Ενδιαφέρον άρθρο από το Αθηνόραμα (τα bold δικά μου)
Θέλω μια άλλη Apple. Πειράζει;
Σ' αγαπάμε, μας πληγώνεις... και πρέπει ν' αλλάξεις
Ναι, ναι. ΟΚ. Κάτω από κανονικές συνθήκες είναι άτοπο να παραλληλίζει κανείς εταιρείες με... ανθρώπους της καθημερινής μας ζωής: οι δεύτεροι παίζουν ρόλους σημαντικούς και πολλαπλούς, οι πρώτες θέλουν απλώς να πουλήσουν και να κερδίσουν. Αν υπάρχει όμως μια εταιρεία η οποία μας... πληγώνει όπως μόνο οι άνθρωποι που αγαπάμε μπορούν, είναι η Apple. Κανένας άλλος σημαντικός παίκτης του χώρου της πληροφορικής και της τεχνολογίας δεν έχει υπάρξει σε θέση τόσο αμφιλεγόμενη - μέχρι και πρόσφατα, πάντως, πολλά θέματα σχετικά με τις αποφάσεις και τις επιλογές της ήταν τουλάχιστον συζητήσιμα. Έχουμε, ωστόσο, την αίσθηση ότι τα πράγματα έχουν αρχίσει να κινούνται σε αληθινά ανησυχητική πια τροχιά για την αμερικανική εταιρεία. Και - το χειρότερο - όχι τόσο γι' αυτήν, αλλά για μας, τους τελικούς καταναλωτές στους οποίους προτείνει τα (όχι ακριβώς προσιτά) προϊόντα της.
Το iPhone 4 είναι άκρως αντιπροσωπευτικό παράδειγμα των λόγων για τους οποίους θεωρούμε ότι η Apple δεν μπορεί και δεν πρέπει να συμπεριφέρεται πια με τον τρόπο που επιλέγει να το κάνει. Το κινητό της τηλέφωνο κυκλοφόρησε στα τέλη Ιουνίου και από την πρώτη μέρα κιόλας αναφέρθηκε από εκατοντάδες χρήστες το πρόβλημα λήψης που το χαρακτηρίζει: η πολυσυζητημένη περιφερειακή κεραία του iPhone 4 εμποδίζεται να λειτουργήσει σωστά όταν το κρατά κανείς φυσιολογικά (από τις δύο πλευρές του κάτω μέρους του), με αποτέλεσμα τόσο χαμένες κλήσεις, όσο και αναξιόπιστη σύνδεση με το Internet. Το πρόβλημα επιβεβαιώθηκε από χιλιάδες κατόχους iPhone 4 τις επόμενες μέρες, αποδείχθηκε με τεστ και μετρήσεις, επιδείχθηκε σε πολλά video... όμως η Apple επέλεξε να το χειριστεί με τον τυπικό της τρόπο. Τον λίγο έως πολύ γνωστό και σίγουρα πολύ κακό.
Ποιον τρόπο; Αυτόν του αλαζονικού ανθρώπου, του ευθυνόφοβου ανθρώπου, του κουτοπόνηρου ανθρώπου και... του μικρού παιδιού. Με αλλεπάλληλες δηλώσεις της - κάποιες απευθείας από το Steve Jobs μάλιστα - έκανε τα πράγματα όλο και χειρότερα επικοινωνιακά. Στην αρχή; "Δεν υπάρχει πρόβλημα με τη λήψη του iPhone 4". Στη συνέχεια; "Μάθετε να το κρατάτε έτσι ώστε να μην τού δημιουργείτε εσείς το πρόβλημα" (!). Μετά; "Δεν είναι το iPhone 4 το μόνο κινητό με τέτοιο θέμα, όλα τα κινητά με την κεραία τοποθετημένη χαμηλά το έχουν" (!!). Έπειτα; "Δεν φταίει η λήψη του iPhone 4 που δείχνει τις μπάρες με την ισχύ του σήματος να μειώνονται, είναι το σύστημα που υπολογίζει τις μπάρες αυτό που είναι λανθασμένο" (!!!). Τέλος; "Αγοράστε μία θήκη για το iPhone 4 και δεν θα έχετε πια πρόβλημα". Δηλαδή... έλεος. Οποιαδήποτε ανόητη δικαιολογία, οποιαδήποτε ηλίθια συμβουλή, αρκεί να μην φανεί ότι η Apple έχει ευθύνη ή έστω μέρος της ευθύνης για ένα πρόβλημα αδιαμφισβήτητο.
Το λυπηρό σε όλα αυτά, είναι ότι μιλάμε για την Apple. Μιλάμε για την ίδια εταιρεία που διακρίνεται για το υπέροχο, αληθινά σε δική του κατηγορία, design των προϊόντων της. Την εταιρεία που θέτει υψηλά standards στην ποιότητα κατασκευής τους και δεν συμβιβάζεται με φτηνά υλικά και τεχνικές. Την εταιρεία που έχει συχνά ρισκάρει πολλά, προκειμένου να ανοίξει νέους δρόμους και αγορές. Την εταιρεία που δίνει σημασία στη φιλικότητα και την καλαισθησία του περιβάλλοντος χρήσης των συσκευών της, κατανοώντας ότι και τα δύο συντελούν στη "σχέση αγάπης" του κατόχου ενός προϊόντος τεχνολογίας με αυτό. Την εταιρεία που κατέστησε τη σημασία του αρμονικού συνδυασμού hardware/software περισσότερο κατανοητή από κάθε άλλη ανταγωνίστριά της. Μιλάμε για την ίδια εταιρεία. Και, όπως υπογραμμίσαμε, είναι λυπηρό. Πολύ.
Πρέπει, όμως, να είναι οπωσδήποτε έτσι; Είναι απαραίτητο αυτή η εταιρεία που έχει προσφέρει κι έχει να προσφέρει τόσα πολλά στην ψηφιακή πλευρά της σύγχρονης ζωής, να συμπεριφέρεται κατ' αυτόν τον τρόπο; Είμαστε υποχρεωμένοι να αποδεχθούμε τα πάμπολλα φάουλ της, σε πολλαπλά επίπεδα, επειδή η ίδια εταιρεία ξεχωρίζει σε άλλα πράγματα; Όπως με ένα φανερά ταλαντούχο παιδί, που είναι όμως μόνιμα κακότροπο, πονηρό και αλαζονικό, δεν έχουμε άλλη επιλογή παρά να υποστούμε τα καπρίτσια του επ' άπειρον, μόνο και μόνο επειδή είναι πολλά υποσχόμενο;
Το έχουμε σκεφτεί και ξανασκεφτεί και ξανασκεφτεί... και, εν τέλει, όχι. Όχι και πάλι όχι. Ως καταναλωτές, ως θιασώτες της τεχνολογίας, ακόμη κι ως επαγγελματίες του χώρου, δεν θεωρούμε πως το "έτσι είναι η Apple κι ας σας αρέσει" είναι απάντηση. Θέλουμε μια άλλη Apple. Μία που οδηγεί τις εξελίξεις στο design και το χαρακτήρα των σύγχρονων συσκευών τεχνολογίας, χωρίς να μας υποχρεώνει να καταβάλλουμε ως αντάλλαγμα την στέρηση πολλών επιλογών που βασίζονται μόνο στη δική της λογική. Μία που δείχνει το δρόμο προς την ευχρηστία των συσκευών του μέλλοντος, χωρίς να επιβάλλει δικτατορικούς κανόνες για το πώς θα πρέπει να τις χρησιμοποιούμε. Και, κυρίως, μία Apple που όπως μπορεί να θριαμβολογεί όταν πετυχαίνει κάτι τεχνολογικά αξιοθαύμαστο, να μπορεί να παραδέχεται τα λάθη της όταν αποδεικνύονται - κι όχι να αναλώνεται μονίμως σε... Stratego δημοσίων σχέσεων.
Όλο αυτό δεν έχει να κάνει με τα άλλα, συζητήσιμα, θέματα που έχουμε με την Apple. Θέλει να τιμολογεί για τα προϊόντα της σημαντικά υψηλότερα απ' όσο θα μπορούσε, ώστε να είναι περισσότερο επικερδής; Δικαίωμά της - όποιος μπορεί και θέλει να αποκτήσει τα προϊόντα της ας το κάνει, όποιος όχι... όχι. Θέλει η Apple να παίξει τα μικροπολιτικά της και μικροεγωϊστικά της παιχνίδια με ανταγωνίστριες εταιρείες, στην πλάτη των χρηστών; Λάθος είναι και πάλι, αλλά ας κάνει ό,τι κρίνει και όποιος θέλει να το ανεχτεί ας το ανεχτεί, όποιος όχι... όχι. Ζητήματα όμως όπως αυτό της προβληματικής λήψης στο iPhone 4 δεν είναι προς συζήτηση. Σχετίζονται με το πόση σημασία έχει για την Apple η άρτια λειτουργία των συσκευών της (κάτι που η ίδια προβάλλει ως ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα), η ικανοποίηση του κοινού που την τιμά (που υποτίθεται ότι η εταιρεία βάζει πάνω απ' όλα και γι' αυτό έχει υψηλά σκορ σε σχέση με άλλες) και η εντιμότητά της ως κατασκευάστρια. Και σχετίζονται, εν τέλει, με το πόσο ικανή ή όχι είναι να αναλαμβάνει τις ευθύνες της όταν πρέπει.
Με δεδομένο το πρόβλημα λήψης του iPhone 4 - που όχι τυχαία είναι όντως το καλύτερο smartphone αυτή τη στιγμή - η Apple έχει για αύριο προγραμματίσει ειδική συνέντευξη Τύπου. Το αντικείμενο της επαφής της αυτής με τον Τύπο δεν το έχει ανακοινώσει, αλλά όλοι περιμένουμε ότι θα σχετίζεται με το προαναφερθέν πρόβλημα. Τί θα έκανε η Apple που θα θέλαμε; Ανάκληση όλων των iPhone 4 από την αγορά και αλλαγή τους με μοντέλα που δεν φέρουν κεραία προβληματική. Τίποτε λιγότερο. Η ενδεχόμενη... διάθεση μιας δωρεάν πλαστικής θήκης (!) για κάθε άνθρωπο που έχει ήδη αγοράσει το κινητό της, έχει τη γεύση του "να βγάλουμε την υποχρέωση" και όχι του "να φανούμε σωστοί απέναντι στο κοινό μας". Και οι υπεκφυγές για το ποιος φταίει και ποιος όχι - και για το πώς θα πρέπει... εμείς να προσαρμοστούμε στο πώς θα χρησιμοποιούμε ένα προϊόν που ολοφάνερα έπρεπε να έχει υποστεί αυστηρότερο ποιοτικό έλεγχο - από την Apple που θα θέλαμε, θα λάμβαναν τέλος. Θα φανεί η αμερικανική εταιρεία αντάξια των περιστάσεων και των απαιτήσεων, εν τέλει των προσδοκιών που η ίδια δημιούργησε; Αύριο θα ξέρουμε την απάντηση.
Θέλω μια άλλη Apple. Πειράζει;
Σ' αγαπάμε, μας πληγώνεις... και πρέπει ν' αλλάξεις
Ναι, ναι. ΟΚ. Κάτω από κανονικές συνθήκες είναι άτοπο να παραλληλίζει κανείς εταιρείες με... ανθρώπους της καθημερινής μας ζωής: οι δεύτεροι παίζουν ρόλους σημαντικούς και πολλαπλούς, οι πρώτες θέλουν απλώς να πουλήσουν και να κερδίσουν. Αν υπάρχει όμως μια εταιρεία η οποία μας... πληγώνει όπως μόνο οι άνθρωποι που αγαπάμε μπορούν, είναι η Apple. Κανένας άλλος σημαντικός παίκτης του χώρου της πληροφορικής και της τεχνολογίας δεν έχει υπάρξει σε θέση τόσο αμφιλεγόμενη - μέχρι και πρόσφατα, πάντως, πολλά θέματα σχετικά με τις αποφάσεις και τις επιλογές της ήταν τουλάχιστον συζητήσιμα. Έχουμε, ωστόσο, την αίσθηση ότι τα πράγματα έχουν αρχίσει να κινούνται σε αληθινά ανησυχητική πια τροχιά για την αμερικανική εταιρεία. Και - το χειρότερο - όχι τόσο γι' αυτήν, αλλά για μας, τους τελικούς καταναλωτές στους οποίους προτείνει τα (όχι ακριβώς προσιτά) προϊόντα της.
Το iPhone 4 είναι άκρως αντιπροσωπευτικό παράδειγμα των λόγων για τους οποίους θεωρούμε ότι η Apple δεν μπορεί και δεν πρέπει να συμπεριφέρεται πια με τον τρόπο που επιλέγει να το κάνει. Το κινητό της τηλέφωνο κυκλοφόρησε στα τέλη Ιουνίου και από την πρώτη μέρα κιόλας αναφέρθηκε από εκατοντάδες χρήστες το πρόβλημα λήψης που το χαρακτηρίζει: η πολυσυζητημένη περιφερειακή κεραία του iPhone 4 εμποδίζεται να λειτουργήσει σωστά όταν το κρατά κανείς φυσιολογικά (από τις δύο πλευρές του κάτω μέρους του), με αποτέλεσμα τόσο χαμένες κλήσεις, όσο και αναξιόπιστη σύνδεση με το Internet. Το πρόβλημα επιβεβαιώθηκε από χιλιάδες κατόχους iPhone 4 τις επόμενες μέρες, αποδείχθηκε με τεστ και μετρήσεις, επιδείχθηκε σε πολλά video... όμως η Apple επέλεξε να το χειριστεί με τον τυπικό της τρόπο. Τον λίγο έως πολύ γνωστό και σίγουρα πολύ κακό.
Ποιον τρόπο; Αυτόν του αλαζονικού ανθρώπου, του ευθυνόφοβου ανθρώπου, του κουτοπόνηρου ανθρώπου και... του μικρού παιδιού. Με αλλεπάλληλες δηλώσεις της - κάποιες απευθείας από το Steve Jobs μάλιστα - έκανε τα πράγματα όλο και χειρότερα επικοινωνιακά. Στην αρχή; "Δεν υπάρχει πρόβλημα με τη λήψη του iPhone 4". Στη συνέχεια; "Μάθετε να το κρατάτε έτσι ώστε να μην τού δημιουργείτε εσείς το πρόβλημα" (!). Μετά; "Δεν είναι το iPhone 4 το μόνο κινητό με τέτοιο θέμα, όλα τα κινητά με την κεραία τοποθετημένη χαμηλά το έχουν" (!!). Έπειτα; "Δεν φταίει η λήψη του iPhone 4 που δείχνει τις μπάρες με την ισχύ του σήματος να μειώνονται, είναι το σύστημα που υπολογίζει τις μπάρες αυτό που είναι λανθασμένο" (!!!). Τέλος; "Αγοράστε μία θήκη για το iPhone 4 και δεν θα έχετε πια πρόβλημα". Δηλαδή... έλεος. Οποιαδήποτε ανόητη δικαιολογία, οποιαδήποτε ηλίθια συμβουλή, αρκεί να μην φανεί ότι η Apple έχει ευθύνη ή έστω μέρος της ευθύνης για ένα πρόβλημα αδιαμφισβήτητο.
Το λυπηρό σε όλα αυτά, είναι ότι μιλάμε για την Apple. Μιλάμε για την ίδια εταιρεία που διακρίνεται για το υπέροχο, αληθινά σε δική του κατηγορία, design των προϊόντων της. Την εταιρεία που θέτει υψηλά standards στην ποιότητα κατασκευής τους και δεν συμβιβάζεται με φτηνά υλικά και τεχνικές. Την εταιρεία που έχει συχνά ρισκάρει πολλά, προκειμένου να ανοίξει νέους δρόμους και αγορές. Την εταιρεία που δίνει σημασία στη φιλικότητα και την καλαισθησία του περιβάλλοντος χρήσης των συσκευών της, κατανοώντας ότι και τα δύο συντελούν στη "σχέση αγάπης" του κατόχου ενός προϊόντος τεχνολογίας με αυτό. Την εταιρεία που κατέστησε τη σημασία του αρμονικού συνδυασμού hardware/software περισσότερο κατανοητή από κάθε άλλη ανταγωνίστριά της. Μιλάμε για την ίδια εταιρεία. Και, όπως υπογραμμίσαμε, είναι λυπηρό. Πολύ.
Πρέπει, όμως, να είναι οπωσδήποτε έτσι; Είναι απαραίτητο αυτή η εταιρεία που έχει προσφέρει κι έχει να προσφέρει τόσα πολλά στην ψηφιακή πλευρά της σύγχρονης ζωής, να συμπεριφέρεται κατ' αυτόν τον τρόπο; Είμαστε υποχρεωμένοι να αποδεχθούμε τα πάμπολλα φάουλ της, σε πολλαπλά επίπεδα, επειδή η ίδια εταιρεία ξεχωρίζει σε άλλα πράγματα; Όπως με ένα φανερά ταλαντούχο παιδί, που είναι όμως μόνιμα κακότροπο, πονηρό και αλαζονικό, δεν έχουμε άλλη επιλογή παρά να υποστούμε τα καπρίτσια του επ' άπειρον, μόνο και μόνο επειδή είναι πολλά υποσχόμενο;
Το έχουμε σκεφτεί και ξανασκεφτεί και ξανασκεφτεί... και, εν τέλει, όχι. Όχι και πάλι όχι. Ως καταναλωτές, ως θιασώτες της τεχνολογίας, ακόμη κι ως επαγγελματίες του χώρου, δεν θεωρούμε πως το "έτσι είναι η Apple κι ας σας αρέσει" είναι απάντηση. Θέλουμε μια άλλη Apple. Μία που οδηγεί τις εξελίξεις στο design και το χαρακτήρα των σύγχρονων συσκευών τεχνολογίας, χωρίς να μας υποχρεώνει να καταβάλλουμε ως αντάλλαγμα την στέρηση πολλών επιλογών που βασίζονται μόνο στη δική της λογική. Μία που δείχνει το δρόμο προς την ευχρηστία των συσκευών του μέλλοντος, χωρίς να επιβάλλει δικτατορικούς κανόνες για το πώς θα πρέπει να τις χρησιμοποιούμε. Και, κυρίως, μία Apple που όπως μπορεί να θριαμβολογεί όταν πετυχαίνει κάτι τεχνολογικά αξιοθαύμαστο, να μπορεί να παραδέχεται τα λάθη της όταν αποδεικνύονται - κι όχι να αναλώνεται μονίμως σε... Stratego δημοσίων σχέσεων.
Όλο αυτό δεν έχει να κάνει με τα άλλα, συζητήσιμα, θέματα που έχουμε με την Apple. Θέλει να τιμολογεί για τα προϊόντα της σημαντικά υψηλότερα απ' όσο θα μπορούσε, ώστε να είναι περισσότερο επικερδής; Δικαίωμά της - όποιος μπορεί και θέλει να αποκτήσει τα προϊόντα της ας το κάνει, όποιος όχι... όχι. Θέλει η Apple να παίξει τα μικροπολιτικά της και μικροεγωϊστικά της παιχνίδια με ανταγωνίστριες εταιρείες, στην πλάτη των χρηστών; Λάθος είναι και πάλι, αλλά ας κάνει ό,τι κρίνει και όποιος θέλει να το ανεχτεί ας το ανεχτεί, όποιος όχι... όχι. Ζητήματα όμως όπως αυτό της προβληματικής λήψης στο iPhone 4 δεν είναι προς συζήτηση. Σχετίζονται με το πόση σημασία έχει για την Apple η άρτια λειτουργία των συσκευών της (κάτι που η ίδια προβάλλει ως ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα), η ικανοποίηση του κοινού που την τιμά (που υποτίθεται ότι η εταιρεία βάζει πάνω απ' όλα και γι' αυτό έχει υψηλά σκορ σε σχέση με άλλες) και η εντιμότητά της ως κατασκευάστρια. Και σχετίζονται, εν τέλει, με το πόσο ικανή ή όχι είναι να αναλαμβάνει τις ευθύνες της όταν πρέπει.
Με δεδομένο το πρόβλημα λήψης του iPhone 4 - που όχι τυχαία είναι όντως το καλύτερο smartphone αυτή τη στιγμή - η Apple έχει για αύριο προγραμματίσει ειδική συνέντευξη Τύπου. Το αντικείμενο της επαφής της αυτής με τον Τύπο δεν το έχει ανακοινώσει, αλλά όλοι περιμένουμε ότι θα σχετίζεται με το προαναφερθέν πρόβλημα. Τί θα έκανε η Apple που θα θέλαμε; Ανάκληση όλων των iPhone 4 από την αγορά και αλλαγή τους με μοντέλα που δεν φέρουν κεραία προβληματική. Τίποτε λιγότερο. Η ενδεχόμενη... διάθεση μιας δωρεάν πλαστικής θήκης (!) για κάθε άνθρωπο που έχει ήδη αγοράσει το κινητό της, έχει τη γεύση του "να βγάλουμε την υποχρέωση" και όχι του "να φανούμε σωστοί απέναντι στο κοινό μας". Και οι υπεκφυγές για το ποιος φταίει και ποιος όχι - και για το πώς θα πρέπει... εμείς να προσαρμοστούμε στο πώς θα χρησιμοποιούμε ένα προϊόν που ολοφάνερα έπρεπε να έχει υποστεί αυστηρότερο ποιοτικό έλεγχο - από την Apple που θα θέλαμε, θα λάμβαναν τέλος. Θα φανεί η αμερικανική εταιρεία αντάξια των περιστάσεων και των απαιτήσεων, εν τέλει των προσδοκιών που η ίδια δημιούργησε; Αύριο θα ξέρουμε την απάντηση.
Last edited: