MERCURY - Σύστημα Ενεργών Ηχείων

STENTOR

Established Member
11 August 2008
218
Γαλάτσι
Στα χέρια φίλου έφτασαν τα συγκεκριμένα μεγάφωνα της κινεζικής Hi-Vi (Swan) που θέλει να χρησιμοποιήσει στην κατασκευή ενός ενεργού συστήματος για το σπίτι.
Διαπίστωσα –οπτικά– πως έχουν εξαιρετικό λόγο τιμής προς ποιότητα κατασκευής και πως τα χαρακτηριστικά τους (Thiele-Small κι απόκριση συχνότητας), μετά από «στρώσιμο» αρκετών ωρών, δεν διέφεραν από του κατασκευαστή παρά μέσα στα αποδεκτά όρια. Ειδικά η απόκριση του sqwuaker ήταν ελαφρώς «ομαλότερη» από τη δημοσιευμένη, ενώ του tweeter δεν έκρυβε κάποια «έκπληξη».
Η απόκριση των «μεταλλικών» κώνων των woofer-mid εμφάνισε την «έξαρση» πέριξ των 3KHz (δημοσιεύεται και από τον κατασκευαστή), οπότε θα ήταν «φρόνιμο» να λειτουργήσουν τουλάχιστον μια οκτάβα χαμηλότερα και με «απότομο φιλτράρισμα».
Ασχολήθηκα για να δώσω τις κατευθυντήριες γραμμές και μόνο, αφού με καμπίνα, πλακέτες και κατασκευή θα ασχοληθεί ο ίδιος. Δεν έχει αποφασίσει ακόμα για τον τύπο «φόρτισης», οπότε δε χρησιμοποίησα κάποια ηλεκτρονική «υποβοήθηση» ( D.Keele 6ης τάξης bass-reflex ή «διόρθωση» S.Linkwitz για κλειστό ηχείο) στην αναπαραγωγή των χαμηλών. Η μόνη προϋπόθεση που τίθεται είναι το πλάτος του ηχείου να είναι 25εκ, διότι εκεί διορθώνω (+3dB) την «αύξηση ευαισθησίας» λόγω πλάτους μπάφλας, με ξεχωριστό μεγάφωνο κι ενισχυτή.
Τα προτεινόμενη πρακτική είναι φίλτρα 4ης τάξης Linkwitz-Riley για όλους τους «δρόμους» και τέσσερις ενισχυτές LM3886 (ένας ανά μεγάφωνο).
Το ηλεκτρονικό κροσόβερ δεν παρουσιάζει κάποια καινοτομία, εκτός της υβριδικής επιλογής «φιλτραρίσματος» των συχνοτήτων των tweeter και squawker. Το ήμισυ των εν λόγω φίλτρων είναι «ηλεκτρονικό» (πριν τον ενδεδειγμένο ενισχυτή) και το άλλο μισό είναι «παθητικό» (μετά τον ενδεδειγμένο ενισχυτή). Η λογική που μού επιτρέπει αυτή την επιλογή είναι πως ούτως ή άλλως θα χρειαζόμουν δυο «μεγάλους» κι ακριβούς πυκνωτές προστασίας αυτών των «ευαίσθητων» μεγαφώνων θόλου (DC-offset’s και «θόρυβοι» έναρξης-παύσης των ενισχυτών), οπότε πρόσθεσα δυο πηνία ακόμα κι αφαίρεσα το αντίστοιχο «μέρος» από τα ηλεκτρονικά φίλτρα.
Κλείνοντας υπενθυμίζω πως το ηλεκτρονικό κροσόβερ θέλει προσοχή στην απόζευξη των τελεστικών, πως η τροφοδοσία των ενισχυτών LM3886 χρειάζεται να διατηρηθεί στα όρια τάσης που εξασφαλίζει ότι τα «ενσωματωμένα» κυκλώματα προστασίας τους θα παραμένουν ολοκληρωτικά αδρανή (±25…max.30V) και τέλος πως δεν συγχωρούνται «τσιγκουνιές» στον μετασχηματιστή, στους ηλεκτρολυτικούς των τροφοδοτικών και στις ψύκτρες των ενισχυτών.
 

Attachments

  • ΜΕRCURY   CROSSOVER.png
    ΜΕRCURY CROSSOVER.png
    451.6 KB · Views: 36
  • ΜΕRCURY  AMPLIFIERS.png
    ΜΕRCURY AMPLIFIERS.png
    400.5 KB · Views: 35
  • Like
Reactions: dinos and vlad66
Για την ολοκλήρωση του συστήματος χρειάζεται κι ένας προενισχυτής.
Η επιμονή του φίλου πως δεν θα χρειαστεί ποτέ περισσότερες από δύο εισόδους (RHONO και LINE), η αρνητική γνώμη του για τους «all in one and go» προενισχυτές RIAA και η πρόθεσή του να χρησιμοποιήσει 4μετρα καλώδια «οδήγησης» προς τα ενεργά ηχεία, οδήγησαν στο να δώσω τις κατευθυντήριες γραμμές που εμφανίζονται στο διάγραμμα.
Η ενίσχυση κάθε σταδίου κινείται εντός των ορίων που εξασφαλίζουν γραμμικότητα, σταθερότητα, χαμηλό θόρυβο κι επαρκή όρια υπερφόρτωσης.
Το «φορτίο» RC για την κεφαλή (ΜΜ) ορίζεται κύρια από τον κατασκευαστή της και δευτερευόντως από την ακουστική «εμπειρία» του χρήστη, το ποτενσιόμετρο έντασης είναι διακοπτικό (κανονικό SHUNT κι όχι τύπου LADDER), το ρεύμα εξόδου είναι «ανεξάντλητο» για το εν λόγω φορτίο (καλώδιο + ηλεκτρ. κροσόβερ) και προέρχεται από ένα συμπληρωματικό ζεύγος διακριτών τρανζίστορ πολωμένο σε τάξη-Α.
Η σταθεροποιημένη τροφοδοσία είναι ανεξάρτητη για κάθε κανάλι και «πηγάζει» από κοινό μετασχηματιστή με πολλαπλά τυλίγματα.
Να υπενθυμίσω πως αντίστοιχης φιλοσοφίας είναι και η τροφοδοσία των ενεργών ηχείων με τη διαφορά πως κάθε ηχείο διαθέτει ανεξάρτητο μετασχηματιστή 300VA (εξυπακούεται πως και τα δύο ηχεία «μπαίνουν στην πρίζα»).
 

Attachments

  • MERCURY PREAMP.png
    MERCURY PREAMP.png
    272 KB · Views: 17
  • Like
Reactions: dinos
Η μόνη προϋπόθεση που τίθεται είναι το πλάτος του ηχείου να είναι 25εκ, διότι εκεί διορθώνω (+3dB) την «αύξηση ευαισθησίας» λόγω πλάτους μπάφλας, με ξεχωριστό μεγάφωνο κι ενισχυτή.
Πολύ ενδιαφέροντα στο σύνολο τους.
Επίσης μου αρέσει η προσέγγιση των φίλτρων (τμήμα ενεργό και τμήμα παθητικό).
Αν μπορείτε, θα ήθελα μια περεταίρω περιγραφή της μεθόδου διόρθωσης με ξεχωριστό μεγάφωνο και ενισχυτή.
 
  • Like
Reactions: STENTOR
Πολύ ενδιαφέροντα στο σύνολο τους.
Επίσης μου αρέσει η προσέγγιση των φίλτρων (τμήμα ενεργό και τμήμα παθητικό).
Αν μπορείτε, θα ήθελα μια περεταίρω περιγραφή της μεθόδου διόρθωσης με ξεχωριστό μεγάφωνο και ενισχυτή.
Σας δίνω τις δυο γνωστότερες μεθόδους ηλεκτρονικής "διόρθωσης" χαμηλών. Του Linkwitz για τα κλειστά ηχεία και του Keele για αυτά με σωλήνα συντονισμού.
 

Attachments

Τα papers τα γνωρίζω. Εκείνο που ήθελα να μάθω είναι η πρακτική που εφαρμόζετε στην χρήση του ξεχωριστού μεγάφωνου και ενισχυτή.
Χρησιμοποιείτε στην ίδια καμπίνα με τα υπόλοιπα μεγάφωνα; Είναι ξεχωριστή μονάδα το όλο σύνολο (π.χ ας το πούμε λίγο άκομψα, είναι ένα SW για διόρθωση).
 
Τα papers τα γνωρίζω. Εκείνο που ήθελα να μάθω είναι η πρακτική που εφαρμόζετε στην χρήση του ξεχωριστού μεγάφωνου και ενισχυτή.
Χρησιμοποιείτε στην ίδια καμπίνα με τα υπόλοιπα μεγάφωνα; Είναι ξεχωριστή μονάδα το όλο σύνολο (π.χ ας το πούμε λίγο άκομψα, είναι ένα SW για διόρθωση).
Αφού γνωρίζετε σχετικά, θα ξέρετε πως το πλάτος της μπάφλας αντιστοιχεί στη συχνότητα με το ισοδύμαμο μήκος. Από αυτή τη συχνότητα και πάνω οι συχνότητες ενισχύονται κατά +6dB όταν τα ηχείο είναι μακριά από τους γειτονικούς τοίχους και +3dB (το συνηθέστερο) όταν αναγκαστικά υπάρχουν τοίχοι σε απόσταση λιγότερο των 3μ περίπου (https://trueaudio.com/st_diff1.htm.)
Στα αυστηρά 2δρομα ηχεία το φαινόμενο «αντιμετωπίζεται» με δικτύωμα RL (επιλεκτική ελάττωση στάθμης) στο woofer/mid κι αντίστοιχη ελάττωση της ευαισθησίας του tweeter. Στα 2,5δρομα ηχεία ηχεία απλά προσθέτουν ένα -ακριβώς ίδιο- δεύτερο woofer/mid «κομμένο» με 6dB/oct. βαθυπερατό φίλτρο, που «παίζει» μαζί με το κυρίως woofer/mid, τις συχνότητας μέχρι το όριο του baffle step. Από εκεί και πάνω συνεχίζει μόνο του το πρώτο μεγάφωνο. Έτσι οι χαμηλές ενισχύονται, σε κάθε περίπτωση, κατά +3dB αλλά με ταυτόχρονη εξασθένιση ευαισθησίας για τα υπόλοιπα μεγάφωνα (tweeter ή swuawker και tweeter).
Στα ενεργά ηχεία, χρησιμοποιώντας την ίδια πρακτική, το δεύτερο woofer/mid έχει τον δικό του ενισχυτή, οπότε το κέρδος είναι όση η κανονική ευαισθησία του μεγαφώνου με αύξηση +3dB κάτω από τη συχνότητα του baffle step. Τα υπόλοιπα μεγάφωνα κερδίζουν τη διατήρηση της ευαισθησίας τους και τελικά τα ενεργά είναι +3dB πάνω σε τελική ευαισθησία από τα ίδια ηχεία σε «παθητική έκδοση».
Συνοπτικά, στα παθητικά ηχεία μπορώ μόνο να «κόψω» για να ισοσταθμίσω, ενώ στα ενεργά μπορώ να «ενισχύσω» για να πετύχω το ίδιο.
 
  • Like
Reactions: Kostas P. K.
Ο.Κ αυτό ήθελα να ξερώ, δηλαδή πως η μέθοδος αφορά την ύπαρξη πρόσθετου μεγάφωνου στο ίδιο ηχείο.
Άλλωστε είναι κάτι που δεν έχει πέσει στην αντίληψή μου σε εμπορικά ηχεία.
Γενικότερα σε όσες μετρήσεις έχω κάνει σε πραγματικούς χώρους δεν είδα εξάρσεις από φαινόμενα περίθλασης στα 6db.
Αν δεν έκανα ανοησίες (οπότε έβλεπα πολύ χειρότερα πράγματα) οι αποκρίσεις ήσαν στα +/- 3db που το θεωρούσα αποδεκτό, τουλάχιστον για το φάσμα του ηχείου.
 
Γενικότερα σε όσες μετρήσεις έχω κάνει σε πραγματικούς χώρους δεν είδα εξάρσεις από φαινόμενα περίθλασης στα 6db.
Ποιά ήταν η απόσταση των ηχείων από τους γειτονικούς τοίχους ;