Γενικές απορίες.

ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΚΟΣ

Supreme Member
29 June 2006
4,393
Ποιος αποφάσισε οτι το ιδανικό στήσιμο ακροατή-ηχείων είναι το ισόπλευρο τρίγωνο;

Και αν είναι έτσι οι πρώτοι και οι μεταγενέστεροι κατασκευαστές ηχείων είχαν υπ' όψιν τους αυτόν τον κανόνα κατά τη σχεδίαση των προϊόντων τούς;

Και αν τον είχαν τελικά υπ' όψιν και είναι θέμα κατασκευής αλλάζοντας τις θεμελιώδεις αρχές κατασκευής του ηχείου δεν θα έπρεπε να αλλάζει αυτός ο κανόνας;
 
Σαν προδιαγραφή νομίζω ότι το ισόπλευρο τρίγωνο οριστικοποιήθηκε μόνο την εποχή του πολυκάναλου. Πάντως οι πρώτες στερεοφωνικές τεχνικές μικροφώνων είχαν γωνία ανάμεσα στα μικρόφωνα από 60 έως 90 μοίρες, οπότε μάλλον από εκεί ξεκίνησε η παράδοση. Σε όλα τα καλά βιβλία οδηγιών που έχω δει σε ηχεία ο κανόνας του ισόπλευρου τριγώνου δεν αμφισβητείται ιδιαίτερα.
 
Εμένα πάντως δεν μ αρέσει το στήσιμο του ισόπλευρου.
Προτιμώ να είμαι λίγο πιο "μέσα"!
Τα bold για να δείξω τι αρέσει σε μένα και όχι τι είναι σωστό κλπ
 
Μήπως σε προδιαγραφές γαλλικής ραδιοφωνίας, να βλέπεις τα ηχεία με γωνία 72 μοιρών; Έχει καλύτερη εικόνα;
 
Δεν νομίζω ότι όλοι οι κατασκευαστές βασίζονται κατά κανόνα στην αρχή του ισόπλευρου τριγώνου. Πολλοί κατασκευαστές συντείνουν τα ηχεία να κοιτούν κατευθείαν μπροστά και χωρίς καθόλου κλίση. Αυτό εξαρτάται κυρίως από το πόσο κατευθυντικά είναι τα ηχεία στις υψηλές συχνότητες.
 
Martin Logan (με πάνελ).

Όπως φαίνεται από το σχήμα που υπάρχει σε κάθε manual δεν ακολουθείται το τρίγωνο ακριβώς. Στο ίδιο συμπέρασμα έχω καταλήξει κι εγώ μετά από πολλές ακροάσεις.
 

Attachments

  • Manual_Summit 11 copy.jpg
    Manual_Summit 11 copy.jpg
    46.3 KB · Views: 25
H κλίση των ηχείων προς τα μέσα δεν έχει σχέση με το τρίγωνο. Το τρίγωνο αφορά τις αποστάσεις ανάμεσα στα ηχεία και τη θέση ακρόασης.
Όντως η κλήση έχει βασικά σχέση με την κατευθυντικότητα του ηχείου.
 
Εννοείς ισοσκελές τρίγωνο;

Σαν αυτό δηλαδή (fig.3);

Βρε πως ξεχνάει ο άνθρωπος όταν μεγαλώνει!

Ισόπλευρο είναι το τρίγωνο στο πιο πάνω σχήμα.:jester:
 
ισοσκελές = η απόσταση από τον ακροατή σε καθε ηχείο είναι η ίδια, αλλά η απόσταση ανάμεσα στα ηχεία είναι διαφορετική
ισόπλευρο = και οι τρεις αποστάσεις είναι οι ίδιες

Στο ισόπλευρο τρίγωνο η γωνία που "βλέπεις" τα ηχεία είναι 60 μοίρες. Έχω δει στησίματα από 45 μοίρες (στενά) έως 90 μοίρες (φαρδιά). Το κάτι παραπάνω από 60 είναι αυτό που μου έχει σταθεί καλύτερα στον χώρο μου.

Υ.Γ. Έκανα λάθος, τεχνική ORTF έχει γωνία 110 μοίρες, που αντιστοιχεί σε 96 μοίρες γωνία στην ηχογράφηση. Δείτε αυτή την κατατοπιστική σελίδα.
 
Στο ισόπλευρο τρίγωνο η γωνία που "βλέπεις" τα ηχεία είναι 60 μοίρες. Έχω δει στησίματα από 45 μοίρες (στενά) έως 90 μοίρες (φαρδιά). Το κάτι παραπάνω από 60 είναι αυτό που μου έχει σταθεί καλύτερα στον χώρο μου.

Ενδιαφέρον.

Οι κάτι παραπάνω από 60 μοίρες ισχύουν για όλα τα ηχεία ή έχεις δει διαφορές από ηχείο σε ηχείο (στο μέτρο του δυνατού);

Το ρωτάω αυτό γιατί έχω περίπου δει ότι σε αυτές τις μοίρες δουλεύουν καλύτερα κάποια Tannoy με Dual Concentric. Τελείως διαφορετική προσέγγιση από πάνελ δηλαδή.
 
Χμμμ, για να σκεφτώ...
1. Τα ενεργά στο γραφείο είναι ομοκεντρικά και παίζουν καλύτερα στις 60-90 μοίρες, δηλαδή ανοιχτά κι όχι κλειστά.
2. Τα δίδρομα βάσης στο σαλόνι είναι επίσης λίγο πιο ανοιχτά από τις 60.
3. Τα δίδρομα δαπέδου που είχα παλιότερα δεν μπορούσες να τα ανοίξεις πολύ γιατί έκαναν τρύπα. Στις θέσεις που τώρα είναι τα βάσης ήταν το όριό τους.
4. Τα δίπολα που έχω δει επίσης δεν θέλουν να είναι πολύ μακρυά μεταξύ τους... Στο Λουκά ας πούμε, η απόσταση ανάμεσα στα ηχεία είναι μικρότερη απ' ότι η απόσταση της θέσης ακρόασης.

Οι 60 μοίρες όμως φαίνεται να είναι η χρυσή τομή.

Αναρωτιέμαι αν αυτό έχει σχέση και με το πεδίο αντήχησης του δωματίου. Όταν καθόμαστε κοντά στο ηχείο κόβουμε αρκετή από την αντήχηση, αφού οι ανακλάσεις καθυστερούν. Αυτό είναι γενικά καλό. Αλλά στα δίπολα θέλουμε να πάρουμε αντήχηση από το δωμάτιο, άρα καθόμαστε πιο μακρυά, οπότε η γωνία που βλέπουμε τα ηχεία είναι πιο στενή.

Μήπως δηλαδή οι 60 μοίρες είναι καλές για τα κουτιά, αλλά όχι για τα δίπολα λόγω της αντήχησης;

Στον πολυκάναλο ήχο οι γωνίες είναι καθορισμένες, και τα εμπρός ηχεία είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές στις 60 μοίρες. Αλλά εκεί υπάρχει και το κεντιρκό, οπότε δεν μπορεί να υπάρξει τρύπα στη μέση της εικόνας...