μετρησεις ή αυτί?

VetNik

AVClub Addicted Member
1 February 2008
1,498
"I never found a single correlation between how a piece of electronics measured and how it sounded"

εντάξει να ακούμε πριν αγοράσουμε και οχι να αγοραζουμε επειδή μετράει καλά, αλλα καμια συσχέτιση οι μετρήσεις με το τι ακουσε ο κύριος δεν είναι λίγο ακραίο?
 
όχι... το αυτί είναι άμεσα συνδεδεμένο με την φαντασία... όσο μεγαλύτερη, τόσο καλύτερα.
 
Μαλλον υπερβολικό το σχόλιο στα αγγλικά...
Σιγουρα κατι που μετρα καλά μπορεί να ακούγεται άσχημα, αλλα συσχέτιση μετρησεων με άκουσμα σιγουρα υπάρχουν. Για παράδειγμα, σε ενισχυτές λυχνίας συνήθως βλεπεις τις άρτιες αρμονικές να υπερισχύουν των περιττών σε μια απόκριση ημιτόνου. Αυτό ακούγεται ως "ζεστος, μουσικό ήχος" στο αυτι. Ισως γιατι, μουσικά, οι άρτιες αρμονικές αντιστοιχούν σε νότες που ταιριάζουν με τις αυθεντικες(ουσιαστικά ειναι οι ίδιες νοτες, μια ή περισσότερες οκτάβες πάνω)....οποτε ακούς την μουσική "πιο γεμάτη".
 
"I never found a single correlation between how a piece of electronics measured and how it sounded"

εντάξει να ακούμε πριν αγοράσουμε και οχι να αγοραζουμε επειδή μετράει καλά, αλλα καμια συσχέτιση οι μετρήσεις με το τι ακουσε ο κύριος δεν είναι λίγο ακραίο?


Εντάξει να ακούμε πριν αγοράζουμε, αλλά να μην φτάσουμε στο άλλο άκρο να αγοράζουμε γιατί το άκουσμα των πέντε λεπτών ήταν άκρως εντυπωσιακό και ας μην μετρά καλά, γιατί σε τέτοια περίπτωση θα ανακαλύψουμε ότι η ακοή από μόνη της δεν είναι ο τέλειος σύμβουλος.
 
και συνεχιζει...

"if i had to choose... ... based on ten minutes in the listening room or ten hours in the test lab, I'd take ten minutes in the listening room."
 
Φίλοι μου γεια σας.... κάποια πράγματα είναι αρκετά απλά.... δηλαδή... οι μετρήσεις αφορούν τη συσκευή προς μέτρηση και μόνο...

Το άκουσμά της αφορά όλη την αλυσίδα.... (χώρος, συνδεδεμένες συσκευές στην προς μέτρηση συσκευή, καλώδια, τρόπος συνδεσμολογίας κλπ).

Λογικά λοιπόν αυτό που μετράμε, μπορεί να απέχει από αυτό που ακούμε....
 
και συνεχιζει...

"if i had to choose... ... based on ten minutes in the listening room or ten hours in the test lab, I'd take ten minutes in the listening room."
Συμφωνώ με αυτό που είπε ο Busoni - και θα το θέσω λίγο διαφορετικά (από την συμπληρωματική σκοπιά): Το τεστ μπορεί να δείξει αδιαμφισβήτητα ότι ένας ήχος είναι κακός (καλύτερα απ' ότι μπορεί το αυτί που μπορεί να ξεγελαστεί ανάλογα με τις συνθήκες). Δεν μπορεί όμως να δείξει με την ίδια σιγουριά ότι ένας ήχος είναι "καλός". Εκεί το [γυμνασμένο] αυτί υπερέχει.
Το ίδιο [κατοπτρικά] ισχύει στην κτιριακή μελέτη αιθουσών: Μια ανάλυση των σχεδίων μιας αίθουσας μπορεί να τα "απορρίψει" για την κακή ακουστική που θα δώσουν - δεν μπορεί όμως να εγγυηθεί καλό αποτέλεσμα. Κατά την γνώμη μου αυτό καταδεικνύεται και στο Μέγαρο Μουσικής της Θεσσαλονίκης που έχει ιδιαίτερα κακή ακουστική (σε αντίθεση με το της Αθήνας που κατά την γνώμη μου είναι από τα καλύτερα της Ευρώπης) ενώ, απ' ότι μου είπανε, δεν θα έπρεπε να έχει γιατί "η Γερμανική εταιρία που ανέλυσε τα σχέδια έβγαλε το πόρισμα οτι η ακουστική είναι εξαιρετική". Δεν ξέρω ποιός είναι ο τεχνικός όρος για να εκφράσω την αντίδρασή μου στα Ελληνικά - στα Αγγλικά είναι "Duh!!".
 
Το τεστ μπορεί να δείξει αδιαμφισβήτητα ότι ένας ήχος είναι κακός .... Δεν μπορεί όμως να δείξει με την ίδια σιγουριά ότι ένας ήχος είναι "καλός". Εκεί το [γυμνασμένο] αυτί υπερέχει.

Πολύ εύστοχη παρατήρηση. Ας μην ξεχνάμε οτι το αυτί αντιλαμβάνεται τα μεγέθη πολύ διαφορετικά απο τα μετρητικά όργανα. Αν, για παράδειγμα, δείτε το φάσμα συχνοτήτων ενος κομματιού σε CD, το κάνετε MP3 στα 320kbps και μετά ξαναδείτε το φάσμα του, και ταυτόχρονα ακούτε το κομμάτι, θα καταλάβετε τι εννοω -bye-
 
μα τι να μετρήσεις??

είναι σαν να ζητάς από μια φωτογραφική μηχανή, εκτός από φωτομέτρηση να σου αξιολογήσει και το θέμα που έχεις κεντράρει!!
 
Φαίνεται ότι τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει η ψυχοακουστικη να συνδέει τις μετρήσεις με το πραγματικό συναίσθημα δηλαδή το αίσθημα με το συναίσθημα.
Είναι γεγονός ότι οι μετρήσεις δεν πρέπει να αποτελούν για κάποιον το τελικό κριτήριο είναι όμως ενδεικτικές αν ξέρουμε τι θέλουμε πχ δεν πάμε να βάλουμε σε ένα δύσκολο μεγάλο κλπ ηχείο έναν μικρό SE γιατί μάλλον θα αποτύχουμε (μάλλον όμως)
 
Φαίνεται ότι τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει η ψυχοακουστικη να συνδέει τις μετρήσεις με το πραγματικό συναίσθημα δηλαδή το αίσθημα με το συναίσθημα.
Είναι γεγονός ότι οι μετρήσεις δεν πρέπει να αποτελούν για κάποιον το τελικό κριτήριο είναι όμως ενδεικτικές αν ξέρουμε τι θέλουμε πχ δεν πάμε να βάλουμε σε ένα δύσκολο μεγάλο κλπ ηχείο έναν μικρό SE γιατί μάλλον θα αποτύχουμε (μάλλον όμως)

Σε αυτο που λες για την ψυχοακουστικη, εχεις περαιτερω πληροφοριες; Θα μ' ενδιεφεραν.

Σιγουρα οι μετρησεις δεν τα λενε όλα, αλλα ειναι καλος μπουσουλας για να διαλέξεις απο τα 20 ηχεία, τα 5 ;) Αρκει να μπορεί κανεις να τις συγκεράσει σε συμπεράσματα. Δυστυχώς ομως αυτο απαιτει αρκετες γνωσεις, κι εσφαλμένα πολλοί βλέπουν μονο μια μέτρηση(πχ THD στους ενισχυτες) και συμπεραινουν απο αυτη.
 
Τη στιγμή που μπαίνουν στην "εξίσωση" υποκειμενικοί παράγοντες, δεν έχει νόημα να μιλάμε για σημασία των μετρήσεων.

Σε πολύ κόσμο αρέσει η αρμονική παραμόρφωση, οπότε ποιο είναι το νόημα του να κοιτάζει καν το νούμερο αυτό στις τεχνικές προδιαγραφές / μετρήσεις;
 
Από προσωπική εμπειρία , στις επαγγελματικές ρυθμίσεις που 'χω κάνει κατά καιρούς στο σύστημα, εμπιστεύομαι τα νούμερα αλλά αν στο τελικό αποτέλεσμα δεν μου κάθετε κάτι στ´αυτό το αλλάζω κι ας λέει ότι θέλει το μηχάνημα.

Μπορεί να είναι το αυτί μου λάθος, δεν αντιλέγω, αλλά στο κάτω κάτω αν κάθε φορά που ακούμε το σύστημά μας, μας την σπάει ο ήχος του τι να το κάνεις...
 
Τη στιγμή που μπαίνουν στην "εξίσωση" υποκειμενικοί παράγοντες, δεν έχει νόημα να μιλάμε για σημασία των μετρήσεων.

Σε πολύ κόσμο αρέσει η αρμονική παραμόρφωση, οπότε ποιο είναι το νόημα του να κοιτάζει καν το νούμερο αυτό στις τεχνικές προδιαγραφές / μετρήσεις;

Δημήτρη, αυτο που μάλλον όλοι λέμε ως τώρα είναι οτι οι μετρήσεις απλά προϊδεάζουν για τον χαρακτηρα ενος συστηματος, και τις απαιτήσεις του.
Απο εκει και πέρα, χρειάζεται ακρόαση για να καταλάβει κανείς αν του αρέσει ή όχι.
 
Στα ηχεία πράγματι,οι πλήρεις μετρήσεις,προδιαγράφουν σε μεγάλο βαθμό την απόδοση ενός ηχείου.Το πρόβλημα όμως είναι,ότι αυτές παίρνονται βασικά σε ανηχοϊκό θάλαμο κι επομένως έχουν μειωμένη αξία σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας στο μέσο οικιακό περιβάλλον.

Στους ενισχυτές,ΙΜΟ,όσο πλήρες και να είναι το σέτ μετρήσεων,δεν είναι δυνατόν να προσδιορίσουν με επάρκεια την ηχητικό χαρακτήρα τους(μιλάμε βέβαια για μηχανήματα της προκοπής κι όχι...βραδυφλεγείς βόμβες,που άλλωστε θα παραδώσουν το πνεύμα τους στο εργαστήριο,στην πρώτη "ζόρικη" μέτρηση).