Re: Χόμπυ Ξυλογλυπτική & μικροξυλοκατασκευές! Ιδέες, κατασκευές και εργαλεία.
Μετατροπή σέγας σε "πριονοκορδέλα" !
Επειδή η κουβέντα που έχει ανοίξει είναι πολύ ενδιαφέρουσα, έκανα μερικές σκέψεις για την κατασκευή ενός κάπως universal συστήματος που θα υποστηρίζει την λάμα έτσι ώστε αυτή να μένει κάθετη, η τέλος πάντων με την κλίση που έχουμε ορίσει εμείς.
Φυσικά δεν είναι κάτι πρωτότυπο, βασίζεται σε ιδέες που ήδη υπάρχουν και που αρκετές εκτέθηκαν σε προηγούμενα post, το θέμα μου είναι αν μπορούμε να φτιάξουμε κάτι λίγο πιο σταθερό και πιο ευέλικτο όσον αφορά στις ρυθμίσεις του, το οποίο να μην θέλει δύσκολα εργαλεία για να γίνει.
Τώρα βέβαια αυτά που σκέφτομαι είναι εξελισσόμενα και δεν είναι κάτι τελειωμένο, δέστε τα σαν μια πρόταση εργασίας !
Σκέφτομαι να παρουσιάσω αυτό το σχέδιο κατασκευής σε στάδια, ένα-ένα βασικό κομμάτι για να ενσωματωθούν και οι προτάσεις οι δικές σας στο τελικό σχέδιο, είτε αυτούσια , είτε σαν εναλλακτικές δυνατότητες.
Α. Ο οδηγός της λάμας
Βασικό εξάρτημα που κρίνει την τοπική σταθερότητα της λάμας.
Σήμερα θα δείξω σκαριφήματα μόνο από το θέμα του περιορισμού της κίνησης της λάμας και όχι σχετικά με τη κίνηση πάνω κάτω του οδηγού που είναι απαραίτητα προκειμένου η λάμα να έχει την καλύτερη δυνατή υποστήριξη όποιο πάχος και να κόβει.
Α.1. Η στήριξη των ρουλεμάν
Πρώτο και σημαντικό θέμα καθώς η καλή του στήριξη είναι το Α και το Ω, οι λύσεις αρκετές ανάλογα με τα εργαλεία μας και τις "συμπτώσεις".
Α1.1. Το ρουλεμάν είναι κάθετο στη λάμα έδρασής του
Ι)
Αν το ρουλεμάν που έχουμε δεν ταιριάζει με τη βίδα μας, τη λύση δίνει ένα μικρό κομμάτι από ράβδο (αλουμινίου για να μην έχουμε δυσκολίες) που το φέρνουμε στη σωστή εξωτερική διάμετρο για να μπαίνει πρεσσαριστό στο ρουλεμάν και στο οποίο ανοίγουμε στο κέντρο μια τρύπα για να περνάει φερμαριστά η βίδα μας.
Τώρα σα πολλές ακρίβειες έβαλα στη μέση, αλλά είναι κρίσιμο να μην έχουμε τζόγους.
Την περίμετρο θα την φέρουμε με ένα ντουκόχαρτο δένοντας το ραβδάκι σε ένα δράπανο (μιλάμε για μικροδιαφορές τώρα),άλλο σημαντικό δεν υπάρχει καθ´ώς οι τομές μπορούν να γίνουν με το σιδηροπρίονο.
ΙΙ)
Περίπτωση δεύτερη και τυχερή!
Η βίδα μας μπαίνει ακριβώς και ζόρικα μέσα στο ρουλεμάν (ή έστω με λίγο παρακάλεμα με το ντουκόχαρτο
)
Εδώ δεν έχουμε κανένα πρόβλημα , περνάμε ροδέλα και ρουλεμάν στη βίδα και μετά τα υπόλοιπα είναι απλά.
Καλό είναι να χρησιμοποιήσουμε και μια σταγόνα μέτριο thread lock στο βίδωμα, αλλά και το σκέτο κόντρα παξιμάδι αν σφιχτεί καλά, μια χαρά δουλειά θα κάνει!
ΙΙΙ)
Αν μας βρίσκονται ροδέλες κωνικές, είτε μπορούμε να τις βάλουμε όπως είναι είτε να τις δέσουμε κώνο με κώνο σε μια βίδα και μετά δράπανο, πλακέ λιμάκι που να κόβει και το σόκορό του και συχνό μέτρημα με το παχύμετρο για να τις κάνουμε σαν "Γ".
ΙV)
Τελευταία περίπτωση η πιο εύκολη, αλλά χωρίς την στιβαρότητα των προηγούμενων, παρ' όλα αυτά θα κάνει μια χαρά τη δουλειά της.
Όπως είδατε σε όλες τις λύσεις υπάρχει μια ροδέλα μεταξύ ρουλεμάν και λάμας στήριξης, αυτή καλό είναι να έχει κάποιο πάχος(η βάλτε δυο πιο λεπτές) για να έχουμε απόσταση από τη λάμα, μεγαλύτερη από το μέγεθος των αναμενόμενων ρινισμάτων από το πριόνισμα προκειμένου να μην ταλαιπωρείται η θωράκιση (καπάκια) του ρουλεμάν.
Α.1.2. Το ρουλεμάν είναι κάθετο στη λάμα έδρασής του.
Εδώ έχουμε δυο περιπτώσεις την αμφίπλευρη στήριξη και την μονόπλευρη.
Η αμφίπλευρη είναι πιο εύκολη καθώς απαιτείται λίγο προσεκτικό λιμάρισμα και το ραβδάκι που λέγαμε πριν.
Η μονόπλευρη έχει κάποιο θεματάκι, αλλά τίποτε που λίγο προσοχή να μην μπορεί να το διαχειριστεί.
Σημαντικές απαιτήσεις ακρίβειας δεν υπάρχουν, παρά μόνο στην καλή και σφιχτή εφαρμογή της ράβδου στο ρουλεμάν.
Προσοχή αν δεν μας είναι εύκολο να πετύχουμε την κλιμακωτή διαμόρφωση της ράβδου, αρκεί να βάλουμε ίσια ράβδο (σαν να κόψαμε στη "μέση" τη ράβδο της αμφίπλευρης στήριξης) και να βάλουμε μεταξύ ρουλεμάν και λάμας στήριξης μια ροδέλα.
Α.2. Ο μηχανισμός υποστήριξης της λάμας.
Ξεκινάω από την πλήρη εικόνα και θα δούμε στη συνέχεια τις λεπτομέρειές της.
1. Η βασική λογική είναι να έχουμε μια στιβαρή λάμα που θα φέρει το ρουλεμάν αναφοράς (αυτό που θα καθορίζει τη θέση της λάμας, καθώς και το πίσω ρουλεμάν που θα εμποδίζει τη λάμα να οπισθοχωρήσει κάτω από πίεσή μας και σε μια ξέχωρη μικρότερη λάμα να υπάρχει το ρουλεμάν που υποχρεώνει τη λάμα σε συνεχή επαφή με το ρουλεμάν αναφοράς!
2. Αυτή έχει την μορφή μισής πένσας καθώς μας δίνει την δυνατότητα να την πιέσουμε και να ανοίξει για να κατεβάσουμε το μηχανισμό πάνω στη ´λάμα.
3. Την πίεση την εξασφαλίζει ένα ρυθμιζόμενο ελατήριο και έχουμε και δυο ακόμα ρυθμιστικά που το ένα καθορίζει πόσο κοντά μπορούν να πλησιάσουν τα δυο ρουλεμάν...
(Εδώ ξέχασα να βάλω ένα κόντρα παξιμάδι στο σημείο που βιδώνει η βίδα ρύθμισης αλλά φανταστείτε το!
)
... και το άλλο πόσο μπορεί να απομακρυνθούν.
Ας δούμε μια πιο κοντινή εικόνα του κύριου μηχανισμού:
4. Δεξια-τελείως- βλέπουμε ότι υπάρχει κάθετα στη λάμα στήριξης ένα μεταλλικό τακουνάκι ντυμένο με ένα πλακάκι τεφλόν (για να γλιστράει πάνω στο κομμάτι χωρίς να το τραυματίζει) Αυτό είναι καλό να μπει για να μην κλωτσάει το κομμάτι προς τα πάνω και το τεφλόν γιατί θα μας επιτρέψει να έχουμε ένα σχετικά σφιχτό πάτημα του οδηγού πάνω στο κομμάτι αλλά με πολύ χαμηλή τριβή !
5. Αριστερά από το ρυθμιστή πίεσης βλέπουμε το ρυθμιστή ελάχιστης απόστασης των ρουλεμάν.
Προσοχή όλα τα ρυθμιστικά και του πίεσης, είναι ασφαλισμένα με κόντρα παξιμάδι (ρυθμίζουμε και ασφαλίζουμε την ρύθμιση με το κόντρα)!
6. Πιο αριστερά βλέπουμε την άρθρωση μεταξύ της λάμας της βάσης και της κινητής λάμας.
7. Η άρθρωση αυτή είναι μονόπλευρη γι' αυτό και πρέπει το πλακάκι να έχει αρκετό πάχος έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η παραλληλία των δύο στελεχών του μηχανισμού μας.
8. Για την κατασκευή του απλά πρέπει να φροντίσουμε η φρεζάτη βίδα να μην είναι ολόπασο , αλλά να έχει ένα τμήμα κορμού καθαρού, έστω και αν χρειαστεί να κόψουμε λίγο από το πάσο της (ή αν χρειαστεί να φτιάξουμε λίγο πάσο με μια φιλιέρα.
9. Σημαντικό είναι η φρεζάτη βίδα να βιδώσει πάνω στο πλακάκι, και να μπεί και το κόντρα παξιμάδι και να σφιχτεί τόσο όσο να επιτρέπει την χωρίς τζόγους κίνηση των δυο στελεχών της βάσης (να ανοιγοκλείνει η ρουλεμανόπενσα (!) σφιχτά και στρωτά)
Για να το πετύχουμε αυτό, καλό είναι μεταξύ του πλακιδίου και της κινητής λάμας, να παρεμβληθούν δύο αποστακτικές ροδέλες από ατσάλι πάχους 0,1mm, αυτές τις βρίσκουμε σε καλά εργαλειάδικα σε διάφορα μεγέθη.
Εναλλακτικά αν δεν βρείτε δυο λαμαρινάκια λεπτά από ανοξείδωτο τρυπημένα στη σωστή διάσταση και περασμένα από πολύ λεπτό ντουκόχαρτο νερού (πάνω από 1500 grid) θα κάνουν μια χαρά τη δουλειά μας.
10. Ένα άλλο σημείο που θέλει προσοχή είναι το φρεζάρισμα που θα υποδεχτεί τη βίδα. Αυτό θα πρέπει να γίνει με κανονική φρέζα (60 μοίρες) και όχι με κάποιο τρυπάνι και οπωσδήποτε με το πλακάκι δεμένο σε μέγγενη και στο κάθετο δράπανο.
Αν δεν έχετε προσπαθήστε να κρατήσετε το δράπανο όσο πιο κάθετο γίνεται προς το πλακάκι, εν ανάγκη βάλτε ένα φίλο σας να σας "αλφαδιάσει " !
11. Λίγο γράσο στην άρθρωση (προσοχή καλό είναι να μην πάει στα πάσα της βίδα ή του πλακιδίου αλλά και στο φρεζάτο της βίδας και σωστό σφίξιμο θα κάνει την άρθρωσή μας να κινείται χωρίς κανένα τζόγο ομαλά και χωρίς υπερβολική αντίσταση. Μόλις πετύχουμε το σφίξιμο που θέλουμε κρατάμε πολύ καλά βίδα και λάμα ακίνητα και ασφαλίζουμε το κόντρα παξιμάδι!
12. Ελέγχουμε και πάλι να δούμε αν διατηρείται η επιθυμητή κίνηση και είμαστε έτοιμοι για επόμενα βήματα !
Τα οποία όμως θα ακολουθήσουν αργότερα καθώς όπως είπα η σχεδίαση είναι "real time"
Όλα τα σχόλια είναι επιθυμητά, δεν υπάρχει καμία απορία που να είναι χαζή, και η διατύπωση των εναλλακτικών ιδεών.... "υποχρεωτική" ! ! !
Ελπίζω να μην σας ζάλισα με το σεντονάκι ! ! !