Αεροκινηματογράφηση - Drones gear

22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Oτι θέλετε να μάθετε για τα drones και την τεχνολογία τους για τον κόσμο της εικόνας


Mavic-air-2.jpg






Εδω και καιρο , ασχολουμενος με το βιντεο και τη φωτογραφηση σε ερασιτεχνικο αλλα και επαγγελματικο επιπεδο, ηταν εντονη η αναγκη για δυσκολες ληψεις, κυριως εναεριες και σε δυσκολα σημεια οπου η προσβαση ηταν δυσκολη και επικινδυνη !

Πχ σε ψηλα κτιρια και εκκλησιες, μοναστηρια και φαραγγια, πανω απο λιμνες , ποταμια και θαλασσα , σε κινουμενα οχηματα κλπ

Οι μεχρι τωρα αναγκες, καλυπτονταν εν μερη, με αΏΎγερανουςαΏΎ, αλλα οχι παντα με επιτυχια .
Επισης ηταν πολυ ακριβη η ενοικιαση τους , δυσκολη η μεταφορα και χρηση τους.
Δεν καλυπταν τελικα ολες τις χρησεις , γι αυτο και η αναγκη για κατι περισσοτερο ηταν στο κεφαλι μου πολυ καιρο.

Στο παρελθον, ειχα προσπαθησει να βαλω μια μικρη καμερα σε τηλ\νο ελικοπτερο, αλλα η δυσκολια στησιματος και κυριως η ασταθεια του ηταν απαγορευτικη για τετοιου ειδους αναγκες.

Προσφατα , γνωρισε μεγαλη ανθιση η αγορα των multicopter (πολυκοπτερων) , που ειναι πιο σταθερα και προσφερουν καποιες ευκολιες παραπανω.

Μια εταιρεια εκανε την αρχη , η freefly systems με το cinestar και εφερε πραγματικη επανασταση στο χωρο!

Φυσικα , απευθυνοταν αποκλειστικα σε μεγαλες παραγωγες , ηταν πολυ ακριβα , και σχετικα δυσχρηστα.

Δεν αργησαν καποιες εταιρεις ν αρπαξουν την ευκαιρεια για να μπουν κι αυτες στο χωρο, που ειχε πολυ αΏΎψωμι῾…

Μια απ αυτες, η dji - innovations, εβγαλε στην αγορα προσφατα μερικα οικονομικα μοντελα, για ολα τα βαλαντια.

Αρχη εκανε με το RTF( ready to fly - all in one) Dji Phantom http://www.dji-innovations.com/products/phantom/overview/
Eνα μικρο σχετικα τετρακοπτερο , που περιειχε σχεδον τα παντα για ν αρχισεις.

Ενα τετρακοπτερο, ετοιμο, συναρμολογημενο και ρυθμισμενο , μαζι με τη καταλληλη τηλ\νση .
ΜΑζι παρεχεται και ο φορτιστης και μπαταρια λιθιου, ικανη για περιπου 10 λεπτα πτησης.

Ειναι αποκλειστικα φτιαγμενο για Gopro καμερα , που ειναι και το στανταρ σε αυτη τη κατηγορια.
Στοιχιζει περιπου 600 ευρω.

Μετα εβγαλε , στη μεσαια κατηγορια, τα F330-450 (τετρακοπτερα) και το F550 - εξακοπτερο.
http://www.dji-innovations.com/products/flame-wheel-multi-rotor/overview/

Τα νουμερα δεν ειναι τυχαια και δηλωνουν το μεγεθος του πολυκοπτερου…. πχ F450 = 45cm διαμετρο (απο κινητηρα σε κινητηρα).
Μαζι με τις ελικες, φτανει τα 55cm

Αντιστοιχα, το F500 = 55cm χωρις ελικες και 65cm μ αυτες.
Στοιχιζουν περιπου 600 εως 800 ευρω, χωρις τηλ\νση , μπαταριες , φορτιστη.
Μαζι μ αυτα , περιπου 1000-1400 ευρω.

Τελος, εβγαλε και το αντιπαλον δεος του cinestar, στην επαγγελματικη κατηγορια , το S800 , (80cm χωρις ελικες).
Το πληρες συστημα ξεπερναει τα 4000-5000 ευρω !
http://www.dji-innovations.com/products/spreading-wings-s800/overview/


Το phnatom και τα F330-450-550 ειναι κυριως για gopro καμερες , το F550 με το καταλληλο setup και ρυθμισεις μπορει να παρει και καποιες compact - mirrorles, μεχρι 500 gr περιπου .
Το στανταρ αποτελει η sony nex 5n, η gh2 και καποιες compact οπως η Sony RX100.


Εγω, αποφασισα να κινηθω στη μεσαια κατηγορια, και συγκεκριμενα στο μεγαλυτερο απ αυτα, το DJI F550 .
Ειχα απο πριν μπαταριες , φορτιστες και τηλ/νση , και τη gopro επισης.



Ιδου το καμαρι μου …..

IMG_0437.jpg

IMG_0441.jpg








Θ ακολουθησει ενα βιντεο απο τη πρωτη δοκιμαστικη πτηση που εκανα σημερα , κυριως για να δω πως στεκεται , να το ρυθμισω κλπ.
Ειχε αρκετο αερα (βασικο εχθρο των πολυκοπτερων), οποτε δε δοκιμασα πολλα πραγματα.

Αν υπαρξει ενδιαφερον, μπορω ν αναφερθω και σε λεπτομερειες, τεχνικες , κατασκευη - στησιμο κλπ.

Να τονισω, οτι ολα τα πολυκοπτερ, εκτος απο το βασικο-εισαγωγικο μοντελο Pahntom , ερχονατι σε μορφη κιτ , και πρεπει να τα συναρμολογησουμε μονοι μας.
 
Last edited by a moderator:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,298
Θεσσαλονίκη
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

Βεβαίως κι ενδιαφέρει Γιάννη. Εμένα προσωπικά θα μου άρεσε η λήψη φωτογραφιών και βίντεο με παραπέντε μηχανοκίνητο βέβαια.
 
22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

Οριστε και το πρωτο δοκιμαστικο βιντεακι….
Ειναι χωρις καμια επεξεργασια (χρωματικη κλπ) , ουτε σταθεροποιημενη με καποιο προγραμμα.
Στο youtube αναφερεται σαν RAW footage…. ειναι σημαντικο αυτο, γιατι τα περισσοτερα του ειδους εχουν υποστει πολυ επεξεργασια, κυριως σταθεροποιηση με ειδικα προγραμματα.


 

papasdimos

Inactive User
17 April 2012
470
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

Στην δουλειά μου (κατασκευές) όποτε χρειαζόμασταν αεροφωτογραφίες ερχόταν ένας τύπος με μηχανοκίνητο παραπέντε! Πάνε τώρα αυτά! Όλοι στην ανεργία!
 
22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

Ενα πολυκοπτερο, αποτελειται απο το σκελετο - frame, που μπορει να ειναι απο πλαστικο - αλουμινιο - carbon fiber ή και μιξη καποιων απ αυτων .
Ο εχθρος του πολυκοπτερου (εκτος του αερα που ανεφερα πριν) , ειναι το βαρος…. προσπαθουμε να κρατησουμε το βαρος χαμηλα, για να εχουμε οσο το δυατον περισσοτερο χρονο πτησης .
Με τις σημερινες μπαταριες λιθιου , στη μικρο-μεσαια κατηγορια (3 cell - 4 cell) , εχουμε χρονο πτησης απο 5 εως 12 λεπτα περιπου , με ολο τον εξοπλισμο φορτωμενο.
Στη μεγαλυτερη κατηγορια - οχτακοπτερα - μπορουμε να εχουμε μεγαλυτερο βαρος ανελκησης και περισσοτερο χρονο πτησης - περιπου 20 λεπτα με πληρες φορτιο.

Εκτος του σκελετου, χρειαζομαστε εναν controller - ελεγκτη , που στην πυσια ειναι ο εγκεφαλος του πολυκοπερου και χαρης σ αυτον στεκεται στον αερα!
Ο πιο γνωστος επωνυμος ελεγκτης ειναι o DJI NAZA M , που ερχεται σε απλη εκδοση και εκδοση με GPS (αυτην εχω εγω).
Στη δευτερη περιπτωση, με gps, το συστημα ελεγχεται απο συστημα 6 και περισσοτερων δορυφορων, και το στιγματου καταγραφεται καθε στιγμη.
Μπορει και στεκεται στον αερα, σε ενα συγκεριμενο σημειο, χωρις τη βοηθεια μας, αφου πρωτα εχει κλειδωσει το σημα φυσικα (χρειαζονται 1-2 λεπτα στην αρχη καθε πτησης ).
Υποστηριζει RTH (return to Home) , ετσι ωστε αν καποια στιγμη χαθει η επικοινωνια με τον πομπο , το χασουμε απο τα ματια μας κλπ, να μπορει να επιστρεψει πισω σ εμας μονο του!

Αν δε θελουμε GPS μπορει να λειτουργησει σε Alti mode (Altitude) δηλ. που μπορει απλα να κρατησει το υψομετρο που θελουμε χωρις βοηθεια, αν εχει ομως αερα δε μπορει να κρατησει σταθερη τη θεση του.

Τελος υπαρχει και το manual mode, οπου δεν γινεται καμια διορθωση και ειμαστε αποκλειστικα υπευθυνοι εμεις για τη πορεια του.

Εκτος του controller + GPS, πρεπει να παρουμε τα μοτερ (brushless ) , τους ελεγκτες των μοτερ (ESQ) , τις προπελλες , μπαταριες, και τον δεκτη της τηλ/νσης.

Για τηλ/νση χρησιμοποιουμε τεχνολογιας 2.4 Ghz , τουλαχιστον 6καναλες , και μερικες απ αυτες παρεχουν και τηλεμετρια δηλ. πληροφοριες του οχηματος κατα τη πτηση (ταχυτητα, πορεια, και κυριως το voltage των μπαταριων, ετσι ωστε να μη ξεμεινουμε ενω πεταμε!

Για τη καμερα τωρα, χρειαζομαστε ποδια για να σηκωθει το πολυκοπτερο σε υψος αναλογο της μηχανης μας και μια βαση για μηχανη.

Η βαση μπορει να ειναι πολυ απλη ή πιο περιπλοκη.
Μπορει να ειναι με γυροσκοπικο μηχανισμο (gimbal) , ελεγχομενο μεσω servo ή κινητηρων brushless .
Mεχρι τωρα χρησιμοποιουσαμε απλα servo, αλλα τωρα εχει αρχισει και διαδιδεται ο ελεγχος με ειδικους controller kai brushlees μοτερ (direct drive).

Με τα τελευταια εχουμε πολυ ομαλη κινηση της καμερας και σταθεροποιηση, αλλα ειναι πολυ ακριβα και δεν αντεχουν πολυ βαρος (προς το παρον).

Τετοια βαση gimbal, χρησιμοποιει το μεγαλο μοντελο S800 της DJi ,που λεγεται zenmuse και κοστιζει αρκετες χιλιαδες ευρω!!!


Το αποτελεσμα ειναι εντυπωσιακο φυσικα …



 
Last edited:
22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

Η εταρεια εχει ανακοινωσει και τη διαθεση το καλοκαιρι, και του μικρου αδελφου για το dji phantom, που θα παιρνει μονο τη gopro 3.
H τιμη του αναμενεται να ειναι κατω του χιλιαρικου….



 
22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

Ο controller στο S800 και τα περισσοτερα οχτακοτερα, ειναι πιο εξελιγμενος και υποστηριζει ακομη και waypoints, δηλ. την αυτομοατη πλοηγηση μεσω δορυφορου σε σημεια προεπιλεγμενα απο εμας , μεσω google maps kai του κινητου μας.
Καταγραφει τη πορεια του στο χαρτη και μας δινει σε πραγματικο χρονο το στιγμα του και πολλα ακομη δεδομενα.

Το S800 kai to cinestar φυσικα μπορει να σηκωσει και κανονικες DSLR και τη RED cinema camera!



 
22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

στη τελευταia εκθεση NAB 2013 , η εταιρεια που πρωτοπαρουσιασε το cinestar 8, παρουσιασε τωρα και τη νεα γενια steadycam , που βασιζεται σε αυτη ακριβως τη σχεδιαση του gimbal με γυροσκοπικο μηχανισμο , με ακρως εντυπωσιακα αποτελεσματα!
Ειναι το νεο must στο Hollywood…

Tη πρωτη δοκιμη την εκανε ο πασιγνωστος Vincebt Laforret , που μαζι με τον Phillip Bloom, ειναι οι πρωτεργατες του βιντεο με DSLR.

[video]http://vimeo.com/laforet/movi[/video]

https://vimeo.com/ondemand/movi



 
Last edited:
22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

Αν θελουμε να ελεγχουμε την εναρξη-παυση του βιντεο και τη φωτογραφηση κατα βουληση , υπαρχουν ir triggers που ενεργοποιουνται μεσω της τηλ/νσης .
Πχ εδω για σονυ νεχ 5ν…



στη gopro, δεν εχεουμε τετοια δυνατοτητα, οποτε ξεκιναμε την εγγραφη βιντεο απο την αρχη της πτησης.
Για φωτογραφια, ξεκιναμε ενα timelapse στην ουσια (εχει τετοια δυνατοτητα η gopro) κι επιλεγουμε μετα φυσικα αυτες που θελουμε (τραβαει φωτο 11 megapixels η gopro 2).
 
22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

σε καποιες μηχανες οπως η gh3 και η gopro 3 , μπορουμε να εχουμε τον ελεγχο της μηχανης μεσω wifi, οποτε μπορουμε να τραβαμε φωτο μεσω του κινητου μας, αλλα η αποσταση ειναι περιορισμενη … λιγες δεκαδες μετρα στη καλυτερη περιπτωση.

Να πω οτι τα multicopter μπορουν να φτασουν σε αποσταση μεχρι και μερικων χιλιομετρων !!!

 
22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

Τελος, το σημαντικοτερο προβλημα ειναι η οδηγηση σε αποσταση και η ακριβης φωτογραφηση και βιντεοσκοπηση.
Αφου δε βλεπουμε τι ακριβως τραβαει η μηχανη πανω στο πολυκοπτερο, η λυση λεγεται FPV (first person view) .

Αυτο σημαινει , οτι με το καταλληλο εξοπλιμο , μπορουμε να βλεπουμε τι ακριβως βλεπει η καμερα σε πραγματικο χρονο.
Αυτο απαιτει η καμερα να εχει εξοδο εικονας (composite - hdmi), να εχουμε εναν πομπο εικονας στο πολυκοπτερο και ενα δεκτη και μονιτορ πανω μας.
Ετσι , εμεις ελεγχουμε το πολυκοπτερο πιο ευκολα, βλεποντας ακριβως την εικονα της καμερας.
Η οδηγηση ειναι πολυ πιο ευκολα, και η φωτογαρφηση πολυ πιο ακριβης.

Υπαρχουν 2 τροποι για FPV….

1) μεσω μονιτορ που εχουμε και βλεπουμε την εικονα της καμερας

2) μεσω ειδικων γυαλιων , που προβαλλουν την εικονα απο το πολυκοπτερο.







 
22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

Aκομη, υπαρχουν συστηματα head tracking, που μας επιτρεπουν να κατευθυνουμε τη καμερα εκει που ακριβως θελουμα , με τη κινηση του κεφαλιου μας !!!

 

papasdimos

Inactive User
17 April 2012
470
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

Γιάννη σκέφτεσαι να το χρησιμοποιείς επαγγελματικά; Πολλές κατασκευαστικές, (δημόσια έργα, δρόμοι, κατασκευές, κτίρια, κλπ) χρειάζονται τεκμηρίωση για την πρόοδο των εργασιών. Και διαφημιστικές - τουριστικές εταιρίες θα χρειάζονται τέτοιες λήψεις. Αν προσεγγίσεις τέτοιες εταιρίες ίσως υπάρχει ενδιαφέρον.
 
22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

ναι, και επαγγελματικα… αλλα για τις δικες μου αναγκες .
Πολλοι σκηνοθετες θελουν εναερια πλανα, σε ταινιες μικρου μηκους, διαφημιστικα και σηριαλ.
Και πολλες εκδηλωσεις επισης, συναυλιες κλπ

Ειμαι ακομη στην αρχη φυσικα… θελει πολλη δουλεια κι εξοπλισμο ακομη.

επισης, για τετοιες δουλειες θελει 2 χειριστες, εναν για να πεταει το πολυκοπτερο κι εναν για να "καδραρει" τη καμερα , συμφωνα με τον σκηνοθετη.
Στη προσφατη εκθεση Photovision , υπηρχαν και 2 περιπτερα με αντιστοιχα προιοντα….


 
Last edited:

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,784
behind the camera
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

Ενας ξαδερφος μου στην Κύπρο έχει ασχοληθεί αρκετά με το θέμα. Ξεκινησε πριν χρόνια με τηλεκατευθυνόμενα αεροπλάνα και μια contour HD και τα τελευταία χρόνια ασχολείται με τα ελικόπτερα βάζοντας πάνω τη Nex5. Από τα πιο δύσκολα θέματα που είχε να αντιμετωπίσει στα ελικόπτερα ήταν η απορροφηση των κραδασμών, κάτι που με τα αεροπλάνα έμοιαζε ευκολότερο. Βέβαια η ελευθερία κινήσεων που σου εξασφαλίζει το ελικόπτερο είναι πολύ μεγαλύτερη.

Πιο κατω ένα μικρό δείγμα δουλειάς του.

 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,298
Θεσσαλονίκη
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

Ωραίες λήψεις Φώτη. Να υποθέσω ότι μιλάς για τηλεκατευθυνόμενα ελικόπτερα κι όχι για πραγματικά, έτσι δεν είναι;

Και κατάλαβα ότι χρειάζεσαι χοντρό post processing από τη στιγμή που γίνονται λήψεις από διαφορετικές γωνίες, άρα αλλάζουν και οι συνδυασμοί διαφράγματος/ταχύτητας.
 
22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

στο βιντεο του φαινεται το περιφημο προβλημα του jello …. αν και σε μικρο βαθμο.

επισης καλο ειναι να χρησιμοποιεις manual programma στη μηχανη , και φιλτρα nd για την αποφυγη αυτου του προβληματος και για να μην αλλαζει φωτιστικα η εικονα.

Εγω εγκατελειψα το ελικοπτερο, γιατι οπως ειπα, ηταν πιο δυσκολο και δυσχρηστο.
 
Last edited:
22 June 2006
31,341
NEO HRAKLEIO
Re: Αεροφωτογραφηση - Αεροβιντεοσκοπηση !

οι πρωτες δοκιμαστικες φωτο με τη gopro ….
Η gopro τοποθετηθηκε πιο μπροστα για να αποφυγω να φαινονται τα ποδια
Εχει γινει και de-fishing με το Lightroom.

8670739955_236a9c6346_b.jpg


8670740367_a79860d24a_b.jpg



8670740829_f13c323b4f_b.jpg