Απέκτησα και εγώ την περίφημη ερμηνεία του Ρίχτερ στην DG. Μου θύμισε...τον Πύρρο Δήμα στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας (μη γελάτε!). Αν θυμάστε, ο Δήμας κρατούσε τη σημαία στο ένα χέρι και χωρίς λουρί, σαν λαμπάδα.
Έτσι και ο Ρίχτερ, είναι σαν ένας πνευματικός αρσιβαρίστας που καλείται να σηκώσει ένα κεράκι, ένας Άτλας της μουσικής που μπορεί να σηκώσει στους ώμους του τη Γη του Μπαχ ή του Beethoven, αλλά εδώ κρατάει ένα μωρό. Χρησιμοποιεί την απίστευτη διεισδυτικότητά του για να φτάσει ως τον πυρήνα της μουσικής που ερμηνεύει (όπως πάντα) αλλά ο πυρήνας... σχεδόν δεν υπάρχει. Η μουσική του Ραχμάνινοφ μπορεί να μην είναι εκατό τοις εκατό βιρτουόζικη επίδειξη, όπως ίσως να θεωρούταν κάποτε, αλλά δεν έχει και το πνευματικό βάθος του Brahms.
Και πριν με κατακεραυνώσει ο Δημοκηδής επειδή θυμήθηκα να μπω μετά από 3 χρόνια να ποστάρω στην παρουσίασή του για να κακολογήσω το έργο που παρουσίασε, να διευκρινίσω ότι το 2ο Κοντσέρτο του Ραχμάνινοφ είναι από τα έργα που ακούω κάθε 15 μέρες περίπου, από τα πλέον αγαπημένα μου, και η παρουσίασή του Σπύρου καταπληκτική.
Αγαπημένες ηχογραφήσεις μου η πολύ γνωστή των Rubinstein/Reiner, αλλά και η λυρικότατη των Τζίνα Μπαχάουερ και Allain Lombard στην Erato. Η Μπαχάουερ αποφεύγει τις ακρότητες και το υπερβολικό πάθος, η ανάγνωσή της θα μπορούσε να χαρακτηριστεί "αριστοκρατική". Εξαιρετική ηχογράφηση.