Τα στοκατζίδικα της Λ. Συγγρού
Γίναμε μάρτυρες σκηνών απείρου κάλλους τις ηρωικές μέρες των εγκαινίων των μεγάλων ηλεκτραγορων της Λεωφόρου Συγγρού. Συμπολίτες μας να σέρνουν στο δρόμο τηλεοράσεις 37 ιντσών, ωραίες κυρίες να αγοράζουν επιτέλους το πρώτο τους laptop και φτασμένες νοικοκυρές να αλλάζουν το ψυγείο του γάμου τους.
Για την απόκτηση της συσκευής του πόθου φυσικά προϋπόθεση ήταν το πρωινό ξύπνημα, το στριμωξίδι, ο εκνευρισμός και οι μεγάλες ουρές που τις περισσότερες φορές είναι «τεχνικά» δημιουργημένες από το κατάστημα.
Οι προσφορές, πραγματικές ευκαιρίες, αλλά σε περιορισμένο αριθμό (γιατί άραγε
: 80 τηλεοράσεις, 300 laptop ή 40 ψυγεία. Ο κόσμος πολύς.
Αναρωτιέσαι και λες πως γίνεται ο έλληνας που γουστάρει τόσο πολύ τη τεχνολογία να αγοράζει συσκευές του τύπου «μάζευε κι ας είναι και ρόγες;» Ήταν δηλαδή θέμα τιμής που δεν αγοράζαμε τηλεόραση ή φορητό υπολογιστή τόσο καιρό ή είναι πια βαθιά τα αίτια; Μήπως είμαστε λαός των παζαριών, των ευκαιριών και της μαζικής κατανάλωσης; Αν είναι θέμα τιμής γιατί οι κατασκευαστές δεν κάνουν προσφορές στα καινούρια τους μοντέλα ή γιατί δεν φέρουν ικανό αριθμό προσφορών ώστε να αγοράσουν όλοι.
Αν ήμουν ακόμη φοιτητής θα ήταν ένα λαμπρό θέμα για έρευνα. Μήπως, εν τέλει, έφτασε η εποχή των στοκατζίδικων και στα ηλεκτρονικά; Μάλλον συμβαίνουν αυτά μαζί!
Όσες συσκευές δεν φεύγουν εύκολα από τα ράφια κατά την περίοδο της καριέρας τους, όσο επώνυμες κι αν είναι, οδηγούνται σε καταστήματα, τύπου Λ. Συγγρού, ως μοναδικές προσφορές σε πολύ χαμηλές τιμές.
Οι περισσότεροι τις λένε «κράχτες», άλλοι πάλι «ευκαιρίες». Άλλες φορές είναι πραγματικοί θησαυροί και άλλες πάλι σκέτοι άνθρακες. Αν πρόκειται για λευκές οικιακές συσκευές κανένα πρόβλημα, εκεί μπορείς να βρεις ευκαιρίες, γιατί στην αγορά αυτή υπάρχει διαχρονικότητα. Πόση διαφορά μπορεί να έχει ένα ψυγείο του 2005 με ένα σημερινό;
Το ρίσκο είναι πιο μεγάλο όταν αγοράζουμε τηλεόραση, φωτογραφική μηχανή ή PC. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η συσκευή να έχει φθάσει στη χώρα μας από κάποια αποθήκη της Ευρώπης όπου καταλήγουν τα «ληγμένα», όπως τα λέω, εγώ του κατασκευαστή.
Παρτίδες προϊόντων που δεν βγήκαν πότε στην αγορά ή απλά δεν «πούλησαν» στην εποχή που έπρεπε λόγο ανταγωνισμού ή τιμής. Για αυτό το λόγο μερικές από τις προσφορές που καταλήγουν στα ράφια της Λ. Συγγρού δεν μιλάνε ελληνικά. Δεν έρχονται απλά χωρίς ελληνικές οδηγίες χρήσης (άραγε πόσο νομότυπο είναι αυτό
, αλλά και οι ενδείξεις στα πάνελ τους αναγράφονται σε άπταιστη γαλλική ή γερμανική.
Ο ανταγωνισμός των μεγάλων αυτών καταστημάτων της Λ. Συγγρού για όλο και περισσότερες προσφορές, για όλο και χαμηλότερες τιμές, αλλά και για όλο και περισσότερα εγκαίνια έχει δημιουργήσει έναν κυκεώνα αναζήτησης τέτοιων προϊόντων σε Ευρώπη και Κίνα. Μας κατάλαβαν.
Κατάλαβαν ότι ο έλληνας έχει αδυναμία στα τεχνολογικά προϊόντα, κατάλαβαν όμως και το πόσο «άσχετοι» και «αδιάβαστοι» είμαστε «τεχνολογικώς».
Στη Γερμανία ή σε άλλες τεχνολογικά ενημερωμένες χώρες δε θα τα έκαναν αυτά. Ναι, έχουν και εκεί προσφορές, αλλά σε καινούρια μοντέλα και όχι σε καταργημένα, άγνωστα, στοκ ή discontinue.
Όπως η Ελλάδα έχει γίνει η χωματερή των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της Ευρώπης, έτσι πάει να γίνει και… η χώρα «ξεπλύματος» συσκευών τεχνολογίας. Αντί να πάνε για ανακύκλώση… έρχονται στην Ελλάδα.
Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί το τεχνολογικό επίπεδο των ελληνικών νοικοκυριών είναι χαμηλό ή γιατί αγοράζουμε τώρα τηλεοράσεις που ο γερμανός είχε δυο χρόνια πριν.
Είναι σαν να διαβάζουμε τα τεύχη του ΗΧΟΥ του 2006, γιατί αυτά είναι τα επίκαιρα σύμφωνα με τη Λ. Συγγρού, ενώ το τεύχος που κρατάτε στα χέρια σας τώρα είναι επιστημονική φαντασία για αυτούς. Επιτέλους πιο κατάστημα θα αποφασίσει να «παίξει» τίμια όχι με τα παλιά, αλλά με τα τελευταία μοντέλα.
Για πιο λόγο ο έλληνας να μην εκτίθεται στην σημερινή πραγματικότητα της τεχνολογίας και τα καινούρια μοντέλα να διατίθενται σε μικρούς αριθμούς στην αγορά… από σκοτεινά μονοπάτια λες και πρόκειται για παράνομα προϊόντα.
Πότε θα υπάρξει ένα κατάστημα, έστω στη Λ. Συγγρού, που αντί για προσφορές «ληγμένων» να έχει την τελευταία έκφραση της τεχνολογίας;
Κάποτε θα γίνει και αυτό. Πρώτα όμως προέχει το μεγάλο… ξεστοκάρισμα.
Φώτης Φωτιάδης
http://www.hxos.gr/show_page.php/show_page.php?page_id=8&cat_id=62