Προσθήκη subwoofer σε DAC/Preamp με ενεργά

ΔΗΜΗΤΡΗΣ.Π

AVClub Fanatic
25 October 2006
20,767
ΑΘΗΝΑ
τι εχουμε μεχρι τωρα.


M-Audio BX5 D3 με μια μικρη αμφισβητηση περι συνδεσης.λογικα δεν θα εχω προβλημα.μοιαζει δυνατο και προφανως κανει για αυτο που το θελω.

KRK Rokit 5 G3 το καψουρευτικα.μ`αρεσει και το ντιζαιν του αλλα διαβαζω και πολυ καλα σχολια.εχθες ομως διαβασα σε ενα review οτι πεφτει για υπνο μετα απο μιση ωρα.
δεν ξερω κατα ποσο θα δημιουργησει προβλημα.

Mackie CR5-X και αυτο μοιαζει δυνατη περιπτωση και σχετικα οικονομικη.γενικα καλες κριτικες-δεν με γεμιζει πολυ το brand.

το θεμα standby με το krk ειναι χειροτερο απ`οτι νομιζα εξ`αρχης.
απ`οτι λενε οι κατοχοι,πεφτει για υπνο,ακομα και εαν λαμβανει πολυ χαμηλο ηχο.
δηλαδη το βραδυ θα πρεπει να ακουω απο καποια db και πανω για να μην το παρει ο υπνος.τι τεραστιο φαουλ ειναι αυτο??

τα m-audio δινουν ενα χρονο εγγυηση.πολυ κακο αυτο..με απομακρυνει...

μενουν τα mackie(που δεν τρελαινομαι)τα προσιτα presonus 4.5 και η υπερβαση presonus E5 XT.

θα μου πειτε τωρα το πολυ-ψειριζω,αλλα ειναι αρκετα τα λεφτα Αρη....
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,106
Αθήνα, Ηλιούπολη
Δεν μπορώ να καταλάβω τι θέλεις.
Από τη μία είσαι ευχαριστημένος με αυτά που έχεις, αλλά επιμένεις να συνδέσεις τα M-Audio που αν θυμάμαι σωστά, τα είχες εγκαταλείψει για χάρη των Presonus που ήδη χρησιμοποιείς.

Σου είχα γράψει: -"Δώσε τα M-Audio στο γυιό να κάνει δουλειά και μείνε όπως είσαι τώρα".
Αν πάλι θες αναβάθμιση κάνε τη, αλλά κάνε την σωστά, χωρίς μεσοβέζικες λύσεις και χωρίς μεμψιμοιρία. Αν είναι για ένα 50αρικο διαφορά να μην κάνεις σωστή δουλειά και αργότερα πάλι να παραπονιέσαι, άστο καλύτερα και όταν μπορέσεις.

Δική σου η τσέπη, δική σου και η απόφαση, αλλά τι το κουράζεις τόσο πολύ;

Υ.Γ. Να ξέρεις ότι κι' εμείς που γράφουμε εδώ μέσα κατανοούμε τις ανάγκες και τις δυνατότητες σου. Γι' αυτό όταν κάνουμε προτάσεις, φροντίζουμε να είναι ρεαλιστικές. Τα τρία ενεργά ηχεία με 5αρι Woofer (KRK, Mackie, Presonus) ανήκουν στην προσιτή, λογική κατηγορία τιμής. Και όχι στην ανώτατη.
(Παράδειγμα: JBL LSR 705i, Genelec 8030C, Focal Shape Twin, κλπ. Κι' αυτά με 5άρι Woofer είναι. Μόνο που η κατηγορία τιμής τους είναι ενάμισυ χιλιάρικο το ζευγάρι!) o_O
 
  • Like
Reactions: FINIX

ΔΗΜΗΤΡΗΣ.Π

AVClub Fanatic
25 October 2006
20,767
ΑΘΗΝΑ
βρε συ μπερδευεσαι..μπουκωνω και εγω,αλλα και εσυ δεν θυμασαι...:rolleyes::cool:
τα παλια M-audio(av40)εχουν κανει φτερα...χαθηκαν!!καποιος τα ψυρισε.!
οποτε ηχεια θα αγοραστουν ετσι κι`αλλιως.

εκτος του krk που ηταν πρωτη επιλογη αλλα σχεδον το ξεχασα λογω...υπνου,για ουσιαστικη αναβαθμιση εμειναν 2 επιλογες.
το m-audio bx5 d3 και η υπερβαση presonus e5 xt.
τα υπολοιπα(mackie,presonus 4.5)ειναι για την περιπτωση που δεν προβω τελικα σε σοβαρη αναβαθμιση,αλλα απλα θα παρω κατι γιατι κατι πρεπει να παρω.
εαν ειναι οπως διαβαζω το m-audio bx5 d3,δηλαδη πολυ κοντα σε αποδοση και ποιοτητα με το Ε5,ειναι αλλο να δωσω 200..κατι και αλλο 300..
δεν θελω να ηχογραφησω πιανο,σινθι,κιθαρα και κλαρινα.δεν με ενδιαφερει δηλαδη ο αχρωματιστος και φλατ ηχος.δεν κανει αυτος ο ηχος για dj set ετσι κι`αλλιως.
με ενδιαφερει να εχω εναν καλο ηχο με αρκετα γκαζια,χωρις προβληματα.
και το ψαχνω και το ξανα-ψαχνω,για να δω τι καλυτερο μπορω να πετυχω ωστε να μην επιβαρυνω επιπλεον το ηδη εκτος οριων μπατζετ.
εαν μπορω καπως να επιβεβαιωσω οτι το Ε5 θα ειναι σαφως καλυτερο απο το D3 και αξιζει το 100ικο διαφορα,δεν γ@αμιετ@ι θα το δωσω.!!!
το θεμα ομως ειναι αξιζει την διαφορα για αυτο που το θελω εγω..??;)
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,106
Αθήνα, Ηλιούπολη
Όντως μπερδεύτηκα με τα M-Audio. Νόμισα ότι ξαναβρήκες τα παλιά και δεν πρόσεξα το μοντέλο. :(
Πιστεύεις λοιπόν ότι θα παίζουν καλύτερα από τα παλιότερα, ή από αυτά που έχεις; Βρες κάπου να τα ακούσεις, αν γίνεται.

Κατά τα λοιπά ισχύουν αυτά που έγραψα περί αναβαθμίσεων.

Δεν είπε κανείς να ηχογραφήσεις πιάνο ή κιθάρα, όλλά να ακούς ωραία και καθαρά.

Γκάζια παραπάνω δεν θα πάρεις, αυτό είναι ξεκαθαρισμένο. Καλύτερο ήχο ναι, περισσότερα γκάζια όχι.

εαν μπορω καπως να επιβεβαιωσω οτι το Ε5 θα ειναι σαφως καλυτερο απο το D3 και αξιζει το 100ικο διαφορα,δεν γ@αμιετ@ι θα το δωσω.!!!
το θεμα ομως ειναι αξιζει την διαφορα για αυτο που το θελω εγω..??;)
Εάν δεν καταφέρεις να τα βάλεις πλάι-πλάι για να τα συγκρίνεις ο ίδιος, θα πρέπει να στηριχτεις στη φήμη και την αξιοπιστία τους με βάση διάφορα reviews και στο όνομα των εταιρειών κατασκευής.
 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ.Π

AVClub Fanatic
25 October 2006
20,767
ΑΘΗΝΑ
ακομα και με το Ε5 που εχει 80watt,διπλασια καμπινα,5.25 γουφερ,ξεχωριστους ενισχυτες LF,HF,δεν θα παρω περισσοτερη ενταση απο το 3.5 που εχω τωρα?(εκτος απο την αυτονοητη καλυτερη ποιοτητα).
 

spcav

AVClub Fanatic
18 August 2006
16,689
Θα σου προτεινα να ξεχάσεις την οποια αναβάθμιση για καμία εβδομάδα, να κατσεις να ακούσεις με ηρεμία το υπάρχον σεταπ και μετα, αν θες, το ξαναπιάνεις, με καθαρό μυαλο πλεον ;)
 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ.Π

AVClub Fanatic
25 October 2006
20,767
ΑΘΗΝΑ
Θα σου προτεινα να ξεχάσεις την οποια αναβάθμιση για καμία εβδομάδα, να κατσεις να ακούσεις με ηρεμία το υπάρχον σεταπ και μετα, αν θες, το ξαναπιάνεις, με καθαρό μυαλο πλεον ;)
αν δεις λιγο πιο πισω,εξηγω οτι ενα ζευγαρι ακομα ηχειων,θα αγοραστει ετσι κι`αλλιως.
σε συνδυασμο με το οτι θελω λιγο γκαζι παραπανω για αυτο που κανω,ελεγα να δωσω κατι ή και πολυ-σχετικα- παραπανω,για να παρω κατι καλυτερο.
εαν ειναι να ειμαι στα ιδια επιπεδα εντασης,με ενα ηχειο που κοστιζει 3 φορες απο αυτο που εχω(E 3.5 VS E5 XT)εννοειται πως δεν ασχολουμαι και περνω ακομα ενα ζευγαρι Ε 3.5 και τελειωνει το θεμα.
 

spcav

AVClub Fanatic
18 August 2006
16,689
αν δεις λιγο πιο πισω,εξηγω οτι ενα ζευγαρι ακομα ηχειων,θα αγοραστει ετσι κι`αλλιως.
σε συνδυασμο με το οτι θελω λιγο γκαζι παραπανω για αυτο που κανω,ελεγα να δωσω κατι ή και πολυ-σχετικα- παραπανω,για να παρω κατι καλυτερο.
εαν ειναι να ειμαι στα ιδια επιπεδα εντασης,με ενα ηχειο που κοστιζει 3 φορες απο αυτο που εχω(E 3.5 VS E5 XT)εννοειται πως δεν ασχολουμαι και περνω ακομα ενα ζευγαρι Ε 3.5 και τελειωνει το θεμα.
Έχω δει και η συμβουλή μου ισχύει ;)
 
  • Like
Reactions: ΔΗΜΗΤΡΗΣ.Π

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
20,028
Αθήνα
Επίσης εδώ να πούμε ότι μπορεί το M-Audio να έχει θεωρητικά το πάνω χέρι στον σχεδιασμό λόγω ενεργής σχεδίασης αντί αυτοενισχυόμενης, από την άλλη οι υπόλοιποι υποψήφιοι ξεκινάνε τις ενεργές τους εκδόσεις από υψηλότερο αντίτιμο.
Αυτό σημαίνει πολλά, κυρίως όμως σημαίνει ότι το τελικό αποτέλεσμα είναι εκείνο που μετράει και πως δεν γίνονται θαύματα. Στις ίδιες κατηγορίες τιμής τα αποτελέσματα είναι πάνω κάτω τα ίδια, ανεξαρτήτως δρόμου σχεδίασης.
 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ.Π

AVClub Fanatic
25 October 2006
20,767
ΑΘΗΝΑ
σε 2 περιπτωσεις εχω εστιασει.
m-audio bx5 d3 και presonus eris e5 xt.
απ`οσο διαβαζω(δεν εχω και αλλον μπουσουλα)κινουνται στα ιδια σχεδον επιπεδα.
με ολα τα καταστηματα που μιλησα,μου ειπαν οτι μπορει να γινει συνδεση ts/rca στο συγκεκριμενο μονιτορ.
απο κει και περα που ειπαν οτι υπαρχει περιπτωση πτωσης εντασης max 3db και φυσικα περιπτωση καποιου θορυβου.
το τελευταιο βεβαια ειναι σχετικο μιας και εξαρταται απο πολλους παραγοντες.απλα εδω επειδη ειναι λιγο ανορθοδοξη η συνδεση,εχει και περισσοτερο ρισκο.
ακομα και τωρα με τα 3.5 ενα τσιριγματακι υπαρχει παροτι η συνδεση ειναι rca σε rca.
οποτε το ερωτημα ειναο αξιζει η διαοφρα των 100 ευρω ή οχι...
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,106
Αθήνα, Ηλιούπολη
ακομα και με το Ε5 που εχει 80watt,διπλασια καμπινα,5.25 γουφερ,ξεχωριστους ενισχυτες LF,HF,δεν θα παρω περισσοτερη ενταση απο το 3.5 που εχω τωρα?(εκτος απο την αυτονοητη καλυτερη ποιοτητα).
Δεν θα πάρεις. Και δεν το λέμε εμείς. Το λένε τα μαθηματικά και η φυσική.

Ένταση του Ήχου σε Στερεοφωνικά ή 2.1 και περισσότερο Συστήματα

Λίγη Θεωρία
Δεν θα πάρεις. Γιατί; Επειδή η πρόσθεση είναι λογαριθμική (λογάριθμος αθροίσματος δυνάμεων και ριζών) και όχι απλή αριθμητική.

Γιατί λογαριθμική; Διότι έχει αποδειχτεί με πλήθος μελέτες και πειράματα ότι το αισθητήριο της ανθρώπινης ακοής (σύστημα αυτί-εγκέφαλος που ερμηνεύει τα ερεθίσματα) αντιλαμβάνεται τις διαφορές στην ένταση λογαριθμικά και όχι αριθμητικά.
Μονάδα μέτρησης σε αυτή τη λογαριθμική κλίμακα είναι το decibel (dB). Όταν αναφερόμαστε σε ακουστικές στάθμες ηχητικών κυμάτων τις μετράμε (με ηχόμετρα) σε απόσταση 1m από τον οριζόντιο άξονα της ηχητικής πηγής (εδώ του μεγαφώνου) και τις αναγράφουν σε dB @1m SPL
(SPL=Sound Pressure Level).

Σημειώσεις
Όσοι ενδιαφέρονται να εμβαθύνουν, μπορούν να διαβάσουν το παρακάτω εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο.
dB: What is a decibel?
Για την κατανόηση του αρκούν τα απλά γυμνασιακά μαθηματικά.
Ορισμός του decibel από την Wikipedia.
Και ο μαθηματικός τύπος.
2c3140b27aa306a60e1cca3e5f0b1de681039689

Επειδή όλα αυτά είναι πολύπλοκα και δύσχρηστα, στην πράξη, όταν κάνουμε εκτιμήσεις, ακολουθούμε δύο απλούς κανόνες που αποδεικνύονται και μαθηματικά.
  • Όταν διπλασιάζεται η ισχύς μίας ηχητικής πηγής η στάθμη (ένταση) αυξάνεται κατά +3 dB.
    Αντίστροφα, όταν μειώνεται στο μισό (υποδιπλασιάζεται) η στάθμη (ένταση) μειώνεται κατά -3 dB.
    Παράδειγμα 1. Αν έχουμε ένα ηχείο και μας δίνει SPL 90 dB @1m, αν προσθέσουμε άλλο ένα ίδιο ηχείο η στάθμη που θα λάβουμε θα είναι κατά 3 dB περισσότερο.
    Δηλαδή 90 dB + 90 dB= 93 dB. (Και ΟΧΙ 90+90=180. Διότι η μονάδα είναι dB).
    Παράδειγμα 2. Αν μετράμε την απόδοση ενός ηχείου και με ένα ενισχυτή στο 1 Watt λάβουμε 90 dB @1m, στα 2 Watt θα λάβουμε 93 dB, στα 4 Watt λάβουμε 96 dB, στα 8 Watt λάβουμε 99 dB, κλπ. Δηλαδή κάθε φορά που θα 2πλασιάζουμε την ισχύ θα παίρνουμε 3 dB παραπάνω. Ώσπου να εξαντλήσουμε τις δυνατότητες παροχής ισχύος του ενισχυτή μας ή να φτάσουμε σε σημείο που η παραμόρφωση δεν είναι ανεκτή.


  • Όταν διπλασιάζεται η απόσταση μίας ηχητικής πηγής η στάθμη (ένταση) μειώνεται κατά -6 dB. [Επειδή η ισχύς (στάθμη) σε ορισμένο σημείο είναι αντιστρόφως ανάλογη του τετραγώνου της αποστάσεως από την ηχητική πηγή.]
    Παράδειγμα. Αν ένα ηχείο μας δίνει μέγιστη στάθμη Max SPL @1m, 120 dB, τότε στα 2 m δίνει 114 dB (120-6=114), στα 4 m δίνει 108 dB (114-6=108), στα 8 m δίνει 102 dB (108-6=102), κλπ. Κάθε φορά που 2πλασιάζεται η απόσταση αφαιρούμε 6 dB.
    Είναι ένας πολύ απλός και πρακτικός τρόπος για να υπολογίσουμε, αν το σύστημα μας μπορεί να δώσει επαρκείς στάθμες στο χώρο μας, μετρώντας στο περίπου την απόσταση από την ηχητική πηγή (τα ηχεία μας) ως τη θέση ακρόασης. Τη βασική μέτρηση εξάλλου (SPL @1m) τη δίνουν οι κατασκευαστές. Εμείς υπολογίζουμε, αν με βάση τα παραπάνω μπορούμε να ακούμε στη θέση ακρόασης στάθμες περίπου 80 dB, που είναι μιά πολύ καλή στάθμη, εφ' όσον θέλουμε ν' ακούμε το περιεχόμενο της μουσικής στα χαμηλά, αλλά και στα πιο δυνατά περάσματα.
Decibel Calculators. Εφαρμογές. Όλα τα παραπάνω είναι πολύ χρήσιμα και συνήθως αρκούν στην πράξη, όταν έχουμε να κάνουμε με τυπικά δικάναλα στερεοφωνικά συστήματα. Όταν έχουμε να κάνουμε με πιο πολύπλοκα συστήματα, όπως συστήματα με Subwoofer, ή πολυκάναλα, τότε τα πράγματα δυσκολεύουν και δεν αρκούν οι απλοί πρακτικοί υπολογισμοί μας. Και είναι αδύνατον να εκτελέσουμε, ούτε στο χαρτί, τους απίστευτα δύσκολους μαθηματικούς και λογαριθμικούς υπολογισμούς. Ευτυχώς γι' αυτή την περίπτωση υπάρχουν τα Decibel Calculators που τα βρίσκουμε και On-Line. Όπως αυτό.
Το οποίο μας παρέχει και το σχετικό μαθηματικό τύπο και παραδείγματα.

Πρόσθεση και Αφαίρεση Decibel (dB)
logsum.gif
For example, adding three levels 94.0 + 96.0 + 98.0:
logsum-example.gif

Εφαρμογή (Επί πραγματικού παραδείγματος).
Ας πάρουμε το δικό μου σύστημα. Αποτελείται από 2 κυρίως ηχεία και 1 Subwoofer. Από τα Data Sheet του κατασκευαστή (Focal) ξέρουμε ότι τα ηχεία δίνουν:

Max SPL 113 dB@1m κάθε κύριο ηχείο.​
Max SPL 116 dB @1m το Subwoofer.​
Και:
Η θέση ακρόασης είναι περίπου 4-6m απόσταση από τα ηχεία.​
Ερώτημα 1: Δίνει το σύστημα επαρκείς στάθμες για το χώρο μου;
Υπολογίζουμε ως εξής:
Χρησιμοποιώντας το παραπάνω On-Line Decibel Calculator έχουμε:

113+113+116=119 dB στο 1m.

Έπειτα φτιάχνουμε τον παρακάτω πίνακα:

Στο 1m θα είναι 119 dB.
Στα 2m θα είναι 119-6=113 dB.
Στα 4m θα είναι 113-6=107 dB.
Στα 8m θα είναι 107-6=101 dB.

Δεδομένου ότι η θέση ακρόασης βρίσκεται μεταξύ 4-6 m απόσταση, η στάθμη θα είναι κάτι λιγότερο από 107 dB και περισσότερο από 101 dB, όπως προκύπτουν από τον πίνακα μας. Κάπου στο ενδιάμεσο.
Πολύ περισσότερο από τα 80 dB που θεωρείται τυπικά η μέση ένταση που ακούμε μουσική αβίαστα (βλ. καμπύλες ακουστότητας) και με άφθονο Headroom για τις κορυφώσεις.
Άρα για το χώρο μου το σύστημα δίνει πολύ καλές στάθμες!

Ερώτημα 2: Τι θα κέρδιζα, εάν στο σύστημα προσέθετα ένα ακόμα Subwoofer; Αν δηλαδή το έκανα από 2.1 σε 2.2;
Υπολογίζουμε ως εξής:
Χρησιμοποιώντας τα δεδομένα που ήδη έχουμε από πριν και με το Decibel Calculator βρίσκουμε ότι προσθέτοντας και το 2ο Subwoofer η μέγιστη ηχητική στάθμη στο 1m θα είναι:

113+113+116+116=120,8 dB.

Δηλαδή η προσθήκη ενός ακόμα Sub αύξησε τη στάθμη μόνο κατά 1,8 dB!
Η αύξηση αυτή είναι ελάχιστη και δείχνει ότι η προσθήκη επιπλέον Subwoofer δεν προσφέρει σημαντική αύξηση της ηχητικής στάθμης, τουλάχιστον τόση ώστε να αξίζει το παραπάνω κόστος. Μπορεί να το κάνουμε, αν θέλουμε για άλλους λόγους, π.χ. για καλύτερη απόκριση φάσης σε κάθε κανάλι, για περαιτέρω μείωση των παραμορφώσεων στις μεσοϋψηλές συχνότητες, για βελτίωση της συνοχής, αλλά όχι για να αυξήσουμε την παραγόμενη ηχητική στάθμη.

Μερικά Συμπεράσματα
Η συνολική ακουστική πίεση (=ένταση) ενός συστήματος 2.1 καθορίζεται κυρίως από το Subwoofer, το οποίο για την παραγωγή των χαμηλών συχνοτήτων καταναλώνει την περισσότερη ενέργεια. (Λογικό, διότι για να τις παράγουν οι κώνοι των μεγαφώνων πρέπει να κινήσουν μεγαλύτερες μάζες αέρα και να ταλαντωθούν σε πολύ μεγαλύτερες διαδρομές).

Στην πράξη μπορούμε να πούμε, ότι όταν έχουμε Σύστημα με Subwoofer, το Subwoofer μας δίνει το 90-95% περίπου της συνολικής ακουστικής έντασης που δίνει το σύστημα. Είναι ο καθοριστικός παράγων. Όταν ξέρουμε πόση ακουστική πίεση SPL δίνει το Subwoofer, τότε περίπου ξέρουμε και πόσο δυνατά παίζει ένα σύστημα.

Τα κυρίως ηχεία μπορούν να έχουν μεταξύ τους αρκετές ακουστές διαφορές σε ένταση, όταν παίζουν μόνα τους (ή ως ζεύγος). Όταν ενταχθούν σε σύστημα 2.1, τότε το Subwoofer θα καθορίσει (κατά 90-95%) πόσο δυνατά θα παίξει όλο το σύστημα.
Επομένως αν ο σκοπός μας είναι να πετύχουμε πολύ μεγαλύτερες εντάσεις, τότε πρέπει να αλλάξουμε και να πάρουμε άλλο μεγαλύτερο Subwoofer πρώτα. Και τα μεγάλα Subwoofer, ως γνωστόν κοστίζουν. Και μάλιστα πολύ. Τα καλά κυρίως ηχεία βεβαίως τα θέλουμε. Για να ακούμε καθαρά και χωρίς παραμορφώσεις μουσική. Και για να έχουν την καλύτερη δυνατή συνεργασία με το Subwoofer. Στο θέμα της ηχητικής στάθμης όμως δεν αποτελούν τον καθοριστικό παράγοντα.
Μπορούμε χωρίς υπερβολή να πούμε ότι τα κυρίως ηχεία καθορίζουν την ποιότητα, ενώ το Subwoofer καθορίζει την συνολική ένταση του συστήματος.
Και ακόμα, ειδικά όταν υπάρχει και HPF (High Pass Filter) το Sub βοηθάει τα κύρια ηχεία να παίξουν ακόμα πιο καθαρά, διότι απαλλάσσει τους οδηγούς (μεγάφωνα) των μέσων και υψηλών συχνοτήτων από την ανάγκη να εκτελέσουν τις διαδρομές των χαμηλών συχνοτήτων με τις αντίστοιχες παραμορφώσεις, αφού τις έχει αναλάβει το Sub.


 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,106
Αθήνα, Ηλιούπολη
ακομα και με το Ε5 που εχει 80watt,διπλασια καμπινα,5.25 γουφερ,ξεχωριστους ενισχυτες LF,HF,δεν θα παρω περισσοτερη ενταση απο το 3.5 που εχω τωρα?(εκτος απο την αυτονοητη καλυτερη ποιοτητα).
Για να δούμε τι θα βρούμε!
Από περιέργεια και μόνο χρησιμοποιώντας τα παραπάνω εργαλεία, με βάση τα στοιχεία που δίνουν οι κατασκευάστριες εταιρείες έφτιαξα τον ακόλουθο πίνακα, για να δούμε τι κερδίζουμε σε ένταση ("γκάζια"), ανάλογα με την επιλογή του μοντέλου. Σταθερά σε όλους τους υπολογισμούς είναι το Subwoofer, για το οποίο ξέρουμε ότι δίνει 113 dB Peak SPL@1m.

Το θέμα της ποιότητας προς το παρόν το αφήνουμε στην άκρη. (Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι από τα σημαντικότερα στοιχεία σε μία επιλογή)

Πίνακας Peak SPL σε dB@1m
ανά μοντέλο
Μοντέλο
Peak dB SPL@1m
Ζεύγος
Με Sub 2.1
Presonus Eris E-3.5
100​
103​
113,4​
Presonus Eris E-4.5
100​
103​
113,4​
Mackie CR4-X
100​
103​
113,4​
Presonus Eris E5 XT
102​
105​
113,6​
Mackie MR524
108​
111​
115,1​
M-Audio BX5 D3
110​
113​
116​

Παρατηρούμε ότι όπως προκύπτει από τον παραπάνω πίνακα μόνο η Mackie MR524 και η M-Audio BX5 D3 δίνουν κάτι παραπάνω στο σύνολο 2.1. (2,1 και 3 dB αντίστοιχα. Είναι κάτι, αλλά όχι και τόσο. Αξίζουν τα 2-3 το πολύ dB επιπλέον έναντι της σαφώς ποιοτικότερης Presonus?

Ερώτημα που θέλει απάντηση.

Θα προσθέσω ότι θεωρώ τη Mackie ως εταιρεία ανώτερη ποιοτικά από την M-Audio. Αν μη τι άλλο στα μεγάλα συστήματα PA (συναυλιακά) είναι καταξιωμένη.
Δε θα κρύψω την προκατάληψη μου σε βάρος της M-Audio, την οποία θεωρώ Β' κατηγορίας, αν και σε κάποια φάση είχε δώσει καλά δείγματα.
Ούτε την προτίμηση μου υπέρ της Presonus, ή οποία στην εξέλιξη της συναγωνίζεται τους μεγάλους του χώρου, (Focal, Genelec, JBL, κλπ) και φτιάχνει προϊόντα εισερχόμενη στις ανώτερες κατηγορίες τιμής.
Αλλά αυτά είμαι υποκειμενικές αντιλήψεις καθ γι' αυτό ακριβώς η στοιχειώδης ειλικρίνεια με υποχρεώνει να τ' αναφέρω.

Οι αποφάσεις φυσικά ανήκουν κάθε φορά στον ενδιαφερόμενο! :)
 
  • Like
Reactions: ΔΗΜΗΤΡΗΣ.Π

ΔΗΜΗΤΡΗΣ.Π

AVClub Fanatic
25 October 2006
20,767
ΑΘΗΝΑ
οποτε χονδρικα και μπακαλιστικα,απο την στιγμη που υπαρχει sub αναλαμβανει ουσιαστικα ολη την δουλεια της δυναμης/εντασης,
αυτο που ψαχνουμε ειναι ενα καλο ηχειο να μας δωσει σωστο και καθαρο ηχο χωρις παραμορφωσεις.
εαν θελω κατι σαφως καλυτερο,πρεπει δωσω πολυ παραπανω χρημα,για να παρω και περισσοτερη ενταση αλλα και καλυτερη ποιοτητα.
που σημαινει οτι αυτο περνει σβαρνα ολη την αλυσιδα,απο sub/ηχεια,μεχρι dac και καλωδια.
σωστα...?:rolleyes:
 

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
20,028
Αθήνα
Δυστυχώς το max SPL δεν αναφέρει εύρος συχνοτήτων, πολύ πιθανό να είναι σε μία συχνότητα και με κάμποση παραμόρφωση, επομένως ως βάση οι υπολογισμοί δεν μας λένε και πολλά πράγματα.

Αυτό διότι το τυπικό πεντάιντσο σε συχνότητα π.χ. 70Hz μάλλον δεν πλησιάζει καν τα νούμερα που αναφέρουν οι κατασκευαστές. Άμα βάλουμε και την απόσταση... κλάφτα χαράλαμπε. Τα δε οκτάιντσα subάκια του ενός μεγαφώνου, βλέπουν γκρεμό στην απόκριση κάτω από τα 40Hz, ειδικά τα στουντιακά, θυσιάζουν (ορθώς) την έκταση για τη μεγαλύτερη στάθμη σε ανώτερες συχνότητες, συν το ότι τοποθετούνται κοντά στη θέση ακρόασης γενικότερα (ηχολήπτης).
 

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
20,028
Αθήνα
οποτε χονδρικα και μπακαλιστικα,απο την στιγμη που υπαρχει sub αναλαμβανει ουσιαστικα ολη την δουλεια της δυναμης/εντασης,

Το sub καθ' ότι οι συχνότητες που αναλαμβάνει είναι παντοκατευθυντικές - και ηχείο να ήταν που να έπαιζε σε αυτές τις συχνότητες πάλι το ίδιο ισχύει - γενικότερα το χρησιμοποιούμε μονοφωνικά. Η πρόσθεση του δεύτερου sub δεν γίνεται τόσο για λόγους περισσότερου headroom, που όντως προσθέτει, αλλά για πιο ομοιογενή συμπεριφορά στο μπάσο στο χώρο.
Γι' αυτό και προτείνεται στις πολύ χαμηλές συχνότητες που παίζουν τα sub να τροφοδοτούνται με μονοφωνικό ή mixed stereo to mono σήμα. Δεν υφίσταται σε τόσο χαμηλές συχνότητες κατευθυντικότητα του ήχου, όχι τόση τουλάχιστον που να έχει νόημα ο διαχωρισμός των καναλιών σε δεξί-αριστερό.
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,106
Αθήνα, Ηλιούπολη
@P
Δυστυχώς το max SPL δεν αναφέρει εύρος συχνοτήτων, πολύ πιθανό να είναι σε μία συχνότητα και με κάμποση παραμόρφωση, επομένως ως βάση οι υπολογισμοί δεν μας λένε και πολλά πράγματα.

Αυτό διότι το τυπικό πεντάιντσο σε συχνότητα π.χ. 70Hz μάλλον δεν πλησιάζει καν τα νούμερα που αναφέρουν οι κατασκευαστές. Άμα βάλουμε και την απόσταση... κλάφτα χαράλαμπε. Τα δε οκτάιντσα subάκια του ενός μεγαφώνου, βλέπουν γκρεμό στην απόκριση κάτω από τα 40Hz, ειδικά τα στουντιακά, θυσιάζουν (ορθώς) την έκταση για τη μεγαλύτερη στάθμη σε ανώτερες συχνότητες, συν το ότι τοποθετούνται κοντά στη θέση ακρόασης γενικότερα (ηχολήπτης).
Τις περισσότερες φορές οι κατασκευαστές δεν αναφέρουν Peak SPL σε εύρος συχνοτήτων, αλλά περιορίζονται στο 1 Khz, χωρίς να το δηλώνουν. Κατά κάποιο τρόπο μας εξαπατούν ή το προσπαθούν. Αλλά τι να κάνουμε; Αυτά τα στοιχεία διαθέτουμε, με αυτά πορευόμαστε...
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,106
Αθήνα, Ηλιούπολη
εαν θελω κατι σαφως καλυτερο,πρεπει δωσω πολυ παραπανω χρημα,για να παρω και περισσοτερη ενταση αλλα και καλυτερη ποιοτητα.
που σημαινει οτι αυτο περνει σβαρνα ολη την αλυσιδα,απο sub/ηχεια,μεχρι dac και καλωδια.
σωστα...?:rolleyes:
Ολόσωστα! 😁
 
  • Like
Reactions: ΔΗΜΗΤΡΗΣ.Π

djx33

AVClub Addicted Member
26 July 2007
1,713
Tokyo, JP
Μπορούμε χωρίς υπερβολή να πούμε ότι τα κυρίως ηχεία καθορίζουν την ποιότητα, ενώ το Subwoofer καθορίζει την συνολική ένταση του συστήματος.
Και ακόμα, ειδικά όταν υπάρχει και HPF (High Pass Filter) το Sub βοηθάει τα κύρια ηχεία να παίξουν ακόμα πιο καθαρά, διότι απαλλάσσει τους οδηγούς (μεγάφωνα) των μέσων και υψηλών συχνοτήτων από την ανάγκη να εκτελέσουν τις διαδρομές των χαμηλών συχνοτήτων με τις αντίστοιχες παραμορφώσεις, αφού τις έχει αναλάβει το Sub.


Αυτό ακριβώς διαπίστωσα κι εγώ φίλε μου στην πράξη, όταν πρόσθεσα το 10ιντσο σαμπ (τα γράφω στην πρώτη σελίδα).
Πέρα από τον όγκο στον ήχο λόγω των χαμηλών, μεταμορφώθηκαν και τα μονιτορς! Πλέον παίζουν πολύ πιο καθαρά...

Να σας ρωτήσω... Τα Focal μου κατεβαίνουν μέχρι τα 40. Το crossover στο KRK (που είναι ταυτόχρονα LPF και HPF) το έχω αυτή τη στιγμή στα 60 με την ένταση στη μέση.
Όμως και στα 70 με λίγο πιο χαμηλά την ένταση δεν είναι άσχημα...
Που είναι πιο "σωστά" να το βάλω; Και στις δύο περιπτώσεις ενσωματώνεται τέλεια το σαμπ...
 

Pleo

AVClub Fanatic
14 March 2008
20,028
Αθήνα
Μάλιστα, για να γίνει πιο κατανοητό, στην πράξη συχνότητες κάτω από τα 260 Hz είναι πολύ δύσκολο να γίνουν αντιληπτές ως κατευθυντικές.

Είναι ο τρόπος που ακούμε.

Human head problem.jpg


Από την άλλη πλευρά, το παραπάνω μας εξηγεί πολύ καλά σε ό,τι αφορά τις πιο πάνω συχνότητες, γιατί από ακροατή σε ακροατή υπάρχει διαφορά στο πως αντιλαμβανόμαστε τον ήχο συνολικά.
 

Sonus Naturalis

Μέλος Σωματείου
12 July 2009
9,106
Αθήνα, Ηλιούπολη
Αυτό ακριβώς διαπίστωσα κι εγώ φίλε μου στην πράξη, όταν πρόσθεσα το 10ιντσο σαμπ (τα γράφω στην πρώτη σελίδα).
Πέρα από τον όγκο στον ήχο λόγω των χαμηλών, μεταμορφώθηκαν και τα μονιτορς! Πλέον παίζουν πολύ πιο καθαρά...

Να σας ρωτήσω... Τα Focal μου κατεβαίνουν μέχρι τα 40. Το crossover στο KRK (που είναι ταυτόχρονα LPF και HPF) το έχω αυτή τη στιγμή στα 60 με την ένταση στη μέση.
Όμως και στα 70 με λίγο πιο χαμηλά την ένταση δεν είναι άσχημα...
Που είναι πιο "σωστά" να το βάλω; Και στις δύο περιπτώσεις ενσωματώνεται τέλεια το σαμπ...
Ξεκινάμε τη ρύθμιση από τη συχνότητα αποκοπής των κυρίως ηχείων και εκεί παίζουμε, λίγο πάνω-λίγο κάτω. Όταν πετύχουμε μιά καλή ισορροπία, τότε ρυθμίζουμε τη φάση. Αν βέβαια το Subwoofer μας διαθέτει ρυθμιστικό φάσης. Δυστυχώς τα περισσότερα δεν διαθέτουν. Μόνο διακόπτη αναστροφής πολικότητας (Polarity). Αν δεν έχουμε αυτή τη δυνατότητα, θα χρειαστεί να τη ρυθμίσουμε αλλάζοντας την τοποθέτησή του Sub μέσα στο δωμάτιο και παίζοντας με την πολικότητα. Δεν είναι ότι καλύτερο, αλλά γίνεται.
Κανονικά χρειάζεται και καλιμπράρισμα.
Δες οδηγίες εδώ:
[VIDEO]

Μεταξύ μας ούτε εγώ το έχω κάνει. Κανονικά επίσης χρειάζονται μετρήσεις. Αλλά όταν υπάρχει εμπειρία, μπορούμε να πετύχουμε πολύ καλή ρύθμιση και χωρίς αυτές.

Τα περισσότερα σχόλια σ' αυτό το νήμα αφορούν ρύθμιση που προϋποθέτει την ύπαρξη υψιπερατού φίλτρου (HPF=High Pass Filter) μαζί με το βαθυπερατό LPF=Low Pass Filter). Αν δεν υπάρχει HPF, αλλά έχουμε μόνο LPF, ακολουθούμε διαφορετική μεθοδολογία.
Στην περίπτωση αυτή τα κυρίως ηχεία δεν απαλλάσσονται από τις διαδρομές των χαμηλών συχνοτήτων, αλλά ρυθμίζουμε τη συχνότητα LPF του Sub από το σημείο που δεν μπορούν να αποδώσουν και κάτω υποβοηθώντας τα μόνο στο κατώτατο μέρος του φάσματος και συμπληρώνοντας τα.
Και οι δύο μέθοδοι είναι έγκυρες. Αλλά όταν υπάρχει HPF υπάρχουν μερικά πρόσθετα πλεονεκτήματα.

Υ.Γ. Έρριξα μια ματιά για το δικό σου Subwoofer. Μόνο από τη φωτογραφία δεν μπορώ να καταλάβω, αν διαθέτει HPF. Θα πρέπει να ψάξουμε το manual. Σίγουρα πάντως δεν διαθέτει χωριστό ρυθμιστικό φάσης. Μόνο πολικότητας (Polarity).

Υ.Γ.2 Κάποια στιγμή σκοπεύω να γράψω ένα οδηγό σύνδεσης και ρύθμισης Subwoofer. Το έχω υπ' όψη. Να δούμε πότε... 😉