HUNGER ( Δελτίο τύπου )

18 June 2006
8,281
Θεσσαλονίκη
Από την Πέμπτη 2 Οκτώβρη βγαίνει στους κινηματογράφους σε παγκόσμια πρεμιέρα διανομής η πρώτη ταινία του νέου μεγάλου ταλέντου στη σκηνοθεσία ,που τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα Πρωτοεμφανιζόμενου στο Φεστιβαλ Καννών 2008, Στηβ Μακουήν (καμιά σχέση με τον παλιό ηθοποιό που έχει πεθάνει)[/FONT]

HUNGER

http://www.imdb.com/title/tt0986233/
_44664405_hunger_afp226.jpg



Η ταινία προβάλλεται στους παρακάτω κινηματογράφους



ΑΘΗΝΑ

ΙΝΤΕΑΛ Πανεπιστημίου 46 ώρες προβολής 18,20 20,20 22,20 και το Σάββατο μεταμεσονύκτια στις 1,00

ΑΝΔΟΡΑΣεβαστουπόλεως 117 απέναντι από τον Ερυθρό Σταυρό ώρες προβολής 19,00 21,00 23,00

ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣΣυγγρου στο υψος του ΦΙΞ ώρες προβολής 17,15 19,00 20,45 22,30 και μεταμεσονύκτια στις 00,15

ΚΗΦΙΣΙΑ ώρες προβολής 18,20 20,30 22,40

ΟΣΚΑΡΑχαρνών, στάση metro Κ. Πατήσια ώρες προβολής 18,20 20,10 22,10



και

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ Αλ. Σβώλου 45 ώρες προβολών 19.00 21.00 23.00



74x106_150dpi.jpg


HUNGER

Λυπάμαι αδελφέ μου

Οι χειροπέδες μου δένουν τα χέρια

κι ένα σίδερο περικυκλώνει το μέρος που κοιμάμαι



Λυπάμαι αδελφέ μου

που δεν μπορώ να βοηθήσω τον γέρο

τη χήρα η το παιδάκι.



Μη λογαριάζεις τον θάνατο ενός ανθρώπου

σαν σημάδι ήττας.



Ντροπή είναι μόνο

να προδίδεις τις ιδέες σου

και να μη μπορείς να υπερασπιστείς

τις πεποιθήσεις σου.

Οσμάν Αμπντουλραχήλ Μοχάμεντ

26 ετών, φοιτητής Νομικής,

κρατούμενος από το 2001 στις φυλακές του Γκουαντάναμο.

από το βιβλίο «Ποιήματα από το Γκουαντάναμο»

εκδόσεις ΠΥΛΗ 2008 ( μετάφραση Ιωάννας Καρατζαφέρη )



Εισαγωγή

Η ταινία ακολουθεί τη ζωή στις φυλακές Μέιζ, στη Βόρεια Ιρλανδία, αποτυπώνοντας τα ιδιαίτερα συγκινητικά γεγονότα που αφορούν την απεργία πείνας των φυλακισμένων του IRA το 1981, καθοδηγούμενοι από το Μπόμπι Σαντς.



Περίληψη

Ο Ρέιμοντ Λόχαν ακολουθεί την καθημερινή του ρουτίνα: ένας φυσιολογικός άνδρας που εργάζεται στις φυλακές Μέιζ στη Βόρεια Ιρλανδία, το 1981. Έχει τοποθετηθεί στα κακόφημα H-Blocks, όπου οι ρεπουμπλικανοί φυλακισμένοι διαμαρτύρονται, αρνούμενοι να φορέσουν τα ρούχα που τους επιβάλουν και καταργώντας όλες τις καθημερινές ενέργειες προσωπικής υγιεινής.



Ένας νεαρός φυλακισμένος, ο Ντέιβι Γκίλεν μεταφέρεται εκεί για πρώτη φορά. Παρ’ότι τρομοκρατημένος, αρνείται πεισματικά να φορέσει τη στολή που του δίνουν- δεν θεωρεί τον εαυτό του κοινό εγκληματία. Μοιράζεται ένα πανβρώμικο κελί με έναν άλλο αντικομφορμιστή φυλακισμένο- τον Τζέρι Κάμπελ. Ο Τζέρι, που έχει σκληραγωγηθεί από τις συνθήκες των φυλακών, «εκπαιδεύει» το νεόφερτο να βάζει λαθραία πράγματα στο κελί του, να επικοινωνεί με τον έξω κόσμο και να μεταφέρει τα μηνύματα στον αρχηγό τους- Μπόμπι Σαντς.



Οι φυλακισμένοι πείθονται να φορέσουν τα καινούρια ρούχα στις φυλακές, που είναι πολιτικά, πιστεύοντας ότι είναι σημαντικό βήμα στον αγώνα τους να αποκτήσουν πολιτική υπόσταση. Τους μοιράζουν όμως εξευτελιστική περιβολή και ξεσπά επανάσταση. Οι φυλακισμένοι καταστρέφουν τα καθαρά κελιά στα οποία έχουν μεταφερθεί, ενώ υπόκεινται σε άγριους ξυλοδαρμούς για την καταστολή της. Η βία μεταφέρεται και πέρα από τη Μέιζ- κανένας εργαζόμενος εκεί δεν είναι πλέον ασφαλής, ενώ ο Ρέιμοντ σκοτώνεται.



Ο Μπόμπι Σαντς συναντά τον ιερέα Ντομινίκ Μοράν. Αστειεύονται για λίγο, κι έπειτα ο Σαντς αποκαλύπτει στον ιερέα, ότι θα ηγηθεί μιας απεργίας πείνας για να διαμαρτυρηθεί για την αντιμετώπιση των ρεπουμπλικανών φυλακισμένων. Αυτό πυροδοτεί μια λογομαχία, η οποία απλά δείχνει την αποφασιστικότητα του Σαντς , μέσα από τις ερωτήσεις του ιερέα για τα κίνητρα και την ηθική. Ο Σαντς είναι αποφασισμένος και η απεργία θα γίνει.



Αργότερα ο Σαντς θα μεταφερθεί στο νοσοκομείο, όπου τον επισκέπτονται ένας φίλος και οι γονείς του. Ο Σαντς είναι ο πρώτος που θα πεθάνει από τους εννέα που ακολούθησαν.



Η άποψη του σκηνοθέτη

Θέλω να δείξω πως ήταν να ζεις, να ακούς, να μυρίζεις και να αγγίζεις το «Κελί–Η» το 1981. Αυτό που θέλω να μεταδώσω (κοινωνήσω) είναι κάτι που δεν μπορείτε να βρείτε σε βιβλία ή αρχεία: το συνηθισμένο και το ασυνήθιστο του να ζεις σ’ αυτή τη φυλακή. Συγχρόνως, το έργο είναι και μια προσπάθεια να αποτυπωθεί με κάποιο τρόπο το τι είναι να πεθαίνει κανείς για ένα σκοπό.



Το Hunger για μένα έχει απήχηση στο σήμερα. Το σώμα σαν σύμβολο μιας πάλης πολιτικής, έχει αρχίσει να γίνεται ένα φαινόμενο όλο και περισσότερο γνώριμο. Είναι η τελευταία πράξη της απελπισίας: το ίδιο σου το κορμί γίνεται το τελευταίο σου καταφύγιο για διαμαρτυρία. Ο καθένας χρησιμοποιεί αυτό που έχει, με τρόπο σωστό ή λανθασμένο.



Είναι σημαντικό για μένα τα γεγονότα να παρουσιάζονται μέσα από τα μάτια τόσο των φυλακισμένων όσο και των φυλάκων τους. Στη διάρκεια του έργου πρέπει να δίνεται και χρόνος για περισυλλογή. Υπάρχει μια μακρά συζήτηση ανάμεσα στον BobbySands και ένα καθολικό παπά σχετικά με την απόφαση του Σαντς να προχωρήσει στην απεργία πείνας. Η ανταλλαγή επιχειρημάτων μετατρέπεται σε ένα φιλοσοφικό παιχνίδι σκακιού με μεγάλες προεκτάσεις. Πρέπει να συζητήσουν τη φύση της θυσίας. «Η ελευθερία είναι τα πάντα για μένα… το να δώσω τη ζωή μου δεν είναι μονάχα το μοναδικό πράγμα που μπορώ να κάνω, είναι και το μόνο σωστό».

Στο τέλος μένουμε μόνοι με έναν άνδρα, που ζει τις τελευταίες του μέρες με τον πιο ακραίο τρόπο που θα μπορούσε –αλλά που βρίσκεται μια απόφαση μονάχα μακριά από το να αποφασίσει να παραδοθεί και να ζήσει. Η πιο απλή, αυτονόητη και φυσιολογική κίνηση μετατρέπεται σε οδύσσεια.



Στην «Πείνα» δεν υπάρχει η απλουστευτική έννοια του «ήρωα», του «μάρτυρα» ή του «θύματος». Η πρόθεσή μου είναι να εγείρω ζωντανό διάλογο, αντιπαραθέσεις ανάμεσα στους θεατές, να προκαλέσω και τη δική μας ηθική μέσω του έργου.



Στηβ ΜακΚουήν – Μάιος 2008





Το Ιστορικό υπόβαθρο :

1963:

Ο πρωθυπουργός της Βόρειας Ιρλανδίας, TerenceONeill, ξεκινά την προσπάθεια να αντιμετωπίσει το ζήτημα των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών ανισοτήτων ανάμεσα σε Καθολικούς και Διαμαρτυρόμενους στη Βόρεια Ιρλανδία.



Μάιος – Ιούνιος 1966:

Αντιδράσεις και αναταραχές ακολουθούν τη διπλή 50η επέτειο από τη μάχη του Σομ και του EasternRising (Επανάσταση του Πάσχα) – γεγονότα εξέχουσας σημασίας τόσο για την προτεσταντική όσο και την καθολική κοινότητα. Δύο Καθολικοί και ένας Διαμαρτυρόμενος δολοφονούνται. Η εκδίδεται απόφαση για απαγόρευση της δράσης της UlsterVolunteerForce (UVF) .



5 Οκτωβρίου 1968:

Συμπλοκές ανάμεσα στην NorthernIrelandCivilRightsAssociation (NICRA) και την RoyalUlsterConstabularyinDerry (RUC) στη διάρκεια διαδηλώσεων για τα πολιτικά δικαιώματα



9 Οκτωβρίου 1968:

Η PeoplesDemocracy δημιουργείται μετά από διαδήλωση φοιτητών στο Μπέλφαστ. Η DerrysCitizensActionCommittee γεννιέται μέσα από πέντε υπάρχουσες επαναστατικές ομάδες στο Derry, ηγούμενη από τους IvanCooper και JohnHume.



Μάρτιος – Απρίλιος 1969:

«Loyalists» βάζουν βόμβες, στοχεύοντας σε τοπικά κέντρα παροχής, μεταξύ άλλων, νερού και ηλεκτρικού. Η Βόρεια Ιρλανδία δέχεται στρατιωτικές ενισχύσεις για πρώτη φορά μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.



Ιούλιος 1969:

Ο 67χρονος FrancesMcClusky, δολοφονείται από έναν αξιωματικό του RUC. Πολλοί θεωρούν πως αυτός είναι ο πρώτος θάνατος που ξεκίνησε μια μακρά περίοδο ταραχών (γνωστή στους Ιρλανδούς ως «Troubles»).



Αύγουστος 1969:

Σοβαρές αναταραχές ξεσπούν στο Bogside στην περιοχή του Derry – η λεγόμενη «μάχη του Bogside». Μετά από δύο μέρες συνεχών αναταραχών, τα βρετανικά στρατεύματα παίρνουν θέσεις μάχης στο Belfast και το Derry. Οι αναταραχές κορυφώνονται στο Belfast και αλλού από τις 14 ως τις 17 Αυγούστου. Επτά άνθρωποι σκοτώνονται και εκατοντάδες σπίτια καταστρέφονται. Ο βρετανικός στρατός καλείται ξανά να επιβάλλει την τάξη.



19 Αυγούστου 1969:

Η Διακήρυξη της DowningStreet που συμφωνείται ανάμεσα στον πρωθυπουργό της Βόρειας Ιρλανδίας, JamesChichesterClark και τον βρετανό πρωθυπουργό HaroldWilson, επαναβεβαιώνει την πρόθεση να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα της ισότητας και κοινωνικής ειρήνης στη Βόρεια Ιρλανδία, καθώς και ότι η Βόρεια Ιρλανδία δε θα πάψει να είναι μέρος του Ηνωμένου Βασιλείου χωρίς τη συγκατάθεση του λαού.



Δεκέμβριος 1969:

Σχίσμα ανάμεσα στο SinnFein και το IrishRepublicanArmy, δημιουργώντας αυτό που αργότερα θα γίνει το Εργατικό Κόμμα και το SinnFein, καθώς και ο επίσημος IRA και ο ProvisionalIRA.



9 Αυγούστου 1971:

Η κράτηση και προφυλάκιση υπόπτων χωρίς δίκη εισάγεται ως θεσμός στη Βόρεια Ιρλανδία.



Σεπτέμβριος 1971:

Ο UVF παίρνει την υποστήριξη μιας ακόμα παραστρατιωτικής οργάνωσης, της UlsterDefenseAssociation (UDA).



30 Ιανουαρίου 1972:

Η Ματωμένη Κυριακή («BloodySunday») – ο στρατός επεμβαίνει με το ParachuteRegiment για να καταπνίξει αναταραχές στη διάρκεια διαδήλωσης για τα κοινωνικά δικαιώματα στο Derry. Δεκατρείς άνθρωποι πυροβολούνται και σκοτώνονται και ένας ακόμα υποκύπτει αργότερα στα τραύματά του.



Φεβρουάριος 1972:

Με τη βομβιστική επίθεση στο Aldershot στην Αγγλία, που σκοτώνει επτά ανθρώπους, ξεκινά σειρά βομβιστικών επιθέσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο.



Μάιος 1972:

Η κυβέρνηση Stormont διαλύεται και νέα κυβέρνηση τοποθετημένη από τη βρετανική βουλή παίρνει τη θέση της



Μάιος 1972:

Ο επίσημος IRAανακοινώνει ανακωχή, γεγονός που σηματοδοτεί το τέλος της στρατιωτικής του δράσης. Ο ProvisionalIRA συνεχίζει τη δράση του (που διήρκησε μέχρι την ανακωχή του 1997)



Ιούλιος 1972:

Ματωμένη Παρασκευή («BloodyFriday»): πολλαπλές βομβιστικές επιθέσεις από τον IRA με εννέα νεκρούς και ακόμα 130 πολίτες τραυματίες.



Δεκέμβριος 1972:

2 άνθρωποι νεκροί και 127 τραυματίες από βομβιστική επίθεση των Loyalists στο Δουβλίνο, στη Δημοκρατία της Ιρλανδίας. Με τη συνέχιση των «Τroubles», συνεχίστηκαν και οι επιθέσεις στην Ιρλανδία.



Ιούνιος 1973:

Βουλευτικές εκλογές στη Β. Ιρλανδία



Δεκέμβριος 1973:

Υπογράφεται η συμφωνία Sunningdale – μια προσπάθεια να σταματήσει η αιματηρή περίοδος των «Troubles» επιβάλλοντας σε Ενωτικούς και Εθνικιστές να μοιραστούν την εξουσία.



Δεκέμβριος 1973 - Μάιος 1974:

Η διαμάχη για την κατοχή της εξουσίας συνεχίζεται, η βία και οι εκφοβισμοί κλιμακώνονται με αναταραχές που κορυφώνονται κατά τη γενική απεργία το Μάιο του 1974.



28 Μαΐου 1974:

Η Βουλή της Β. Ιρλανδίας διαλύεται. Επανατοποθετείται κυβέρνηση αποφασισμένη από το Westminster –που θα παραμείνει για τα επόμενα 25 χρόνια.



Δεκέμβριος 1975:

Λήξη του λεγόμενου «internment».



Μάρτιος 1976:

Λήξη του «SpecialCategoryStatus» για κρατουμένους καταδικασμένους για τρομοκρατική δράση. Από το 1972, παραστρατιωτικοί κρατούμενοι διατηρούσαν κάποια από τα δικαιώματα των κρατουμένων πολέμου. Έχοντας πλέον μπει στην κατηγορία των κοινών εγκληματιών, θα έπρεπε να εγκλειστούν στην νέα φυλακή Maze, που λειτούργησε την 1η Μαρτίου δίπλα στο Μπέλφαστ, στα ειδικά διαμορφωμένα «κελιά Η».



Σεπτέμβριος 1976:

Ξεκινούν οι «διαδηλώσεις της κουβέρτας» («blanketprotests») στην φυλακή Maze, ως διαμαρτυρία για τη λήξη του SpecialCategoryStatus. Οι κρατούμενοι έχουν πέντε αιτήματα: Το δικαίωμα να μη φορούν στολή φυλακισμένου. Το δικαίωμα να μην κάνουν εργασίες φυλακής. Το δικαίωμα για ελεύθερη επικοινωνία με τους άλλους κρατουμένους. Το δικαίωμα σε μία επίσκεψη. Το δικαίωμα για ένα γράμμα και ένα δέμα ανά εβδομάδα.



Ο όρος ‛blanketprotest’ προέρχεται από την άρνηση των διαδηλωτών να φορέσουν τις στολές τους, τυλίγοντας αντί γι’ αυτές κουβέρτες γύρω από το σώμα τους. Στη συνέχεια ακολούθησε η διαμαρτυρία «Όχι πλύσιμο».



Οκτώβριος 1980:

Ρεπουμπλικάνοι φυλακισμένοι ξεκινούν απεργία πείνας για να διαμαρτυρηθούν για τη λήξη του SpecialCategoryStatus.



Δεκέμβριος 1980:

Η απεργία πείνας ματαιώθηκε, όταν οι φυλακισμένοι λανθασμένα πίστεψαν ότι τους εκχωρήθηκαν τα διεκδικούμενα δικαιώματα.



Ιανουάριος 1981:

2,187 άνθρωποι έχουν σκοτωθεί στη διάρκεια των «Troubles» από το 1969.



1η Μαρτίου 1981:

Η απεργία πείνας ξεκινά ξανά, ηγούμενη από τον BobbySands.



Απρίλιος 1981:

Ο BobbySands εκλέγεται μέλος της Βουλής FermanaghandSouthTyrone στο Westminster. Ο νόμος αργότερα τροποποιήθηκε ούτως ώστε να εμποδίζει τους κρατουμένους να λαμβάνουν μέρος στις εκλογές.



5 Μαΐου 1981:

Ο BobbySands πεθαίνει στη φυλακή MazePrison την 66η μέρα της απεργίας πείνας, σε ηλικία 27 ετών.



3 Οκτωβρίου 1981:

Η Απεργία Πείνας λαμβάνει τέλος, μόνο όμως μετά το θάνατο ακόμα 9 ρεπουμπλικάνων κρατουμένων. Τις επόμενες μέρες και μήνες, η βρετανική κυβέρνηση εγγυήθηκε ότι θα εκπληρώσει όλα τα αιτήματα των κρατουμένων, χωρίς όμως κάποια περαιτέρω επίσημη αναγνώριση του πολιτικού status.



ΟΙ ΔΕΚΑ ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΟΥ IRA

η ηλικία τους και η ημερομηνία θανάτου τους από τα αρχεία του IRA:



Bobby Sands (27)

Began hunger strike on 1 March 1981 and died on 5 May 1981 after 66 days without food.



Francis Hughes (25)

joined hunger strike on 15 March 1981 and died on 12 May 1981 after 59 days without food.



Raymond McCreesh (24)

joined hunger strike on 22 March 1981 and died on 21 May 1981 after 61 days without food.



Patsy O'Hara (23)

joined hunger strike on 22 March 1981 and died on 21 May 1981 after 61 days without food.



Joe McDonnell (30)

joined hunger strike on 8 May 1981 and died on 8 July 1981 after 61 days without food.



Martin Hurson (29)

joined hunger strike on 28 May 1981 and died on 13 July 1981 after 46 days without food.



Kevin Lynch (25)

joined hunger strike on 23 May 1981 and died on 1 August 1981 after 71 days without food.



Kieran Doherty (25)

joined hunger strike on 22 May 1981 and died on 2 August 1981 after 73 days without food.



Thomas McElwee (23)

joined hunger strike on 8 June 1981 and died on 8 August 1981 after 62 days without food.



Michael Devine (27)

joined hunger strike on 22 June 1981 and died on 20 August 1981 after 60 days without food.



Οιπρωταγωνιστές


MichaelFa_JonF_13197623_600.largesquare.jpg
Michael Fassbender ( Bobby Sands )


Μετά την εμπορική επιτυχία της ταινίας «300» του ZackSnyder, ο ιρλανδός ηθοποιός MichaelFassbender έγινε ο ρομαντικός πρωταγωνιστής στην ταινία Angel του FrancoisOzon. Η περίοδος 2007-2008 είναι ιδιαίτερα παραγωγική για τον Μichael:- είχε κεντρικό ρόλο στο υπερφυσικό θρίλερ του JoelSchumacher «TownCreek» που γυρίστηκε στη Ρουμανία και στο «EdenLake» σκηνοθετημένο από τον JamesWatkins. Ο Michael βρέθηκε και στη Νότια Αφρική γυρίζοντας το «TheDevilsWhore», του σκηνοθέτη MarcMunden–μια νέα μεγαλειώδης σειρά σε τέσσερα μέρη, γυρισμένη για λογαριασμό του Channel 4 με φόντο τον αγγλικό εμφύλιο πόλεμο



Ο Michael μεγάλωσε στο Κillarney. Έχοντας κάνει θέατρο και τηλεόραση, η μεγάλη στροφή στην καριέρα του ήρθε όταν πήρε ένα ρόλο στην επική παραγωγή των StevenSpielberg και TomHanks «BandofBrothers», παίζοντας τον Συνταγματάρχη Burton 'Pat' Christenson. Μετά από αυτό, ο Michael πήρε ρόλους σε πολλές βρετανικές τηλεοπτικές σειρές. Οι πιο αξιόλογες από αυτές είναι στα: «Gunpowder: TreasonandPlot» όπου πρωταγωνιστεί ως ο διαβόητος GuyFawkes, στο υπερφυσικό νεανικό δράμα «Hex» ως ο έκπτωτος άγγελος Azazeal. Στο «Murphy'sLaw» όπου είχε ένα μικρό ρόλο ως CazMillerκαθώς και στα «Poirot» και «TrialandRetributionX: SinsoftheFather».



Το 2006, στο φεστιβάλ του Εδιμβούργου, ο Michaelπρωταγωνίστησε μαζί με τον MelSmithστο «Allegiance», ένα έργο για τον WinstonChurchillκαι τον MichaelCollins.



Liam%20Cunningham-SPX-016572.jpg
Liam Cunningham (
Ιερέας Dominic Moran)


Οτελευταίοςκινηματογραφικόςρόλοςτουιρλανδούηθοποιού Liam Cunningham είναιστηνταινία «The Mummy 3: Tomb of the Dragon Emperor». Έπαιζε επίσης στο πολυβραβευμένο «Ο άνεμος χορεύει το κριθάρι» του KenLoach, το οποίο κέρδισε, μεταξύ άλλων, το Χρυσό Φοίνικα των Καννών το 2006. Ο Liamέχει εργαστεί με πολλούς σημαντικούς σκηνοθέτες, όπως ο NeilJordanBreakfastonPluto»), ο MichaelWinterbottomJude») και ο AlfonsoCuaronTheLittlePrincess»). Ο Liam έκανε την πρώτη του κινηματογραφική εμφάνιση με ένα μικρό ρόλο στο γοητευτικά ρομαντικό έργο του ιρλανδού MikeNewell «IntotheWest» (1993).



Οιθεατρικέςτουσυνεργασίεςσυμπεριλαμβάνουντην Passion Machine theatre company, το London's Royal Court Theatre καιτο Royal Shakespeare Company. Πολλές και οι τηλεοπτικές του εμφανίσεις σε πολλά διαφορετικά κανάλια: ΙΤV, BBC, RTE, HBOandCBS, συμπεριλαμβανομένων και guest εμφανίσεων σε βρετανικές σειρές όπως το CrackerMessiah, το PrimeSuspectand το MurphysLaw.


http://www.youtube.com/watch?v=VS7Vt1vWjPE[/CENTER]
 
Last edited by a moderator:


Hunger (2008)

l_e32b151c812bb2fe15539d76b3bc20cc.jpg


Η απεργία πείνας του Μπόμπι Σαντς Η απόλυτη, πολιτική ταινία Σώμα, Ιδρώτας, Αίμα . Σοκ σωματικό, επαναστατικό!

KΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΑΝΙΚΑ

«Ηunger», όχι απλώς μία ακόμα πολιτική ταινία. Σώμα, ψυχή, ελευθερία. Ο πρωτοεμφανιζόμενος, μαύρος και Βρετανός καλλιτέχνης με το θρυλικό όνομα Στιβ ΜακΚουίν υπογράφει το απόλυτο σοκ της φετινής χρονιάς. Για να κερδίσεις τη Ζωή πρέπει να είσαι έτοιμος να πεθαίνεις κάθε στιγμή!

Το ιστορικό background γνωστό. Ο Μπόμι Σαντς, ένας αληθινός Άντρας από τον ΙRΑ, φυλακισμένος της Μάργκαρετ Θάτσερ και του βρετανικού ιμπεριαλισμού, αρχίζει την 1η Μαρτίου του 1981 απεργία πείνας. Ο λόγος; Πάνω απ´ όλα η αξιοπρέπειά του. Με τίμημα, ακόμα και τη ζωή του. Δηλαδή αρνείται να φορέσει στολή φυλακισμένου. Μόνο πολιτική περιβολή γιατί πολιτικός κρατούμενος είναι και αγωνιστής. Καμιά εβδομηνταριά ακόμα φυλακισμένοι και μαχητές του ΙRΑ ακολουθούν το παράδειγμά του.

Ένας καθολικός ιερέας προσπαθεί να τον αποτρέψει, να τον μεταπείσει, να τον ακυρώσει. Μπόμπι- του λέει- σκέψου τον Λόγο του Θεού, σκέψου τη γυναίκα και το παιδί σου. Τίποτα, αμετάπειστος, ξεροκέφαλος, ανένδοτος. Δεν καταλαβαίνει «Χριστό». Κυτταρικά στο σώμα του, καρφωμένο το γνωστό: Χωρίς αγώνα και αίμα, ούτε μισό πόντο ελευθερίας δεν σου χαρίζουν τα γουρούνια. Η διάρκεια της απεργίας όσο και οι εξήντα έξι τελευταίες ημέρες της αναπνοής του. Στις 5 Μαΐου στη φυλακή Μaze Ρrison αφήνει την τελευταία του ανάσα. Είναι μόλις 26 χρόνων, ήρωας σωστός.

Στον δρόμο προς την Αχερουσία τον ακολουθούν άλλοι εννιά πεινασμένοι για ανεξαρτησία και αυτονομία. Έπειτα από τόσα θύματα και προκειμένου η Μάγκι να περισώσει παγκοσμίως την εικόνα της, αναγκάζεται να συμφωνήσει και να επιτρέψει στους κρατουμένους του να κυκλοφορούν με πολιτική περιβολή. Είναι ίσως η μόνη στιγμή στην Ιστορία της ανθρωπότητας που καταρρίπτεται ο στίχος του Γιώργου Σεφέρη. Για ένα πουκάμισο όχι αδειανό αλλά γεμάτο από Άνθρωπο αληθινό. Με το σύνθημα Ελευθερία ή Θάνατος you Βrits, sons of bitches!

Θα πείτε, είμαι πολιτικοποιημένος, Αριστερός και προκατειλημμένος. Θα πω, άντεστε να το δείτε και ύστερα, αν διαφωνείτε, να μου τα ψάλετε όπου βρεθείτε. Τίμια πράγματα. Γιατί ο Steve ΜcQueen με τη μία θρυμματίζει το φράγμα του ήχου ως εξής. Πρώτον δεν μιλάει, αλλά «μιλάει» με τη Γραφή και την εικόνα. Σπάνια αρετή. Ολότελα κινηματογραφική. Ζωγράφος της Ύλης, του Σώματος. Βody και μετά Soul.


Πόσες φορές το ´χουμε δει να πραγματώνεται μία τέτοια σωματική σχέση στην οθόνη; Κινηματογραφική τη λέμε, αλλά στην πράξη τη λαμβάνουμε συχνά εντελώς τηλεοπτικά. Πρόχειρα αναφέρω την «Έξαψη» του Λόρενς Κάσνταν με τους Κάθλιν Τέρνερ και Ουίλιαμ Χαρτ. Πρόχειρα θυμάμαι το «Λεωφορείο ο πόθος» του Ηλία Καζάν με την πλάτη και τους ιδρωμένους ώμους του Μάρλον Μπράντο. Όποιος σέβεται το Σινεμά και τη σκηνοθετική του ιδιότητα δεν έχει παρά να το αποδείξει σωματικά.

Ο φακός, το ίδιο το κύτταρο του Μπόμπι Σαντς. Να στάζει αγωνία, αίμα, ιδρώτα. Ο ζωντανός ορισμός της Θυσίας στο «Ηunger» ενός Βρετανού ζωγράφου που για πρώτη φο ρά πιάνει τη μηχανή και την εκτοξεύει ψηλά. Σας το λέω όπως το αισθάνθηκα σωματικά. Εκεί όπου τα pigs της Θάτσερ κοπανάνε ανελέητα με κλομπ, με σιδερόβεργες και με ό,τι βρουν μπροστά τους και οι θεόγυμνοι κρατούμενοι αντιστέκονται και με νύχια και με πόδια, ανταποδίδουν τα κτυπήματα χωρίς στιγμή να το βάζουν κάτω κι έτσι εκτός των άλλων γκρεμίζουν τη ρήση τη χριστιανική και συμφιλιωτική. Εκεί η πέτσα μού σηκώθηκε από το κορμί μου και από το σοκ έκλεινα τα μάτια μου. Οh my God. Η κόλαση είναι κοντά!

Το πρώτο τσουνάμι χορεύει ραπ με τη ματιά σου και τρώει τα σωθικά σου. Το δεύτερο έρχεται και σε στέλνει αδιάβαστο. Πώς; Επειδή ο ΜακΚουίν αλλάζει τα μεγέθη και τα μεταμορφώνει. Ο Ιρλανδός Νιλ Τζόρνταν- υπερτιμημένος και από το σύστημα πριμοδοτημένος- χρειάστηκε για το «Μάικλ Κόλινς» στρατιές κομπάρσων και μία χούφτα πρωταγωνιστών για να φτιάξει μία ιστορική χαλκομανία με την οποία κατασυκοφάντησε τον ΙRΑ. Αντίθετα ο Άγγλος αρκέστηκε μόνο με ένα κελί και έναν πρωταγωνιστή.

Όταν με τόση εκφραστικότητα και αδρότητα ζωγραφίζεις το Σώμα και όταν με γιγαντιαίες δόσεις ρεαλισμού ραντίζεις το βλέμμα του θεατή, ε τότε fuck τη μεγάλη παραγωγή. Τότε μείζον το έλασσον. Γίγαντας ο νάνος. Ολόκληρη Βόρεια Ιρλανδία το κελί του αγωνιστή. Τότε ΙRΑ ο Μπόμπι Σαντς. Τότε του Λαού του το δικό του βάσανο. Τότε ο αγώνας του, η επανάσταση των Ιρλανδών. Οι πληγές του, η σταύρωση των πατριωτών. Τότε ένας για όλους και όλοι για έναν. Εξαιρετικό. Το λαμβάνεις από το πρώτο λεπτό.

Τελειώνω , με το τρίτο και τελευταίο τσουνάμι. Με τον Γερμανό Μίκαελ Φασμπάντερ καβάλα στο κύμα να παραδίδει σεμινάρια Αctor´s studio υποδυόμενος τον Ιρλανδό Μπόμπι Σαντς και μιλώντας την Αγγλική με άνεση Βρετανού πρωτοκλασάτου ηθοποιού να σε πυροβολεί στ´ αυτιά με ιρλανδέζικη αυθεντική προφορά! Να το πω διαφορετικά και εντελώς ωμά.

Οι σκηνές όπου οι θεόγυμνοι κρατούμενοι που αρνούνται τη στολή της φυλακής ζωγραφίζουν στον τοίχο εικόνες εφιαλτικές με μοναδικά υλικά τα δικά τους κόπρανα και τα αποφάγια της Μάργκαρετ Θάτσερ είναι η επιτομή τόσο της ταινίας όσο και της μεγάλης Τέχνης. Δηλαδή και σημειολογικά, για τη βρετανική πολιτική, αφοδευτήριο οι μικροί κατακτημένοι λαοί. Δηλαδή απ´ τα σκουπίδια, τα διαμάντια τα καλλιτεχνικά. Και δηλαδή, όπως έλεγε ο Όσκαρ Ουάιλντ, «όλοι ζούμε στον υπόνομο, αλλά μερικοί από εμάς κοιτάμε τ´ αστέρια ψηλά»!