Προσδοκίες πλήρως επαληθεύσιμες

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
e30803fsvew.jpg


Expectations / Keith Jarrett ( 1971)

Οσο κι αν απολαμβάνω τα πιανιστικά τρίο των Standards Vol 1 & 2 και Live ή του Bye Bye Blackbyrd , όσο ενδεχομένως θα απολάμβανα το περίφημο Κονσέρτο στην Κολωνία , όσο κι αν ο έκδηλος λυρισμός και ο περιρρέων κλασσικισμός του Arbour Zena με ευχαριστεί παρά τις επιφυλάξεις μου για την ψυχρότητα του ήχου «ECM» , οι προσεγγίσεις μου σε αυτούς τους δίσκους είναι διανοητικές . Τους εκτιμώ μέσω εγκεφαλικών διεργασιών , απολαμβάνω την αισθητική τους προσέγγιση διανοητικά ( αυτό δεν είναι κάτι αρνητικό per se , άλλωστε ) αλλά δεν με στέλνουν εκεί όπου η συναισθηματική εμπλοκή μας στέλνει με ορισμένους δίσκους .

Ο Jarrett που μου μιλά σ’ αυτό το επίπεδο , είναι εδώ , σ’ αυτές τις ηχογραφήσεις του τέλους του 1971 ( μοναδική κυκλοφορία του στην Columbia – πρέπει να ήταν τρελλοί οι ιθύνοντες της εκείνη την εποχή )και στο Treasure island . Ισως να φταίει κι η εποχή – είναι η δική μου εποχή , ίσως γιατί εδώ ο Jarrett παίζει την συναρπαστικότερη τζαζ που θα μπορούσα να σκεφτώ .

Με ένα εκπληκτικό all star cast , μεταξύ των οποίων ο Charlie Haden , πραγματικός ογκόλιθος στο μπάσσο , o Dewey Redman στο τενόρο σαξόφωνο , ο Sam Brown στην ηλεκτρική κιθάρα , ο Paul Motian στα ντραμς– ναι μπορεί να παίξει και δυνατά με την προσθήκη του Airto Moreira στα κρουστά και τον ίδιο τον Jarrett να χειρίζεται εκτός από το πιάνο και το όργανο και το σοπράνο σαξόφωνο , το Expectations διατρέχει όλα τα στυλ και είδη της τζαζ και τα ενώνει σε ένα εκστατικό οργιώδες και απολύτως εκλεκτικό και προσωπικό μίγμα , γεμάτο δύναμη , πάθος , εφευρετικότητα , φαντασία , δημιουργικότητα και διάθεση να βαδίσει σε ολοένα και πιό καινούργιους δρόμους .

Σε τι να πρωτοσταθώ και τι να επισημάνω ; Στο 17λεπτο "Nomads" , τόσο κοντά στην πυρετώδη ένταση του ηλεκτρισμού και της φρη τζαζ , στο πολυδαίδαλο λάτιν "Common mama "με τα υπέροχα πνευστά , στο άγριο , γωνιώδες και αιχμηρό , αφρο κουβανέζικο παραλήρημα του "Sundance" με τον Ηaden και τον Βrown να παίζουν ρόκ και τον Redman να αναλαμβάνει τον ρόλο του σαμάνου καθοδηγητή , το απόλυτα free σχεδόν αλα Cecil Taylor πιάνο του ίδιου του Τζαρετ στο "Bring back the time when ( if)" σε συνδυασμό με το εξ ίσου free κατευθείαν από τον Ornette Coleman προερχόμενο σαξόφωνο του Redman ;

Εδώ μιλάμε για τζαζ που βάζει στην κυριολεξία φωτιά , για ένα γκρουπ που παίζει στα όρια της free και του funk με απίστευτο πάθος και κολοσσιαία ένταση , βαδίζοντας στον δρόμο που άνοιξε ο Miles , επιθυμώντας και επιτυγχάνοντας να ενώσει τα πάντα ( ροκ ,τζαζ, φολκ , μπλούζ , γκόσπελ ) σε ένα μεγαλειώδες κοκτέιλ , τόσο σοφά κατασκευασμένο , με όλες τις γεύσεις να δένουν με περισσή αρμονία και χάρη μεταξύ τους , αφήνοντας στο στόμα ( και εν προκειμένω στα αυτιά και στην ψυχή ) την επίγευση της Μεγάλης μουσικής . Απαραίτητο.
 
Μπράβο Ντοκ!!! Πες τα να τα ακούσουν μερικοί που ξαφνικά ανακάλυψαν την ECM και νόμισαν ότι ανακάλυψαν την Τζαζ ή την Αμερική!!
Αυτός και αν δεν είναι δίσκος! Εξαρτάται βέβαια το τί σημαίνει Τζαζ για τον καθένα. Φυσικά καμία σχέση με τα 'εγκεφαλικά' και εύπεπτα για τα 'σαλόνια' ακούσματα της ECM. Λ.Σ.
 
Απάντηση: Re: Προσδοκίες πλήρως επαληθεύσιμες

Μπράβο Ντοκ!!! Πες τα να τα ακούσουν μερικοί που ξαφνικά ανακάλυψαν την ECM και νόμισαν ότι ανακάλυψαν την Τζαζ ή την Αμερική!!
Αυτός και αν δεν είναι δίσκος! Εξαρτάται βέβαια το τί σημαίνει Τζαζ για τον καθένα. Φυσικά καμία σχέση με τα 'εγκεφαλικά' και εύπεπτα για τα 'σαλόνια' ακούσματα της ECM. Λ.Σ.

Aυτες οι γενικευσεις, ΜΕ ΣΚΟΤΩΝΟΥΝ...
 
Ευχαριστούμε Ντόκ γιά την παρουσίαση.
Πρόκειται όντως γιά εξαιρετικό δίσκο πού τον κατατάσσω στην ίδια κατηγορία μέ το Death and The Flower τού 1974 μέ τούς Jarrett,Redman,Haden,Motian καί Franco ή ακόμα και το πρωτόλειο Somewhere Before τού 1969 μέ τούς Μotian και Ηaden που αποτελεί και την μετάβαση τού Keith σέ πιό leader φυσιογνωμία.
Απο εκει και πέρα γιά τά υπόλοιπα και μιάς και πρόκειται γιά δικό σου θέμα αρκεί η υπογραφή σου....................
 
οσον αφορά την ECM τώρα επί τη ευκαιρία της κυκλοφορίας των παλιών της δίσκων με χάρτινα εξώφυλλα - πρόεκται περί της σειράς Touchstones σε ειδική τιμή- είναι ευκαιρία να τα σχολιάσουμε μαζικά , χωρίς φόβο και πάθος . Εγώ έχω αγοράσει 7 , μου έκαναν δώρο δύο και περιμένω άλλα 4 - έχω και ορισμένα σε βινύλιο . Αυτά δεσμεύομαι να τα παρουσιάσω με ό,τι σχόλια μου προκαλούν και να κάνουμε μιά ωραία συζήτηση . -bye-
 
οσον αφορά την ECM τώρα επί τη ευκαιρία της κυκλοφορίας των παλιών της δίσκων με χάρτινα εξώφυλλα - πρόεκται περί της σειράς Touchstones σε ειδική τιμή- είναι ευκαιρία να τα σχολιάσουμε μαζικά , χωρίς φόβο και πάθος . Εγώ έχω αγοράσει 7 , μου έκαναν δώρο δύο και περιμένω άλλα 4 - έχω και ορισμένα σε βινύλιο . Αυτά δεσμεύομαι να τα παρουσιάσω με ό,τι σχόλια μου προκαλούν και να κάνουμε μιά ωραία συζήτηση . -bye-

Είχα πετάξει κάπου μιά πρώτη πεντάδα στις παρουσιάσεις γιά να κινητοποιηθούν οι ενδιαφερόμενοι.
Το κακό είναι πώς έτσι όπως τά εκδίδει η Touchstones δέν πιάνουν τόπο και τά αγοράζω μαζικά.
Ομοιοπαθής.:flipout::grinning-smiley-043
 
Αν και δεν έχω ακούσει Jarrett, επειδή μου αρέσει πολύ ο Hayden, θα κάνω ένα ξεκίνημα από εδώ (ούτε το κονσέρτο της Κολωνίας δεν έχω ακούσει, ο αθεόφοβος!).

Μια και το προτείνει ο Ντοκ, που στη Τζαζ τα βρίσκουμε καλύτερα, είναι ευκαιρία.
 
.... τα 'εγκεφαλικά' και εύπεπτα για τα 'σαλόνια' ακούσματα της ECM. Λ.Σ.


....δεν είμαι σίγουρος ότι έχετε δίκιο .... είναι ευτύχημα που υπάρχει αυτή η εταιρεία και δίνει ''διέξοδο'' σε δεκάδες δημιουργικούς καλλιτέχνες των καιρών μας ...
 
Καλά εγώ είμαι βέβαιος ότι αυτά πού λέει είναι απο τά ´άγραφα´αλλά δεν έχω καμιά διάθεση να ξαναμπώ σε διάλογο και μάλιστα σέ ένα θέμα τού ξαδέλφου.
Αμα θέλει ας ανοίξει ξεχωριστό θρέντ γιά τά ´εύπεπτα´.
 
Εμένα μου φαίνεται αντικρουόμενο όλο το μήνυμα. Eν αρχή επιδοκιμαστικό για την παρουσίαση, μετα αποδοκιμαστικό για τον δίσκο και τέλος αποδοκιμαστικό για την ECM. Gradual, self-contradictory point-of-view. Τελικά γραφουμε πολύ δυσκολα εδω μέσα...:flipout:
 
Προσωπικά αυτός ο δίσκος με συγκλόνισε. Σίγουρα για όλους τους λόγους που ανέφερε ο Ντοκ:grinning-smiley-043 επειδή αφ ενώς ήταν η πρώτη φορά που άκουσα κάτι τέτοιο αλλά και επειδή το είδα και από τη σκοπιά του μουσικού, με συγκίνησε. Ο τρόπος που ο Jarrett είναι δεμένος με το όργανο του... Καταλαβαίνεις πόσο καλά το γνωρίζει και πόσο έχει αφιερωθεί σ αυτό.
Και δε τον νοιάζει αν αυτό που θα βγάλει θα ναι επιτυχία (όπως κάτι τσογλάνια στους χώρους του ροκ και της ποπ που το παίζουν μουσικοί αλλά βασικά το κάνουν για τη μόστρα), ούτε αν θα αρέσει. Απλά βγάζει κάτι πραγματικά μεγαλειώδες και έχει την προσωπικότητα να είναι αυτός που είναι και αυτός που θέλει σε ένα καιρό που επικρατεί κορεσμός και οι καλλιτέχνες με προσωπικότητα είναι είδος προς εξαφάνιση.:grinning-smiley-043:grinning-smiley-043: