Magic light

nilo

AVClub Addicted Member
5 March 2007
1,482
Athens
σημερα στην παραλια στην Γλυφαδα (σ ενα καφε διπλα στη θαλασσα) ολες στο χερι και χωρις πειραγμα στα χρωματα xωρις φιλτρα. Ο ουρανος δεν ειχε τετοια χρωματα και εβγαιναν ολα αδιαφορα. Μεχρι που γυρισα το white balance απο το auto στο cloudy. Oλα τα χρωματα αλλαξαν με την μια. Θα θελα να ειχα δοκιμασει διαφορους χρονους αλλα φωναζε η παρεα. Βγηκα νωρις (5.40) να βρω το magic light , και κατα τις 6.10 αρχισανε τα σφυριγματα διαμαρτυριας.

1. 1/30 4.5 1600 ιso
2. 1/6 4.5 3200 iso
3. 1/30 4.5 2200 iso

με τον sigma 17-70
 

Attachments

  • DSC_1795.jpg
    DSC_1795.jpg
    26.4 KB · Views: 223
  • DSC_1810.jpg
    DSC_1810.jpg
    32 KB · Views: 228
  • DSC_1806.jpg
    DSC_1806.jpg
    36 KB · Views: 225
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Ηλία έχεις δίκιο, μόνο που εδώ έχει κινούμενο θέμα (θάλασσα, σύννεφα). Δύσκολο, πολύ δύσκολο....


Να εξηγήσω την λογική και ίσως συμφωνήσουμε.

Το ντεγκραντε στον ουρανο χρησιμεύει για να μην καούν τα λαμπρά σημεία αλλά θα σου βγάλει σύννεφα κατράμι (υποέκθεση). Εδώ βλέπουμε ένα σωρό χρωματικούς τόνους και καθόλου θόρυβο. Αυτό δεν γίνεται με το να πουσάρεις τα (υποεκτεθειμένα) σκοτεινα στο φωτομάγαζο. Θα έχεις μειωμένη τονικότητα και παράλληλα θα γίνει εμφανής ο θόρυβος (διότι θα φωτισθεί).

http://jtrujillo.net/qpix/

Το εξτρεμ διάφραγμα παρομοίως σκοτεινιάζει όλη την φωτο ώστε με την απαιτουμενη διάρκεια έκθεσης να έχουμε οσο το δυνατον λιγότερα καμένα αλλα έχει ως παραπροιόντα πολυ μεγάλο βάθος πεδίου και μειωμένη οξύτητα, ενω εδω βλέπω μάλλον μέτριο βάθος πεδίου και πολύ καλή οξύτητα στο πρώτο πλάνο (και στο δεύτερο??).

Το ζητούμενο είναι να έχουμε συλλάβει απο όλο το κάδρο οσο το δυνατόν περισσότερα φωτόνια χωρίς να κάψουμε κανένα. Μετά είναι εύκολο να ανεβοκατεβάσουμε φωτεινά σκοτεινα κατα το δοκούν.

Ας πάρουμε την περίπτωση που ο ζητούμενος χρόνος κλειστρου ώστε να έχουμε το εφέ που βλέπουμε στο νερό (ομαλοποίηση κυματισμών - άφρισμα) είναι 19sec (τον μοιρασα ανάμεσα στις γνώμες Βλάση-Sent ... δίκαιος δεν είμαι ?).

Κάνουμε 3πλό "μπράκετινγκ" με απόσταση +-2EV. δηλ. μια λήψη στα 1sec μια στα 4sec και μια στα 16sec.

(Η τεχνική πολλαπλών λήψεων προυποθέτει μία λήψη μέ διάρκεια τέτοια που ισα ισα να μην έχουμε κανένα καμένο πίξελ, και μία τουλάχιστον επιπλέον σε απόσταση 2, 3 ή 4 EV αναλόγα με την εκτίμησή μας για την "απόσταση" των φωτεινότερων απο τα σκοτεινότερα σημεία.)

Στο τέλος έχουμε 3 λήψεις με συνολική διάρκεια 19sec, σωστά εκτεθειμένα (με την έννοια των αρκετών φωτονίων ώστε να καταγραφεί όλη η χρωματική-τονική πληροφορία) όλα τα πίξελ του κάδρου σε τουλάχιστον μια λήψη. Εναπόκειται στον καλλιτέχνη να κάνει το σωστό μπλεντάζ και "tone mapping".

Γενικά σε καμια δεκαριά φωτο του συμπατριώτη που έιδα φαίνεται να χρησιμοποιεί τεχνική HDR μάλλον και σε συνδυασμό με κάποια φίλτρα degrande To σίγουρο έιναι ότι δεν το κάνει στα πεταχτά και αυτοματοποιημένα με κάποιο απο σχετικά προγράμματα (δεν βλέπεις το αφύσικο tone mapping που έχουν πολλές ερασιτεχνικές προσπάθειες).
 
16 July 2006
7,499
HAMBURG
Όπως είπαμε και σε προηγούμενο κείμενο, αυτό που κάνει μια φωτογραφία τοπίου να μένει στη θύμηση των θεατών της είναι η σύνθεση και το φως. Το πρώτο θα το δούμε μια άλλη φορά. Αλλά το δεύτερο είναι καθοριστικό.
Συνήθως όταν ξημερώνει και όταν σουρουπώνει ο ήλιος δημιουργεί διάφορα παιχνίδια. Τότε είναι το μαγικό φως. Τότε το τοπίο παίρνει μια εντελώς διαφορετική όψη. Οι περισσότεροι δεν το βλέπουμε καθώς εκείνη την ώρα ή κοιμόμαστε ή ασχολούμαστε με κάτι άλλο. Ή αν το δούμε δεν είμαστε μπροστά στο θέμα μας. Αλλά και να βρεθούμε στο κατάλληλο μέρος την κατάλληλη ώρα, πάλι 8 στις 10 περιπτώσεις το φως δεν θα είναι μαγικό. Άρα για να πετύχουμε την μοναδική φωτογραφία πρέπει να έχουμε υπομονή, επιμονή και αντοχές.
Αλλοτε πάλι η ατμόσφαιρα είναι διαφορετική. Πότε; Όταν μετά από βροχή αρχίζει να φυσά δυνατά. Τότε στο ξημέρωμα ή πριν τη νύχτα (σπάνιο στην Ελλάδα) όταν ο αέρας πάει να μαζέψει τα σύννεφα. Τότε κάποιες φορές ο ήλιος δίνει το φως του κάτω από τα σύννεφα. Το φως είναι εκτυφλωτικό και ο ουρανός βαρύς. Κάτι σαν ένα τεράστιο softbox. Εκείνες τις φωτογραφίες δύσκολα θα τις πετύχετε στον ΗΥ. Αυτές θα είναι οι μοναδικές.
Πώς λειτουργούμε; Πρώτα από όλα πρέπει να έχουμε αρκετό ελεύθερο χρόνο. Μετά βρίσκουμε ποιες τοποθεσίες έχουν φωτογραφικό ενδιαφέρον και είναι κοντά μας. Τσεκάρουμε ποια ώρα της μέρας τις χτυπά το καλό φως. Και μετά περιμένουμε…. Μέρες, μήνες, μπορεί και χρόνια. Στο ενδιάμεσο πηγαίνουμε και τραβούμε πρόχειρες λήψεις, ώστε να τσεκάρουμε ποια θα είναι η καλύτερη θέση για την καλή φωτογραφία. Όταν δούμε ότι πρόκειται να έχουμε το μαγικό φως, τα μαζεύουμε μια ώρα πριν και πηγαίνουμε. Στηνόμαστε. Και αρχίζουμε να τραβούμε. Τραβούμε… Ακόμη κι όταν έχουμε πάρει μια φωτογραφία εξαιρετική ΔΕΝ τα μαζεύουμε. Περιμένουμε εκεί, μήπως οι συνθήκες γίνουν ακόμη καλύτερες. Φανταστείτε να έχει σουρουπώσει, ο ήλιος να κατεβαίνει στη δύση του πίσω από ένα σύννεφο και εμείς να τα πακετάρουμε. Και τότε για 2-3 δευτ. να δώσει ένα εκτυφλωτικό φως. Ε, εκείνη η φωτογραφία που θα έχουμε χάσει θα είναι η καλή και όχι αυτή που έχουμε ήδη τραβήξει.

Για περισσότερο διάβασμα:
http://www.kenrockwell.com/tech/timing.htm
http://www.kenrockwell.com/tech/color.htm
http://www.popphoto.com/popularphotographyfeatures/4437/a-day-at-the-beach.html


Δείτε και μερικές λήψεις δικές μου. Η πρώτη είναι στην παραλία της Νέας Κρήνης μπροστά από το Χαμόδρακα. Απλώς είχα τσεκάρει ότι θα ήταν ωραίο το μπροστινό θέμα (τα παλούκια της χαλασμένης σκάλας). Περίμενα το φως και το θέμα. Πήγαινα για μια εβδομάδα τον πιτσιρίκο να παίζει εκεί. Ε, τγην πέμπτη μέρα και το φως ήταν καλό και το καίκι στη θέση του.

Η δεύτερη είναι μια λήψη της λίμνης Βεγορίτιδας από το χωριό Πανόραμα μετά από βαριά καταιγίδα. Απέναντι είναι ο Άγιος Παντελεήμονας.

Και η τρίτη είναι η είσοδος στον αρχαιολογικό χώρο του Λόγγου στην Εδεσσα. Αν πάτε μέρα μεσημέρι δεν θα μοιάζει καθόλου με αυτό που βλέπετε. Ο καιρός βλέπετε...



οι 1 και 3 ειναι εκπληκτικες !!!!!!!!!
η πρωτη για το καδρο + χρωματα και η 3 για τον εκπληκτικο ουρανο που πετυχες !!!!!:SFGSFGSF::SFGSFGSF:
 
16 July 2006
7,499
HAMBURG
Απάντηση: Re: Magic light

Καλά ο άνθρωπος είναι φοβερός.
Κάνει πολύ καλό παιχνίδι με γη και ουρανό.
Αυτό δεν μπορεί να είναι απλή φωτογράφιση: http://www.emmanuelcoupe.com/gallery/2826593/1/232515478/Original
Που έχει φωτομετρήσει ο άνθρωπος ? Θα πρέπει να έχει πίσω καθρέπτες και ομπρέλες. Πως βγαίνει φωτεινό το τοπίο μπροστά και στο βάθος φως ?
Θα πρέπει βέβαια να βοηθάει και η ώρα της λήψης αλλά...
η φωτο που λες ειναι εκπληκτικη !!!!!

οπως και η δικια σου απο κατω !!!!:worshippy:








γενικα το ολο ΖΟΥΜΙ της υποθεσης ειναι η υπομονη και η επιμονη του φωτογραφου να πηγαινει και να ξαναπηγαινει στο ιδιο μερος για να βρει το σωστο φως η τη σωστη γωνια που πεφτει το φως ........







ειναι και θεμα χρονου ........αλλα ποιος βιαζεται ;;;;;
 
16 July 2006
7,499
HAMBURG
Απάντηση: Re: Magic light

Ίδιο θέμα μια ώρα μετά. Μονή Ξενοφώντος, 29/82/006, η πρώτη στις 18,25 και δεύτερη 19.44

... μεγαλη διαφορα οντως !!!!

καμια φορα το φως αλλαζει και μεσα σε 10 λεπτα αν εχει συνεφα που κινουνται γρηγορα....
 
16 July 2006
7,499
HAMBURG
Απάντηση: Re: Magic light

Να εξηγήσω την λογική και ίσως συμφωνήσουμε.

Το ντεγκραντε στον ουρανο χρησιμεύει για να μην καούν τα λαμπρά σημεία αλλά θα σου βγάλει σύννεφα κατράμι (υποέκθεση). Εδώ βλέπουμε ένα σωρό χρωματικούς τόνους και καθόλου θόρυβο. Αυτό δεν γίνεται με το να πουσάρεις τα (υποεκτεθειμένα) σκοτεινα στο φωτομάγαζο. Θα έχεις μειωμένη τονικότητα και παράλληλα θα γίνει εμφανής ο θόρυβος (διότι θα φωτισθεί).

http://jtrujillo.net/qpix/

Το εξτρεμ διάφραγμα παρομοίως σκοτεινιάζει όλη την φωτο ώστε με την απαιτουμενη διάρκεια έκθεσης να έχουμε οσο το δυνατον λιγότερα καμένα αλλα έχει ως παραπροιόντα πολυ μεγάλο βάθος πεδίου και μειωμένη οξύτητα, ενω εδω βλέπω μάλλον μέτριο βάθος πεδίου και πολύ καλή οξύτητα στο πρώτο πλάνο (και στο δεύτερο??).

Το ζητούμενο είναι να έχουμε συλλάβει απο όλο το κάδρο οσο το δυνατόν περισσότερα φωτόνια χωρίς να κάψουμε κανένα. Μετά είναι εύκολο να ανεβοκατεβάσουμε φωτεινά σκοτεινα κατα το δοκούν.

Ας πάρουμε την περίπτωση που ο ζητούμενος χρόνος κλειστρου ώστε να έχουμε το εφέ που βλέπουμε στο νερό (ομαλοποίηση κυματισμών - άφρισμα) είναι 19sec (τον μοιρασα ανάμεσα στις γνώμες Βλάση-Sent ... δίκαιος δεν είμαι ?).

Κάνουμε 3πλό "μπράκετινγκ" με απόσταση +-2EV. δηλ. μια λήψη στα 1sec μια στα 4sec και μια στα 16sec.

(Η τεχνική πολλαπλών λήψεων προυποθέτει μία λήψη μέ διάρκεια τέτοια που ισα ισα να μην έχουμε κανένα καμένο πίξελ, και μία τουλάχιστον επιπλέον σε απόσταση 2, 3 ή 4 EV αναλόγα με την εκτίμησή μας για την "απόσταση" των φωτεινότερων απο τα σκοτεινότερα σημεία.)

Στο τέλος έχουμε 3 λήψεις με συνολική διάρκεια 19sec, σωστά εκτεθειμένα (με την έννοια των αρκετών φωτονίων ώστε να καταγραφεί όλη η χρωματική-τονική πληροφορία) όλα τα πίξελ του κάδρου σε τουλάχιστον μια λήψη. Εναπόκειται στον καλλιτέχνη να κάνει το σωστό μπλεντάζ και "tone mapping".

Γενικά σε καμια δεκαριά φωτο του συμπατριώτη που έιδα φαίνεται να χρησιμοποιεί τεχνική HDR μάλλον και σε συνδυασμό με κάποια φίλτρα degrande To σίγουρο έιναι ότι δεν το κάνει στα πεταχτά και αυτοματοποιημένα με κάποιο απο σχετικά προγράμματα (δεν βλέπεις το αφύσικο tone mapping που έχουν πολλές ερασιτεχνικές προσπάθειες).


αυτο που κανει αυτος ειναι 100% τεχνική HDR

αλλιως δεν βγαινει .....

δεν μπορω να φανταστω κατι αλλο....
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
Κάνουμε 3πλό "μπράκετινγκ" με απόσταση +-2EV. δηλ. μια λήψη στα 1sec μια στα 4sec και μια στα 16sec.

(Η τεχνική πολλαπλών λήψεων προυποθέτει μία λήψη μέ διάρκεια τέτοια που ισα ισα να μην έχουμε κανένα καμένο πίξελ, και μία τουλάχιστον επιπλέον σε απόσταση 2, 3 ή 4 EV αναλόγα με την εκτίμησή μας για την "απόσταση" των φωτεινότερων απο τα σκοτεινότερα σημεία.)

Στο τέλος έχουμε 3 λήψεις με συνολική διάρκεια 19sec, σωστά εκτεθειμένα (με την έννοια των αρκετών φωτονίων ώστε να καταγραφεί όλη η χρωματική-τονική πληροφορία) όλα τα πίξελ του κάδρου σε τουλάχιστον μια λήψη. Εναπόκειται στον καλλιτέχνη να κάνει το σωστό μπλεντάζ και "tone mapping".

Όμως 3 λήψεις με συνολική διάρκεια 21 δευτερόλεπτα δεν ισοδυναμούν με μία έκθεση 21 δευτερολέπτων, όταν μέσα στο κάδρο υπάρχουν κινούμενα, έστω και με μικρή ταχύτητα, μέρη (σύννεφα). Αυτές οι λήψεις θα ολοκληρωθούν λογικώς σε χρόνο άνω του λεπτού, και μέχρι να αλλάξεις ρυθμίσεις ίσως και περισσότερο, εάν δε βάλεις χρονομέτρη και κλείδωμα καθρέπτη για απαλοιφή κραδασμών, άστο καλύτερα....
Σε αυτό το χρόνο θα έχει μεταβληθεί η θέση του κινούμενου στοιχείου και -θεωρητικώς τουλάχιστον- δεν θα έχεις φυσικότητα στην απόδοση της κίνησης.
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Όμως 3 λήψεις με συνολική διάρκεια 21 δευτερόλεπτα δεν ισοδυναμούν με μία έκθεση 21 δευτερολέπτων, όταν μέσα στο κάδρο υπάρχουν κινούμενα, έστω και με μικρή ταχύτητα, μέρη (σύννεφα). Αυτές οι λήψεις θα ολοκληρωθούν λογικώς σε χρόνο άνω του λεπτού, και μέχρι να αλλάξεις ρυθμίσεις ίσως και περισσότερο, εάν δε βάλεις χρονομέτρη και κλείδωμα καθρέπτη για απαλοιφή κραδασμών, άστο καλύτερα....
Σε αυτό το χρόνο θα έχει μεταβληθεί η θέση του κινούμενου στοιχείου και -θεωρητικώς τουλάχιστον- δεν θα έχεις φυσικότητα στην απόδοση της κίνησης.

Τάσο, έγραψα για bracketing οχι για ανεξάρτητες λήψεις. Εστίαση, διάφραγμα κλπ είναι σταθερά και κλειδωμένα. Γιατί να φθάσουμε το 1 λεπτό ??. Και τι μας απαγορεύει τη χρήση mirror lockup ??. Ασε που το φωτομάγαζο πετυχαίνει πολύ καλή "στοίχηση βάσει περιεχομένου".
Ενα άλλο στοιχείο είναι οτι κατά την "ανάμιξη" ουσιαστικά θα χρησιμοποιηθούν απο την γρήγορη λήψη μόνο τα πίξελ που είναι καμένα στις υπόλοιπες 2. Και ουσιαστικά η αργή λήψη θα συμμετέχει (ανάλογα και με το blending που θα εφαρμοστεί) κοντά στο 80-90% του τελικού αποτελέσματος.
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
Πέραν του κλειδώματος καθρέφτη (να δεχθώ ότι στις εκθέσεις άνω του δευτερολέπτου δεν επηρεάζει τόσο πολύ) σίγουρα θα έχουμε και θέμα με το βάθος πεδίου, τέτοιο bracketing θα χρειαζόταν διάφραγμα f/5,6 το πολύ f/8, ακόμη και με υπερευρυγώνιο φακό δύσκολα θα ήταν όλο το κάδρο νετ. Τελοσπάντων, μπορεί στην πράξη να έπιανε, πού ξέρω....
 

nilo

AVClub Addicted Member
5 March 2007
1,482
Athens
και μια πιο παλια με την nikon D40 και τον 55-200 VR
 

Attachments

  • DSC_0256.jpg
    DSC_0256.jpg
    32.5 KB · Views: 164
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
@ Sent, Βλάση

Χμμμ.. ξέρετε τι με ανησυχεί ... εγώ δεν βλέπω να είναι όλο το κάδρο νετ. Λες να χρειάζομαι γυαλιά ??

Εχω και μια απορία. Τι είναι αυτό που μας περιορίζει το διάφραγμα στο f/8 το πολύ ??.

Μένει να δοκιμαστεί στην πράξη φυσικά...
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
@ Sent, Βλάση

Χμμμ.. ξέρετε τι με ανησυχεί ... εγώ δεν βλέπω να είναι όλο το κάδρο νετ. Λες να χρειάζομαι γυαλιά ??

Εχω και μια απορία. Τι είναι αυτό που μας περιορίζει το διάφραγμα στο f/8 το πολύ ??.

Μένει να δοκιμαστεί στην πράξη φυσικά...


Εάν υποθέσουμε ότι η επίμαχη λήψη είναι λήψη 30 δευτερολέπτων σε f/22, και ο ουρανός από τις πέτρες στο πρώτο πλάνο έχουν διαφορά έκθεσης 2 στοπ, την οποία διαφορά κατάφερε ο φωτογράφος με χρήση ND για τα 2/3 της εικόνας, εάν δεν υπήρχε το ND θα θέλαμε έκθεση 1 δευτερολέπτου σε f/8. Για το πρώτο πλάνο θα θέλαμε αντιστοίχως έκθεση 4 δευτ. στο ίδιο διάφραγμα.
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Εάν υποθέσουμε ότι η επίμαχη λήψη είναι λήψη 30 δευτερολέπτων σε f/22, και ο ουρανός από τις πέτρες στο πρώτο πλάνο έχουν διαφορά έκθεσης 2 στοπ, την οποία διαφορά κατάφερε ο φωτογράφος με χρήση ND για τα 2/3 της εικόνας, εάν δεν υπήρχε το ND θα θέλαμε έκθεση 1 δευτερολέπτου σε f/8. Για το πρώτο πλάνο θα θέλαμε αντιστοίχως έκθεση 4 δευτ. στο ίδιο διάφραγμα.

Τώρα με μπέρδεψες.

Τα ND δεν είναι ομοιογενή φίλτρα ??. Μήπως εννοείς degrande για τα 2/3 της εικόνας ??.

Πάρτο αλλιώς.
Εφόσον ο φωτογράφος χρειάζεται λήψη 30sec τί τον εμποδίζει να την υλοποιήσει με "νορμάλ" διάφραγμα (f/12, f/16??) ώστε να έχει καλύτερη οξύτητα ??. Μόνο το ότι θα κάψει τα φωτεινά λέω εγώ. Το βάθος πεδίου είναι ικανοποιητικό νομίζω.

Το κάψιμο το γλυτώνει με τις πιό γρήγορες λήψεις και το μόνο που πρέπει να προσέξει είναι να μην κάψει τα λαμπρά σημεία ακόμη και με την έκθεση στα περίπου 2sec (4 stop = 30/16). Τότε μπορεί να χρειαστεί ND. Η αλλιώς μια "μετριοπάθεια" στο χρόνο λήψης. Αλλωστε αν π.χ. είναι 24sec αντί 30 η αργή τί διαφορά θα δείξη με δεδομένο οτι θα έχει επιπλέον 6sec (-2EV) και 1,5sec (-4EV)
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
ντεγκραντέ εννοώ, αλλά υπάρχουν hard & soft ντεκραντέ, στα μεν η μετάβαση γίνεται απότομα, στα δε με ένα απαλό σβήσιμο. Εδώ τέτοιο σβήσιμο δεν βλέπω. Κατά κανόνα μπορείς να αλλάξεις τη γωνία του φίλτρου, εάν μάλιστα έχεις κάποιο σύστημα φίλτρων μπορείς να προσαρμόσεις και το ύψος της ευθείας όπου θα κόβει.
 

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,818
Αθήνα με απόσπαση.
Μόλις πρόσεξα αυτό το νήμα χρόνου επιτρέποντος αυτή τη φορά, καθώς ο παγετός απαγορεύει την βραδυνή έξοδο.
Πολύ ενδιαφέρον Βλάση.
Παραθέτω τρείς εικόνες, οι δύο παρουσιάζουν το magic light ενώ εκείνη με το γεφύρι έχει επεξεργαστεί.
 

Attachments

  • SHELL.jpg
    SHELL.jpg
    42.8 KB · Views: 253
  • sepia.jpg
    sepia.jpg
    60.3 KB · Views: 241
  • sunfall.jpg
    sunfall.jpg
    44.3 KB · Views: 225