Οδηγός μετρήσεων ήχου

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Δεν ξέρω εάν απασχολεί τα μέλη του φόρουμ.
Δεν ξέρω συντοντιστές του φόρουμ DIY, εάν έχει αναπτυχθεί σε παλαιότερη συζήτηση (δεν βρήκα κάτι σχετικό ή ολοκληρωμένο).

Δεν πιστεύετε ότι όσοι ασχολούνται με το DIY, έχουν και τα μετρητικά τους; Σίγουρα συμφωνείτε...
Λίγο πολύ αρκετοί έχουν κάποιο μετρητικό: έναν παλμογράφο, μία γεννήτρια κυματομορφής, πολύμετρα κ.ο.κ
Πιστεύετε ότι όμως όλοι μας, είμαστε σε θέση να ανταποκριθούμε στη διαδικασία των μετρήσεων. Νομίζω πως όχι, όλοι.

Θέματα που θα βάλω στη συζήτηση και θα επιθυμούσα γνώστες ή επαγγελματίες να μας δώσουν ένα χέρι βοηθείας με απλά βήματα στηριζόμενα σε βασικό εξοπλισμό (παλμογράφο, γεννήτρια ≈, πολύμετρο).

1) πως μετράμε τη συχνότητα απόκρισης ενός ενισχυτή για παράδειγμα.
2) πως μετράμε τα συνολικά Wrms εξόδου σε συγκεκριμένη παραμόρφωση.
3) πως μετράμε την αντίσταση εξόδου ενός dac/cd-dvd/player
4) πως μετράμε την παραμόρφωση ενός σήματος (αρμονική και ενδοδιαμόρφωση)
5) πως μετράμε τα db για παράδειγμα αυτό το 0db που αναφέρεται ως αναφορά στις μετρήσεις.
6) πως μετράμε τις δυνατότητες ενός τροφοδοτικού ενισχυτή (επάρκεια ρεύματος)

Μπορούμε να συμμαζέψουμε σκόρπιες γνώσεις και να τις μετουσιώσουμε σε κάτι συγκεκριμένο, που θα μας βοηθήσει στις μετρήσεις μας για να μην αυθαιρετούμε ή είναι "βαρύ" θέμα και δεν μπορεί να αναλυθεί μέσω ενός φόρουμ.
 
28 June 2006
2,941
Αν επεκτείνεις τον εξοπλισμό συμπεριλαμβάνοντας και pc με μετροπρόγραμμα, γίνονται και μετρήσεις παραμόρφωσης με παραπάνω από ικανοποιητική για μας ακρίβεια.

Ο παλμογράφος δίνει μόνο μια χοντρική εκτίμηση: τόσα βαττ πριν αρχίσει να κλιπάρει άσχημα (να πιάνει δηλ. παραμορφώσεις πάνω από 5-10%).

απόκριση, χωρίς απαιτήσεις ακρίβειας με παλμογράφο, ακριβέστερες με βολτόμετρο κατάλληλο για υψηλές συχνότητες - π,χ 50-100 κΗζ.

Προσωπικά θεωρώ το pc με ένα μπάφερ διαιρέτη μπροστά απαραίτητο.

0db, -3db κ.τ.λ: Είναι λόγοι τάσεων: 20log(U1/U2). Αυθαίρετα ορίζουμε μια τάση σαν U2 και τη χρησημοποιούμε σαν αναφορά: Αυτό είναι το "0db".
(Αν και η U1 ειναι ίδια, τότε έχουμε db = 20log(1)=0.

Αν η U1 είναι π.χ το 1/sqrt(2) της U2 (περίπου το 70,7%), τότε ο τύπος δίνει -3. Τότε λέμε ότι
σε σχέση με :smile: την U2 είμαστε 3db κάτω.

Παράδειγμα από μέτρηση απόκρισης ενισχυτή:

Βάζουμε την γεννήτρια να βγάζει μια λογική τάση (π.χ 0,5 Vrms), για να μην τον υπεροδηγεί.
Του έχουμε συνδέσει στην έξοδο μια ωμική αντίσταση ίση με το φορτίο που θέλει, 4 ή 8 ωμ. αυτή πρέπει να είναι κάποια βαττ -10 ως 20 - και την φτιάχνουμε με συνδιασμό από μικρότερες των 2 βαττ, για να μη βάλουμε σύρματος ("τούβλο")που έχει επαγωγή και επηρεάζει την απόκριση στα πρίμα (αμελητέα μεν, είπαμε να το κάνουμε ολόσωστα δε)

Ορίζουμε την τάση αναφοράς. Στους ενισχυτές, έχει καθιερωθεί να μετράμε σε σύγκριση με το 1kHz. άρα μετράμε πόσα βολτ τάση Ac Rms (ας την συμβολίσουμε με U_1κΗζ) δίνει ο ενισχυτής πάνω στην αντίσταση, με τη γεννήτρια να δείχνει 1kHz.

Χωρίς να αλλάξουμε τη στάθμη στη γεννήτρια, δοκιμάζουμε κι άλλες συχνότητες: 20-3040-50 Hz (μπάσο), 10-15-20-30 kHz (πρίμα). Καλού κακού κοιτάμε και καμμιά ενδιάμεση, μήπως συμβαίνει κάτι πολύ κακό εκεί (κατασκευαστικό λάθος δικό μας).

Πολύ πρακτικές γι αυτό είναι οι παλιες γεννήτριες με το στρογγυλό κουμπί.

Αν έχουμε παλιομοδίτικο AC βολτόμετρο , έχει και κλίμακα db. Απλά ρυθμίζουμε έτσι τη στάθμη από τη γεν. ώστε στον 1 χιλιόκυκλο να δείχνει 0db. Μεταβάλλοντας τη συχνότητα, διαβάζουμε κατευθείαν db από το όργανο. Αν δεν έχει, σημειώνουμε τα βολτ και βγάζουμε db από τον τύπο.

Συνήθης μέτρηση: Σε ποιές συχνότητες (προς τα κάτω και προς τα πάνω) η ενίσχυση είναι το 70,7% δηλ -3db σε σχέση με τον 1 χιλιόκυκλο (έτσι δημοσιεύονται σχεδόν πάντα οι αποκρίσεις από τους κατ/τές)

Αν την τάση U στον 1 kHz που μετρήσαμε πάνω στην αντίσταση R που έχουμε βάλει για φορτίο, την υψώσουμε στο τετράγωνο και την διαιρέσουμε με την τιμή της R, βρίσκουμε την ισχύ που έχουμε: P(watt)= U_1kHz(volt)^2/R(ohm). Αν π.χ μετρήσαμε 2,83 βολτ rms και η αντίσταση R ήταν 8 ωμ, τότε λέμε ότι η μέτρηση έγινε στο 2,83^2/8=1 βαττ.

Σε επόμενο ποστ: Η ίδια μέτρηση με μια αξιοπρεπή κάρτα ήχου
 
Last edited:

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Έτσι σας θέλω...-bye-

Αλλά χωρίς βιασύνη, για να κατανοούμε οι μη εξοικειωμένοι με την διαδικασία-εξοπλισμό.

Γράφεις :
Παράδειγμα από μέτρηση απόκρισης ενισχυτή:

Βάζουμε την γεννήτρια να βγάζει μια λογική τάση (π.χ 0,5 Vrms), για να μην τον υπεροδηγεί.

- Εννοείς προφανώς μέσω του offset (πιστεύω οι συνήθεις τιμές ±5V να είναι σε rms, έτσι;)

Του έχουμε συνδέσει στην έξοδο μια ωμική αντίσταση ίση με το φορτίο που θέλει, 4 ή 8 ωμ. αυτή πρέπει να είναι κάποια βαττ -10 ως 20 - και την φτιάχνουμε με συνδιασμό από μικρότερες των 2 βαττ, για να μη βάλουμε σύρματος ("τούβλο")που έχει επαγωγή και επηρεάζει την απόκριση στα πρίμα (αμελητέα μεν, είπαμε να το κάνουμε ολόσωστα δε)

- 4 ή 8 Ohm ή και όσα αναφέρει το ηχείο μας δηλ. 6 για παράδειγμα.
Χρειάζεται βύθιση σε λάδι ή να έχουμε στραμμένο ανεμιστήρα επάνω του;

Ορίζουμε την τάση αναφοράς. Στους ενισχυτές, έχει καθιερωθεί να μετράμε σε σύγκριση με το 1kHz. άρα μετράμε πόσα βολτ τάση Ac Rms (ας την συμβολίσουμε με U_1κΗζ) δίνει ο ενισχυτής πάνω στην αντίσταση, με τη γεννήτρια να δείχνει 1kHz.

Χωρίς να αλλάξουμε τη στάθμη στη γεννήτρια, δοκιμάζουμε κι άλλες συχνότητες: 20-3040-50 Hz (μπάσο), 10-15-20-30 kHz (πρίμα). Καλού κακού κοιτάμε και καμμιά ενδιάμεση, μήπως συμβαίνει κάτι πολύ κακό εκεί (κατασκευαστικό λάθος δικό μας).

- Θέτουμε 1KHz στη γεννήτρια και μετράμε πόσα Vrms έχουμε στην έξοδο του ενισχυτή (ένα κανάλι) μέσω του παλμογράφου, έτσι;
Αλλά σε τι ένταση του ενισχυτή, τέρμα; Δεν θα έπρεπε εδώ να είχαμε μέτρηση και παραμόρφωσης (αυτό το πανάρχαιο αλλά ωραίο 0,3% THD).
Επίσης τα Vrms της εξόδου του ενισχυτή δεν θα είναι περισσότερα εάν στη γεννήτρια θέσουμε αντί για 0,5Vrms, ≈2Vrms που είναι το σύνηθες για τα σημερινά dac/cd/player;


Αν έχουμε παλιομοδίτικο AC βολτόμετρο , έχει και κλίμακα db. Απλά ρυθμίζουμε έτσι τη στάθμη από τη γεν. ώστε στον 1 χιλιόκυκλο να δείχνει 0db. Μεταβάλλοντας τη συχνότητα, διαβάζουμε κατευθείαν db από το όργανο. Αν δεν έχει, σημειώνουμε τα βολτ και βγάζουμε db από τον τύπο.

- Εννοείς ρυθμίζουμε την στάθμη μέσω του Amplitude της γεννήτριας, έτσι; - Συγνώμη, αλλά δώσε μας "ζεστό ψωμί" = τύπο;

Συνήθης μέτρηση: Σε ποιές συχνότητες (προς τα κάτω και προς τα πάνω) η ενίσχυση είναι το 70,7% δηλ -3db σε σχέση με τον 1 χιλιόκυκλο (έτσι δημοσιεύονται σχεδόν πάντα οι αποκρίσεις από τους κατ/τές)

- Με λίγα λόγια και εάν κατάλαβα καλώς, εφόσον έχουμε σταθμίσει στον παλμογράφο το ύψος του ημιτόνου σε Vrms, βλέπουμε σε ποιες συχνότητες θα έχει πτώση ή άρση κατά ≈30% της Vrms/1KHz, έτσι;
- Ίσως εδώ είναι χρήσιμη η λειτουργία sweep που έχουν οι παλμογράφοι (το δοκίμαζα πρόσφατα μέσω μίας software υλοποίησης...) για γρήγορη εύρεση της συχνότητας (περιοχής) που πέφτει ή ανεβαίνει.


Σε ευχαριστούμε εκ των προτέρων όπως και κάθε άλλο μέλος που θα συνεισφέρει σε αυτή τη συζήτηση...
 
Last edited:

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
...
- Ίσως εδώ είναι χρήσιμη η λειτουργία sweep που έχουν οι παλμογράφοι (το δοκίμαζα πρόσφατα μέσω μίας software υλοποίησης.

Εκ παραδρομής, οι γεννήτριες κυματομορφής ήθελα να πω και όχι οι παλμογράφοι...
 
28 June 2006
2,941
Απ´ότι κατάλαβα το προβλημά σου είναι οι στάθμες.

Προκαταβολικά για την παραμόρφωση: Μόνο με pc, ή με standalone analyser (ακριβό).

Με τον παλμογράφο, χοντρικά εκτίμηση του σημείου που η παραμόρφωση είναι ανυπόφορη:

Το volume του ενισχυτή στο τέρμα. αυξάνουμε σιγά σιγά την έξοδο της γεννήτριας στον 1kHz (όλες έχουν κάποιου είδους output level ποτενσιόμετρο) μέχρι που το ημίτονο να μη μοιάζει και τόσο ημίτονο. επιστρέφουμε στην ψηλότερη δυνατή στάθμη που βλέπαμε ημίτονο της προκοπής.

αυτή είναι η ισχύς λίγο πριν την αποκοπή ("κλιπάρισμα"). Πόση THD έχει εκεί δεν ξέρουμε, είπαμε: μόνο με pc.
από την εμπειρία, γύρω στο 3-5%.


Μετράμε τάση εξόδου (στην αντίσταση) και τάση εισόδου. Τώρα ξέρουμε και την ευαισθησία: Τόσα βολτ Rms για τόσα βαττ έξοδο.

Την απόκριση συχνότητας μπορούμε να την μετρήσουμε σε διάφορες στάθμες εξόδου, ρυθμιζοντας ανάλογα την έξοδο της γεννήτριας, φυσικά και στην προαναφερθείσα "ισχύ πριν γίνει το ημίτονο μπούρμπερη"

αυτό που θέλεις εσύ, τόσα βαττ με τόσο thd και τάδε απόκριση, γίνεται ΜΟΝΟ με spectrum-thd analyser βλέπε -πάλι- pc + software+καλή κάρτα ήχου+ buffer-attenuator πριν την line in της κάρτας.
 

kontr

AVClub Addicted Member
31 August 2008
1,889
Μελισσια
Για να μετρήσουμε την αντίσταση εξόδου μιας διάταξης γενικά πρέπει να έχουμε μια μεταβλητή αντίσταση την οποία θα μπορέσουμε να μετρήσουμε αργότερα.
Θέτουμε την τάση εξόδου της βαθμίδας σε μια τιμή πχ 10βολτ στον αέρα χωρίς φορτίο.
Μετά τοποθετούμε για φορτίο την μεταβλητή αντίσταση.
Ο συνδυασμός της άγνωστης εσωτερικής αντίστασης με την εξωτερική μεταβλητή δημιουργεί ένα διαιρέτη τάσης . όταν η τάση γίνει μισή άρα 5 βολτ στο παράδειγμα μας ,τότε η μεταβλητή αντίσταση είναι ακριβώς ίδια με την εσωτερική.
Η τάση που θα βάλουμε είναι αυθαίρετη και ανάλογα με αυτή έχουμε και διαφορετικά αποτελέσματα. Επίσης σε μέτρηση τελικού μικρές διαφορές στην αντίσταση δίνουν τεράστιες διαφορές στο damping factor που είναι ο λόγος της αντίστασης φορτίου προς την αντίσταση εξόδου.
Η συχνότητα του σήματος επίσης παίζει ρόλο γιαυτο και οι κατασκευαστές αναφέρουν σε ποια συχνότητα έχει πόσο DF.
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Ωραία ας συνοψίσουμε λοιπόν και διορθώνουμε σε ότι χρειαστεί.

Μέθοδος μέτρησης απόκρισης ενισχυτή μέσω εξοπλισμού (όχι PC)


  1. Θέτουμε τη γεννήτρια σε μορφή ημιτόνου στο 1KHz σε μια λογική τάση εξόδου π.χ 0,5 Vrms (για να μην υπεροδηγήσει τον ενισχυτή).
  2. Τη συνδέουμε με έναν ντεσιμπελόμετρο (db) ή στην κλίμακα db εάν έχουμε κατάλληλο πολύμετρο. Θέτουμε το amplitude τόσο όσο να έχουμε 0 db.
  3. Στην έξοδο του ενισχυτή (στο ένα κανάλι) συνδέουμε μια ωμική αντίσταση με φορτίο 4 ή 8 Ohm ισχύος για 10-20W. Είναι φρόνιμο την ωμική αντίσταση να τη φτιάξουμε με συνδυασμό μικροτέρων των 2W, για να μη βάλουμε σύρματος που έχει επαγωγή και επηρεάζει την απόκριση στα πρίμα (εάν θέλουμε ακρίβεια στις μετρήσεις μας).
  4. Ορίζουμε την τάση αναφοράς, δηλ. βλέπουμε με σήμα 1KHz, πόσα Vrms(AC) δίνει ο ενισχυτής πάνω στην αντίσταση εξόδου.
  5. Στην ίδια τάξη εξόδου της γεννήτριας (στο παραδειγμά μας τα 0,5Vrms), δοκιμάζουμε και άλλες συχνότητες είτε χαμηλές 20-50Hz είτε μεσαίες είτε υψηλές 10-30KHz.
  6. Στις δοκιμές μας με τις συχνότητες παρατηρούμε σε ποιες συχνότητες είτε της κάτω κλίμακας είτε της άνω, η ενίσχυση είναι το 70,7% (δηλ. +-3db) σε σχέση με την τάση αναφοράς. Σε αυτά τα σημεία έχουμε πτώση της απόκρισης κατά +-3db οπότε και σταθμίζουμε την απόκριση της συχνότητας.

Εάν θέλουμε να έχουμε μια μέτρηση απόκρισης και με έλεγχο της παραμόρφωσης (να θυμόμαστε ότι οι μετρήσεις των κατασκευαστών γίνονται με το όριο 0,3%THD) ακολουθούμε την εξής διαδικασία:

  • Θέτουμε την ένταση του ενισχυτή στο τέρμα και μεταβάλλουμε την έξοδο της γεννήτριας στον ημιτονοειδή παλμό του 1KHz τόσο όσο το ημίτονο στον παλμογράφο να αρχίζει να γίνεται «ανυπόφορο», σταδιακά μειώνουμε τη στάθμη έτσι ώστε να έχουμε κανονικό ημίτονο. Είμαστε στο σημείο ισχύος λίγο πριν την αποκοπή (κλιπάρισμα). Εμπειρικά η THD είναι γύρω στα 3-5%.

Εδώ εάν μετρήσουμε Vrms εισόδου (γεννήτριας) και Vrms εξόδου (στην αντίσταση), θα είμαστε σε θέση να ξέρουμε την ευαισθησία γραμμής του ενισχυτή δηλ. πόσα Vrms θέλει το ελάχιστο για να αποδώσει το μέγιστο της ισχύος του.

Tip = εάν τη τάση Vrms που μετρήσαμε ως τάση αναφοράς πάνω στην αντίσταση R που βάλαμε στην έξοδο του ενισχυτή, την υψώσουμε στο τετράγωνο και ακολούθως τη διαιρέσουμε με την τιμή της R, έχουμε την ισχύ του ενισχυτή δηλ.
PWrms=Vrms^2/R
Για παράδειγμα εάν μετρήσαμε 2.83Vrms και η αντίσταση που είχαμε βάλει ήταν 8Ohm τότε έχουμε PWrms = (2.83)^2/8 = 1 Wrms.


Ερωτήματα:
1) Ο τρόπος μέτρησης του Damping Factor δεν έχει γίνει απολύτως κατανοητός (από μένα) οπότε το αφήνω προς το παρόν στη ροή της συζήτησης
2) Μέχρι ποια συχνότητα είναι φρόνιμο να μετράμε τη συχνότητα του ενισχυτή και γιατί εκτός από το αποδεκτό 20-20KHz;
 

Άρης Συν.

AVClub Enthusiast
17 June 2006
1,034
Αχαΐα
Απάντηση: Re: Οδηγός μετρήσεων ήχου

Τη συνδέουμε με έναν ντεσιμπελόμετρο (db) ή στην κλίμακα db εάν έχουμε κατάλληλο πολύμετρο. Θέτουμε το amplitude τόσο όσο να έχουμε 0 db.
Αν με τον όρο ντεσιμπελόμετρο εννοείς το όργανο που μετράει την ηχητική στάθμη τότε η πρόταση σου είναι λάθος. Τα dB δεν είναι μονάδα μέτρησης, είναι κλίμακα μέτρησης. Το amplitude το θέτουμε πάντα με πολύμετρο, είτε μετρώντας απευθείας τάση σε V, είτε μετρώντας τάση σε dB συγκριτικά με την τάση αναφοράς σου (0dB)
Ερωτήματα:
1) Ο τρόπος μέτρησης του Damping Factor δεν έχει γίνει απολύτως κατανοητός (από μένα) οπότε το αφήνω προς το παρόν στη ροή της συζήτησης
Ο Kontr τα είπε πολύ σωστά για την μέτρηση του DF και της αντίστασης εξόδου. Χρησιμοποιείς την αρχή του διαιρέτη τάσης, βρίσκεις την αντίσταση στην οποία η πτώση τάσης στην έξοδο είναι 1/2 και αυτή είναι η εσωτερική αντίσταση του μηχανήματος. Μετά απλά υπολογίζεις το DF.
2) Μέχρι ποια συχνότητα είναι φρόνιμο να μετράμε τη συχνότητα του ενισχυτή και γιατί εκτός από το αποδεκτό 20-20KHz;
Φαντάζομαι εννοείς την απόκριση του ενισχυτή. Γενικώς αν γνωρίζεις ότι ο ενισχυτής δεν ταλαντώνει, δεν κερδίζεις κάτι με το να τον μετρήσεις πέρα από αυτές τις συχνότητες. Τώρα, η μέτρηση που θα κάνεις με μία κάρτα ήχου πρέπει να είναι τουλάχιστον η μισή της συχνότητας δειγματοληψίας του ADC για να μην υπάρχει καθρεπτισμός, καθώς οι μετρήσεις δεν θα έχουν νόημα. Αν όμως θες να δεις αν ο ενισχυτής ταλαντώνει, και μάλιστα σε συχνότητα που PC δεν μπορεί να "δει", μπορείς μόνο με παλμογράφο ή spectrum analyzers ειδικά για αυτήν την δουλειά.
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Όχι δεν εννοούσα το ντεσιμπελόμετρο που μετρά ηχητική στάθμη, καλά έκανες και το επισήμανες - δεν μπορώ όμως τώρα να το διορθώσω...

Για το DF θα χρειαστεί να το μελετήσω λίγο πιο διεξοδικά, είναι δικό μου το "κενό" όχι των όσων έγραψε το μέλος kontr.

Φυσικά για τη συχνότητα απόκρισης του ενισχυτή αναφερόμουν. Γιατί πρέπει να μετρείτε πέρα από το όριο ακουστικότητας, εφόσον για παράδειγμα και τα ηχεία τερματίζουν λίγο πιο μετά π.χ 35-40Khz (εάν δεν γίνομαι υπερβολικός) και ποιο το συμπέρασμα για έναν ενισχυτή που πηγαίνει στα 100KHz από έναν άλλον που μετά τα 20KHz αρχίζει την πτώση ή την άρση στην καμπύλη (υπόψη κατανοώ ότι αυτή η μέτρηση δεν έχει να κάνει με το πως ακούγεται ο ενισχυτής σε χροιές).
 

Άρης Συν.

AVClub Enthusiast
17 June 2006
1,034
Αχαΐα
Απάντηση: Re: Οδηγός μετρήσεων ήχου

Φυσικά για τη συχνότητα απόκρισης του ενισχυτή αναφερόμουν. Γιατί πρέπει να μετρείτε πέρα από το όριο ακουστικότητας, εφόσον για παράδειγμα και τα ηχεία τερματίζουν λίγο πιο μετά π.χ 35-40Khz (εάν δεν γίνομαι υπερβολικός) και ποιο το συμπέρασμα για έναν ενισχυτή που πηγαίνει στα 100KHz από έναν άλλον που μετά τα 20KHz αρχίζει την πτώση ή την άρση στην καμπύλη (υπόψη κατανοώ ότι αυτή η μέτρηση δεν έχει να κάνει με το πως ακούγεται ο ενισχυτής σε χροιές).
Πολλοί μπορεί να είναι οι λόγοι που κάποιος να ενδιαφέρεται για την απόκριση συχνότητας (όχι συχνότητα απόκρισης). Πέρα από το γεγονός ότι "υπάρχουν" "χρυσά" αυτιά που ακούνε και σαν νυχτερίδες, κάποιος θα μετρούσε την απόκριση για να δει την ποιότητα της σχεδίασης/κατασκευής του.
Σε solid state ενισχυτές, η χαμηλή απόκριση συνήθως σήμαινε και χαμηλό slew rate που προκαλούσε TIM (transitory intermodulation distortion).
Παρόλα αυτά, κανένα συμπέρασμα δεν μπορεί να εξαχθεί από την απόκριση και μόνο, αν δεν γνωρίζεις που οφείλεται αυτή. Στους λαμπάτους για παράδειγμα, η απόκριση είναι παράμετρος που εξαρτάται από τον μετασχηματιστή εξόδου, από τον πυκνωτή που θα έχεις στο σήμα (αν υπάρχει και δεν έχει interstage) κ.ο.κ. Συνεπώς γενικά συμπεράσματα δεν είναι ασφαλές να βγάλουμε.

Μερικά ωραία πραγματάκια για ταλάντωση ενισχυτών μπορείς να διαβάσεις εδώ και εδώ
 
Last edited:
28 June 2006
2,941
Απάντηση: Re: Οδηγός μετρήσεων ήχου

:stupido:, Κωστα και την αντισταση εξοδου πως την υπολογιζουμε για να βρουμε τον συντελεστη αποσβεσης;

Τάκη, η απλή μέθοδος που περιέγραψε ο kontr δεν κάνει για τον OTL, δεν δουλεύει χωρίς φορτίο :chinscratch:.

Πάρε δυο αντιστάσεις, π.χ 12 και 24 ωμ. Βάλτες για φορτίο, μετρα τάση ac σε κάθε μία (με την ίδια στάθμη εισόδου εννοείται) και υπολόγισε τα ρεύματα.

Μετά, διαιρείς τη διαφορά των τάσεων με τη διαφορά των ρευμάτων και έτοιμος.

Αν η διαφορά είναι πολύ μικρή ποσοστιαία, π.χ 5%, δοκίμασε με μεγαλύτερες αντ. (20 και 40)
 
Last edited:
28 June 2006
2,941
Όταν λέω βάλτες φορτίο, εννοώ 2 μετρήσεις: 1 με κάθε μια σαν φορτίο.
Τώρα τελευταία δεν μπορώ να εκφραστώ γιατρέ μου, είναι σοβαρό?
Σόρι γα την ασάφεια.
 

kontr

AVClub Addicted Member
31 August 2008
1,889
Μελισσια
Ακριβώς . το να μετρήσεις την αντίσταση εξόδου ενός ενισχυτή είναι δυσκολότερο από αυτό που ανέφερα παραπάνω. Η μέθοδος αυτή είναι εύκολη γιατί βγάζει άμεσα την αντίσταση εξόδου αλλά για προ κλπ.
Για τελικούς που έχουν πχ αντίσταση εξόδου 0,01 ohm ή και μεγάλες αντιστάσεις όπως οι otl είναι προτιμότερο να γίνεται αναγωγή όπως αναφέρεις με δυο αντιστάσεις. Σκέψου πολύ απλά τι θα γινόταν αν προσπαθούσες να βάλεις μια αντίσταση 0.005 ohm μέχρι να δεις μισή τάση στην έξοδο ενός ενισχυτή καμιάς 500watt…….ναυτική εβδομάς.
Αλλά για να καταλάβεις την μέθοδο και την αρχή λειτουργίας μελέτησε για αρχή τον τρόπο που λέω. Μετά κατανοείς ποιο εύκολα τις ιδιαίτερες περιπτώσεις.
 
28 June 2006
2,941
Απάντηση: Re: Οδηγός μετρήσεων ήχου

Ακριβώς . το να μετρήσεις την αντίσταση εξόδου ενός ενισχυτή είναι δυσκολότερο από αυτό που ανέφερα παραπάνω. Η μέθοδος αυτή είναι εύκολη γιατί βγάζει άμεσα την αντίσταση εξόδου αλλά για προ κλπ.
Για τελικούς που έχουν πχ αντίσταση εξόδου 0,01 ohm ή και μεγάλες αντιστάσεις όπως οι otl είναι προτιμότερο να γίνεται αναγωγή όπως αναφέρεις με δυο αντιστάσεις. Σκέψου πολύ απλά τι θα γινόταν αν προσπαθούσες να βάλεις μια αντίσταση 0.005 ohm μέχρι να δεις μισή τάση στην έξοδο ενός ενισχυτή καμιάς 500watt…….ναυτική εβδομάς.
Αλλά για να καταλάβεις την μέθοδο και την αρχή λειτουργίας μελέτησε για αρχή τον τρόπο που λέω. Μετά κατανοείς ποιο εύκολα τις ιδιαίτερες περιπτώσεις.

Κατανοώ και τις ιδιαίτερες και τις πιο (όχι ποιό, αυτό είναι ερωτηματική αντωνυμία: ποιό παιδάκι έφαγε τη σοκολάτα?) εύκολες, δεν μου χρειάζεται μελέτη άλλη στο θέμα.
Παροτρύνσεις τύπου "μελέτησε και θα καταλάβεις", να απευθύνεις όταν σε ρωτάνε. Δεν σε ρώτησα τίποτα, απόσο βλέπω.

Εσύ μάλλον δεν κατάλαβες ότι o OTL δεν δουλεύει καθόλου χωρίς φορτίο.

Τα υπόλοιπα που γράφεις περί μικρών αντιστάσεων των solid state, ισχύουν.

Κι εκεί όμως, η σύγκριση με μεγάλες αντιστάσεις (8-10 ωμ) χωλαίνει. Δεν έχει ακρίβεια, οι διαφορές στις τάσεις είναι πολύ μικρές, αν το τέρας έχει αντ. εξόδου 0,1 ωμ.
 
Last edited:

Άρης Συν.

AVClub Enthusiast
17 June 2006
1,034
Αχαΐα
Νίκο δεν έχεις άδικο, θα ψάξω να δω τι υπάρχει στα ελληνικά και θα βάλω τα λίνκς. Αν δεν καταφέρω να βρω κάτι, θα μεταφράσω τα κομμάτια που μας ενδιαφέρουν. Δυστυχώς αυτά από το απόγευμα γιατί τώρα δεν προλαβαίνω-bye-
 
17 June 2006
626
Θα ήθελα να κάνω μια μικρή πρακτική επισήμανση που όμως είναι καθοριστική σε όλες τις παραπάνω μετρήσεις. Η χρήση πολυμέτρου για τη μέτρηση της απόκρισης δυστυχώς είναι σχεδόν αδύνατη με απλό πολυμετράκι. Χρειάζεται οπωσδήποτε πολύμετρο true RMS μιας και τα απλά πολύμετρα δεν μπορούν να μετρήσουν αξιόπιστα σήματα AC πάνω από 100 έως το πολύ 1000ΗΖ. Για αυτή τη χρήση, αλλά και για μετρήσεις απευθείας σε db, αναντικατάστατο όργανο είναι το AC μιλιβολτόμετρο με λογαριθμική ένδειξη κλίμακας ή ένα συγκεκριμένο μόνο πολύμετρο που παίρνει μετρήσεις σε db και μάλιστα με αυθαίρετα οριζόμενο το σημείο 0db από το χρήστη και μάλιστα με bandwidth 10-100.000Hz, αυτό είναι το Fluke 8060A που δυστυχώς υπάρχει μόνο μεταχειρισμένο. Σε μιλιβολτόμετρο (αναλογικό φυσικά) τώρα, που σαφώς προτιμώ, υπάρχουν διάφορά της hewlett packard, Bruel and Kjaer και άλλα πολλά.