Υλοποίηση δίπολου ηχείου Linkwitz LX521.4 βήμα-βήμα

ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

AVClub Addicted Member
18 June 2006
2,012
Λάρισα
tmjuju ευχαριστώ. Ομως έχω τον εξής προβληματισμό. Το αναλογικό κροσόβερ του Linkwitz, το ASP (analog signal proccesor) πέρα από διαχωρισμό συχνοτήτων με φίλτρα κάνει και equalizing που δεν αναφέρει που και πως ακριβώς. To ASP έρχεται κατευθείαν από το Orion γιαυτό και είναι τριών δρόμων ενώ τα ψηφιακά είναι 4 δρόμων. Ετσι λοιπόν στα μεσαία έχουμε αντί 2 δρόμους έναν δρόμο αφού έχει ένα παθητικό φίλτρο το οποίο δεν υπάρχει στο ψηφιακό κρος. Ομως και το ψηφιακό κρος, εάν το σκέφτομαι σωστά, είναι ένα βήμα εμπρός και δύο πίσω, δηλαδή αποφεύγει οτιδήποτε παθητικό (πολύ θετικό βήμα αφού αποφεύγουμε ολισθήσεις φάσεις κλπ) αλλά όμως επειδή και οι δύο υλοποιήσεις που παίζουν στο ταμπλό (hypex και miniDsp) είναι 96Κhz όλα τα σήματα πάνω απο 96khz θα γίνονται downsample, δώρο άδωρο δηλαδή. Δεν ξέρω τελικά σκέφτομαι να ξεκινήσω με το αναλογικό ASP και εφόσον μελλοντικά υπάρξει λόγος και αναβάθμιση να πάω στο ψηφιακό κρος. Καμμιά άλλη γνώμη ή συμβουλή?
 

tmjuju

Administration Team
Staff member
21 January 2007
21,651
Κατά την άποψή μου,
Το αναλογικό υποθέτω είναι μια καλή πρώτη λύση , και ίσως να είναι και η μοναδική λύση πύου θα ασχοληθείς.
Βάζεις ένα dac και καλό που να παίζει ότι θες, μέχρι και DSD και ξέρεις ότι πάντα το αναλογικό θα είναι εκεί

Το ψηφιακό, εφόσον έχεις τα αρχεία για το cross, δεν είναι απαραίτητο να το κάνεις σε MiniDSP
Μπορείς να το κάνεις σε ένα κάρο άλλες πλατφόρμες
Ειδικά με το κόστος που έχει το miniDSP, και με τις αμφιβολίες που έχω για το κατά πόσο τα dac του είναι ‛state of the art’ ή τέλος πάντων κοντά σε αυτό που επιζητούμε σήμερα οι περισσότεροι με diy κατασκευές ή έτοιμες λύσεις τις αγοράς που έχουν άντε 3Κ-5Κ euro.

Τώρα καταλαβαίνω ότι πολλοί λένε ότι το ψηφιακό miniDSP τελικά είναι ανώτερο του παθητικού
Ε, σε αυτή την περίπτωση εάν είναι καλύτερο με miniDSP, τότε σίγουρα μπορείς να το κάνεις ακόμα καλύτερο με υπολογιστή αντί miniDSP
Καταλαβαίνω ότι το miniDSP είναι μια εύκολη ψηφιακή λύση, ενώ με αλλά software θα πρέπει να βουτήξεις πολύ πιο βαθιά,
Αλλά τα MiniDSP δε με πείθουν ότι αξίζουν τα λεφτά τους τόσο εύκολα

Η λύση της metric, να πω την αλήθεια μου φάνηκε καλή. Υποθέτω ότι κάθε κανάλι της metric έχει dac και επιδώσεις καλύτερες του miniDSP.
Είδα μετά και το screenshot από το crossover της. Φαίνεται εύκολο. Αλλά τα φίλτρα του είναι απλα low/hi pass σκέτο, όχι FIR/IIR και πιο σύνθετα πράγμα. Άρα μπορεί να είναι εύκολο αλλά πιθανά υπεραπλουστευμένο.
Παρόλα αυτά, εφόσον υποστηρίζει έξοδο 8 κανάλια 24/192, τότε σε να pc μπορείς να τρέχεις όσα φίλτρα coross θες, όχι απαραίτητα τα δικά της, και απλά να την έχεις σαν κάρτα ήχου εξόδου. Από εκεί και πέρα το ποιο software Θα σε βολέψει δε ξέρω, τα Linux δεν είναι καθόλου φιλικά σε τέτοιες δουλειές μεν, αλλά τελικά ένα config file θες να βάλεις με τα φίλτρα σου, τίποτα το άλλο. Το παραπάνω cross plugin φαίνεται φθηνό και θα το δοκίμαζα, μπορεί να είναι φθηνή απλή λύση software.

Δηλαδή αντί τα λεφτά να πάνε σε MiniDSP, πιθανά είναι καλύτερα να πάνε σε dac/sound-card και ή και κάποιο software. Σίγουρα θα είναι πιο custom λύση με ότι δυσκολία συνεπάγεται αυτό, από την άλλη θεωρητικά μπορείς να ανέβεις ένα επίπεδο πάνω από το miniDSP με τη δική σου custom λύση.
 

ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

AVClub Addicted Member
18 June 2006
2,012
Λάρισα
Το θέμα κροσόβερ τελικά δεν είναι τόσο απλό ή εγώ το δυσκολεύω. Το ψηφιακό κρος έχει πολλά υπέρ αλλά και μείον. Το αναλογικό είναι αυτό που είναι και απλά μπορείς να το φτιάξεις έστω και σαν την άλλη άποψη. Επειδή το ψηφιακό έχει δρόμο μπροστά αποφάσισα να υλοποιήσω το αναλογικό και όταν κατασταλάξω (τώρα μπήκε στο παιχνίδι και η Nadjia), να το φτιάξω με την άνεσή μου και τελικά να έχω μια ιδέα του τι θα ακούσω και τι θα πρέπει να περιμένω. Έτσι λοιπόν παρήγγειλα από εδώ
http://mnats.net/lx521_asp.html
ένα σετ boards οι οποίες είναι οι αυθεντικές χωρίς όμως κάτι κενές θέσεις βραχυκυκλωμένες που προέρχονται από το ORION. Τώρα θέλω την βοήθεια την ειδικών, πως μπορώ να παραγγείλω τα υλικά, έχει parts list, όλα μαζί αλλά και με ανοχές ας πούμε 1%. Υπάρχει τέτοια δυνατότητα?
 

prooptiki

AVClub Enthusiast
26 June 2006
1,042
Ioannina
Στη θέση σου θα τα έπαιρνα όλα από Mouser. Αντιστάσεις 0.1%, πυκνωτές όσο καλύτερους γίνεται (σε tolerance) με την προϋπόθεση να χωράνε στην πλακέτα.

Είμαι της ποσότητας, τρώγοντας την ταλαιπωρία του ματσαρίσματος... Στοκάροντας για μελλοντικά πρότζεκτ συνήθως το κόστος του 0.1% δεν τα αξίζει!
 

ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

AVClub Addicted Member
18 June 2006
2,012
Λάρισα
Απάντηση: Re: Απάντηση: Υλοποίηση δίπολου ηχείου Linkwitz LX521.4 βήμα-βήμα

Στο παθητικό κρος μεταξύ low midrange και upper midrange έχει πυκνωτή πολυπροπυλενίου 12uf 400v. Εγώ βρίσκω mundorf 12uf αλλά στα 250v. Στα 400v βρίσκω ή 10uf ή 15uf και όχι 12uf. Τι να προτιμήσω? ποιο παίζει μεγαλύτερο ρόλο η χωρητικότητα ή η τάση?
 
Αν αλλάξεις την χωρητικότητα αλλάζεις σημαντικά τα χαρακτηριστικά του φίλτρου. Αν αλλάξεις την τάση σε κάποια χαμηλότερη, απλά ρίχνεις (λίγο στην προκειμένη περίπτωση) την ικανότητα πρόσληψης ισχύος του συγκεκριμένου κλάδου του crossover.

Οπότε IMHO "δαγκωτό" για τον 250V πυκνωτή.
 

ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

AVClub Addicted Member
18 June 2006
2,012
Λάρισα
Καταρχήν Χρόνια Πολλά. Λοιπόν μετά από 2 μήνες ακριβώς ξαναγράφω για να σας ενημερώσω για τις εξελίξεις. Αυτό το δίμηνο ήταν γεμάτο αγωνία, εκπλήξεις, αναπροσαρμογές, αναθεωρήσεις και μερικές φορές αξεπέραστες δυσκολίες. Είναι δύσκολο πράγμα να συνειδητοποιείς πλέον σε κάθε συναλλαγή σου με το εξωτερικό ότι ξαναγυρίσαμε στην 10ετία του '70, που για να βγάλεις χρήματα έξω για τις σπουδές σου έπρεπε να έχεις φίλο νταλικιέρη, να υποχρεώνεσαι σε κάθε φίλο και γνωστό ή έστω συμπολίτη που έβγαινε έξω να σου βγάζει λίγο συνάλλαγμα. Ευτυχώς βέβαια αυτή την φορά ήταν ο φίλος, συμπολίτης και συμφουρομίτης ο Κώστας ο Ζαγγογιάννης που από την Γερμανία με βοήθησε και πλήρωσα την παραγγελία στον Σλοβένο Lazy Cat για τα modules των ενισχυτών. Κώστα σε ευχαριστώ και πάλι. Λεπτομέρειες στην συνέχεια.

--- Αυτόματη συγχώνευση μηνύματος ---

Ως γνωστόν είχα αποφασίσει να φτιάξω το αναλογικό κροσσόβερ του Linkwitz δηλαδή το ASP. Παρήγγειλα λοιπόν τα 2 πηνία και πυκνωτές για τα midrange (τα οποία ειρήσθω εν παρόδω δεν μου ήρθαν ακόμα και δεν ξέρω αν είναι φυσιολογικό), mudorf και τα δύο και μετά με την βοήθεια του φίλου και συμφορουμίτη ΣάββαΧ (αυτός δηλαδή), παρήγγειλε απο farnell τα περισσότερα υλικά και τα υπόλοιπα που δεν βρέθηκαν θα τα παραγγέλναμε απο mouser. Ομως δυστυχώς τα capital controls αρνιόταν οτιδήποτε γιατί όπως είπα και παραπάνω ιδιώτης δεν μπορεί να βγαλει έξω για ηλεκτρονικά είδη σε επαγγελματικό λογαριασμό ούτε σεντ, ενω σε ιδιώτη μεχρι 1000 το μήνα μπορεί. Οι άνθρωποι βέβαια κατέβαλλαν φιλότιμες προσπάθειες αλλά τίποτα. Ο αντιπρόσωπος εδώ στην Ελλάδα της farnell απο κόστος είναι ακριβώς στα διπλά απο τους άγγλους. Μετά απο άγχος και απογοήτευση αναγκάστηκα να αναθεωρήσω την απόφασή μου για το αναλογικό κρος και να πάω προς το miniDSP, το οποίο και αγόρασα απο την εδώ αντιπροσωπεία που μόνο καλά λόγια έχω να πώ απο εξυπηρέτηση και επαγγελματισμό.
 

ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

AVClub Addicted Member
18 June 2006
2,012
Λάρισα
Κατέβασα απο το site του Linkwitz το configuration file για το miniDSP. Εκεί ανακάλυψα ότι ο Davey (ο προγραμματιστής που γράφει τα configuration files) ανέβασε 4 καινούρια files ένα για κάθε preset του miniDSP με διαφορετική καμπύλη απόκρισης στα χαμηλά κυρίως, είπαμε ηλεκτρονικό κροσόβερ και μάλιστα DSP. Λεπτομέρειες όμως σιγά σιγά όταν θα τα ανεβάσω και θα τα δοκιμάσω. Προς το παρόν ανέβασα μόνο το αρχικό και αφού πήρα απο ένα μαγαζί επαγγελματικών ηχητικών έναν 4καναλο και 3 δικάναλους και με συνδέσεις στοιχειώδεις έβαλα να ακούσω έστω ένα τσικ τι στην ευχή είναι αυτά. Το πρώτο άκουσμα θετικότατο μου άρεσε. Μετά βέβαια άρχισαν τα προβλήματα, φυσιολογικό βέβαια αφού όλα είναι χύμα στο κύμμα, όμως η θετική αίσθηση παραμένει και τώρα προσπαθω το χύμα να το συμμαζέψω, έχει πολλή δουλειά. Δεν ξέρω πως αντιδρούσα, αφού η σύζυγος σταυροκοπιόταν, μάλλον σαν τον ναρκομανή που παίρνει την πρέζα του.
 

ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

AVClub Addicted Member
18 June 2006
2,012
Λάρισα
Ας πούμε ότι αυτό το πρόβλημα το έλυσα, προς το παρών. Το θέμα των ενισχυτικών όμως παραμένει άλυτο και ακανθώδες. Λοιπόν έχουμε και λέμε, στο θέμα ενισχυτικά έχουμε τα παρακάτω ερωτήματα:
1) πόσα κανάλια χρειάζομαι;
2) πόση ισχύ χρειάζομαι;
3) πως θα συνδεθούν οι ενισχυτές με τα μεγάφωνα αλλά και με το miniDSP;
 

zakman35

Senior Member
4 May 2010
583
Αθήνα, Ελλάδα
Αν θυμάμαι καλά:

1) θα χρειαστείς τουλάχιστον 4 κανάλια, ή 5 αν θες το κάθε woofer να έχει τον δικό του ενισχυτή.
2) 40 -50 watt για το επάνω κομμάτι και 80-100 watt για το κάθε woofer.
3) Η καλύτερη λύση για σύνδεση των μεγαφώνων με τους ενισχυτές είναι με βύσματα Speakon. Ιδανικά τα ενισχυτικά θα πρέπει να είναι σε ένα κουτί, διαφορετικά θα καταλήξεις με ένα χαμό καλωδίων.
 

ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

AVClub Addicted Member
18 June 2006
2,012
Λάρισα
Απάντηση: Re: Υλοποίηση δίπολου ηχείου Linkwitz LX521.4 βήμα-βήμα

Πόσα κανάλια; τελικά το ηχείο που θα υλοποιήσω είναι το LX521.4 δηλαδή η έκδοση με κροσσόβερ το miniDSP το οποίο απο μόνο του βάζει τους κυριώτερους περιορισμούς. Αυτό είναι ένα dsp με 2 αναλογικές εισόδους και 2 ψηφιακές που μπορούν να δουλεύουν ανεξάρτητα, το λέω αυτό γιατί οι ψηφιακές είσοδοι μπορεί να είναι σε πολλά format αλλά κάθε φορά μόνο 2 κανάλια μπορούν δουλεύουν, και με 10 κανάλια εξόδου απο τα οποία 8 αναλογικά και 2 ψηφιακά.
Ετσι λοιπόν στην ουσία μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μόνο τα 8 αναλογικά κανάλια εξόδου. Το ηχείο όμως από κανάλια-μεγάφωνα έχει 2 tweeters συνδεμένα έν σειρά αρα 1 κανάλι απ'ο το κρος, ένα upper midrange, ένα low midrange και δύο woofers, τα οποία το ένα εκπέμπει προς τα εμπρός και το άλλο προς τα πίσω συμφασικά, οπότε παίρνουν μία αναλογική έξοδο απο το miniDSP με αντάπτορα ύψιλον, δηλαδή ένα αρσενικό rca σε δύο θυληκά rca.
Δεν μπορούν τα woofers αφου εκπέμπουν συμφασικά το ίδιο σήμα να ενισχυθούν απο ένα ενισχυτικό κανάλι; φυσικά και μπορούν αλλά απλά σε σεν σειρά σύνδεση η ωμική αντίσταση πέφτει στα 2Ωμ, καθόλου φιλική για τον ενισχυτή, αλλά δεν είναι και πολλοί αυτοί που είναι σταθεροί στα 2ωμ. Μελλοντικός στόχος υπο τύπον αναβάθμισης είναι να μπεί ακόμα ένα miniDSP, ένα σε κάθε ηχείο, και το κανάλι των χαμηλών να αντιγραφεί και σε μια ακόμα έξοδο, αφου πλέον θα έχω 8 εξόδους για κάθε ηχείο. Ετσι θα καταργηθεί και ο αντάπτορας ύψιλον με ότι αυτό συνεπάγεται.

Τελικά χρειάζομαι 5 κανάλια ενίσχυσης για κάθε ηχείο. Σύνολο 10 κανάλια ενίσχυσης, με πόση ισχύ όμως? Ολα τα μεγάφωνα είναι 4ωμ και η ισχύς πρέπει να υπολογισθεί για 4ωμο φορτίο.
Ο ίδιος ο Linkwitz λοιπόν με υπολογισμούς που εχει δημοσιεύσει στο site λέει ότι η αναγκαία ισχύς είναι 60w σε κάθε μεγάφωνο και μάλιστα αυτός χρησιμοποιεί έναν πολυκάναλο ενισχυτή της ΑΤΙ τον 6012 δηλαδή 12 κανάλια των 60w.
Ομως όπως λέει και ο ίδιος όταν αρχίζουμε να θέλουμε headroom, αυτός λέει ότι είναι αρκετό 3db, τότε ρίχνουμε ένα 2πλασιασμό, όμως επειδή το παραπανήσιο headroom τίποτε και ποτέ δεν έβλαψε (εκτός ίσως απο την τσέπη) φτιάξτο 6db οπότε ρίξε ακόμα ένα διπλασιασμό και φυσικά αισίως φτάσαμε στα 240watts στα 4ωμ για κάθε μεγάφωνο, (τώρα αν ξεσαλώσουμε τελείως και ακολουθήσουμε τον γιατρό απο τα βόρεια που λέει ότι κάτω απο 9db headroom είναι σαν να μην έχεις, και συνήθως έχει δίκιο) τότε θέλουμε άλλο ένα διπλασιασμό και πάμε στα 500βατάκια οπότε νάτοι και οι μονόδρομοι, λόγω κόστους, κατανάλωσης κλπ οπότε καλώς την την δύναμη Δέλτα, έ συγνώμη τάξη Δ.
Εγώ αποφάσισα λοιπόν ότι θέλω τουλάχιστον 6db headroom άρα 240w στα 4ωμ για κάθε μεγάφωνο. Αμέσως βγαίνουν απέξω σχεδόν όλοι οι λογικού κόστους πολυκάναλοι απο το home cinema. Eπίσης και από modules φεύγουν τα 125asχ2 της ice power και τα ucd180 της hypex. Τι μας μένει? Όλα τα μεγαλίτερα asx2 και ucd και φυσικά τα ncore. Ta ncore όμως κοστίζουν πολύ. Παρακολούθησα, σε άλλο site, την κατασκευή ενός στερεο τελικού με τα modules First One του Σλοβένου Lazy Cat, που έτρεχε σαν θρεντ στο diyaudio, και όταν ολοκληρώθηκε το πρότζεκτ έγινε ακουστική σύγκριση με τα ncore και τελικά τα FO ακούστηκαν καλλίτερα απο τα ncore.
Εντάξει ξέρω τους κινδύνους που ενέχει μια απλή ακουστική σύγκριση, όμως σκέφτηκα ότι εγώ τα θέλω για πολυκάναλο ηχείο οπότε δεν διακινδυνεύω και τίποτα. Παρήγγειλα λοιπόν μετά απο πολλά βάσανα 6 modules για τα midranges και τα tweeters. Τροφοδοσία θα χρησιμοποιήσω από ένα SMPS3kA400 ανά 3 modules. Ετσι θα έχω σχεδόν 250w στα 4ωμ στο μεγαλίτερο μέρος του φάσματος με ένα df πάνω απο 500 από mosfet σε τάξη ΑΒ1. Αρα εντός στόχων και με απαιτήσεις μάλιστα. Αν κάποιος θέλει url να βάλλω.

Παραμένει όμως το θεμα ενισχυτικά στα woofers. Εδώ είμαι αναποφάσιστος ακόμη.
Κλίνω στην άποψη να βάλω ncore αφού ειδικά στα χαμηλά δεν έχουν αντίπαλο, το θέμα της ρύθμισης των διαφορετικών gain, είναι εύκολο απο το miniDSP, απλά μετράς με το ARTA ή άλλο μετρητικό ή και στοιχειδώς με dbμετρο. Ο Lazy Cat όμως επιμένει να βάλλω F.O. μάλλον τα L κοντά στα 500w. Ολα τα τάξης Δ modules είναι εύκολα, συνδέεις το module με την τροφοδοσία βάζεις βύσματα, κουτί και ξεμπλέκεις. Τα F.O. θέλουν ψύκτρες, soft start, προστασίες και φυσικά βύσματα και κουτί αλλά και ρυθμίσεις.
 
Last edited by a moderator:

zakman35

Senior Member
4 May 2010
583
Αθήνα, Ελλάδα
Πιστεύω είναι υπερβολή να έχεις 240 watt σε κάθε μίντ και τουίτερ, από εκεί και πέρα "Περί ορέξεως κολοκυθόπιτα".
 

sokmav

AVClub Fanatic
5 February 2012
14,227
+1
Βαγγέλη,δοκιμασμένα δεν χρειάζεσαι παραπάνω απο 100 watt και για τα δυο αυτά μεγάφωνα. Καποια στιγμή θα ανεβάσω ένα βιντεάκι που να δείχνει τα volt που τραβάει καθε ηχειο και ταυτόχρονα το ντεσιμπελόμετρο.
Θα δεις πως χρειάζεσαι λιγότερα απο όσα υπολογίζεις.