Φτηνές συγκινήσεις! [Big Brother & The Holding Company, Janis Joplin]

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,444
Αθήνα
Ένα πλάσμα που ζητούσε απεγνωσμένα να αγαπήσει και να αγαπηθεί... Ένα κορίτσι, που ήθελε ένα σώμα για να κουβαλάει τη ψυχή της. Γεμάτη ανασφάλειες, αντιμέτωπη με τους δαίμονές της, αλλά χωρίς να φοβάται την κάμερα, αν και δεν υπήρξε η ομορφότερη, σαν να πάσχιζε να απαθανατίσει αυτό που δεν φαινόταν! Αντλούσε αυτοπεποίθηση από την αποδοχή του κοινού της και έχανε την ενέργειά της, όταν ήταν εκτός σκηνής. Και αφού "ενέδωσε" ολοκληρωτικά στα πάθη της, έσβησε στα 27, στην παγίδα που η ίδια έστησε στον εαυτό της.

Αλλά η κυρία ήξερε να τραγουδά τα μπλουζ...
Γιατί άμα δεν απελπιστείς, παθιαστείς, πονέσεις, πως μπορείς να βγάλεις το συναίσθημα που απαιτείται για την ερμηνεία τους;

JanisJoplin.jpg

Η Janis Joplin (1943-1970), στα είκοσί της, μετά από μια ανήσυχη εφηβεία, παράτησε το Τέξας που γεννήθηκε και τράβηξε για το Σαν Φρανσίσκο, γιατί όπως έλεγε και η ίδια, το μυαλό της ήταν αλλού. Εκεί συνάντησε το γνώριμό μας, κιθαρίστα Jorma Kaukonen και άρχισαν να ηχογραφούν. Τότε, άρχισε και την χρήση ουσιών και αλκοόλ και επειδή όπως εξομολογήθηκε αργότερα, δεν είχε πολλούς φίλους και αυτούς που είχε δεν τις άρεσαν, επέστρεψε στο Τέξας για να αποκοπεί από τις "κακές" συνήθειες και γράφτηκε στο Πανεπιστήμιο του Ώστιν. Το φθινόπωρο του 1965 αρραβωνιάστηκε, αλλά τα σχέδια για το γάμο δεν τελεσφόρησαν.

BB&THC.gif

Το 1966, ο παραγωγός Chet Helms την έφερε πίσω στο Σαν Φρανσίσκο, αφού η φωνή της προσέλκυσε το ενδιαφέρον του, για να γίνει μέλος της ψυχεδελικής μπάντας που μανατζάριζε, τους Big Brother and the Holding Company. Οι Big Brother ξεκίνησαν, όταν ο Peter Albin, ένας κάντρι-μπλουζ κιθαρίστας, γνώριμη φιγούρα στους μουσικούς κύκλους, συνάντησε το Sam Andrew, ένα επαγγελματία ροκ εντ ρολ κιθαρίστα, με υπόβαθρο, τζαζ και κλασικής. Το ζευγάρι πλησίασε τον κιθαρίστα James Gurley και μαζί με τον ντράμερ Chuck Jones, που τους βρήκε ο Chet Helms, σχημάτισαν το γκρουπ τον Ιανουάριο του 1966. Σύντομα ο Jones αντικαταστάθηκε από τον τζαζ ντράμερ, David Getz και ξεκίνησαν να παίζουν στο Avalon Ballroom, του οποίου υπήρξαν η "σπιτική" μπάντα.

H Joplin, πρόσθεσε μια νέα διάσταση στη ψυχεδελική μουσική κατεύθυνση του γκρουπ, με το τριών οκτάβων φωνητικό εύρος της. Μετά τη συνταρακτική εμφάνισή τους, τον Ιούνιο του 1967, στο Monterey Pop Festival, η Columbia Records πρόσφερε ένα νέο συμβόλαιο και το πρώτο άλμπουμ με την νέα τους εταιρεία, επρόκειτο να ηχογραφηθεί την άνοιξη και το καλοκαίρι του 1968 και κυκλοφόρησε αργότερα το ίδιο έτος.

ABHA.gif
 
  • Love
Reactions: FINIX

Μεγάλος Αδελφός & Εταιρεία Χαρτοφυλακίου​

Big Brother & The Holding Company - Cheap Thrills (Αύγουστος 1968, Columbia)

CheapThrills.jpg

Τραγούδια: A1 Combination Of The Two (S. Andrew) - 5:45, A2 I Need A Man To Love (J. Joplin, S. Andrew) - 4:56, A3 Summertime (D. Heyward, G. Gershwin, διασκευή S. Andrew) - 3:59, A4 Piece Of My Heart (J. Ragovoy, B. Berns) - 4:12, B1 Turtle Blues (J. Joplin) - 4:21, B2 Oh, Sweet Mary (D. Getz, J. Gurley, J. Joplin, P. Albin, S. Andrew) - 4:16, B3 Ball And Chain (W.M. Thornton) - 9:30
Μουσικοί: Janis Joplin (φωνητικά), Sam Houston Andrew III (ληντ κιθάρα: A2, A4, μπάσο: B2, φωνητικά: A1, B2), James Gurley (ληντ κιθάρα: A1, B3), Peter S. Albin (μπάσο, ληντ ακουστική κιθάρα: B1, ληντ κιθάρα: B2), Dave Getz (τύμπανα), John Simon (πιάνο: B1)
Παραγωγή / Μηχανικοί: John Simon / Fred Catero, James Gurley, Janis Joplin, Jerry Hochman, Roy Segal
Εικονογράφηση εξώφυλλου: Robert Crumb

Οι ηχογραφήσεις έγιναν από τις 19 Μαρτίου μέχρι τις 29 Μαΐου 1968, στα Columbia Recording Studios, στη Νέα Υόρκη και στο Χόλιγουντ και ζωντανά (Α1, Α2 και Β3) στο Fillmore Auditorium του Bill Graham στο Σαν Φρανσίσκο (ή όπως συχνά ισχυρίζεται ήταν και αυτά στουντιακές λήψεις με προσθήκη θορύβου από το Fillmore)

BB_THC-2.gif

"Τέσσερις κύριοι και μια σπουδαία, σπουδαία γκόμενα... Big Brother & the Holding Company", αναγγέλλει ο Bill Graham κατά την έναρξη του κλασικού άλμπουμ "Cheap Thrills", παρουσιάζοντας τη μπάντα του Σαν Φρανσίσκο. Το άλμπουμ κυκλοφόρησε στις 12 Αυγούστου 1968 και υποτίθεται ότι θα έπρεπε να ονομαζόταν "Σεξ, Ουσίες και Φτηνές Συγκινήσεις"/Sex, Dope and Cheap Thrills, αλλά δεν άρεσε στην Columbia. Τα προβλήματα που αφορούσαν τη σύλληψη της μαγείας του γκρουπ, στο στούντιο, οδήγησαν τον παραγωγό John Simon να συμπεριλάβει στο άλμπουμ, τρία ζωντανά κομμάτια. Το μεγάλο αστέρι ήταν αναμφίβολα η Τζάνις Τζόπλιν, μια από τις πιο δυναμικές τραγουδίστριες της γενιάς της, που καθόρισε το πρότυπο μελλοντικά, για οποιονδήποτε στέκεται πίσω από ένα μικρόφωνο.

Το άλμπουμ ξεκινά με το ντράιβιν "Combination Of The Two", που βράζει χάρη στην καυτή κιθάρα του James Gurley και την Joplin με τον κιθαρίστα Sam Andrew να μοιράζονται τα φωνητικά.

...
Yeah, we're gonna knock ya, rock ya
Gonna sock it to ya now.
Oh yeah!
...

Το "I Need A Man To Love", είναι επίσης εντυπωσιακό, καθώς η θρηνούσα μπλουζ κιθάρα θερίζει και η Τζάνις τραγουδά πιστευτά...

Πω πω, χρειάζομαι έναν άνδρα να μ' αγαπά
Δεν με καταλαβαίνεις, μωρό μου;
Γιατί, χρειάζομαι έναν άντρα να αγαπώ
Πρέπει να τον βρω, πρέπει να τον έχω σαν τον αέρα που αναπνέω
Ένας τρυφερός άνδρας με κατανόηση, δεν μπορεί να είναι υπερβολική ανάγκη...

Η διάσημη διασκευή της μπάντας, το "Summertime" του Gershwin, κατατάσσεται στις καλύτερες που έχουν γίνει. Η Joplin προσφέρει μια σχεδόν εύθραυστη ερμηνεία, ενώ οι κιθάρες στροβιλίζονται. Τα φαζαρισμένα σόλο των Gurley και Andrew, στη μέση του τραγουδιού είναι σκέτη ποίηση! Η πρώτη πλευρά τελειώνει με την διασκευή του "Piece Of My Heart", ηχογραφημένο το 1967 από την Erma Franklin (αδελφή της Aretha), το οποίο, η εκφραστική ερμηνεία της Joplin απογείωσε και έγινε το τραγούδι-υπογραφή τους.

Θα πω έλα,
έλα, έλα, έλα, ναι πάρ' το!
Πάρε ένα άλλο μικρό κομμάτι
της καρδιάς μου τώρα, μωρό μου.
(κομμάτιασε...)
Σπάσε ένα ακόμη μικρό κομμάτι
της καρδιάς μου τώρα, αγάπη μου, ναι,
(πάρε...)
Πάρε ένα ακόμη μικρό κομμάτι
της καρδιάς μου τώρα, μωρό μου, ναι.
Λοιπόν, ξέρεις ότι το πήρες,
αν σε κάνει να αισθάνεσαι καλά...

BigBrother&TheHoldingCompany.jpg
 

Μπάλα και αλυσίδα​

BigBrother-2.jpg

Το "Turtle Blues", το εναρκτήριο της δεύτερης πλευράς από την άλλη, είναι καθαρό μπλουζ, με την ακουστική κιθάρα, το πιάνο και τα φωνητικά να το κατευθύνουν. Ακολουθεί το ροκάδικο "Oh, Sweet Mary", με το εξαιρετικό παίξιμο κιθάρας, ένα από τα πιο κραυγαλέα ψυχεδελικά τραγούδια στον κατάλογο των Big Brother.

Όλα οδηγούν στον άθλο του άλμπουμ, ένα χαίλαϊτ των ζωντανών εμφανίσεων της μπάντας, το "Ball And Chain" της Big Mama Thornton, που οι Big Brother κάνουν δικό τους, γυρνώντας τα μέσα έξω. Για άλλη μια φορά, οι επιθετικές κιθάρες ελίσσονται μαζί με την παράφορη ερμηνεία της Τζόπλιν.

Καθόμουν μπροστά απ' το παράθυρό μου,
Γλύκα, κοιτούσα έξω τη βροχή.
Κύριε, Κύριε, Κύριε, καθόμουν μπροστά απ' το παράθυρό μου,
Μωρό μου, κοιτούσα έξω τη βροχή.
Κάτι παρουσιάστηκε και με γράπωσε,
Και αισθάνθηκα ακριβώς όπως μια μπάλα και αλυσίδα.
Γλύκα, αυτό ακριβώς είναι που ένιωσα,
Γλύκα, απλά με τράβηξε προς τα κάτω.

Και λέω, ωχ, κάτσε, κάτσε, τώρα γλύκα, πες μου γιατί,
Γιατί και το παραμικρό πάει στραβά;
Ναι, όλα πάνε στραβά, ναι...

Το Cheap Thrills, υπήρξε μια τεράστια επιτυχία, παρέμεινε στα τσαρτ για οκτώ εβδομάδες και η γοητεία του διευρύνθηκε αναμφισβήτητα, από το ξεχωριστό καρτουνίστικο εξώφυλλο, έργο του αντεργκράουντ σκιτσογράφου Robert Crumb. Το άλμπουμ ήταν το τελευταίο της μπάντας με την Τζόπλιν, η οποία αποχώρησε προς το τέλος του 1968, για να ξεκινήσει σόλο καριέρα. Και όπως έγραψε ο μουσικοκριτικός, William Ruhlmann, "ούτε η ίδια, ούτε η μπάντα θα ήταν ποτέ ξανά το ίδιο. Ακούγοντάς το σήμερα, το Cheap Thrills είναι μια μουσική χρονοκάψουλα και παραμένει η "βιτρίνα" για μια από τις πιο ξεχωριστές ροκ τραγουδίστριες..."

(*****, πηγές: εξώφυλλο, wikipedia, janisjoplin.net, ultimateclassicrock.com)

PromoAvalon67.jpg
 
GetzAndrewJoplinGurleyAlbin.jpg

- Big Brother & The Holding Company · Cheap Thrills [Playlist] -
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

ΥΓ. Για το νεαρό συμφορουμίτη φίλο μου, που κάποια στιγμή, με ρώτησε κάτι για την Τζάνις...​
 

Τζάνις Τζόπλιν, για πάντα νέα και πάντα τραγική​

MarshallJoplin.jpg

Για να καταλάβουμε την Τζάνις Τζόπλιν, θα πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε το Πορτ Άρθουρ, Τέξας - μια μικρή βιομηχανική πόλη, μια βίαιη πόλη, μια πόλη όπου η ζέστη είναι ακατανίκητη και τα κουνούπια είναι μεγαλύτερα από μια ίντσα. Δεν υπάρχουν χρωματικές αποχρώσεις, μόνο καταπιεστικός συντηρητισμός, όπου οτιδήποτε έξω από τα συνηθισμένα αντιμετωπίζεται με περιφρόνηση. Είναι το καλό εναντίον του κακού, το σωστό έναντι του λάθους. Οι αστοί είναι υπερήφανοι να διαιωνίζουν την παράδοση, "οι κόρες τους σωστές κυρίες, οι γιοι τους Νότιοι Τζέντλεμαν" (σύμφωνα με το "Buried Alive", τη βιογραφία της Τζόπλιν του 1977 από την Myra Friedman).
...

JoplinMarshall.jpg

Στην Καλιφόρνια, η Τζάνις τα είχε όλα και γρήγορα. Βούτηξε με τα μούτρα. Σεξ, ουσίες, φολκ-μπλουζ, άνδρες, γυναίκες - οποιοσδήποτε, οτιδήποτε, οποιαδήποτε στιγμή. Ήθελε να παίρνει, όσο μπορούσε και να κάνει οτιδήποτε, εάν μ' αυτό ένιωθε καλά. Αλλά ό,τι και να έκανε, δεν ήταν ικανοποιημένη. Η σκιά του Πορτ Άρθουρ αιωρούνταν πάνω της, σαν όρνεο πάνω από ένα σαπισμένο πτώμα. Στην προσπάθειά της να βρει αγάπη, το κύριο σχέδιο της ζωής της, κύλησε. Στην πραγματικότητα, δεν μπορούσε να είναι ο εαυτός της με τους άνδρες. Γινόταν χαζοχαρούμενη και νευρική.

Πήγαινε στα μπαρ, "μάζευε" όμορφους νεαρούς και εμφανιζόταν μαζί τους στις πρόβες, την επόμενη μέρα. Οι κατακτήσεις διασημοτήτων, ήταν ατελείωτες: Joe Namath, Dick Cavett, Jim Morrison (τον γρονθοκόπησε μ' ένα άδειο μπουκάλι Southern Comfort, όταν τράβηξε τα μαλλιά της), Country Joe McDonald (την αγαπούσε αληθινά), Kris Kristofferson, Leonard Cohen, ο κιθαρίστας των Big Brother, Sam Andrew.

"Σίγουρα, εγώ την αγαπούσα", είπε ο Andrew στο Goldmine... "Ήταν εξαιρετικά ανασφαλής. Νομίζω ότι πολλοί ερμηνευτές είναι έτσι, αλλά ήταν περισσότερο από τους άλλους. Δεν ήξερε που ήταν το όριο. Στην πραγματικότητα, ήταν διανοούμενη. Είναι περίπλοκο. Η εικόνα της σκληρής μπλουζ γυναίκας και της συνεσταλμένης διανοούμενης δεν οφείλουν να είναι διαμετρικά αντίθετες. Ήταν και τα δύο. Ήταν απίστευτα σύνθετη. Ήταν όποια από τις δύο απαιτούσε η στιγμή..." (Mike Greenblatt, Goldmine Magazine)

DavidGahrAssociatedPress.jpg
 
Υπάρχει στο φόρουμ ένα νήμα "Μουσεία"...
Βέβαια η Janis θα έπρεπε να μπει σε άλλη κατηγορία, σ'αυτην των Μνημείων.
Τεράστιο άλμπουμ απο αυτά που άλλαξαν το feeling του κόσμου μας...Απο αυτές τις αλλαγές που το club των 27 ήξερε να δημιουργήσει στην ιστορία
Κατ εμέ η καλύτερη ερμηνεία και και εξ αποστάσεως,του Summertime.
Κι αυτός ο Crumb... βρήκε ίσως τελικά την μούσα που σκίαζε τις φαντασιώσεις του στο πρόσωπο της Janis.
 

Robert Crumb​

...
Κι αυτός ο Crumb... βρήκε ίσως τελικά την μούσα που σκίαζε τις φαντασιώσεις του στο πρόσωπο της Janis.
Άστον αυτόν, δεν νομίζω...
Άλλωστε όπως είπε, κανείς δεν καταλαβαίνει... και φυσικά... πως θα μπορούσαν;
CrumbSelfPortrait.jpg
Έχω τόνους υλικού, για δεκάδες νήματα, αλλά είναι για προσωπική απόλαυση λόγω της "ελευθεριότητας" του περιεχομένου :p, βέβαια το εξώφυλλο, μπορείτε να το απολαύσετε σε μεγαλύτερη ανάλυση.

CheapCrumb.jpg

Γνωστός εραστής παλιών δίσκων, ο σατιρικός σκιτσογράφος Robert Crumb, ολοκλήρωσε το εξώφυλλο σε μια βραδιά, για 600 δολάρια. Αρχικά σχεδίασε αυτό το μοντάζ, για το οπισθόφυλλο, αλλά η Τζόπλιν και η δισκογραφική εταιρεία συμφώνησαν να το χρησιμοποιήσουν στο μπροστινό μέρος. "Η Janis συνήθιζε να με επισκέπτεται, κάπνιζε μαριχουάνα, μίλαγε για κόμικς", θυμάται. "Ήταν καλή".
 
Ένα πλάσμα που ζητούσε απεγνωσμένα να αγαπήσει και να αγαπηθεί... Ένα κορίτσι, που ήθελε ένα σώμα για να κουβαλάει τη ψυχή της. Γεμάτη ανασφάλειες, αντιμέτωπη με τους δαίμονές της...
-> I need a man to Love. Lyrics της Janis; και κοιτταξτε o Crumb το έκανε "κορώνα" στο εξώφυλλο.


Έχω τόνους υλικού, για δεκάδες νήματα, αλλά είναι για προσωπική απόλαυση λόγω της "ελευθεριότητας" του περιεχομένου :p, βέβαια το εξώφυλλο, μπορείτε να το απολαύσετε σε μεγαλύτερη ανάλυση.
Βρε θηρίο σήμερα, ξεφυλλίζοντας σελίδες του φόρουμ, ανακάλυψα ένα νήμα που είχες βάλει για εξώφυλλα και τοπία πίσω με φοβερή δουλειά . Κι άλλα μέλη συμπλήρωσαν επίσης με πολύ pertinence. Εχεις φοβερή γνώση και για τα artworks. Eιμαι και γω φάν του είδους μιας και θεωρώ οτι το εξώφυλλο ενoς δίσκου ειναι μέρος της ψυχής του. Οπως αυτό με την ιδιαίτερη σχέση του Crumb. Παράδειγμα...το παραπάνω
Καλά το κατάλαβα οτι εισαι θησαυροφύλακας :grinning-smiley-043

Γνωστός εραστής παλιών δίσκων, ο σατιρικός σκιτσογράφος Robert Crumb, ολοκλήρωσε το εξώφυλλο σε μια βραδιά, για 600 δολάρια. Αρχικά σχεδίασε αυτό το μοντάζ, για το οπισθόφυλλο, αλλά η Τζόπλιν και η δισκογραφική εταιρεία συμφώνησαν να το χρησιμοποιήσουν στο μπροστινό μέρος. "Η Janis συνήθιζε να με επισκέπτεται, κάπνιζε μαριχουάνα, μίλαγε για κόμικς», θυμάται. "Ήταν καλή".
Φαίνεται οτι ήταν discophile όταν βλεπεις το εσωτερικό του σπιτιού του...
Κοίτα και την γυνάικα του την Αλιν δεν νομίζεις οτι έχει κάτι το αρχέτυπο κι αυτή ;
αλλά χωρίς να φοβάται την κάμερα, αν και δεν υπήρξε η ομορφότερη,
22%20Crumb%20wife%20Aline.jpg
 

Προσπάθησε (λίγο πιο σκληρά)​

Janis Joplin - I Got Dem Ol' Kozmic Blues Again Mama! (Σεπτέμβριος 1969, Columbia)

IGotDemOlKozmicBluesAgainMama.jpg

Τραγούδια: A1 Try (Just A Little Bit Harder) (C. Taylor, J. Ragovoy), A2 Maybe (R. Barrett), A3 One Good Man (J. Joplin), A4 As Good As You've Been To This World (N. Gravenites), B1 To Love Somebody (B. Gibb, R. Gibb), B2 Kozmic Blues (G. Mekler, J. Joplin), B3 Little Girl Blue (L. Hart - R. Rodgers), B4 Work Me, Lord (N. Gravenites)
Μουσικοί: Janis Joplin (φωνητικά, κιθάρα) • Sam Andrew / Mike Bloomfield: A2, A3, B1, B4 (κιθάρα) • Richard Kermode (όργανο) • Gabriel Mekler (όργανο, ενορχήστρωση: B3) • Brad Campbell (μπάσο) • Maury Baker, Lonnie Castille (τύμπανα) • Cornelius "Snooky" Flowers (βαρύτονο σαξόφωνο) • Terry Clements (τενόρο σαξόφωνο) • Luis Gasca (τρομπέτα) • Sam & Snooky (συνοδευτικά φωνητικά)
Παραγωγή / Μηχανικοί: Gabriel Mekler / Sy Mitchell, Jerry Hochman, Alex Kazanegras
Φωτογραφία εξωφύλλου / Αυτοκόλλητο τίτλων εξωφύλλου: Bruce Steinberg / R. Crumb

Ηχογραφήθηκε 16-26 Ιουνίου 1969 στα Columbia Records Studios, Νέα Υόρκη

JanisJoplinAtTheChelseaHotel1970.jpg

Μετά την αποχώρησή της από τους Big Brother and the Holding Company, η Janis Joplin σχημάτισε ένα νέο υποστηρικτικό γκρουπ, τους Kozmic Blues Band, που αποτελούνταν από σέσιον μουσικούς όπως ο κιμπορντίστας Stephen Ryder και ο σαξοφωνίστας Cornelius "Snooky" Flowers, καθώς και από τον πρώην κιθαρίστα των Big Brother and the Holding Company, Sam Andrew και τον μελλοντικό μπασίστα των Full Tilt Boogie Band, Brad Campbell.

Το ντεμπούτο σόλο άλμπουμ της, I Got Dem Ol' Kozmic Blues Again Mama! κυκλοφόρησε στις 11 Σεπτεμβρίου 1969 από την Columbia Records. Η πρώτη εκτύπωση είχε τίτλο μόνο στη ράχη και στις ετικέτες του δίσκου, αλλά αργότερα, ο τίτλος του άλμπουμ προστέθηκε ως αυτοκόλλητο, σχεδιασμένο από τον Robert Crumb, και κολλημένο στη ζελατίνη. Ένας πολύ καλός δίσκος, αλλά πλήρως αντίθετος με το προηγούμενο ψυχεδελικό ροκ ύφος της Joplin, καθώς οι συνθέσεις που επιλέχθηκαν ήταν επηρεασμένες από τις ρυθμ εντ μπλουζ και σόουλ μπάντες της δεκαετίας του '60.

Όλα τα κομμάτια – συμπεριλαμβανομένων των "As Good as You've Been to This World", "Work Me, Lord" του καλού της φίλου Nick Gravenites – εκτός από δύο ήταν διασκευές που επέλεξαν ο παραγωγός Gabriel Mekler και η Joplin. Τα δύο πρωτότυπα, το "One Good Man" – με την εξαιρετική κιθάρα του Mike Bloomfield, που επίσης συμμετείχε σε ακόμη τρία κομμάτια – και το "Kozmic Blues", γράφτηκαν από την ίδια την Joplin. Η Janis έβαλε τα μπλουζ σε κάθε τραγούδι που τραγούδησε, είτε ήταν η δυναμική απείθεια του "Kozmic Blues", είτε η επίμονη παρότρυνση του "Try (Just a Little Bit Harder)", είτε ο αργόσυρτος θρήνος του "Little Girl Blue", ένα κλασικό τραγούδι των Rodgers και Hart στο οποίο έδωσε μια εντελώς νέα διάσταση, όπως ακριβώς είχε κάνει και στο "Summertime" στο Cheap Thrills.

Με τα πνευστά, το όργανο, τη ληντ κιθάρα και τη ρυθμ σέξιον της Kozmic Blues Band να την παροτρύνουν να προχωρήσει, έφερε στα σόουλ, R&B και γκόσπελ χρωματισμένα τραγούδια αυτού του άλμπουμ όλο το εύρος και τη δύναμη της εξαιρετικής φωνής της, η οποία ήταν απαράμιλλη στην εποχή της, άλλα εξακολουθεί να συναρπάζει μέχρι και σήμερα.

(****1/2, πηγές: εξώφυλλο, wikipedia.org, discogs.com, janisjoplin.net, σημειώσεις επανέκδοσης, John Byrne Cooke)

Γλυκιέ μου, μου αρέσει να πηγαίνω σε πάρτι
Και μου αρέσει να περνάω καλά,
Αν όμως χλωμιάσει πολύ μετά από λίγο
Γλυκιέ μου και αρχίζω να ψάχνω να βρω
Έναν καλό άντρα
Χμμ, δεν ξέρεις ότι έψαχνα,
Ω ναι, το έκανα!
Έναν καλό άντρα,
Δεν είναι πολλά, αγάπη μου, δεν είναι πολλά,
Είναι μόνο τα πάντα, ουάου

Και δεν θέλω πολλά από τη ζωή,
Ποτέ δεν ήθελα μια έπαυλη στο Νότο
Απλώς θέλω να βρω κάποιον ειλικρινή
Που θα μου φέρεται όπως μου μιλάει,
Έναν καλό άντρα
Αγάπη μου, δεν ξέρεις ότι το έψαχνα
Ω, έναν καλό άντρα
Δεν είναι πολλά, αγάπη μου, δεν είναι πολλά,
Α, είναι μόνο τα πάντα
Εντάξει

Κάποια κορίτσια θέλουν να κάνουν συλλογή τους άντρες τους,
Τους φορούν σαν τις χαρακιές στο όπλο
Αγάπη μου, αλλά ξέρω καλύτερα από αυτό,
Ξέρω ότι μια γυναίκα χρειάζεται μόνο έναν
Έναν καλό άντρα, ω,
Ω μωρό μου δεν ξέρεις ότι έψαχνα, χμμ
Έναν καλό άντρα,
Δεν είναι πολλά, όχι, όχι αγάπη μου, δεν είναι πολλά,
Ω, είναι μόνο κάθε μικρό πράγμα,
Απλά - τα πάντα, τα πάντα
Α ναι

- One Good Man (Janis Joplin)

- I Got Dem Ol' Kozmic Blues Again Mama! [λίστα αναπαραγωγής] -
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Θαμμένος ζωντανός στα μπλουζ​

Janis Joplin - Pearl (Ιανουάριος 1971, Columbia)

Perl.jpg

Τραγούδια: A1 Move Over (Janis Joplin) - 3:40, A2 Cry Baby (B. Berns, J. Ragovoy) - 3:55, A3 A Woman Left Lonely (D. Penn, S. Oldham) - 3:26, A4 Half Moon (John Hall) - 3:50, A5 Buried Alive In The Blues (Nick Gravenites) - 2:23, B1 My Baby (J. Ragovoy, M. Shuman) - 3:43, B2 Me & Bobby McGee (F. Foster, K. Kristofferson) - 4:28, B3 Mercedes Benz (Janis Joplin, M. McClure) - 1:45, B4 Trust Me (Bobby Womack) - 3:14, B5 Get It While You Can (J. Ragovoy, M. Shuman) - 3:22
Μουσικοί: - Full Tilt Boogie - {Janis Joplin (φωνητικά, ακουστική κιθάρα: B2) • Brad Campbell (μπάσο) • Clark Pierson (τύμπανα) • Ken Pearson (όργανο) • John Till (κιθάρα) • Richard Bell (πιάνο)} - Πρόσθετοι - {Sandra Crouch (ντέφι) • Bobbie Hall (κόνγκα, μπόνγκος) • Bobby Womack (ακουστική κιθάρα: B4) • Pearl (ψευδώνυμο της Janis Joplin), Full Tilt Boogie, Vince Mitchell Phil Badella, John Cooke (φωνές χορωδίας)}
Παραγωγή / Μηχανικός: Paul A. Rothchild / Phil Macy
Φωτογραφία & Σχεδίαση: Barry Feinstein, Tom Wilkes

Ηχογραφήθηκε από τις 5 Σεπτεμβρίου έως 1 Οκτωβρίου του 1970, στα Sunset Sound στούντιο, Χόλιγουντ, Καλιφόρνια

JanisJoplinCirca1970.jpg

Το Pearl είναι το δεύτερο και τελευταίο σόλο στούντιο άλμπουμ της Janis Joplin, που κυκλοφόρησε στις 11 Ιανουαρίου 1971 από την Columbia Records, τρεις μήνες μετά το θάνατό της, στις 4 Οκτωβρίου 1970.

Το άλμπουμ ηχογραφήθηκε με τη Full Tilt Boogie Band, της οποίας οι μουσικοί τη συνόδευσαν στο Festival Express, μια συναυλιακή περιοδεία στον Καναδά με τρένο, το καλοκαίρι του 1970. Πολλά από τα τραγούδια αυτού του άλμπουμ ηχογραφήθηκαν στη σκηνή της συναυλίας στον Καναδά δύο μήνες πριν η Joplin και η μπάντα ξεκινήσουν τις ηχογραφήσεις στο Λος Άντζελες.

Ο δίσκος έχει μια πιο προσεγμένη αίσθηση χάρη στην εμπειρία του γνωστού παραγωγού Paul A. Rothchild, που μαζί με την Τζάνις κατάφεραν να δημιουργήσουν στα Sunset Sound Recorders του Λος Άντζελες ένα άλμπουμ, που να αναδεικνύει το εξαιρετικό φωνητικό της ταλέντο.

Και τα εννέα κομμάτια στα οποία τραγουδάει η Joplin έχουν εγκριθεί και ενορχηστρωθεί προσωπικά από την ίδια. Το Pearl περιλαμβάνει το #1 χιτ "Me and Bobby McGee", γραμμένο από τον Kris Kristofferson και τον Fred FosterJoplin έπαιξε ακουστική κιθάρα σε αυτό το κομμάτι), το "Trust Me", του Bobby Womack, γραμμένο για την Joplin, το "Get It While You Can" του Howard Tate, που αναδεικνύει τη φωνητική της γκάμα, και τα πρωτότυπα τραγούδια "Move Over" και "Mercedes Benz", με το τελευταίο να συνυπογράφεται από τους Joplin, Bobby Neuwirth και Michael McClure.

Η Joplin τραγούδησε σε όλα τα κομμάτια εκτός από το συνοδευτικό, τελικά, "Buried Alive in the Blues", καθώς δεν είχε ακόμη ηχογραφήσει φωνητικά. Στον δημιουργό του τραγουδιού Nick Gravenites προσφέρθηκε η ευκαιρία να το τραγουδήσει ως φόρο τιμής στην Joplin, αλλά το αρνήθηκε, οπότε το τραγούδι κατέληξε ως οργανικό. Αργότερα αυτός το τραγούδησε με την πρώην μπάντα της Joplin, τους Big Brother and the Holding Company, για το άλμπουμ How Hard It Is του 1971. Οι ηχογραφήσεις, που ξεκίνησαν στις αρχές Σεπτεμβρίου, τελείωσαν με τον πρόωρο θάνατο της Joplin το 1970. Στο τελευταίο της σέσιον, το οποίο πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 1η Οκτωβρίου μετά από πολυήμερο διάλειμμα, απέδωσε το α καπέλα "Mercedes Benz", και αυτό υπήρξε το τελευταίο τραγούδι που ηχογράφησε πριν από το θάνατό της. Το εξώφυλλο του άλμπουμ, το οποίο φωτογραφήθηκε από τον Barry Feinstein στο Λος Άντζελες, δείχνει την Joplin να ξαπλώνει σε πολυθρόνα βικτοριανής εποχής με ένα ποτό στο χέρι της.

«Νομίζω ότι είναι το καλύτερο άλμπουμ της Janis.
Νομίζω ότι είναι ενδεχομένως το καλύτερο άλμπουμ μου.
Νομίζω ότι είναι ένας από τους σπουδαιότερους δίσκους της δεκαετίας του '60.
Νομίζω ότι είναι θαυμάσιο
Paul A. Rothchild

(*****, πηγές: εξώφυλλο, wikipedia.org, discogs.com, janisjoplin.net, σημειώσεις επανέκδοσης, John Byrne Cooke)

Θα ήθελα να κάνω ένα τραγούδι με μεγάλη κοινωνική και πολιτική σημασία
Πάει έτσι

Ω Κύριε, δεν θα μου αγοράσεις μια Μερσέντες Μπενζ;
Οι φίλοι μου οδηγούν όλοι Πόρσε, πρέπει να επανορθώσω
Δούλεψα σκληρά όλη μου τη ζωή, χωρίς βοήθεια από τους φίλους μου
Λοιπόν, ω, Κύριε, δεν θα μου αγοράσεις μια Μερσέντες Μπενζ;

Ω Κύριε, δεν θα μου αγοράσεις μια έγχρωμη τηλεόραση;
Το Ντάιαλιν Φορ Ντόλλαρς/Dialing For Dollars
(ΣτΜ. τηλεπαιχνίδι) προσπαθεί να με βρει
Περιμένω τη διανομή κάθε μέρα μέχρι τις τρεις
Λοιπόν, ω, Κύριε, δεν θα μου αγοράσεις μια έγχρωμη τηλεόραση;

Ω, Κύριε, δεν θα μου πληρώσεις μια νύχτα στην πόλη;
Βασίζομαι σε σένα Κύριε, σε παρακαλώ μην με απογοητεύσεις
Απόδειξε ότι με αγαπάς και κέρασε την επόμενη γύρα
Ω, Κύριε, δεν θα μου πληρώσεις μια νύχτα στην πόλη;

Όλοι
Ω, Κύριε, δεν θα μου αγοράσεις μια Μερσέντες Μπενζ;
Οι φίλοι μου οδηγούν όλοι Πόρσε, πρέπει να επανορθώσω
Δούλεψα σκληρά όλη μου τη ζωή, χωρίς βοήθεια από τους φίλους μου
Λοιπόν, ω Κύριε, δεν θα μου αγοράσεις μια Μερσέντες Μπενζ;
Αυτό είναι όλο!

- Mercedes Benz (Janis Joplin, Michael McClure, Bob Neuwirth)
- Pearl [λίστα αναπαραγωγής] -
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Μια φωτογραφία της Joplin με την ψυχεδελική της Porsche. Μια 356c cabriolet του 1965, ντεκαποταμπλ.

Η Janis ειχε αγοράσει αυτην την Porsche μεταχειρισμένη το '68 και ήταν χρωμα λευκο-μαργαριταριου (Θα πρέπει να ηταν ηδη πανέμορφη).
Επειτα ζητησε απο τον φίλο της ψυχεδελικό ζωγράφο Dave Richards να ζωγραφήσουν μαζι το αυτοκίνητο για να διασκεδάσουν και να εκφραστουν...
ΚΑι το έκαναν χρησιμοποιόντας χρωματα οικιακά. Το αποτέλεσμα...ένα έργο που αποτυπώνει την εποχή την ζωντάνια και τη φαντασία της.

porsche-psychedelique-janis-joplin.jpg porsche-psychedelique-janis-joplin-L.jpg porsche-psychedelique-janis-joplin-L-D.jpg porsche-psychedelique-janis-joplin-Σ.jpg

Μετά τον αποχώρηση της Janis απο τη ζωή το αυτοκίνητο ειχε άλλες περιπέτειες...αλλα αυτο ειναι άλλη ιστορία :grandpa:
 
... το "One Good Man" – με την εξαιρετική κιθάρα του Mike Bloomfield, που επίσης συμμετείχε σε ακόμη τρία κομμάτια – ...

Το 2019 κυκλοφόρησε το εξαιρετικό βιβλίο Guitar King: Michael Bloomfield's Life in the Blues,
University of Texas Press, Austin 2019 του David Dann, ιστορικού μουσικής, συγγραφέα
και ερασιτέχνη μουσικού, και επιδίωξα να το αποκτήσω. Για την περίοδο του δίσκου
I Got Dem Ol' Kozmic Blues Again Mama!, έγραψε:​
GuitarΚing.jpg
Κεφάλαιο 21
Ο θρήνος του Michael
Σαν Φρανσίσκο και Σικάγο, 1969
...
Για την εβδομάδα της 15ης Ιουνίου, ο Michael πέταξε στη Νέα Υόρκη για να βοηθήσει την Janis Joplin να ηχογραφήσει το πρώτο της προσωπικό άλμπουμ. Τόσο η Τζόπλιν όσο και ο Άλμπερτ Γκρόσμαν ήθελαν τον Μπλούμφιλντ εκεί για να βεβαιωθούν ότι το γκρουπ της, που τώρα ονομαζόταν Kozmic Blues Band, θα ερμήνευε πειστικά το υλικό της. Ο Grossman ήταν πρόθυμος να συνεχίσει την εκπληκτική επιτυχία του Cheap Thrills, του πρωτοποριακού άλμπουμ της Joplin με τους Big Brother and the Holding Company, αλλά οι εμφανίσεις της με την Kozmic Blues Band είχαν πάρει ανάμεικτες κριτικές από τότε που το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στο Μέμφις. Ένας κριτικός είχε μάλιστα προτείνει η τραγουδίστρια να επιστρέψει στους Big Brother. Με τον Bloomfield στο στούντιο, σκέφτηκε ο Grossman, οι μουσικοί θα είχαν έναν έμπειρο και συμπαθή σύμβουλο που θα μπορούσε, όταν χρειαζόταν, να εμπλακεί και να παίξει ο ίδιος τα κιθαριστικά μέρη. Ο έξυπνος μάνατζερ ήξερε επίσης ότι δεν θα χρειαζόταν να πληρώσει για τις υπηρεσίες του Μπλούμφιλντ, καθώς ο κιθαρίστας εξακολουθούσε να ξεπληρώνει το χρέος του.

Ο Michael δούλεψε με την Joplin και την μπάντα όλη την εβδομάδα, προσπαθώντας να 'σφίξει' τις ενορχηστρώσεις ενώ πειραματιζόταν με διάφορους ρυθμούς και δοκιμάζοντας διαφορετικούς συνδυασμούς συνοδείας. Σε τέσσερα από τα κομμάτια που είχε επιλέξει η Τζόπλιν για το άλμπουμ, ο Μπλούμφιλντ συνεισέφερε πράγματι κιθαριστικά μέρη. Έπαιξε ρυθμικά πίσω από τον κιθαρίστα Sam Andrew στο "To Love Somebody" και παρείχε καλαίσθητα γεμίσματα σε όλο το "Maybe". Το "Work Me, Lord", ένα κομμάτι που γράφτηκε για την Janis από τον Nick Gravenites, περιλάμβανε ένα σκοτεινό κιθαριστικό ιντερλούδιο από τον Michael πάνω σε μια χορωδία πνευστών που πιθανότατα είχε ενορχηστρώσει ο ίδιος. Στο αργό μπλουζ της Joplin, "One Good Man", ο κιθαρίστας δεν μπόρεσε να αντισταθεί στο να επιβληθεί. Υποστήριξε τους στίχους της τραγουδίστριας με κουδουνιστή σλάιντ, έκανε σόλο για ένα φλογερό ρεφρέν και στη συνέχεια έδωσε στο κομμάτι μια έντονη ομοβροντία από μπλούζι φράσεις. Η Janis είχε εξαιρετική φωνή κατά τη διάρκεια των σέσιον και το υλικό που ηχογράφησε η Kozmic Blues Band, αν και αρκετά διαφορετικό από το ωμό ψυχεδελικό ροκ των Big Brother, ακουγόταν σφιχτό και επαγγελματικό. Το σόλο άλμπουμ της Τζόπλιν θα αποτελούσε μια παρέκκλιση για τη ροκ ντίβα, ένας συνδυασμός ροκ, σόουλ και ρυθμ εντ μπλουζ με μια πρόσθετη πινελιά μπλουζ, όλα αυτά με τη συνοδεία πνευστών. Η επιρροή του Michael ήταν εμφανής σε μεγάλο μέρος της μουσικής και ο Albert Grossman ήταν αναμφίβολα ικανοποιημένος με τα αποτελέσματα.
 
  • Like
Reactions: superfly