βοήθεια με Polar mount

dimitrisy77

Established Member
27 January 2007
121
έχω μια βάση polar mount της gibertini με πιάτο 1,2 μ και actuator. Δυστυχώς λόγω του αέρα στράβωσε το σημείο που ήταν τοποθετημένο το σύστημα και έπεσε, χάνοντας προφανώς τις ρυθμίσεις. Έχει κάποιος τις οδηγίες για τοποθέτηση polar mount της gibertini ή μπορεί να βοηθήσει μέ άλλο τρόπο;
Ευχαριστώ
 

malakudi

Banned
24 April 2008
7,927
έχω μια βάση polar mount της gibertini με πιάτο 1,2 μ και actuator. Δυστυχώς λόγω του αέρα στράβωσε το σημείο που ήταν τοποθετημένο το σύστημα και έπεσε, χάνοντας προφανώς τις ρυθμίσεις. Έχει κάποιος τις οδηγίες για τοποθέτηση polar mount της gibertini ή μπορεί να βοηθήσει μέ άλλο τρόπο;
Ευχαριστώ

Έχω ακριβώς το ίδιο σύστημα polar mount. Όταν λες έπεσε; Αν δεν έχει επηρεαστεί η ανύψωση και το declination, το μόνο που χρειάζεσαι είναι να βρεις πάλι το νότο.
 

dimitrisy77

Established Member
27 January 2007
121
malakudi, πού είναι η ανύψωση και πού το declination στην polar mount βάση που έχουμε; Μήπως μπορείς να μου δείξεις με μια φωτο ή ένα σχεδιάγραμμα; Πρέπει να αφαιρέσω τη γωνία offset του πιάτου και πώς τη βρίσκω; Εχω βρει αυτές τις οδηγίες:

Εγκατάσταση και ρύθμιση του τόξου
Η ρύθμιση μίας polar mount βάσης απαιτεί λεπτομέρεια στις κινήσεις μας. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να προσέξουμε είναι η βάση εδάφους πάνω στη οποία θα εγκατασταθεί η βάση polar mount του κατόπτρου να είναι απόλυτα κάθετη. Στη συνέχεια μελετάμε την βάση polar mount και βρίσκουμε τα σημεία ρύθμισης της γωνίας ανύψωσης του πολικού άξονα (polar axis elevation angle) και της γωνίας διόρθωσης ή παρέκκλισης (declination angle) εικόνα 1. Στην πραγματικότητα έχουμε σε πίνακες έτοιμες τις γωνίες που πρέπει να εφαρμόσουμε στα δύο αυτά σημεία ώστε το κάτοπτρο να κινείται σωστά επάνω στο γεωστατικό τόξο. Από την στιγμή λοιπόν που γνωρίζουμε το γεωγραφικό πλάτος του σημείου της Ελλάδας που είμαστε μπορούμε απευθείας από τον πίνακα να έχουμε τις τιμές των δύο παραπάνω γωνιών εύκολα. (π.χ το γεωγραφικό πλάτος της Αθήνας είναι 37,98ο Βόρεια , έτσι έχουμε αμέσως την γωνία ανύψωσης του πολικού άξονα – polar elevation angle στις 51,36ο και την γωνία παρέκκλισης- declination offset angle στις 5,39ο ). Εφαρμόζουμε με την βοήθεια του κλινομέτρου τις δύο γωνίες με όση μεγαλύτερη ακρίβεια μπορούμε στις θέσεις ρύθμισης (προσοχή στη περίπτωση του κινητού offset κατόπτρου αφαιρούμε την γωνία offset που μας δίνει ο κατασκευαστής). Σε αυτό το σημείο έχουμε στην ουσία την ακριβή κίνηση του κατόπτρου επάνω στο γεωστατικό τόξο. Μας μένει μόνο λοιπόν στη συνέχεια να βρούμε το γεωστατικό τόξο δηλαδή τον πραγματικό νότο. Την ρύθμιση αυτή την κάνουμε έμμεσα με την βοήθεια των στοιχείων ενός δορυφόρου που απέχει αρκετά μακριά από τον νότο. Μπορούμε να κάνουμε χρήση του TURKSAT στις 42 μοίρες ανατολικά ο οποίος δίνει και αρκετά δυνατό σήμα στην Ελλάδα. Από τα στοιχεία του δορυφόρου αυτού όσο αφορά την Αθήνα που φέραμε ως παράδειγμα εγκατάστασης του κινητού κατόπτρου λίγο πριν, χρειαζόμαστε μόνο την απόλυτη-πραγματική ανύψωση (apex elevation angle – EL). Οπότε τοποθετούμε στο δεξιό άκρο εφαπτόμενο στην εμπρόσθια όψη του κατόπτρου το κλινόμετρο (με τη βοήθεια μίας βέργας η οποία θα εφάπτεται σε δύο κοντινά σημεία του κυκλικού δίσκου και επάνω της θα είναι το κλινόμετρο) και στέφουμε το κινητό μέρος της βάσης polar mount (δηλαδή στρέφουμε το κάτοπτρο επάνω στο τόξο) μέχρι το κλινόμετρο να δείξει την τιμή της γωνίας ανύψωσης του κατόπτρου στο δορυφόρο που θέλουμε (ο TURKSAT στην Αθήνα έχει γωνία ανύψωσης 42 μοίρες). Για να γίνει αυτή η κίνηση χρησιμοποιούμε μία μεταλλική ράβδο που συνοδεύει το κάτοπτρο από το εργοστάσιο και μπαίνει στη θέση του μοτέρ (actuator) μέχρι να τελειώσει η ρύθμιση του polar mount. Σφίγγουμε λοιπόν την βάση polar mount ώστε να μείνει σταθερή στη θέση αυτή και τοποθετούμε το LNB πλέον επάνω στο κάτοπτρο. Το κάτοπτρό μας τώρα κινείται μόνο στο οριζόντιο επίπεδο δηλαδή η βάση polar mount σφιγμένη κάνει μόνο οριζόντια κίνηση επάνω στη βάση εδάφους. Είμαστε έτοιμη να βρούμε το τόξο με τη βοήθεια του δορυφόρου που έχουμε ρυθμίσει πριν από λίγο. Συνδέουμε λοιπόν τον μετρητή σήματος στο LNB και στρέφουμε το κάτοπτρο μας δεξιά ή αριστερά ανάλογα με το σημείο που βρισκόταν όση ώρα κάναμε τις ρυθμίσεις μέχρι να πάρουμε μέγιστο σήμα από τον δορυφόρο που έχουμε ρυθμίσει. Από τη στιγμή που έχουμε στα χέρια μας πυξίδα, μπορούμε να ελέγξουμε την ορθότητα της θέσης του κατόπτρου όσο αφορά τον ορίζοντα και το νότο. Αν δεν είμαστε και πολύ σίγουροι για το αποτέλεσμα της λήψης ελέγχουμε κάτω στον δέκτη μας αν έχουμε εικόνες από τον επιθυμητό δορυφόρο. Τη στιγμή αυτή είμαστε σίγουροι ότι το κάτοπτρο είναι ρυθμισμένο σωστά και μπορεί να λάβει όλους τους δορυφόρους του ορίζοντα αν έχουμε σωστά εφαρμοσμένες στην βάση polar mount όλες τις γωνίες. Επειδή όμως είναι δύσκολο σε κάθε μοντέλο κατόπτρου να εφαρμόσουμε όλα τα στοιχεία με ακρίβεια (πολλές φορές τα μηχανολογικά μέρη δεν βοηθούν και τόσο) κάνουμε κάποιες επιπλέον μικρορυθμίσεις στις γωνίες της βάσης. Ο κανόνας είναι ότι διαλέγουμε ένα δορυφόρο κοντά στην μέγιστη απόλυτη ανύψωση του γεωστατικού τόξου (π.χ για την Ελλάδα ο ARABSAT ή ο ASTRA είναι πολύ κοντά) και εκεί κάνουμε την μικροδιόρθωση που μπορεί τυχόν να χρειαστεί η γωνία της πολικής ανύψωσης (polar elevation angle) ενώ διαλέγουμε ένα δορυφόρο αρκετά δυτικά και έναν ανατολικά για τυχόν μικροδιόρθωση της γωνίας παρέκκλισης (declination angle). Για να βρούμε ποια μικρορύθμιση απαιτείται στη βάση ώστε το κάτοπτρο να κινείται λαμβάνοντας σωστά όλους τους δορυφόρους του τόξου, ξεσφίγγουμε λίγο την βέργα που είναι στη θέση του μοτέρ και κινούμε το κάτοπτρο σε ένα δυτικό δορυφόρο (π.χ ένας δυτικός δυνατός για την Ελλάδα είναι ο TELSTAR 11 – 37,5 δυτικά), εκεί σφίγγουμε πάλι τη βέργα σταθερά στο μέγιστο σήμα του μετρητή σήματος και πιέζουμε το κάτοπτρο ελαφρά πρώτα προς τα κάτω και ύστερα προς τα πάνω ελέγχοντας αν έχουμε αύξηση του σήματος. Αν έχουμε αύξηση τότε σημειώνουμε προς τα πού είναι η αύξηση (π.χ προς τα επάνω). Μετακινούμαστε στον ανατολικό δορυφόρο και ελέγχουμε ανάλογα και εκεί την λήψη. Αν η αύξηση είναι προς τα πάνω και εδώ τότε αυτό σημαίνει δύο πράγματα. Το ένα είναι να έχουμε μεγάλη γωνία παρέκκλισης (οπότε στην ανατολή και στη δύση να πέφτει το κάτοπτρο χαμηλότερα από το τόξο) και το άλλο είναι να έχουμε ρυθμίσει μικρή γωνία πολικής ανύψωσης πράγμα που θα φανεί αν δοκιμάσουμε να κάνουμε λήψη ενός δορυφόρου κοντά στο μέγιστη ανύψωση του τόξου (π.χ τον ARABSAT ή τον ASTRA).Στην περίπτωση που ανατολικά το σήμα αυξάνει προς τα κάτω τότε έχουμε πρόβλημα στο αζιμούθιο και πρέπει να διορθώσουμε λίγο την οριζόντια γωνία προς τα αριστερά. Κινούμε λοιπόν το κάτοπτρο σε ένα από αυτούς τους δορυφόρους και σφίγγουμε την βάση πάλι στο μέγιστο σήμα που θα μας δώσει ο μετρητής σήματος. Πιέζουμε ξανά το κάτοπτρο ελαφρά επάνω και κάτω και βλέπουμε αν έχουμε αύξηση του σήματος. Αν η αύξηση είναι προς τα επάνω τότε σε συνδυασμό με την αύξηση προς τα επάνω που είχαμε τέρμα δυτικά του τόξου καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να αυξήσουμε λίγο μόνο την γωνία πολικής ανύψωσης ώστε όλο το τόξο λήψης του κατόπτρου να ανέβει λίγο ψηλότερα. Αν δεν έχουμε καμία μεταβολή σημαίνει το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να μειώσουμε λίγο την γωνία παρέκκλισης ώστε το κάτοπτρο να μην πέφτει χαμηλά κατά την κίνηση στα δυτικά όπως είχαμε πριν Αν γίνει αυτό πρέπει να μειώσουμε και λίγο την γωνία ανύψωσης ώστε να επανέρθουμε στον επιθυμητό ύψος. Αν τέλος έχουμε αύξηση του σήματος προς τα κάτω τότε πρέπει να πειράξουμε και τις δύο γωνίες, δηλαδή και να μειώσουμε την πολική ανύψωση και να μειώσουμε και την γωνία παρέκκλισης ώστε το τόξο να «ισιώσει» θα λέγαμε απλά, δηλαδή να κατέβει λίγο η κορυφή του και ταυτόχρονα να ανέβουν λίγο οι άκρες του. Αυτή η τελευταία περίπτωση θέλει συνεχόμενες μεταβάσεις του κατόπτρου από τον TELSTAR 11 στα δυτικά στον ARABSAT 26 Ανατολικά ή το ASTRA ώστε να ελέγχουμε κάθε μικρή αλλαγή στις δύο γωνίες τι αποτέλεσμα επιφέρει.
Αφού είμαστε σίγουροι κάποια στιγμή ότι το κάτοπτρο κινείται σωστά και έχει τη μέγιστη δυνατή λήψη από όλους τους δορυφόρους τότε τοποθετούμε το μοτέρ στη θέση της μεταλλικής βέργας (στην Ελλάδα πάντα δεξιά της βάσης όπως βλέπουμε το κάτοπτρο από πίσω) προσέχοντας να είναι τέρμα κλειστό το μπράτσο κίνησής του, και το κάτοπτρο μας να είναι λίγο δυτικότερα από τον πιο δυτικό δορυφόρο που θέλουμε να έχουμε λήψη. Μετά την σύνδεση του μοτέρ θέτουμε τα όρια δυτικό και ανατολικό του τόξου που θα έχουμε λήψη (κάτι που εξαρτάται από την κατασκευή της βάσης polar mount), και είμαστε έτοιμοι να ερευνήσουμε και να βάλουμε στη μνήμη του positioner ένα-ένα όλους τους δορυφόρους του τόξου.
Μετά το πέρας των εργασιών ρύθμισης της βάσης, δεν πρέπει να ξεχάσουμε να σφίξουμε πολύ καλά τις βίδες στήριξης αν θέλουμε το κάτοπτρο μας να μην χάσει τις ρυθμίσεις του μετά από ένα δυνατό αέρα (κάτι που βέβαια λογικό να γίνει μόνο αν κάποια στιγμή ο αέρας ξεπεράσει το επίπεδο αντοχής που ορίζει ο κατασκευαστής του). Επίσης κατά τακτά χρονικά διαστήματα να λιπαίνουμε τα σημεία κίνησης της βάσης polar mount καθώς και να ελέγχουμε τα καλώδια τροφοδοσίας του μοτέρ αλλά και του μηχανικού ή μαγνητικού πολωτή της χοάνης