Re: ΠΟΙΟ ΒΙΒΛΙΟ ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ
Μεχρι ν αποκτησω το "Περί της συντομίας της ζωής"- Σενέκας,ξαναδιαβασα τον Κικερωνα στο
Tusculanae Disputationes
Πεμπτη Τουσκουλανη Διατριβη
«O δρομος προς την ευτυχια“.
Μεταφρ.Ολγα Παπακωστα
Στο δευτερο μισο του ετους 45 π.χ. πεντε μηνες μετα το θανατο της κορης του Τυλλιας,ο Κικερωνας αρχιζει να γραφει τις Τουσκουλανες Διατριβες, -τις οποιες απευθυνει και αφιερωνει στο φιλο του Μ.Ι.Brutus- μια φιλοσοφικη πραγματεια με θεμα τις προυποθεσεις της ευτυχιας.Το εργο αποτελειται απο πεντε βιβλια:
Το πρωτο αναφερεται στον φοβο του θανατου-
„Oταν σκεφτομαι το θανατο»,
το δευτερο στον σωματικο πονο -»Για τον πονο και τα παθη»,(2 και 4)
το τριτο στο συναισθημα της λυπης –«Το φαρμακο της λυπης»,
το τεταρτο στα υπολοιπα ψυχικα παθη.
Στο πεμπτο βιβλιο- το ‛περι ου ο λογος’-τιθεται το ερωτημα αν αρκει η αρετη για να ειναι κανεις ευτυχισμενος.
Προκειται για μια σειρα απο φιλοσοφικες συζητησεις,οπου στα πλαισια ενος φανταστικου διαλογου,ενας μαθητης εγειρει μια θεση και ο δασκαλος –το ρολο αυτο αναλαμβανει ο Κικερωνας-προσπαθει να την ανασκευασει.
Ως επιτυχημενος γνωστης της ρητορικης τεχνης,ο Κικερωνας εχει επιγνωση της δυναμης των συναισθηματων και των παθων.Πιστευει οπως και η Σχολη των Στωικων,πως η Φιλοσοφια μπορει να θεραπευσει την ψυχη.
Αποσπασμα:
«.....οι συναισθηματικες και ψυχικες διαταραχες,παρασυρομενες απο την αλογιστη δινη του παθους,περιφρονουν τη λογικη και δεν μας αφηνουν κανενα περιθωριο να ζησουμε ευτυχισμενοι.Πως να μην ειναι δυστυχισμενος οποιος φοβαται τον θανατο ή τον πονο,αφου ο πρωτος μπορει να μας βρει ανα πασα στιγμη ενω ο δευτερος μας απειλει διαρκως?»
"Προσωπικα,νομιζω οτι στη ζωη θα πρεπε να εφαρμοζεται ο κανονας που ισχυε στα συμποσια των Ελληνων:'Η πιες,ή φυγε.' -ή πίθι ή άπιθι-
Αυτο ειναι το σωστο.Η καθισε να απολαυσεις το ποτο μαζι με τους αλλους,ή σηκω και φυγε μια ωρα αρχυτερα,για να μην χρειαστει να αντιμετωπισεις νηφαλιος τη βιαιη συμπεριφορα των μεθυσμενων.Δραπετευοντας,θα αποφυγεις και τα χτυπηματα της μοιρας που δεν μπορεις να τ αντεξεις."
Ειναι γνωστο ποσο φιλοδοξος υπηρξε ο Κικερωνας:Μια πολυσχιδης προσωπικοτητα,ενας εκπληκτικός ρητορας, στρεψοδικης,φιλοσοφος,πολιτικος.Διεγραψε σε συντομοτατο χρονικο διαστημα μια σπουδαια πορεια σε διαφορους σταθμους της δημοσιας ζωης(cursus honorum): αρχιταμιας,πραιτωρας,υπατος,κηνσωρας… ως homo novus (πρωτοεμφανιζομενος πολιτικος )στην Ρωμη.
http://www.florasfun.gr/index.php?target=products&product_id=106031
Μεχρι ν αποκτησω το "Περί της συντομίας της ζωής"- Σενέκας,ξαναδιαβασα τον Κικερωνα στο
Tusculanae Disputationes
Πεμπτη Τουσκουλανη Διατριβη
«O δρομος προς την ευτυχια“.
Μεταφρ.Ολγα Παπακωστα
Στο δευτερο μισο του ετους 45 π.χ. πεντε μηνες μετα το θανατο της κορης του Τυλλιας,ο Κικερωνας αρχιζει να γραφει τις Τουσκουλανες Διατριβες, -τις οποιες απευθυνει και αφιερωνει στο φιλο του Μ.Ι.Brutus- μια φιλοσοφικη πραγματεια με θεμα τις προυποθεσεις της ευτυχιας.Το εργο αποτελειται απο πεντε βιβλια:
Το πρωτο αναφερεται στον φοβο του θανατου-
„Oταν σκεφτομαι το θανατο»,
το δευτερο στον σωματικο πονο -»Για τον πονο και τα παθη»,(2 και 4)
το τριτο στο συναισθημα της λυπης –«Το φαρμακο της λυπης»,
το τεταρτο στα υπολοιπα ψυχικα παθη.
Στο πεμπτο βιβλιο- το ‛περι ου ο λογος’-τιθεται το ερωτημα αν αρκει η αρετη για να ειναι κανεις ευτυχισμενος.
Προκειται για μια σειρα απο φιλοσοφικες συζητησεις,οπου στα πλαισια ενος φανταστικου διαλογου,ενας μαθητης εγειρει μια θεση και ο δασκαλος –το ρολο αυτο αναλαμβανει ο Κικερωνας-προσπαθει να την ανασκευασει.
Ως επιτυχημενος γνωστης της ρητορικης τεχνης,ο Κικερωνας εχει επιγνωση της δυναμης των συναισθηματων και των παθων.Πιστευει οπως και η Σχολη των Στωικων,πως η Φιλοσοφια μπορει να θεραπευσει την ψυχη.
Αποσπασμα:
«.....οι συναισθηματικες και ψυχικες διαταραχες,παρασυρομενες απο την αλογιστη δινη του παθους,περιφρονουν τη λογικη και δεν μας αφηνουν κανενα περιθωριο να ζησουμε ευτυχισμενοι.Πως να μην ειναι δυστυχισμενος οποιος φοβαται τον θανατο ή τον πονο,αφου ο πρωτος μπορει να μας βρει ανα πασα στιγμη ενω ο δευτερος μας απειλει διαρκως?»
"Προσωπικα,νομιζω οτι στη ζωη θα πρεπε να εφαρμοζεται ο κανονας που ισχυε στα συμποσια των Ελληνων:'Η πιες,ή φυγε.' -ή πίθι ή άπιθι-
Αυτο ειναι το σωστο.Η καθισε να απολαυσεις το ποτο μαζι με τους αλλους,ή σηκω και φυγε μια ωρα αρχυτερα,για να μην χρειαστει να αντιμετωπισεις νηφαλιος τη βιαιη συμπεριφορα των μεθυσμενων.Δραπετευοντας,θα αποφυγεις και τα χτυπηματα της μοιρας που δεν μπορεις να τ αντεξεις."
Ειναι γνωστο ποσο φιλοδοξος υπηρξε ο Κικερωνας:Μια πολυσχιδης προσωπικοτητα,ενας εκπληκτικός ρητορας, στρεψοδικης,φιλοσοφος,πολιτικος.Διεγραψε σε συντομοτατο χρονικο διαστημα μια σπουδαια πορεια σε διαφορους σταθμους της δημοσιας ζωης(cursus honorum): αρχιταμιας,πραιτωρας,υπατος,κηνσωρας… ως homo novus (πρωτοεμφανιζομενος πολιτικος )στην Ρωμη.
http://www.florasfun.gr/index.php?target=products&product_id=106031