Αλλάζοντας ταχύτητες

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Το 1968 μια κλασική αστυνομική ταινία cult τότε, αμέσως μετά την παρουσίασή της, και ακόμα πιό cult σήμερα έχει το σπάνιο προνόμιο να είναι ντυμένη από τον μεγαλύτερο ίσως εν ζωή συνθέτη jazz μουσικής, αν και έγινε γνωστός από τις κινηματογραφικές και τηλεοπτικές μουσικές επενδύσεις.

Ο Lalo Schifrin έγραψε το score του Bullitt όσο πιό απλά γινόταν, όπως δηλώνει ο ίδιος.
Βασισμένο πάνω στην πεντατονική blue κλίμακα και χρησιμοποιώντας απλά θέματα, ενός οργάνου που έρχονται να του κάνουν παρέα άλλα όργανα, να το ενοχλήσουν, να το σπρώξουν, να διεκδικήσουν τον ρόλο του διαδοχικά μέχρι να υποκύψουν και να το συνοδέψουν αρμονικά σε ένα ζωηρό παιχνίδισμα χρωμάτων για να υποβάλουν τις ιστορικές σκηνές στα δωμάτια του ξενοδοχείου, στο μπαρ, στα σοκάκια του Σαν Φρανσίσκο και στα προάστεια.

Η ταινία ήταν μια παραγωγή του ίδιου του McQueen που προσέλαβε τον σκηνοθέτη Peter Yates καθώς ήταν σύμφωνα με τις προτάσεις φίλων ο μόνος που μπορούσε να γυρίσει σωστά τη σκηνή της καταδίωξης.
Όλη η ταινία βασίζεται στα 11 λεπτά της καταδίωξης που είναι ακόμα και σήμερα το απόλυτο μάθημα για οποιονδήποτε επίδοξο σκηνοθέτη.

Για την ιστορία για τη σκηνή χρησιμοποιήθηκαν δυό Ford Mustang GT Fastback 390 και δυό 440 Dodge Chargers (κατ άλλους από τρεις).

Οι σκηνές γυρίστηκαν σε διάστημα τριών εβδομάδων μετά από πάρα πολλές διαπραγματεύσεις με τις δημοτικές αρχές του San Fansisco σχετικά με το ποιούς δρόμους θα χρησιμοποιούσαν και θα απέκλειαν από την κίνηση των πολιτών και ΜΜΜ.

Τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιήθηκαν ήταν ειδικά τροποποιημένα για προδιαγραφές αγώνων και περισσότερο ίσως με ειδικές ενισχύσεις, λάστιχα αντοχής και υπερβολική πίεση, σκληρά αμορτισέρ και κάποια χάδια στους κινητήρες από βελτιωτές αγώνων.

Τις Mustang οδηγούσε ο ίδιος ο McQueen σε βασικές σκηνές που έπρεπε να φαίνεται (άλλωστε ο ίδιος ήταν οδηγός αγώνων) ενώ τις πιό επικίνδυνες ένας από τους βασικούς σωσίες του, stuntman και οδηγός αγώνων, ο Loren Janes.
Στο ρόλο του ενός κακού στις Dodge Charger ο διάσημος stuntman και οδηγός αγώνων Bill Hickman που φαίνεται πολύ στην ταινία, με το εμβληματικό σαγώνι και τα γιαλιά με το μαύρο σκελετό.

Σύμφωνα με τις προδιαγραφές που είχε βάλει ο Yates η μέγιστη ταχύτητα που προβλέπονταν για εντός πόλης ήταν έως τα 130 χλμ, αλλά τελικά το νούμερο καταστρατηγήθηκε και έφτασε ακόμα και τα 180, ιδίως έξω από την πόλη.
Για πρώτη φορά ο Yates χρησιμοποιεί πολλαπλές κάμερες για να έχει μεγαλύτερες δυνατότητες στο editing, και φυσικά σε όλη τη διάρκεια της καταδίωξης όλα τα αυτοκίνητα που εμφανίζονται αλλά και οι περαστικοί είναι κομπάρσοι stuntmen με λεπτομερέστατο σενάριο, ποιός θα επιβραδύνει, επιταχύνει, φρενάρει κλπ.

https://www.youtube.com/watch?v=oKI9CmIHmoc

το παραπάνω βίντεο είναι ένα "making of" της εποχής εκείνης όπου βλέπουμε τους πρωταγωνιστές McQueen (και Hickman) και την εμμονή του πρώτου στο γύρισμα μιας σωστής και ασφαλούς (για το κοινό) καταδίωξης.

Παρ όλες τις εντατικές πρόβες των βασικών οδηγών σε πίστες, κυρίως για τα τζαρτζαρίσματα, και τις συνολικά τρεις εβδομάδες γυρισμάτων για τα 11 λεπτά που στηρίζουν την όλη ταινία (ευτυχώς η ταινία σαφέστατα έχει πλοκή και εκτός καταδίωξης) τα λάθη, σφάλματα ή γκάφες είναι πολλά και καταγεγραμμένα στο διαδίκτυο αν και ελάχιστα ενδιέφεραν τον θεατή του 1968 αλλά ακόμα και του σημερινού. Πχ αξιοσημείωτη είναι η τριπλή εμφάνιση του σκουροπράσινου σκαραβαίου που τα δυό αγωνιστικά το περνούν δυό φορές αλλά αυτό καταφέρνει και πάλι είναι μπροστά τους, κάποια χρονικά ανακόλουθα με σημαδεμένα πλαϊνά και στη συνέχεια ολοκαίνουργια κ.ο.κ.
Η όλη σκηνή που ξεκινάει με τους "κακούς" να παρακολουθούν τον Bullitt, αλλά στη συνέχεια αυτός να ανταλλάσσει ρόλους και να τους κυνηγά έξω από την πόλη, μπαίνοντας σε αντίθετα ρεύματα, ρίχνοντας μοτοσυκλετιστές για να καταλήξουν οι διωκόμενοι σε μια έκρηξη σε βενζινάδικο, σχεδόν 50 χρόνια μετά είναι αξεπέραστη.

Και φυσικά μεγάλο ποσοστό της επιτυχίας βασίζεται στο score του Schifrin.

Το 1968 κυκλοφόρησε ένα original soundtrack αλλά όχι πλήρες. Στους μουσικούς περιλαμβάνεται ο Ray Brown στο μπάσο και ο Howard Roberts στην κιθάρα, επίσης η Carol Kaye στο ηλεκτρικό μπάσο.
Μέχρι το 2000 ήταν το μόνο επίσημο, εκτός από εκδόσεις Ιαπώνων μουσικόφιλων.
Το 2000 ο συνθέτης ηχογραφεί ξανά, ουσιαστικά ξαναγράφει όλο το έργο για περισσότερα όργανα, με την WDR, την ορχήστρα Ραδιοφωνίας της Δυτικής Γερμανίας. Το έργο είναι σφιχτό, πλούσιο και καλοδεμένο, χωρίς ο μέσος ακροατής να μπορεί άμεσα να εντοπίσει διαφορές.

R-949474-1300409019.jpeg.jpg


Αργότερα το 2009 το περιοδικό Film Score Monthly επανεκδίδει το πλήρες soundtrack από τις αρχικές μήτρες.

41R41M9N3KL.jpg


Σήμερα όποια έκδοση, κυρίως από τις δυό τελευταίες να ακούσει κανείς, φέρνει αμέσως στο νού τις σκηνές της ταινίας, αν και με ευκολία μπορεί να αγαπηθεί ακόμα και από όσους δεν έχουν δει την ταινία.
 
Last edited by a moderator:

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
:worshippy:

Α, ρε τσιφ το Bullitt !

Bullitt (1968) Official Trailer

1968, Σαν Φρανσίσκο, Ford Mustang, Steve McQueen.
Συστατικά ονείρου...

Τι να πούμε βέβαια και για το σάουντρακ του Lalo Schifrin. Τζαζ αριστούργημα της δυτικής ακτής...
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,733
πετρουπολη
Το Shifting Gears που ακουγεται στην εισαγωγη της σεκανς της καταδιωξης ειναι απο τα πιο urban μουσικα κομματια που εχουν γραφτει.

Εχει κυκλοφορησει και ενα διπλο cd που εχει το soundrack που κυκλοφορησε τοτε (το οποιο ομως διεφερε ως εκτελεση απο τη μουσικη που ακουγοταν στην ταινια) καθως και οι εκτελεσεις που ακουγονται στο φιλμ (καθαρο παραδειγμα το Shifting Gears,αλλα και η μουσικη του τιτλου που ειναι διαφορετικη ως εκτελεση).
Πιθανον να ειναι το ιδιο που αναφερει ο Τσιφ (του 2009).
Ως εγραφη ειναι πολυ καλη (για να πουμε και κατι χαιενταδικο) και σκετη κ...λα να το ακους σε καλο συστημα...

Επισης με την αδεια του τσιφ ως συμπληρωμα στα παραπανω που εγραψε...

The Silent Cop

Ενα ειναι σιγουρο. Οτι γι'αυτη την ταινια ποτε δεν θα κουραστουμε να γραφουμε εδω μεσα... Ευγε τσιφ.:grinning-smiley-043

(Ηρθε η ωρα να γραψουμε κατι και για το Le Mans, μου φαινεται. Εκει το παρασκηνιο ειναι ακομα πιο ζουμερο...)
 
Last edited:
14 December 2006
4,265
o Lalo στο είδος του (Fusion crime jazz) είναι αξεπέραστος...
είναι τόσο εύστοχος στα κινηματογραφικα του που δίνει την εντύπωση πως η ταινία επένδυσε την μουσική και όχι η μουσική την ταινία..
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,733
πετρουπολη
Απάντηση: Re: Αλλάζοντας ταχύτητες

o Lalo στο είδος του (Fusion crime jazz) είναι αξεπέραστος...
είναι τόσο εύστοχος στα κινηματογραφικα του που δίνει την εντύπωση πως η ταινία επένδυσε την μουσική και όχι η μουσική την ταινία..

Νομιζεις οτι η ταινια γυριστηκε και μονταριστηκε εχοντας τη μουσικη αυτη στο μυαλο.Σαν η ταινια να μιμηται το ρυθμο του Σιφριν...

Βtw μια και ο Τσιφ ανεφερε το Bill Hickman,η οδηγαρα αυτη βρισκεται πισω απο μια ακομα θρυλικη καταδιωξη,αυτη στο The French Connection (η δευτερη φωτο που εχει βαλει ο Τσιφ απο κει ειναι...)
 
Last edited:
14 December 2006
4,265
Re: Απάντηση: Re: Αλλάζοντας ταχύτητες

Νομιζεις οτι η ταινια γυριστηκε και μονταριστηκε εχοντας τη μουσικη αυτη στο μυαλο.Σαν η ταινια να μιμηται το ρυθμο του Σιφριν...

Βtw μια και ο Τσιφ ανεφερε το Bill Hickman,η οδηγαρα αυτη βρισκεται πισω απο μια ακομα θρυλικη καταδιωξη,αυτη στο The French Connection...

Don Ellis,
αλλά να μην επεκταθούμε γιατί εδώ υμνούμε Lalo...:grinning-smiley-043
 
14 December 2006
4,265
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Αλλάζοντας ταχύτητες

H πλακα ειναι οτι εκτος απο το Bullitt και το Dirty Harry,εχει κανει κορυφαιες δουλειες και με τον...Bruce Lee....

Μιλάς στον άνθρωπο που αγόρασε όχι από συλλεκτική μανία αλλά από καθαρή αγάπη το Enter πριν επανακυκλοφορήσει, original με πόστερ μέσα....:guitarist:
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,733
πετρουπολη
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Αλλάζοντας ταχύτητες

Μιλάς στον άνθρωπο που αγόρασε όχι από συλλεκτική μανία αλλά από καθαρή αγάπη το Enter πριν επανακυκλοφορήσει, original με πόστερ μέσα....:guitarist:

To Enter μονο απο καθαρη αγαπη το αγοραζεις....:worshippy::worshippy::worshippy:
 
14 December 2006
4,265
Πιστεύω πάντως πως to Scorpio's View ως μουσική εναρμονισμενη με την εικόνα δεν μπορεί να χτυπηθεί από οτιδήποτε άλλο αντίστοιχο....(όχι δικό του, γενικώς)

 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,733
πετρουπολη
Απάντηση: Re: Αλλάζοντας ταχύτητες

.... ως μουσική εναρμονισμενη με την εικόνα δεν μπορεί να χτυπηθεί από οτιδήποτε άλλο αντίστοιχο....(όχι δικό του, γενικώς)

Το Shifting Gears ειναι στο ιδιο επιπεδο πιστευω...(Αυτα τα γ....να τα πνευστα ακουγονται σαν γουργουρητο V8).
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
αυτό το enter...... :slapface:

να μην είχε και εκείνη τη φωνάρα στην αρχή.... μπρρρρρ :BDGBDGB53:

Πάντως σίγουρα ο Lalo ....κάτι πέρασε εκεί γύρω στα 1970.... Καμιά ανεμοβλογιά, κανένα κοκκίτη....
Κάτι black widow, enter κ.ά.....δεν λένε.

Σίγουρα θέλει αφιερώματα και le mans και grand prix και french connection.
Ο Dirty Harry είναι φοβερός επίσης (και ο Mannix και η Mission)...
αν και όσο πλησιάζει στα 70 έρχεται το μικρόβιο που λέγαμε.
Σαν το Bullitt όμως....ΔΕΝ !

Τώρα για τις εκτελέσεις, έχω συνηθίσει εδώ και ένα χρόνο σχεδόν στο repeat την WDR που έχει απίστευτο κρέας, πολλά όργανα, και χώρο για να ακουστούν όλοι, αλλά δυστυχώς ψυχροί γερμαναράδες γραβατωμένοι προσυνταξιούχοι. Κάτι σαν Wiener Philarmoniker ένα πράμα...
Ευτυχώς η παρτιτούρα βγάζει φωτιές, που κάνει τα παγάκια αυτά να λιώνουν.

Από την άλλη οι αμερικάνοι πιστολέρο ακούγονται πιό ξεροί, λιτοί, είναι λιγότεροι και δεν δίνουν περιθώρια σε κανέναν να κάνει το παραμικρό λάθος. Ενα τσικ λάθος, ακούγεται.
Δεν ξέρω τι να διαλέξω.
Ατιμο spotify .... :grinning-smiley-043

--- Αυτόματη συγχώνευση μηνύματος ---

(Αυτα τα γ....να τα πνευστα ακουγονται σαν γουργουρητο V8).


ααααχχχ
ειλικρινα δεν ξέρω αν θέλω να ακούω σκέτο το κομμάτι, ή κλιπάκι από γιουτούμπι με V8 μαζί.....
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,805
Αθήνα
Re: Απάντηση: Αλλάζοντας ταχύτητες

Ενα ειναι σιγουρο.Οτι γι'αυτη την ταινια ποτε δεν θα κουραστουμε να γραφουμε εδω μεσα...Ευγε τσιφ.:grinning-smiley-043

(Ηρθε η ωρα να γραψουμε κατι και για το Le Mans,μου φαινεται.Εκει το παρασκηνιο ειναι ακομα πιο ζουμερο...)

Όντως εκεί και αν έχει ψωμί όχι μόνο μουσικά αλλά και κινηματογραφικά, με αλλαγή σκηνοθέτη, απεργία των τεχνικών που έκαναν το γύρισμα, ταλαιπωρίες για να βρεθούν τα αγωνιστικά μονοθέσια, πραγματικοί οδηγοί αγώνων να οδηγούν, υπέρβαση προϋπολογισμού και πολλά άλλα.
 
14 December 2006
4,265
αυτό το enter...... :slapface:

να μην είχε και εκείνη τη φωνάρα στην αρχή.... μπρρρρρ :BDGBDGB53:

Πάντως σίγουρα ο Lalo ....κάτι πέρασε εκεί γύρω στα 1970.... Καμιά ανεμοβλογιά, κανένα κοκκίτη....
Κάτι black widow, enter κ.ά.....δεν λένε.

Σίγουρα θέλει αφιερώματα και le mans και grand prix και french connection.
Ο Dirty Harry είναι φοβερός επίσης (και ο Mannix και η Mission)...
αν και όσο πλησιάζει στα 70 έρχεται το μικρόβιο που λέγαμε.
Σαν το Bullitt όμως....ΔΕΝ !

Τώρα για τις εκτελέσεις, έχω συνηθίσει εδώ και ένα χρόνο σχεδόν στο repeat την WDR που έχει απίστευτο κρέας, πολλά όργανα, και χώρο για να ακουστούν όλοι, αλλά δυστυχώς ψυχροί γερμαναράδες γραβατωμένοι προσυνταξιούχοι. Κάτι σαν Wiener Philarmoniker ένα πράμα...
Ευτυχώς η παρτιτούρα βγάζει φωτιές, που κάνει τα παγάκια αυτά να λιώνουν.

Από την άλλη οι αμερικάνοι πιστολέρο ακούγονται πιό ξεροί, λιτοί, είναι λιγότεροι και δεν δίνουν περιθώρια σε κανέναν να κάνει το παραμικρό λάθος. Ενα τσικ λάθος, ακούγεται.
Δεν ξέρω τι να διαλέξω.
Ατιμο spotify .... :grinning-smiley-043

--- Αυτόματη συγχώνευση μηνύματος ---




ααααχχχ
ειλικρινα δεν ξέρω αν θέλω να ακούω σκέτο το κομμάτι, ή κλιπάκι από γιουτούμπι με V8 μαζί.....

ωχ,
Στα γενικά η μουσική τελείωσε στα 70ς
και στα κινηματογραφικά στα 60ς :flipout:

enter μιμειται τα blaxploitation με μια εσανς "γιουροθρασίλας"
αν ελειπε το ουρλιαχτό στην αρχη θα ηταν σοβαρό,
σοβαρό σε ξύλο Bruce?:flipout:
Είναι extravaganza.
Ασε που το επαιζα τερμα και φωναζε η πολυκατοικία........:BDGBGDB55:
Πενταρι μονοκαι μονο για αυτο.....:guitarist:
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,733
πετρουπολη
Απάντηση: Re: Απάντηση: Αλλάζοντας ταχύτητες

Όντως εκεί και αν έχει ψωμί όχι μόνο μουσικά αλλά και κινηματογραφικά, με αλλαγή σκηνοθέτη, απεργία των τεχνικών που έκαναν το γύρισμα, ταλαιπωρίες για να βρεθούν τα αγωνιστικά μονοθέσια, πραγματικοί οδηγοί αγώνων να οδηγούν, υπέρβαση προϋπολογισμού και πολλά άλλα.

Χωρια που φαληρησε ο Στηβ....

--- Αυτόματη συγχώνευση μηνύματος ---

...enter μιμειται τα blaxploitation με μια εσανς "γιουροθρασίλας"

Οουου Γιεεεεεαααααα.....