Στίς αρχές Αυγούστου βρέθηκα ξανά στην Επίδαυρο-ημέρα Παρασκευή-γιά να παρακολουθήσω τούς Πέρσες σέ Σκηνοθεσία Γκότσεφ.
Δεν θάγραφα τίποτα γιά τήν παράσταση ,μιάς και ήταν ανάξια λόγου,άν δέν έκαναν θέμα οι γνωστοί life-style δήθεν Μοντερνιστές επειδή έπεσε γιούχα..
Την Παρασκευή χειροκροτήθηκαν οι Ηθοποιοί και αποδοκιμάστηκε ο Σκηνοθέτης,ενώ το Σάββατο η γιούχα πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις.
Αμέσως μετά έσκασαν μύτη οι γνωστοί ´προοοδευτικοί´πού άρχισαν να γράφουν στις Απογευματινές φυλλάδες γιά τον συντηρητισμό τών Ελλήνων,ότι το θέμα ειναι Πολιτικό και άλλες ομορφιές δείγμα τής βαθύτατης Ημιμάθειας πού τούς διακατέχει.
Τι γιά θεατές -Ζώα υπενόησαν,τί γιά το ότι δέν έγινε αντιληπτό το μήνυμα τού Σκηνοθέτη,τί δηλώσεις τού κατά τά άλλα Καλού ηθοποιού Μηνά Χατζησάββα,περί τού να πηγαίνουν οι Θεατές στά μπουζούκια και όχι στην Επίδαυρο και άλλα πολλά.
Προσπάθησαν να βγάλουν απο την Μύγα-Ξύγκι,κουνώντας απειλητικά το δάκτυλο ως γνήσιοι Σταλινικοί και ασκώντας απο τίς εφημερίδες Ιδεολογική Τρομοκρατία σε οιονδήποτε δήλωνε πώς δεν τού άρεσε η παράσταση.
Στην Ουσία ο Γκότσεφ έστησε μιά βαρετή και Κοινότυπη παράσταση,στην οποία βαριόσουν στό Δεκάλεπτο.Ολες οι Ιδέες του ειχαν εξαντληθεί σέ δέκα λεπτά και μετά επαναλαμβάνονταν αενάως προκαλώντας υπνηλία.
Κρίμα γιά τούς αξιολογότατους Ηθοποιούς πού συμμετείχαν σέ αυτή την μετριότητα,οι οποίοι κυριολεκτικά Τσαλαπατήθηκαν απο τήν Σκηνοθετική Αποψη.
Στό βάθος τής Ορχήστρας είχε τοποθετηθεί ένα τεράστιο Τετράγωνο χρωματισμένο Μπλέ πού παρίστανε τήν Ηττα τού Ξέρξη στην Σαλαμίνα.
Απο την αρχή ως το τέλος ολοι οι Ηθοποιοί έσπρωχναν το τετράγωνο πρός κάθε κατεύθυνση,υποδηλώνοντας τό πόσο ´μικρός´είναι ο άνθρωπος στον Πόλεμο και στίς φυσικές καταστροφές.
Ο Γκότσεφ κατάργησε τον Χορό τών Περσών και τον αντικατέστησε μέ Περσίδες
flipout:
)δηλώνοντας πώς οι Αντρες λείπουν στον Πόλεμο και μένουν τά Γυναικόπαιδα πίσω.
Ξέχασε μιά βασική λεπτομέρεια:Πώς ο Αισχύλος στον Χορό τοποθετεί τούς ´Σοφούς ´Πέρσες Γέροντες Προύχοντες,πού έχουν γνώση και τής Ιστορίας τών Ελλήνων ,αλλά και ως Φεουδάρχες ανήκουν στόν Κλειστό κύκλο τής Βασίλισσας Ατοσσας.
Επίσης εμφάνισε τον Αγγελιαφόρο,κατατεμαχισμένο σέ 7 Ηθοποιούς ,πού κατέστρεφαν τον εξαιρετικό λόγο τού Αισχύλου.
Μετέτρεψε το έργο σέ μιά Φτηνή και Απλοϊκή ,Ψυχαναλυτικού τύπου τών αρχών τού 20ού Αιώνα,σχέση Ξέρξη και Ατοσσας (δηλαδή Μάνας και Γιού,δηλαδή σιγά τά Ωά).
Kατέστρεψε μιά απο τίς σημαντικότερες σελίδες τής Παγκόσμιας Λογοτεχνίας,την Σκηνή τής Επίκλησης,όπου ο Χορός καλεί το Φάντασμα τού Βασιλιά Δαρείου,νά έλθει στην Γή για να αντιμετωπίσει τήν Καταστροφή τής Περσίας πού προκάλεσε ο γιός του Ξέρξης μέ τήν Αλαζονεία πού επέδειξε.
Ο Δαρείος εμφανίστηκε να μιλά ως Καραγκιόζης,μέ τουρλωμένο τον πισινό του πρός το κοινό και όντας στά 4 και προσπαθώντας να βάλει το Πουκάμισο στο Παντελόνι του(προφανώς επειδή ξύπνησε απότομα απο τον Τάφο
)
Η Απαγγελία,πού θεωρήθηκε Μοντέρνα,θύμιζε απαγγελία τού Θάνου Κωτσόπουλου τού 1930...Ο Κύριος Χατζησάββας κατά τά άλλα θεώρησε οτι έπαιζε ´μοντέρνα´.
O Ξέρξης εμφανίστηκε με παπιγιόν και αφέθηκε παντελώς ακαθοδήγητος απο τον Γκότσεφ ,παρά την φιλότιμη προσπάθεια τού εξαιρετικού κατά τά άλλα Νίκου Καραθάνου.
Επίσης ,εντελώς αναίτια ο Γκότσεφ χρησιμοποίησε τήν Λένα Κιτσοπούλου ως Γελωτοποιό τού Μεσαίωνα και τήν έβαλε να φωνάζει εντελώς αναίτια.
Η Καλή Ηθοποιός διασώθηκε μόνον στο τέλος ,οταν στήν Σκηνή πού απαγγέλλει εμβόλιμο κείμενο τού Χαϊνε Μύλλερ(μέντορα τού Γκότσεφ)από τον Φιλοκτήτη,χαμηλώνει τούς τόνους και ρωτά το Κοινό ,συγκινητικότατα εάν ´Υπάρχει Πόλις´μετά την Καταστροφή.
Η Ατοσσα τής σημαντικότατης Αμαλίας Μουτούση,υπήρξε επίσης,αμήχανη και όχι αντάξια τής κλάσης τής Ηθοποιού.
Οι 7 κατατμημένοι Αγγελιοφόροι απο μιά στιγμή και μετά άρχισαν να κραυγάζουν αναίτια,σάν Μαθητές πρώτης τάξεως Δραματικής Σχολής,και γιά να δείξουν τήν αθλιότητα τού Πολέμου,φέρονταν σάν να έπασχαν απο Νοητική Υστέρηση παίζοντας εντελώς ρεαλιστικά,γεγονός πού προκάλεσε γέλιο.
Γενικά η Παράσταση ήταν βαθύτατα συντηρητική,αλλά βέβαια οι γραφιάδες τού Life-Style επειδή κάποιοι γιούχαραν ,αλλά και επειδή οι Ηθοποιοί φορούσαν Φούτερ ή Γραβάτα ή Παπιγιόν τήν θεώρησαν Επιτομή τού Μετα-Μοντέρνου.
Ο Γκότσεφ βέβαια ´ξέχασε´πώς ο Αισχύλος έγραψε το έργο γιά να υπενθυμίσει στούς Νικητές Ελληνες πώς η Αλαζονεία τού Ξέρξη θα μπορούσε να εμφανιστεί και στην Δημοκρατική Αθήνα και οι Ελληνες να επιδείξουν στο Μέλλον αντίστοιχη αλαζονεία.
Ψιλά γράμματα θα πεί κανείς γιά τούς δήθεν ´προοδευτικούς´πού δήλωναν έκθαμβοι απο τά ´ευρήματα´τίς επόμενες μέρες και θεωρούσαν πώς εκπροσωπούν τό Φώς τής Τεχνης ,κόντρα στο Σκοτάδι τού ´συντηρητισμού´,ξεχνώντας πάλι πώς οι Πέρσες έχουν παρουσιαστεί άλλες φορές στην Επίδαυρο μέ εξαιρετικό τρόπο και χωρίς Χλαμύδες(αλλως τε Χλαμύδες έχουν να εμφανιστούν εκεί απο τίς αρχές τού 60,αλλά πού να τά ξέρουν αυτά οι διάφοροι Μίμοι τού Ψευτο-Μετα-Μοντέρνου).
Γιά λόγους αρχής πάντα χειροκροτώ τούς Ηθοποιούς (και δέν αποδοκιμάζω ποτέ ),τούς οποίους κάποιοι Σκηνοθέτες μοιάζουν να τούς μισούν,βάζοντάς τους να κάνουν ότι τούς κατέβει στό κεφάλι.
Φαίνεται όμως πώς μόλις σκάσει καμιά γιούχα σέ παράσταση στην Επίδαυρο,λειτουργούν τά Εξαρτημένα Αντανακλαστικά τών Ημιμαθών Μετα-Μοντέρνων και τήν υποστηρίζουν μετά μανίας.
Ευτυχώς πού η Παλαιά Επίδαυρος ήταν Ηλιόλουστη και πανέμορφη και μάς αποζημίωσε μέ τίς Φυσικές της Ομορφιές ...
Κρίμα πάντως γιά τούς Ηθοποιούς ,πού οι περισσότεροι είναι αποδεδειγμένα εξαιρετικοί και τόχουν αποδείξει σέ άλλους Ρόλους.
Στούς Πέρσες(Περσίδες)πάντως ο κύριος Γκότσεφ ,κυριολεκτικά τούς διέλυσε................
Δεν θάγραφα τίποτα γιά τήν παράσταση ,μιάς και ήταν ανάξια λόγου,άν δέν έκαναν θέμα οι γνωστοί life-style δήθεν Μοντερνιστές επειδή έπεσε γιούχα..
Την Παρασκευή χειροκροτήθηκαν οι Ηθοποιοί και αποδοκιμάστηκε ο Σκηνοθέτης,ενώ το Σάββατο η γιούχα πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις.
Αμέσως μετά έσκασαν μύτη οι γνωστοί ´προοοδευτικοί´πού άρχισαν να γράφουν στις Απογευματινές φυλλάδες γιά τον συντηρητισμό τών Ελλήνων,ότι το θέμα ειναι Πολιτικό και άλλες ομορφιές δείγμα τής βαθύτατης Ημιμάθειας πού τούς διακατέχει.
Τι γιά θεατές -Ζώα υπενόησαν,τί γιά το ότι δέν έγινε αντιληπτό το μήνυμα τού Σκηνοθέτη,τί δηλώσεις τού κατά τά άλλα Καλού ηθοποιού Μηνά Χατζησάββα,περί τού να πηγαίνουν οι Θεατές στά μπουζούκια και όχι στην Επίδαυρο και άλλα πολλά.
Προσπάθησαν να βγάλουν απο την Μύγα-Ξύγκι,κουνώντας απειλητικά το δάκτυλο ως γνήσιοι Σταλινικοί και ασκώντας απο τίς εφημερίδες Ιδεολογική Τρομοκρατία σε οιονδήποτε δήλωνε πώς δεν τού άρεσε η παράσταση.
Στην Ουσία ο Γκότσεφ έστησε μιά βαρετή και Κοινότυπη παράσταση,στην οποία βαριόσουν στό Δεκάλεπτο.Ολες οι Ιδέες του ειχαν εξαντληθεί σέ δέκα λεπτά και μετά επαναλαμβάνονταν αενάως προκαλώντας υπνηλία.
Κρίμα γιά τούς αξιολογότατους Ηθοποιούς πού συμμετείχαν σέ αυτή την μετριότητα,οι οποίοι κυριολεκτικά Τσαλαπατήθηκαν απο τήν Σκηνοθετική Αποψη.
Στό βάθος τής Ορχήστρας είχε τοποθετηθεί ένα τεράστιο Τετράγωνο χρωματισμένο Μπλέ πού παρίστανε τήν Ηττα τού Ξέρξη στην Σαλαμίνα.
Απο την αρχή ως το τέλος ολοι οι Ηθοποιοί έσπρωχναν το τετράγωνο πρός κάθε κατεύθυνση,υποδηλώνοντας τό πόσο ´μικρός´είναι ο άνθρωπος στον Πόλεμο και στίς φυσικές καταστροφές.
Ο Γκότσεφ κατάργησε τον Χορό τών Περσών και τον αντικατέστησε μέ Περσίδες


Ξέχασε μιά βασική λεπτομέρεια:Πώς ο Αισχύλος στον Χορό τοποθετεί τούς ´Σοφούς ´Πέρσες Γέροντες Προύχοντες,πού έχουν γνώση και τής Ιστορίας τών Ελλήνων ,αλλά και ως Φεουδάρχες ανήκουν στόν Κλειστό κύκλο τής Βασίλισσας Ατοσσας.
Επίσης εμφάνισε τον Αγγελιαφόρο,κατατεμαχισμένο σέ 7 Ηθοποιούς ,πού κατέστρεφαν τον εξαιρετικό λόγο τού Αισχύλου.
Μετέτρεψε το έργο σέ μιά Φτηνή και Απλοϊκή ,Ψυχαναλυτικού τύπου τών αρχών τού 20ού Αιώνα,σχέση Ξέρξη και Ατοσσας (δηλαδή Μάνας και Γιού,δηλαδή σιγά τά Ωά).
Kατέστρεψε μιά απο τίς σημαντικότερες σελίδες τής Παγκόσμιας Λογοτεχνίας,την Σκηνή τής Επίκλησης,όπου ο Χορός καλεί το Φάντασμα τού Βασιλιά Δαρείου,νά έλθει στην Γή για να αντιμετωπίσει τήν Καταστροφή τής Περσίας πού προκάλεσε ο γιός του Ξέρξης μέ τήν Αλαζονεία πού επέδειξε.
Ο Δαρείος εμφανίστηκε να μιλά ως Καραγκιόζης,μέ τουρλωμένο τον πισινό του πρός το κοινό και όντας στά 4 και προσπαθώντας να βάλει το Πουκάμισο στο Παντελόνι του(προφανώς επειδή ξύπνησε απότομα απο τον Τάφο


Η Απαγγελία,πού θεωρήθηκε Μοντέρνα,θύμιζε απαγγελία τού Θάνου Κωτσόπουλου τού 1930...Ο Κύριος Χατζησάββας κατά τά άλλα θεώρησε οτι έπαιζε ´μοντέρνα´.
O Ξέρξης εμφανίστηκε με παπιγιόν και αφέθηκε παντελώς ακαθοδήγητος απο τον Γκότσεφ ,παρά την φιλότιμη προσπάθεια τού εξαιρετικού κατά τά άλλα Νίκου Καραθάνου.
Επίσης ,εντελώς αναίτια ο Γκότσεφ χρησιμοποίησε τήν Λένα Κιτσοπούλου ως Γελωτοποιό τού Μεσαίωνα και τήν έβαλε να φωνάζει εντελώς αναίτια.
Η Καλή Ηθοποιός διασώθηκε μόνον στο τέλος ,οταν στήν Σκηνή πού απαγγέλλει εμβόλιμο κείμενο τού Χαϊνε Μύλλερ(μέντορα τού Γκότσεφ)από τον Φιλοκτήτη,χαμηλώνει τούς τόνους και ρωτά το Κοινό ,συγκινητικότατα εάν ´Υπάρχει Πόλις´μετά την Καταστροφή.
Η Ατοσσα τής σημαντικότατης Αμαλίας Μουτούση,υπήρξε επίσης,αμήχανη και όχι αντάξια τής κλάσης τής Ηθοποιού.
Οι 7 κατατμημένοι Αγγελιοφόροι απο μιά στιγμή και μετά άρχισαν να κραυγάζουν αναίτια,σάν Μαθητές πρώτης τάξεως Δραματικής Σχολής,και γιά να δείξουν τήν αθλιότητα τού Πολέμου,φέρονταν σάν να έπασχαν απο Νοητική Υστέρηση παίζοντας εντελώς ρεαλιστικά,γεγονός πού προκάλεσε γέλιο.
Γενικά η Παράσταση ήταν βαθύτατα συντηρητική,αλλά βέβαια οι γραφιάδες τού Life-Style επειδή κάποιοι γιούχαραν ,αλλά και επειδή οι Ηθοποιοί φορούσαν Φούτερ ή Γραβάτα ή Παπιγιόν τήν θεώρησαν Επιτομή τού Μετα-Μοντέρνου.
Ο Γκότσεφ βέβαια ´ξέχασε´πώς ο Αισχύλος έγραψε το έργο γιά να υπενθυμίσει στούς Νικητές Ελληνες πώς η Αλαζονεία τού Ξέρξη θα μπορούσε να εμφανιστεί και στην Δημοκρατική Αθήνα και οι Ελληνες να επιδείξουν στο Μέλλον αντίστοιχη αλαζονεία.
Ψιλά γράμματα θα πεί κανείς γιά τούς δήθεν ´προοδευτικούς´πού δήλωναν έκθαμβοι απο τά ´ευρήματα´τίς επόμενες μέρες και θεωρούσαν πώς εκπροσωπούν τό Φώς τής Τεχνης ,κόντρα στο Σκοτάδι τού ´συντηρητισμού´,ξεχνώντας πάλι πώς οι Πέρσες έχουν παρουσιαστεί άλλες φορές στην Επίδαυρο μέ εξαιρετικό τρόπο και χωρίς Χλαμύδες(αλλως τε Χλαμύδες έχουν να εμφανιστούν εκεί απο τίς αρχές τού 60,αλλά πού να τά ξέρουν αυτά οι διάφοροι Μίμοι τού Ψευτο-Μετα-Μοντέρνου).
Γιά λόγους αρχής πάντα χειροκροτώ τούς Ηθοποιούς (και δέν αποδοκιμάζω ποτέ ),τούς οποίους κάποιοι Σκηνοθέτες μοιάζουν να τούς μισούν,βάζοντάς τους να κάνουν ότι τούς κατέβει στό κεφάλι.
Φαίνεται όμως πώς μόλις σκάσει καμιά γιούχα σέ παράσταση στην Επίδαυρο,λειτουργούν τά Εξαρτημένα Αντανακλαστικά τών Ημιμαθών Μετα-Μοντέρνων και τήν υποστηρίζουν μετά μανίας.
Ευτυχώς πού η Παλαιά Επίδαυρος ήταν Ηλιόλουστη και πανέμορφη και μάς αποζημίωσε μέ τίς Φυσικές της Ομορφιές ...
Κρίμα πάντως γιά τούς Ηθοποιούς ,πού οι περισσότεροι είναι αποδεδειγμένα εξαιρετικοί και τόχουν αποδείξει σέ άλλους Ρόλους.
Στούς Πέρσες(Περσίδες)πάντως ο κύριος Γκότσεφ ,κυριολεκτικά τούς διέλυσε................
Last edited: