Νίκος Μπελογιάννης.....30 Μαρτίου 1952 - Η δολοφονία....

Κάνεις μια καθαρά πολιτική τοποθέτηση. Δεν έχω να καταθέσω κάτι διαφορετικό αν μιλήσουμε πολιτικά για τις πολιτικές ευθύνες της μιας πλευράς. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι το Μακεδονικό Γραφείο του ΚΚΕ ήταν κομματάκι διαφορετικό από το υπόλοιπο κόμμα και οι συνθήκες κοντά στα σύνορα επίσης διαφορετικές.

Το βλέπουμε ακόμη και τώρα που γίνεται η προσπάθεια για την ανέγερση του μνημείου στη Φλώρινα. Μπάχαλο μεταξύ όλων... ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ, ΣΥΝ και ΚΚ Μακεδονίας θέλουν να έχουν λόγο για το μνημείο που θα στηθεί σε χώρο του ΚΚΕ από το ΚΚΕ. Και απειλούν κιόλας. Απορώ πώς ανέχεται η ΚΕ του ΚΚΕ όλες τις παρεμβάσεις από τους άλλους και το σιγοντάρισμα από την τοπική οργάνωση του ΚΚΕ.


Σχετικά με το θέμα μας, η μοίρα όσων προσπαθούσαν να δημιουργήσουν δίκτυα υποστήριξης στις χώρες των άλλων (όποιες κι αν ήταν αυτές) πριν το θάνατο του Στάλιν ήταν ίδια, αυτή του Μπελογιάννη. Υπήρξαν πολλές εκτελέσεις και στη Ρουμανία και στην Αλβανία, και στην Πολωνία και στην Ουγγαρία (ειδικά εκεί που είχαν και το φασιστικό παρελθόν), αλλά και στη Βαυαρία, στην Ισπανία, την Πορτογαλία κι αν θυμάμαι καλά και στην Ιταλία (αλλά δεν ξέρω αν αυτό οφειλόταν στη διένεξη για την Τεργέστη ή ήταν για παράνομους μηχανισμούς).
 
Απάντηση: Re: Νίκος Μπελογιάννης.....30 Μαρτίου 1952 - Η δολοφονία....

Κάνεις μια καθαρά πολιτική τοποθέτηση. Δεν έχω να καταθέσω κάτι διαφορετικό αν μιλήσουμε πολιτικά για τις πολιτικές ευθύνες της μιας πλευράς. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι το Μακεδονικό Γραφείο του ΚΚΕ ήταν κομματάκι διαφορετικό από το υπόλοιπο κόμμα και οι συνθήκες κοντά στα σύνορα επίσης διαφορετικές.

Το βλέπουμε ακόμη και τώρα που γίνεται η προσπάθεια για την ανέγερση του μνημείου στη Φλώρινα. Μπάχαλο μεταξύ όλων... ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ, ΣΥΝ και ΚΚ Μακεδονίας θέλουν να έχουν λόγο για το μνημείο που θα στηθεί σε χώρο του ΚΚΕ από το ΚΚΕ. Και απειλούν κιόλας. Απορώ πώς ανέχεται η ΚΕ του ΚΚΕ όλες τις παρεμβάσεις από τους άλλους και το σιγοντάρισμα από την τοπική οργάνωση του ΚΚΕ.


Σχετικά με το θέμα μας, η μοίρα όσων προσπαθούσαν να δημιουργήσουν δίκτυα υποστήριξης στις χώρες των άλλων (όποιες κι αν ήταν αυτές) πριν το θάνατο του Στάλιν ήταν ίδια, αυτή του Μπελογιάννη. Υπήρξαν πολλές εκτελέσεις και στη Ρουμανία και στην Αλβανία, και στην Πολωνία και στην Ουγγαρία (ειδικά εκεί που είχαν και το φασιστικό παρελθόν), αλλά και στη Βαυαρία, στην Ισπανία, την Πορτογαλία κι αν θυμάμαι καλά και στην Ιταλία (αλλά δεν ξέρω αν αυτό οφειλόταν στη διένεξη για την Τεργέστη ή ήταν για παράνομους μηχανισμούς).


Δέν ήταν μονον πολιτική η τοποθέτησή μου,από τήν στιγμή πού ανέφερα και γεγονότα πού στιγμάτισαν τήν ιδια μου την οικογένεια.

Επίσης ξεκαθάρισα οτι το ΚΚΕ είχε πάμπολλες ευθύνες γιατί ήταν προσηλωμένο σε έναν δογματικό τρόπο σκέψης καί φοβόταν τό αυθόρμητο τών οπλαρχηγών τού βουνού,πού ήξεραν πολύ καλύτερα μιάς και αυτοί έφαγαν ολη τήν μπόρα αλλά συνομιλούσαν και μέ τούς Βρεττανούς αλλά και μέ τούς ηγέτες άλλων αντιστασιακών οργανώσεων..

Οι ηγέτες του επίσης φάνηκαν κατώτεροι τών περιστάσεων αλλά είχαν καί ένα δίκιο γιατί απο την μιά προσπάθησαν νά έρθουν σε έναν συμβιβασμό μέ τίς Κυβερνήσεις τής Μ.Ανατολής,αλλά και γιατί οι διάφοροι Ποπώφ τούς είχαν έμμεσα διαμηνύσει πώς θά πρέπει νά αντιμετωπίζουν ως συμμάχους τούς βρεττανούς..Νά προσθέσουμε εδώ και τήν ''φρούδα ελπίδα'' νά μάθουν τί ακριβώς πρέσβευε ο Στάλιν....πού εκ τών υστέρων φαίνεται ότι είχε συμφωνήσει μέ τον Τσώρτσιλ νά απέχει..


Ως πρός τά δίκτυα πού ήθελε νά στήσει το ΚΚΕ στην Ελλάδα μετά τον εμφύλιο ,ήταν επίσης μιά λογική ενέργεια καθότι η ''λευκή τρομοκρατία'' είχε ξεπεράσει κάθε όριο και πέραν τών άλλων έπρεπε νά προστατευτούν και οι διωκόμενοι ,αλλά και νά οργανωθεί ξανά ώς Κόμμα ...
Ειναι επίσης αληθές αυτό πού λές οτι ο Ζαχαριάδης δέν συμπαθούσε ιδιαίτερα τον Μπελογιάννη καθώς και ότι υπάρχει η ''σκοτεινή ιστορία'' τών ασυρμάτων..
Ομως και πάλι τό μείζον ζήτημα προέκυπτε απο τήν πλευρά τών ''νικητών'' πού ήθελαν ολοκληρωτική συντριβή οχι ειδικά τού ΚΚΕ αλλά όλου τού ΕΑΜικού κινήματος ..
Υπήρξαν φυσικά και δυνάμεις στήν αστική παράταξη πού επιθυμούσαν τήν συμφιλίωση,αλλά τελικά επικράτησαν οι πλέον ακραίες φωνές τών απολύτως εξαρτημένων στούς Αμερικανούς πού υποχρέωσαν τήν ΕΠΕΚ τού γέρου πλέον και ανήμπορου Πλαστήρα νά προχωρήσει στίς εκτελέσεις ...


Υ.Γ.

Για το μνημείο τής Φλώρινας δεν γνωρίζω τήν ιστορία καλά...
Αν έχεις τήν καλοσύνη μιά ενημέρωση παραπάνω θάταν χρήσιμη.
 
Last edited:
Παρόμοιες καταστάσεις είχαμε σε πολλά ευρωπαικά κράτη.

Και η δημιουργία δικτύων δεν είχε σκοπό την υπεράσπιση των χαμένων αλλά την επίτευξη των στόχων που έθεταν οι δυο μεγάλοι στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου.

Για την περίπτωση του μνημείου στη Φλώρινα να τα πούμε αύριο που θα έχω πρόσβαση στο σκληρό μου δίσκο;
 
Στις 30 Μάρτη του 1952, ξημερώματα Κυριακής, ημέρα που ούτε οι Γερμανοί κατακτητές δεν έκαναν εκτελέσεις, το μετεμφυλιακό κράτος της δεξιάς εκτέλεσε στο Γουδί τον Νίκο Μπελογιάννη ...

Ολες οι κινητοποιήσεις που έγιναν μέσα και έξω από την Ελλάδα, δεν κατάφεραν να αποτρέψουν το γεγονός...

Το νέο έφθασε άμεσα στο στρατόπεδο συγκέντρωσης πολιτικών κρατουμένων στον Αϊ Στράτη, που ζούσε εξόριστος ο Γιάννης Ρίτσος... και την ίδια μέρα έγραψε το ποίημα «Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΟ ΓΑΡΥΦΑΛΛΟ».

getImage.do


«Σήμερα το στρατόπεδο σωπαίνει.
Σήμερα ο ήλιος τρέμει αγκιστρωμένος στη σιωπή
όπως τρέμει το σακάκι του σκοτωμένου στο συρματόπλεγμα.
Σήμερα ο κόσμος είναι λυπημένος.
Ξεκρέμασαν μια μεγάλη καμπάνα και την ακούμπησαν στη γη.
Μες στο χαλκό της καρδιοχτυπά η ειρήνη.
Σιωπή. Ακούστε τούτη την καμπάνα.
Σιωπή. Οι λαοί περνούν σηκώνοντας στους ώμους τους
το μέγα φέρετρο του Μπελογιάννη.
Οι δολοφόνοι κρύβονται πίσω από τα μαχαίρια τους.
Τραβηχτείτε πέρα δολοφόνοι. Τραβηχτείτε πέρα.
Σιωπή. Οι λαοί περνούν σηκώνοντας στους ώμους τους
το μέγα φέρετρο του Μπελογιάννη.
Τους σκότωσαν. Τους σκότωσαν.
Ενας άνεμος που πέρασε μες απ' το σκοτεινό τούνελ της σιωπής μας έφερε το μαντάτο.
Τους σκότωσαν. Τους σκότωσαν.
Δυο ξεχασμένοι γλόμποι ξεθωριάζουνε στην ξώπορτα της μέρας.
Τους σκότωσαν.
[...]
Ηταν πικρό το τσάι σήμερα. Αφουγκραζόμασταν
ένα μεγάλο αμάξι που σταμάτησε στο δρόμο -
ένας τροχός του χτύπησε στο βράχο.
Μπορεί να 'ταν ο τροχός της ιστορίας.
Γιατί η γριούλα που βούρτσιζε στην μπαλκονόπορτα
το μαύρο κυριακάτικο φουστάνι της
πέτρωσε εκεί σα να κατάλαβε
τι μαύρο που 'ναι το μαύρο χρώμα
σα να 'δε ανεβασμένη μια μαύρη σημαία στο κατάρτι του χρόνου.
Λογαριάζαμε στα δάχτυλα: μεθαύριο,
μεθαύριο, ναι, μπαίνει ο Απρίλης.
Λέγαμε: θα βρούμε στο πανέρι της άνοιξης
πολλές χρυσές βελόνες, πολλές χρωματιστές κουβαρίστρες
να μπαλώσουμε το γέλιο του παιδιού
να μπαλώσουμε τις ρυτίδες της μάνας
να ράψουμε ακόμα κι ένα κομμένο πόδι, ένα σπασμένο κρανίο - λέγαμε.
Μια καρδιά χωρισμένη στα δύο,
απ' τη μια το ψωμί και το φιλί
απ' την άλλη το χρέος - θα σμίξει, λέγαμε,
μεθαύριο Απρίλης. Κάτου απ' τα δέντρα η ειρήνη,
θα χαιρετιούνται οι άνθρωποι μες απ' τα δίχτυα των αχτίνων
το φως θα κλείσει με τη φούχτα του την υψωμένη κάννη
θα χαμηλώσει η κάννη και θα γράψει στο χώμα
ένα μικρό κύκλο σαν το μηδέν
κι ύστερα γύρω στο μηδέν γραμμές - γραμμές
σαν τις αχτίνες του ήλιου που χαράζουν τα παιδιά στον άμμο.
Λογαριάζαμε στα δάχτυλα:
μεθαύριο Απρίλης και το Πάσχα
θα φιληθούνε οι άνθρωποι.
Τους σκότωσαν.
Τούτα τα πρόσωπα είναι σαν τα σταματημένα ρολόγια.
Τι ώρα να 'ναι; Τι ώρα να 'ναι σήμερα;
Ποιος σταμάτησε τούτα τα ρολόγια;
Ποιος σταμάτησε στη μέση τον Απρίλη;
Ποιος έγραψε με κάρβουνο σταυρούς πάνου στις πόρτες;
Ποιος σταμάτησε το χαμόγελο στα μάτια της μάνας; Τι ώρα να 'ναι;
Ποιος έκοψε στα δυο την ελπίδα; Τι ώρα να 'ναι; Πέστε μου λοιπόν.
Η κυρα-Λένη γύρισε απ' την αγορά μ' άδειο το καλάθι της.
Δε θυμάμαι, είπε, γιατί πήγα.
Οπου πηγαίνω βρίσκουμαι μπροστά στους σκοτωμένους.
Αν έχεις κάτι να μου πεις θα το ξεχάσω.
Δεν ξεχνάω τους σκοτωμένους. Το φουστάνι μου
αγγριώνει στους σταυρούς. Οι νεκροί με κρατάνε.
Ο,τι μου πουν θα κάνω. Παιδί μου, παιδί μου,
αυτοί πέθαναν για να ζήσεις.
Μην το ξεχνάς. Αν το θυμάσαι αυτοί δε θα πεθάνουν.
[...]
Σιωπή. Οι λαοί περνούν σηκώνοντας στους ώμους τους
το μέγα φέρετρο του Μπελογιάννη.
Οχι δε σου ταιριάζει εσένα Μπελογιάννη τούτο το σιωπηλό πένθος
τούτες οι μαύρες κορδέλες άκρη άκρη στο φουστάνι της άνοιξης
τούτο το πράσινο σαπούνι που λιώνει ξεχασμένο στη σκάφη θολώνοντας το νερό.
Για σένανε είναι οι μεγάλες σάλπιγγες, τα μεγάλα τύμπανα,
οι μεγάλες καμπάνες και οι μεγάλες παρελάσεις,
ο μεγάλος όρκος των λαών πάνω στο φέρετρό σου
η μεγάλη μέρα της τριάντα του Μάρτη
που μπαίνει στο καινούργιο εορτολόγιο των ηρώων και των μαρτύρων της ειρήνης.
[...]
Εσύ σκαρφάλωσες στη ράχη του χάρου
κουρντίζοντας με γρήγορο χέρι το ρολόι του ήλιου.
Να φύγουν πιο γρήγορα οι δείχτες.
Να φύγει τούτη η μέρα.
Να φύγει το μαύρο απ' τα μάτια μας.
Να φύγει τ' άδικο απ' τον κόσμο.
[...]
Νίκο, είχες μια καρδιά γεμάτη απ' το αίμα του ήλιου.
Οταν περπατούσες στα ερείπια του φθινοπώρου
είχες πάντα στη μέσα τσέπη του σακακιού σου το σχέδιο της καινούργιας πολιτείας μας,
γι' αυτό χαμογελούσε ο λαός μέσα στα μάτια σου.
Εφυγες τώρα Νίκο
ανάβοντας μ' ένα γαρύφαλλο από φλόγα το κουράγιο του κόσμου,
ανάβοντας την ελπίδα στην καρδιά των λαών,
ανάβοντας τους αστερισμούς της ειρήνης στο στερέωμα του κόσμου,
πάνω απ' τις πεδιάδες τις σπαρμένες με κόκαλα.
Επεσες, Νίκο, με τ' αφτί σου κολλημένο στην καρδιά του κόσμου,
ν' ακούς τα βήματα της λευτεριάς να βαδίζουν στο μέλλον,
ν' ακούς το μέλλον να ξεδιπλώνει εκατομμύρια κόκκινες σημαίες
πάνω απ' το γέλιο των παιδιών και των κήπων.
[...]
Η νύχτα κόβει με το σουγιά της μικρά κομμάτια τ' όνειρο.
Ενα δέντρο κάνει φτερά. Ενα παιδί μεγαλώνει.
Ορκιστείτε να 'χει το παιδί το ψωμί του και το βιβλίο του
να μάθει να γράφει σ' αγαπώ,
να κρατάει μπράτσο τον ήλιο σ' ένα ανθισμένο περιβόλι.
Ο κομμουνισμός είναι η νιότη του κόσμου,
η λευτεριά και η ομορφιά του κόσμου. Ορκιστείτε.
[...]
Αύριο μεθαύριο θα επιστρέψουμε απ' το μεγάλο πόνο μας στις καθημερινές δουλειές μας,
θα φάμε το ψωμί μας. Το ψωμί είναι νόστιμο
όσο πικρές κι αν είναι οι μέρες μας. Πρέπει να φάμε το ψωμί μας.
Πρέπει να ζήσουμε, να διεκδικήσουμε τη ζωή μας και το δίκιο σας.
Μα και την ώρα που θα τρώμε θα 'μαστε έτοιμοι. Το ξέρουμε
είναι βαριά η κληρονομιά σου Μπελογιάννη -
θα τη σηκώσουμε στους ώμους μας.
Συχνά δυσκολευόμαστε, θα δυσκολευτούμε πιότερο -
θα την κρατήσουμε στους ώμους μας.
Η πληγή μας μεγαλώνει μέρα με τη μέρα, το ίδιο κι η πίστη μας.
Θα φέρουμε την κληρονομιά σου στους ώμους μας,
ως την πόρτα του ήλιου, Μπελογιάννη.
Καλημέρα αδέρφια μου.
Καλημέρα ήλιε
Καλημέρα κόσμε.
Ο Μπελογιάννης μας έμαθε άλλη μια φορά
πώς να ζούμε και πώς να πεθαίνουμε.
Μ' ένα γαρύφαλλο ξεκλείδωσε όλη την αθανασία.
Μ' ένα χαμόγελο έλαμψε τον κόσμο για να μη νυχτώνει.
Καλημέρα σύντροφοι
Καλημέρα ήλιε
Καλημέρα Μπελογιάννη.
Τώρα, ας βροντήσουνε της λευτεριάς τα τύμπανα κι οι σάλπιγγες.
Καλημέρα Μπελογιάννη.
Ακόμη μια φορά. Ακόμη μια φορά
εσύ Νίκο πολέμησες για όλους μας
εσύ νίκησες για όλους μας
εσύ απόδειξες
πόσο μικρά είναι αυτή την ώρα τα μικρά όνειρα,
[...]
μπροστά στο μπόι της χαράς να πεθαίνεις
για τη χαρά του κόσμου.
[...]
Πόσο μικρή είναι τούτη η λευτεριά μπροστά στην άγρια λευτεριά
να βγάζεις την καρδιά σου σα γαρύφαλλο απ' τον κόρφο σου
για να μοσκοβολάν τα σύμπαντα θυσία και ειρήνη.
[...]
Καλημέρα ανθρώποι μου
Καλημέρα ήλιε
Καλημέρα Μπελογιάννη».​
 
Η μάχη της Φλώρινας και η διαχείριση της μνήμης

Η μάχη της Φλώρινας (11-12/2/1949) ήταν η σημαντικότερη και φονικότερη μάχη του Εμφυλίου Πολέμου (1946-1949). Γιατί ήταν η σημαντικότερη; Διότι το ΚΚΕ χρειαζόταν να καταλάβει μια πόλη κοντά στα σύνορα, για να την ανακηρύξει ως πρωτεύουσα της «Ελεύθερης Ελλάδας» και στη συνέχεια τα κομμουνιστικά κράτη να αναγνωρίσουν την «Ελεύθερη Ελλάδα» ως νόμιμο κράτος και την κυβέρνησή του ως νόμιμη κυβέρνηση. Όπως γίνεται τώρα με τη Misourata και τους αντιπάλους του Καντάφι.

Τη Φλώρινα υπεράσπιζε η ΙΙ Μεραρχία του Ελληνικού Στρατού με διοικητή το στρατηγό Νικόλαο Παπαδόπουλο, τον γνωστό ως «Παππού» λόγω της ηλικίας του και των μεγάλων άσπρων μουστακιών που είχε. Έμπειρος στρατηγός που πολέμησε στο μέτωπο της Αλβανίας και της Λιβύης. Αλλά και οι δυνάμεις του ήταν πολύ έμπειρες. Ειδικά η 3η Ορεινή ταξιαρχία που στάθμευε μέσα στην πόλη είχε πάρει μέρος στις επιχειρήσεις της Αφρικής στο πλευρό των συμμάχων, είχε πολεμήσει στην απόβαση στην Ιταλία (ταξιαρχία Ρίμινι) και φυσικά είχε πάρει μέρος και στα Δεκεμβριανά στη Αθήνα και στις φθινοπωρινές επιχειρήσεις του 1948 στο Βίτσι. Η δύναμη της ΙΙας μεραρχίας ήταν περίπου 4000 άτομα. Για τη διάταξη των δυνάμεων (και για να αντιληφθεί κανείς τη σοβαρότητα της κατάστασης) ας ρίξει μια ματιά στο http://www.freeforum-gr.net/index.php?topic=3547.0 .

Από πλευράς ΔΣΕ συγκεντρώθηκε μια δύναμη πυρός περίπου 5000 ανδρών με επικεφαλής τον Γούσια και Πολιτικό Επίτροπο τον Βλαντά (που μετά «έθαψε « κανονικά τον Γούσια για το σχέδιό του). Τη διάταξη των δυνάμεων και το σχέδιο επίθεσης και την περιβόητη διαταγή 380 του Στρατηγείο του ΔΣΕ θα βρείτε επίσης στο http://www.freeforum-gr.net/index.php?topic=3547.0

Η κατάληξη της μάχης είναι γνωστή σε όλους. Ο ΔΣΕ ηττήθηκε κατά κράτος και δεν μπόρεσε να αναλάβει άλλη μεγάλη επιθετική επιχείρηση. Οι νεκροί ήταν πολλοί, ειδικά από τη μεριά του ΔΣΕ, αλλά γι αυτά σε λίγο. Εκείνο που δείχνει την αγριότητα ενός Εμφυλίου Πολέμου σε σχέση με τους άλλους είναι οι διαδόσεις ή η πραγματικότητα της εθελοντικής και της βίαιης στρατολόγησης και τη συμπεριφορά προς τους αιχμαλώτους.

Ο Εθνικός Στρατός καταμαρτυρεί ότι ο ΔΣΕ στη μάχη της Φλώρινας χρησιμοποίησε το σύνολο των φίλιων προς αυτόν δυνάμεων, ακόμη και τις δυνάμεις του NOF (Naroden Osloboditelen Front) δηλαδή των Σλαβομακεδόνων αυτονομιστών , που ήθελαν την απόσπαση των μακεδονικών εδαφών της ελληνικής επικράτειας και τη δημιουργία μιας ενιαίας κι ανεξάρτητης Μακεδονίας. Των δυνάμεων δηλαδή που είχε χτυπήσει το ΚΚΕ το 1944 (τότε ως SNOF) και τους είχε οδηγήσει εκτός συνόρων. Και υπάρχει πλήθος αρχειακού υλικού γι αυτό και πολλές μαρτυρίες μαχητών και καθοδηγητών του NOF εκείνης της εποχής.

Ο Εθνικός Στρατός καταμαρτυρεί ότι ο ΔΣΕ για τη μάχη της Φλώρινας έκανε μεγάλης έκτασης αναγκαστική στρατολόγηση στις περιοχές που ήλεγχε (δηλ. στο Βίτσι και στις Πρέσπες) και μάλλον επρόκειτο για στρατολόγηση του NOF, και επίσης sστην πόλη της Νάουσας, όπου εισήλθε στις 11/1/1949. Μάλιστα για τη Νάουσα μιλά για αναγκαστική στρατολόγηση νέων ανδρών και γυναικών προκειμένου να πυκνώσει τις τάξεις του. Και μπορεί να μην έγιναν έτσι τα πράγματα στο σύνολό τους, αλλά στον Τύπο της Φλώρινας των αρχών της δεκαετίας του 1950 υπάρχουν φωτογραφίες και κείμενα για γυναίκες που έρχονταν στη Φλώρινα στις εκδηλώσεις μνήμης για να τιμήσουν τα παιδιά τους που απήχθησαν από τον ΔΣΕ και έπεσαν στη μάχη. Κι επειδή ήμουν καθηγητής στα μέσα της δεκαετίας του 1990 σε καμποχώρια της Νάουσας (Μαρίνα και Επισκοπή) κι η γυναίκα μου υπηρετούσε στην πόλη της Νάουσας, πληροφορήθηκα για την ύπαρξη τέτοιων οικογενειών και σε κάποια φάση ήλθα και σε επαφή μαζί τους, όπου επιβεβαίωσαν τέτοιες περιπτώσεις.
 
Ο ΔΣΕ και το ΚΚΕ κατηγορεί τον Εθνικό Στρατό ότι μετά τη λήξη της μάχης της Φλώρινας εκτέλεσε όλους τους αιχμαλώτους του ΔΣΕ. Και υπάρχουν πολλές μαρτυρίες γι αυτό από αιχμαλώτους που δεν εκτελέστηκαν τελικά, αλλά και οι απολογιστικές εκθέσεις του Βλάχου Κων/νου, συνταγματάρχη του Τάγματος Υποστήριξης που αναφέρει απώλειες ανταρτών στη μάχη της 11-15/2 «Απώλειαι Συμμοριτών Νεκροί 483, Συλληφθέντες 294, Συλληφθέντες Τρ. 56», ενώ η έκθεση του στρατηγού Παπαδόπουλου, του Παππού, αναφέρει «ΣΥΜΜΟΡΙΤΑΙ , -Νεκροί καταμετρηθέντες επί τόπου 702, -Συλληφθέντες-παραδοθέντες (συμ/ται-συμ/σαι) 350». Μια σημαντικότατη διαφορά.

Προσωπική άποψη ότι συνέβησαν όλα τα παραπάνω. Δηλαδή ότι το ΚΚΕ δέχθηκε την πίεση του Τίτο για συμμετοχή του NOF στις επιχειρήσεις και για νέα, δική του, στρατολόγηση στις Πρέσπες και στα Κορέστια, έγινε διά της βίας στρατολόγηση στη Νάουσα από το ΔΣΕ και ο Εθνικός Στρατός εκτέλεσε πολλούς από τους τραυματίες και αιχμαλώτους του ΔΣΕ ως προδότες.
Τι έγινε με τους νεκρούς; Οι νεκροί του Εθνικού Στρατού (περίπου 100) ετάφησαν πρόχειρα κοντά στη δρόμο από τη Φλώρινα προς το χωριό Σκοπιά και μετά τη λήξη του Εμφυλίου στο Στρατιωτικό Κοιμητήριο της πόλης (στην ίδια θέση) μαζί με τους νεκρούς από τις μάχες στο Βίτσι το 1948-1949. Οι νεκροί του Δημοκρατικού Στρατού ετάφησαν σε ομαδικό τάφο σε μικρή απόσταση από το στρατιωτικό νεκροταφείο, στη «λάκκα» όπως ονομάζεται, χωρίς διακριτικά, χωρίς τίποτε.

Τα παραπάνω δεν τα αναφέρω για να προκαλέσω πάθη και συγκρούσεις, άλλωστε για όλα υπάρχουν έγγραφα, αρχειακό υλικό και μαρτυρίες, αλλά για να αναδείξω το συνολικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθεί τα επόμενα χρόνια η διαχείριση της ιστορικής μνήμης.

Η μάχη της Φλώρινας είχε βαρύτατες οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες για τον πληθυσμό της περιοχής. Όσοι ήταν με τους χαμένους έπρεπε να αποχωρήσουν μετά τον πόλεμο και να βρουν καταφύγιο είτε στη Σοβιετική Ένωση, τη Ρουμανία και την Τσεχοσλοβακία (όσοι αισθάνονταν Έλληνες) και στη Σοσιαλιστική Δημοκρατία της Μακεδονίας στη Γιουγκοσλαβία όσοι δεν αισθάνονταν Έλληνες. Για όσους έμειναν στα χωριά η συνέχεια ήταν σκληρή. Οι νικητές δημιούργησαν στην περιοχή της Φλώρινας ένα σύστημα ελέγχου και παρακολούθησης της κοινωνίας πολύ διαφορετικό από εκείνο της υπόλοιπης Ελλάδας με αποτέλεσμα να στραγγαλιστεί εκ των προτέρων η όποια οικονομική ανάπτυξη μπορούσε να εμφανιστεί τις επόμενες δεκαετίες. Μοναδική διέξοδος (για όλους) ήταν η μετανάστευση προς τον Καναδά και την Αυστραλία.
 
Η μάχη της Φλώρινας και η διαχείριση της μνήμης

Η κυρίαρχη εθνική αφήγηση για τον Ελληνικό Εμφύλιο υπαγορεύτηκε από τους νικητές και επικράτησε ως το 1974 με κυρίαρχο τόπο εορτασμού το μνημείο στο βουνό Βίτσι. Σύμφωνα με την αφήγηση αυτή ο Εθνικός Στρατός ήταν ο υπερασπιστής του Έθνους και των δημοκρατικών αξιών. Η μάχη της Φλώρινας μέχρι το 1952 γιορταζόταν με την παράθεση γεύματος σε φορείς του επίσημου κράτους, του Στρατού και της Εκκλησίας. Συμβόλιζε την ευγνωμοσύνη του λαού προς τους φορείς που τον «έσωσαν». Μετά το 1953 έγινε επίσημη γιορτή με τυπικό (δοξολογία, επιμνημόσυνη δέηση στο στρατιωτικό νεκροταφείο, παρέλαση, παράθεση γεύματος) και φορέα οργάνωσης το Δήμο Φλώρινας. Το 1963-1966 (κυβέρνηση Γεωργίου Παπανδρέου) ο εορτασμός της μάχης υποβαθμίστηκε κι έχασε την αίγλη του. Πάντως ο εορτασμός της μάχης τιμώνταν μέχρι και το 1981 παρά τις αντίθετες φωνές στο Δημοτικό Συμβούλιο. Τότε καταργήθηκε επίσημα, αλλά συνεχίζει και εορτάζεται ανεπίσημα κι από τις δυο πλευρές. Η Αριστερά το βλέπει ως μέρα πένθους και μνήμης στο αγώνα κατά των «φασιστών» (και το ίδιο ισχύει ακόμα και σήμερα) με κύριο σημείο τον ατιμωτικό τρόπο ταφής των νεκρών τους από τους νικητές και τραγουδούν το «Επέσατε θύματα», ενώ οι «εθνικόφρονες» (έτσι αυτοαποκαλούνται) πραγματοποιούν επιμνημόσυνη δέηση και κατάθεση στεφανιών στο ύψωμα 1033 και στο Στρατιωτικό Κοιμητήριο.

Και πάμε τώρα στην υπόθεση μνημείου για τους νεκρούς του ΔΣΕ. Το ΚΚΕ κι οι ανεξάρτητες κινήσεις πολιτών ζητούν από την Πολιτεία τα τελευταία χρόνια (περίπου 15) να χτίσει ένα μνημείο για να τιμήσει τους νεκρούς του ΔΣΕ όπως τιμήθηκαν κι οι νεκροί του Εθνικού Στρατού. Οι τοπικοί φορείς κωλυσιεργούσαν καθώς το οικόπεδο ανήκε σε ιδιώτη, επομένως ετίθετο θέμα αγοράς κλπ. κλπ.

Η υπόθεση αυτή είχε κι άλλες παρενέργειες. Π.χ. έχουν εξαφανιστεί ή γκρεμιστεί μνημεία του Εθνικού Στρατού κι ιδίως για τους πεσόντες χωροφύλακες σε χωριά και κωμοπόλεις, και μάλιστα σε χωριό εξαφανίστηκε μνημείο που τοποθετήθηκε για δεύτερη φορά την επόμενη νύχτα. Δηλώθηκε δε, ότι κάθε μνημείο που θα στηθεί θα καταστρέφεται. Και η απειλή δεν προερχόταν από τους κατοίκους του χωριού, αλλά από «περιθωριακές» πολιτικές δυνάμεις της περιοχής.

Αντίθετα με το νομό Καστοριάς όπου υπάρχει μια σχετική συναίνεση για τον εορτασμό της Εθνικής Αντίστασης και για την ανέγερση μνημείων, στη Φλώρινα δεν συμβαίνει το ίδιο. Η υπόθεση διαχείριση ιστορικής μνήμης στη Φλώρινα προκαλεί συγκρούσεις τόσο στο εσωτερικό της τοπικής κοινωνίας, όσο και στην ελληνική κοινωνία. Δεν γνωρίζω άλλο τόπο όπου για θέματα ιστορίας ή του Εμφυλίου, ακόμα και για ελάσσονα, να θεωρούν υποχρέωσή τους να τοποθετούνται όλες οι δυνάμεις του εγχώριου πολιτικού συστήματος και αρκετές από τις δυνάμεις του πολιτικού συστήματος της γειτονικής χώρας, καθώς και τα μισά μέσα ενημέρωσης των δυο χωρών.
 
Η μάχη της Φλώρινας και η διαχείριση της μνήμης

Αντίθετα με το νομό Καστοριάς όπου υπάρχει μια σχετική συναίνεση για τον εορτασμό της Εθνικής Αντίστασης και για την ανέγερση μνημείων, στη Φλώρινα δεν συμβαίνει το ίδιο. Η υπόθεση διαχείριση ιστορικής μνήμης στη Φλώρινα προκαλεί συγκρούσεις τόσο στο εσωτερικό της τοπικής κοινωνίας, όσο και στην ελληνική κοινωνία. Δεν γνωρίζω άλλο τόπο όπου για θέματα ιστορίας ή του Εμφυλίου, ακόμα και για ελάσσονα, να θεωρούν υποχρέωσή τους να τοποθετούνται όλες οι δυνάμεις του εγχώριου πολιτικού συστήματος και αρκετές από τις δυνάμεις του πολιτικού συστήματος της γειτονικής χώρας, καθώς και τα μισά μέσα ενημέρωσης των δυο χωρών.

Τα τελευταία χρόνια οι φωνές για την ανέγερση μνημείου για τους νεκρούς του ΔΣΕ στη μάχη της Φλώρινας δυνάμωσαν. Μάλιστα το 2005 οι εορτάζοντες (της Αριστεράς) έστησαν πρόχειρα μια πλάκα μνημείο στο χώρο αυτό (που θυμίζω ότι ήταν ιδιωτικός). Τα πράγματα περιεπλάκησαν καθώς στεφάνια κατέθεσαν όχι μόνο το ΚΚΕ και ο ΔΣΕ αλλά και οι Παλαιοί Πολεμιστές της πόλης των Σκοπίων και οι NOFίτες (που ήλθαν ειδικά γι αυτό από τη γειτονική χώρα), ενώ και το Ουράνιο Τόξο κυκλοφορούσε τη φήμη ότι δεν μπορεί το ΚΚΕ να κάνει ένα μνημείο μόνο για τον εαυτό του, αλλά θα πρέπει το μνημείο να είναι για τους «μΜακεδόνες που έπεσαν στο αγώνα για απελευθέρωση από τον ελληνικό ζυγό». Τόμπολα…. όπως καταλαβαίνετε.

Η υπόθεση δεν προχώρησε και (μάλλον) ο ιδιώτης κατέβασε την πλάκα. Όμως το αίτημα έγινε εντονότερο, έγινε και ψηφοφορία στο Internet (βλ. http://www.gopetition.com/petitions/florina-battle-monument.html ) . Μάλιστα υπήρξε και σχετική κίνηση 700 και πλέον πολιτών, που ζητούσαν την ανέγερση μνημείου. Αξίζει να σημειώσω ότι σε αυτούς συγκαταλέγονται κι άτομα που ανήκουν στο χώρο των «εθνικοφρόνων» ή είχαν προγόνους που πολέμησαν με τον Εθνικό Στρατό στη μάχη της Φλώρινας. Το 2008 στήθηκε και πάλι ένα πρόχειρο μνημείο, ενώ το ΚΚΕ προχωρούσε με τη γνωστή μυστικότητα σε διαπραγματεύσεις για την αγορά του οικοπέδου.

Τελικά η αγορά του οικοπέδου έγινε και η ΓΓ της ΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, ήλθε φέτος και κατέθεσε στεφάνι διαλαλώντας ότι θα κάνει το μνημείο για τους νεκρούς του. (δείτε και http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=386605 ) .

Όμως η κατάσταση περιπλέκεται και πάλι καθώς το παντελώς άγνωστο Κομμουνιστικό Κόμμα Μακεδονίας συνεχίζει να καταθέτει στεφάνια και να ζητά την αντιπροσώπευσή του στο μνημείο εκ μέρους του «μακεδονικού λαού», ενώ κι άλλοι φορείς όπως ο ΣΥΝ, ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΟΣΕ, το ΚΚΕ ΜΛ δηλώνουν πώς το ΚΚΕ δεν έχει το μονοπώλιο στη μνήμη του ΔΣΕ. Έτσι το θέμα μνημείο έχει κολλήσει κάπως. Το ΚΚΕ πάντως έχει στην κατοχή του το χώρο, επομένως έχει το δικαίωμα να στήσει το μνημείο του και να το πληρώσει. Όμως οι άλλοι θεωρούν ότι αυτά δεν αρκούν για να έχει το μονοπώλιο στη διαχείριση της ιστορικής μνήμης. Μάλιστα στη λίστα του Εμφυλίου Πολέμου, όπου μετέχουν οι περισσότεροι που ασχολούνται με αυτή την περίοδο πριν 6 μήνες έγινε ένας (καθόλου μικρός) χαμός. Κάπου εκεί εμπλέκεται και το Ουράνιο Τόξο που θεωρεί δεδομένο ότι θα στήσει κι αυτό το δικό του μνημείο για την απελευθέρωση του «μακεδονικού λαού» και των εδαφών από το ελληνικό κράτος και για τη μνήμη αυτών που έπεσαν στον αγώνα αυτό . Τα παραπάνω δεν είναι επίσημη θέση του κόμματος, αλλά μου το έχουν πει πολλά μέλη του κόμματος.

Το ΚΚΕ από την πλευρά του θεωρεί ότι η πορεία και η ιστορία του ΔΣΕ είναι κομβικό σημείο (πλέον) στην ιστορία του κι επομένως έχει το μονοπώλιο στη διαχείριση της μνήμης και της πληροφορίας. Δεν αναγνωρίζει σε κανέναν το δικαίωμα να αναφέρεται στον Εμφύλιο με άλλη άποψη από τη δική του, ούτε σε αριστερό άλλης τοποθέτησης ή άποψης, ούτε σε ΠΑΣΟΚΟ, ούτε σε Κεντρώο, ούτε σε δεξιό, ακόμη κι αν πρόκειται για καταγραφή γεγονότων της «άλλης» πλευράς. Καθήκον κάθε κομμουνιστή είναι να αναδείξει την ιστορική αλήθεια και να ξεσκεπάσει τον αντικομμουνισμό. Αυτό το βλέπουμε και στα αμφιθέατρα και στις τάξεις και στις εκδηλώσεις μας.

Αλλά αυτά δεν αφορούν το παρόν νήμα.
Αν θέλετε πάντως το συζητούμε…
attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php



attachment.php


οι τέσσερις πρώτες είναι φωτογραφίες του 2006 και η τελευταία του 2010.
 

Attachments

  • BSC_5503_1.jpg
    BSC_5503_1.jpg
    50.6 KB · Views: 51