Τα πλήκτρα του Maurice Ravel

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
41KPQNX1N9L._AA240_.jpg



Παρόλο που στην πίσω πλευρά του CD τα εντονότερα γράμματα δόθηκαν (πάλι) στο Bolero, θέλω να εστιάσω στα δυο κοντσέρτα για πιάνο και ορχήστρα στην παρούσα ηχογράφηση της Harmonia Mundi. Oι συνθέσεις του Maurice Ravel για σόλο πιάνο δεν είναι λίγες, εντούτοις ο συνθέτης δεν έγραψε κοντσέρτο για πιάνο πρίν το 1930(πέθανε στα 1937).

Το "Κοντσέρτο για το αριστερό χέρι" γραφτηκε το 1930 για τον διάσημο τοτε πιανίστα Paul Wittgenstein, o οποίος είχε χάσει το δεξί του χέρι στον Α' Παγκόσμιο. Για τον ίδιο πιανίστα είχαν γράψει αντίστοιχα κοντσέρτα και οι Prokofiev, Hindemith κ.α. Σκοπός του Ravel ήταν να δημιουργήσει την ψευδαίσθηση ενός συνηθισμένου κοντσέρτου για δυο χέρια χωρίς το έργο να είναι υπερβολικά απαιτητικό για τον ερμηνευτή. Σ' αυτό συντελεί το jazz υφος των κινήσεων του πιάνου, καθώς και οι αρμονίες του που, ενώ είναι ιμπρεσσιονιστικές, ξεφεύγουν από το απεικονιστικό ύφος του Debussy. Το κοντσέρτο, ενώ είναι γραμμένο σε ένα μέρος, έχει συρραμένα και τα τρία μέρη ενός παραδοσιακού κοντσέρτου με την εισαγωγή να ξεκινά με τα έγχορδα και το θέμα να αποδίδεται πρώτα απο το πιάνο κι έπειτα από την ορχήστρα, συνεχίζοντας σε ένα ήρεμο διαλειμμα, που ουσιαστικά είναι το αργό μέρος του κοντσέρτου, και τελειώνοντας σ'ενα εκστατικά ρυθμικό φινάλε γεμάτο τζάζ εφέ και μουσικό υλικό από τα προηγούμενα μέρη.

Το "Κοντσέρτο σε Σολ ελλάσσονα" ακολουθεί αυστηρά τη δομή ενός κοντσέρτου για πιάνο και ορχήστρα. Το πρώτο μέρος ξεκινά με το θέμα να δίνεται από το φλάουτο πάνω σ'ενα στρώμα από διαφωνίες του πιάνου, γρηγορα όμως η ορχήστρα κλιμακώνει με το θέμα ν'ακούγεται επιβλητικά από τα χάλκινα πνευστα υπο τον ρυθμό των τυμπάνων. Οι εναλλαγές ανάμεσα σε ήρεμες στιγμές με πιάνο, άρπα(..!), και σε ορχηστρικές εκρήξεις χαρακτηρίζουν το υπόλοιπο του πρώτου μέρους. Κι ενώ θα θεωρούσαμε αστείο για εναν συνθέτη του 20ου αιώνα να γράφει ενα ολόκληρο μέρος κοντσέρτου με μελωδία και συνοδεία "τουμ-παμ-παμ", ο Ravel αναπτύσσει έξοχα το δεύτερο μέρος του κοντσέρτου πάνω σε μια απλή μελωδία που το πιάνο παίζει στην αρχη του. Άλλωστε η δυνατότητά του να αναδεικνύει "απλοϊκές" μελωδίες ήταν γνωστή από το Bolero. To τρίτο μέρος του κοντσέρτου έχει τον αέρα των ρυθμικών στιγμών του πρώτου, με περισσότερο χρωματικά θέματα για την ορχήστρα και δεξιοτεχνικές κινήσεις για το πιάνο, και διαρκεί μόνο 4'.

Εντυπωσιακός, επειδεικτικός, πρωτότυπος, ο Maurice Ravel σίγουρα διακρίνεται για τη λεπτότητα σ'όλο του το ύφος, λεπτότητα που αποπνέει κοσμοπολιτισμό. Λεπτότητα που φαίνεται από τις διακριτικά συναισθηματικές, χωρίς εξάρσεις, μελωδίες ως το απαλό άγγιγμα στα πλήκτρα του πιάνου(πασίγνωστο στους κύκλους των πιανιστών, ερασιτεχνών και μη :grandpa: ).
 
Και μια παλαιότερη -πολύ γνωστή- ερμηνεία των έργων, που διαθέτει όμως καλή ηχογράφηση. Διατίθεται σε cd αλλά μπορούν οι βινυλιάκηδες να τη βρουν σχετικά εύκολα και σε μεταχειρισμένο βινύλιο:
63977E.jpg
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Και ο Μωρίς την 'πάτησε'´(όπως και αρκετοί άλλοι σπουδαίοι) από την υπερβολική έκθεση και αποδοχή του γνωστότερου έργου του, με αποτέλεσμα να θεωρείται συνθέτης του ενός, ενώ έχει γράψει υπέροχα πράγματα, ως τα προαναφερθέντα, το εκπληκτικό πιάνο τρίο, οι σονάτες για βιολί και τσέλο, τα μπαλέτα, κλπ. .
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
Τραγικό γεγονός, για πιανίστα να χάνει το δεξί του χέρι.

Δεν το γνώριζα, έψαξα τη βιογραφία του στο νετ. Ο Paul ήταν αδερφός του φιλοσόφου Λούτβιχ Wittgenstein.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Το Piano Concerto in G αποπνέει μιά Μεσογειακή αύρα.
Προσωπικά το προτιμώ με την Argerich ,την Berliner και τον Αbbado.
H Μarguerite Long το χαρακτηρίζει σάν ´ένα έργο τέχνης στο οποίο η φαντασία,το χιούμορ και οι εικόνες σχηματίζουν μιά απο τίς πιό συγκινητικές μελωδίες,που προέρχονται κατ´ευθείαν απο την ανθρώπινη καρδιά´.
Η Αrgerich μελέτησε το κοντσερτο μαζί με τον Micchelangeli.
Στο πρώτο μερος ,με την αξιοθαύμαστη τεχνική της(μιά εκπληκτικά ερμηνευμένη cadenza,με τίς μαγικές τρίλλιες τής Μartha)μάς φερνει την θαλασσα δίπλα μας.
Το πανέμορφο και μελωδικό adagio assai,επαναφέρει μακρινές θερινές μνημες και η Tocatta(3o μέρος)μονον μηχανικά δεν ερμηνεύεται.
Υπάρχουν και αρκετά πιανιστικά τού Ravel ,που έχουν προαναφερθεί(Sonatine,Gaspard de la Nuit,Le Tombeau de Couperin...).
Eπίσης αξιομνημόνευτο το μπαλέτο ´Δάφνις και Χλόη´(πολύ καλή εκτέλεση απο Rattle και Birbingham S.O.).
Tέλος υπενθυμίζω τήν πανέμορφη Introduction and Allegro για άρπα ,κλαρινέτο,φλάουτο και κουαρτέτο εγχόρδων.Αισθάνομια τυχερός που την απέκτησα με τούς Hollywood Quartet(1952).
Eυχαριστούμε Βussoni..
 

ln()

Supreme Member
1 February 2007
5,755
Βόλος
Αν θέλετε όλα τα γνωστά, δείτε επίσης τη συλλογή του Skrowaczewski με
Bolero, Pavane, Rapsodie espangole, La Valse και Daphnis et Chloe (Suite 2)

Τι έχω στη δισκοθήκη μου και συνιστώ:
Gaspard de la Nuit με την Bachauer
Daphnis et Chloe με τον Munch
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Re: Απάντηση: Τα πλήκτρα του Maurice Ravel

Το Piano Concerto in G αποπνέει μιά Μεσογειακή αύρα.
Προσωπικά το προτιμώ με την Argerich ,την Berliner και τον Αbbado.
H Μarguerite Long το χαρακτηρίζει σάν ´ένα έργο τέχνης στο οποίο η φαντασία,το χιούμορ και οι εικόνες σχηματίζουν μιά απο τίς πιό συγκινητικές μελωδίες,που προέρχονται κατ´ευθείαν απο την ανθρώπινη καρδιά´.
Η Αrgerich μελέτησε το κοντσερτο μαζί με τον Micchelangeli.
Στο πρώτο μερος ,με την αξιοθαύμαστη τεχνική της(μιά εκπληκτικά ερμηνευμένη cadenza,με τίς μαγικές τρίλλιες τής Μartha)μάς φερνει την θαλασσα δίπλα μας.
Το πανέμορφο και μελωδικό adagio assai,επαναφέρει μακρινές θερινές μνημες και η Tocatta(3o μέρος)μονον μηχανικά δεν ερμηνεύεται.
Υπάρχουν και αρκετά πιανιστικά τού Ravel ,που έχουν προαναφερθεί(Sonatine,Gaspard de la Nuit,Le Tombeau de Couperin...).
Eπίσης αξιομνημόνευτο το μπαλέτο ´Δάφνις και Χλόη´(πολύ καλή εκτέλεση απο Rattle και Birbingham S.O.).
Tέλος υπενθυμίζω τήν πανέμορφη Introduction and Allegro για άρπα ,κλαρινέτο,φλάουτο και κουαρτέτο εγχόρδων.Αισθάνομια τυχερός που την απέκτησα με τούς Hollywood Quartet(1952).
Eυχαριστούμε Βussoni..

H Αrgerich είναι μια από τις αγαπημένες μου πιανίστες, κυρίως για τις ερμηνείες της στον Bach. Tην τελευταία εβδομάδα ακούω την ερμηνεία της Argerich με τον Abbado, στην οποία αναφερθήκατε. Το πρώτο πράγμα που με '''χτύπησε" άσχημα ήταν το αργότερο tempo, αλλά αυτό ίσως είναι το...σύνδρομο της πρώτης ερμηνείας με την οποία γνωρίζει κανείς ενα έργο. Η Martha έχει ασύγκριτα καλύτερη δυναμική στο παίξιμό της...μπροστά της ο Pludermacher είναι flat και ορισμένες μουσικές φράσεις περνούν απαρατήρητες. Η Martha αντιθετά τις αναδεικνύει αβίαστα δίνοντας χαρακτήρα στο έργο.

Προσωπικά μ'ενθουσιάζει η απλότητα(εως απλοϊκότητα του δεύτερου μέρους) και ταυτόχρονα το μεγαλείο που προκύπτει από μια μελωδία στο δεξί χέρι του πιάνου. Ωραίο παράδειγμα τονικότητας σε μια εποχή που οι ατονικοί είχαν αρχίσει να γίνονται της μόδας :)
 
17 June 2006
14,350
όταν πρωτοήρθα, 2 χρόνια πρίν, κανείς εδώ δεν έγραφε για Κλασσική μουσική. Τώρα είναι ο Ντέμιαν, ο Σπύρος, ο Φερούτσιο, που και πού ο Μav, ο In() κι εγώ - μας τιμάει κι ο Δημοκηδής "όταν έχει χρόνο" :rolleyes:
"If you build it, they'll come" (Field of Dreams) - νά'σαι καλά φίλε μας GeonX :ernaehrung004:
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
υπό ΚΣ (Κάποιες Συνθήκες) θα μπορούσα να γράψω και εγώ γιά τα αρκετά πράγματα στην κλασική που με αγγίζουν, αλλά το αφήνω γι αυτούς που πραγματικά ξέρουν.
(no emoticons attached)
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
υπό ΚΣ (Κάποιες Συνθήκες) θα μπορούσα να γράψω και εγώ γιά τα αρκετά πράγματα στην κλασική που με αγγίζουν, αλλά το αφήνω γι αυτούς που πραγματικά ξέρουν.
(no emoticons attached)

Aυτό που προσωπικά με ενθουσίασε στο avclub είναι οι παρουσιάσεις-αφιερώματα χωρίς κανένα ίχνος απο τη γλώσσα και το ύφος περιοδικών ή sites με reviews. To ότι είναι, σε μεγάλο βαθμό, αφηγήσεις προσωπικών εμπειριών με την κλασική τους δίνει ιδιαίτερη αξία και αναδεικνύει το πραγματικό κοινό των αριστουργημάτων: τα έργα των Bach, Beethoven κλπ γράφτηκαν για όλους όσους έχουν την ευαισθησία να τα πλησιάσουν, όχι απαραίτητα για ειδήμονες.

Υπο αυτή την έννοια, όσοι ακούμε κλασική ξέρουμε!
 

Maverick

Senior Member
18 June 2006
484
όταν πρωτοήρθα, 2 χρόνια πρίν, κανείς εδώ δεν έγραφε για Κλασσική μουσική. Τώρα είναι ο Ντέμιαν, ο Σπύρος, ο Φερούτσιο, που και πού ο Μav, ο In() κι εγώ - μας τιμάει κι ο Δημοκηδής "όταν έχει χρόνο" :rolleyes:
"If you build it, they'll come" (Field of Dreams) - νά'σαι καλά φίλε μας GeonX :ernaehrung004:

Εγώ θα γράψω όταν θα έχω ακούσει και αφομοιώσει όλα όσα μας έχεις παρουσιάσει εσύ (από το χώρο της κλασσικής), δηλ. γύρω στο 2020...
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: Τα πλήκτρα του Maurice Ravel

Εγώ θα γράψω όταν ...

δεν έχει σημασία: σε νιώθουμε Εδώ. κι εσένα και κάμποσους άλλους. Οι οποίοι μπορεί να μη γράφουν, αλλά διαβάζουν. Ανελλιπώς. Συμετοχή είναι κι αυτό. Και δεν είναι καθόλου λίγο...:2thumb22sup:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Μιάς και πρόσφατα ολοκληρωσα τις Ακροάσεις τών Κοντσέρτων γιά Πιανο τού Ravel καί στην Εκδοχή τών Boulez -Zimmerman απο τήν D.G. θά τήν προσέθετα ανεπιφύλακτα στίς Κορυφαίες .
Στον ιδιο δίσκο υπάρχει και η Ορχηστρική Εκδοχή τών Valses Nobles et Sentimentals.

Ο Ζimmerman στο Κοντσέρτο γιά Αριστερό Χερι προσδίδει μιά αίσθηση ´Μεγαλοσύνης´στο Φινάλε και πιθανότατα είναι μιά απο τίς καλύτερες ερμηνείες που έχω ακουσει το συγκεκριμένο έργο.
Ο Boulez διεθυνει την Cleveland και τού Λονδίου αντίστοιχα μέ την Χαρακτηριστική του Αποστασιοποίηση αλλά και με Εξαιρετική Διαύγεια και Φωτεινότητα ,ώστε στο Κοντσέρτο σε G Mazor η συνεργασια του με τον Zimmerman να απογειώνεται,ειδικά στο υπέροχο δευτερο μέρος,οπου διαφαίνεται κρυστάλλινη η Απλή-Λεπτή Μελωδική Γραμμή τού Ravel οπως και στο 3ο μέρος όπου ο Ρυθμός διαδέχεται τήν Μελωδία.

61ce3582-c9c5-4e15-b4c8-b11b12d1ae13.jpg


Δίσκος Πρώτης Κλάσεως
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
folder.jpg

Τις σπουδαίες εκτελέσεις του παρελθόντος από Michelageli, Ciccolini, Argerich,Zimerman ,,,συμπληρώνει μια σύγχρονη με τον Cedric Tiberhlen και τον Francois-Xavier Roth με την ορχήστρα του Les Siecles.

Δεν έχετε παρά να ακούσετε την ποιότητα του Tiberhlen στο δεύτερο μέρος (Adagio assai) του κονσέρτου σε σολ μείζονα με το εκτεταμένο σόλο του πιάνου ( ένα Player του 1892). Εξαιρετικός και στο κονσέρτο για αριστερό χέρι με το Βαγκνερικό κρεσέντο.
Περιλαμβάνονται εκτός από τα δύο πιάνο κονσέρτα το pavane pour une infant defunte και μελωδίες όπως οι deux melodies hebaiques, trois poems de Stephane Mallarme….με την φωνή του Stephane Degout.