Οι περισσότεροι από τους νεοφώτιστους στην ψηφιακή φωτογραφία πιστεύουν ότι όσο περισσότερα τα μεγαπίξελς, τόσο καλύτερες οι φωτογραφίες. Άλλοι, οι περισσότεροι από την εποχή του φιλμ, λένε ότι άλλα πράγματα παίζουν πιο σημαντικό ρόλο, όπως ο φακός οι διαστάσεις του αισθητήρα, το φως και η τεχνική του φωτογράφου.
Για να δούμε ποια από τα παραπάνω ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, πήγα μερικά αρχεία από 3 μηχανές (ΝΙΚΟΝ D200, OLYMPUS C7070, και μια τυπική slim των 8 μεγα) για να κάνω μεγεθύνσεις 30Χ50 εκ. ή κάπου εκεί.
Λοιπόν στα 30Χ50 εκ. το πορτραίτο από τη NIKON D200/60 MICRO, είχε εξαιρετική ποιότητα σε όλα. Η ανάλυση παραμένει αξιοπρεπέστατη και φαίνεται ότι σηκώνει ακόμη περισσότερη μεγέθυνση χωρίς πρόβλημα. Επίσης το χρώμα ήταν καθαρό, χωρίς σπασίματα, και το θόλωμα του τοπίου –για τα δικά μου τα μάτια- πολύ καλό. Η μεγέθυνση 30Χ50 εκ. με τον φακό NIKKOR 28-200 G ED, σε πρώτη ματιά έδειχνε πολύ καλή ή εξίσου καλή με την πρώτη. Μια πιο προσεκτική εξέταση έδειξε ότι η μεγέθυνση ήταν οριακή, και ότι σε μεγαλύτερη διάσταση θα εμφανίζονταν προβλήματα, σε ανάλυση κυρίως.
Η μεγέθυνση από την OLYMPUS από αρχικό αρχείο .orf (.raw) σε τοπίο έδειξε ότι πήγαινε άνετα μέχρι 25Χ33 εκ. Όχι όμως και το πορτραίτο, όπου άρχισαν τα προβλήματα, όχι στην ανάλυση, αλλά στην απόδοση της επιδερμίδας και στο κακώς θολωμένο φόντο (μάλλον λόγω του μικρού σε φυσικές διαστάσεις αισθητήρα), 20Χ 25 εκ. το ανώτατο.
Τέλος η εκτύπωση από τη φθηνή πόκετ slim οκτάρα έδειξε ότι δεν άντεχε ούτε στα 20Χ25 εκ. Ηταν φανερά τα προβλήματα από την αρχική συμπίεση του .jpg μέσα στη μηχανή (δεν υπήρχε η δυνατότητα .raw) και τα χρώματα ήταν άσχημα ξεπλυμένα. Μόνο όσοι δεν κάνουν συχνά μεγεθύνσεις θα τα βρουν όλα ωραία.
Άρα;
Νομίζω ότι η ονομαστική ανάλυση του αισθητήρα δεν είναι το παν. Τα οπτικά μετρούν το ίδιο, ειδικά σε οριακές καταστάσεις. Οι ρεφλέξ στις μεγεθύνσεις είναι ασύγκριτες (έχω κι εκτύπωση τριετίας 18Χ25 εκ. από NIKON D100/60 MICRO που δείχνει απόλυτα συμπαγής).
Άλλη παρατήρηση, εξίσου σημαντική για μένα είναι ότι στις μεγεθύνσεις η αίσθηση του στιγμιότυπου (snapshot) δεν ισχύει. Όλα α λάθη του φωτογράφου στη σύνθεση, την έκθεση και στην τεχνική του φαίνονται καθαρά σε όλους. Επομένως ούτε εκεί ψηλά δεν κάνει η μηχανή τον καλό φωτογράφο, αλλά οι φωτογράφοι κάνουν την καλή φωτογραφία.
Για τους Θεσσαλονικείς οι μεγεθύνσεις από τις ρεφλέξ στη διάθεσή σας.
Για να δούμε ποια από τα παραπάνω ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, πήγα μερικά αρχεία από 3 μηχανές (ΝΙΚΟΝ D200, OLYMPUS C7070, και μια τυπική slim των 8 μεγα) για να κάνω μεγεθύνσεις 30Χ50 εκ. ή κάπου εκεί.
Λοιπόν στα 30Χ50 εκ. το πορτραίτο από τη NIKON D200/60 MICRO, είχε εξαιρετική ποιότητα σε όλα. Η ανάλυση παραμένει αξιοπρεπέστατη και φαίνεται ότι σηκώνει ακόμη περισσότερη μεγέθυνση χωρίς πρόβλημα. Επίσης το χρώμα ήταν καθαρό, χωρίς σπασίματα, και το θόλωμα του τοπίου –για τα δικά μου τα μάτια- πολύ καλό. Η μεγέθυνση 30Χ50 εκ. με τον φακό NIKKOR 28-200 G ED, σε πρώτη ματιά έδειχνε πολύ καλή ή εξίσου καλή με την πρώτη. Μια πιο προσεκτική εξέταση έδειξε ότι η μεγέθυνση ήταν οριακή, και ότι σε μεγαλύτερη διάσταση θα εμφανίζονταν προβλήματα, σε ανάλυση κυρίως.
Η μεγέθυνση από την OLYMPUS από αρχικό αρχείο .orf (.raw) σε τοπίο έδειξε ότι πήγαινε άνετα μέχρι 25Χ33 εκ. Όχι όμως και το πορτραίτο, όπου άρχισαν τα προβλήματα, όχι στην ανάλυση, αλλά στην απόδοση της επιδερμίδας και στο κακώς θολωμένο φόντο (μάλλον λόγω του μικρού σε φυσικές διαστάσεις αισθητήρα), 20Χ 25 εκ. το ανώτατο.
Τέλος η εκτύπωση από τη φθηνή πόκετ slim οκτάρα έδειξε ότι δεν άντεχε ούτε στα 20Χ25 εκ. Ηταν φανερά τα προβλήματα από την αρχική συμπίεση του .jpg μέσα στη μηχανή (δεν υπήρχε η δυνατότητα .raw) και τα χρώματα ήταν άσχημα ξεπλυμένα. Μόνο όσοι δεν κάνουν συχνά μεγεθύνσεις θα τα βρουν όλα ωραία.
Άρα;
Νομίζω ότι η ονομαστική ανάλυση του αισθητήρα δεν είναι το παν. Τα οπτικά μετρούν το ίδιο, ειδικά σε οριακές καταστάσεις. Οι ρεφλέξ στις μεγεθύνσεις είναι ασύγκριτες (έχω κι εκτύπωση τριετίας 18Χ25 εκ. από NIKON D100/60 MICRO που δείχνει απόλυτα συμπαγής).
Άλλη παρατήρηση, εξίσου σημαντική για μένα είναι ότι στις μεγεθύνσεις η αίσθηση του στιγμιότυπου (snapshot) δεν ισχύει. Όλα α λάθη του φωτογράφου στη σύνθεση, την έκθεση και στην τεχνική του φαίνονται καθαρά σε όλους. Επομένως ούτε εκεί ψηλά δεν κάνει η μηχανή τον καλό φωτογράφο, αλλά οι φωτογράφοι κάνουν την καλή φωτογραφία.
Για τους Θεσσαλονικείς οι μεγεθύνσεις από τις ρεφλέξ στη διάθεσή σας.