Απάντηση: Re: Τεχνικές βίντεοληψίας
Και η συνέχεια επι του πιεστηρίου (μεταφορά απο τα παλιά post του Γιάννη Σπύρου :flipout ....
Υπάρχει μεγάλη αγνοια και παραπληροφόρηση σχετικά με τα picture profiles , το slog και τα χρωματικά πρότυπα γενικά.
Ακόμα και έμπειροι reviewers κάνουν σημαντικά λάθη στα τεστ και βγάζουν λάθος συμπεράσματα.
Η κιτρινοπράσινη χροιά της σονυ στα βίντεο με slog2 δεν οφείλεται τόσο στο slog2 , ούτε στο λάθος white balance ...αλλα στο S-Gamut χρωματικό πρότυπο που έχει σαν default ρύθμιση και πολλοί το αγνοούν.
Θα το αναλύσω οποτε βρω χρόνο, γιατί είναι τεράστιο θέμα, κι έχει τις ριζες του (όπως όλα τα προβλήματα του βίντεο) στις απαρχές της τηλεόρασης , πίσω στα 30s , όταν θεσπίστηκαν τα διαφορα πρότυπα.
Fields, χρωματικά τρίγωνα, και gamma curves αποτελούν το βραχνα του συγχρονου βίντεο και δυστυχώς δεν έχει αλλάξει ακόμα.
Για να δείτε τι ακριβώς συμβαίνει , ένα πρώτο τεστ με το λάθος που κάνουν όλοι σχεδόν οι reviewers.
Δείτε πόση διαφορα κάνει , αν δουλεύεις με λάθος χρωματικό πρότυπο ....
Before (sgamut χωρίς μετατροπή σε REC709)
ΥΓ... βλέπετε ποσο "λάθος" φαίνεται η sony αρχικά
View attachment 109923
After...
YG... ακόμα κι αυτό που βλέπετε εσείς , είναι λίγο διαφορετικό από αυτό που βλέπω εγώ, λόγω πάλι αλλαγης χρωματικού προτυπου του ιντερνετ!!!
View attachment 109922
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Μια γρηγορη λοιπόν εκδοχή του workflow μου με την Α7s... (σε MAC OSX )
Η A7s πρέπει να είναι σε manual mode, και να επιλέξουμε το picture profile PP7 (με Gamma -> SLOG2 kai Color Mode S-Gamut.
Εννοείται ότι επιλεγουμε XAVC-S File Format kai 25p.
Πρώτα πρέπει να αποφασίσουμε πως θα εκθέσουμε στο βίντεο.
Η δικια μου εμπειρία δείχνει , αν μιλάμε για σκηνές με ανθρώπους , να εκθέτουμε για τα πρόσωπα +2 στοπ.
Στην Α7s , αυτό γίνεται με 2 τρόπους. Αν έχουμε μια grey card 18% , τη τοποθετούμε μπροστά στο πρόσωπο , βάζουμε τη μηχανή να φωτομετρει με σημείο (σημειακή φωτομέτρηση) και ανεβάζουμε ακόμα 2 στοπ.
Αν δεν έχουμε grey card (που βολεύει και για να κάνουμε σωστό white balance) , θέτουμε το zebra sto 70% και προσπαθούμε να δούμε το πλέγμα zebra στα skin tones του μόνιτορ μας. To WB αν δεν έχουμε grey card , ας το βάλουμε στο Auto.
To βίντεο που τραβήξαμε, το παίρνουμε στον υπολογστη μας (εγώ έχω Mac) και το εισάγουμε στο πρόγραμμα που θέλουμε.
Εδώ έχουμε 2 επιλογές.
1) Φορτώνουμε το υλικό μας σε ειδικά προγράμματα για color grading , όπως το
Davinchi Resolve (εχει και δωρεαν Lite εκδοση που δουλευει κανονικα) ή στο
Adobe Speed Grade
Μετά ανάλογα το πρόγραμμα , επιλεγουμε σαν χρωματικό προφίλ , ένα LUT αρχείο (που αντιστοιχεί στη κάμερα μας) που βρίσκουμε σε διαφορα site όπως αυτά...
Δωρεάν
http://www.xdcam-user.com/2014/08/set-of-20-cube-luts-for-the-sony-a7s/
http://www.eoshd.com/2014/07/grading-sony-a7s-s-log-2-eoshd-cinematic-looks-download/
Επί πληρωμής
http://filmconvert.com
http://www.colorgradingcentral.com/osiris
http://www.colorgradingcentral.com/products
και πολλά ακόμα.
Και συνεχίζουμε το color grading ανάλογα τις προτιμήσεις μας.
2) Φορτώνουμε το υλικό μας σε προγράμματα editing , όπως το FCPX kai to Premiere
Σ αυτά χρειαζόμαστε ένα plugin που φορτώνει τα LUT αρχεία που παίρνουμε όπως και παραπάνω.
To plugin για το FCPX λεγεται
LUT utility
Για το Premmiere λέγεται Lumetri και περιλαμβάνεται στις τελευταίες εκδόσεις.
Εγώ για αρχή ,
επιλεγω τα απλα LUT , που απλα φέρνουν σε "ισσοροπια" την εικόνα , και επιλεγω ανάλογα με το ποσα στοπ έχω υπερκθεσει το αντίστοιχο LUT (έχουν χαρακτηρισμό 1_2_3 stop over).
Αν βιάζομαι κάνω το color grading στο FCPX , αλλιώς, αν έχω χρόνο , στο Davinchi , που είναι το καλυετρο πρόγραμμα για color grading.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Σε ευχαριστούμε πάρα πολύ! Ναι κάτι τέτοιο εννοούσα. Αρκετά γενικό που ταιριάζει σε κάθε κάμερα σχεδόν (και στην α6000 μου νομίζω)
Όχι δε θα σε ρωτήσω ακόμα για συγκεκριμένα προγράμματα - δεν έχει νόημα σε αυτό το σημείο καθώς χρησιμοποιούμε διαφορετικά προγράμματα σχεδόν όλοι μεταξύ μας.
Κάποιες γενικές ερωτήσεις/παρατηρήσεις:
1) δουλευεις με τα native αρχεια ή τα μετατρέπεις πρώτα (transcoding σε ProRes, DNxHD, ή κάτι άλλο)? Ή πάντα έχεις εξωτερικό εγγραφέα με codec καλό; Φαίνεται (δες παρακάτω) ότι με την έξοδο που έχει δεν χρειάζεται και πολλές μετατροπές (δες παρακάτω σχόλιο από EOSHD από το λινκ που έδωσες)
2) μου έκανε εντύπωση που πρώτα φορτώνεις χρώμα και μετά κάνεις editing. Εγώ έκανα το αντίθετο. Χρώμα μόνο στο τελικό.
Για το πρώτο, εξαρτάται ... αν είναι για προσωπικές δουλειες , οικογειακα βίντεο κλπ δεν τα μετατρέπω , τα δουλεύω όπως είναι.
Αν είναι για επαγγελματική δουλεια , είτε τα μετατρέπω σε PRORES 422 HQ είτε σε Avid DNX , ανάλογα με το πρόγραμμα editing (για μεγαλύτερη ταχύτητα επεξεργασίας).
Για το δεύτερο μάλλον μπερδεύτηκες... τα παραπάνω είναι 2 τρόποι που μπορείς να δουλέψεις και όχι τι πρέπει να κανεις στη σειρά.
Είτε δηλ. δουλεύεις κατευθείαν σε πρόγραμμα επεξεργασίας (color grading) , όπως το Davinci , γιατί έχει κι αυτό κάποιες βασικές λειτουργιες editing...είτε πρώτα στο προγαμμα μοντάζ (FCPX , premiere , Avid) kai meta το στέλνεις στο Davinci (ή στο speed grade).
Ta LUTs (Look Up Tables) είναι πινακες μετασηματισμων που χρησιμοποιούνται για 3 λογους.
Ο πρώτος είναι για να μας δείξουν πως θα είναι τα χρώματα ανάλογα με το μέσο απεικόνισης.
Αν πχ αυτό που θέλουμε να επεξεργαστούμε , είναι για σινεμά , πρέπει να έχουμε το ανάλογο lut (DP) για να μας "προσωμειωσει" το μέσο αυτό.
Ο δεύτερος λόγος είναι για να μετατρέψουμε το χρωματικό πρότυπο εγγραφης , στο πρότυπο επεξεργασίας.
Αυτό είναι πολύ σημαντικό , κι εκεί που γίνονται τα περισσότερα λάθη (όπως η λαθεμένη εντύπωση ότι η sony έχει κίτρινο-πράσινη χροιά) .
Αν πχ με την A7s γράψεις σε slog2 (όσον αφορα το gamma) και sgamut color profile ,
ΠΡΕΠΕΙ να βάλεις το σωστό LUT για να "φέρεις" τα χρώματα εκεί που πρέπει ... δεν γίνεται με το χέρι αυτό. Το χρωματικό πρότυπο sgamut είναι πολύ ευρύτερο από το REC 709 που έχουμε για γενικό πρότυπο στις οθόνες μας και κυρίως είναι "στραμμένο " τριγωνο , όχι απλα πιο ευρύ.
Δες εδώ ποσο μεγαλύτερο και στραμμένο είναι ....
Αρα αν εσύ πας να κανεις color correction χωρίς να έχεις πρώτα (ή στο τέλος ) φέρει τα χρώματα στο πρότυπο της οθόνης σου, τότε θα βλέπεις συνεχώς λάθος χρώματα.
Με την α6000 και όλες σχεδόν τις κάμερες δεν έχεις τέτοιες επιλογές... ότι κανεις είναι
ΜΟΝΟ για να δώσεις κάποιο look στην εικόνα σου, που είναι
ο τριτος λόγος που χρησιμοποιούμε τα LUT .
Και τα 3 lut χρειάζονται στις μηχανές που γραφουν RAW, Slog (1-2-3) , C log, κλπ
Το μονο που μπορείς να κανεις με την Α6000 (και όλες σχεδόν τις υπόλοιπες μηχανές) είναι να τραβας flat, με Natural profile, κοντράστ μειωμένο εντελώς, saturation 0, και sharpness ανάλογα τη προτίμηση σου και τους φακούς που διαθέτεις.
Το white balance , είναι χρήσιμο να το "κλειδώσεις" για να μην έχεις WB shifting .... δε διορθώνεται με τίποτα μετά.
Μια grey card είναι πολύ χρήσιμη πάντα γι αυτή τη περίπτωση.
Εδώ βλέπεις πως είναι η επίδραση του πρώτου (ή τελευταίου βήματος) LUT στην Α7s , η μετατροπή δηλ. από το slog2-sgamut σε REC709 , που χρησιμοποιούμε στις σημερινές οθόνες μας για βίντεο.
από εκεί και πέρα φυσικά , παίζει ρολο το WB , και η υπόλοιπη επεξεργασία ξεκινα....
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
όταν τραβας raw , έχεις περισσότερα πλεονεκτήματα.
Πχ στα highlights , αν δεν έχεις raw (ή slog - clog κλπ) αν τα κάψεις... τα κάψες !
Ότι ισχύει δηλ. και στη φτογραφια (εδώ φαντάζομαι μιλάμε για βίντεο τώρα).
Στο βίντεο, δεν είναι πάντα θεμιτό να τραβάμε HDR (να προσπαθούμε τουλάχιστον) .... όπως έχω δείξει και σε
παλιότερο ποστ
Υπαχουν πολλοί τρόποι, ανάλογα τα γούστα και τις απαιτήσεις μας.
Στα βίντεο που τραβάω εγώ , προσπαθώ πάντα να έχω μια "διαφορετική" αποτύπωση, πιο "κινηματογραφική" , όχι βιντεαδικη.
Αυτό σημαίνει ότι δε μας νοιζει να κάνουμε πιστη αποτύπωση της πραγματικότητας και αρα μπορείς να "κάψεις" τα λευκα, να κλιπαρεις τα μαυρα κλπ (ελεγχόμενα πάντα) .
Γι αυτό και η θεωρία των ζωνών , όπως είπα και πάλι, είναι πιο βολική γι αυτό το σκοπο και στην ουσία δίνει βαρύτητα στο κυρίως θέμα μας και όχι στο background.
Aν πχ έχουμε ένα πρόσωπο με backlight , δε μας ενδιαφέρει τόσο να καεί το background , όσο το να δείξουμε σωστά το πρόσωπο.
Η Α7s (και όλες οι μηχανές με RAW - slog κλπ σου δίνουν απλα περισσότερο περιθώριο να παίξεις , δεν κάνουν μαγικά!
Η έκθεση με ETTR (ή θεωρία ζωνών) δε γίνεται με αύξηση του ISO μονο (μάλιστα αυτό πρέπει ν αποφεύγεται ), αλλα με διαφοροποίηση του φωτισμού!
Δυστυχώς αυτό παραβλεπεται πια, και θεωρούμε ότι μπορούμε να κάνουμε "σκοτεινές" λήψεις χωρίς φωτισμό ... μέγιστο λάθος!
Τη ταχύτητα δεν τη πολυπειραζουμε (μπορούμε να "παραβούμε" λίγο το κανονα του διπλάσιου shutter speed από το fps) , αλλα λίγο.
Πχ μπορούμε ν ανεβουμε σε ταχύτητα κατά 1 στοπ (από 1/50 σε 1/100 , με μικρή επίπτωση στην εικόνα μας) ή να πέσουμε στο 1/25 αν το αντικειμενεο και η κάμερα δεν κινείται έντονα.
αν είμαστε σε εξωτερικό χώρο , οπου συνήθως υπάρχει αρκετός φωτισμός , παίζουμε με το variable nd filter και όχι με το διάφραγμα , ταχύτητα .
Το ISO δεν το πειράζουμε αλόγιστα , εκτος αν δεν υπάρχει άλλος τρόπος .... και φυσικά μερικές φορές είναι καλύτερα να υπερκθετουμε , έστω και με ISO (ανάλογα τη μηχανή βεβαια και τις συνθήκες φωτισμού) , γιατί όπως έχουμε ξαναπεί ....
ο θόρυβος φαίνεται κυρίως στα σκοτεινα !