Και συνεχίζουμε... Όπως προείπα έχω μιά αδυναμία στις σπουδαίες ερμηνείες. Ένας από τους αξιαγάπητους μεθύστακες του αγγλικού θεάτρου (όπως αναφέρθηκε μερικά ποστ πιό πάνω), ο Richard Burton, είπε κάποτε ότι "αν πάρουμε τις 10 μεγαλύτερες ανδρικές ερμηνείες του αγγλικού θεάτρου, τις 8 τις έχει κάνει ο Paul Scofield".
Ο ποιός;
Όταν το διάβασα αυτό δεν είχα ακούσει καν το όνομα του ηθοποιού αυτού. Μα πως μου ξέφυγε; Ήξερα, ή έτσι νόμιζα όλους τους σημαντικούς και ψιλοάγνωστους Άγγλους ηθοποιούς του θεάτρου, τον Richardson, τον Attenborough, τον Gielgud...Και λαμβάνοντας υπόψιν ότι οι επαινετικές δηλώσεις ηθοποιών για συναδέλφους τους είναι πιό σπάνιες και από ροζ ελεφαντάκια, γκούγκλαρα και ανακάλυψα ότι ο εν λόγω είχε γυρίσει ελάχιστες ταινίες, μερικές από τις οποίες είχα δει (!), σε ελάχιστες είχε πρωταγωνιστήσει και είχε πάρει και το Όσκαρ (!) για την ακόλουθη ταινία που έγινε μιά από τις αγαπημένες μου:
A Man for All Seasons
Η ταινία αφηγείται την ιστορία του φιλόσοφου και πολιτικού Sir Thomas Moore, συγγραφέα μεταξύ άλλων της "Ουτοπίας", που έπεσε (και αυτός) θύμα του Ερρίκου 'Η της Αγγλίας όταν δε θέλησε να ακολουθήσει την πολιτική του βασιλιά στο θέμα της ανεξαρτητοποίησης της Αγγλικανικής Εκκλησίας και του διαζυγίου του. Στην αρχή της ταινίας τον βλέπουμε στο απόγειο της φήμης του σαν στοχαστή, πολιτικού και νομικού που αναρρυχάται σχεδόν παρά τη θέλησή του στα ανώτατα κρατικά αξιώματα για να παραγκωνιστεί το ίδιο γρήγορα κατά βασιλική διαταγή όταν αρνείται να παραβεί τις αρχές του και την πίστη του. Από Λόρδος Καγκελάριος γίνεται απόβλητος, φυλακίζεται και μετά από μιά δίκη-παρωδία εκτελείται. Είναι αυτή η σκηνή της δίκης που καταδεικνύει το μεγαλείο της ερμηνείας του Scofield (και της σκηνοθεσίας του Fred Zinemann). Σε όλη την ταινία παρακολουθούμε έναν άνθρωπο προσηνή, γλυκομίλητο, χαμηλών τόνων που δεν υψώνει ποτέ τον τόνο της φωνής του, ούτε και όταν δέχεται τα μεγαλύτερα χτυπήματα της μοίρας. Στη δίκη όμως ΕΚΡΗΓΝΥΤΑΙ κυριολεκτικά, γεμίζει με τη φωνή και την παρουσία του όλη την αίθουσα, μεταμορφώνεται στη φωνή της αλήθειας που κατακεραυνώνει την ψευτιά, την ατιμία και την υποκρισία... και μετά σβύνει σαν να μην ακούστηκε ποτέ.
Φροντίζει γι αυτό το τσεκούρι του δήμιου.
Μιά υπέροχη ταινία, μιά αξέχαστη ερμηνεία. Πολύ καλή σκηνοθεσία από τον Fred Zinemann (ξέρετε, του High Noon...) απίστευτη μουσική από τον Georges Delerue, θαυμάσιες ερμηνείες από όλους τους συντελεστές, όχι μόνο τον Scofield. Ξεχωρίζω τον Robert Shaw ως Ερρίκο 'Η, τον Leo McKern ως Peter Cromwell (τον αντίπαλο του Moore) και το μικρό πέρασμα από την οθόνη του Orson Welles ως Καρδινάλιου Wolsey. Kaι ένα απόσπασμα από τη μουσική της ταινίας
Δείτε την οπωσδήποτε.