με δυνατότητα live view οπωσδήποτε. Ένα σοβαρό τρίποδο, επίσης οπωσδήποτε. Μέχρι κάποιο μέγεθος αντικειμένου, μπορεί να την καλύψει ο στάνταρ φακός του κιτ. Για αντικείμενο μεγέθους 2x2 εκατοστών όπως λες, ίσως χρειαστεί και ένα ελαφρύ φιλτράκι close-up. Οι φακοί μάκρο θα σε βγάλουν από τον προϋπολογισμό σου.
Άλλη φθηνή και καλή λύση για μεγάλες μεγεθύνσεις, είναι να πάρεις έναν παλιό 50ρη φακό (χειροκίνητης εστίασης), και έναν αντάπτορα για να τον φορέσεις ανάποδα στη μηχανή σου. Εάν τον πάρεις από ebay, θα σου βγει κοντά στα 50 ευρώ.

Επίσης πρέπει να προσέξεις και να πειραματιστείς σε λύσεις για τον φωτισμό. Για πολύ μεγάλες μεγεθύνσεις θα χρειαστείς και ειδικό φλας που κοστίζει δυστυχώς. Εάν φωτογραφίζεις μέχρι καπάκι αναψυκτικού που λες, ίσως το αποφύγεις, αλλά πάλι κάτι θα πρέπει να κάνεις με τον φωτισμό.
 
Σε Canon ο "ταπεινός" φακός του κιτ (EF-s 18-55is) εστιάζει πάντως στα 25 εκατοστά. Δίνει μεγέθυνση μέχρι 1:3, μεγαλύτερη από αυτή που παίρνεις με φακούς κιτ άλλων εταιρειών. Αυτό σημαίνει ότι μπορείς να φωτογραφίσεις μια επιφάνεια περίπου 6,5x4,5 εκατοστά. Με ένα φιλτράκι close-up +1 μπορείς να πας και πιο κοντά. Βέβαια την ποιότητα ενός πραγματικού φακού μάκρο (ιδίως σε παραμορφώσεις και εκτροπές στα άκρα) δεν την παίρνεις, αλλά πάλι η ποιότητα που θα πάρεις, εάν μάθεις να ελέγχεις το αποτέλεσμα, είναι σαφώς ανώτερη από κόμπακτ.
 
Επίσης πρέπει να προσέξεις και να πειραματιστείς σε λύσεις για τον φωτισμό. Για πολύ μεγάλες μεγεθύνσεις θα χρειαστείς και ειδικό φλας που κοστίζει δυστυχώς. Εάν φωτογραφίζεις μέχρι καπάκι αναψυκτικού που λες, ίσως το αποφύγεις, αλλά πάλι κάτι θα πρέπει να κάνεις με τον φωτισμό.

Send i don't have it.. τί εννοείς για μεγάλες μεγενθύσεις και που χρειάζεται το φλας?
Οσον αφορά το φωτισμό, η καλλιτέχνις το έχει αναλάβει.
 
Μεγέθυνση είναι το πόσο μεγάλο αποτυπώνεται το φωτογραφιζόμενο αντικείμενο στον αισθητήρα/φιλμ. Μεγέθυνση 1:3 σημαίνει ότι αντικείμενο μήκους 3 εκατοστών, αποτυπώνεται στον αισθητήρα ως 1 εκατοστό. Υπόψιν ότι ο αισθητήρας των Canon έχει διαστάσεις περίπου 22x15 χιλιοστά, έτσι ένα αντικείμενο με μήκος 6 εκατοστά σε μεγέθυνση 3:1 γεμίζει όλο το κάδρο.
Μεγέθυνση 1:1 σημαίνει ότι όσο μεγάλο είναι στην πραγματικότητα το αντικείμενο, τόσο απεικονίζεται και στον αισθητήρα.
 
Βέβαια και η λύση που προτείνει ο Παύλος παραπάνω, δεν είναι καθόλου άσχημη.

Μπορείς να πάρεις την Olympus Ε520 (280 ευρώ σκέτο σώμα, καινούργιο) και τον 35ρη μάκρο, στα 480 ευρώ σύνολο. Εάν δεν θα χρησιμοποιηθεί η μηχανή κάπου αλλού, δεν χρειάζεται καν να πάρεις τον κοινό φακό κιτ.
Με τα υπόλοιπα χρήματα του προϋπολογισμού θα φροντίσεις να πάρεις ένα αξιόπιστο τρίποδο όμως.


Το ειδικό μάκρο φλας αγκαλιάζει τον φακό και σχηματίζει ένα δαχτυλίδι γύρω του (ή έχει κεφαλές εκατέρωθεν του φακού) γιατί στις μεγάλες μεγεθύνσεις ο φακός έρχεται πάρα πολύ κοντά (λίγα εκατοστά) από το αντικείμενο και το σκιάζει.
 
Καλή λύση η 520, αλλα σκέφτομαι οτι θα χρειαστούμε και ενα πιο ευρυγώνιο για τα μεγαλύτερα μεγέθη, δεδομένου του crop factor x2 της olympus και περιορισμένου χώρου.
Επίσης έβλεπα τους macro της canon και ο μικρότερος σε mm είναι ο 50αρης = 80mm
Πόσο πίσω να πάς για τραβήξεις μεγάλα αντικείμενα.

Ερώτησις:
Για τα αντικείμενα διαφόρων μεγεθών, 2x2 cm έως 1x1m, θα χρειαστώ 2 φακούς.
δλδ 1 macro για τα μικρά και λεπτομέριες και 1 ευρυγώνιο προς normal (λαμβάνοντας υπόψιν τον crop factor) για τα μεγάλα?
 
Όταν λες περιορισμένου χώρου? Για δοκίμασε με την κόμπακτ που έχεις, βάλε την στα 70mm (τέτοιο κάδρο δίνει ο 35ρης στη 520) και δες εάν σε παίρνει ο χώρος. Δεν νομίζω να μην σε παίρνει. Εξάλλου ο ευρυγώνιος φακός κατά κανόνα εισάγει παραμορφώσεις, και σε μία φωτογράφηση του είδους που θέλεις, καλό είναι να μην υπάρχει.

Ο μάκρο φακός εννοείται ότι κάνει και για γενική χρήση, εκτός από πολύ εξεζητημένους μάκρο (πχ τον Canon MP-e 65 το οποίου είμαι κάτοχος)
 
εγω παντως εχω τον μακρο 50αρι σε ολυμπους (100μμ σε foul frame) και δεν ειχα ποτε καπιο προβλημα να μην χωρεσει κατι στο καδρο, οποτε και με τον 35αρι δεν νομιζω να υπαρχει καπιο προβλημα....απλα κανεις λιγο πισω με τα ποδια, και χωραει:)
Και ενα δειγμα απο τον 50αρι ...

2-3 εκατοστα ειναι το πολυ η κεφαλη
3309169919_2354456d61.jpg
 
Όταν λες περιορισμένου χώρου? Για δοκίμασε με την κόμπακτ που έχεις, βάλε την στα 70mm (τέτοιο κάδρο δίνει ο 35ρης στη 520)

Φαντάζομαι οτι στα 70mm για φωτογράφιση αντικειμένου 1x1m θα χρειαστεί να πάς αρκετά μέτρα πίσω.
Δυστυχώς ακόμα δεν έχω εικόνα του χώρου.

Εξάλλου ο ευρυγώνιος φακός κατά κανόνα εισάγει παραμορφώσεις, και σε μία φωτογράφηση του είδους που θέλεις, καλό είναι να μην υπάρχει.

Σωστά, δεν το είχα σκεφτεί καθόλου...
 
Φαντάζομαι οτι στα 70mm για φωτογράφιση αντικειμένου 1x1m θα χρειαστεί να πάς αρκετά μέτρα πίσω.
Δυστυχώς ακόμα δεν έχω εικόνα του χώρου.

Όχι πολλά μέτρα. Με 2,5 μέτρα αέρα γεμίζεις σφικτά το κάδρο μιας Olympus με 35ρη φακό, με ένα αντικείμενο 1χ1 (οι Olympus έχουν κάδρο 4:3). Εάν πας ακόμη μισό μέτρο παραπίσω, αφήνεις και λιγάκι χώρο στο κάδρο σου να "αναπνεύσει". Μπορείς να τα υπολογίσεις αυτά εδώ (βέβαια η αναφορά γίνεται για κάδρα 3:2)