Waltz with Bashir..

AKIS 96

AVClub Addicted Member
7 December 2007
2,006
Βύρωνας


Το «Βαλς με τον Μπασίρ», ντοκιμαντέρ κινουμένων σχεδίων του Ισραηλινού σκηνοθέτη Αρι Φόλμαν, πραγματεύεται την ένοχη σιωπή ενός Ισραηλινού για τη σφαγή αμάχων Παλαιστινίων, το 1982, στα στρατόπεδα Σάμπρα και Σατίλα... Ο Φόλμαν υπηρετούσε τότε στον ισραηλινό στρατό.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 02/01/2009


Δικά μου σχόλια αύριο..
 
Πού παίζεται...

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ

ΙΝΤΕΑΛ
Πανεπιστημίου 46 (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο), 210-3826720.
Πεμ. - Τετ.: 18.20/ 20.20/ 22.20. Παρ.-Κυρ. & 16.30

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ - ΝΕΑΠΟΛΗ

ΔΑΝΑΟΣ 1
Λ. Κηφισίας 109 (ΜΕΤΡΟ Πανόρμου), 2106922655.
Πεμ. - Τετ.: 19.00/ 21.00/ 23.00

ΜΑΡΟΥΣΙ - ΚHΦΙΣΙΑ

ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX 3 Class
Δροσίνη 16 (απέναντι στο Βάρσο), Κηφισιά, 210-6231601, 2106231933.
Πεμ. - Τετ.: 18.30/ 20.30/ 22.30

ΦΙΞ - Ν. ΣΜΥΡΝΗ - Π. ΦΑΛΗΡΟ

ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ PRINCE FILMCENTER
Λ. Συγγρού 106, Φιξ (ΜΕΤΡΟ Συγγρού-Φιξ), 210-9215305.
Πεμ. - Τετ.: 17.30/ 19.15/ 21.00/ 22.45/ 00.30
 
θα συμφωνήσω απόλυτα για την ταινία (animation και συγκλονιστική μουσική)...
δεν πρέπει να τη χάσετε
 
Χαίρομαι που διαβάζω καλά λόγια. Είναι η πρώτη μου προετραιότητα, αλλά οι υποχρεώσεις έπεσαν πολλές...
 
Φοβερό, τρομερό, σοκαριστικό!
Δείτε το οπωσδήποτε!

Προσεγγίζει το θέμα με ντοκυμαντερίστικο τρόπο. Ένας σκηνοθέτης έχει ξεχάσει τελείως τι συνέβη κατά τη διάρκεια της εισβολής, θυμάται μόνο ελάχιστες στιγμές, σαν φλασμπάκ. Καθώς συναντιέται με ανθρώπους που ήταν μαζί του, αρχίζει και θυμάται τα πάντα, εκτός από τη σφαγή των αμάχων. Αυτή μένει τελευταία...

Ο τρόπος που σε βάζει στα γεγονότα, μέσω της προσωπικής ιστορίας του κεντρικού χαρακτήρα, είναι ευρηματικότατος. Δίκαια πήρε τη Χρυσή Σφαίρα.
 
Εκπληκτική, σπουδαία, για μένα δύσκολα θα με κρατήσει και θα με ρίξει στα "βαθιά", άλλη ταινία στην χρονιά.

Να την δείτε ΟΛΟΙ!!
 
Άργησα, αλλά κράτησα τη δέσμευσή μου (να το θυμάστε αυτό αν κατέβω στην πολιτική :flipout:) ότι η ταινία αυτή ήταν σε πρώτη προτεραιότητα. Ήμουν και τυχερός, διότι το Cinepolis την έφερε στη Γλυφάδα, έστω και στις 22:40.

Δυστυχώς, δεν ήταν όπως την περίμενα. Είναι ένα ντοκυμανταίρ για μία σφαγή που έγινε στο Λίβανο, αλλά περιορίζεται στη φρίκη των πολεμικών γεγονότων και δεν ασχολείται καθόλου με τις πολιτικές εξελίξεις που οδήγησαν σε αυτά. Ακριβώς το είδος της ταινίας που δεν με ενδιαφέρει δηλαδή. Πρέπει να ομολογήσω, όμως, ότι η εισαγωγή είναι πολύ δυνατή, ενώ και ο τρόπος που ξεδιπλώνεται η ιστορία έχει ενδιαφέρον.

Η επιλογή του animation ως αφηγηματικό μέσο είναι πολύ πετυχημένη - εκ των υστέρων θα έλεγε κανείς ότι δεν θα μπορούσε να έχει γίνει διαφορετικά. Όσο όμως η επιλογή εικόνων και χρωμάτων ήταν άψογη, βρήκα το σχέδιο τεχνικά αδύναμο, κυρίως σε ό,τι αφορά στις εκφράσεις των προσώπων. Νομίζω ότι αν αφιέρωναν λίγο ακόμα χρόνο σε αυτές, το αποτέλεσμα θα ήταν κατά πολύ βελτιωμένο.

Από εκεί και πέρα, τον τελευταίο μήνα νομίζω ότι είδαμε πολλές φορές ένα πρωτόγνωρο φαινόμενο: έντονη αμφισβήτηση της ισραηλινής επιθετικότητας από εβραίους. Δύσκολα μπορεί να κρίνει κανείς αν οι φωνές αυτές αποτελούν την απαρχή μιας στροφής της στάσης του Ισραήλ απέναντι στους αντιπάλους του ή μία ενορχηστρωμένη προσπάθεια εξιλέωσης του εβραϊκού λαού στα μάτια του (δυτικού κυρίως) κόσμου. Αν ισχύει το δεύτερο, ελπίζω ο κόσμος να μην "τσιμπήσει": τα εγκλήματα πολέμου δεν παραγράφονται με 2-3 "mea culpa".
 
Απλά άψογο και σοκαριστικό...

Θα διαφωνήσω με τον Lepton, πιστεύω ότι αφήνοντας στην απ έξω τις πολιτικές σκοπιμότητες επικεντρώνεται με έναν τραγικό και ωμό τρόπο μόνο σ αυτό που τελικά έχει σημασία... Στην αδιανόητη σφαγή άμαχου πληθυσμού...
 
Χωρίς να υποστηρίζω την απαρχαιωμένη άποψη ότι η τέχνη αποσκοπεί στην απεικόνιση του ωραίου, δεν βρίσκω τίποτα το καλλιτεχνικό στην ωμή απεικόνιση της παράνοιας του πολέμου. Όταν το θέμα συνδυάζεται με την πρωτοποριακή ματιά, τότε έχεις αριστουργήματα όπως η Γκουέρνικα. Όταν όμως έχεις απλό ρεαλισμό, έχεις κάτι ελάχιστα παραπάνω από πολεμικό ρεπορτάζ, του οποίου η αξία δεν εντοπίζεται στην τέχνη, αλλά στο μήνυμα.

Από τη στιγμή, λοιπόν, που η καλλιτεχνία του συγκεκριμένου έργου δεν ξεφεύγει από τη μετριότητα και, για να είμαι ειλικρινής, αδιαφορώ για την "ψυχολογική φαγούρα" ενός εγκληματία πολέμου, θεωρώ ότι ο κύριος στόχος του είναι να αποτελέσει παράδειγμα προς αποφυγή: "Κοιτάξτε τι σημαίνει πόλεμος για να μην κάνετε και εσείς τα ίδια".

Ωστόσο, σε εποχές υψηλού κινδύνου, αγνού πατριωτισμού ή υπεροπτικού εθνικισμού, όσα Waltz ή Platoon έχουμε δει, δεν αρκούν να μας προφυλάξουν από τη συλλογική παράνοια - είναι πια αργά. Για να την αποφύγεις, πρέπει να έχεις δει τα σημάδια από νωρίς. Αυτός είναι ο λόγος που θέλω να πάω ένα βήμα πίσω και να δω πώς ένας απλός άνθρωπος μπορεί να οδηγηθεί στο σημείο να πυροβολεί αμάχους ή αιχμαλώτους.

Για αυτό ταινίες όπως το Die Welle που είδαμε νωρίτερα φέτος είναι πολύ πιο αξιόλογες (πολιτικά, αλλά εν προκειμένω και καλλιτεχνικά) από αυτήν του θέματος.