Ηχεία τύπου πάνελ, τι, πως και γιατί.

Lucas Stephanides - Anakrousis

AVClub Addicted Member
16 March 2007
2,118
Κανένας δεν γεννιέται με την γνώση. Όλοι μαθαίνουμε. Συνέχεια. Δεν έχει τέλος. Η μεγαλύτερη κατάκτηση του ανθρώπου. Η αντιγνώση ο μεγάλος αντίπαλος. Βέβαια υπάρχουν και κάποιοι που ποτέ δεν μαθαίνουν. Ξερόλες.

Επομένως Saitis.gr πού κολάς! Κι' αν δεν ξέρεις κάτι θα μάθεις. Κι' εγώ δεν ξέρω για κάποια από αυτά που αναφέρονται. Λ.Σ.
 

ln()

Supreme Member
1 February 2007
5,764
Βόλος
Οι ιδανικές πήγες είναι η σημειακή και η γραμμική.
Στην πρώτη θεωρούμε ότι όλη η ηχητική ακτινοβολία εκπέμπεται από ένα σημείο και προς όλες τις κατευθύνσεις, δημιουργώντας ένα τέλεια σφαιρικό κύμα.
Στη δεύτερη θεωρούμε ότι η εκπομπή γίνεται από μια γραμμή απείρου μήκους, δημιουργώντας ένα τέλειο κυλινδρικό κύμα.

Το πρώτο είναι το πιο δύσκολο να επιτευχθεί. Προσπάθειες προς αυτό τον σκοπό είναι της MBL με τα δαχτυλίδια, της JVC (πιο πρόσφατες, αλλά έχουν προηγηθεί και άλλοι) με τα πολύ μικρά μεγάφωνα που καλύπτουν μια σφαιρική επιφάνεια, και το πιο γνωστό της QUAD (με ηλεκτρονική καθυστέρηση που εισάγει την απαραίτητη διαφορά φάσης στα διαφορετικά σημεία της μεμβράνης ώστε η εκπομπή να μοιάζει με σημειακή.

Το δεύτερο είναι αφάνταστα ευκολότερο, όπως αποδυκνείουν τα μεγάλα ribbon (Magnepan, Apogee, Analysis, κοκ), ή οι συστοιχίες από πολλά μικρά (Infinity, ΕΜΤ, Carver, κλπ).
 

saitisgr

Banned
19 December 2006
1,513
Δυστυχώς εδώ
Re: Απάντηση: Ηχεία τύπου πάνελ, τι, πως και γιατί.

Δεν είπα ποτέ ότι περιμένω από κανέναν να ξέρει κάποια πράγματα και όσο
γιά την ασχετοσύνη, δεν είναι κακό, όλοι από κάπου ξεκινάμε και πιστεύω
ότι ένας απο τους σκοπούς του φόρουμ είναι και η ενημέρωση και η βοήθεια
όλων μας σε κάποια θέματα που μπορεί να μας απασχολούν και να μην
βρίσκουμε λύσεις με βάση τις γνώσεις μας.

Εγώ δεν είπα οτι περιμένεις
οτι βάζεις δύσκολα είπα...point souce κλπ
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Απάντηση: Re: Ηχεία τύπου πάνελ, τι, πως και γιατί.

Οι ιδανικές πήγες είναι η σημειακή και η γραμμική.
Στην πρώτη θεωρούμε ότι όλη η ηχητική ακτινοβολία εκπέμπεται από ένα σημείο και προς όλες τις κατευθύνσεις, δημιουργώντας ένα τέλεια σφαιρικό κύμα.
Στη δεύτερη θεωρούμε ότι η εκπομπή γίνεται από μια γραμμή απείρου μήκους, δημιουργώντας ένα τέλειο κυλινδρικό κύμα.

Το πρώτο είναι το πιο δύσκολο να επιτευχθεί. Προσπάθειες προς αυτό τον σκοπό είναι της MBL με τα δαχτυλίδια, της JVC (πιο πρόσφατες, αλλά έχουν προηγηθεί και άλλοι) με τα πολύ μικρά μεγάφωνα που καλύπτουν μια σφαιρική επιφάνεια, και το πιο γνωστό της QUAD (με ηλεκτρονική καθυστέρηση που εισάγει την απαραίτητη διαφορά φάσης στα διαφορετικά σημεία της μεμβράνης ώστε η εκπομπή να μοιάζει με σημειακή.

Το δεύτερο είναι αφάνταστα ευκολότερο, όπως αποδυκνείουν τα μεγάλα ribbon (Magnepan, Apogee, Analysis, κοκ), ή οι συστοιχίες από πολλά μικρά (Infinity, ΕΜΤ, Carver, κλπ).

Η δεύτερη περίπτωση είναι αυτό που λέμε Line Array και πραγματικά
δείχνει να λειτουργεί πολύ καλά!
 

backousis

Supreme Member
18 June 2006
3,482
Ηρακλειο
Re: Απάντηση: Ηχεία τύπου πάνελ, τι, πως και γιατί.

Τελικά τί έγινε δεν δοκίμασες ακόμη. Έχουμε αγωνία.
Μας άφησες στο περίμενε. Για πές. Λ.Σ.


το συστημα ειναι υπο διαλυση.

φτιαχνω ενισχυτη τωρα.

οταν τελειωση θα γινη η δοκιμη.
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Έτσι λοιπόν και λόγω του ότι τα ηχητικά κύματα διαδίδονται σφαιρικά,
το Point source ηχείο προσφέρει την πλησιέστερη προσέγγιση, γιατί?
Ας πάρουμε την περίπτωση ενώς δίδρομου συμβατικού ηχείου 2 μεγαφώνων,
έχουμε λοιπόν 2 πηγές ήχου οι οποίες στο σημείο Cross και γύρο από αυτό
εκπέμπουν και οι 2 και πολλές φορές με διαφορές φάσης. Αυτό το φαινόμενο
σην οι διαθλάσεις που παράγονται, δημιουργεί ακυρώσεις. Τώρα στην
περίπτωση ενώς συμβατικού ηχείου πάλι, αλλά με ομοκεντρικό μεγάφωνο,
έχουμε 1 πηγή ήχου, με λιγότερες διαθλάσεις και λιγότερες ακυρώσεις, στην
περίπτωση δε που είναι και μονόδρομο, έχουμε ακόμα λιγότερες ακυρώσεις
και λόγω έλλειψης Crossover, λιγότερες φασικές αποκλίσεις, με αποτέλεσμα
μεγαλύτερη αμεσότητα και ομοιογένεια.
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Πάμε τώρα στα πάνελ, τα μαγνητοστατικά δεν θεωρούνται point Source,
εκτός αν είναι μονόδρομα αλλά και πάλι λόγω της ταυτόχρονης διέγερσης
ολόκληρης της επιφάνειας του πάνελ και την πιστονική του λειτουργία,
έχει την τάση να διαμορφώνει το κύμα σε ευθεία διασπορά και αυτό έχει
σαν αποτέλεσμα την δημιουργία περιθλάσεων και αλλίωση στην στερεοφωνική
εικόνα. Στα συνήθη μαγνητοστατικά 2 ή 3 δρόμων, γίνεται χρήση του Line
Array τρόπου. δηλάδη οι μαγνητοστατικές μονάδες απέχουν όσο γίνεται
λιγότερο μεταξύ τους και με φασικές διορθώσεις που εφαρμόζονται από το
Crossover, προσαρμόζονται σε γραμμική φάση και με αυτό τον τρόπο
ελατώνονται όλα τα ενοχλητικά φαινόμενα που προκαλούνται από την
ύπαρξη των πολλών δρόμων και αποκτούν τεράστια στερεοφωνική
εικόνα με ευκρινες τις θέσεις όλων των οργάνών και με ελάχιστα έως
καθόλου τονικά λάθη.
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Τα ηλεκτροστατικά, τις περισσότερες φορές λειτουργούν και αυτά ως
Line Array, αλλά χρησιμοποιούν μηχανικούς τρόπους διόρθωσης της
φάσης, είτε έχοντας κάμπυλα τα ηλεκτροστατικά τους διαφράγματα
(Μartin Logan), είτε έχουν κάμπυλους τους στάτωρές τους
(Audiostatic και Soundlab). Υπάρχουν και τα Quad και Τα Audiotechnologies
που χρησιμοποιούν κυκλώματα χρονοκαθυστέρησης (Phase Lag) και πολλαπλά
ηλεκτρόδια στους στάτωρές τους. Αυτά τα 2 ηχεία είναι Point Source και
έχουν μιά μοναδική ιδιομορφία, όλα τα υπόλοιπα ξεκινούν να σχηματίζουν
την εικόνα τους από το επίπεδο των πάνελ τους, τα Quad και τα
Audiotechnologies, ξεκινούν να σχηματίζουν την εικόνα τους πίσω από τα
πάνελ τους (30 εκατοστά πίσω, γιά τα quad και 35-40 εκατοστά πίσω, γιά τα
Audiostatic). Εφόσον τοποθετηθούν κατάλληλα στο χώρο αυτά τα 2 ηχεία,
προσφέρουν αυτό το μοναδικό τρικ της εξαφάνισης από το χώρο, που κάνει
πολλούς από τους Quadάκιδες (μαζί με τα υπόλοιπα στοιχεία) να μην τα
αλλάζουν ποτέ.
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Αυτά τα ολίγα μέχρι στιγμής. αν υπάρξει ενδιαφέρον και συμμέτοχη θα
πούμε και άλλα! Πού είσαι βρε Γιώργο (MAC), νόμιζα ότι θα με ''ανακρίνεις''
το Σάββατο που μας πέρασε, αλλά τελικά καταλήγω να τα λέω εδώ!
 

Γιώργος(MAC)

Senior Member
28 December 2007
521
Mac mod, η ανάκριση θα συνεχιστεί στην επόμενη ακρόαση, μείνε ανήσυχος. Τώρα μαζεύω στοιχεία...:2thumb22sup:
 

Γιώργος(MAC)

Senior Member
28 December 2007
521
Το κρυφό μου όνομα ξέρεις ποιό είναι?



















..........κρυφοπανελάκιας...σσσσττττ μην μας ακούσουν. :coool:
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Το Point Source, σχηματικά.
esl 63 as point source.JPG

Το πολικό διάγραμμα του ESL-63.
esl 63 Polar diagram.JPG

Αυτά γιά να καταλάβετε ότι δεν παίρνουμε απλά ένα ζευγάρι
ηλεκτροστατικά και τα βάζουμε όπου θέλουμε!
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Ώρα γιά λίγο τρέλα!!!
esl 57 triple stacked.JPG
ESL-57 σε triple stacked formation, ανακατασκευασμένα και με πολλές
DIY προσθήκες. Μαγεία από κάθε άποψη ! ! !
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Ηχεία τύπου πάνελ, Planar, έγινε μιά αναφορά στο Thread γιά τα
καινοτόμα ηχεία, αλλά τι είναι?!
Είναι μεγάφωνα κινητού πηνίού, συμβατικά, αλλά με επίπεδα διαφράγματα
και βελτιστοποιημένα γιά Free to air λειτουργία ή αλλιώς γιά εφαρμογές
απλής μπάφλας.
Η ιδιομορφία τους, το διάφραγμά τους δεν είναι ενιαίο αλλά έχει διάταξη
ομόκεντρων κύκλων (με αναρτήσεις μεταξύ των τομέων) και ισάριθμα
πηνία φωνής τα οποία τροφοδοτούνται μέσω Phase lag κυκλώματος
προκειμένου να εξωμειωθεί μιά point Source πηγή (ίδιος τρόπος λειτουργίας
σε αυτόν τον τομέα όπως και στα Quad). Τα διαφράγματα είναι από
φελισόλ (!) ή από Nomex ή από Polycevlar ή από polyplanar, ανάλογα τον
κατασκευαστή! Παίζουν καλά, είναι απαλλαγμένα από χρωματισμούς
καμπίνας (δεν υπάρχει καμπίνα), είναι ευαίσθητα (>88dB) γιά πάνελ και στο
θέμα της οδήγησης, μέτρια (χαμηλή σύνθετη εμπέδηση, αλλά με μικρές
διακημάνσεις, μικρές αποκλίσεις φάσης και ελάχιστη χωρητικότητα.
Μειονεκτήματα, σχετικά περιορισμένες μέγιστες στάθμες (λόγω μικρής
διαδρομής) ηχητικά, γρηγορότερα από τα συμβατικά ηχεία, αργότερα από
ηλεκτροστατικά, αλλά έχουν καταπληκτικό μπάσο.
Αν βρώ σχετική φωτό θα την ανεβάσω, αλλιώς θα πάω μιά
βολτίτσα στην αποθήκη μου και θα φωτογραφήσω ένα σετάκι που μου
έχει μείνει από τα παλιά.
 

ln()

Supreme Member
1 February 2007
5,764
Βόλος
Πολύ καλή εξήγηση. Αλλά τα συγκεκριμένα ηχεία που συζητούσαμε φαίνεται να έχουν μονοκόμματη μεμβράνη, κι όχι διαιρεμένη.
Οι κριτική λέει πραγματικά για τα καλά μπάσα και την ευαθσθησία τους!

Μπορείς να μας εξηγήσεις λίγο το θέμα της ορολογίας, στα αγγλικά, γιατί απ' ότι φαίνεται υπάρχουν πολλά πλάναρ!
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Ένα ιδεατό ηχείο πάνελ λοιπόν, θα πρέπει να έχει:

α) Το μπάσο και την ευαισθησία του planar
β) Την ταχύτητα και τις μεσαίες ενός ηλεκτροστατικού
γ) Τις υψηλές ενός ribbon
δ) Την αντοχή σε μεγάλη ισχύ και τις μέγιστες εντάσεις ενός μαγνητοστατικού

Όποιος το φτιάξει αυτό, θα το πάρω και θα είμαι ένας ευτυχισμένος άνθρωπος...
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Απάντηση: Re: Ηχεία τύπου πάνελ, τι, πως και γιατί.

Πολύ καλή εξήγηση. Αλλά τα συγκεκριμένα ηχεία που συζητούσαμε φαίνεται να έχουν μονοκόμματη μεμβράνη, κι όχι διαιρεμένη.
Οι κριτική λέει πραγματικά για τα καλά μπάσα και την ευαθσθησία τους!

Μπορείς να μας εξηγήσεις λίγο το θέμα της ορολογίας, στα αγγλικά, γιατί απ' ότι φαίνεται υπάρχουν πολλά πλάναρ!

Μα και σε αυτά που λέω εγώ, η μεμβράνη εννιαία ήταν, απλά είχε
ομοκεντρικά πηνία φωνής σε ισάριθμα σημεία πάνω της.
Μην σε μπερδέυει αυτό που είπα γιά αναρτήσεις ανάμεσα στους τομείς,
αφορά έναν κατασκευαστή και ο ρόλος τους ήταν να ''κουρδίζουν'' τον
καθέ τομέα γιά ανάλογο φάσμα αναπαραγωγής. αυτά που παρουσίασε
στο Thread o DIPIE, προφανώς δεν χρησιμοποιούν την διάταξη με τις
αναρτήσεις ανάμεσα στους τομείς αλλά τα βασικά στοιχεία είναι τα ίδια!
Πλανάρ σαν γενικός όρος είναι όλα τα ηχεία επίπεδου διαφράγματος, έχει
καθιερωθεί να εννοούμε μαγνητοστατικά και ηλεκτροστατικά, αλλά να που
υπάρχει και ένας άλλος τύπος! Υπάρχουν εδώ και πάνω από 30 χρόνια,
αλλά δεν χρησιμοποιήθηκε από κανέναν σε οικιάκες εφαρμογές.