Τρίδρομο. Να το τολμήσω;

26 June 2006
65
Ομολογώ πως είναι η πρώτη μου προσπάθεια για κατασκευή τρίδρομου ηχείου.
Κάθε βοήθεια θεμιτή.

Πρώτα μερικές σκόρπιες σκέψεις.

Ας υποθέσουμε ότι υπάρχει μία σωστή θέση για την τοποθέτηση του tweeter, στο ύψος του αυτιού του καθούμενου ακροατή.
Και το mid πρέπει να είναι κολλητά στο tweeter. Αρα έχουμε δύο θέσεις για αυτό. Από κάτω ή από πάνω.
Αρα στο τρίδρομο που το woofer δεν αναπαράγει τις μεσαίες, μπορούμε να το πάρουμε δίπλα από το tweeter και να το βάλουμε πού;
Κοντά στο πάτωμα;
Μακριά από το πάτωμα;
Σε περίπτωση δύο μεγαφώνων, τι απόσταση να έχουν μεταξύ τους;
Υπάρχει σχέση ύψους του δωματίου και ύψος τοποθέτησης του μεγαφώνου;

Ξεκινώντας από τον κλάδο των χαμηλών, και μη θέλοντας να ξεφύγω σε κόστος, κατέλειξα σε τέσσερα 8ιντσα woofers από την SEAS.
Επέλεξα τα CA22RNX με 12mm γραμμική διαδρομή και 20,9gr κινούμενη μάζα (δεν μπορώ τα βαριά woofers).
Αφού στρώθηκαν και μετρήθηκαν άρχισα να δουλεύω μερικά σενάρια για την κατασκευή της καμπίνας.

1η σχεδίαση.

Κατασκευή δύο ανεξάρτητων καμπινών.
Μία καμπίνα για τις χαμηλές και πάνω της τοποθετημένη η μικρότερη καμπίνα του mid με το tweeter.
Μου δίνει την δυνατότητα να παίξω με διάφορα μεγάφωνα μεσαίων και υψηλών.
Κάτι σαν Watt-Puppy ένα πράμα.

Τα δύο woofers τοποθετημένα συμμετρικά στην καμπίνα και ανάμεσα τους ο σωλήνας ανάκλασης, ή δύο μικρότεροι σωλήνες δεξιά αριστερά.
Μου δίνει πεντακάθαρο ήχο στο σωλήνα.
attachment.php


Σαν ιδέα πως σας φαίνεται;
 

Attachments

  • ca22rnx_v1.jpg
    ca22rnx_v1.jpg
    71.3 KB · Views: 238
Δυσκολο το τριδρομο, και μαλλον ακαταληλη στιγμη, καθ ότι ο πλανετμαν εχει "ζορια" τωρα.
Σχεδιαση απο το μηδεν για τριδρομο ειναι δυσκολο.
Me 8'' μπορεις να εχεις και διδρομο ή 2,5way, τουλαχιστον.
Τα γουφερακια παντως μπορουν να παιξουν και σε κλειστο κουτι. (Fs/Qes=55) αλλα δεν ξερω με τι F3.
 
Μερικές σκόρπιες σκέψεις....

Ξέρεις βέβαια ότι μπαίνεις σε μπελάδες, αλλά αν μπορείς να αφιερώσεις ΠΟΛΥ χρόνο τότε ξεκίνα...

Προσπάθησε να πετύχεις συχνότητες κρος γύρω στα 250-350 και 2500-3500 για το μεσαίο...Ιδανικά θα έλεγα στα 300-3000 με +- 10%...Ένα ελαφρύ 6,5άρι σε κλειστή καμπινούλα 3-4 λίτρων για μεσαίο θα βοηθήσει σε μια χαμηλή συχνότητα συντονισμού και σε πιο απροβλημάτιστο και απλό χαμηλό κροσσάρισμα...από την άλλη με 6,5άρι δύσκολα θα ανέβεις πάνω από τα 3ΚΗζ, αλλά με ένα αξιοπρεπές τουίτερ με FS κάτω από 1000ΗΖ αυτό δεν είναι πρόβλημα... πάντως και με 5,5άρι κάνεις δουλειά...

Μεσαίο και τουίτερ με οφφ-άξις τοποθέτηση στην μπάφλα και πατουρωμένα...αν έχεις και στρογγυλεμένες ακμές στην μπάφλα ακόμα καλύτερα...

το που θα μπούν τα γούφερ, ο σωλήνας, και τι απόσταση θα έχουν μεταξύ τους θα σε καθοδηγήσει το LFA ώστε να ελαχιστοποιήσεις τις παραεκπομπές από τον σωλήνα...

Πέρα από την εξομοίωση στον υπολογιστή, πρέπει να διαθέτεις αρκετό στοκ εξαρτημάτων ώστε με trial & error να μπορείς να αλλάζεις τιμές και τοπολογίες και να ακούς...μην φανταστείς ότι θα βγάλεις ένα κύκλωμα στον υπολογιστή και that's it....

Έτσι όπως κόβω τα γούφερ λογικά πας άνετα για μια ευαισθησία γύρω στα 87db/W/m ή αλλιώς στα 90db/2,83v/m. Αν ο πίσω τοίχος είναι κοντά θα μπορέσεις να ανέβεις κανένα ακόμα...

Προσπάθησε να βγάλεις καλό ήχο με όσο το δυνατόν απλούστερες τοπολογίες και εξαρτήματα...Τα τρίδρομα είναι αρκετά πολύπλοκα από την φύση τους, αν αρχίσεις να τα κάνεις ακόμα πιο πολύπλοκα προσθέτοντας διάφορα κυκλώματα στο κροσσόβερ μαύρο φίδι που σ' έφαγε...Λίγα και καλά εξαρτήματα είναι πιστεύω ο χρυσός κανόνας...αυτό προυποθέτει τα μεγάφωνα να μπορούν άνετα να δουλέψουν στις αντίστοιχες ωφέλιμες περιοχές χωρίς παρατράγουδα ώστε να μην χρειαστεί να επέμβεις ηλεκτρικά εκ των υστέρων...

Να είσαι έτοιμος για γενναίο rial & error και πολλά ακούσματα...η μαγκιά είναι κατά τις ακροάσεις να μπορείς να διακρίνεις σε ποιόν κλάδο κάτι δεν πάει καλά και να επεμβαίνεις εκεί αλλιώς θα καταλήξεις να κάνεις κύκλους γύρω από το ίδιο σημείο...

Για αρχή καλά είναι...καλή επιτυχία...-bye-
 
Εγω παλι αν το εκανα θα το εκανα ΜΟΝΟ αν ειχα στην κατοχη μου ενα ψηφιακο κροσσοβερ με τις 1002 ευκολιες ρυθμισης!
Γκουντ ΛΑΚ!:2thumb22sup:
 
Ξέχασα...

Προσπάθησε στο lfa να πετύχεις το καλύτερο αποτέλεσμα με την λιγότερη δυνατή χρήση ηχοαπορροφητικών μέχρι τα 300-400ΗΖ...από εκεί και πάνω και δεν σε πολυνοιάζει μιας και το κροσσόβερ θα αποκόπτει αισθητά, και τα ηχοαπορροφητικά είναι πιο αποτελεσματικά...


Σε κάθε περίπτωση φρόντισε τα σημεία κρος να απέχουν κατ' ελάχιστο 3 οκτάβες μεταξύ τους για να ελαχιστοποιηθούν οι επιδράσεις μεταξύ των κλάδων... γύρω στις 3,5 οκτάβες θα ήταν το ιδανικό...αυτό σημαίνει προσεκτική επιλογή μεγαφώνων εκ των προτέρων...
 
Last edited:
Να κάνω μία χαζή ερώτηση αλλά δεν θα με βαρέσετε ε; :bigcry:

Αν βάλεις βάτα σε μία καμπίνα το μεγάφωνο συμπεριφέρεται σαν να είναι σε περισσότερα ή σε λιγότερα λίτρα; Με τη βάτα κατεβαίνει πιό χαμηλά το woofer ή όχι;
Sorry για το offtopic αλλά δεν αξίζει να ανοίξω νέο thread για αυτή την ερώτηση (υποθέτω) -bye-
 
Σαν ιδέα πως σας φαίνεται;

Αυτή είναι η καλύτερη τοποθέτηση για διπλά γούφερ
Εχει τα λιγότερα παραπροϊόντα , ενώ φορτώνει συμμετρικά τους κώνους
Οι μύτες τής εμπέδησης στήν χαμηλή και μεσοχαμηλή είναι μιά χαρά με την πρώτη να έχει λιγότερο πλάτος απο τήν δευτερη , πράγμα που πάντα δείχνει καλύτερη αποσβεση στήν πιο χαμηλή περιοχή (και το κυνηγάμε ...)
Νίκο μήν ξεχάσεις σε κάποια στιγμή να βάλεις νούμερο 0.976-098 στο porocity index για να δείς τι θα γίνει και με τίς μύτες που έλεγα πιο πάνω και με τήν Fs και τούς σωλήνες γενικά (ισως να χρειαστεί μικρορύθμιση στα λίτρα , αλλά δέν είναι και απαραίτητο
Και για να μήν το ξεχάσω
Αργότερα στίς μετρήσεις θα διαπιστώσεις οτι στήν περιοχή απο 130-160Hz ή κάπου εκεί κοντά θα έχεις τήν ελάχιστη τιμή εμπέδησης κάπου κοντά στα 3-3και κάτι Ω

Καλημέρα στα παιδιά -bye-
 
Να κάνω μία χαζή ερώτηση αλλά δεν θα με βαρέσετε ε; :bigcry:

Αν βάλεις βάτα σε μία καμπίνα το μεγάφωνο συμπεριφέρεται σαν να είναι σε περισσότερα ή σε λιγότερα λίτρα; Με τη βάτα κατεβαίνει πιό χαμηλά το woofer ή όχι;
Sorry για το offtopic αλλά δεν αξίζει να ανοίξω νέο thread για αυτή την ερώτηση (υποθέτω) -bye-





Einai σα να "βλεπει" μεγαλυτερο κουτι.
 
Μερικές σκόρπιες σκέψεις....

Ξέρεις βέβαια ότι μπαίνεις σε μπελάδες, αλλά αν μπορείς να αφιερώσεις ΠΟΛΥ χρόνο τότε ξεκίνα...
Απο χρόνο άλλο τίποτε. Από τις 10 το βράδυ που τελειώνω από την δουλειά έως τις 8:30 το πρωί, δεν έχω να κάνω τίποτα.
Προσπάθησε να πετύχεις συχνότητες κρος γύρω στα 250-350 και 2500-3500 για το μεσαίο...Ιδανικά θα έλεγα στα 300-3000 με +- 10%...Ένα ελαφρύ 6,5άρι σε κλειστή καμπινούλα 3-4 λίτρων για μεσαίο θα βοηθήσει σε μια χαμηλή συχνότητα συντονισμού και σε πιο απροβλημάτιστο και απλό χαμηλό κροσσάρισμα...από την άλλη με 6,5άρι δύσκολα θα ανέβεις πάνω από τα 3ΚΗζ, αλλά με ένα αξιοπρεπές τουίτερ με FS κάτω από 1000ΗΖ αυτό δεν είναι πρόβλημα... πάντως και με 5,5άρι κάνεις δουλειά...
Λέω να ξεκινήσω με υλικά που έχω. Θα δοκιμάσω το 6.5" audax που μου αρέσει πολύ το άκουσμα του στα μεσαία.
Πέρα από την εξομοίωση στον υπολογιστή, πρέπει να διαθέτεις αρκετό στοκ εξαρτημάτων ώστε με trial & error να μπορείς να αλλάζεις τιμές και τοπολογίες και να ακούς...μην φανταστείς ότι θα βγάλεις ένα κύκλωμα στον υπολογιστή και that's it....
Από πυκνωτές και πηνία να φάνε και οι κότες.
Έτσι όπως κόβω τα γούφερ λογικά πας άνετα για μια ευαισθησία γύρω στα 87db/W/m ή αλλιώς στα 90db/2,83v/m. Αν ο πίσω τοίχος είναι κοντά θα μπορέσεις να ανέβεις κανένα ακόμα...
Ενας ακόμα λόγος που προτήμησα αυτά τα μεγάφωνα είναι η ευαισθησία τους. Υπάρχουν woofers με χαμηλό fs που δεν ξεπερνούν όμως τα 82db.
Για αρχή καλά είναι...καλή επιτυχία...-bye-
thanks
 
Last edited:
Αυτή είναι η καλύτερη τοποθέτηση για διπλά γούφερ
Εχει τα λιγότερα παραπροϊόντα , ενώ φορτώνει συμμετρικά τους κώνους
Οι μύτες τής εμπέδησης στήν χαμηλή και μεσοχαμηλή είναι μιά χαρά με την πρώτη να έχει λιγότερο πλάτος απο τήν δευτερη , πράγμα που πάντα δείχνει καλύτερη αποσβεση στήν πιο χαμηλή περιοχή (και το κυνηγάμε ...)
Αρα Μανώλη να μην το ψάξω για εναλακτικές τοποθετήσεις. Θα κοιτάξω μικροβελτιώσεις σε διαστάσεις και θα προχωρήσω στην κατασκευή της καμπίνας χαμηλών και βλέπουμε μετρώντας.
Νίκο μήν ξεχάσεις σε κάποια στιγμή να βάλεις νούμερο 0.976-098 στο porocity index για να δείς τι θα γίνει και με τίς μύτες που έλεγα πιο πάνω και με τήν Fs και τούς σωλήνες γενικά (ισως να χρειαστεί μικρορύθμιση στα λίτρα , αλλά δέν είναι και απαραίτητο
Ναι το ξέρω επίτηδες το άφησα για να φανεί ότι δεν παράγει παραπροϊόντα όπως τα λες.
Και για να μήν το ξεχάσω
Αργότερα στίς μετρήσεις θα διαπιστώσεις οτι στήν περιοχή απο 130-160Hz ή κάπου εκεί κοντά θα έχεις τήν ελάχιστη τιμή εμπέδησης κάπου κοντά στα 3-3και κάτι Ω
Όλο μπηχτές για τον ενισχυτή μου είσαι.
 
Δεν είναι ακριβώς έτσι...

Ναι μειώνεται η ταχύτητα μετάδοσης του ήχου με αποτέλεσμα να πέφτει ελαφρώς και η συχνότητα συντονισμού του σωλήνα. Στην περίπτωση παραπάνω, με porosity 0,98 το κουτί συντονίζει 2Hz κάτω.
 
Ναι μειώνεται η ταχύτητα μετάδοσης του ήχου με αποτέλεσμα να πέφτει ελαφρώς και η συχνότητα συντονισμού του σωλήνα. Στην περίπτωση παραπάνω, με porosity 0,98 το κουτί συντονίζει 2Hz κάτω.

Αυτό όμως τελικά κάνει το ηχείο να αποκτήσει όγκο στα μπάσα;
 
Αρα Μανώλη να μην το ψάξω για εναλακτικές τοποθετήσεις. Θα κοιτάξω μικροβελτιώσεις σε διαστάσεις και θα προχωρήσω στην κατασκευή της καμπίνας χαμηλών και βλέπουμε μετρώντας.
Ναι το ξέρω επίτηδες το άφησα για να φανεί ότι δεν παράγει παραπροϊόντα όπως τα λες.

Όλο μπηχτές για τον ενισχυτή μου είσαι.

Ναι ακριβώς , δέν υπάρχει καλύτερη θέση γι αυτή τήν τοπολογία

Οχι ρε Νίκο , δέν ήταν μπηχτή , αφού θα τόβλεπες και εσύ στο LFA , απλά για το έχεις κατά νού ...στα γκάζια :BDGBDGB53:

Καλημέρα
 
Δεν είναι σταθερή τελικά;
344m και κάτι ψλά ανά sec.

Αν είναι έτσι, κάποιες μετρήσεις αρχίζουν να χάνουν το νόημα τους

Οχι γιατί αλλάζει συνολικά το μέσο διάδοσης (βασικά η πυκνότητα του μέσου καθορίζει και τήν ταχύτητα )
Και ειδικά με τα μονωτικά με (μακριές) ίνες και οχι πόρους
Βεβαια είναι πιο πολύπλοκο το θέμα γιατί μέσα σε ολα υπάρχει και μιά διαφοροποίηση τής ταχύτητας σε σχέση με τήν συχνότητα στα ορια ενός κουτιού ή μιάς κλειστής συναρμογής
Επεται δε ανάλογα με τα εμπόδια σε σχέση με τήν συχνότητα και η δημιουργία τυρβωδων ροών η οποία χρειάζεται κατάλληλη διάταξη (τοποθέτηση) του μονωτικού ανάλογα με το σημείο και τα ζητούμενα αποτελέσματα

Τι εννοείς Πρόεδρε , ποιές είναι οι μετρήσεις που χάνουν το νόημα ? (την στιγμή που αυτό το φαινόμενο λαμβάνει χώρα εντός τής "κλειστής" συναρμογής.)
 
Απάντηση: Re: Τρίδρομο. Να το τολμήσω;

Ξέχασα...


Σε κάθε περίπτωση φρόντισε τα σημεία κρος να απέχουν κατ' ελάχιστο 3 οκτάβες μεταξύ τους για να ελαχιστοποιηθούν οι επιδράσεις μεταξύ των κλάδων... γύρω στις 3,5 οκτάβες θα ήταν το ιδανικό...αυτό σημαίνει προσεκτική επιλογή μεγαφώνων εκ των προτέρων...

Αυτό γιατί;
Τι θα συμβεί πχ αν απέχουν 2 οκτάβες;
Και αν εναλλακτικά χρησιμοποιήσει κανείς ενεργό κρός με κλίσεις τουλάχιστον 24db/oct?
 
Re: Απάντηση: Re: Τρίδρομο. Να το τολμήσω;

Αυτό γιατί;
Τι θα συμβεί πχ αν απέχουν 2 οκτάβες;
Και αν εναλλακτικά χρησιμοποιήσει κανείς ενεργό κρός με κλίσεις τουλάχιστον 24db/oct?


Για παθητικό δεν μιλάμε εδώ ή εγώ έχω καταλάβει λάθος ???
 
Re: Απάντηση: Re: Τρίδρομο. Να το τολμήσω;

Για παθητικό δεν μιλάμε εδώ ή εγώ έχω καταλάβει λάθος ???

Ναι για παθητικό crossover μιλάμε.
Ξέρεις εσύ.
Με όσο δυνατόν λιγότερα υλικά.
Το woofer άφιλτρο(κόβει μόνο του), το mid και το tweeter παράλληλα συνδεμένα, με υψηπερατό πρώτης τάξης με έναν bipolar 4-5 μF.
Με 30-40 λεπτά του ευρω καθάρισα.:flipout:
 
Re: Απάντηση: Re: Τρίδρομο. Να το τολμήσω;

Αυτό γιατί;
Τι θα συμβεί πχ αν απέχουν 2 οκτάβες;
Και αν εναλλακτικά χρησιμοποιήσει κανείς ενεργό κρός με κλίσεις τουλάχιστον 24db/oct?

Βαγγέλη ανάλογα τίς μονάδες (και τήν απόκρισή τους - μύτες κλπ )
και εν γένει ανάλογα τήν maximaly flat συμπεριφορά μπάφλας και μονάδων
Συνήθως με 24dB είνα καθαρά τα πράγματα , αλλά οχι πάντα και φυσικά ανάλογα αν το ενεργο Χ διαθέτει και δυνατότητα ρύθμισης χρονικής ολίσθησης