Χριστός ο Λυτρωτής [Harvey Mandel]

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Τι σημασία μπορεί να έχει για κάποιον, ένας καλλιτέχνης και το έργο του μετά από 35 χρόνια από την πρώτη επαφή στην μεταεφηβεία και τι συναισθήματα πέραν της νοσταλγικής ονειροπόλησης μπορούν να προκληθούν; Η απάντηση έρχεται αυτόματα, μιας και όλα αυτά τα μουσικά βιώματα λειτουργούν καθοριστικά στη διαμόρφωση των μουσικών κριτηρίων και συνιστούν την μετέπειτα βάση για την οπτική των "πραγμάτων". Η αναθεώρηση των μουσικών μας προτιμήσεων (αν και στις τέχνες δεν επισύρει την μήνιν όπως ο ρεβιζιονισμός στην ιδεολογία) με την πάροδο των χρόνων, θεωρείται πολλές φορές φυσιολογική και αναγκαία εξέλιξη, όταν όμως αυτό δεν συμβαίνει, σίγουρα πρόκειται για κάποιο καλλιτέχνη, ανεξίτηλο ορόσημο. Για να μην το βαρύνω με εξάρσεις ή μελοδραματισμούς, θα συνεχίσω παρακάτω περισσότερο περιγραφικά.

HarveyMandel-2.jpg

Λοιπόν, ο καλλιτέχνης είναι ο Harvey Mandel (γεν. το 1945 στο Ντιτρόιτ, Μίσιγκαν), αμερικανός κιθαρίστας, γνωστός σε σχετικά περιορισμένο κύκλο, από το ντεμπούτο του στο άλμπουμ Stand Back! το 1966 με τον Charlie Musselwhite, από τη συμμετοχή του στους Canned Heat και τη παρουσία του στο φεστιβάλ του Woodstock το 1969, τη συνεργασία του με τον John Mayall (USA Union, Back to the Roots) και τη βραχύβια χρησιμοποίησή του από τους Rolling Stones μετά την αποχώρηση του Mick Taylor. Η μεγάλη δεξιοτεχνία του περιλαμβάνει εκτεταμένη και ελεγχόμενη χρήση ανάδρασης (feedback/ανατροφοδότηση του ήχου από τα ηχεία στη κιθάρα και στον ενισχυτή), φαζ παραμόρφωση και διακοπτόμενες μουσικές φράσεις.
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα

Το φίδι!​

Harvey Mandel - Cristo Redentor (Νοέμβριος 1968, Philips Records)

CristoRedentor68.jpg

Τραγούδια: A1. Cristo Redentor (D. Pearson) 3:45, A2. Before Six (A. Fraiser) 6:25, A3. The Lark (H. Mandel, A. Kesh) 4:39, A4. Snake (H. Mandel) 3:45, A5. Long Wait (H. Mandel, B. Goldberg) 2:43, B1. Wade In The Water (A. Cooke) 7:48, B2. Lights Out (H. Mandel) 4:48, B3. Bradley's Barn (H. Mandel) 3:17, B4. You Can't Tell Me (H. Mandel, D. Valente) 4:20, B5. Nashville 1 A.M. (H. Mandel, A. Kesh) 3:39
Μουσικοί: Harvey Mandel (κιθάρα), Eddie Hoh / Kenny Buttery (τύμπανα), Art Stavro / Bob Moore (μπάσο), Pete Drake (στιλ κιθάρα), Chip Martin / Bob Jones (A4, B2) (ρυθμική κιθάρα), Nick De Caro (πιάνο: A1, ενορχήστρωση), Steve Miller (όργανο, πιάνο: A1, A2, B1), Barry Goldberg (όργανο, ηλεκτρικό πιάνο: A3, A5), Graham Bond (πιάνο: B4), Catherine Gotthofer (A1) / Charlie Musselwhite (A3, A5) (φυσαρμόνικα), Larry Easter (τενόρο σαξόφωνο: A2), Carter Collins (A2) / Armando Peraza (B1) (κόνγκα), Jacqueline May Allen (υψίφωνα φωνητικά: A1), Carolyn Willis / Edna Wright / Julia Tillman (φωνή: A1)
Παραγωγός / Μηχανικοί: πιστεύεται ότι είναι ο Abe Kesh / Joe Sidore, Chris Hinshaw, Hank Cicalo, Dan Healy, Bob Matthews, Dusty Street, Charlie Tallent, Gary Kellgren, Eddie Kramer, Charles Button
Σχεδίαση εξωφύλλου: Alton Kelley

Οι ηχογραφήσεις έγιναν, στα Western Recorders, Wally Heider Studio, Amigo Studios του Λος Άντζελες, στο Avalon Ballroom του Σαν Φρανσίσκο, στο Bradley's Barn, Mt. Juliet, Νάσβιλ, Τενεσί και στα Record Plant Studios της Νέας Υόρκης


Τα προσωπικά άλμπουμ του Harvey Mandel είναι περισσότερο άγνωστα και βέβαια δυσεύρετα. Το πρώτο του στη Philips το 1968, Cristo Redentor, θα μας απασχολήσει προς το παρόν. Παραγνωρισμένο άλμπουμ την εποχή του, βρίθει καινοτομιών και το άκουσμά του ξενίζει ακόμη και σήμερα, όχι γιατί είναι παράδοξο ή δύσκολο αλλά για το μείγμα και την ολοκλήρωση των επιμέρους συστατικών του.

Η εισαγωγή στο κλίμα του δίσκου ξεκινά από το ευφάνταστο εξώφυλλο, του τότε γνωστού καλιφορνέζου γραφίστα Alton Kelley, με παραπομπές σε ενοράσεις και ταξίδια, που τελικά το περιεχόμενο του δίσκου επιτυγχάνει με το παραπάνω! Το άλμπουμ, ένα ψυχεδελικό τζαζ-μπλουζ αμάλγαμα, είναι στη ολότητά του οργανικό, με εξαίρεση τη φωνή στο φερώνυμο κομμάτι. Η υφολογική ποικιλία των κομματιών εξασφαλίζει τη διαφορετικότητα τους και κάνει την ακρόαση απολαυστική. Ηχογραφήθηκε στο Λος Άντζελες, Σαν Φρανσίσκο, Νάσβιλ και Νέα Υόρκη, με σαφείς επιρροές από τη μουσική σκηνή της κάθε περιοχής και με τη συμμετοχή κορυφαίων μουσικών, όπως ο Charlie Musselwhite στη φυσαρμόνικα, ο Barry Goldberg στο όργανο, ο Kenny Buttrey στα ντραμς, ο Pete Drake στην steel κιθάρα και ο Nick De Caro στο πιάνο και τις ενορχηστρώσεις. Σε όλα τα κομμάτια η τεχνική του 23άχρονου Mandel είναι εκθαμβωτική.

Από τη διακριτική συνοδεία της κιθάρας στην εκκεντρική διασκευή του "Cristo Redentor" του Duke Pearson, στο σιγοβράσιμο της ρυθμ σέξιον, τις εκρήξεις των πνευστών, τη χρήση των πεταλιών και των στούντιο τεχνικών και το διεισδυτικό όργανο στο "Before Six". Και το ταξίδι συνεχίζεται με την ασθμαίνουσα φυσαρμόνικα-τραίνο του Musselwhite στο "The Lark" που μας μεταφέρει στο παιχνιδιάρικο τζαζ φάνκι "Snake", με τη "φιδίσια" ανάπτυξη, για να κλείσει η πρώτη πλευρά με το φιούζιον "Long Wait".

Η δεύτερη πλευρά ανοίγει με την εκπληκτική εκτέλεση του "Wade In The Water", με τα έγχορδα, τα πνευστά και τη ρυθμ σέξιον να οδηγούν το κομμάτι για να μπει φουριόζικα και με αφηγηματική διάθεση η κιθάρα. Το ψυχεδελικό "Lights Out" με το διακοπτόμενο παίξιμο και τις εναλλαγές, για να ακολουθήσει το πειραματικής διάθεσης "Bradley's Barn", το "You Can't Tell Me", με το πιάνο του Graham Bond και το κάντρι αρωματισμένο "Nashville 1 A.M."

HarveyMandel.jpg

Η προετοιμασία του άλμπουμ και το ιστορικό των ηχογραφήσεων παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αξίζει να παρατεθεί παρακάτω για να γίνουν κατανοητές οι απατήσεις και οι επιδιώξεις του νεαρού και ανήσυχου κιθαρίστα... Λίγο μετά την επιτυχή εμφάνιση στο Fillmore Auditorium, ο Mandel, με την ενθάρρυνση του ντι τζέι/παραγωγoύ του ραδιοφώνου KSAN, Abe 'Voco' Kesh, άφησε τον Musselwhite και άρχισε να μαζεύει το υλικό για το πρώτο σόλο άλμπουμ του. Όπως είχε κάνει για τους Blue Cheer, ο Kesh πήγε τον Mandel στη Philips, θυγατρική της Mercury Records και πέτυχε ένα δισκογραφικό συμβόλαιο για τον κιθαρίστα. Σε αντίθεση με πολλούς συγχρόνους του, ο Μαντέλ επέλεξε να δουλέψει μόνος και συγκεντρώθηκε αποκλειστικά στην ανάπτυξη ενός καθολικά οργανικού άλμπουμ. Οπλισμένος με την Gibson Stereo 355 κιθάρα του και μια σειρά από πεντάλ ελέγχου τονικότητας και κατάλληλα διαμορφωμένους ενισχυτές, τα σέσιον για το ντεμπούτο του κιθαρίστα διεξήχθησαν σε μια πληθώρα από στούντιο σε όλο το Λος Άντζελες, καθώς και το Bradley's Barn του Νάσβιλ.

Το Cristo Redentor, το αντισυμβατικό αποτέλεσμα αυτής της επίπονης δουλειάς, ήταν μια πραγματικά εκλεκτική συλλογή, που διέτρεχε ένα διευρυμένο φάσμα μουσικών επιρροών. "Το Cristo Redentor ήταν λίγο μπροστά από την εποχή του", ομολογεί ο Mandel. "Κανείς δεν λάνσαρε οργανικούς δίσκους σε αυτό το στυλ. Ήθελα να αναμείξω μπλουζ και ροκ κιθάρα με έντονα έγχορδα".

Το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του άλμπουμ ήταν η φρέσκια, συναρπαστική προσέγγιση του Mandel στην ηλεκτρική κιθάρα. Ο τρεμοπαιγμένος, υδαρής τόνος της κιθάρας του, δημιούργησε ένα γερό θεμέλιο πάνω στο οποίο στρώματα από σόλο κιθάρας ήταν προσεκτικά τοποθετημένα, το καθένα εμποτισμένο με διαφορετική διάρκεια/sustain και αρμονική παραμόρφωση. Απαλλαγμένος από την αυστηρή συμμόρφωση με την παραδοσιακή μπλουζ δομή που προτιμούσε ο Musselwhite, ο Μαντέλ είχε σαφώς εξελιχθεί πέρα από τις δυναμικές επαναλήψεις των αγαπημένων μπλουζ προτύπων. Τα "The Lark" και "Long Wait", δύο από τις δυνατότερες προσπάθειες του άλμπουμ, επανένωσαν τον Mandel με τον Musselwhite και Barry Goldberg και επέδειξαν τον εντυπωσιακό τεχνικό έλεγχο του κιθαρίστα. Το "Before Six" απέτισε φόρο τιμής στους Booker T. & the MG's, αλλά το διεισδυτικό, πολυεπίπεδο σόλο του Mandel τοποθέτησε την δική του καθοριστική σφραγίδα στην ηχογράφηση.

Λειτουργώντας χωρίς γκρουπ υποστήριξης, ο Mandel προσέγγισε την ανάπτυξη του άλμπουμ, ένα τραγούδι τη φορά, συνθέτοντας υλικό για να προσαρμοστεί στα ειδικά ταλέντα των μουσικών που είχε στη διάθεσή του. "Το 'Wade In The Water' και το 'Cristo Redentor' ήταν κομμάτια που είχα ήδη παίζει εκείνη την περίοδο", εξηγεί ο ίδιος. "Έβαλα άλλα κομμάτια βασιζόμενος στους ανθρώπους. Ήξερα ότι ο Goldberg και ο Musselwhite επρόκειτο να παίξουν σε κάνα-δυο κομμάτια, γι' αυτό έφερα το 'The Lark', που θα ταίριαζε με την ενορχήστρωσή τους. Για τα τραγούδια που ηχογραφήθηκαν στο Νάσβιλ, είχα περίπου προετοιμάσει από πριν τα βασικά, έτσι όταν έφτασα εκεί το μόνο που είχα να κάνω ήταν να δουλέψω τα μέρη της πεντάλ στιλ κιθάρας με τον Pete Drake".

Για να πραγματοποιήσει τον ακριβή ήχο που επιθυμούσε για το "Wade In The Water"/Πλατσουρίζω στο νερό, το βασικό ρυθμικό μέρος του τραγουδιού ηχογραφήθηκε ζωντανά κατά τη διάρκεια μιας παράστασης στο Avalon Ballroom του Σαν Φρανσίσκο. "Ήθελα το τραγούδι να είναι ένα μεγάλο κομμάτι παραγωγής με μια ευρεία, ζωντανή αίσθηση και άπλετη φυσική αντήχηση", λέει ο Mandel. "Είχα τον Armando Peraza στη σκηνή για να παίξει κόνγκας και τον Steve Miller από τους Linn County για τα πλήκτρα". Με αυτή τη λάιβ μάστερ ταινία στο χέρι, ο Mandel πρόσθεσε στη συνέχεια τα περίτεχνα μέρη εγχόρδων του τραγουδιού στα Amigo Studios στο Βόρειο Χόλιγουντ, αφήνοντας τα υπνωτικά κιθαριστικά μέρη του και μια τελική μείξη να προετοιμαστούν στα πρόσφατα ανοιγμένα Record Plant Studios της Νέας Υόρκης.

Για να ολοκληρωθεί το άλμπουμ, ο Mandel μετέφερε όλες τις πολυκάναλες μάστερ ταινίες στο Record Plant, όπου το Cristo Redentor τελικά συναρμολογήθηκε. "Έκανα σχεδόν όλα τα σόλο κιθάρας στο Record Plant με τον μηχανικό Eddie Kramer", εξηγεί ο Μαντέλ. "Μιξάραμε και δώσαμε εκεί την τελική μορφή του άλμπουμ".

Με τα εκτεταμένα τραγούδια του και το ανορθόδοξο μείγμα μπλουζ και ψυχεδέλειας, το Cristo Redentor εντυπωσίασε κριτικούς και συναδέλφους μουσικούς, αλλά δεν είχε καθόλου τύχη στα τσαρτ. Ενώ οι ραδιοφωνικοί σταθμοί AM προσπέρασαν το άλμπουμ, η μετάδοση σε έναν αυξανόμενο αριθμό αντεργκράουντ ραδιοσυχνοτήτων FM διατήρησε ζωντανό το ενδιαφέρον για το άλμπουμ. "Ειλικρινά, δεν νομίζω ότι η Mercury Records ήξερε τι να κάνει μ' αυτό", γελάει ο Mandel. "Δεν είχαν καμία εμπειρία στην προώθηση ενός τέτοιου δίσκου. Ήμουν τυχερός ότι πολλοί πετυχημένοι αντεργκράουντ σταθμοί έπαιζαν το άλμπουμ και διατηρούσαν το όνομά μου εκεί έξω"...

Στο δίσκο αυτό, ο νεαρός ενθουσιώδης της μπλουζ σκηνής του Σικάγου, παραδίδει ένα συγκλονιστικό έργο, τελικά "πολύ μπροστά" από την εποχή του, που θα αποκτήσει με τα χρόνια το στάτους του αριστουργήματος.

(***** πηγές: εξώφυλλο, σημειώσεις επανεκδόσεων, harveymandel.com, John McDermott)

YoungMandel.jpg
 

Haagenti

AVClub Fanatic
18 November 2006
16,559
Ministry Of Silly Walks
+1

Το εξώφυλλο παραπέμπει σε dr John η μου φαίνεται;;
Μουσικα το πρωτο κομματι που έβαλες,μου θύμισε αρκετά το feeling που υπαρχει διάσπαρτο στο black bird του Donald Byrd (ειδικά στα τύμπανα)...
Το δεύτερο ξεφεύγει αρκετά...
Ευχαριστουμε για την προταση....
 
Last edited:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Πολύ ωραία τα δείγματα ... όπως και το εξώφυλλο ... ενδεικτικά μιας εποχής που ουδέποτε θα φύγει από τα μέσα μας ...
Κράτα γερά Γρηγόρη !
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Στα γυμνασιακα μας χρονια υπήρχε ο δίσκος the guitar album.

Various%2D60s+%26+70s+%2D+The+Guitar+Album+%2D+DOUBLE+LP-529798.jpg


Τους είχε όλους.
Όμως τρεις ηταν εκεί ψηλά ψηλά. ..
Mclauhlin Buchanan Mandel...
Αυτοι ηταν ...αλλού απλησίαστοι.
Όλους τους άλλους κάπου τους εβρισκες. Μόλις ακούσαμε αυτούς τους τρεις...αρχίσαμε το ψάξιμο. Και κανείς δεν τους είχε...
 
Last edited:

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Παρομοίως δε γνώριζα τίποτα, ούτε το ονομά του ξέρω και τα δείγματα είναι πολύ θετικά.
Πολύ καλή παρουσίαση Γρηγόρη!
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
και κάτι ακόμα.
ήταν ένας κιθαρίστας που θα μπορούσε να έχει αλλάξει την ιστορία της ροκ μουσικής, αν γύρω στα μέσα της δεκαετίας του 70 έμενε τελικά στους Stones.
Αντ αυτού ήρθε ο Ronnie με την συμμετοχή του Mandel να περιορίζεται σε δυό τρία κομμάτια στους δίσκους τους.
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Στα γυμνασιακα μας χρονια υπήρχε ο δίσκος the guitar album.
...
Τους είχε όλους.
Όμως τρεις ηταν εκεί ψηλά ψηλά. ..
Mclauhlin Buchanan Mandel...
Αυτοι ηταν ...αλλού απλησίαστοι.
Όλους τους άλλους κάπου τους εβρισκες. Μόλις ακούσαμε αυτούς τους τρεις...αρχίσαμε το ψάξιμο. Και κανείς δεν τους είχε...
Έτσι είναι τσιφ, τα είχαμε πει και στο νήμα των Blues Breakers για το Guitar Album...
To The Guitar Album μου το είχε δανείσει συμμαθητής στο γυμνάσιο για ακρόαση. Αμέσως από αυτόν, πέρα από τον Θεό, ξεχώρισα το After Hours με τον μετέπειτα αγαπημένο μου Roy Buchanan και τα Marriage Madness, Unanswered Questions των Mick Taylor και Harvey Mandel αντίστοιχα. Τα δύο τελευταία κομμάτια βέβαια είναι από ένα άλλο διπλό δίσκο του John Mayall το Back to the Roots το οποίο αναζήτησα και αγόρασα αργότερα από το "Pop 11".
...
Τώρα για τη θέση του κιθαρίστα στους Stones, ο Keith προτίμησε το φιλαράκι του, την εγγλεζόφατσα τον Ronnie, προφανώς για να είναι περισσότερο ...του χεριού του.
Παράδοξο είναι ότι και στον Βuchanan είχε προταθεί ή θέση του ρυθμ κιθαρίστα, αν είναι δυνατόν ρυθμ σε υπερσυγκρότημα αυτός ο ντροπαλός και εσωστρεφής, το 1969 μετά το θάνατο του Brian Jones. Αλλά αυτός, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Pete Prown στο Legends of Rock Guitar, αποφεύγοντας την εγγυημένη φήμη και την τύχη, προχώρησε παρακάτω. Πάντως και οι δύο οι αμερικανοί δεν κάνανε για τους Rolling Stones, όχι βέβαια λόγω προσόντων, αλλά λόγω ιδιοσυγκρασίας και ...στυλ.
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
πάντως μ αρέσει ρε φίλε που ξετρυπώνεις κάτι αξέχαστους από τα παλιά, που εκτός απ τη μουσική τους έχουν και ένα κομμάτι απ το πετσί μας. :worshippy:
 

sokmav

AVClub Fanatic
5 February 2012
14,227
Και πριν 20 χρόνια που τον είχα ακούσει αλλά και τώρα το ίδιο αισθάνομαι.
Εξαιρετικός,δεξιοτέχνης,δάσκαλος,πρωτοποριακός.

Χωρίς συναίσθημα όμως,παίζει "ξέρω να παίζω,φάτε την σκόνη μου".
Υπόκλιση μεν,αλλά αν είχε φάει και καμιά καλή χυλόπιτα μπορεί να προσκυνούσα και γονατιστός.
Grio,ευχαριστώ!
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Re: Απάντηση: Χριστός ο Λυτρωτής

...
Χωρίς συναίσθημα όμως,παίζει "ξέρω να παίζω,φάτε την σκόνη μου".
Υπόκλιση μεν,αλλά αν είχε φάει και καμιά καλή χυλόπιτα μπορεί να προσκυνούσα και γονατιστός.
...
Φίλε μου δεν συμφωνώ, στα περί συναισθήματος, αλλά ας μην το κάνουμε θέμα!

Μεγάλη απογοήτευση είχα αισθανθεί το φθινόπωρο του 2011 όταν ματαιώθηκε η επίσκεψη των Canned Heat στην Αθήνα και η εμφάνισή τους στο Gagarin -με τα αυθεντικά μέλη τους, Adolfo "Fito" de la Parra, Larry "The Mole" Taylor και Harvey "The Snake" Mandell- λόγω ασθένειας του Fito de la Parra, όπως τελικά ανακοινώθηκε.

...και δύο πόστερ από την πρώτη εκείνη περίοδό του.
Το Cosmic Car Show, στο Muir Beach το 1967, τότε μέλος της μπάντας του Charlie Musselwhite και από το Matrix Gig το 1968, από το οποίο κυκλοφορεί και ένα μπουτλεγκ...

CosmicMatrix.jpg
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Και η προωθητική κάρτα της Polydor, για το Guitar Album που αναφέρθηκε παραπάνω, με συνοπτικό βιογραφικό.

PolydorPromoCard.jpg

Κάποια στιγμή, υγεία να υπάρχει, θα κάνουμε και ένα αφιέρωμα στο ψυχεδελικό πόστερ, στους καλλιτέχνες και την θεματολογία του. Έχω αρκετό υλικό στη συλλογή μου που μπορεί να το υποστηρίξει.