† Νίκος Φώσκολος [1927~2013]

airb

Super Moderator
Staff member
25 May 2008
15,717
Λιβαδειά
foskolos-nikos.jpg




Έφυγε την Τετάρτη από τη ζωή στα 87 του χρόνια, ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Νίκος Φώσκολος.

Η κηδεία του θα τελεστεί την Παρασκευή 1η Νοεμβρίου, στις 14:30 το μεσημέρι, στο Κοιμητήριο της Ηλιούπολης.

Γεννήθηκε στην Αθήνα στις 26 Νοεμβρίου του 1927.

Αρχικά δούλεψε ως δημοσιογράφος στις εφημερίδες Εμπρός και Ανεξάρτητος Τύπος κάνοντας ελεύθερο και καλλιτεχνικό
ρεπορτάζ και γράφοντας κινηματογραφική κριτική.

Από πολύ νωρίς ασχολήθηκε με τη συγγραφή αστυνομικού μυθιστορήματος. H ραδιοφωνική εκπομπή «Αστυνομικές ιστορίες
του Νίκου Φώσκολου» αποτέλεσε το πρώτο του ραδιοφωνικό σήριαλ που είχε πολύ μεγάλη επιτυχία και όταν εκδόθηκε ήταν
το μπεστ-σέλερ της εποχής.

Στη δεκαετία του 1960 ξεκινά την πορεία του ως θεατρικός συγγραφέας και κριτικός συγγράφοντας περισσότερα από
10 θεατρικά έργα και πολλά ραδιοφωνικά. Στη συνέχεια μετακινείται στον κινηματογράφο όπου και σεναριογραφεί
περισσότερες από 70 ταινίες, κυρίως με τη Φίνος Φιλμ

Το 1971 ασχολείται με επιτυχία με την τηλεόραση, με την ιστορική τηλεοπτική σειρά (δράμα) «Άγνωστος Πόλεμος» που
σημείωσε το παγκόσμιο ρεκόρ 92% θεαματικότητας, μετά την οποία ακολούθησαν διάφορα ιστορικά και κοινωνικά
δράματα όπως τα «Εν Τούτω Νίκα», «Κραυγή των λύκων», «Ρωμανός Διογένης» και άλλες

Μετά το 1991 γράφει την τηλεοπτική σειρά «Λάμψη» της οποίας η προβολή κράτησε 14 χρόνια (1991 - 2005). Το 1993
έγραψε την δεύτερη τηλεοπτική σειρά του, το Καλημέρα Ζωή της οποίας η προβολή κράτησε 13 χρόνια (1993 - 2006).

Ο Νίκος Φώσκολος ήταν τακτικό μέλος της Ένωσης Συντακτών Αθηναϊκού Τύπου, καθώς και της Εταιρίας Ελλήνων Θεατρικών
Συγγραφέων. Είχε λάβει τρία βραβεία και ένα κρατικό Βραβείο Σεναρίου για την ταινία «Κοντσέρτο για πολυβόλα» (1968).

Από τις ταινίες του έχουν βραβευθεί επίσης: «Οι αδίστακτοι», «Πυρετός στην άσφαλτο» και «Κοινωνία ώρα μηδέν», ενώ η ταινία
«Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» του Βασίλη Γεωργιάδη, της οποίας έγραψε το σενάριο, προτάθηκε από την Αμερικανική Ακαδημία
Τεχνών και Επιστημών για Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας (1965).

Επίσης, έχει τιμηθεί από τον πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας (2007), καθώς και από την Ιερά Σύνοδο
για την ταινία «Εν Τούτω Νίκα». [via]




utll.jpg




Συγγραφικό Έργο

Θεατρικά έργα:

◾ Ο θάνατος θα ξανάρθει (1959)
◾ Θηλειά στο σκοτάδι (1961)
◾ Η μαρκησία του λιμανιού (1971)
◾ Σκέψου πριν αγαπήσεις (1971)
◾ Ο άγνωστος δολοφόνος (1972)
◾ Αρμένικο φεγγάρι (1976)
◾ Πόρνες και πόρνες (1994)

[wikipedia]


Κινηματογραφικές ταινίες-σενάριο:

◾ Κρυστάλλω (1959)
◾ Τσακιτζής, ο προστάτης των φτωχών (1960)
◾ Φλογέρα και αίμα (1961)
◾ Η κατάρα της μάνας (1961)
◾ Ο θάνατος θα ξανάρθει (1961)
◾ Αγάπη και θύελλα (1961)
◾ Ο γεροδήμος (1962)
◾ Οργή (1962)
◾ Πονεμένη μητέρα (1962)
◾ Οι διεστραμμένοι (1963)
◾ Το κάθαρμα (1963)
◾ Όσα κρύβει η νύχτα (1963)
◾ Οι σταυραετοί (1963)
◾ Έτσι ήταν η ζωή μου (1963)
◾ Η κραυγή (1964)
◾ Είναι μεγάλος ο καημός (1964)
◾ Ο κράχτης (1964)
◾ Χωρίς γονείς κι αδέλφια (1964)
◾ Η προδομένη (1965)
◾ Το χώμα βάφτηκε κόκκινο (1965)
◾ Βρώμικη πόλις (1965)
◾ Δεν μπορούν να μας χωρίσουν (1965)
◾ Οι εχθροί (1965)
◾ Οι αδίστακτοι (1965)
◾ Η αχαριστη (1966)
◾ Ο άνθρωπος που γύρισε από τον πόνο (1966)
◾ Δάκρυα για την Ηλεκτρα (1966)
◾ Κατηγορώ τους ανθρώπους (1966)
◾ Κοινωνία ώρα μηδέν (1966)
◾ Ο κατατρεγμένος (1966)
◾ Κονσέρτο για πολυβόλα (1966)
◾ Ο μεθύστακας του λιμανιού (1967)
◾ Πυρετός στην άσφαλτο (1967)
◾ Οι σφαίρες δε γυρίζουν πίσω (1967)
◾ Το παρελθόν μιας γυναίκας (1968)
◾ Αγάπη και αίμα (1969)
◾ Όταν η πόλις πεθαίνει (1969)
◾ Ορατότης μηδέν (1969)
◾ Ο πρόσφυγας (1969)
◾ Η λεωφόρος της προδοσίας (1969)
◾ Υπολοχαγός Νατάσσα (1970)
◾ Η ζούγκλα των πόλεων (1970)
◾ Εν ονόματι του νόμου (1970)
◾ Πεθαίνω κάθε ξημέρωμα (1970)
◾ Ο μεγάλος ένοχος (1970)
◾ Αυτοί που ξέχασαν τον όρκο τους (1971)
◾ Εσχάτη προδοσία (1971)
◾ Ο δρόμος των ηρώων (1971)
◾ Κατάχρησις εξουσίας (1971)
◾ Με φόβο και πάθος (1971)
◾ Έρωτας και προδοσία (1972)
◾ Αιχμάλωτοι του μίσους (1972)
◾ Οι γενναίοι πεθαίνουν δυο φορές (1973)
◾ Τα χρόνια της οργής (1973)
◾ Το κόκκινο τρένο (1982)

[wikipedia]
 
Last edited:
Απάντηση: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

Άφησε το στίγμα του και αρκετά από αυτά που έκανε θα μείνουν στην ιστορία του κινηματογράφου και της τηλεόρασης
Έζησε μια γεμάτη δημιουργική ζωή .
 
Απάντηση: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

καλο του ταξιδι

αλλα
ενας απο τους βασικους υπευθυνους
για την σημερινη καταντια του ελληνικου κινηματογραφου
 
Απάντηση: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

Παντως, σε ενδιαφερουσα χρονικη συγκυρια σταματησε να κανει ταινιες.:chinscratch:
 
Απάντηση: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

Λογικο ήταν αν σκεφτείς πως τότε έκλεινε η finos films και ξεκίναγε η ελληνική τηλεόραση όπου και στράφηκε προς αυτήν.
 
Last edited:
Re: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

Με όλον τον σεβασμό στον άνθρωπο και στους δικούς του, δεν έχασε δα τπτ η τέχνη...

(εκεινοι οι διαλογοι στην Λάμψη, ακόμα και σαν αστείο να τους έβλεπες, σε εντυπωσίαζαν για το πως ξεπερνούσαν κάθε (κατώτατο) όριο παράνοιας και αποβλάκωσης)
 
Re: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

Χάθηκε ένας άνθρωπος... Ok...
Από εκεί και πέρα, σαν "καλλιτέχνης" πρόσφερε μία ταινία/δίμηνο την εποχή της Χούντας και ίσως τις χειρότερες σειρές που έχουν βγει ποτέ στην Ελληνική τηλεόραση...
 
Απάντηση: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

Αν και ο τιτλος λεει ο σκηνοθέτης Φώσκολος το δυνατο του κομμάτι δεν ηταν τοσο η σκηνοθεσία οσο το φτιάξιμο σεναριων.
Το χώμα βάφτηκε κόκκινο (1966) Βασίλης Γεωργιάδης
Κατηγορώ τους ανθρώπους (1966) (σκηνοθεσια Ντινος Δημοπουλος)
Κοινωνία Ώρα Μηδέν (1966) (σκηνοθεσια Ντινος Δημοπουλος)
Κοντσέρτο για Πολυβόλα [1967] Ντινος Δημοπουλος
Πυρετός στην άσφαλτο (1967) Ντινος Δημοπουλος

Είναι μερικα από τα δειγματα γραφής του που σε χερια πιο ταλαντούχων σκηνοθετων εγιναν καλύτερες ταινιες από το αν γινόντουσαν με τον ιδιο στην καρεκλα του σκηνοθετη.
Λιγο ειρωνικο αν σκεφτούμε πως η πιο επιτυχημένη εισπρακτικά ταινια για πολλες δεκαετίες ηταν εξ ολοκλήρου δικο του δημιούργημα.
Παντα κυνηγούσε την εισπρακτική επιτυχία περισσότερο από κάθε τι άλλο .

Οι δήθεν μύστες κινηματογραφιστές του νέου ελληνικού κινηματογράφου λένε “εγώ δεν κάνω happy end”. Ε, εγώ κάνω, πολλές φορές, γιατί είμαι επαγγελματίας. Θέλω αυτός που έβαλε τα λεφτά του για να γίνει η ταινία να τα πάρει πίσω. Γιατί εγώ ποτέ δεν πήρα εκατομμύρια από το Κέντρο Κινηματογράφου.. Το έργο μου θέλω να επιβιώνει μόνο από την αποδοχή του θεατή και το εισιτήριό του».

Το κοινο τον αγαπησε αφου τον τιμησε ακομα και στα χειρότερα του προτιμώντας τον σε ότι και αν έφτιαξε.
Οι ιδέες του στο σινεμα μετα το τελος του ελληνικού κινηματογραφου περνανε και στην τηλεόραση φτιάχνοντας σειρες που ερημώνουν τους δρομους κατά την διάρκεια προβολής τους .
Ακολουθεί μια μεγαλη παυση οπου μετα από χρονια αφάνειας επανέρχεται στην ιδιωτική πλεον Tv και λανσάρεται διπλα στις αμερικανικές σαπουνόπερες κανοντας μεγαλη επιτυχία με την Λαμψη και το καλημέρα Ζωη.

Ανεξαρτήτως της ποιότητας των εργων του που κυμαίνονταν από καλο μεχρι αθλιο , αυτό που θα ταίριαζε σαν τιτλο στον Φώσκολο είναι η φράση λαϊκός δημιουργός .
Ποτε δεν θερωρησα κακο πραγμα την εμπορικότητα στα εργα για αυτό και θεωρω καπως υποτιμητικό τον χαρακτηρισμό που αναφέρθηκε παραπανω πως δεν έχασε κατι η τέχνη.
Το ότι για πανω από μισο αιωνα κατάφερε να τραβα το ενδιαφέρον εκατομμυρίων θεατών εχει μια αξια που δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και που λιγοι δημιουργοί ειχα την ευτυχία στην καριερα τους να το καταφέρουν.
 
Απάντηση: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

Το περιφημο κριτηριο του θεατη ε?
Αν το λαβουμε υπ'οψη θα πρεπει να δεχτουμε οτι και η Κορομηλα ειχε καποια αξια...
Δεν ξερω.
Επισης ειναι ειρωνικο να λεει οτι δεν πηρε μυρια απο το ΕΚΚ αυτος τον οποιο η Χουντα στηριξε τοσο
και που οπως αναφερθηκε ηδη, εκανε εκεινη την εποχη 5 ταινιες το χρονο.
 
Απάντηση: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

Αυτό δεν ισχύει…
Κάθε χρονο και πολύ πριν την Χούντα εκανε την ιδια ποσότητα ταινιών.
Άλλες φορες μαλιστα περισσότερες από αυτές που εκανε εκείνη την περιοδο .
Το 1996 ειχε 7 ταινιες και καποιες από αυτές εκτος από εμπορικές επιτυχίες διακρίθηκαν με βραβεία ενώ υπηρχε και μια υποψηφιότητα για οσκαρ.
Επιπλέον δεν καταλαβαινω την λογικη αυτή..
Δηλαδή οσοι ειχαν καλλιτεχνική διαδρομη στην περιοδο της επταετίας ηταν χουντικοί;
Με αυτή την λογικη ο Καζακος και η Καρεζη που πρωταγωνιστούσαν στις ταινιες του εκεινη την περίοδο αλλα και οι Γκέλυ Μαυροπούλου, Αντωνόπουλος, η Νίκη Τριανταφυλλίδη, ο Περλέγκας, ο Εξαρχος που επισης επέλεξε για τα εργα του ειχαν στηριχθεί και αυτοι από την χουντα;

"Κάποιοι, μεταπολιτευτικά, τον είχαν κατηγορήσει, γιατί, λέει, «φτιάχνοντας τόσο συμπαθείς αξιωματικούς, συμφιλίωνε τους Έλληνες με τη χούντα». «Όχι δεν μετάνιωσα για τον “Άγνωστο Πόλεμο”», ήταν η απάντησή του. «Γνώρισα μέρες μεγάλης δόξας και αγάπης, την αγάπη ενός λαού ολόκληρου. Μέρες που ερήμωναν οι δρόμοι, κλείνανε τα μαγαζιά, οι εκκλησίες, τα διοικητικά συμβούλια των Τραπεζών, ανέβαινε η μισή Μυτιλήνη με λεωφορεία στο βουνό, εκεί που έπιανε η τηλεόραση για να δει τον “Άγνωστο Πόλεμο”. Στα καφενεία, τότε, τα σκαμνιά ήταν μετρημένα, του τάδε και του τάδε. Άμα έλειπε κανείς καμιά μέρα έλεγαν πως ή πέθανε ή αρρώστησε. Με κατηγόρησαν, είπαν γενικολογίες, αλλά κανείς δε βρέθηκε να πει πως στην τάδε σκηνή του “Αγνώστου Πολέμου” ο ήρωας είπε αυτό, μια λέξη, μια φράση συγκεκριμένη. Εγώ όμως είχα δεκάδες λέξεις, φράσεις, σελίδες ολόκληρες, σφοδρά αντιφασιστικές. Γιατί ο Άγνωστος Πόλεμος ήταν ο μεγάλος αντιφασιστικός πόλεμος του τόπου. Και αυτό το είδε όλη η Ελλάδα. Και στο τέλος τέλος, θα ήταν παράλογο ένας λαός που μάχεται τη χούντα, που μισεί τη χούντα, να βλέπει ένα έργο χουντικό επί τρία χρόνια, σαν τρελός ή να το μεταδίδει στην Κύπρο ο Μακάριος, που προφανώς δεν ήταν χουντικός…"
 
Re: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

Δεν ειναι δα και αναξιο λογου κατα μεσης της χουντας των συνταγματαρχων
να φτιαχνεις ενα σιριαλ με πρωταγωνιστη εναν ηρωικο συνταγματαρχη.
Ελεος δλδ. Τι κανει νιαου-νιαου στα κεραμιδια?
 
Last edited:
Απάντηση: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

Ο άγνωστος πόλεμος ( που να σημειώσω ηταν σε σεναριο του Φώσκολου ενω την σκηνοθετική ευθύνη ειχε ο Κουτσομητης) κινδύνεψε αρκετές φορες να κοπει από την χουντα και λογοκρινόταν όπως λογοκρίνονταν και άλλες σειρές της εποχης (σειρες του Γιαλαμά και του Πρετεντέρη)
Βεβαια τις περισσότερες φορες οι λογοι λογοκρισίας ηταν τραβηγμένες από τα μαλλιά δειγμα και αυτό της "ευφυΐας" των λογοκριτών

Άλλωστε και ο ιδιος ειχε αναφέρει στο παρελθόν για το ποσο "έξυπνα" έκοβαν κειμενα ενώ υπήρχαν αλλα σημεια που δεν τα έπαιρναν χαμπάρι.
Τελικως η σειρα κοπηκε από την Χουντα από έναν αντισυνταγματάρχη διευθυντή τοτε της ΥΕΝΕΔ.
 
Last edited:
Re: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

Συμφωνα με τον ιδιο τον Φωσκολο το σιριαλ δεν υπεστη καμια απολυτως λογοκρισια επι Παπαδοπουλου, απο το 71
εως τα τελη 73.

Μετα το Νοεμβρη του 73, ηρθε ο Ιωαννιδης και προφανως εκοψε "καλου-κακού" οτιδηποτε δεν ειχε
απολυτως light περιεχομενο.(ακομα και το "εν τουτω νικα").

Συγκεκριμενα ο αγνωστος πολεμος κοπηκε τον Φλεβαρη
του 1974. Μεινανε η "γειτονια μας" και ο "ονειροπαρμενος".
 
Απάντηση: Έφυγε ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος

Παντως και η "γειτονια μας" και ο "ονειροπαρμενος" λογοκρινοταν ...
Για ηλιθιους λογους ως συνήθως αλλα συνέβαινε..
Αντιγράφω απο το Εθνος

Ο «άγνωστος πόλεμος» με σεναριογράφους και σκηνοθέτες

Σε νηπιακή ηλικία βρήκε η χούντα την τηλεόραση. Το τότε Εθνικό Ιδρυμα Ραδιοφωνίας (ΕΙΡ) άρχισε να εκπέμπει τηλεοπτικό πρόγραμμα στις 23 Φεβρουαρίου 1966, με πομπό τοποθετημένο στο Μέγαρο του ΟΤΕ.

Οι θεαματικότητες εκτοξεύτηκαν όταν άρχισαν να μεταδίδονται οι τηλεοπτικές σειρές ελληνικής παραγωγής. Το 1971 ξεκίνησε ο «Αγνωστος Πόλεμος», που αναφερόταν σε υποθέσεις στρατιωτικής κατασκοπείας στον ελληνοϊταλικό πόλεμο.
Οι Επιτροπές Λογοκρισίας ήταν πανταχού παρούσες. Εδιναν ακόμα και σκηνοθετικές οδηγίες.
Σκηνοθετικός τους οίστρος έχει απαθανατιστεί σε πρακτικό για τον «Αγνωστο Πόλεμο». Οι λογοκριτές, απόστρατοι αξιωματικοί, σημειώνουν: «Συνιστάται όπως ο συγγραφεύς συμβουλεύεται αρμόδιον στρατιωτικόν, κατά την σχεδίασιν γεγονότων καθαρώς στρατιωτικών, από πλευράς αληθοφανείας εις την ουσίαν και τας λεπτομερείας».

Κάτι ανάλογο γίνεται και στο φινάλε ενός επεισοδίου της διασκεδαστικής σειράς «Η γειτονιά μας», που έγραψε ο Κώστας Πρετεντέρης. Οι ηθοποιοί συζητούσαν για έναν υποτιθέμενο αυτοχειριασμό, οπότε οι λογοκριτές τονίζουν στο πρακτικό:
«Προσοχή, όχι δραματική απόδοσις»

Ο Κώστας Πρετεντέρης έγραψε το σενάριο και στην επίσης κωμική σειρά «Ο ονειροπαρμένος», με τον Κώστα Βουτσά στον ρόλο ενός ταπεινού ανθρωπάκου που ζει με τα όνειρά του.
Στο πρακτικό του 37ου επεισοδίου, οι λογοκριτές γράφουν:
«Κατάλληλο, αλλά να φύγουν όλα τα ουίσκυ κλπ και αντ' αυτών να τεθεί ουζάκι ή άλλο πιοτό ελληνικόν».