Υποδιαίρεση φωτογραφίας για διαφοροποίηση Ρυθμίσεων

spageo

Supreme Member
7 May 2007
3,472
Καρέας
-Επειδή ο τίτλος μπορεί να προκαλεί σύγχυση ας εξηγηθώ με ένα συνηθισμένο πρόβλημα, που αντιμετωπίζω συχνά:
Πολλές φορές κάποιες φώτο χρειάζονται ενίσχυση συνήθως σε αντίθεση, αλλά και σε άλλες παραμέτρους ( φωτεινότητα, κορεσμό, κλπ ). Αν η εικόνα είναι "ομογενής" από πλευράς έκθεσης η διαδικασία είναι απλή και γνωστή σε όλους σε οποιονδήποτε επεξεργαστή αρχείων jpeg, tiff κλπ. Το πρόβλημα που με απασχολεί εμφανίζεται όταν για παράδειγμα υπάρχει ουρανός ή άλλη περιοχή με έντονο κοντράστ απ' τη φύση της, οπότε αν ενισχύσεις το κοντράστ όλης της εικόνας ο "ουρανός" στην καλύτερη περίπτωση θα "καεί" και θα χαθούν όλες οι λεπτομέρειες ( σύννεφα, το γαλάζιο ή γκρίζο του κλπ ). Το θέμα που θέτω λοιπόν είναι η εξαίρεση του "ουρανού" και κάθε άλλης περιοχής με φυσικό έντονο φώς και κοντράστ από τις ρυθμίσεις των παραμέτρων, που φυσικά θα εφαρμοσθούν στην υπόλοιπη εικόνα.
-Η επιλογή "ουρανού" κλπ περιοχών με το εργαλείο "μαγικό ραβδί" δουλεύει, βέβαια, όμως είναι εξαιρετικά κοπιαστική και τα όρια της επιλογής είναι αρκετά διακριτά και ενίοτε ενοχλητικά. Άσε που πρέπει να καταφύγεις σε διαδοχικές αντιστροφές επιλογών (invert selection). Υποψιάζομαι ότι πρέπει να καταφύγει κανείς σε τεχνικές layers, και ζητώ τις συμβουλές κάθε σχετικού με την τεχνική αυτή. Διαθέτω παλιά έκδοση του φωτομάγαζου (CS2) και άλλα ελεύθερα προγράμματα επεξεργασίας που χειρίζονται layers.
 
Απο τα λιγα που ξερω, υπαρχουν πολλοι τροποι και κυκλοφορουν σε βιντεο στο νετ. Εξαρταται παντα απο την εικονα μας ομως και το ειδος της επεμβασης το ποιον θα χρησιμοποιησουμε. Αν ειναι ευκολοι, γρηγοροι ή αποτελεσματικοι ειναι καθαρα προσωπικο μας θεμα.

πχ. υπαρχει το ντεγκραντε φιλτρο, υπαρχει το dodge & burn, υπαρχουν βουρτσες ειδικες για σαρπεν η κορεσμο (ισως οχι στο CS2 αλλα σε νεωτερα), υπαρχουν οι μασκες και οι βουρτσες (αυτο μαλλον θα σε εξυπηρετησει στο συγκεκριμενο που ρωτας), υπαρχουν διαφοροι τυποι selections (με βαση το χρωμα, τη φωτεινοτητα κτλ)... και πολλα αλλα που δεν τα γνωριζω...

Οπως λενε, πρεπει να μαθεις λιγο τα εργαλεια που σου παρεχονται και μετα να αποφασιζεις πως θα τα χρησιμοποιεις...
 
Φυσικά η πιο εύκολη δουλειά είναι το shadows και το highlight κατά τη μετατροπή από raw σε jpg. Άνετα μπορείς να κατεβάσεις την αντίθεση κατά 2 στοπ.
 
-Τελευταία για τη βασική μετατροπή από raw>jpeg χρησιμοποιώ το rawtherapee, που βρίσκεται σε διαδικασία ανάπτυξης και έχει μεταξύ των πολλών επιλογή "Ανάκτηση φωτεινών σημείων", που ζωντανεύει πολύ ικανοποιητικά ουρανούς και άλλες περιοχές ζωηρού κοντράστ, αυτό ,βέβαια γίνεται σε βάρος της αντίθεσης των άλλων περιοχών της εικόνας, οπότε και προκύπτει η ανάγκη που ανέφερα.
-Πράγματι οι ρυθμίσεις shadoww & highlight βελτιώνουν την κατάσταση, δεν είναι όμως αυτό που ζητώ.
-Έχω αρχίσει και ψάχνω το Paint.NET, που χειρίζεται layers αρκετά απλούστερα απ' το Φωτομάγαζο. Τα πρώτα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά. Η ευκολία είναι ότι κοπιάρεις layers της ίδιας εικόνας με διαφορετικές ρυθμίσεις παραμέτρων και διαφορετικής κάθε φοράς "διαφάνειας" και ψάχνεις τις ρυθμίσεις, έτσι ώστε ο αχταρμάς που προκύπτει απ' τον συγκερασμό να ικανοποιεί. Εννοείται ότι υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι συγκερασμού (and, or, xor, κλπ ) των layers , άρα και μπόλικο ψάξιμο!
-Κάθε καλή και το κυριώτερο απλή ιδέα εννοείται ότι είναι ευπρόσδεκτη!!
 
Νομίζω ο πιό εύκολος τρόπος είναι να χρησιμοποιήσεις μάσκες, όχι απαραίτητα φωτεινότητας.
2 γρήγοροι τρόποι είναι:

1η περίπτωση
- Δημιουργείς ενα Curves Adjustment Layer (Ρύθμιση καμπυλών) το οποίο εμφανίζεται με τη μάσκα του. Ρυθμίζεις την αντίθεση για το σημείο που θες και μετά με ενα μαύρο brush πάνω στην μάσκα, κρύβεις την υπόλοιπη εικόνα.

2η περίπτωση
- Δημιουργείς ένα αντίγραφο (Ctrl-J) του layer της εικόνας και βάζεις το blending mode σε multiply. Μετά δημιουργείς μια μάσκα και κρύβεις το μέρος της εικόνας που θές να μην πάρει αυτό το boost στο saturation και στο contrast. Φυσικά ρυθμίζεις το opacity του layer στο επίπεδο που σε ικανοποιεί.

Τα brushes σου καλό είναι να έχουν soft edges...
 
- Εκείνο, που ψάχνω είναι, βέβαια μάσκα, αλλ' όχι φωτεινότητας ούτε κορεσμού, αλλά ουσιαστικό τμήμα της εικόνας στο οποίο επιφυλάσσεται διαφορετικός τρόπος επεξεργασίας και αυτό που το διαφοροποιεί είναι λογική επεξεργασία, την οποία πολύ δύσκολα μπορεί να κάμει ο όποιος αυτοματισμός κάποιου προγράμματος. Εξ άλλου η πολυπλοκότητα των σχημάτων και των περιπτώσεων, που συναντά κανείς, κάνει οποιαδήποτε απόπειρα να σχεδιάσει "μάσκες" με το χέρι με τις "βούρτσες" των προγραμμάτων και το ποντίκι αποτυχημένη ( ".....το χάσαμε το κορμί.....πατριώτες..." ).
-Το μόνο που δουλεύει είναι το "μαγικό ραβδί" συνδυαστικά με τις προσθετικές και αφαιρετικές του ιδιότητες με κατάλληλη κάθε φορά επιλογή του εύρους και ενεργοποιημένη την anti-alias επιλογή, που καμουφλάρει τα "γρέζια" στα ψηφιακά σύνορα των περιοχών που επιλέγουμε.
-Στη περίπτωση του Paint.NET η συνδυασμένη χρήση "ραβδιού" και layers ενισχύει το "καμουφλάζ" σε μεγάλο βαθμό!
-Όπως και να' χει, παιδιά ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας, και ....περιμένω καλές ιδέες!