Βασικά μάλλον κάτι η καθόλου από όσα έγραψα πιο πάνω έχεις αντιληφθεί σωστά.
Δεν αναφέρθηκα σε κανένα σημείο ούτε άφησα να νοηθεί ότι έτσι έκανα ψηφιακή ισοστάθμιση χώρου η του υπογουφερ, κάτι που είναι τέλειος διαφορετικό και απαιτείται η χρήση ισοσταθμιστών.
Έγραψες:
Οι ακυρώσεις στους νέας γενιάς AV διορθώνονται σχετικά εύκολα αν και εφόσον η τοποθέτηση δεν είναι όπου να'ναι, άλλα τηρηθούν οι βασικοί κανόνες συμμετρίας στην τοποθέτηση των ηχείων πχ, μισό ένα μετρό κοντά η ανάμεσα στα ηχεία και το sub να βλέπει στη θέση ακρόασης. Βασική προϋπόθεση η χρήση RTA για σωστή ρύθμιση της έντασης και της απόστασης. Φιλτραρισμένος ροζ θόρυβος για σωστή μέτρηση της έντασης και ακολούθως ταυτόχρονα στο sub και στο πιο κοντινό κύριο ηχείο όπου μετρούμε την μεγαλύτερη ένταση μετακινώντας την απόσταση του sub από τον AV.
Σε bold τα σημεία σου που παραπέμπουν σε ψηφιακό EQ. Αν δεν παραπέμπουν σε ψηφιακό EQ, τότε είναι απλά λάθος. :smile:
- "Νέα γενιά AV" τι να τους κάνεις αν όχι για το καλύτερο DSP? Ρύθμιση delay για τις αποστάσεις των ηχείων είχαν και οι πρώτοι AVR που βγήκαν πριν σχεδόν 20 χρόνια.
- RTA έχει νόημα μόνο όταν σε ενδιαφέρει η συχνοτική απόκριση. Διαφορετικά και με ένα ντεσιμπελόμετρο είσαι μια χαρά. Εφόσον σε ενδιαφέρει το συχνοτικό φάσμα, λογικά στόχος σου είναι το EQ (μιας και θεωρητικά έχεις και κατάλληλο AVR "νέας γενιάς").
Αναφέρθηκα σε μια διαδικασία η οποία με τον συγκεκριμένο τρόπο και με μια σωστή σχετικά τοποθέτηση ηχείων και sub μπορεί να γίνει εφικτό το υπογουφερ να ισαπέχει το ίδιο με τα υπόλοιπα ηχεία. Με το να ισαπεχουν όλα τα ηχεία και του sub συμπεριλαμβανόμενου αποτρέπετε η διολίσθηση φάσης και κατά συνέπια οι ακυρώσεις που δημιουργούνται όταν τα ηχητικά κύματα δεν φτάνουν ταυτόχρονα στον ακροατή κάτι που δημιουργεί ένα μη ευχάριστο και ποιοτικό αποτέλεσμα.
Το σκεπτικό αυτό είναι λάθος για 2 λόγους:
1) Στο 99% των περιπτώσεων δεν είναι πρακτικά εφικτό να ισαπέχουν όλα τα ηχεία. Για να γίνει κάτι τέτοιο σε ένα σύστημα 5.1, 7.1 (ή και παραπάνω..) πρέπει να σχηματιστεί από τα ηχεία μια "σφαίρα" γύρω από τον ακροατή. Κάτι τέτοιο πολύ απλά δεν μπορεί να γίνει σε ένα μέσο σαλόνι.
2) Ακόμα και αν μπορούσε να επιτευχθεί το 1), αυτό δεν σε εξασφαλίζει από τους ρυθμούς του δωματίου, οι οποίοι εγγυημένα θα σου χαλάσουν την απόκριση στα χαμηλά. Δηλαδή η άσκηση "ισαπέχοντα ηχεία και ταυτόχρονα τοποθέτηση του sub σε σημείο που δεν εξιτάρει τους ρυθμούς του χώρου" πολύ απλά δεν έχει λύση.
Η λύση στο πρώτο πρόβλημα είναι οι ρυθμίσεις αποστάσεων που έχουν οι AVR. Στο δεύτερο η τοποθέτηση του sub σε κατάλληλο σημείο στον χώρο. Αυτό το σημείο μπορεί να είναι αρκετά μακρυά από τα L-R. Δεν παίζει ρόλο. Οι διαφορές στην απόσταση και την ένταση θα διορθωθούν από τον AVR.
Έκτος από την καθυστέρηση απόστασης,με αυτό τον τρόπο διορθώνεται και η καθυστέρηση που τα ιδία τα κυκλώματα των μηχανημάτων προσθέτουν στο σήμα.
Και πάλι, αυτό είναι δουλειά του AVR. Οι καλοί AVR κάνουν διορθώσεις μέχρι και στις φάσεις μεταξύ των
δρόμων του κάθε ηχείου. Time alignment ουσιαστικά.
Αυτήν την διαδικασία που οι τελευταίοι ενισχυτές υποτίθεται την κάνουν αυτόματα τις περισσότερες φορές όμως είναι εντελώς λάθος γιατί δεν μπορεί να είναι σωστή όταν στο ένα μέτρο έχεις βρει μια διάφορα 40 εκατοστών, διάφορα που αντιστοιχεί περίπου κάτι παραπάνω από 2.5 millisecond.
Όταν ένας AVR μετράει αποστάσεις, τα νούμερα που εμφανίζει εκφράζουν τις συνολικές καθυστερήσεις του κάθε σήματος και προφανώς είναι κατά κάποιο τρόπο "μέσος όρος" μέτρησης. Το σημαντικό είναι να είναι "σχετικά σωστές", δηλαδή δεν μας νοιάζει να υπάρχει μια απόκλιση π.χ. 20 εκατοστών από την πραγματικότητα, αρκεί αυτή η διαφορά να είναι "η ίδια" για όλα τα ηχεία.
Επίσης ο ήχος για να ταξιδέψει 40 εκατοστά θέλει κάτι λιγότερο από 1.5ms, όχι κάτι παραπάνω από 2.5ms (σε θερμοκρασία +20 βαθμούς C ο ήχος ταξιδεύει με περίπου 343m/s, οπότε το 1μ το κάνει σε κάτι λιγότερο από 3ms).
Η ουσία όλης αυτής τις διαδικασίας είναι η σωστή τοποθέτηση για όσο το δυνατό λιγότερες ακυρώσεις στη θέση ακρόασης.
Οι ρυθμοί του δωματίου δεν δημιουργούν μόνο ακυρώσεις αλλά και εξάρσεις. Γιαυτό τελικά χρειαζόμαστε και τα DSP, τα οποία δουλεύουν στο πεδίο της συχνότητας και τα πιο προχωρημένα και στο πεδίο του χρόνου (στις φάσεις).