Βλέποντας τις τελευταίες παρουσιάσεις της ΝΙΚΟΝ στη μεσαία και υψηλή κατηγορία τιμών (π.χ. D810/750/500/5) έχω την αίσθηση ότι αυτό που προσφέρει μέχρι τώρα η ΝΙΚΟΝ (ίσως και η CANON) έχει φθάσει σε ένα πάνω όριο. Κι ότι αν θέλει να γίνει και πάλι ελκυστική, θα πρέπει να προχωρήσει σε κάτι διαφορετικό.
Σώμα: Σώμα πιο μικρό από τα σημερινά FF, σαν το σώμα της d7200. Εργονομία ίδια ή παρόμοια. δεν υπάρχει κανένας λόγος να ανακαλύψει ξανά τον τροχό, ειδικά όταν οι περισσότεροι άλλοι (SONY/OLYMPUS) μάλλον δεν βρήκαν ακόμη τη χρυσή τομή, το αντίθετο θα έλεγα. Μείωση βάρους αντίστοιχη με την εξάλειψη του συνόλου του καθρέφτη. Διατήρηση της μοντούρας NIKON F και απόλυτη συμβατότητα με όποιο φακό κυκλοφορεί μέχρι σήμερα, αλλά και επιπλέον δυνατότητες επικοινωνίας με το σώμα. Το σώμα θα πρέπει να έχει καλό πιάσιμο, δεν υπάρχει κανένας λόγος να δούμε ένα ακόμη κολοβό σώμα, όπως των περισσότερων Mirrorless (samsung nx1/panasonic g6/g7, sony A7 II εξαιρούνται) και να κάνουμε πλούσιους τους after sales πωλητές. Σύστημα οπτικής σταθεροποίησης στο σώμα που δεν θα μπερδεύεται με εκείνο των φακών.
Σκόπευτρο/οθόνη επισκόπησης: Φυσικά κατάργηση του OVF και υιοθέτηση EVF. Αλλά με ένα σκόπευτρο πραγματικά καλό, που θα απεικονίζει κάτι πολύ κοντά στην πραγματικότητα, κι ότι κάτι σαν την πραγματικότητα, όπως κάνουν σήμερα ακόμη και τα καλύτερα OVF, που υστερούν είτε στο κοντράστ, είτε στον κορεσμό. Μια οθόνη σαν τις retina του iphone θα ήταν ό,τι καλύτερο. Το ίδιο και για την οθόνη επισκόπησης και μάλιστα με δυνατότητες πλήρους περιστροφής.
AF: Σύστημα εστίασης τουλάχιστον εξίσου καλό με εκείνο της SAMSUNG NX1 και σαφώς ταχύτερο. Κι όταν λέω καλύτερο, εννοώ σύστημα που να μπορεί να δουλέψει αξιόπιστα με εστίαση στο άπειρο κι όχι μόνο στις κοντινές και μεσαίες εστιακές αποστάσεις, όπως μπορούν οι τωρινές mirrorless. Και σας παρακαλώ, μην μου πείτε ότι τώρα πλέον οι Mirrorless έχουν καλό σύστημα εστίασης για θέματα πέραν των 30 μ. Οποιαδήποτε σύγκριση λειτουργίας τηλεφακού σε dslr CANON/NIKON κορυφαίας κατηγορίας (7D II/D7200/D500) με τις τωρινές ακάθρεφτες, δειχνει ότι η απόσταση που υπάρχει στο συγκεκριμένο επίπεδο είναι ακόμη τεράστια, ειδικά αν δεν πρέπει να χάσεις το καρέ σου. Αν αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί, τότε καλό είναι να διατηρηθεί το υπάρχον AF για τις τηλέ αποστάσεις και καινούριο σαν εκείνο των PANASONIC για τις κοντινές και μεσαίες εστιακές αποστάσεις. Το βλέπω δύσκολο, πολύ δύσκολο, διότι τα τωρινά συστήματα AF απαιτούν την υπαρξη καθρέφτη. Έτσι δεν είναι;
Αδιαβροχοποίηση: Μάλλον όχι για να μην αυξήσει υπερμετρα το κόστος.
Μπαταρίες/ενέργεια: Το μεσαίο προς μεγάλο σώμα το θέλουμε και για να υπάρχει χώρος για ίδιας χωρητικότητας με τις τωρινές μπαταρίες, αν όχι μεγαλύτερες. Η αυτονομία της μηχανής δεν θα πρέπει να είναι μικρότερη από την αντίστοιχη μιας d7200/610, άρα θα πρέπει να βγάζει τουλάχιστον 800 λήψεις χωρίς αλλαγή. Οπωσδήποτε αλλαγή των τωρινών φορτιστών. Δυνατότητα φόρτισης μέσω usb c θύρας φυσικά.
Βίντεο: Όπου βρίσκεται σήμερα η Panasonic ή κάπου εκεί, συμπεριλαμβανομένου και του συνεχόμενου AF στο βίντεο.
Ποιότητα λήψης: Η απολύτως καλύτερη σε χαμηλά και μεσαία iso. Raw με καθαρό 14bit αρχείο, ασυμπίεστο. Η μηχανή δεν θα πρέπει να επεμβαίνει και να μαγειρεύει τα αρχεία πριν αποθηκευτούν αυτά σε nef ή nef2 μορφή. Δεν ενδιαφέρει να μας δώσει ένα καλό iso 402.000 αλλά ένα άριστο 3200. Δηλαδή ένας αισθητήρας που να δώσει όχι φλατ, αλλά διαβαθμισμένα καλό αρχείο από τα 64 ώς τα 3200 iso. Και όταν εννοώ άριστο, δεν μιλώ μόνο για οξύτητα, αλλά για πλήρη διατήρηση του χρώματος. Δυναμικό εύρος ακόμη μεγαλύτερο ίσως να φθάνει τα 15 στοπ, χωρίς να καταφεύγουμε σε κόλπα HDR. Δυνατότητα αυτόματης μετατροπής του αρχείου σε HDR μέσα στη μηχανή, στο αρχείο που ήδη έχουμε τραβήξει.
HiRes: Φυσικά, αλλά με χρήση του ενσωματωμένου συστήματος οπτικής σταθεροποίησης, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στο χέρι. Και όχι μαντεψιές για το αν κουνήθηκε το φυλλαράκι ή έτρεμε το δικό μου ποδαράκι. Στο σκόπευτρο θα πρέπει να εμφανίζεται ειδοποίηση, όπως έκανε κάποτε η SONY με τις ζέμπρα προειδοποιήσεις, με κάτι πιο Hitech, που να δείχνει πού θα υπάρξει πρόβλημα στο τελικό αρχείο έτσι ώστε να προκύψει κάτι τέλειο ή να το ξανατραβήξουμε. όχι τεράστιο αρχείο, κάτι σαν 12.000x7000 είναι αρκετό.
Πανόραμα: Φυσικά, τόσο στο οριζόντιο όσο και στο κάθετο επίπεδο. Ίσως καλό είναι να ενσωματώσει και λειτουργία, που να μπορείς να μαρκάρεις στον κάθετο και στον οριζόντιο άξονα και να τραβά η μηχανή όσα καρέ απαιτούνται γι ανα κάνειτ ο τελικό καρέ.
Χρώμα: SRGB/ABODE RGB/PRO RGB (πλήρες). Προφίλ έτοιμα που να προσομοιάζουν με τα τωρινά χρώματα (κι όχι μόνο την τίντα) της CANON και της FUJI.
Αυτές είναι οι δικές μου προσδοκίες. Αν κάπου διαφωνείτε, θέλετε κάτι διαφορετικό, μπορούμε να το συζητήσουμε.... Αύγουστος είναι ακόμη.
Σώμα: Σώμα πιο μικρό από τα σημερινά FF, σαν το σώμα της d7200. Εργονομία ίδια ή παρόμοια. δεν υπάρχει κανένας λόγος να ανακαλύψει ξανά τον τροχό, ειδικά όταν οι περισσότεροι άλλοι (SONY/OLYMPUS) μάλλον δεν βρήκαν ακόμη τη χρυσή τομή, το αντίθετο θα έλεγα. Μείωση βάρους αντίστοιχη με την εξάλειψη του συνόλου του καθρέφτη. Διατήρηση της μοντούρας NIKON F και απόλυτη συμβατότητα με όποιο φακό κυκλοφορεί μέχρι σήμερα, αλλά και επιπλέον δυνατότητες επικοινωνίας με το σώμα. Το σώμα θα πρέπει να έχει καλό πιάσιμο, δεν υπάρχει κανένας λόγος να δούμε ένα ακόμη κολοβό σώμα, όπως των περισσότερων Mirrorless (samsung nx1/panasonic g6/g7, sony A7 II εξαιρούνται) και να κάνουμε πλούσιους τους after sales πωλητές. Σύστημα οπτικής σταθεροποίησης στο σώμα που δεν θα μπερδεύεται με εκείνο των φακών.
Σκόπευτρο/οθόνη επισκόπησης: Φυσικά κατάργηση του OVF και υιοθέτηση EVF. Αλλά με ένα σκόπευτρο πραγματικά καλό, που θα απεικονίζει κάτι πολύ κοντά στην πραγματικότητα, κι ότι κάτι σαν την πραγματικότητα, όπως κάνουν σήμερα ακόμη και τα καλύτερα OVF, που υστερούν είτε στο κοντράστ, είτε στον κορεσμό. Μια οθόνη σαν τις retina του iphone θα ήταν ό,τι καλύτερο. Το ίδιο και για την οθόνη επισκόπησης και μάλιστα με δυνατότητες πλήρους περιστροφής.
AF: Σύστημα εστίασης τουλάχιστον εξίσου καλό με εκείνο της SAMSUNG NX1 και σαφώς ταχύτερο. Κι όταν λέω καλύτερο, εννοώ σύστημα που να μπορεί να δουλέψει αξιόπιστα με εστίαση στο άπειρο κι όχι μόνο στις κοντινές και μεσαίες εστιακές αποστάσεις, όπως μπορούν οι τωρινές mirrorless. Και σας παρακαλώ, μην μου πείτε ότι τώρα πλέον οι Mirrorless έχουν καλό σύστημα εστίασης για θέματα πέραν των 30 μ. Οποιαδήποτε σύγκριση λειτουργίας τηλεφακού σε dslr CANON/NIKON κορυφαίας κατηγορίας (7D II/D7200/D500) με τις τωρινές ακάθρεφτες, δειχνει ότι η απόσταση που υπάρχει στο συγκεκριμένο επίπεδο είναι ακόμη τεράστια, ειδικά αν δεν πρέπει να χάσεις το καρέ σου. Αν αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί, τότε καλό είναι να διατηρηθεί το υπάρχον AF για τις τηλέ αποστάσεις και καινούριο σαν εκείνο των PANASONIC για τις κοντινές και μεσαίες εστιακές αποστάσεις. Το βλέπω δύσκολο, πολύ δύσκολο, διότι τα τωρινά συστήματα AF απαιτούν την υπαρξη καθρέφτη. Έτσι δεν είναι;
Αδιαβροχοποίηση: Μάλλον όχι για να μην αυξήσει υπερμετρα το κόστος.
Μπαταρίες/ενέργεια: Το μεσαίο προς μεγάλο σώμα το θέλουμε και για να υπάρχει χώρος για ίδιας χωρητικότητας με τις τωρινές μπαταρίες, αν όχι μεγαλύτερες. Η αυτονομία της μηχανής δεν θα πρέπει να είναι μικρότερη από την αντίστοιχη μιας d7200/610, άρα θα πρέπει να βγάζει τουλάχιστον 800 λήψεις χωρίς αλλαγή. Οπωσδήποτε αλλαγή των τωρινών φορτιστών. Δυνατότητα φόρτισης μέσω usb c θύρας φυσικά.
Βίντεο: Όπου βρίσκεται σήμερα η Panasonic ή κάπου εκεί, συμπεριλαμβανομένου και του συνεχόμενου AF στο βίντεο.
Ποιότητα λήψης: Η απολύτως καλύτερη σε χαμηλά και μεσαία iso. Raw με καθαρό 14bit αρχείο, ασυμπίεστο. Η μηχανή δεν θα πρέπει να επεμβαίνει και να μαγειρεύει τα αρχεία πριν αποθηκευτούν αυτά σε nef ή nef2 μορφή. Δεν ενδιαφέρει να μας δώσει ένα καλό iso 402.000 αλλά ένα άριστο 3200. Δηλαδή ένας αισθητήρας που να δώσει όχι φλατ, αλλά διαβαθμισμένα καλό αρχείο από τα 64 ώς τα 3200 iso. Και όταν εννοώ άριστο, δεν μιλώ μόνο για οξύτητα, αλλά για πλήρη διατήρηση του χρώματος. Δυναμικό εύρος ακόμη μεγαλύτερο ίσως να φθάνει τα 15 στοπ, χωρίς να καταφεύγουμε σε κόλπα HDR. Δυνατότητα αυτόματης μετατροπής του αρχείου σε HDR μέσα στη μηχανή, στο αρχείο που ήδη έχουμε τραβήξει.
HiRes: Φυσικά, αλλά με χρήση του ενσωματωμένου συστήματος οπτικής σταθεροποίησης, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στο χέρι. Και όχι μαντεψιές για το αν κουνήθηκε το φυλλαράκι ή έτρεμε το δικό μου ποδαράκι. Στο σκόπευτρο θα πρέπει να εμφανίζεται ειδοποίηση, όπως έκανε κάποτε η SONY με τις ζέμπρα προειδοποιήσεις, με κάτι πιο Hitech, που να δείχνει πού θα υπάρξει πρόβλημα στο τελικό αρχείο έτσι ώστε να προκύψει κάτι τέλειο ή να το ξανατραβήξουμε. όχι τεράστιο αρχείο, κάτι σαν 12.000x7000 είναι αρκετό.
Πανόραμα: Φυσικά, τόσο στο οριζόντιο όσο και στο κάθετο επίπεδο. Ίσως καλό είναι να ενσωματώσει και λειτουργία, που να μπορείς να μαρκάρεις στον κάθετο και στον οριζόντιο άξονα και να τραβά η μηχανή όσα καρέ απαιτούνται γι ανα κάνειτ ο τελικό καρέ.
Χρώμα: SRGB/ABODE RGB/PRO RGB (πλήρες). Προφίλ έτοιμα που να προσομοιάζουν με τα τωρινά χρώματα (κι όχι μόνο την τίντα) της CANON και της FUJI.
Αυτές είναι οι δικές μου προσδοκίες. Αν κάπου διαφωνείτε, θέλετε κάτι διαφορετικό, μπορούμε να το συζητήσουμε.... Αύγουστος είναι ακόμη.