Τα σαθρά επιστημονικά θεμέλια του ρατσισμού

o-Zone

AVClub Addicted Member
1 August 2010
2,282
::...MilkyWay...::
Η αναξιοπιστία και η ανακρίβεια του επιστημονικού λόγου πρέπει να θεωρούνται δεδομένες όταν δεν καταφέρνει -ή μάλλον, όταν δεν επιθυμεί- να διαφοροποιηθεί από την κυρίαρχη ιδεολογία και τις κοινωνικές ψευδαισθήσεις της εποχής.

Πριν από δύο εβδομάδες παρουσιάσαμε την τραγική ιστορία της «Αφροδίτης των Οτεντότων» (βλ. «Ε» 07-05-11), της νεαρής Αφρικανής Σάαρτζι, η οποία στις αρχές του 19ου αιώνα αναγκάστηκε να επιδεικνύει τα ογκώδη προκλητικά της οπίσθια και τη δήθεν «ζωώδη» φύση της σε κακόγουστες παραστάσεις για κοινωνικά εξαθλιωμένους Ευρωπαίους θεατές.

Αυτή η απροκάλυπτα ρατσιστική και σεξιστική αντιμετώπιση της Σάαρτζι δεν εκδηλώθηκε μόνο από αμόρφωτα και κοινωνικά αλλοτριωμένα άτομα, αλλά και από τους πιο καλλιεργημένους και διαπρεπείς επιστήμονες της εποχής· οι τελευταίοι, μολονότι εξέτασαν επισταμένως το σώμα της Σάαρτζι, με μεγάλη προθυμία θυσίασαν την αντικειμενικότητα της επιστημονικής περιγραφής στον βωμό των πολιτισμικών και ρατσιστικών προκαταλήψεών τους.

Για παράδειγμα, ο Ζορζ Κιβιέ (Georges Cuvier), ο πιο διάσημος Γάλλος ανατόμος και παλαιοντολόγος της εποχής, συνέκρινε ορισμένα ανατομικά χαρακτηριστικά της Σάαρτζι με αυτά των ουραγκοτάγκων, για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η νεαρή Αφρικανή (και οι όμοιοί της) έχει στενότερη συγγένεια με τους ανθρωποειδείς πιθήκους (όπως π.χ. οι ουραγκοτάγκοι) παρά με τους ανθρώπους. Στην προκειμένη περίπτωση, αυτό που εντυπωσιάζει δεν είναι τόσο το ίδιο το συμπέρασμα όσο η ανάγκη του Κιβιέ να το τεκμηριώσει επιστημονικά βάσει «αδιάψευστων» ανατομικών δεδομένων.

Επινοώντας τις φυλετικές διαφορές

Ετσι, η πεπλατυσμένη μύτη, το σχετικά μικρό κρανίο, κυρίως όμως οι ογκώδεις γλουτοί (στεατοπυγία) και τα προεξέχοντα εξωτερικά γεννητικά όργανα της νεαρής γυναίκας φαίνεται να επιβεβαιώνουν τις ρατσιστικές και σεξιστικές προκαταλήψεις του επιφανούς ειδικού.

Το αξιοπερίεργο είναι ότι όλοι οι ειδικοί της εποχής παρέβλεψαν συστηματικά μια σειρά από δεδομένα, όπως για παράδειγμα ότι το «μικρό» κρανίο της ήταν απολύτως φυσιολογικό για μια γυναίκα ύψους μόλις 1 μέτρου και 40 εκατοστών. Οσο για τους ογκώδεις γλουτούς και τα διογκωμένα γεννητικά όργανα, αυτά αποτελούσαν (και εξακολουθούν να αποτελούν) για τα μέλη των «πρωτόγονων» αφρικανικών φυλών σαφείς σωματικές ενδείξεις θηλυκότητας και μεγάλης γονιμότητας και συνεπώς έτειναν να επιλέγονται και να ενισχύονται από γενιά σε γενιά.

Γιατί άραγε, η Σάαρτζι και οι όμοιοί της, ενώ διαθέτουν εμφανώς ανθρώπινη συνείδηση, πλούσια συναισθήματα και ικανότητα λόγου, έπρεπε να διαφέρουν μόνο ελάχιστα από τους πιθήκους; Και πώς δικαιολογείται ένα τόσο διαδεδομένο, αν και εξόφθαλμα εσφαλμένο, «επιστημονικό» συμπέρασμα;

Πολύ απλά, τον 19ο αιώνα, εποχή που πραγματοποιούνται αυτές οι ανατομικές έρευνες, οι φυλές των νέγρων θεωρούνταν, τόσο ως προς την εξωτερική τους εμφάνιση όσο και ως προς την ατομική ή την κοινωνική τους συμπεριφορά, το ακριβώς αντίθετο του κυρίαρχου λευκού ανθρώπου. Συνεπώς, ελάχιστα μόνο διέφεραν από τα «άγρια κτήνη».

Το δυστύχημα είναι ότι και στην εποχή μας, παρά την τεράστια πρόοδο των γνώσεών μας για την ποικιλομορφία του ανθρώπινου είδους, δεν έχουν καθόλου εξαλειφθεί παρόμοιες ρατσιστικές προκαταλήψεις και εθνοκεντρικές ιδεοληψίες. Αντίθετα, φαίνεται πως έχει επιστρέψει στη μόδα και προπαγανδίζεται συστηματικά μια επιστημονικά ανανεωμένη έννοια της ανθρώπινης «φυλής».

Σήμερα, όλοι οι ειδικοί θεωρούν δεδομένο ότι, παρά την ποικιλομορφία τους, όλα τα ανθρώπινα όντα ανήκουν σε ένα και μοναδικό ανθρώπινο είδος. Αποψη απολύτως επιβεβαιωμένη, η οποία ωστόσο, επί πολλούς αιώνες, ήταν κάθε άλλο παρά προφανής: μέχρι πρόσφατα οι περισσότεροι ειδικοί ήταν πεπεισμένοι ότι οι λευκοί άνθρωποι έχουν διαφορετική καταγωγή από τους νέγρους της Αφρικής και συνεπώς ότι ανήκουν σε διαφορετικά βιολογικά είδη.

Μήπως δεν είναι αλήθεια, υποστήριζαν, ότι οι άνθρωποι διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους σε ό,τι αφορά τα ανατομικά χαρακτηριστικά τους: στο χρώμα του δέρματος, στο ύψος, στα μαλλιά, τα μάτια και στις ποικίλες κρανιοσκοπικές μετρήσεις; Κανείς δεν θα συνέχεε ποτέ έναν Εσκιμώο με έναν Αφρικανό, έναν Κινέζο με έναν Ευρωπαίο!

Εύκολα λοιπόν θα μπορούσαμε να χωρίσουμε τους ανθρώπους σε διαφορετικές μεταξύ τους ομάδες, με βάση ορισμένα ιδιαίτερα εξωτερικά χαρακτηριστικά, κοινά στην κάθε ομάδα. Στη θεωρία, φαίνεται μάλλον λογικό και ίσως αρκετά απλό να ταξινομούμε τους ανθρώπινους πληθυσμούς σε διαφορετικές «φυλές». Οι πραγματικές δυσκολίες αρχίζουν μόλις αναγκαστούμε να προσδιορίσουμε τα ταξινομικά μας κριτήρια, δηλαδή βάσει ποιων συγκεκριμένων και μοναδικών χαρακτηριστικών επιβάλλεται να χωρίζουμε το ανθρώπινο είδος σε επιμέρους ανθρώπινες φυλές.

Πράγματι, μόλις ταξινομήσουμε τους ανθρώπινους πληθυσμούς σε διαφορετικές φυλές, σχεδόν αυτόματα διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν τεράστιες διαφορές και στο εσωτερικό τής κάθε μεμονωμένης φυλής. Για παράδειγμα, τα εξωτερικά χαρακτηριστικά των λευκών Ευρωπαίων διαφέρουν σημαντικά ανάλογα με το αν είναι Βόρειοι ή Μεσογειακοί, και το ίδιο ακριβώς ισχύει για τους Ασιάτες ή τους Αφρικανούς. Και το χειρότερο, εμφανείς «φυλετικές» διαφορές παρατηρούνται ακόμη και στο εσωτερικό της κάθε μεμονωμένης ανθρώπινης φυλής που ζει στην ίδια γεωγραφική περιοχή!

Από την ανατομία στα γονίδια

Από τη εποχή που ο Πλάτων στον «Θεαίτητο» χώρισε τους ανθρώπους σε Αθηναίους και Βαρβάρους μέχρι τα πιο πρόσφατα ταξινομικά συστήματα, οι ειδικοί δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν σε έναν κοινά αποδεκτό ορισμό τού τι πρέπει να θεωρείται ανθρώπινη «φυλή», και με ποια ασφαλή κριτήρια -βιολογικά, ιστορικά ή ανθρωπολογικά- μπορούμε να την προσδιορίσουμε.

Μήπως τελικά ένας ακριβής ορισμός της ανθρώπινης φυλής είναι πρακτικά ανέφικτος επειδή η ίδια η «φυλή» ως επιστημονική κατηγορία είναι ανυπόστατη;

Στη βιολογία, πάντως, ως «φυλή» ορίζεται η ομάδα ή ο πληθυσμός των ζώων που, ενώ ανήκουν στο ίδιο είδος, παρουσιάζουν ορισμένα διακριτά βιολογικά χαρακτηριστικά (φυλή = υποείδος). Και το γεγονός ότι επί αιώνες οι επιστήμονες δεν κατάφεραν να καταλήξουν σε μία κοινά αποδεκτή και ασφαλή ταξινόμηση των ανθρώπινων πληθυσμών ίσως, στην πραγματικότητα, να οφείλεται στην ανυπαρξία διακριτών «φυλών» μέσα στο ανθρώπινο είδος.

Κατά το δεύτερο ήμισυ του 20ού αιώνα οι ειδικοί άρχισαν να προσφεύγουν ολοένα και πιο συχνά στη συγκριτική και στατιστική ανάλυση του ανθρώπινου DNA θεωρώντας ότι, σε τελευταία ανάλυση, τα γονίδια είναι υπεύθυνα για τις διαφορές μεταξύ των ανθρώπων.

Μία από τις πιο συστηματικές μελέτες πραγματοποιήθηκε από τον Ρίτσαρντ Λιούοντιν (R. Lewontin), τον διάσημο γενετιστή στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. Αυτός ο προοδευτικός και ιδιοφυής ερευνητής κατάφερε, κατά τη δεκαετία του 1970, να επινοήσει μια αποτελεσματική μέθοδο ακριβούς συσχέτισης της ανθρώπινης ποικιλομορφίας με τα γονίδιά μας. Κατάφερε δηλαδή να συσχετίσει και να αναλύσει γενετικά τις διαφορές μεταξύ ανθρώπινων φυλών.

Το εντυπωσιακό συμπέρασμα των πρωτοποριακών ερευνών του (οι οποίες επιβεβαιώθηκαν μετέπειτα και από πολλές άλλες σχετικές έρευνες) ήταν ότι η γενετική ποικιλομορφία μεταξύ διαφορετικών και γεωγραφικά απομονωμένων πληθυσμών είναι ελάχιστη, ενώ η γενετική ποικιλότητα μεταξύ ατόμων του ίδιου πληθυσμού είναι αναλογικά πολύ μεγαλύτερη!

Πιο πρόσφατες έρευνες στατιστικής και γεωγραφικής γενετικής, όπως αυτές του Λ.Κ. Σφόρτσα (L.C. Sforza) και των μαθητών του, επιβεβαίωσαν ότι οι διαφοροποιήσεις στη γενετική και ανατομική ποικιλομορφία δεν συμβαίνουν σε γεωγραφικά προκαθορισμένα «πακέτα», δηλαδή σε διαφορετικές φυλές του ανθρώπινου πληθυσμού: περίπου οι ίδιες γονιδιακές παραλλαγές εμφανίζονται σταθερά κατανεμημένες σε όλους τους υπάρχοντες ανθρώπινους πληθυσμούς που ζουν σε κάθε μήκος και πλάτος του πλανήτη μας.

Από γενετικής τουλάχιστον απόψεως, όλοι οι άνθρωποι δεν είναι ίδιοι (ευτυχώς!)· ενώ, από πολιτικής ή ηθικής απόψεως, θα έπρεπε προφανώς να θεωρούνται όλοι ίσοι. Το γεγονός αυτό, η απίστευτη δηλαδή γενετική και μορφολογική ποικιλομορφία του ανθρώπινου είδους, δεν εξηγείται ούτε με απλοϊκά επιστημονικά ούτε με ύποπτα κοινωνικά ιδεολογήματα, όπως είναι οι ανθρώπινες «φυλές».

Αν λοιπόν πρέπει κάπου να αναζητήσουμε τις «ανθρώπινες φυλές» είναι μάλλον στις δυτικές κοινωνίες της ανισότητας και στη ρατσιστική νοοτροπία, με την οποία επιχειρείται η νομιμοποίηση των ανισοτήτων, και όχι βέβαια στη βιολογία μας.

Το επόμενο Σάββατο η συνέχεια του άρθρου για το ρατσισμό και τη διαχείριση της ανθρώπινης φύσης.

http://www.enet.gr/?i=news.el.episthmh-texnologia&id=277404
 
Από την ανατομία στα γονίδια

Από τη εποχή που ο Πλάτων στον «Θεαίτητο» χώρισε τους ανθρώπους σε Αθηναίους και Βαρβάρους μέχρι τα πιο πρόσφατα ταξινομικά συστήματα, οι ειδικοί δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν σε έναν κοινά αποδεκτό ορισμό τού τι πρέπει να θεωρείται ανθρώπινη «φυλή», και με ποια ασφαλή κριτήρια -βιολογικά, ιστορικά ή ανθρωπολογικά- μπορούμε να την προσδιορίσουμε.

http://www.enet.gr/?i=news.el.episthmh-texnologia&id=277404

Το Βαρ-Βαρ των αρχαίων ελλήνων αναφερόταν στον τρόπο ομιλίας των ξένων και όχι στα γονίδια των.
 
Από τη εποχή που ο Πλάτων στον «Θεαίτητο» χώρισε τους ανθρώπους σε Αθηναίους και Βαρβάρους μέχρι τα πιο πρόσφατα ταξινομικά συστήματα, οι ειδικοί δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν σε έναν κοινά αποδεκτό ορισμό τού τι πρέπει να θεωρείται ανθρώπινη «φυλή», και με ποια ασφαλή κριτήρια -βιολογικά, ιστορικά ή ανθρωπολογικά- μπορούμε να την προσδιορίσουμε.

http://www.enet.gr/?i=news.el.episthmh-texnologia&id=277404

Ο χαρακτηρισμός "Βάρβαροι" σημαίνει "αυτοί που μιλάνε ακατάληπτα" και είναι συλλογικός χαρακτηρισμός όλων των μη ομιλούντων την Ελληνική γλώσσα. Αρχικά δεν είχε αξιολογικό περιεχόμενο σήμαινε απλά "ο ξένος". Ο Ηρόδοτος χαρακτηρίζει ως βάρβαρους τους Σκύθες (οι οποίοι ήταν πραγματικά βάρβαροι με τη σημερινή έννοια) αλλά και λαούς που εκτιμά πολύ όπως τους Πέρσες, τους Βαβυλώνιους και τους Αιγύπτιους, τους οποίους θεωρεί το σοφότερο λαό της οικουμένης (συμπεριλαμβανομένων και των Ελλήνων).

Η λέξη αποκτά αρνητική χροιά μετά τους Περσικούς πολέμους για ευνόητους λόγους. Παρόλα αυτά, αν και δεν έχω κάνει ειδική έρευνα στο θέμα, δεν θυμάμαι αρχαίο συγγραφέα που να κάνει αξιολογική κρίση για λαό με βάση το παρουσιαστικό του. Οι αρχαίοι αξιολογούσαν τους άλλους λαούς και τους ιεραρχούσαν, όπως και το κάθε τι άλλωστε, αλλά με κριτήρια το πολίτευμά τους, τους νόμους τους, τις συνήθειές τους, την πολεμική τους αρετή κλπ. Ποτέ δεν τους πέρασε από το μυαλό ότι ένας λαός θα μπορούσε να είναι κατώτερος ή ανώτερος κάποιου άλλου λόγω του χρώματος του δέρματός του ή των μαλλιών του.
 
Ποτέ δεν τους πέρασε από το μυαλό ότι ένας λαός θα μπορούσε να είναι κατώτερος ή ανώτερος κάποιου άλλου λόγω του χρώματος του δέρματός του ή των μαλλιών του.

Τι, δεν μπορεί να τα λέει λάθος η Ελευθεροτυπία.
Οι πρώτοι αρχιρατσίσταροι της Ιστορίας ήταν οι αρχαίοι ημών.
Μέσα και ο Πλάτων. Συντηρητικός αριστοκρατικής καταγωγής δεν ήταν;
 
Τι, δεν μπορεί να τα λέει λάθος η Ελευθεροτυπία.
Οι πρώτοι αρχιρατσίσταροι της Ιστορίας ήταν οι αρχαίοι ημών.
Μέσα και ο Πλάτων. Συντηρητικός αριστοκρατικής καταγωγής δεν ήταν;

Ναι,αν και για ένα χρονικό διάστημα διατέλεσε και δούλος! Η αλήθεια είναι ότι το κύριο ρεύμα της αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας (πλατωνικοί, στωικοί, περιπατητικοί) ουδέποτε καταφέρθηκε εναντίον της δουλείας ή υπέρ της ισότητας των ανθρώπων. (Το κάνανε οι σοφιστές, από τους οποίους "περιέργως" έχουν σωθεί ελάχιστα αποσπάσματα και κανένα ολοκληρωμένο έργο).Ο Αριστοτέλης μάλιστα το λέει καθαρά:«ότι μεν τοίνυν εισί φυσείν τινές οι μεν ελεύθεροι οι δε δούλοι» (κάποιοι άνθρωποι γεννήθηκαν για να είναι ελεύθεροι και κάποιοι γεννήθηκαν για να είναι δούλοι). Δεν ξεκαθαρίζει σε τι συνίσταται αυτή η κατωτερότητα των δούλων, είναι όμως σίγουρο ότι δεν είναι φυλετικής υφής, αλλά ηθικής και πνευματικής. Άλλωστε πολλοί, αν όχι οι περισσότεροι δούλοι στην αρχαία Ελλάδα ήταν κι αυτοί Έλληνες, αιχμάλωτοι, ή απόγονοι δούλων.
 
Άλλωστε πολλοί, αν όχι οι περισσότεροι δούλοι στην αρχαία Ελλάδα ήταν κι αυτοί Έλληνες, αιχμάλωτοι, ή απόγονοι δούλων.

Και πέραν αυτού, η δουλεία σε ορισμένες περιπτώσεις δεν ήταν μόνιμη κατάσταση, καθώς, για παράδειγμα στην Αθήνα, υπήρχε η δυνατότητα για ορισμένες κατηγορίες δούλων να εξαγοράσουν την ελευθερία τους. Οι μη οικούντες δούλοι, νομίζω, οι οποίοι στην ουσία ήταν συνήθως τεχνίτες που αποτελούσαν απλώς μια πηγή εισοδήματος για τον κύριό τους και εάν ήταν επικερδής η ασχολία τους, ορισμένοι κατάφερναν και εξαγόραζαν την ελευθερία τους.
Αλλά πριν πιάσουμε τη δουλεία πριν 25 αιώνες (και γιατί στον ελληνικό κόσμο, μην είχαν περισσότερους δούλους από άλλους λαούς; ), λογικότερο δεν είναι να πιάσουμε τους αγγλοαμερικάνους που διατηρούσαν δούλους έως πολύ πιο πρόσφατα; Και δούλους-δούλους, μπαρμπαθωμάδες κανονικούς. Δεν είναι λογικώς προηγούμενο να πιάσουμε την Αμερική των χωριστών θέσεων στα λεωφορεία, της ΚΚΚ, κλπ κλπ;
 
Δεκάδες τα παραδείγματα από δεκάδες χώρες.
Όπως και οι Ελληνάρες κοτζαμπάσηδες - γαιοκτήμονες, μέχρι και τις αρχές του του 20ου αιώνα, δούλους είχαν.
Θα πω το κλισέ για πολλούς από σας, αλλά πάντα επίκαιρο: Το κεφάλαιο δεν έχει πατρίδα. Και φυσικά λατρεύει τους δούλους. Οι σημερινοί μάλιστα είναι τόσο καλοί, που πιστεύουν ότι είναι και ελεύθεροι - τρομάρα τους.
Οι μόνοι λαοί (και αυτό χωρίς να είμαι σίγουρος, απλά φαντάζομαι) που ήταν 100% ελεύθεροι πρέπει να ήταν κάποιοι Ινδιάνοι της Βορείου Αμερικής (η κεντρική και η Νότια είχαν τον ορισμό του δούλου).
Όποιος ξέρει κάτι παραπάνω καλοδεχούμενος.