Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Ηλία πάλι θα έχεις ασυνέχειες στην κίνηση, ειδικά στα σύννεφα. Επίσης με 30" δύσκολα παίρνεις καλό αποτέλεσμα. Πρέπει τα κινούμενα θέματα να έχουν γρήγορη μεταβολή. Συνήθως ένα καλό αποτέλεσμα έρχεται στα 60"+, οπότε με 30+ φωτογραφίες το πράγμα κουράζει πολύ ούτως ή άλλως...
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Δεν ξέρω τι κουράζει περισσότερο, να πάρεις 60 καρέ 1sec σε δυο λεπτά, ή να πάρεις 1 καρε 2048sec με ND 11stop ?? ;) (τόσο θέλεις για ίδια έκθεση ) .. χώρια που δεν έχεις και δεύτερη ευκαιρία μετά απο μισή ώρα ..

Γενικά με τα φιλτρα ND συνήθως δεν φτάνει ενα .. θέλεις καμια τριάδα για να είναι βολικό το σεταπ σε διάφορους φωτισμούς. Αλλά μπορείς να συνδυάσεις ένα μεσαίας ισχύoς ND (πες 6 στοπ) και πολλαπλές λήψεις ;) ..

http://chaoticmind75.blogspot.gr/2013/08/about-averaging-identical-shots.html

Δες το νερο στην τελευταία κάτω .. στα highlights έχει ασυνέχειες αλλά αυτό οφείλεται στο οτι χρησιμοποίησε μόνο δυο λήψεις (και μάλλον σύντομες) για τα highlight .. βέβαια το πρόβλημά του ήταν πιο περίπλοκο .. ήταν και η δυναμική περιοχή που έπρεπε να δαμάσει .. που εσυ δεν έχεις τετοιο θεμα στα καρε που ανεβάζεις ..
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Δεν ξέρω τι κουράζει περισσότερο, να πάρεις 60 καρέ 1sec σε δυο λεπτά, ή να πάρεις 1 καρε 2048sec με ND 11stop ?? ;) (τόσο θέλεις για ίδια έκθεση ) .. χώρια που δεν έχεις και δεύτερη ευκαιρία μετά απο μισή ώρα ..

Γενικά με τα φιλτρα ND συνήθως δεν φτάνει ενα .. θέλεις καμια τριάδα για να είναι βολικό το σεταπ σε διάφορους φωτισμούς. Αλλά μπορείς να συνδυάσεις ένα μεσαίας ισχύoς ND (πες 6 στοπ) και πολλαπλές λήψεις ;) ..

http://chaoticmind75.blogspot.gr/2013/08/about-averaging-identical-shots.html

Δες το νερο στην τελευταία κάτω .. στα highlights έχει ασυνέχειες αλλά αυτό οφείλεται στο οτι χρησιμοποίησε μόνο δυο λήψεις (και μάλλον σύντομες) για τα highlight .. βέβαια το πρόβλημά του ήταν πιο περίπλοκο .. ήταν και η δυναμική περιοχή που έπρεπε να δαμάσει .. που εσυ δεν έχεις τετοιο θεμα στα καρε που ανεβάζεις ..
Κουράζει το πρώτο και σαν διαδικασία λήψης και σαν διαδικασία επεξεργασίας. Σαν λήψη ούτε με αυτό τον τρόπο έχεις δεύτερη ευκαιρία και μάλιστα με τόσες λήψεις τα πράγματα γίνονται πιο επικίνδυνα στο να χάσεις κάτι σε εστίαση, κούνημα, σταθερότητα φωτός κλπ. προσθέτω ότι στις λήψεις ενδέχεται να συμπεριλάβεις ανεπιθύμητα πράγματα όπως κινούμενα αυτοκίνητα σε γέφυρες, πουλιά, ανθρώπους κλπ, τα οποία σε λήψεις των 1-2" θα φανούν σίγουρα, ενώ σε 1 λήψη των 60" εξαφανίζονται. Τότε τι κάνεις; Τελετή με content aware που και πάλι δεν ξέρεις αν πετύχει όπως πρέπει. Επίσης, στο post processing πρέπει να διαχειριστείς 60 αρχεία RAW που θα σου δώσουν 60 αρχεία TIFF των ~130ΜΒ το καθένα. Όλοι μας καταλαβαίνουμε τη δυσκολία επεξεργασίας ενός τέτοιου συνόλου καθώς ο Η/Υ πρέπει να έχει top προδιαγραφές.

Από πλευράς τήρησης αρχείων να μιλήσουμε για χωρητικότητα στο δίσκο; Βάλε ~25ΜΒ για κάθε RAW και ~130ΜΒ για τη μετατροπή του σε TIFF, άρα θα χρειαστείς ~160ΜΒ/αρχείο. Πόσα αρχεία έχουμε να δουλέψουμε; 60; Οπότε μιλάμε για 60x160MB=9.3GB/φωτογραφία! Σε αντίθεση με τη μονή λήψη που θα χρειαστείς 160ΜΒ...

Όσο για τον αριθμό των φίλτρων, αν ξέρεις τι να κάνεις δεν χρειάζεσαι περισσότερα από 1 φίλτρο, απλώς πρέπει να έχεις στη διάθεσή σου φίλτρα με διάφορα στοπ. Επίσης είμαι κάθετα αντίθετος στη χρήση πολλαπλών φίλτρων γιατί όσο ποιοτικό γυαλί και να έχουν, δεν παύουν να αποτελούν εμπόδιο ανάμεσα στο φακό και το θέμα, οπότε πρέπει να φροντίζουμε να χρησιμοποιούμε μόνο 1. Ακόμα και τα Graduated ND δεν τα θέλω. Αν χρειάζεται να έχει ο ουρανός χαμηλότερη έκθεση από το κάτω θέμα και αυτό δεν μπορεί να γίνει με μονή φωτομέτρηση, τότε καλύτερα να πάρω 2 λήψεις...
 

CyberDEL

Senior Member
1 December 2014
506
Αλεξάνδρεια
Για δώστε και καμιά οδηγία για εμάς τους άσχετους με το άθλημα, αλλά με όρεξη να μάθουμε. Είδα ότι ND φίλτρα υπάρχουν σε πολλές διαβαθμίσεις. Είναι απαραίτητο να έχουμε σε διάφορα στοπ; Από που να ξεκινήσουμε, από τα πολλά στοπ ή από τα λίγα; Προτείνετε κάποιο που θα ήταν καλό για να αρχίσουμε τα πειράματα. Ειπώθηκε ότι τα μεταβλητά δεν είναι καλά, "λασπόνουν" το θέμα. Δηλαδή;
Μήπως πρέπει να πειραματιστώ πρώτα με χωρίς φίλτρο σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού και μετά με nd;
Επίσης, οι λήψεις θα γίνουν μάλλον στο bulb, οπότε είναι απαρατήρητο ένα RC; Δεν ξέρω αν υπάρχει κάποιο οικονομικό για την NX1, πίστευα ότι θα βγάλω άκρη με το app της Samsung για ασύρματη ενεργοποίηση του κλείστρου αλλά αφενός νομίζω ότι δουλεύει μόνο μέχρι τα 30" και αφετέρου δεν έχω καταφέρει να το κάνω να δουλέψει σωστά ακόμη.
 

teobot

Supreme Member
18 December 2009
3,710
Για δώστε και καμιά οδηγία για εμάς τους άσχετους με το άθλημα, αλλά με όρεξη να μάθουμε. Είδα ότι ND φίλτρα υπάρχουν σε πολλές διαβαθμίσεις. Είναι απαραίτητο να έχουμε σε διάφορα στοπ; Από που να ξεκινήσουμε, από τα πολλά στοπ ή από τα λίγα; Προτείνετε κάποιο που θα ήταν καλό για να αρχίσουμε τα πειράματα. Ειπώθηκε ότι τα μεταβλητά δεν είναι καλά, "λασπόνουν" το θέμα. Δηλαδή;
Μήπως πρέπει να πειραματιστώ πρώτα με χωρίς φίλτρο σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού και μετά με nd;
Επίσης, οι λήψεις θα γίνουν μάλλον στο bulb, οπότε είναι απαρατήρητο ένα RC; Δεν ξέρω αν υπάρχει κάποιο οικονομικό για την NX1, πίστευα ότι θα βγάλω άκρη με το app της Samsung για ασύρματη ενεργοποίηση του κλείστρου αλλά αφενός νομίζω ότι δουλεύει μόνο μέχρι τα 30" και αφετέρου δεν έχω καταφέρει να το κάνω να δουλέψει σωστά ακόμη.

Αναλογα το τι θελεις να πετυχεις...εδω ενας πινακας που δειχνει τις ταχυτητες που παρνεις απο ND0 (διχως φιλτρο) μεχρι το ND1000

http://media.digitalcameraworld.com...3/2012/07/Best_ND_Filter_conversion_chart.jpg
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Τα μεταβλητά φίλτρα δημιουργούν ένα Χ στην εικόνα, αποτελούνται από 2 κινούμενα μέρη, οπότε η ποιότητα χάνεται αλλά είναι η πιο οικονομική λύση για πολλά ND φίλτρα σε 1. Γνώμη μου είναι ότι πρέπει να έχεις 2-3 φίλτρα σε διαφορετικά στοπ το καθένα. Εγώ έχω 4 (6, 9, 10 & 11 στοπ). Να έχεις υπ' όψιν σου ότι κάθε στοπ διπλασιάζει τη διάρκεια λήψης, οπότε αν τα 10 στοπ σου δίνουν λήψη 60", θεωρητικά τα 11 στοπ θα σου δώσουν λήψη 120". Φυσικά οι τιμές δεν είναι απόλυτες καθώς το φως μεταβάλλεται διαρκώς, ειδικά σε συνθήκες με σύννεφα που κινούνται σχετικά γρήγορα. Επίσης, καλό είναι να βάζεις +20% στον υπολογιζόμενο χρόνο λήψης.

Ένα παράδειγμα:
Έστω ότι σε Aperture priority και με διάφραγμα f/11, παίρνεις χρόνο λήψης 1/60". Αν τοποθετήσεις φίλτρο ND2000 (11 stop), τότε ο νέος χρόνος λήψης θα είναι 2000 x 1/60 = 33,33". Άρα εσύ μετά την αρχική φωτομέτρηση, θα περάσεις σε Manual mode και θα ορίσεις ως χρόνο λήψης το bulb για να έχεις απόλυτο έλεγχο της διάρκειας λήψης. Θεωρητικά, με βάση την αρχική μέτρηση πρέπει να κρατήσεις ανοιχτό το κλείστρο για ~34" αλλά όπως έγραψα πιο πριν, πιθανότατα να χρειαστεί να το κρατήσεις ανοιχτό για περισσότερο χρόνο (πχ 40"). Άπαξ και μπει το φίλτρο δεν θα σε βοηθήσει πλέον το ιστόγραμμα έκθεσης.

Είναι βασικό να έχεις εστιάσει σωστά στο θέμα σου ΠΡΙΝ τοποθετήσεις το φίλτρο. Αφού η εστίαση είναι καλή, περνάς τον φακό σε manual focus (αν πριν είχες εστιάσει με Auto Focus) έτσι ώστε να κρατήσει η μηχανή τη μέτρηση της εστίασης και μετά τοποθετείς το φίλτρο. Οδηγούς για ΜΕ θα βρεις αρκετούς στο ιντερνετ.
 

CyberDEL

Senior Member
1 December 2014
506
Αλεξάνδρεια
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ, λύθηκαν αρκετές απορίες μου. Τελικά τα κατάφερα με το app και τώρα έχω RC. Προσπαθούσα να το δουλέψω με την εφαρμογή που κάνει προεπισκόπηση και ρυθμίσεις στην μηχανή αλλά δεν είχε το bulb. Με άλλη εφαρμογή μέσω bluetooth, έχεις τη δυνατότητα για RC, με κράτημα για το Βulb και ένδειξη του χρόνου στο κινητό.
Να ρωτήσω κάτι άλλο, διάβασα ότι αρκετοί συνδυάζουν τα ND με CL-P. Έχω ένα CL-P της Hoya σε 77mm. Το χρησιμοποιώ με step up ring 72mm-77mm σε φακό 72mm. Μήπως θα ήταν καλύτερα τα ND να τα πάρω σε 77mm, έτσι μειώνω την πιθανότητα βινιέτας και μπορώ να τα βάζω και τα δύο μαζί ή να πάρω κατευθείαν 72mm που είναι και πιο φτηνά, ούτως ή άλλως 77mm φακό δεν έχω και ο 50-150 που θέλω να πάρω έχει και αυτός 72mm.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Να ρωτήσω κάτι άλλο, διάβασα ότι αρκετοί συνδυάζουν τα ND με CL-P. Έχω ένα CL-P της Hoya σε 77mm. Το χρησιμοποιώ με step up ring 72mm-77mm σε φακό 72mm. Μήπως θα ήταν καλύτερα τα ND να τα πάρω σε 77mm, έτσι μειώνω την πιθανότητα βινιέτας και μπορώ να τα βάζω και τα δύο μαζί ή να πάρω κατευθείαν 72mm που είναι και πιο φτηνά, ούτως ή άλλως 77mm φακό δεν έχω και ο 50-150 που θέλω να πάρω έχει και αυτός 72mm.
Σχετικό είναι. Με τα 77 εξαλείφεις τη βινιέτα (αν και μπορείς να το κάνεις και μετά) αλλά χάνεις τη δυνατότητα να κάνεις λήψη υπό βροχή γιατί δεν μπορείς να βάλεις παρασολέιλ (οι σταγόνες είναι πιθανό να πέσουν κατευθείαν πάνω στο φίλτρο). Εμένα μου χρειάστηκε αρκετές φορές να βγάλω φωτογραφία υπό βροχή και το παρασολέιλ πραγματικά με έσωσε.
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Κουράζει το πρώτο και σαν διαδικασία λήψης και σαν διαδικασία επεξεργασίας. Σαν λήψη ούτε με αυτό τον τρόπο έχεις δεύτερη ευκαιρία και μάλιστα με τόσες λήψεις τα πράγματα γίνονται πιο επικίνδυνα στο να χάσεις κάτι σε εστίαση, κούνημα, σταθερότητα φωτός κλπ. προσθέτω ότι στις λήψεις ενδέχεται να συμπεριλάβεις ανεπιθύμητα πράγματα όπως κινούμενα αυτοκίνητα σε γέφυρες, πουλιά, ανθρώπους κλπ, τα οποία σε λήψεις των 1-2" θα φανούν σίγουρα, ενώ σε 1 λήψη των 60" εξαφανίζονται. Τότε τι κάνεις; Τελετή με content aware που και πάλι δεν ξέρεις αν πετύχει όπως πρέπει. Επίσης, στο post processing πρέπει να διαχειριστείς 60 αρχεία RAW που θα σου δώσουν 60 αρχεία TIFF των ~130ΜΒ το καθένα. Όλοι μας καταλαβαίνουμε τη δυσκολία επεξεργασίας ενός τέτοιου συνόλου καθώς ο Η/Υ πρέπει να έχει top προδιαγραφές.

Σαν διαδικασία λήψης δεν είναι δύσκολο .. αρκεί να μπορείς να ρυθμίσεις την μηχανή να τραβάει σερι τις ζητούμενες λήψεις.
Εχεις καλύτερη αξιοπoίηση του χρόνου σε σχέση π.χ. με ενα ND 11stop που σε χαμηλό φωτισμό σε αναγκάζει να τραβήξεις πολύ περισσότερο χρόνο απότι τα απαιτούμενα 60sec. Αν π.χ. η σωστή έκθεση για κάθε λήψη χωρίς ND βγαίνει 1sec τραβάς 60Χ1 = 1min (και λιγο παραπάνω με την καθυστέρηση) ενώ με το ND 11στοπ θα πάς σε 2048 = 34min. Σε ένα λεπτό έχει δεύτερη ευκαιρία με τις πολλαπλές, σε μισή ώρα με την μια + ND 11stop ;)
Γιαυτό λέω βολικό είναι να έχεις πάνω από ενα φίλτρο και να βάζεις το κατάλληλο.

Το ζήτημα της σταθερότητας παίζει μόνο αν αναγκαστείς να κάνεις χειρισμούς .. αν δηλ. δεν υποστηρίζει η μηχανη τοσες πολλαπλές λήψεις με αυτόματο τρόπο ( see playmemories app ;) ). Αλλιώς γιατι να διαφέρει απο την μονή λήψη ?. To θέμα του shutter shock είναι μηδαμινό σε σχετικά μακρές εκθέσεις και άλλωστε κυκλοφορούν ευρέως οι λύσεις electronic first curtain shutter.
https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/usbdetail.php?eid=IS9104-NPIA09014_00-000011

Στο θέμα των ανεπιθυμητων .. ακριβως την ίδια εξαφάνηση θα έχεις και με τις πολλαπλές .. ειναι το ίδιο πραγμα αν κανεις το averaging στον αισθητήρα η στην επεξεργασια. Και το ατού με τις πολλαπλες, οτι μπορείς είτε να ξεσκαρτάρεις κάποιες είτε να τις περιποιηθείς δεόντως (content aware, αλλά και άλλα πιο απλά κόλπα ..). Δηλ στη χειρότερη είναι ισάξιο με την μονή υπερμακρά λήψη, και υπο την προυπόθεση που κάνεις επεξεργασία στα χειρότερα frame, σαφώς καλύτερο ... ουτε υπονοια σκιας ..

Από πλευράς τήρησης αρχείων να μιλήσουμε για χωρητικότητα στο δίσκο; Βάλε ~25ΜΒ για κάθε RAW και ~130ΜΒ για τη μετατροπή του σε TIFF, άρα θα χρειαστείς ~160ΜΒ/αρχείο. Πόσα αρχεία έχουμε να δουλέψουμε; 60; Οπότε μιλάμε για 60x160MB=9.3GB/φωτογραφία! Σε αντίθεση με τη μονή λήψη που θα χρειαστείς 160ΜΒ...

Τραγικά τα κάνεις, κατευθείαν απο τα raw μπορεις να κάνεις ενα tiff. Aν βασίζεσαι οτι δεν κουνήθηκε η μηχανή δεν χρειάζονται τα ενδιάμεσα αρχεια.
Υπάρχει και ενα free προγραμμα που βγάζει DNG 16/32bit (HDRmerge) αλλά δεν νομίζω να κανει απλο average παρολλο που ειναι το πιο απλο που θα μπορουσε να κανει ;). Θελει να γκρινιάξουμε λιγο στον Javier .. λιγο χρόνο να βρεί θα το κάνει .. πεντε γραμμες κωδικας είναι.
Παντως το Photoacute και το averaging κανει και DNG βγαζει για να μπορείς να χρησιμοποιείς το γνωστο σου workflow οποτε δεν είναι απαραίτητο να κρατήσεις και τα αρχικα RAW

Εχεις αυτο το μειονέκτημα του όγκου μονο αν δεν βασιζεσαι οτι βγηκαν ολες ακουνητες. Αλλά κερδιζεις και κατι στοπ σε θόρυβο .. το λινκ του προηγουμενου ποστ μου η φωτο ειναι τραβηγμένη με κομπακτ Canon A650 δεκαετίας

Όσο για τον αριθμό των φίλτρων, αν ξέρεις τι να κάνεις δεν χρειάζεσαι περισσότερα από 1 φίλτρο, απλώς πρέπει να έχεις στη διάθεσή σου φίλτρα με διάφορα στοπ. Επίσης είμαι κάθετα αντίθετος στη χρήση πολλαπλών φίλτρων γιατί όσο ποιοτικό γυαλί και να έχουν, δεν παύουν να αποτελούν εμπόδιο ανάμεσα στο φακό και το θέμα, οπότε πρέπει να φροντίζουμε να χρησιμοποιούμε μόνο 1. Ακόμα και τα Graduated ND δεν τα θέλω. Αν χρειάζεται να έχει ο ουρανός χαμηλότερη έκθεση από το κάτω θέμα και αυτό δεν μπορεί να γίνει με μονή φωτομέτρηση, τότε καλύτερα να πάρω 2 λήψεις...

Παλι δεν κατάλαβες .. δεν έγραψα για stacked φιλτρα, αλλά να έχεις πάνω απο 1 για να χρησιμοποιείς αυτό που βολεύει μονο του, οχι σε στοιβα.
 
Last edited:

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,819
Athens
Ελευσίνα, το ναυάγιο "Mediterranean Sky"

142s αν θυμάμαι καλά η λήψη υπό απίστευτη ξαφνική βροχή :D

whereareyoucaptain.jpg
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Πολύ καλή λήψη. Προσωπικά θα ήθελα το πλοίο να γεμίζει λιγότερο το κάδρο αλλά γούστα είναι αυτά.
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,345
Αθήνα
Πράγματι πολύ καλή, η τονισμένη ηρεμία της φύσης-θάλασσας σε κοντράστ με το ναυάγιο...
 

etsap

Supreme Member
22 June 2008
5,861
Αθηνα-Ν.Ψυχικο
Έγινε το αγαπημένο μου νήμα με τις φωτογραφίες σου Anon.
Τις έχεις κάπου μαζεμενες σε FHD για να τις κάνουμε slideshow για wallpaper σε κινητό (με την άδεια σου πάντα) ;
Θα το κοιτάω στη δουλειά και θα χαλαρωνω...
 

costas_

Supreme Member
13 May 2014
4,687
Around the world
Μου αρέσουν πολύ και εμένα. Αλλά βρε παιδί μου άνοιξες το θέμα, το γέμισες με φωτό που μας βγάλανε τα μάτια, μας έκανες να ψάχνουμε στο ebay/amazon/skroutz για φίλτρα ND 50,5000, 1000000... για 30 και βαλε stops και να τρέχουμε ως πρωτάρηδες να βγάλουμε γάλα την θάλασσα και μπαμπάκι τα σύννεφα, με τον αισθητήρα να βράζει από την υπερέκθεση !!! και φυσικά στην καλύτερη να βγάλουμε μαυρίλες με λευκές σκιές ή ασπρίλες με μαυρίλες ασορτί !

Κάνε ένα how to στο Youtube αγόρι μου να πεις τα μυστικά της μακράς έκθεσης ( πριν πετάξουμε 100 ευρώ σε φίλτρα) και εμείς δεν θα τα μαρτυρήσουμε σε κανέναν, μην ανησυχείς.
 
Last edited: