Χωνευτήρι
Booker T. & The M.G.'s -
Melting Pot (Δεκέμβριος 1970, Stax)
Τραγούδια: A1 Melting Pot (B.T. Jones, S. Cropper, D. Dunn, A. Jackson) - 8:15, A2 Back Home (B.T. Jones, S. Cropper, D. Dunn, A. Jackson) - 4:40, A3 Chicken Pox (B.T. Jones, S. Cropper, D. Dunn, A. Jackson) - 3:26, A4 Fuquawi (B.T. Jones, S. Cropper, D. Dunn, A. Jackson) - 3:40, B1 Kinda Easy Like (B.T. Jones, S. Cropper, A. Jackson, L. Steinberg) - 8:43, B2 Hi Ride (B.T. Jones, S. Cropper, D. Dunn, A. Jackson) - 2:36, B3 L.A. Jazz Song (B.T. Jones, S. Cropper, D. Dunn, A. Jackson) - 4:18, B4 Sunny Monday (B.T. Jones, S. Cropper, D. Dunn, A. Jackson) - 4:35
Μουσικοί: Booker T. Jones (κίμπορντς), Steve Cropper (κιθάρα), Donald "Duck" Dunn (μπάσο), Al Jackson, Jr. (ντραμς), The Pepper Singers (φωνητικό υπόβαθρο)
Παραγωγή / Μηχανικοί: Booker T. & The M.G.'s / Ron Capone, Gordon Rudd, Rik Pekkonen, Shelly Yalkus, Jay Messina, Steve Cropper
Ηχογραφήθηκε το 1970 στα
Stax Studios, Μέμφις και στη Νέα Υόρκη
Booker T. & The M.G.'s (φωτογραφία από τη συλλογή της
Deanie Parker)
Οι διαφυλετικοί
Booker T. & The M.G.'s ήταν θρύλοι της σόουλ μέχρι το 1971, έχοντας δημιουργήσει πολυάριθμες επιτυχίες όχι μόνο για τους ίδιους αλλά και πολλούς άλλους καλλιτέχνες από την
Stax αυτοκρατορία. Αλλά δεν πήγαν όλα καλά. Ο σταρ των πλήκτρων,
Booker T. Jones, είχε μετακομίσει στην Καλιφόρνια, αγανακτισμένος από την ατμόσφαιρα και τις αλλαγμένες πρακτικές εργασίας στην εταιρεία του Memphis, ενώ ο κορυφαίος κιθαρίστας
Steve Cropper δημιούργησε το δικό του στούντιο. Και οι δυο τους ήταν δυσαρεστημένοι με την κατεύθυνση της δισκογραφικής, υπό τον
Al Bell. Ο Μπελ έγινε συνιδιοκτήτης της
Stax το 1969, όταν η συνιδρύτρια
Estelle Axton, δυσαρεστημένη με τα οράματά του για τη
Stax, πούλησε τις μετοχές της και αποχώρησε από την εταιρεία.
Η σόουλ άλλαζε, με κυρίαρχο το φανκ και τη Φιλαδέλφεια ανερχόμενη, ενώ η ντίσκο καραδοκούσε μερικά χρόνια στο δρόμο. Υπήρχαν και άλλα μικρά γκρουπ με κάτι να πουν σε φάνκι σόουλ – ανάμεσά τους οι
Meters στην Νέα Ορλεάνη, οι
Counts στην Ατλάντα και η υπο-ετικέτα της
Motown,
SOUL, έξω από το Ντιτρόιτ. Οι
MGs έπρεπε να προσαρμοστούν για να διατηρήσουν το καθεστώς τους. Στο
Melting Pot, που ηχογραφήθηκε (και) στη Νέα Υόρκη, και κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1970, άλλαξαν ριζικά, διατηρώντας το εξαιρετικά σφιχτό τους ρυθμό, αλλά επιτρέποντας στον εαυτό τους να επεκταθεί μουσικά. Δεν υπήρχαν διασκευές, όλα ήταν πρωτότυπα, απλώς καθαρά αυτοδημιούργητα φανκ και σόουλ και τα αποτελέσματα ήταν εκπληκτικά.
Μέχρι το 1969, όπως γράφει ο
Booker T. Jones στη νέα του αυτοβιογραφία,
Time is Tight: My Life, Note by Note, «
είχα αφήσει το Μέμφις και τη Stax Records, αλλά δεν είχα παραιτηθεί από τους MGs». Κι όμως, κατά τη διάρκεια μιας ηχογράφησης των
MGs στο Χόλιγουντ, φαινόταν ότι θα άφηνε πίσω και το γκρουπ του. Κάνοντας ένα διάλειμμα στο σέσιον, ο Τζόουνς είπε στον ντράμερ Αλ Τζάκσον Τζούνιορ τι τον έτρωγε. «
Εξομολογήθηκα πώς ένιωθα "χωρίς καλλιτεχνικότητα" και "στερούμενος πρωτοτυπίας" σε όλα τα μουσικά μας εγχειρήματα. Ήμουν απλά δυστυχισμένος. Γιατί συμβιβαζόμασταν με λιγότερα;» Στο τέλος, τα σέσιον του Χόλιγουντ διακόπηκαν και οι
MGs επέστρεψαν στο σπίτι τους, με το μέλλον τους θολωμένο από αμφιβολίες.
Αυτό ήταν το πλαίσιο όταν ο Τζόουνς έλαβε κλήση να πετάξει στη Νέα Υόρκη προς το τέλος εκείνου του χρόνου. Χωρίς να το γνωρίζει, οι
MGs είχαν κλείσει χρόνο εκεί, στο
A&R Studio. Όταν έφτασε, οι
Steve Cropper, Duck Dunn και
Jackson πειραματίζονταν ήδη με ένα μοναδικό γκρουβ, και στο βιβλίο του αναφέρει, «
Δεν έκανα ερωτήσεις, κρέμασα το παλτό μου και πήγα προς το Β-3. Υπήρχε νέα ενέργεια. Το έβλεπα στα πρόσωπα του Αλ και του Ντακ. Ο Αλ έκανε αυτόν τον μικρό μορφασμό στη γωνία του στόματός του, όταν χαμογέλασε, δείχνοντας μια ένταση που έμοιαζε με τον Μαξ Ρόουτς στο παίξιμό του και, άρχισε να χτυπά την μπαγκέτα του στο στεφάνι με τον αριστερό του ώμο βυθισμένο στο πλάι. Το κεφάλι του κοιτούσε αλλού σαν να ήταν σε έκσταση. Ο Steve ξεκίνησε έναν φάνκι ρυθμό σαν προάγγελος των Chic, κάτι που μπορεί να είχε αρχίσει να παίζει ο Nile Rodgers. Ο Ντακ παρέμβαινε, χρησιμοποιώντας το πρώτο και το τρίτο του δάχτυλο για να τραβήξει δυνατά τις χορδές, με τα χείλη του προτεταμένα σαν να ήταν σε αποστολή».
«
Ο Booker T. θα είναι για πάντα γνωστός ως ο Booker T. από τους Booker T. & The MGs.
Αλλά αυτό το βιβλίο αποκαλύπτει πολλά περισσότερα από τον άνθρωπο.» -Μπόμπ Ντύλαν
Ο Τζόουνς ήθελε μια διαφορετική κατεύθυνση και το πέτυχε με αυτό το εξαιρετικό άλμπουμ. Το ομότιτλο κομμάτι έκανε ξεκάθαρες τις προθέσεις τους. Ο Τζάκσον ήταν ο βασικός ντράμερ του Μέμφις, και όλο αυτό το άλμπουμ δείχνει περίοπτα τα ταλέντα του. Ο εντυπωσιακός έντονος χτύπος του, στο ταμπούρο, οδηγεί τον ρυθμό που μετατρέπεται σε εντελώς φανκ τη στιγμή που ξεκινά η μελωδία του οργάνου από τον
Booker T. και σε διάστημα οκτώ λεπτών συγχωνεύει μια σειρά από είδη, διατηρώντας παράλληλα αυτό το βαρύ χορευτικό τμήμα ρυθμού. Τζαζ με όργανο, σόουλ, σπαγκέτι γουέστερν γκρουβ, σαν αυτό που το γκρουπ είχε παραδώσει προηγουμένως στο σάουντρακ του
Hang 'Em High, νότιο ροκ... όλα είναι σε αυτή τη μουσική δήλωση. Το "
Melting Pot" δεν ονομάστηκε έτσι τυχαία. Το κομμάτι ήταν αρκετά μεγάλο για να προκαλέσει πολλά ριμέικ, αλλά το πρωτότυπο παρέμεινε κορυφαίο και ανεπανάληπτο.
Το "
Back Home", είναι αρχικά ζωηρό και τραχύ με μια αίσθηση γκόσπελ. Ο Τζόουνς πρώτα στο πιάνο, μετά στο όργανο και ο Κρόπερ σε ένα σύντομο σόλο, πριν το τέμπο επιβραδυνθεί και παραδώσει σε ένα μπλουζ με το πιάνο του Τζόουνς, ενώ ο Νταν και ο Τζάκσον δίνουν απλώς έμφαση. Μετά από άλλο ένα χαλαρό σόλο του Cropper, επιστρέφουν στην αρχή του κομματιού. Στο βρώμικο φανκ, με
B3 και κιθάρα, του "
Chicken Pox", απαντούν στους
Meters, παίρνοντας το είδος του γκρουβ που παρέδωσαν στο "
Chicken Strut", και κάνοντάς του σφοδρή επίθεση. Ο Τζόουνς παίζει και πάλι πιάνο και όργανο στο "
Fuquawi", με έναν συγκομμένο μπιτ, σχεδόν σαν ιθαγενής αμερικάνικος ρυθμός. Ο
Cropper ορμάει σε αυτό και το φανκ μπαίνει εδώ βαθιά.
Η δεύτερη πλευρά του
Melting Pot ανοίγει με ένα άλλο οκτάλεπτο έπος, το "
Kinda Easy Like", το οποίο θυμίζει το απίστευτο γκρουβ με το οποίο βρήκε φήμη το γκρουπ –"
Green Onions", "
Hip Hug Her" και όλα αυτά. Αλλά τα φωνητικά ρεφρέν και βοκαλέζ δίνουν στο κομμάτι μια πιο τζαζ αίσθηση από ό,τι θα έδιναν στα μέσα της δεκαετίας του '60, και η μαεστρία του
Booker στις στάσεις στο όργανό του, προσφέρει διακριτικό χρώμα σε όλη τη διάρκεια. Αντίθετα το σύντομο "
High Ride" μοιάζει με οργανικό των μέσων της δεκαετίας του '60 σε στιλ
Bar-Kays, αλλά η κιθάρα του
Cropper προσφέρει μια κάντρι αίσθηση και οι αλλαγές συγχορδίας είναι καθαρά ποπ. Το "
LA Jazz Song" συνδυάζει δύο θέματα, το μπιτ του "
Melting Pot" και την εισαγωγή του "
Hip Hug Her", πριν τα φωνητικά επιστρέψουν για ένα μεγάλο ρεφρέν, με τον
Cropper σε εκπληκτική φόρμα. Ο
Al Jackson και ο
Duck Dunn, στα ντραμς και το μπάσο αντίστοιχα, σιγοκαίουν στα πιο ήσυχα τμήματα. Πολλοί δεν θα αναγνώριζαν την μπάντα στο "
Sunny Monday", η οποία εδώ είναι απόλαυση από πολλές απόψεις. Ξεκινά με τον
Cropper στην ακουστική κιθάρα, και τη συνοδεία του
Jackson στο ντέφι. Ο
Jones μπαίνει με το πιάνο και μετά με το όργανο καθώς ο
Dunn επίσης παρεμβαίνει. Το τραγούδι διατηρεί μια φολκ αίσθηση μέχρι ο Κρόπερ να περάσει αργότερα στην ηλεκτρική κιθάρα, ενώ ακούγεται κι' ένα σύνολο εγχόρδων. Τα πλήκτρα πάλι πρωτοστατούν και το τραγούδι επιστρέφει σε εκείνο το φολκ ύφος με το σύνολο εγχόρδων, καθώς κλείνει το άλμπουμ.
Αυτό ήταν για τους
Booker T. & The M.G.'s το τελευταίο άλμπουμ με την κλασσική τους σύνθεση. Αργότερα, τo 1971, εμφανίστηκε ένα χαλαρωτικό σινγκλ, το "
Jamaica, This Morning", το οποίο δεν κατάφερε κάτι. Η παραγωγή και η ενορχηστρωτική ικανότητα του Μπούκερ βοήθησαν τον
Bill Withers στο ντεμπούτο του, και για να γίνει σταρ. Οι
MGs έφτιαξαν ένα άλμπουμ το 1973 χωρίς τον πρώην ηγέτη τους και μια επανένωση το 1975 σταμάτησε βάναυσα όταν δολοφονήθηκε ο σπουδαίος
Al Jackson. Το γκρουπ συγκεντρωνόταν για να εργαστεί σε διάφορα πρότζεκτ όλα αυτά τα χρόνια.
Αλλά στο
Melting Pot είχαν καταθέσει μια οριστική δήλωση, καθώς απηχούσε όλα όσα είχαν κάνει, πρόσθεσε μερικά πράγματα που κανείς δεν ήξερε ότι μπορούσαν να κάνουν και τα έκανε απόλυτα σύγχρονα –ακόμα και σήμερα, πέντε δεκαετίες μετά, το άλμπουμ συνεχίζει να ακούγεται και να απολαμβάνεται. Το
Melting Pot, ένα πραγματικό χωνευτήρι διαφορετικών δονήσεων, μπορεί να είναι παλιό, αλλά εξακολουθεί να μαγειρεύει την τέλεια τροφή ψυχής.
(*****, πηγές: εξώφυλλο, wikipedia.org, udiscovermusic.com, Ian McCann, Time Is Tight: My Life, Note by Note, Booker T. Jones, Little, Brown and Company, 2019)