HDR στη φωτογραφία - συμβατότητα - workflows

Καλησπέρες,

όπως έχω γράψει σε άλλο θρεντ, εδώ και 1-2 βδομάδες παίζω με την α6700, και γενικά έχω μείνει πολύ ικανοποιημένος. Ωστόσο, παραμένει το "παράπονο", ότι οι φωτογραφίες του iPhone 16 PΜ ενώ είναι σε κάθε επίπεδο χειρότερες (ανάλυση, ευκρίνεια, βάθος, 3D αίσθηση κλπ), σε ένα σημείο πάντοτε υπερέχουν, και αυτό είναι η HDR επεξεργασία. Που ενώ πολλές συχνά είναι too much, ακόμα πιο συχνά δίνει στη φωτογραφία αυτό το "κάτι" της ζωντάνιας που την κάνει τελικά να ξεχωρίζει.

Μια και στην πράξη, τις φωτογραφίες μου τις βλέπω σε HDR μέσα (iPhone, iPad, τηλεόραση κλπ) - δεν είμαι της εκτύπωσης, τελικά βλέπω ότι οι φωτό που τραβήχθηκαν με το iPhone μου είναι πιο οικείες, και γενούν συναισθήματα πολύ πιο έντονα (αφού συνδέονται με τη μνήμη μου όταν τις τραβούσα).

Πως λοιπόν παντρεύουμε τους δυο κόσμους; Αυτό που κατάφερα έως τώρα είναι να παίζω στο Lightroom και να δίνω HDR πεδίο, ξεκινώντας από όπως το δίνει αυτόματα (που συνήθως είναι υπερβολικό και το ρίχνω μετά όσο θέλω), και μετά να σώζω σε AVIF, με το οποίο περνώντας το μετά στο Apple Photos μπορώ να απολαμβάνω το HDR στα διάφορα Mac εργαλεία μου που με ενδιαφέρει (Macbook Pro, iPhone/iPad, Apple TV).

Είναι αυτή η βέλτιστη οδός;
 
Last edited:
E τοτε δεν εχεις να ζηλεψεις τιποτα΄.

Μην πω οτι εχεις περισσοτερες δυνατοτητες αν ασχοληθεις να κανεις ενα manual HDR μονος σου.

Θελει δουλιτσα αλλα πιστευω οτι η διαδικασια θα σε ανταμειψει. Απλα πρεπει να μαθεις οτι η φωτογραφια οταν εχεις RAW αρχειο ειναι διαφορα layers που αν τα επεξεργαστεις ενα προς ενα θα δωσουν πολυ καλυτερο αποτελεσμα και απο το κινητο σου.

Ψαξε τετοια tutorials βασικα για Manual HDR.
 
  • Like
Reactions: Maestro
Το πιο εύκολο είναι με την λειτουργία bracketing στην μηχανή, τραβάς 5 λήψεις με +- 1στοπ και μετά με το πρόγραμμα PhotoMatix Pro (ειδικό για HDR) ανοίγεις τις λήψεις και σου κάνει εκπληκτικά HDR.
 
  • Like
Reactions: Kosh
Ναι, πάντα με RAW μόνο -> Lightroom -> JPEG (ή εσχάτως AVIF για τον παραπάνω λόγο)
Οντως το HDR δινει αλλη διασταση στις φωτος και ψηνομαι και εγω να το προσθεσω στο workflow μου.
Ομως γιατι χρειαζεται το AVIF? Απο οτι ειδα και σε jpeg κανονικα φαινονται HDR οι photos στα apple devices μετα την επεξεργασια μεσω lightroom.
 
Το πιο εύκολο είναι με την λειτουργία bracketing στην μηχανή, τραβάς 5 λήψεις με +- 1στοπ και μετά με το πρόγραμμα PhotoMatix Pro (ειδικό για HDR) ανοίγεις τις λήψεις και σου κάνει εκπληκτικά HDR.

Αυτό ξέρω πως να το κάνω, αλλά είναι φασαρία, το κάνω μόνο σε extreme περιπτώσεις (πχ ηλιοβασιλέματα κλπ).

To θέμα είναι ότι δε χρειάζεται να φτάσεις εκεί, το Lightroom μόνο του όταν δώσεις την επιλογή HDR στο RAW αρχείο καταλαβαίνει και "δίνει" εκεί που πρέπει (συνήθως, αν όχι το αλλάζεις μετά). Η πληροφορία δηλαδή υπάρχει, απλά εξαφανίζεται στη μη HDR επεξεργασία.
 
Οντως το HDR δινει αλλη διασταση στις φωτος και ψηνομαι και εγω να το προσθεσω στο workflow μου.
Ομως γιατι χρειαζεται το AVIF? Απο οτι ειδα και σε jpeg κανονικα φαινονται HDR οι photos στα apple devices μετα την επεξεργασια μεσω lightroom.

Αν κατάλαβα καλά, το Lightroom όταν σώζεις σε JPEG δεν έχει επιλογή "HDR output". Για κάποιο λόγο (από όσα έχω διαβάσει) την επιλογή σε JPEG την έχει μόνο το Lightroom Classic, το οποίο δεν έχω δοκιμάσει να κατεβάσω και να δουλέψω.
 
Οντως το HDR δινει αλλη διασταση στις φωτος και ψηνομαι και εγω να το προσθεσω στο workflow μου.
Ομως γιατι χρειαζεται το AVIF? Απο οτι ειδα και σε jpeg κανονικα φαινονται HDR οι photos στα apple devices μετα την επεξεργασια μεσω lightroom.
Αν δεν εχεις τουλαχιστον 5 ληψεις με διαφορετικη εκθεση δεν νοειται hdr. Ουτως η αλλως οι μοντερνες μηχανες εχουν dynamic range 14ev ικανο για δυσκολες ληψεις, οποτε hdr χρειαζεται για extreme διαφορες μεταξυ φωτεινων/σκοτεινων περιοχων.
 
Αν δεν εχεις τουλαχιστον 5 ληψεις με διαφορετικη εκθεση δεν νοειται hdr. Ουτως η αλλως οι μοντερνες μηχανες εχουν dynamic range 14ev ικανο για δυσκολες ληψεις, οποτε hdr χρειαζεται για extreme διαφορες μεταξυ φωτεινων/σκοτεινων περιοχων.

Αν δεις (σε HDR οθόνη) τη διαφορά μεταξύ απλής και HDR επεξεργασίας στο ίδιο αρχείο μιας φωτογραφίας, θα πάθεις την πλάκα σου! Ο παραδοσιακός τρόπος που γράφεις φυσικά συνεχίζει να έχει νόημα αλλά σε extreme περιπτώσεις που έχεις μια εξωφρενικά δυνατή πηγή φωτός (πχ ήλιος).
 
Αν κατάλαβα καλά, το Lightroom όταν σώζεις σε JPEG δεν έχει επιλογή "HDR output". Για κάποιο λόγο (από όσα έχω διαβάσει) την επιλογή σε JPEG την έχει μόνο το Lightroom Classic, το οποίο δεν έχω δοκιμάσει να κατεβάσω και να δουλέψω.
Εχω το lightroom 8.5.1. Κανω HDR την Raw photo σε jpeg και την βλεπει κανονικα το iphone ως HDR.
 
Αν δεις (σε HDR οθόνη) τη διαφορά μεταξύ απλής και HDR επεξεργασίας στο ίδιο αρχείο μιας φωτογραφίας, θα πάθεις την πλάκα σου! Ο παραδοσιακός τρόπος που γράφεις φυσικά συνεχίζει να έχει νόημα αλλά σε extreme περιπτώσεις που έχεις μια εξωφρενικά δυνατή πηγή φωτός (πχ ήλιος).
Με μια ληψη δεν ειναι hdr. Ψευδο hdr ειναι
 
  • Like
Reactions: takisot
Εχω το lightroom 8.5.1. Κανω HDR την Raw photo σε jpeg και την βλεπει κανονικα το iphone ως HDR.

To δοκίμασα μόλις και δεν το κάνει. Σε τι colorspace κάνεις export; Πάρε την ίδια φωτό και κάνε την export πρώτα σε jpeg και μετα σε AVIF (με ενεργοποιημένο το HDR output κουτάκι) και σύγκρινε δίπλα-δίπλα τις δυο στο iPhone. Η διαφορά είναι χαώδης. Και η απλή ωραία φαίνεται στην οθόνη του iPhone, μέχρι να βάλεις την άλλη δίπλα. Δοκίμασε μια που να έχει διάσπαρτα φωτάκια για να είναι πιο ξεκάθαρο.
 
Δείτε εδώ, έχω ανεβάσει την ίδια φωτό μια σε JPEG και μια με AVIF (με HDR). Περάστε τα σε οθόνη HDR και χαζέψτε διαφορές. Διάλεξα αυτή επειδή έχει τα προβολάκια και βγάζει μάτι, συνήθως είναι πιο φυσικό το αποτέλεσμα.
 
Αλήθεια είναι αυτό. Απλά το ψευτο-hdr του Lightroom είναι εντυπωσιακά καλό.
HDR από ένα αρχείο είναι σαν να προσπαθείς να μετατρέψεις ένα μουσικό αρχείο MP3 ή WAV σε 24/96 (χωρίς να υπάρχει δηλαδή η απαραίτητη πληροφορία)
 
HDR από ένα αρχείο είναι σαν να προσπαθείς να μετατρέψεις ένα μουσικό αρχείο MP3 ή WAV σε 24/96 (χωρίς να υπάρχει δηλαδή η απαραίτητη πληροφορία)

Όχι ακριβώς. Στο raw αρχείο υπάρχει ήδη αρκετό dynamic range ώστε να γίνει «έξυπνο» tone mapping από το software.
Προφανώς το ιδανικό είναι να τραβήξεις πολλές φωτό σε διάφορες εκθέσεις, αλλά αυτό έχει επιπλέον μανούρα στο editing και υπάρχεις κίνδυνος για ghosting.
 
Όχι ακριβώς. Στο raw αρχείο υπάρχει ήδη αρκετό dynamic range ώστε να γίνει «έξυπνο» tone mapping από το software.
Προφανώς το ιδανικό είναι να τραβήξεις πολλές φωτό σε διάφορες εκθέσεις, αλλά αυτό έχει επιπλέον μανούρα στο editing και υπάρχεις κίνδυνος για ghosting.
Οχι, δεν ισχυει αυτο. Είπα οτι το dynamic range ενος μοντερνου αισθητηρα ειναι π.χ 14ev. Το αρχειο λοιπον raw εχει μεγιστο DR14ev. Αν λοιπον η συνθηκες φωτισμού είναι τετοιες που η διαφορά της σκηνής μεταξύ του πιο φωτεινού με το πιο σκοτεινό σημείο είναι >14ev τοτε με μια λήψη δεν ειναι δυνατόν να καταγραψεις σωστά το σκηνικό γιατί απλά σου λείπει πληροφορία που θα την πάρεις μόνο απο περισσότερες λήψεις με διαφορετική έκθεση.
 
  • Like
Reactions: billpeppas
Αν δεν εχεις τουλαχιστον 5 ληψεις με διαφορετικη εκθεση δεν νοειται hdr. Ουτως η αλλως οι μοντερνες μηχανες εχουν dynamic range 14ev ικανο για δυσκολες ληψεις, οποτε hdr χρειαζεται για extreme διαφορες μεταξυ φωτεινων/σκοτεινων περιοχων.

Χωρις να με εχει απασχολησει και πολυ η ανακτηση του ενος και δυο στοπ μπρος πισω απο την ιδανικη εκθεση πολλες φορες ειναι εφικτη μεσω της επεξεργασιας RAW (για να εχεις τις 5 εκθεσεις που χρειαζονται.
Ή μιλαμε για περισσοτερο του ενος στοπ διαφορα στις ληψεις μεταξυ τους ?