- 19 June 2006
- 11,035
Από την "Ε" αρθρο του Σταθη:
Veritas est adaequatio rei et intellectis, η αλήθεια είναι η εξίσωση πραγματικότητας και νόησης. Αν αυτό το αξίωμα ισχύει, τότε στην
ελληνική εκπαίδευση θα πρέπει να ισχύει επίσης και το θεώρημα ότι αλήθεια είναι η εξίσωση της πραγματικότητας με το παράλογον.
Χρήζει αποδείξεως ένα τέτοιο θεώρημα;
Στα καθ' ημάς, όχι. Είναι αυταπόδεικτον.
Επί παραδείγματι: οι Ελληνες φορολογούνται για να έχουν δωρεάν παιδεία. Εχουν; Βεβαίως! δωρεάν δούλεμα και ξετσίπωτη καταλήστευση απ' τα φροντιστήρια -κι όχι μόνον- όπερ έδει δείξαι!
Υπάρχει άλλη χώρα υπό τον ήλιον που να ανθούν τα φροντιστήρια; Οχι! Αρα ράβδος εν γωνία, ζούμε στον Πλούτωνα! (Και μάλλον ακριβώς για αυτό τον καθαίρεσαν τον έρμο από πλανήτη σε νάνο)...
Υπάρχει άλλη από τις 195 (περίπου) χώρες επί της Γης, της οποίας ουδέν απ' τα Πανεπιστήμια να συμπεριλαμβάνεται στα 350 καλύτερα ΑΕΙ της υφηλίου; Σωστά μαντέψατε: η
Ελλαδάρα, η οποία υψώνει το «τιμημένο» (Καποδιστριακό) στη θέση 359! -κι ύστερα από μας η Ανωκάτω Βόλτα (που όμως η φουκαρού, έως πρότινος ήταν αποικία αγρίων Φράγκων)...
*****
Ακόμα κι αν δεχθούμε ότι η λυδία λίθος στην εκπαίδευση σήμερα είναι η σύνδεσή της με την αγορά εργασίας, πετυχαίνει έναν τέτοιο στόχο το εκπαιδευτικό μας σύστημα; Ή μήπως αντιθέτως
παράγει αγραμμάτους (που ο ένας στους δύο γράφει κάτω απ' τη βάση), άνεργους πτυχιούχους και σερβιτόρους με μεταπτυχιακά;
Ακόμα χειρότερα: μήπως η κατ' ευθείαν σύνδεση του εκπαιδευτικού συστήματος με την αγορά, είναι, εν τέλει, αντιπαραγωγική
επιτυγχάνοντας ακριβώς το αντίθετο απ' όσα ο νεοφιλελευθερισμός ονειρεύεται;
Καθ' ότι πολλές και πολλοί έφηβοι τρομοκρατημένοι από πολύ νωρίς με το επιπλανώμενο φάσμα της ανεργίας πάνω απ' το κεφάλι τους, επιλέγουν σπουδές όχι κατά την κλίση τους, αλλά κατά τις δυνατότητες και τις πιθανότητες (όπως ελπίζουν ή νομίζουν) απασχόλησης.
Ετσι, αν τελικώς βρουν εργασία μετά τις σπουδές τους, δεν θα γίνουν ποτέ καλοί σ' αυτήν· θα είναι μια εργασία παρά την κλίση τους -άλλα ποθούσε η ψυχή τους, σε άλλα θα αρίστευαν...
*****
Πολλά επί μακρόν έχουν ειπωθεί και γραφεί για την Παιδεία και το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας. Για την υποβάθμιση του Λυκείου που το καθιστά έναν απλόν αλλά βασανιστικόν προθάλαμο των ΑΕΙ. Για το εξεταστικό σύστημα. Για το αλαλούμ της ύλης στη Μέση Εκπαίδευση, ήτις αλλού επιβραβεύει την ήσσονα προσπάθεια, αλλού είναι παραφουσκωμένη (σε πανεπιστημιακό μάλιστα επίπεδο) αλαλιάζοντας τις προσλαμβάνουσες των παιδιών κι αλλού διαμελισμένη, παράγοντας το ακατανόητον και την παραίτηση. Για το επίπεδο των ΤΕΙ και τη σχέση τους με τα ΑΕΙ. Για τη διασπορά και την εξακτίνωση των εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, λες και ο σκοπός της εκπαίδευσης σε αυτήν τη χώρα είναι η τόνωση του οικονομικού μικροκλίματος, λες και τα ΑΕΙ-ΤΕΙ είναι μια επιδότηση στις τοπικές κοινωνίες να ψευτοζήσουν, να εισπράξει το νοίκι απ' τον φοιτητή ο ταλαίπωρος που θα πληρώσει με τη σειρά του το νοίκι του δικού του παιδιού που σπουδάζει κι αυτό αλλού.
*****
Γνωστά όλα αυτά. Κι άλλα. Χειρότερα. Οπως τα κονδύλια για την εκπαίδευση. Για την έρευνα! Κι αντί να κάτσουμε, πολιτικός και πνευματικός κόσμος, να δούμε την τύφλα μας, έστω τα εκπαιδευτικά συστήματα των άλλων -τι μας ταιριάζει, τι απορρίπτουμε, τι μπορούμε να... επινοήσουμε (ω, ναι! υπάρχει και αυτή η δυνατότης στους ανθρώπους), αντί λοιπόν όλων
αυτών, μηρυκάζουμε κλισέ. Βάσεις, «μεταρρύθμιση», ιδιωτικά ΑΕΙ, «αιώνιοι» φοιτητές, άσυλο και μπρόκολα του (μπρό)κολου.
Αντί για δυναμικά και αυτόνομα ΑΕΙ που θα αγκαλιάσει (με λεφτάαα) το κράτος, αντί για έρευνα, αντί για κονδύλια και κονδύλια για την έρευνα, αντί για Λύκεια ψαγμένα, αντί για Γυμνάσια ατίθασα, μπούρδες, TV, διαφήμιση, και ρεμούλα. Με πολλούς πανεπιστημιακούς - κολαούζους των κομμάτων, ταπεινωμένους καθηγητές στη Μέση Εκπαίδευση και βασανισμένους μαθητές.
Ποιοι το θέλουν αυτό;
Αν θέλουμε, εκ Παιδείας άρξασθαι, να απαντήσουμε στο ερώτημα του μέλλοντος, πρέπει να δούμε ποιοι θέλουν αυτήν την εκτρωματική κατάσταση να υπέχει θέση εκπαίδευσης στη χώρα. Και ποιοι δύνανται το αντίθετο.
Αν δούμε ποιους τα δύο μεγάλα (τρομάρα τους) κόμματα εντέλλονται να μας απαντήσουν σε αυτό το ερώτημα, την κυρία Γιαννάκου και την κυρία Αποστολάκη, ας θυσιάσουμε στην Απελπισία και τη Νύχτα, άλλοι θεοί στην πόλη δεν ίστανται...
Veritas est adaequatio rei et intellectis, η αλήθεια είναι η εξίσωση πραγματικότητας και νόησης. Αν αυτό το αξίωμα ισχύει, τότε στην
ελληνική εκπαίδευση θα πρέπει να ισχύει επίσης και το θεώρημα ότι αλήθεια είναι η εξίσωση της πραγματικότητας με το παράλογον.
Χρήζει αποδείξεως ένα τέτοιο θεώρημα;
Στα καθ' ημάς, όχι. Είναι αυταπόδεικτον.
Επί παραδείγματι: οι Ελληνες φορολογούνται για να έχουν δωρεάν παιδεία. Εχουν; Βεβαίως! δωρεάν δούλεμα και ξετσίπωτη καταλήστευση απ' τα φροντιστήρια -κι όχι μόνον- όπερ έδει δείξαι!
Υπάρχει άλλη χώρα υπό τον ήλιον που να ανθούν τα φροντιστήρια; Οχι! Αρα ράβδος εν γωνία, ζούμε στον Πλούτωνα! (Και μάλλον ακριβώς για αυτό τον καθαίρεσαν τον έρμο από πλανήτη σε νάνο)...
Υπάρχει άλλη από τις 195 (περίπου) χώρες επί της Γης, της οποίας ουδέν απ' τα Πανεπιστήμια να συμπεριλαμβάνεται στα 350 καλύτερα ΑΕΙ της υφηλίου; Σωστά μαντέψατε: η
Ελλαδάρα, η οποία υψώνει το «τιμημένο» (Καποδιστριακό) στη θέση 359! -κι ύστερα από μας η Ανωκάτω Βόλτα (που όμως η φουκαρού, έως πρότινος ήταν αποικία αγρίων Φράγκων)...
*****
Ακόμα κι αν δεχθούμε ότι η λυδία λίθος στην εκπαίδευση σήμερα είναι η σύνδεσή της με την αγορά εργασίας, πετυχαίνει έναν τέτοιο στόχο το εκπαιδευτικό μας σύστημα; Ή μήπως αντιθέτως
παράγει αγραμμάτους (που ο ένας στους δύο γράφει κάτω απ' τη βάση), άνεργους πτυχιούχους και σερβιτόρους με μεταπτυχιακά;
Ακόμα χειρότερα: μήπως η κατ' ευθείαν σύνδεση του εκπαιδευτικού συστήματος με την αγορά, είναι, εν τέλει, αντιπαραγωγική
επιτυγχάνοντας ακριβώς το αντίθετο απ' όσα ο νεοφιλελευθερισμός ονειρεύεται;
Καθ' ότι πολλές και πολλοί έφηβοι τρομοκρατημένοι από πολύ νωρίς με το επιπλανώμενο φάσμα της ανεργίας πάνω απ' το κεφάλι τους, επιλέγουν σπουδές όχι κατά την κλίση τους, αλλά κατά τις δυνατότητες και τις πιθανότητες (όπως ελπίζουν ή νομίζουν) απασχόλησης.
Ετσι, αν τελικώς βρουν εργασία μετά τις σπουδές τους, δεν θα γίνουν ποτέ καλοί σ' αυτήν· θα είναι μια εργασία παρά την κλίση τους -άλλα ποθούσε η ψυχή τους, σε άλλα θα αρίστευαν...
*****
Πολλά επί μακρόν έχουν ειπωθεί και γραφεί για την Παιδεία και το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας. Για την υποβάθμιση του Λυκείου που το καθιστά έναν απλόν αλλά βασανιστικόν προθάλαμο των ΑΕΙ. Για το εξεταστικό σύστημα. Για το αλαλούμ της ύλης στη Μέση Εκπαίδευση, ήτις αλλού επιβραβεύει την ήσσονα προσπάθεια, αλλού είναι παραφουσκωμένη (σε πανεπιστημιακό μάλιστα επίπεδο) αλαλιάζοντας τις προσλαμβάνουσες των παιδιών κι αλλού διαμελισμένη, παράγοντας το ακατανόητον και την παραίτηση. Για το επίπεδο των ΤΕΙ και τη σχέση τους με τα ΑΕΙ. Για τη διασπορά και την εξακτίνωση των εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, λες και ο σκοπός της εκπαίδευσης σε αυτήν τη χώρα είναι η τόνωση του οικονομικού μικροκλίματος, λες και τα ΑΕΙ-ΤΕΙ είναι μια επιδότηση στις τοπικές κοινωνίες να ψευτοζήσουν, να εισπράξει το νοίκι απ' τον φοιτητή ο ταλαίπωρος που θα πληρώσει με τη σειρά του το νοίκι του δικού του παιδιού που σπουδάζει κι αυτό αλλού.
*****
Γνωστά όλα αυτά. Κι άλλα. Χειρότερα. Οπως τα κονδύλια για την εκπαίδευση. Για την έρευνα! Κι αντί να κάτσουμε, πολιτικός και πνευματικός κόσμος, να δούμε την τύφλα μας, έστω τα εκπαιδευτικά συστήματα των άλλων -τι μας ταιριάζει, τι απορρίπτουμε, τι μπορούμε να... επινοήσουμε (ω, ναι! υπάρχει και αυτή η δυνατότης στους ανθρώπους), αντί λοιπόν όλων
αυτών, μηρυκάζουμε κλισέ. Βάσεις, «μεταρρύθμιση», ιδιωτικά ΑΕΙ, «αιώνιοι» φοιτητές, άσυλο και μπρόκολα του (μπρό)κολου.
Αντί για δυναμικά και αυτόνομα ΑΕΙ που θα αγκαλιάσει (με λεφτάαα) το κράτος, αντί για έρευνα, αντί για κονδύλια και κονδύλια για την έρευνα, αντί για Λύκεια ψαγμένα, αντί για Γυμνάσια ατίθασα, μπούρδες, TV, διαφήμιση, και ρεμούλα. Με πολλούς πανεπιστημιακούς - κολαούζους των κομμάτων, ταπεινωμένους καθηγητές στη Μέση Εκπαίδευση και βασανισμένους μαθητές.
Ποιοι το θέλουν αυτό;
Αν θέλουμε, εκ Παιδείας άρξασθαι, να απαντήσουμε στο ερώτημα του μέλλοντος, πρέπει να δούμε ποιοι θέλουν αυτήν την εκτρωματική κατάσταση να υπέχει θέση εκπαίδευσης στη χώρα. Και ποιοι δύνανται το αντίθετο.
Αν δούμε ποιους τα δύο μεγάλα (τρομάρα τους) κόμματα εντέλλονται να μας απαντήσουν σε αυτό το ερώτημα, την κυρία Γιαννάκου και την κυρία Αποστολάκη, ας θυσιάσουμε στην Απελπισία και τη Νύχτα, άλλοι θεοί στην πόλη δεν ίστανται...