31 Ιανουαρίου έληξε το πακέτο χρόνου ομιλίας, μηνυμάτων και δεδομένων που ενεργοποιώ κάθε μήνα στο καρτοκινητό WIND που έχω. Χρησιμοποιούσα ένα πακέτο 8,5 ευρώ που μου έδινε επαρκή χρόνο ομιλίας, μηνυμάτων και δεδομένων για το μήνα. Γι'αυτό έβαζα 10 ευρώ κάθε μήνα στον λογαριασμό μου.
Σήμερα 1 Φεβρουαρίου που μπήκα στην εφαρμογή της WIND για να ενεργοποιήσω το πακέτο είδα ότι έχουν εξαφανιστεί όλα τα πακέτα κάτω από 10 ευρώ!!!! Το μικρότερο πακέτο που υπάρχει είναι 10,40 ευρώ. Με 24% ΦΠΑ σημαίνει ότι για να μπορέσεις να ενεργοποιήσεις οποιοδήποτε πακέτο πρέπει να βάλεις τουλάχιστον 12,496 ευρώ στον λογαριασμό σου. Δηλαδή τουλάχιστον 13 ευρώ.
Συμπέρασμα πρώτο. Αυτό σημαίνει αύξηση 30% κάθε μήνα, σε τύπους σαν και εμένα που βάζαμε 10 ευρώ τον μήνα. Απλά γιατί έτσι γουστάρουν.
Συμπέρασμα δεύτερο. Στην εφαρμογή της WIND μπορούσες να βάλεις από 10 ευρώ. Στα περίπτερα και στα καταστήματα WIND μπορούσες να βάλεις από 12 ευρώ. Τώρα πια δεν φτάνουν. Πρέπει να βάζεις τουλάχιστον 13 ευρώ τον μήνα για να μπορέσεις να ενεργοποιήσεις οποιοδήποτε πακέτο.
Εγώ την πάτησα. Φυσικά δεν ήξερα τίποτα, ψάχνω και στις ανακοινώσεις της WIND και δεν βρίσκω κάτι σχετικό. Δεν μπορώ να βάλω τα υπόλοιπα 3 ευρώ που λείπουν. Και πόσος κόσμος ακόμα θα διαπιστώσει ότι τα 12 ευρώ που έβαλε στο κατάστημα δεν του φτάνουν...
Στην χρεωστική τραπεζική κάρτα που χρησιμοποιώ δεν έχω ποσό μέσα, οπότε ή περιμένω την Δευτέρα που ανοίγουν οι τράπεζες να βάλω λεφτά στον τραπεζικό λογαριασμό μου για να βάλω άλλα 10 ευρώ με την χρεωστική κάρτα στον λογαριασμό της WIND μέσω της εφαρμογής, ή πάω τώρα σε ένα κατάστημα WIND για να βάλω 12 ευρώ στον λογαριασμό μου αφού σε κατάστημα της WIND δεν μπορείς να βάλεις κάτω από 12 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι για τον συγκεκριμένο μήνα η προσωπική μου αύξηση στα χρήματα που πρέπει να δώσω στην WIND είναι 100% ή 120%.
Σκέφτηκα λοιπόν κάτι καλύτερο. Επειδή δεν έβαλα την WIND συνέταιρο στην τσέπη μου, και επειδή δεν με ρώτησαν αν μου περισσεύουν αυτά τα 10 ή 12 ευρώ που πρέπει να βάλω αυτόν τον μήνα, ή ακόμα και τα 3 ευρώ που πρέπει να βάζω παραπάνω πια κάθε μήνα, αποφάσισα να γυρίσω στην δεκαετία του 90. Τότε που το κινητό ήταν είδος πολυτελείας.
Δεν πρόκειται να ενεργοποιήσω κανένα πακέτο. Kαι για τους επόμενους μήνες. Το κινητό γίνεται τάμπλετ.
Το κουμπί δεδομένων ήδη αφαιρέθηκε από τα διαθέσιμα κουμπιά στο παράθυρο ειδοποιήσεων για να μην πατηθεί κατά λάθος. Ίντερνετ μόνο με WiFi. Η κλήση κοστίζει 0,0135 ευρώ το δευτερόλεπτο. Δεν ξέρω αν ισχύει η ελάχιστη χρέωση 3 λεπτών που έχουν τα πακέτα, ή αν χωρίς πακέτο η χρέωση είναι από το πρώτο δευτερόλεπτο. Αν υπάρχει πάλι ελάχιστη χρέωση 3 λεπτών τότε κάθε κλήση κοστίζει τουλάχιστον 2,43 ευρώ!!!
Αν δεν ισχύει η ελάχιστη χρέωση 3 λεπτών τότε υπάρχει περιθώριο με τα 10 ευρώ ΠΟΥ ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΖΩ ΝΑ ΒΑΖΩ ΚΑΘΕ ΜΗΝΑ, να κάνω κάποιες ελάχιστες κλήσεις. Σύντομες, ή αναπάντητες, όπως κάναμε την δεκαετία του 90, γι'αυτό και το ανέφερα. Αλλιώς υπάρχουν πια ένα κάρο εργαλεία επικοινωνίας για να κάνεις την δουλειά σου. Scype, messenger κτλ. Με WiFi πάντα.
Δεν μελέτησαν οι κύριοι της WIND, προσεχώς σίγουρα και των υπόλοιπων εταιριών, τι έγινε με την αύξηση σε καύσιμα, φόρους, τεκμηρία κτλ. Και πόσο χασούρα είχαν όσοι πίστευαν ότι με μία αύξηση πχ 10% σε φόρο ή στην τιμή θα είχαν αύξηση 10 % στα έσοδα. Και κατέληξαν με 30% μείωση εσόδων.
Δεν ανέχομαι κανέναν να μπαίνει μέσα στην τσέπη μου και παίρνει 30% περισσότερα χρήματα, απλά γιατί έτσι γουστάρει. Αυτό για μένα είναι απλά κλοπή, και τον κλέφτη τον πετάς από πάνω σου, και ξαλαφρώνεις. Έτσι, η διαφορετική χρήση πια του κινητού μου σίγουρα θα θέλει κάποια προσαρμογή στην χρήση και τις συνήθειες. Αλλά μάλλον κερδισμένος θα βγω. Με αυτή την χρήση μάλλον δεν χρειάζεται καν να βάζω 10 ευρώ κάθε μήνα. Μάλλον κάθε δεύτερο μήνα. Έτσι έκανα και με το αυτοκίνητο, που είπα ότι παρά την αύξηση της τιμής της βενζίνης επί μνημονίου εγώ θα συνεχίζω να βάζω τα ίδια λεφτά. Γιατί τόσα μπορούσα να βάλω. Και όταν μαζί με φόρους, τεκμήρια κτλ το πράγμα ξέφυγε, ξεφορτώθηκα το αυτοκίνητο και το κράτος δεν πήρε πια τίποτα άλλο από εμένα για το αυτοκίνητο. Έτσι γέμισαν οι εφορίες πινακίδες, και το κράτος μάλλον χαμένο βγήκε. Έτσι τώρα και οι κύριοι του καρτέλ της κινητής, που κάνουν ότι γουστάρουν. ΔΕΝ ΣΑΣ ΔΙΝΩ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΛΕΦΤΑ ΟΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ. Όχι μόνο δεν μου περισσεύουν, αλλά με το κυνηγητό που κάνετε, που με τις συνεχείς αυξήσεις με αναγκάσατε να κόψω το συμβόλαιο και να το κάνω καρτοκινητό, και τώρα με κυνηγάτε και με το καρτοκινητό, μου φαίνεται ήρθε η ώρα ΝΑ ΣΑΣ ΣΤΕΙΛΩ ΣΤΑ ΤΣΑΚΙΔΙΑ.
Για να μην φανεί ως παλαβή η αντίδραση μου πρέπει να αναφέρω τι αλλαγές έχουν γίνει στις τιμές τα τελευταία χρόνια, χρόνια μνημονίου μάλιστα. Παλιότερα είχα συμβόλαιο στο κινητό. Ξεκίνησα πριν πολλά χρόνια με 18 ευρώ πάγιο, μου το αύξησαν σταδιακά και μονομερώς στα 23 ευρώ, μετά στα 26 ευρώ, και τέλος στην τελευταία πρόταση τους, πριν 3 περίπου χρόνια μου πρότειναν πάγιο 32 ευρώ. Μιλάμε για διπλασιασμό της τιμής. Τους είπα ότι έχω βάλει πλαφόν και δεν δίνω πάνω από 30 ευρώ τον μήνα. Και τότε είδα ότι δεν υπάρχει πουθενά συμβόλαιο κάτω από 30 ευρώ. Έψαξα όλες τις εταιρείες και είδα πόσο παραπλήσια είναι όλα τα τιμολόγια τους, και πως όταν ξεκινάει ένας μετά από λίγο ακολουθούν όλοι. Ήταν πια μονόδρομος και το συμβόλαιο έγινε καρτοκινητό. Μετά από κανένα χρόνο ακολούθησε και ο πατέρας μου που του πρότειναν παρόμοιο συμβόλαιο στην Cosmote που είναι, και είπε ότι δεν δίνει πάνω από 30 ευρώ τον μήνα. Αλλά το πλαφόν όλων τους στα συμβόλαια ήταν τότε τα 30 ευρώ. "Μα έχουν πολύ περισσότερες παροχές από τα συμβόλαια που μου αναφέρετε" μου έλεγαν. "Δεν θέλω παραπάνω παροχές, που συνήθως δεν χρησιμοποιούνται καν. Χαμηλό πάγιο θέλω, και αν θέλω κάτι παραπάνω να το αγοράσω ως έξτρα παροχή" τους έλεγα.
Έτσι άρχισε η περίοδος των καρτοκινητό στην οικογένεια.
Η μητέρα μου δεν χρησιμοποιεί πακέτα. Της δίνω εγώ δωρεάν χρόνο ομιλίας από το συμβόλαιο του σταθερού που έχω, και μου προσφέρουν και λίγο χρόνο ομιλίας σε κινητό. Θέλει η μητέρα μου απλά να κρατάει ενεργό το νούμερο, όπως πολλοί, ηλικιωμένοι κυρίως, που θέλουν απλά να υπάρχει το νούμερο αν θέλει να τους πάρει κανένας τηλέφωνο.
Αρχικά έπρεπε να βάζει 10 ευρώ (μετά είδα ότι στην εφαρμογή μπορείς να βάλεις και 5 ευρώ) κάθε χρόνο. Μετά έγινε κάθε εξάμηνο, μετά αν θυμάμαι καλά έγινε τρίμηνο, και τώρα είναι εδώ και καιρό κάθε δύο μήνες. Και σίγουρα θα το πάνε κάποια στιγμή κάθε μήνα. Επίσης καταργήθηκαν και τα 5 ευρώ, και η ανανέωση στην εφαρμογή ξεκινάει από 10 ευρώ. Στα καταστήματα είναι από 12 ευρώ. Δηλαδή μέσα στα τελευταία 3 χρόνια από 5 ευρώ τον χρόνο για να έχει απλά το νούμερο χωρίς καμία παροχή, έχει γίνει ήδη 60 ευρώ τον χρόνο. 1200% αύξηση.
Ο πατέρας μου στην Cosmote θέλει να έχει χρόνο ομιλίας. Ξεκίνησε από ένα μηνιαίο πακέτο, που στην Cosmote (και στην Vodafone από ότι ξέρω) δίνουν την δυνατότητα για αυτόματη ανανέωση. Χρήσιμο για τους ηλικιωμένους. Το πακέτο ξεκίνησε πριν 3 χρόνια στα 6 ευρώ, τώρα έχει πάει ήδη στα 8,5 ευρώ, και συνεχίζουμε. "Μα έχουν προστεθεί και κάποια δωρεάν MB δεδομένων" μου λένε. "Τι να τα κάνει τα δεδομένα; Εδώ ούτε SMS δεν ξέρει να ανοίξει να διαβάσει, και εσείς του λέτε για ίντερνετ; Τον ρωτήσατε αν χρησιμοποιεί ίντερνετ;" απαντάω. Συμπέρασμα, 42% αύξηση και στον πατέρα μου.
Εγώ δεν είχα αλλαγές. Από την αρχή 10 ευρώ τον μήνα έβαζα, κάθε μήνα, και το πακέτο που ενεργοποιώ κάθε μήνα σταθερό στα 8,5 ευρώ. Αλλά τώρα καταργήθηκαν τα πακέτα κάτω από 10,40 ευρώ. Που σημαίνει ότι πρέπει πια να βάζω 13 ευρώ τον μήνα. Αύξηση 30%.
Συμπέρασμα για όλη την οικογένεια: μέσα στα 3 αυτά χρόνια που πήγαμε όλοι σε καρτοκινητό έχουν διπλασιαστεί, για να μην πω τριπλασιαστεί τα λεφτά που δίνουμε για το κινητό. Για να μην πω τι γινόταν επί συμβολαίων.
Ποιος άλλος κλάδος της οικονομίας έχει τόσο τεράστια κέρδη; Σε ποια μνημονιακή οικονομία έρχονται και απαιτούν διπλασιασμό των κερδών που παίρνουν από μια οικογένεια; Με ποιο δικαίωμα;
Η φασαρία γίνεται για το γαμώτο. Γιατί αν το καλοστεφτούμε, πάλι δίνουμε λιγότερα από ότι δίναμε στα συμβόλαια. Αν δεν μας πίεζαν μπορεί να ήμασταν ακόμα εκεί. "Αφού έδινες ήδη τόσα λεφτά στα συμβόλαια γιατί χαλάς τώρα τον κόσμο που δίνεις ακόμα λιγότερα;" το λογικό ερώτημα.
Η απάντηση είναι ότι τα οικονομικά μας συνεχώς μειώνονται. Οι εταιρείες κινητής είχαν χασούρα αυξάνοντας συνεχώς τα πάγια στα συμβόλαια και στέλνοντας μας στα καρτοκινητά, αλλά μάλλον επιτάχυναν το αναπόφευκτο. Να πάμε σε χαμηλότερη κατηγορία, με χαμηλότερο κόστος και λιγότερες παροχές. Δηλαδή σε καρτοκινητό. Πρέπει να υπάρχουν επιλογές για όλους. Αν θέλει κάποιος κάτι παραπάνω να το αγοράσει έξτρα. Αν θέλει όμως χαμηλή τιμή, έστω με χαμηλές παροχές, να μπορεί να το έχει.
Όταν πήγα να κόψω το συμβόλαιο οι υπάλληλοι της WIND είχαν την ίδια απορία. "Το συμβόλαιο που σας προτείνουμε έχει πολύ καλές παροχές, γιατί θέλετε να το διακόψετε;" με ρώταγαν. "ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΠΑΡΟΧΕΣ. Δεν χρειάζομαι 1500 λεπτά ομιλίας. Δεν θα κάνω το κινητό σκουλαρίκι να το έχω συνέχεια στο αυτί για να μιλάω. Χαμηλό πάγιο θέλω, και αν χρειάζομαι κάτι έξτρα να το πάρω μόνος μου" έλεγα.
Τώρα, με ακόμα χειρότερα οικονομικά, παρόλη την ανάπτυξη που μας λένε εδώ και χρόνια και τα δύο κυβερνητικά κόμματα, κάθε αύξηση στο κινητό είναι πια δυσβάσταχτη. Ναι, έχω πρόβλημα να δώσω ακόμα και τα 3 έξτρα ευρώ που μου ζητάνε τώρα. Αλλά για τους υπεύθυνους, τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, το κράτος, η ερώτηση είναι μία. Ποιος δίνει το δικαίωμα στις εταιρείες κινητής να κάνουν συνεχείς αυξήσεις; Ξέρουμε για τις έρευνες που λένε ότι έχουμε την ακριβότερη κινητή τηλεφωνία στην Ευρώπη. Και αυτοί ζητάνε συνεχώς και άλλα. Με ποιο δικαίωμα; Ποιος τους ελέγχει;
Έτσι, από ανάγκη αλλά και για το γαμώτο, για πρώτη φορά σε καρτοκινητό δεν ενεργοποίησα πακέτο. Έχω ήδη ρωτήσει κάποια άτομα που θέλω να έχω επικοινωνία τι άλλο εναλλακτικό έχουν στο κινητό τους. Scype, Viber ή τι άλλο χρησιμοποιούν. Δεν είχα ασχοληθεί μέχρι τώρα, αλλά είναι πια η ώρα. Δεν αναγνωρίζω το δικαίωμα στις εταιρείες κινητής να μπαίνουν στην τσέπη μου και να παίρνουν ότι γουστάρουν. Μέχρι εδώ ήταν. Πέρασαν πια την λεπτή κόκκινη γραμμή. Και αν θεωρούν ότι το κινητό είναι απαραίτητο και ότι αναγκαστικά θα δώσουμε ότι ζητούν, και η θέρμανση απαραίτητη είναι αλλά ας δουν πόσες πολυκατοικίες έχουν κόψει το καλοριφέρ και πόσο έχασε το κράτος από την αύξηση στο πετρέλαιο, και αν θεωρείται και το αυτοκίνητο αναγκαίο ας κοιτάξουν τα ράφια στις εφορίες που έχουν γεμίσει πινακίδες κυκλοφορίας. Ο έμπορος πρέπει να ξέρει ποια είναι η λεπτή κόκκινη γραμμή που δεν πρέπει να περάσει. Και αν δεν ξέρει, εφόσον μιλάμε για δημόσιο αγαθό, δημόσιες συχνότητες, και εποπτεύον κράτος, να κάνει το κράτος την δουλειά του και να τραβήξει τα λουριά στους αποθρασυμένους. Γιατί μέχρι και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης τους ζήτησε μείωση τιμών, αν και μόνο για το ίντερνετ, και αυτοί για απάντηση κάνουν αυξήσεις στα υπόλοιπα.