Ταχύτητα και ακρίβεια AF στις κόμπακτ

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Specs dont' t tell the whole truth.

Αυτό κατάλαβα όταν την προηγούμενη εβδομάδα πήγα στο Mediamarkt (απλώς είναι πολύ κοντά στο σπίτι μου) προκειμένου να δω στην πράξη τις δυνατότητες των μικροκαμωμένων μηχανών γύρω στα 250 ευρώ.

Ενώ όλες υπόσχονται τα ίδια, στην πράξη η ταχύτητα και η ακρίβεια εστίασης έδειξαν να απέχουν πολύ από μηχανή σε μηχανή.

Με βάση τα χαρακτηριστικά είχα προεπιλέξει την Olympus fe 200 (λόγω φακού 28-140), την Panasonic fx01 (λόφω φακού 28-102 με σταθεροποιητή) και τις FUJI. Οι IXUS είναι αρκετά πιο ακριβές, ιδιαίτερα αυτές με IS.

Λοιπόν η Oly ήταν η μεγάλη απογοήτευση. Όσο κι αν προσπάθησα να εστιάσω σε φλατ επιφάνεια, αρνήθηκε κατηγορηματικά. Σε βολικές συνθήκες (ακμή ραφιού με διαφορετικά χρώματα άσπρο κόκκινο) η μηχναή έδειξε εντελώς περίεργη συμπεριφορά. Με το πάτημα του κλείστρου καθάριζε αμέσως, αλλά μετά θόλωνε και αργούσε πολύ να εστιάσει, περίπου όπως εστιάζει ο φακός σε συνθήκες μάκρο. Μετά από 10 λεπτά προσπαθειών δεν κατάφερα να πάρω εστιασμένο κάδρο σε λιγότερο από 4 δευτ. Όπως καταλαβαίνετε η χρησιμότητα μιας τέτοιας μηχανής είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Μια δεύτερη προσπάθεια σε άλλο κατάστημα είχε τα ίδια αποτελέσματα, άρα δεν ήταν πρόβλημα της συγκεκριμένης μηχανής.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το πρόβλημα δεν το παρουσίαζαν οι υπόλοιπες Oly (που έχουν φακό 38-114). Εκείνες εστίαζαν καλύτερα και ταχύτερα, αλλά ο φακός δεν έχει κάτι το ιδιαίτερο...

Επόμενη έκπληξη ήταν οι NIKON L. Οι φθηνές (κάτω από 200 ευρώ) παρουσίαζαν το ίδιο πρόβλημα με την Oly FE 200, αλλά σε μικρότερο βαθμό. Δηλ. Σχεδόν επιτυχής εστίαση, αποτυχία και προσπάθεια με τη δεύτερη. Τουλάχιστον εδώ η δεύτερη προσπάθεια ολοκληρωνόταν πιο γρήγορα, αλλά και πάλι είναι εξαιρετικά ενοχλητικό.

Όλες οι PANASONIC (εκτός από την LZ5) εστίαζαν γρήγορα και κλείδωναν την εστίαση σταθερά, περίπου στο 1/3 του χρόνου της Oly. Άλλες έδειχναν μια αστάθεια να κρατήσουν την εστίαση κλειδωμένη.

Όμως το καλύτερο σύστημα εστίασης το έχουν οι CANON, τόσο οι IXUS, όσο και οι A. Γρήγορο AF, σταθερό κλείδωμα και δυνατότητα να αλάξεις το σημείο εστίασης χωρίς να πειράξεις το κάδρο σου. Απλώς παίζουν 80-120 ευρώ περισσότερο από τις άλλες.

Οι FUJI στην εστίαση ήταν πιο αργές από τις CANON/PANASONIC, αλλά αρκετά κοντά, και σαφώς σε άλλη κλάση από τις NIKON/OLYMPUS FE200.

Συμπέρασμα;

Μην αγοράζετε μηχανή με βάση τις προδιαγραφές ή εστω τα reviews. Πάρτε τη μηχανή στα χέρια σας και βάλτε τη να δουλέψει. Εκεί θα καταλάβετε ποιά μηχανή σας ταιριάζει περισσότερο και ποιά έχει προδιαγραφές και ποιά δουλεύει πραγματικά.

ΥΣΤ. Συγνώμη, αλλά δεν πρόλαβα να ασχοληθώ με κόμπακτ άλλων εταιριών (πχ. SONY). Έμεινα σχεδόν 2,5 ώρες μπροστά στον πάγκο με τις μηχανές να παίζω μαζί τους. Και άρχισαν να με κοιτόύν περίεργα (άλλαξε και βάρδια) και εγώ κουράστηκα.
 
Το πρόβλημα είναι ότι τέτοιες δοκιμές μπορούμε να κάνουμε μόνο σε μεγάλα καταστήματα σαν το Mediamarkt. Μικρότερα μαγαζιά σπάνια μπορούν να έχουν τόσα μοντέλα επίδειξης στημένα...

Δοκίμασες και διαφορετικούς τρόπους εστίασης σε όσες είχαν, μόνο κέντρο, όλη την εικόνα κλπ.?
 
οντως η εστιαση σε μονοχρωμες η λειες επιφανειες ειναι θεμα περισιας υπομονης ......

γιαυτο και εγω ευχαριστω τον εαυτο μου που μου εκοψε ....και πηρα μηχανη που
ζουμαρει χειροκινητα ... και εστιαζει επισης με το χερι ..


δεν τα αντεχω τα ηλεκτρικα ζουμ με τιποτα !!!

το κακο ειναι οτι στα 200 ευρω αντε και 300 δεν υπαρχει καινουργια κομπακτ με χειροκηνιτα ζουμ και εστιαση ...
 
Re: Απάντηση: Ταχύτητα και ακρίβεια AF στις κόμπακτ

οντως η εστιαση σε μονοχρωμες η λειες επιφανειες ειναι θεμα περισιας υπομονης ......

Τα συστήματα αυτόματης εστίασης γίνονται όλο και αποτελεσματικότερα, αλλά στην χαμηλή κατηγορία τιμής δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για επενδύσεις στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας, για να μην πω ότι μπορεί και σκόπιμα να κρατιούνται πίσω σε σχέση με κορυφαία μοντέλα...

γιαυτο και εγω ευχαριστω τον εαυτο μου που μου εκοψε ....και πηρα μηχανη που
ζουμαρει χειροκινητα ... και εστιαζει επισης με το χερι ..

δεν τα αντεχω τα ηλεκτρικα ζουμ με τιποτα !!!

Ναι, πολύ καλή περίπτωση η δικιά σου. Σε χαμηλές συνθήκες φωτισμού όμως αναρωτιέμαι αν θα βλέπεις καλύτερα εσύ ή η μηχανή! Νομίζω εσύ αλλά δεν τολμώ να προβλέψω!

το κακο ειναι οτι στα 200 ευρω αντε και 300 δεν υπαρχει καινουργια κομπακτ με χειροκηνιτα ζουμ και εστιαση ...

Σωστά... Τέτοια γούστα συνήθως κοστίζουν! ;)
 
Re: Απάντηση: Ταχύτητα και ακρίβεια AF στις κόμπακτ

Ναι, πολύ καλή περίπτωση η δικιά σου. Σε χαμηλές συνθήκες φωτισμού όμως αναρωτιέμαι αν θα βλέπεις καλύτερα εσύ ή η μηχανή! Νομίζω εσύ αλλά δεν τολμώ να προβλέψω!

Εάν δεν βλέπεις εσύ συνήθως τα φτύνει και η εστίαση της κόμπακτ.
Στην Α2 (σαν πολύ να τη νοσταλγώ τελευταία) στη χειροκίνητη εστίαση μπορούσες να μεγενθύνεις το κέντρο στο ηλεκτρονικό viewfinder (922.000 πίξελς παρακαλώ), το οποίο στα δύσκολα γύριζε σε ασπρόμαυρο και έδινε σημαντικό gain στην εικόνα, και μπορούσες να εστιάσεις σχετικά εύκολα με το χέρι.
 
Re: Απάντηση: Ταχύτητα και ακρίβεια AF στις κόμπακτ

Εάν δεν βλέπεις εσύ συνήθως τα φτύνει και η εστίαση της κόμπακτ.

Αυτό πιστεύω κι εγώ. Σου Βαγγέλη όμως στα 1600 ISO τολμώ να ελπίζω σε κάτι καλύτερο! Στην FZ-7 βλέπει η μηχανή στα 1600 και εστιάζει αρκετά καλά, αλλά συνήθως δεν βλέπεται το αποτέλεσμα απ' τον πολύ θόρυβο! ;)

Στην Α2 (σαν πολύ να τη νοσταλγώ τελευταία) στη χειροκίνητη εστίαση μπορούσες να μεγενθύνεις το κέντρο στο ηλεκτρονικό viewfinder (922.000 πίξελς παρακαλώ), το οποίο στα δύσκολα γύριζε σε ασπρόμαυρο και έδινε σημαντικό gain στην εικόνα, και μπορούσες να εστιάσεις σχετικά εύκολα με το χέρι.

Σοβαρό εργαλείο τελικά η Α2! Στην FZ-7 μεγεθύνεται το κέντρο για χειροκίνητη εστίαση, αλλά τίποτα περισσότερο...
 
Η ευκολία εστίασης έχει να κάνει κυρίως με το πόσο φωτεινός είναι ο φακός. Και φυσικά τι ψάρια πιάνει το σύστημα εστίασης της μηχανής καθ' εαυτό. Γι' αυτό στο τελε άκρο τους πολλές κόμπακτ (όπου συνήθως μειώνεται το διάφραγμα) δυσκολεύονται στην εστίαση. Το πόσο μεγάλο ρόλο παίζει το καταλαβαίνω με τους βιδωτούς σε συνθήκες εσωτερικού φωτισμού. Κανονικά πρώτα εστιάζω, παίρνω επιβεβαίωση εστίασης, και μετά κλείνω όσο θέλω το διάφραγμα για τη λήψη. Εκεί που με διάφραγμα f/1.4 εστιάζει αμέσως, σε f/2.8 αργεί ενδεχομένως λίγο παραπάνω να δώσει επιβεβαίωση, ενώ από f/4 και πάνω το σύστημα εστίασης τα βρίσκει, τουλάχιστον στην 350d, κάπως σκούρα.


Όσο για την Α2, ήταν όντως εργαλείο και σημαντικότερό της προσόν στη χειροκίνητη εστίαση, το ηλεκτρονικό της viewfinder, 922.000 πίξελς. Για να καταλάβεις τη διαφορά, η FZ7 έχει EVF με 114.000 pixel και η καινούργια FZ8 με 188.000 pixel. Βέβαια στο θόρυβο δεν είχε καμία σχέση με την fuji. Iso 200, το 400 το απέφευγα όσο μπορούσα (βέβαια είχε σταθεροποίηση στον αισθητήρα).
 
Η ευκολία εστίασης έχει να κάνει κυρίως με το πόσο φωτεινός είναι ο φακός. Και φυσικά τι ψάρια πιάνει το σύστημα εστίασης της μηχανής καθ' εαυτό. Γι' αυτό στο τελε άκρο τους πολλές κόμπακτ (όπου συνήθως μειώνεται το διάφραγμα) δυσκολεύονται στην εστίαση. Το πόσο μεγάλο ρόλο παίζει το καταλαβαίνω με τους βιδωτούς σε συνθήκες εσωτερικού φωτισμού. Κανονικά πρώτα εστιάζω, παίρνω επιβεβαίωση εστίασης, και μετά κλείνω όσο θέλω το διάφραγμα για τη λήψη. Εκεί που με διάφραγμα f/1.4 εστιάζει αμέσως, σε f/2.8 αργεί ενδεχομένως λίγο παραπάνω να δώσει επιβεβαίωση, ενώ από f/4 και πάνω το σύστημα εστίασης τα βρίσκει, τουλάχιστον στην 350d, κάπως σκούρα.

Τόση διαφορά από 1.4 σε 2.8 ε?!!
Φαντάζομαι τι γίνεται με πιο σκοτεινούς φακούς...
Η 350d δεν αλλάζει με κάνα κόλπο οθόνη εστίασης ώστε να την κάνει άνετα με το μάτι χωρίς να χρειάζεσαι επιβεβαίωση?

Όσο για την Α2, ήταν όντως εργαλείο και σημαντικότερό της προσόν στη χειροκίνητη εστίαση, το ηλεκτρονικό της viewfinder, 922.000 πίξελς. Για να καταλάβεις τη διαφορά, η FZ7 έχει EVF με 114.000 pixel και η καινούργια FZ8 με 188.000 pixel. Βέβαια στο θόρυβο δεν είχε καμία σχέση με την fuji. Iso 200, το 400 το απέφευγα όσο μπορούσα (βέβαια είχε σταθεροποίηση στον αισθητήρα).

Στην FZ7 μια γενική άποψη δίνει το viewfinder, δεν είναι για δύσκολα...
Αλλά και 922.000 pixels στην Α2 μοιάζει σχεδόν απίστευτο! Η 350d έχει τόσα? Αλλά η 350d θα μου πεις σαν SLR δεν τα χρειάζεται και τόσο...
Μάλλον η Α2 βρέθηκε αρκετά πιό μπροστά απ' την εποχή της!
 
Οι dslr (οκ, πλην των καινούργιων Olympus) δεν έχουν ηλεκτρονικό σκόπευτρο, έχουν πεντάπρισμα (ή ολίγον "μπασταρδεμένο" pentamirror), βλέπουν μέσω του καθρέφτη. Οι κόμπακτ αντίθετα, όταν δεν έχουν οπτικό σκόπευτρο (που δεν μπορούν να έχουν για μεγάλα εστιακά μήκη, καθώς τα οπτικά τους σκόπευτρα δεν είναι through-the-lens), βλέπουν κατευθείαν την εικόνα που συλλαμβάνει ο αισθητήρας. Όλες οι κόμπακτ με ειστιακά μήκη από 200 και πάνω, έχουν EVF (electronic viewfinder). Το οποίο είναι το μόνο μέσο σκόπευσης (οι οθόνες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για σκόπευση, αλλά κύριος προορισμός είναι η επισκόπηση των αποτελεσμάτων). Τα EVF δεν είναι παρά μικρές lcd οθόνες, συνήθως διαμέτρου 0,33''. Η ανάλυσή τους δεν είναι και ό,τι καλύτερο, συνήθως είναι 320x240. Η Konica-Minolta A2 μάλλον ήταν η πρωταθλήτρια στον τομέα αυτό, με μεγαλύτερο EVF (0,44'') και με πολλαπλάσια ανάλυση. 922.000 πίξελς (640x480 αλλά x 3 χρώματα. Truecolor δηλαδή!). Μάλλον τους έβγαινε ακριβή η παραγωγή οθόνης με τόσο πυκνή διάταξη πίξελ, οπότε και καταργήθηκε στο επόμενο μοντέλο Α200.
 
Η διαφορά από το 1.4 στο 2.8 είναι 2 στοπ, επομένως 3 φορές περισσότερο φως στο σκόπευτρο, άρα και ταχύτητα λήψης. Δηλ. αντί για 1/15, τραβάς με 1/60 που πραγματικά έχει διαφορά...
 
... Όλες οι PANASONIC (εκτός από την LZ5) εστίαζαν γρήγορα και κλείδωναν την εστίαση σταθερά, περίπου στο 1/3 του χρόνου της Oly. (1) Άλλες έδειχναν μια αστάθεια να κρατήσουν την εστίαση κλειδωμένη...


... Έμεινα σχεδόν 2,5 ώρες μπροστά στον πάγκο με τις μηχανές να παίζω μαζί τους. Και (2) άρχισαν να με κοιτούν περίεργα (άλλαξε και βάρδια) και εγώ κουράστηκα.

(1) Ναί, και η δική μου FX9 εστιάζει πολύ γρήγορα, αλλά δυσκολεύεται να κλειδώσει.

(2) Ίσως αν φορούσες το μπλουζάκι που γράφει * ΒΛΑΣΙΔΗΣ * AVCLUB * ο Kesler της ψηφιακής αποτύπωσης * να σου πρόσφεραν σκαμπό και καφέ -bye-