Μιά απορία για παλιές ηχογραφήσεις.

Tzimisce

Administration Team
Staff member
1 February 2007
33,168
127.0.0.1
:grinning-smiley-043

Τι να πω; Διαμάντι!
Αν συμφωνούν και οι φίλτατοι συνδιαχειριστές το βάζουμε μόνο του sticky και κρατάμε τη συζήτηση να συνεχίζει εδώ.
 

geovar

AVClub Addicted Member
24 February 2008
1,698
Εξαιρετικό!!:grinning-smiley-043 Συμφωνώ να πάει στα Sticky και ενδεχομένως να συμπληρώνεται από καιρού εις καιρόν αν υπάρχει κάτι νεότερο.
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,099
Αθήνα, Ηλιούπολη
Από το βινύλιο στο CD. Από το CD στις Ηχογραφήσεις Υψηλής Ανάλυσης​
Επιμύθιο:

Κατ' αρχήν θέλω να ευχαριστήσω όλους για τα καλά σας λόγια. Με ενθαρρύνετε και γι' άλλα παρόμοια εγχειρήματα στο μέλλον. (Έχω κάποα κατά νούν)!

Η συζήτηση και η διαμάχη ως προς τα διάφορα format εγγραφής και αναπαραγωγής διαρκεί εδώ και πολυ καιρό. Η προσπάθεια μου ήταν να παραθέσω όλα δεδομένα, τη γνώση, την εμπειρία και τις εξελίξεις, που έχουν σωρευθεί ως σήμερα.

Αν το πέτυχα, τότε χαίρομαι!
Κριτές είστε εσέίς...
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,099
Αθήνα, Ηλιούπολη
Συμπληρωματικά:
Μία ακόμα αναφορά που είχα υπ' όψιν, όταν έγραφα το άρθρο και παρέλειψα ν' αναφέρω, είναι και η εργασία του MIKAEL VEST της Digital Audio Denmark (DAD) με τίτλο "The advantages of DXD for SACD"


Αναφέρεται στο υπερυψηλής ανάλυσης PCM format DXD (352,8 KHz/24 Bits), που μπορεί να χρησομοποιηθεί κατά την εγγραφή και επεξεργασία, για να μετατραπεί εν συνεχεία σε DSD format για να φτιαχτεί το τελικό SACD.

Το format αυτό χρησιμοποεί η Nordic στις ηχογραφήσεις της
όπως έχει υποδειχθεί ήδη σε άλλο thread

Αναφέρεται επίσης στο format DSD128, που αντιπροσωπεύει την ανώτατη διαθέσιμη ποίότητα ψηφιακής ηχογράφησης παρά την περιορισμένη χρήση του.

Όσοι έχουν χρόνο και διάθεση ας μελετήσουν...
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,099
Αθήνα, Ηλιούπολη
Βλέπε σε παρακαλώ: www.anakrousis.gr Θα βρεις ό,τι σου χρειάζεται. Το σημαντικό είναι ότι θα συγκρίνεις σε διαφορετικά μέσα το ίδιο ακριβώς υλικό φτιαγμένο ταυτόχρονα από την ίδια πηγή και από τον ίδιο άνθρωπο. Όπως καταλαβαίνεις καλύτερα δεν γίνεται.
ΠΧ δεν θα μπορούσες να βγάλεις ασφαλές συμπέρασμα ακούγοντας τα διαφορετικά στρώματα ενός υβριδικού cd/sacd όταν το ένα έγινε σε άλλη χρονική στιγμή από άλλον με άλλα μηχανήματα κλπ. Εννοώ τα δισκάκια της Mercury και της RCA. Εδώ πρόκειται για ιδανική περίπτωση συγκριτικού.
Εμείς το κάναμε και διαπιστώσαμε την εξέλιξη και τις βελτιώσεις της ψηφιακής τεχνολογίας με το δίσκο βινυλίου να προηγείται. Έχουν ακόμη μεγάλο δρόμο τα ψηφιακά.
Επίσης πιστεύω ότι η όποια επέμβαση στην αναλογική ταινία με αφαίρεση θορύβων κλπ κλπ. κακό κάνει στο τελικό ηχητικό/συναισθηματικό αποτέλεσμα. Όχι μόνο καλύτερο δεν μπορεί να γίνει αλλά ούτε και ίδιο. Άσχετα το πόσο απαραίτητη μπορεί να είναι μια τέτοια επέμβαση όταν δεν υπαρχει άλλος τρόπος. Δεν το συζητάω αυτό. Λ.Σ.
Φίλε Lucas Stephanides - Anakrousis
Συμφωνώ. Mία τέτοια σύγκριση είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Πάντως έψαξά στο site σου και κάπως δυσκολεύτηκα. Εννοείς το set βινυλίων των Doors; Θα ήμουν υπόχρεως αν με διευκόλυνες με συγκεκριμένη υπόδειξη...

Σχετικά με τις επισημάνσεις σου τώρα:
Αναλογική εγγραφή.
Πιστεύω κι' εγώ, ότι η αναλογική εγγραφή παραμένει ακόμα στις μέρες μας ως σημείο αναφοράς. (Άλλωστε το γράφω). Αυτό σημαίνει, ότι με βάση όλες τις ενδείξεις έχει ένα μικρό προβάδισμα. Επίσης σημαίνει ότι σε κάθε περίπτωση που καλούμαστε να κρίνουμε τον ψηφιακό ήχο, παρελθόντα, τωρινό και μελλοντικό, θα συγκρίνουμε με βάση τον αναλογικό ήχο και τις ιδιότητες του για ν' αποφασίσουμε.

Από την άλλη πλευρά υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις, ότι οι διαφορές τείνουν να είναι οριακές και χρόνο με το χρόνο με την εξέλιξη της τεχνολογίας γίνονται όλο και μικρότερες...

Audio Restoration.
Έχεις δίκιο. Το Audio Restoration αφορά κατ' αρχήν φθαρμένους δίσκους και ταινίες, σκρατς, χις, κλικ, ποπ, κλπ. Κι' αν εφαρμοστεί δραστικά μπορεί να αφαιρέσει και μέρος του μουσικού περιεχομένου. Είμαι υπέρ του ήπιου και πολύ προσεκτικού Restoration. Αν έχουμε να κάνουμε με φθαρμένους δίσκους είναι απαραίτητο και τ' αποτελέσματα είναι θεαματικά. Είναι απίστευτα εξελιγμένοι οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούν τα διάφορα προγράμματα. Να ένα μικρό παράδειγμα:
Ηχογραφούμε ζωντανά μιά συμφωνική ορχήστρα ή ένα συγκρότημα ακουστικής τζαζ. Ξαφνικά κάπου μέσα από το ακροατήριο χτυπάει ένα κινητό. Τι κάνουμε; Δεν υπάρχει δυνατότητα να επαναληφθεί η συναυλία. Όμως ναί, υπάρχει πρόγραμμα που μπορεί να κάνει αυτή τη δουλειά: Να αφαιρέσει το ανεπιθύμητο κουδούνισμα του κινητού, αφήνοντας άθικτο το μουσικό περιεχόμενο. Βλ. Algorithmix reNOVAtor http://www.algorithmix.com/en/renovator.htm

Την πιθανότητα να βελτιώνονται οι ηχογραφήσεις ακόμα και καλογραμμένων δίσκων μετά από ελαφριά αποθορυβοποίηση, ούτε εγώ την περίμενα. Όμως προέκυψε στην πράξη. Ίσως είναι δύσκολο να το πιστέψει κανείς, αλλά συνέβη. Γι' αυτό και το περιέγραψα ως ενδιαφέρουσα εμπειρία. Πιθανόν να μη συμβαίνει πάντα, ούτε σε όλους τους δίσκους. Όμως συμβαίνει και η εξήγηση είναι απλή:

Κατ' αρχήν πολύ σωστή η παρατήρηση σου: πάντα κάτι αφαιρείται. Το θέμα είναι τι. Αν αυτό που αφαιρείται είναι μόνο θόρυβος, φύσημα κλπ, που βρίσκεται στην ίδια περίπου στάθμη με τη μουσική πληροφορία, τότε η κρυμμένη πληροφορία θα αναδειχθεί. Διότι όντας στην ίδια στάθμη με τη μουσική πληροφορία τη σκεπάζει. Κι' επειδή οι πληροφορίες χαμηλής στάθμης είναι συνήθως χώροι (=απολήξεις reverb) και χροιές (=ανώτερες αρμονικές) αυτά είναι και τα σημεία όπου μπορεί να παρατηρηθεί βελτίωση.

Δεν ισχυρίζομαι ότι συμβαίνει πάντα και στον ίδιο βαθμό. Το τελικό αποτέλεσμα εξαρτάται από την ποιότητα των χρησιμοποιουμένων plug-ins και των αντιστοίχων αλγορίθμων, την κατάσταση του δίσκου, ταινίας κλπ, το ίδιο το μουσικό υλικό και τις διάφορες ρυθμίσεις που εκάστοτε θα εφαρμοστούν.

Με εκτίμηση
Καλό βράδυ
 

Lucas Stephanides - Anakrousis

AVClub Addicted Member
16 March 2007
2,118
Μπες στο site μου κάνε κλικ στα CDS μετά κλικ στο "Classic records CD, DVD AUDIO/vIDEO 24/196, 24/96". Το καθένα έχει 2 δισκάκια, το ένα είναι cd και το δεύτερο γραμμένο και από τις δύο πλευρές, η μία παιζει dvd η άλλη dvd-a.
Έχεις επίσης επιλογή σε στέρεο ή πολυκάναλο ήχο. Τρκάναλο στην προκειμένη περίπτωση γιατί οι ηχογραφήσεις ήταν τρικάναλες.
Μετά κάνε κλικ στα LPS και κατόπιν στο "Classic records HQ -180/200g Classical". Εδώ οι πρώτοι 20 προς το παρόν τίτλοι είναι τα αντίστοιχα βινύλια των προηγούμενων ψηφιακών.
Αυτά έχουν γίνει ταυτόχρονα από την ίδια πηγή και από τον ίδιο άνθρωπο με τον ίδιο ποιοτικό τρόπο.
Αν θέλεις να συγκρίνεις LP/CD/SACD τα ίδια ισχύουν και για τους δίσκους της Groove note. Κάνε τα αντίστοιχα κλικ στο site μου.
Για το κουτί των Doors που αναφέρεις, αυτό έχει δεχτεί τις *ευλογίες* της ψηφιακής τεχνολογίας, κατ'ανάγκην όπως λέει ο παραγωγός και προσπαθεί να πείσει ότι δεν χάθηκε τίποτα, οτι δεν υπάρχει ακουστεί διαφορά. Και όμως υπάρχει και παρυπάρχει. Μια σύγκριση με την λίγο παλλαιότερη επίσης λαμπάτη έκδοση από την πάλαι ποτε DCC που κάποτε αντιπροσώπευα [δεν υπάρχει τώρα] βγάζει μάτι κατά της ψηφιοποίησης.
Όσο για το οριακό πλησίασμα που λες μεταξύ των δύο τεχνολογιών εξακολουθώ να αμφιβάλλω. Αν συγκρίνεις τις τρέχουσες *εμπορικές* ηχογραφήσεις και ίσως παράλληλες εκδόσεις κάποιων από αυτές σε lp cd/sacd, ίσως να βγάλεις κάποιο τέτοιο συνπέραμσα. Λέω ίσως.
Εκεί που φαίνεται τί εστί το ένα και το άλλο είνα στις παραπάνω προτεινόμενές μου συγκρίσεις. ΜΟΝΟ ΕΚΕΙ θα βγάλεις τα πλέον ασφαλή συμπεράσματα, όταν δηλαδή γίνονται όλα τα μέσα με τον καλύτερο δυνατό και ίδιο τρόπο. Οπότε δεν αδικειται κανένα. Και η ζυγαριά πάντα κλείνει υπέρ των αναλογικών.
Όπως επίσης αν συγκρίνεις αναλογικές ηοχγραφήσεις ή διάφορες ανατυπώσεις στο διάβα του χρόνου του ίδιου ηχογραφημένου έργου, εκεί θα καταλάβεις και την πτώση της ποιότητας των αναλογικών με την κάθε φορά *πρόοδο* της τεχνολογίας περνώντας από την λαμπάτη τεχνολογία στην τρανζιστορική. Λ.Σ.
 
Last edited:

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,099
Αθήνα, Ηλιούπολη
Μπες στο site μου κάνε κλικ στα CDS μετά κλικ στο "Classic records CD, DVD AUDIO/vIDEO 24/196, 24/96". Το καθένα έχει 2 δισκάκια, το ένα είναι cd και το δεύτερο γραμμένο και από τις δύο πλευρές, η μία παιζει dvd η άλλη dvd-a.
Έχεις επίσης επιλογή σε στέρεο ή πολυκάναλο ήχο. Τρκάναλο στην προκειμένη περίπτωση γιατί οι ηχογραφήσεις ήταν τρικάναλες.
Μετά κάνε κλικ στα LPS και κατόπιν στο "Classic records HQ -180/200g Classical". Εδώ οι πρώτοι 20 προς το παρόν τίτλοι είναι τα αντίστοιχα βινύλια των προηγούμενων ψηφιακών.
Αυτά έχουν γίνει ταυτόχρονα από την ίδια πηγή και από τον ίδιο άνθρωπο με τον ίδιο ποιοτικό τρόπο.
Αν θέλεις να συγκρίνεις LP/CD/SACD τα ίδια ισχύουν και για τους δίσκους της Groove note. Κάνε τα αντίστοιχα κλικ στο site μου.
Για το κουτί των Doors που αναφέρεις, αυτό έχει δεχτεί τις *ευλογίες* της ψηφιακής τεχνολογίας, κατ'ανάγκην όπως λέει ο παραγωγός και προσπαθεί να πείσει ότι δεν χάθηκε τίποτα, οτι δεν υπάρχει ακουστεί διαφορά. Και όμως υπάρχει και παρυπάρχει. Μια σύγκριση με την λίγο παλλαιότερη επίσης λαμπάτη έκδοση από την πάλαι ποτε DCC που κάποτε αντιπροσώπευα [δεν υπάρχει τώρα] βγάζει μάτι κατά της ψηφιοποίησης.
Όσο για το οριακό πλησίασμα που λες μεταξύ των δύο τεχνολογιών εξακολουθώ να αμφιβάλλω. Αν συγκρίνεις τις τρέχουσες *εμπορικές* ηχογραφήσεις και ίσως παράλληλες εκδόσεις κάποιων από αυτές σε lp cd/sacd, ίσως να βγάλεις κάποιο τέτοιο συνπέραμσα. Λέω ίσως.
Εκεί που φαίνεται τί εστί το ένα και το άλλο είνα στις παραπάνω προτεινόμενές μου συγκρίσεις. ΜΟΝΟ ΕΚΕΙ θα βγάλεις τα πλέον ασφαλή συμπεράσματα, όταν δηλαδή γίνονται όλα τα μέσα με τον καλύτερο δυνατό και ίδιο τρόπο. Οπότε δεν αδικειται κανένα. Και η ζυγαριά πάντα κλείνει υπέρ των αναλογικών.
Όπως επίσης αν συγκρίνεις αναλογικές ηοχγραφήσεις ή διάφορες ανατυπώσεις στο διάβα του χρόνου του ίδιου ηχογραφημένου έργου, εκεί θα καταλάβεις και την πτώση της ποιότητας των αναλογικών με την κάθε φορά *πρόοδο* της τεχνολογίας περνώντας από την λαμπάτη τεχνολογία στην τρανζιστορική. Λ.Σ.

Αγαπητέ Lucas Stephanides - Anakrousis,
Ευχαριστώ για τις υποδείξεις των δίσκων... Σύντομα θα φροντίσω ν' αποκτήσω κάποιους.:smile:

Να προσθέσω κάτι. Η πτώση της ποιότητας των αναλογικών (και όχι μόνο) ηχογραφήσεων στην πορεία του χρόνου δεν έχει να κάνει μόνο με την αντικατάσταση της λάμπας από το τρανζίστορ που αναφέρεις, αλλά επίσης και με την επικράτηση της πολυμικροφωνικής ηχογράφησης έναντι της αρχικής μινιμαλιστικής προσέγγισης. Τα 2, 3, ή 4 κανάλια το πολύ, που λόγω ανάγκης χρησιμοποιούνταν στην αρχή, έγιναν 8, 16, 24 και πολύ περισσότερα. Οι φυσικοί χώροι αντικαταστάθηκαν από τεχνητούς και η χρήση ατέλειωτων εφφέ έγινε ρουτίνα, ό,τι κι' αν αυτό σημαίνει. Για μένα ο πλέον δυσμενής αντίκτυπος του φαινομένου δεν αφορά την μειωμένη τεχνική ποιότητα των ηχογραφήσεων. (Αυτή υπάρχει, αλλά τη θεωρώ δευτερεύουσα). Πολύ δυσμενέστερες είναι οι επιπτώσεις στον τρόπο που γράφουν, παίζουν και εκτελούν πλέον οι μουσικοί, οι οποίοι εξαρτούν την τέχνη ολοένα και περισσότερο από την τεχνολογία. Αλλά εδώ εισερχόμαστε σε μιά άλλη σημαντικώτατη συζήτηση, που δεν είναι του παρόντος.

Οι διαφορές μεταξύ των ποικίλων εκδόσεων του ίδιου έργου δεν οφείλονται μόνο στα διαφορετικά τεχνικά μέσα και format που χρησιμοποιήθηκαν για την υλοποίηση τους (δυστυχώς). Σε κάθε νέα έκδοση ή επανέκδοση μεσολαβεί η διαδικασία του mastering. Η οποία περιπλέκει τα πράγματα. Και τελικά δεν υπάρχουν βεβαιότητες. Υπάρχουν προσεγγίσεις, εκτιμήσεις της πραγματικότητας που μπορεί να την προσεγγίζουν κατά 70, 80, 90, 95 ή 99% ακόμα, αλλά ποτέ πλήρεις βεβαιότητες.
Αυτή όμως ακριβώς η έλλειψη πλήρους βεβαιότητας κάνει την αναζήτηση γοητευτική. Άλλωστε στη ζωή δεν υπάρχουν βεβαιότητες κι' αυτή είναι η γοητεία της και η αξία της!

Έγραψα στα προηγούμενα post, ότι δίνω ένα μικρό προβάδισμα στην αναλογική ηχογράφηση. Οριακό πιστεύω, αλλά εν πάση περιπτώσει είναι θέμα εκτίμησης. Εκτίμησης που προκύπτει από το σύνολο των γνώσεων και εμπειριών του καθενός μας. Οι δικές μου ενασχολήσεις κι' εμπειρίες μ' έχουν οδηγήσει σ' αυτό το συμπέρασμα. Πόσο κοντά μπορεί να είναι μιά ηχογράφηση (αναλογική ή ψηφιακή) στο "φυσικό" γεγονός; Όποτε πραγματοποιώ μιά ηχογράφηση έχω τη δυνατότητα να παρακολουθήσω τη διαδικασία από τρείς διαφορετικές σκοπιές: Την ίδια την εκτέλεση αυτή καθαυτή (φυσικό γεγονός). Την εκτέλεση, όπως αυτή αποδίδεται μέσα από τα μέσα σύλληψης της, μικρόφωνα, προενισχυτές, κονσόλα κλπ. (αναλογική μεταφορά). Και τέλος την εκτέλεση, όπως αυτή καταλήγει στο μέσο εγγραφής (ψηφιακή εγγραφή). Η συσσώρευση τέτοιας εμπειρίας και η εξάσκηση καταλήγει να δώσει μιά ιδέα για τις δυνατότητες μας να προσεγγίσουμε την πραγματικότητα (το φυσικό γεγονός) και τις αποστάσεις από αυτήν. Η εκτίμηση αυτή είναι άκρως υποκειμενική, όμως είναι έγκυρη...
Και κάθε άλλη διαφορετική ή αντίθετη υποκειμενική εμπειρία και εκτίμηση είναι επίσης έγκυρη και προπάντων απόλυτα σεβαστή!

Οι καιροί είναι χαλεποί. Γι' αυτό...
Ας μη σταματάμε την αναζήτηση
Και ν' ακούμε πολλή μουσική. Η Τέχνη μας ενώνει!
Να περνάτε καλά...
 

Lucas Stephanides - Anakrousis

AVClub Addicted Member
16 March 2007
2,118
Συμφωνώ μέ ολά τα παραπάνω. Έχω τις ίδιες απόψεις τις οποίες εκθέτω και στο βιβλίο που ελπίζω σύντομα να τελειώσω. Είμαι στη διάθεσή σου γι ό,τι χρειαστείς.Λ.Σ.
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,099
Αθήνα, Ηλιούπολη
Re: Απάντηση: Μιά απορία για παλιές ηχογραφήσεις.

[QUOTE=HoustonWeGotaProblem;1097847]Αγαπητέ Sonus, .......................... προσωπικά το DSD έχοντας ακούσει Weiss, DCS, EMM LABS, Orpheus, Esoteric δεν μου κάθεται καλά στο αυτί, ειδικά οι υψηλές συχνότητες οι οποίες μου ακούγονται πιο λεπτές, χωρίς σώμα και λίγο παραμορφωμένες αντίθετα με τα PCM που δεν έχω παρατηρήσει κάτι τέτοιο.

Sonus έχεις να κάνεις κάποιο σχόλιο στο παραπάνω?[/QUOTE]


Χμμμ!:hmmmm2:
Μου φαίνονται λίγο περίεργα όλα αυτά. Έχεις συγκρίνει άμεσα το ίδιο μουσικό υλικό αναπαραγόμενο από το ίδιο μηχάνημα και σε PCM και σε DSD;
Το PCM στο οποίο αναφέρεσαι ήταν κοινό CD ή υλικό υψηλής ανάλυσης;

Υπάρχουν κάποια σχόλια, έχω κάποια υποψία για το τι συνέβη, αλλά καλύτερα να μου δώσεις περισσότερες πληροφορίες, να μην κάνω κι' εγώ τον ντέτεκτιβ!

Εν αναμονή λοιπόν...-bye-
 

music

Established Member
30 December 2010
104
Re: Απάντηση: Re: Μιά απορία για παλιές ηχογραφήσεις.

κι εγώ σε βινύλιο το έχω πάρει . Η Souljazz πάντως δεν προβαίνει σε επεξεργασία του παλαιού υλικού . Και μόνο το ότι το επανακυκλοφορεί βέβαια αξίζει . :a0210:

Πάντως το βινύλιο Full Force των Art ensemble of Chicago ECM σε γιαπωνέζικη έκδοση σε ΚΑΘΗΛΩΝΕΙ (Charlie B)
 

tuxx

Supreme Member
3 January 2014
3,319
/dev/null
ΠΡΟΣΟΧΗ - ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΕΚΡΑΝΑΣΤΑΣΗ ΝΗΜΑΤΟΣ

Όσοι έχει τύχει να παρακολουθούν και άλλα νήματα του δικάναλου (κυρίως στην computer audio), θα έχουν αντιληφθεί ότι έχω μια μικρή ψύχωση με την ανάλυση των ψηφιακών αρχείων της δισκοθήκης μου. Έτσι παρακάτω θα γράψω κάποια συμπεράσματα.

Ως δίσκο αναφοράς για τα παρακάτω θα έχω το Rumours των Fleetwood Mac που πρόκειται για μια παλιά και αναλογική ηχογράφηση.


Ο παραπάνω δίσκος λοιπόν υπάρχει στη βιβλιοθήκη μου από ριπάρισμα αμερικάνικου CD της Warner. Το δυναμικό του έυρος είναι το παρακάτω:


Code:
----------------------------------------------------------------------------------------------    
 Analyzed: Rumours /  Artist: Fleetwood Mac
----------------------------------------------------------------------------------------------   
DR    Peak    RMS    Duration    Title [codec]    
----------------------------------------------------------------------------------------------    
 DR8     -0.10 dB     -10.69 dB    2:56    01 - Second Hand News      [flac]    
 DR10     -0.10 dB     -11.52 dB    4:16    02 - Dreams      [flac]    
 DR13     -0.11 dB     -15.78 dB    2:14    03 - Never Going Back Again      [flac]    
 DR9     -0.13 dB     -11.43 dB    3:12    04 - Don't Stop      [flac]    
 DR8     -0.10 dB     -9.54 dB    3:43    05 - Go Your Own Way      [flac]    
 DR12     -0.58 dB     -18.61 dB    3:20    06 - Songbird      [flac]    
 DR9     -0.10 dB     -13.49 dB    4:29    07 - The Chain      [flac]    
 DR8     -0.34 dB     -12.54 dB    3:35    08 - You Make Loving Fun      [flac]    
 DR9     -0.10 dB     -11.53 dB    3:16    09 - I Don't Want To Know      [flac]    
 DR10     -0.10 dB     -13.82 dB    3:56    10 - Oh Daddy      [flac]    
 DR8     -0.10 dB     -12.90 dB    4:54    11 - Gold Dust Woman      [flac]    
----------------------------------------------------------------------------------------------    
 Number of files:    11
 Official DR value:  DR9
    
 Sampling rate:          44100 Hz
 Average bitrate:          878kbs 
 Bits per sample:          16 bit 
    
Dr14 T.meter 1.0.16 
==============================================================================================


H ποιότητα του είναι οκ και το δυναμικό εύρος είναι βαθμολογημένο ως DR9, καθόλου κακό δηλαδή συγκρινόμενο με σύγχρονες ηχογραφήσεις.

Παραθέτω και ένα spectro ενδεικτικά απο το "The chain" το οποίο μας δείχνει μια τυπική εικόνα ενός redbook αρχείου:


07_-_The_Chain.jpg





Πρόσφατα λοιπόν πέφτει στα χέρια μου εξαιρετικό 96ρι Vinyl Rip, το ακούω και μου πέφτουν τα αυτιά και τα σαγόνια. Το δυναμικό εύρος του είναι το παρακάτω:

Code:
ο»Ώ----------------------------------------------------------------------------------------------    
 Analyzed: Rumours /  Artist: Fleetwood Mac
----------------------------------------------------------------------------------------------    
DR    Peak    RMS    Duration    Title [codec]    
----------------------------------------------------------------------------------------------    
 DR14     -1.64 dB     -18.99 dB    2:45    01 - Second Hand News      [flac]    
 DR16     -0.73 dB     -19.64 dB    4:15    02 - Dreams      [flac]    
 DR15     -6.51 dB     -26.19 dB    2:02    03 - Never Going Back Again      [flac]    
 DR16     -1.33 dB     -19.48 dB    3:14    04 - Don't Stop      [flac]    
 DR14     -1.13 dB     -17.64 dB    3:39    05 - Go Your Own Way      [flac]    
 DR14     -6.48 dB     -27.78 dB    3:20    06 - Songbird      [flac]    
 DR15     -1.03 dB     -21.63 dB    4:29    07 - The Chain      [flac]    
 DR14     -1.08 dB     -17.96 dB    3:33    08 - You Make Loving Fun      [flac]    
 DR16     -1.66 dB     -19.81 dB    3:12    09 - I Don't Want To Know      [flac]    
 DR15     -1.82 dB     -20.87 dB    3:56    10 - Oh Daddy      [flac]    
 DR16     -1.02 dB     -21.88 dB    5:15    11 - Gold Dust Woman      [flac]    
----------------------------------------------------------------------------------------------    
 Number of files:    11
 Official DR value:  DR15
    
 Sampling rate:          96000 Hz
 Average bitrate:          2704kbs 
 Bits per sample:          24 bit
    
Dr14 T.meter 1.0.16 
==============================================================================================


Με έκπληξη εδώ διαπιστώνω ότι πρόκειται για DR15, το οποίο σημαίνει ότι η διαφορά με το CD master είναι τερατώδης ως προς το δυναμικό εύρος.

Ακολουθεί και ένα spectro του "The Chain" επίσης, το οποίο είναι μια τυπική εικόνα ενός αρχείου 24/96:


07_-_The_Chain.jpg



Κάπου εδώ με πιάνει ένας σοβαρός προβληματισμός αναφορικά με το τι στο καλό μπορεί να πήγε τόσο λάθος στο CD master και ακούγεται πραγματικά εντελώς τσίγγινο σε σχέση με το vinyl rip. Ξεκινάω να σκέφτομαι τα περί υπεροχής του βινυλίου και ότι τα αγαπημένα μου ψηφιακά υστερούν και δε συμμαζέυεται.







Για καλή μου τυχη πέφτει στα χέρια μου και το West German Target του ίδιου album. Για να μην μακρυγορώ, τα west german targets συνήθως είναι απλές μεταφορές των αναλογικών tapes χωρίς επιπλέον επεξεργασία. Το δυναμικό εύρος του συγκεκριμένου rip είναι το παρακάτω:


Code:
ο»Ώ----------------------------------------------------------------------------------------------    
 Analyzed: Rumours /  Artist: Fleetwood Mac
----------------------------------------------------------------------------------------------    
DR    Peak    RMS    Duration    Title [codec]    
----------------------------------------------------------------------------------------------    
 DR14     -2.96 dB     -20.32 dB    2:46    01 - Second Hand News      [flac]    
 DR15     -1.69 dB     -20.32 dB    4:16    02 - Dreams      [flac]    
 DR14     -5.59 dB     -25.03 dB    2:14    03 - Never Going Back Again      [flac]    
 DR15     -2.16 dB     -20.05 dB    3:12    04 - Don't Stop      [flac]    
 DR14     -2.35 dB     -18.80 dB    3:39    05 - Go Your Own Way      [flac]    
 DR15     -9.86 dB     -30.90 dB    3:20    06 - Songbird      [flac]    
 DR16     -1.80 dB     -23.26 dB    4:29    07 - The Chain      [flac]    
 DR14     -3.20 dB     -20.72 dB    3:35    08 - You Make Loving Fun      [flac]    
 DR15     -0.78 dB     -20.16 dB    3:16    09 - I Don't Want To Know      [flac]    
 DR15     -2.38 dB     -22.49 dB    3:53    10 - Oh Daddy      [flac]    
 DR15     -5.75 dB     -26.32 dB    4:51    11 - Gold Dust Woman      [flac]    
----------------------------------------------------------------------------------------------    
 Number of files:    11
 Official DR value:  DR15
    
 Sampling rate:          44100 Hz
 Average bitrate:          712kbs 
 Bits per sample:          16 bit
    
Dr14 T.meter 1.0.16 
==============================================================================================

Όπως βλέπετε και σεις, εδώ έχουμε βαθμολόγηση με DR15, ίδια δηλαδή με αυτή του βινυλιακού master.

Παραθέτω για τρίτη φορά το spectro του "The Chain", το οποίο είναι ένα κλασικό παλιό redbook spectro και μάλιστα κουρεμένο λίγο πάνω από του 20000 κύκλους (και αυτό συνηθισμένο για παλιό cd master):


07_-_The_Chain.jpg






Πάμε τώρα στο δια ταύτα:


- Βάσει του παραπάνω δεν μπορεί να βγει καμία άκρη για το αν το CD είναι καλύτερο ή χειρότερο από το βινύλιο σε μια παλιά ηχογράφηση. Έχουν γίνει άπειρες μεταφορές σε cd ή ψηφιακά αρχεία και η κάθεμια είναι εντελώς διαφορετική από την άλλη.
- Ανάμεσα στα 3 άλμπουμς, το καλό cd ακούγεται το ίδιο καλά με το καλό vinyl rip. Ίσως να υπάρχει μια μικρή υπεροχή του "βινυλιακού" flac, αλλά ακόμη δεν έχω καταλήξει σε αυτό γιατί δηλώνω ξεκάθαρα biased υπέρ του συγκεκριμένου vinyl rip. Το πρώτο "κακό" αμερικάνικο είναι αδύνατον να ακουστεί πλέον με σημείο αναφοράς τα δύο προηγούμενα.



Συμπερασματικά, αντιλαμβάνεστε το χάος που επικρατεί γύρω απ' όλα αυτά. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να μην ασχολείστε καθόλου και ν' ακούτε μουσική σαν απλοί ανυποψίαστοι άνθρωπoι :D
 
Last edited:

tmjuju

Administration Team
Staff member
21 January 2007
21,651
Είναι ένας από τους λόγους που αποφεύγω τα cloud/streaming
Αφενός τα cloud –επειδή τους βολεύει – δεν κρατούν το δικό μας αντίτυπο του δίσκου, αλλά όποιο τους βολεύει με το ίδιο όνομα. Δεν μπορείς να έχεις το tade-cd σε greek copy & japan pressing & German. Το ίδιο και στα streams, μια έκδοση έχουν. (να μη πω για τα διαφορετικά extra που μπορεί να περιλαμβάνει το CD etc.)
 

tuxx

Supreme Member
3 January 2014
3,319
/dev/null
Μια που αναφέρθηκα πριν στο δυναμικό εύρος (το οποίο δε λέει και κάτι από μόνο του - υπάρχουν πολλές παλιές χάλια ηχογραφήσεις με μεγάλο DR), ήθελα να δείξω και ένα παράδειγμα μιας σύγχρονης ψηφιακής ηχογράφησης. Τα παρακάτω θα βασιστούν στο Kid A των Radiohead.

Έχω την πρώτη ευρωπαική έκδοση του CD από την ημέρα που κυκλοφόρησε, καθώς και ένα βινυλιακό του rip. Οι διαφορές ακουστικά δεν είναι σημαντικές, αλλά ως προς το δυναμικό εύρος το ένα κατατάσσεται ως DR7 (CD), ενώ το vinyl rip ως DR9, εν ολίγοις φαίνεται ότι το βινύλιο έχει μεγαλύτερο δυναμικό εύρος.


Code:
ο»Ώ----------------------------------------------------------------------------------------------    
 Analyzed: Kid A /  Artist: Radiohead
----------------------------------------------------------------------------------------------    
DR    Peak    RMS    Duration    Title [codec]    
----------------------------------------------------------------------------------------------    
 DR7     -0.13 dB     -9.19 dB    4:11    01 - Everything In Its Right Place      [flac]    
 DR7     -0.09 dB     -10.88 dB    4:44    02 - Kid A      [flac]    
 DR7     -0.13 dB     -8.87 dB    5:50    03 - The National Anthem      [flac]    
 DR7     -0.14 dB     -10.99 dB    5:56    04 - How To Disappear Completely      [flac]    
 DR8     -0.17 dB     -11.20 dB    3:41    05 - Treefingers      [flac]    
 DR7     -0.12 dB     -8.53 dB    5:15    06 - Optimistic      [flac]    
 DR6     -0.12 dB     -7.95 dB    3:29    07 - In Limbo      [flac]    
 DR7     -0.09 dB     -9.18 dB    5:08    08 - Idioteque      [flac]    
 DR7     -0.09 dB     -8.96 dB    4:34    09 - Morning Bell      [flac]    
 DR8     -0.14 dB     -16.51 dB    6:58    10 - Motion Picture Soundtrack      [flac]    
----------------------------------------------------------------------------------------------    
 Number of files:    10
 Official DR value:  DR7
    
 Sampling rate:          44100 Hz
 Average bitrate:          819kbs 
 Bits per sample:          16 bit
    
Dr14 T.meter 1.0.16 
==============================================================================================


ο»Ώ
Code:
----------------------------------------------------------------------------------------------    
 Analyzed: Kid A /  Artist: Radiohead
----------------------------------------------------------------------------------------------    
DR    Peak    RMS    Duration    Title [codec]    
----------------------------------------------------------------------------------------------    
 DR9     -0.96 dB     -13.00 dB    4:11    01 - Everything In Its Right Place      [flac]    
 DR9     -0.71 dB     -14.58 dB    4:54    02 - Kid A      [flac]    
 DR10     -1.21 dB     -12.93 dB    5:50    03 - The National Anthem      [flac]    
 DR10     -0.72 dB     -15.13 dB    5:57    04 - How To Disappear Completely      [flac]    
 DR9     -3.05 dB     -15.39 dB    3:46    05 - Treefingers      [flac]    
 DR9     -1.65 dB     -12.74 dB    5:16    06 - Optimistic      [flac]    
 DR9     -0.72 dB     -12.16 dB    3:31    07 - In Limbo      [flac]    
 DR9     -2.00 dB     -13.34 dB    5:08    08 - Idioteque      [flac]    
 DR10     -0.68 dB     -13.10 dB    4:34    09 - Morning Bell      [flac]    
 DR10     -1.87 dB     -16.18 dB    3:20    10 - Motion Picture Soundtrack      [flac]    
----------------------------------------------------------------------------------------------    
 Number of files:    10
 Official DR value:  DR9
    
 Sampling rate:          96000 Hz
 Average bitrate:          2894kbs 
 Bits per sample:          24 bit
    
Dr14 T.meter 1.0.16 
==============================================================================================


Αυτή τη διαφορά είναι αδύνατον να τι διακρίνω στο ταπεινό μου σύστημα, αλλά με αφορμή αυτό, παραθέτω μια σημαντική πληροφορία από το hydrogenaudio wiki:

Effect of vinyl mastering on dynamic range
A related myth is that when vinyl has a higher dynamic range than CD, it means the audio was sourced from a different, more dynamic master, and that the difference in dynamics will be audible.
It is true that recordings on vinyl sometimes have a spikier waveform and a measurably higher dynamic range than their counterparts on CD, at least when the dynamic range is reported by crude "DR meter" tools that compare peak and RMS levels. The higher "DR value" could indeed be a result of entirely different master recordings being provided to the mastering engineers for each format, or different choices made by the engineers, as happens every time old music is remastered for a new release.
But even when the same source master is used, the audio is normally further processed when mastering for the target format (be it CD or vinyl), and this often results in vinyl having a spikier waveform and higher DR measurement. There are two types of processing during vinyl mastering that can increase the DR measurements and waveform spikiness, thus reducing the RMS and increasing the basic DR measurement by perhaps several dB:

- The audio is subjected to low-pass or all-pass filtering, which can result in broad peaks becoming slanted ramps.
- The amount and stereo separation of deep bass content is reduced for vinyl, to keep the stylus from being thrown out of the groove.

It is quite possible that these changes are entirely inaudible, despite their effect on the waveform shape and DR measurement.
The dynamic range of the waveform is also affected by the vinyl playback system; different systems provide different frequency responses. Factors include cartridge, tonearm, preamp, and even the connecting cables. A vinyl rip with weak bass may well have a higher reported DR value than a rip of the same vinyl on equipment with a stronger bass response.


Παρότι λοιπόν όλα τα παραπάνω αφορούν σε μια νέα ηχογράφηση, αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να κρατήσουμε στο μυαλό μας όταν συγκρίνουμε και τις εκδοχές cd/βινυλίου σε παλιά albums.
 
Last edited: