Εάν έχει τύχει να ταξιδέψετε στο εξωτερικό τα τελευταία χρόνια, στην Ευρώπη βασικά, ενδεχομένως στο κατάλυμα που διαμείνατε να σας δόθηκε η εξής οδηγία:
απαγορεύεται η οποιαδήποτε χρήση λογισμικού για θέαση ή διαμοιρασμό παράνομου οπτικοακουστικού υλικού. Ο παραπάνω κανόνας δεν υπήρχε από ιδιοτροπία,
αλλά διότι σε χώρες όπως η Γερμανία, για παράδειγμα, η παραμικρή κατανάλωση περιεχομένου που δεν προέρχεται από νόμιμες πηγές, είτε μιλάμε για "κατέβασμα"
ταινίας είτε το ελάχιστο seeding ενός torrent που είχε ξεχαστεί ανοιχτό, συνεπάγεται με κοστοβόρο πρόστιμο για τον άνθρωπο στον οποίο ανήκει η σύνδεση στο
διαδίκτυο. Πλέον, αυτή η πραγματικότητα διαμορφώνεται και στην Ελλάδα.
Πριν από μερικές μέρες ψηφίστηκε ο νόμος 5179/2025 (ΦΕΚ Α΄/26/20-2-2025), ο οποίος μεταξύ άλλων τροποποίησε την παράγραφο 65Α του Ν. 2121/1993, αλλάζοντας
τα δεδομένα στο ελληνικό ίντερνετ. Μέχρι πρότινος, η νομοθεσία αφορούσε όσους παρείχαν ή διένειμαν πειρατικό υλικό, χωρίς να επηρεάζονται σημαντικά οι χρήστες,
οι οποίοι το πολύ-πολύ να έβλεπαν περιστασιακά μια ένδειξη μπλοκαρίσματος στην προσπάθειά τους να επισκεφτούν ένα "ύπουλο" σάιτ.
Τώρα, όμως, προβλέπονται κυρώσεις τόσο για τους διακινητές όσο και τους τελικούς χρήστες.
Πιο συγκεκριμένα, όσοι έχουν με οποιονδήποτε τρόπο πρόσβαση σε υπηρεσίες με πειρατικό περιεχόμενο θα δέχονται πρόστιμα κλιμακωτά. Για τους οικιακούς χρήστες
το ποσό ξεκινά στα € 750 και μπορεί να φτάσει τα € 1.500 εάν επαναληφθεί το παράπτωμα. Ακολούθως, εάν το παράνομο υλικό προβάλλεται δημόσια, σε χώρους
όπως καφετέριες, ξενοδοχεία κ.ο.κ., το διοικητικό πρόστιμο αντιστοιχεί σε € 1.500 και € 3.000 σε περίπτωση υποτροπής. Έπειτα, εάν γίνει αντιληπτή η εκμετάλλευση
της πειρατείας με σκοπό το οικονομικό όφελος, η ποινή ξεκινά στα € 5.000 και μπορεί να φτάσει τα € 10.000.
Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα στις αρμόδιες αρχές για δυναμικό αποκλεισμό πειρατικών ιστότοπων ("dynamic blocking"). Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως καθίσταται
εφικτή η άμεση διακοπή πρόσβασης σε παράνομα σάιτ εντός μισής ώρας από τη στιγμή που διαπιστώνεται μια παράβαση. Ίσως είναι αυτονόητο, αλλά να υπογραμμί-
-σουμε πως το περιεχόμενο μπορεί να καλύπτει από ταινίες και σειρές μέχρι αθλητικά γεγονότα. Επίσης, να σημειώσουμε εδώ πως την ευθύνη για τη συγκεκριμένη
εντολή έχουν η Επιτροπή για τη Γνωστοποίηση Διαδικτυακής Προσβολής Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΕΔΠΠΙ) και η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών
και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Όπως διαβάζουμε στο σχετικό νόμο: "Αρμόδιες για τον έλεγχο της εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος νόμου και την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων
είναι η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, η Γενική Διεύθυνση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, οι Αστυνομικές,
Λιμενικές και Τελωνειακές Αρχές, οι οποίες μετά τη διαπίστωση της παράβασης, ενημερώνουν τους δικαιούχους μέσω του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Για τη
διαπίστωση των διοικητικών παραβάσεων της παρ. 2Β και την επιβολή των διοικητικών προστίμων επιτρέπεται από τις αρμόδιες δικαστικές αρχές η διαβίβαση προς τις
αρχές του πρώτου εδαφίου, των αναγκαίων στοιχείων για την ταυτοποίηση των παραβατών, τα οποία συνελέγησαν και περιέχονται σε ποινική δικογραφία που σχηματί-
-σθηκε κατόπιν άσκησης ποινικής δίωξης για τα εγκλήματα του άρθρου 66. Αντίστοιχα, οι αρχές του πρώτου εδαφίου δύνανται, με σκοπό τη διαπίστωση των διοικητικών
παραβάσεων της παρ. 2Β και την επιβολή των αντίστοιχων κυρώσεων, να ζητούν από τους παρόχους της παρ. 10Α του άρθρου 66Ε, οποιοδήποτε απαραίτητο στοιχείο
για την ταυτοποίηση των προσώπων που παραβιάζουν τα δικαιώματα της παρ. 2Β".
Κοινώς, οι αρχές διατηρούν το δικαίωμα, μέσω εισαγγελικής άδειας, να ζητήσουν από τους παρόχους στοιχεία όπως ένα ΑΦΜ, ούτως ώστε να συνδέσουν διευθύνσεις IP
με τα πρόσωπα που θεωρητικά καταναλώνουν ή διακινούν πειρατικό υλικό. Ωστόσο, εκείνο που δεν αποσαφηνίζεται προς το παρόν, είναι πώς ακριβώς θα εκδίδεται
και θα καταβάλλεται το πρόστιμο. Μέχρις ότου γνωστοποιηθεί, δε χωρά αμφιβολία πως τα εν λόγω μέτρα έρχονται σε μια περίοδο που πια έχουν πολλαπλασιαστεί
οι streaming πλατφόρμες, τα συνδρομητικά κανάλια και γενικώς το οπτικοακουστικό υλικό που είναι νόμιμα διαθέσιμο στην Ελλάδα.
Δεν είναι τυχαίο πως πρόσφατα ομογενοποιήθηκε ο τρόπος θέασης αθλητικών αγώνων, οδηγώντας σε σημαντική και αυτονόητη κερδοφορία των εμπλεκομένων.
Κινήσεις σαν και αυτή έρχονται να αντιμετωπίσουν τις εκατοντάδες χιλιάδες των χρηστών που καταφεύγουν στην πειρατεία ετησίως, νούμερα που μεταφράζονται
σε απώλειες εκατομμυρίων ευρώ για το κράτος και τις εταιρείες. Οι οποίοι, βέβαια, εικάζουμε πως επιλέγουν αμφίβολες διόδους θέασης περιεχομένου εξαιτίας του
διαρκώς αυξανόμενου κόστους τόσο των συνδρομών, οι οποίες μόνο για σειρές και ταινίες μπορούν να φτάσουν τα € 50 το μήνα, όσο και του συνολικού κόστους
ζωής. Ίσως, λοιπόν, τώρα που θα αρχίσει το… συμμάζεμα, να μη ξεχαστεί το κοινωνικό πρόσημο που έχει η πρόσβαση στη ψυχαγωγία. Δείτε το νόμο εδώ.
Φ.Ε.Κ. - Εθνικό Τυπογραφείο


Τι ισχύει με το νέο νόμο κατά της πειρατείας και πώς μας επηρεάζει
Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τις πρόσφατες τροποποιήσεις που αλλάζουν άρδην το τοπίο στο ελληνικό ίντερνετ.