Ζητήματα αισθητικής...

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Ίδιο θέμα, διαφορετική εκτέλεση:

Έχουμε ένα αντικείμενο σε μια φωτογραφία. Μια σκάλα στη λίμνη Πρέσπα. Ποιά στάση σας αρέσει περισσότερο; Αυτή που μπαίνει από αριστερά ή από δεξιά; Και γιατί; Στην περίπτωση που μπαίνει από τα δεξιά έχουμε βέβαια κόντρα ήλιο και το κάδρο είναι πιο άτσαλο.

Ή μήπως να λείπει η σκάλα και απλώς να υπάροχυν μόνο τα παλούκια της μέσα στο νερό; Σε αυτή την περίπτωση κολακεύει το θέμα περισσότερο και το φως, διότι είναι πολύ νωρίς το πρωί.

Θα ήθελα τη γνώμη σας παρακαλώ...
 

Attachments

  • dsc_3563_1.jpg
    dsc_3563_1.jpg
    99.9 KB · Views: 47
  • dsc_3564_1.jpg
    dsc_3564_1.jpg
    128.1 KB · Views: 40
  • dsc_7902_1.jpg
    dsc_7902_1.jpg
    85.9 KB · Views: 46
Και τώρα οι βάρκες. Κοντά στο κέντρο ή κοντά στην άκρη του καρέ; Η σπασμένη ή η ταλαιπωρημένη αλλά σε ένα κομμάτι; Πόσο ρόλο παίζουν τα χρώματα της λίμνης σε σχέση με το κύριο θέμα (βάρκα;)
 

Attachments

  • dsc_3528_1.jpg
    dsc_3528_1.jpg
    82.6 KB · Views: 30
  • dsc_7926_1.jpg
    dsc_7926_1.jpg
    121.1 KB · Views: 28
Η τρίτη φωτογραφία μου αρέσει καλύτερα αλλά νομίζω γι αυτό ευθύνεται το καλύτερο φώς.
Από τις άλλες δύο μου αρέσει περισσότερο η πρώτη.
Όχι σαν φωτογραφία αλλά σαν θέμα, έστω κι αν πρόκειται για το ίδιο αλλά από άλλη γωνία.
Πολλές φορές μια φωτογραφία, αν και στατικό πλάνο, δείχνει να έχει κίνηση. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το μάτι μου στην πρώτη φωτογραφία κινείται από αριστερά πρός τα δεξιά ενώ στη δεύτερη αντίθετα.
Επειδή, όπως έχει παρατηρηθεί σε λήψεις με βιντεοκάμερα ή κινηματογραφικές η "σωστή" και πιό ξεκούραστη κίνηση, το paning δηλαδή της μηχανής, για το ανθρώπινο μάτι είναι από αριστερά πρός τα δεξιά, ή πρώτη φωτογραφία μου δίνει ακριβώς αυτή την αίσθηση.
Τουλάχιστον στο δικό μου μάτι η πρώτη είναι πολύ πιο "φυσιολογική".
 
Μεταξύ πρώτης και δεύτερης, την πρώτη, έχει πιο χαμηλά τον ορίζοντα και "αναπνέει" το κάδρο. Εννοείται ότι η τρίτη κερδίζει πάρα πολύ από το φως, αλλά και το χαμηλό σύννεφο και την αντανάκλασή του, ως πρόσθετα στοιχεία της σύνθεσης. Από τις βάρκες, θα προτιμούσα τη δεύτερη με το φως της πρώτης.
 
Και τώρα οι βάρκες. Κοντά στο κέντρο ή κοντά στην άκρη του καρέ; Η σπασμένη ή η ταλαιπωρημένη αλλά σε ένα κομμάτι; Πόσο ρόλο παίζουν τα χρώματα της λίμνης σε σχέση με το κύριο θέμα (βάρκα;)

η πρωτη βαρκα σαφως και ειναι πιο σωστη σαν καδρο.

Αφηνει χωρο για το ματι , η βαρκα δεν δεσποζει στο κεντρο του καδρου επισκιαζοντας το υπολοιπο καδρο....



Εισαι κοντα στην βασικη αρχη του φωτογραφικου και οχι μονο καδρου.....την Χρυση Τομη
 
Ίδιο θέμα, διαφορετική εκτέλεση:

Έχουμε ένα αντικείμενο σε μια φωτογραφία. Μια σκάλα στη λίμνη Πρέσπα. Ποιά στάση σας αρέσει περισσότερο; Αυτή που μπαίνει από αριστερά ή από δεξιά; Και γιατί; Στην περίπτωση που μπαίνει από τα δεξιά έχουμε βέβαια κόντρα ήλιο και το κάδρο είναι πιο άτσαλο.

Ή μήπως να λείπει η σκάλα και απλώς να υπάροχυν μόνο τα παλούκια της μέσα στο νερό; Σε αυτή την περίπτωση κολακεύει το θέμα περισσότερο και το φως, διότι είναι πολύ νωρίς το πρωί.

Θα ήθελα τη γνώμη σας παρακαλώ...

Δεν μπαινω σε συγκριση μεταξυ τριτης και υπολοιπων δεν εχει νοημα .ειναι τελειως διαφορετικες.
Απο τις 2 πρωτες σαφεστατα την πρωτη....εχει πιο ισορροπημενο καδρο χωρις ουσιαστικα κοψιματα ,φαινεται ναναι απο πιο χαμηλη θεση δινοντας αλλη προοπτικη στο καδρο και ειχε την τυχη το βουνο πισω ναναι μερικως σκιασμενο απο τα συννεφα κανοντας το background πιο αναγλυφο....

Η δευτερη ειναι πιο "φλατ", εχει πολυ θαλασσα στο καδρο χωρις λογο και το βουνο πισω ειναι κομμενο,πραγμα ππου το κανει να φαινεται περιεργο.

Καμμια σχεση δεν υπαρχει για το αν μπαινει απο δεξια η αριστερα στο καδρο ενα αντικειμενο αρκει να υπηρετει την σωστη ισορροπια του καδρου μας.
 
Απάντηση: Re: Ζητήματα αισθητικής...

Καμμια σχεση δεν υπαρχει για το αν μπαινει απο δεξια η αριστερα στο καδρο ενα αντικειμενο αρκει να υπηρετει την σωστη ισορροπια του καδρου μας.

Αυτό είναι ένα καλό θέμα για μια ξεχωριστή συζήτηση.
Δεν το έβγαλα από το μυαλό μου, κάπου το είχα διαβάσει και όντως συνειδητοποίησα οτι, εμένα τουλάχιστον, μου είναι πολύ πιό εύκολο να παρακολουθώ από αριστερά πρός τα δεξιά παρά το ανάποδο.
Δεν ξέρω που οφείλεται, ίσως είναι στον τρόπο που μάθαμε να διαβάζουμε ξεκινώντας πάντα από αριστερά και καταλήγοντας δεξιά,, ίσως σε κάτι άλλο, δεν ξέρω.
Σ´εμένα πάντως σίγουρα συμβαίνει.
 
Re: Απάντηση: Re: Ζητήματα αισθητικής...

Αυτό είναι ένα καλό θέμα για μια ξεχωριστή συζήτηση.
Δεν το έβγαλα από το μυαλό μου, κάπου το είχα διαβάσει και όντως συνειδητοποίησα οτι, εμένα τουλάχιστον, μου είναι πολύ πιό εύκολο να παρακολουθώ από αριστερά πρός τα δεξιά παρά το ανάποδο.
Δεν ξέρω που οφείλεται, ίσως είναι στον τρόπο που μάθαμε να διαβάζουμε ξεκινώντας πάντα από αριστερά και καταλήγοντας δεξιά,, ίσως σε κάτι άλλο, δεν ξέρω.
Σ´εμένα πάντως σίγουρα συμβαίνει.

Ειμαι σχεδον σιγουρος οτι λογω συνηθειας αναγνωσης συμβαινει...πρεπει να ρωτησουμε καναν Αραβα...
 
λοιπον!

για τις πρωτες 3 φωτο!

Κατ'αρχην μου αρεσουν και οι 3 πολυ!ωραιο φως, ωραιο focus και ωραια θεματα που παιζουν με εξυπνο τροπο με τις γραμμες του βουνου στις 2 πρωτες φωτο!! και αφου η συζητηση γινεται για διαφορετικες στασεις και τροπους ληψης τετοιων θεματων, οι προτασεις μου ειναι οι εξης:

οσο αναφορα την σκαλα θα μου αρεσε η ιδεα να γινοταν μια ληψη σε ευθεια γραμμη, με focus τα παντα, οπου το τελος της σκαλας θα "οδηγουσε" λιγο πιο κατω απο τον οριζοντα. επισης λιγο πιο αργο shutter speed για να φαινεται το νερο της θαλασσας πιο smooth και γλυκο στο ματι.

ωραια ιδεα θα ηταν η ιδια φωτο να ηταν σε ασπρομαυρο και αν θελαμε επειτα στο photoshop να καναμε τον ουρανο λιγο πιο δραματικο (αφου υπαρχουν συννεφακια) προσθετοντας contrast κλπ!

η τριτη που εχει μονο τα παλουκια μου αρεσει πολυ. θα μου αρεσε ακομα περισσοτερο ομως αν τα 2 πρωτα παλουκια φαινονταν πιο κοντα και γεμιζαν λιγο παραπανω το frame (δεν ξερω βεβαια αν το επετρεπε το ζουμ του φακου σε περιπτωση που τα παλουκια αυτα ηταν αρκετα μακρια) για να δινουν ενα πιο εντονο foreground interest.


για τις 2 φωτο με τις βαρκες!

μου αρεσει το φως της πρωτης και μου αρεσει επισης που ειναι στα δεξια κατω τριτα (συγνωμη αν δεν το ειπα σωστα στα ελληνικα). θα μου αρεσε να εβλεπα λιγο περισσοτερο ζουμ στην βαρκα που ειναι το κεντρικο θεμα και λιγο πιο χαμηλη ληψη!

η δευτερη σπασμενη βαρκα παλι μου αρεσει! μου αρεσει που το φως ειναι πιο σκοτεινο απο την πρωτη εξαιτιας της σπασμενης βαρκας (δεν ξερω πως αλλιως να το εξηγησω). μου αρεσει που ειναι στο κεντρο η βαρκα, επειδη ειναι και το κεντρικο θεμα, και επισης μου αρεσει το υψος αυτης της ληψης!!


Πολυ καλη δουλεια! Μπραβο!:award:
 
Last edited:
και οι 3 !!!!!!!
δεν ξεχωριζω καμια διοτι ειναι πολυ ομορφες και αν θα πρεπει να διαλεξεις να κρατησεις και τις 3 !!



.....καλη η ιδεα του Δημ 84 για μια ληψη σε ευθεια γραμη της σκαλας ..
 
Από την πρώτη τριάδα η πρώτη αφήνει το μάτι μου να κινείται πιο ομαλά και από αριστερά δεξιά αλλά και από κοντά πιο μακρυά. Δείχνει οι γραμμές να συγκλίνουν προς τα δεξιά και να χάνονται στο βάθος. Ίσως περιμένοντας ή στοχεύοντας σε κάτι από το βάθος δεξιά. Μου βγάζει περισσότερη ηρεμία.
Η δεύτερη έχει πιο "σκληρό" θέμα εστιάζοντας περισσότερο στην σκάλα που κάνει εντονότερη αντίθεση με τα υπόλοιπα, σαν να αντιστέκεται στο υπόλοιπο ήρεμο τοπίο. Ο τρόπος που κόβεται το βουνό με ενοχλεί σαν κάτι καλό να έχασα απ' το σύνολο. Η τρίτη κάπου με μπερδεύει ανάμεσα σε κοντινά και μακρινά, με επιμέρους θέματα. Τα πουλιά δεν φαίνονται αρκετά, τα παλούκια είναι κάπως άτακτα στην εικόνα, σαν ενοχλητική ανθρώπινη παρέμβαση της θαλάσσιας γαλήνης, τα βουνά με τα σύννεφα τραβάνε την προσοχή λόγω όγκου. Κροπάροντας θα βγαίναν 2-3 αυτόνομες φωτογραφίες απ' την τρίτη!

Η πρώτη βάρκα δείχνει να ξεκουράζεται, έτοιμη να ανοιχτεί πάλι στην θάλασσα που καταλαμβάνει σημαντικό μέρος της εικόνας. Ίσως την προτιμούσα με περισσότερο ουρανό και λιγότερη κοντινή ξηρά, πιο ταξιδιάρικη!
Η δεύτερη βάρκα αν και ακόμα μέσα στο νερό, δείχνει πια παραδομένη στην ξηρά που επιβάλλεται και στο κάδρο, ιδιαίτερα με τον βουνίσιο όγκο δεξιά, και με την έλλειψη μακρινότερου υγρού ορίζοντα...

Δεν ξέρω ποιά θα επέλεγα απ' το σύνολο. Εξαρτάται απ' τον προορισμό της. Κάθε μία δείχνει άλλα πράγματα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σωστά για να συνοδεύσει διαφορετικό κείμενο - χώρο - σκοπό...
 
Πιστευω πως φωτογραφια ειναι το πιασιμο της στιγμης της ποσοτητας και ποιοτητας φωτος στο φιλμ ή τον αισθητηρα.
Καλυτερο φως(πιο ζεστο, χρωματα προς το κοκκινο) εχει η τριτη πρεπει να ειναι τραβηγμενη μαλλον νωρις το πρωι,μετα η πρωτη και μετα η δευτερη(με μιρή διαφορα) η οποια ειναι τραβηγμενη ή προς το μεσημερι οπου εχει αυξηθει πολυ η υγρασια ή με συννεφιά(πιο σκληρα χρωματα προς το μπλε).
 
Η 3η φωτογραφία κεντρίζει το ενδιαφέρον: Τα παλούκια που εξέχουν με τα πουλιά πάνω τους και τα σύννεφα πέρα μακρύα. Την φαντάζομαι χωρίς τα βουνά μόνο με τον ορίζοντα και τα σύννεφα.

Για την βάρκα μου αρέσει η 1η: Κάποιο ίσως γκροπάρισμα και λίγο περισσότερο saturation. Κάπως έτσι:
946945961954945bh8.jpg
 
Με πολύ χαρά βλέπω το πλήθος των παρατηρήσεων και των τοποθετήσεων. Για να είναι πιο πλήρης η άποψη, ας δώσω μερικά στοιχεία.

Στην πρώτη περίπτωση οι δυο φωτογραφίες τραβήχθηκαν 31/5 10.48 το πρωί με διάφραγμα 11. ISO 200. Η δεύτερη είναι πιο σκληρή διότι έχει σχεδόν κόντρα το φως. Εστιακή απόσταση 70Χ1,5. Μηχανή η D100 και φακός ο AFS 70-300 VR. Η τοποθέτηση τηςε σκάλας στο κέντρο της φωτογραφίας (πρόκειται για την ίδια σκάλα) έγινε μάλλον από λάθος.

Η τρίτη φωτο, αυτή με τα παλούκια, τραβήχθηκε την ίδια μέρα 7.58 το πρωί. Διάφραγμα 10, ίδιο iso ίδια εστιακή απόσταση, ίδια μηχανή, ίδιος φακός,

Στη δεύτερη περίπτωση, στις βάρκες. Η πρώτητραβήχθηκε στις 8.02 το πρωί, με διάφραγμα 11. Εστιακή απόσταση 35, μηχανή η D200 και φακός ο AFS 17-35. Η σπασμένη βάρκα τραβήχθηκε στις 11.09 με διάφραγμα 10 και όλα τα άλλα στοιχεία ίδια. Η βάρκα είναι στη μέση από λάθος, δεν το επιδίωξα (δηλ. βιαζόμουν να μετακινηθώ, διότι έβλεπα να πλησιάζουν 2 κυνηγόσκυλα).
 
Γεγονος οτι πρωι και απογευμα εχουμε πιο κορεσμενα χρωματα.
Αν ειχες και το τριποδο θα μπορουσες να εχεις μακομα μικροτερα διαφραγματα το πρωί με αποτελεσμα καλυτερη ευκρεινια στο βαθος, θα ηταν μεγαλυτερο το βαθος πεδιου.
 
Δημοσθένη η μικρότερη ταχύτητα που είχα ήταν 1/180, άρα αρκετή. Μικρότερα διαφράγματα, θα έφερναν diffraction, άρα πτώση στην ποιότητα της εικόνας. F13 είναι το μικρότερο που έχω χρησιμοποιήσει ποτέ.
 
Προσωπικα θα δοκιμαζα και μια με 16 διαφραγμα ωστε να εχω πιο καθαρο βαθος πεδιου στην πρωτη βαρκα, ωστε να φαινονται πιο καθαρα τα πρωτα παλουκια.
 
Στη φωτογραφια (οπως και στη ζωγραφικη και αρχιτεκτονικη φυσικα) ακολουθουμε τον κανονα της χρυσης τομης.

Δηλ. καλο ειναι να βαζουμε το κεντικο θεμα μιας συνθεσης στο 1/3 περιπου του πλατους του καδρου (δεξια ή αριστερα εξαρταται μονο απο την συνθεση).

Γι αυτο θα διαλεγα μαλλον τις πρωτες φωτογραφιες (εχουν καλυτερη ισσοροπια στο πλανο).

Περισσοτερες λεπτομερειες http://el.wikipedia.org/wiki/Χρυσή_τομή
 
Last edited: